text_structure.xml
48 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 9 czerwca 1978 r. Komisja Górnictwa, Energetyki i Chemii, obradująca pod przewodnictwem posła Jana Lesia (PZPR), rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- sprawozdanie z wykonania planu i budżetu państwa w 1977 r. w częściach dotyczących Ministerstwa Górnictwa, Ministerstwa Energetyki i Energii Atomowej, Centralnego Urzędu Geologii oraz Wyższego Urzędu Górniczego;</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- sprawozdanie z wykonania planu i budżetu państwa w 1977 r. w części dot. Ministerstwa Przemysłu Chemicznego.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele Ministerstwa Górnictwa z wiceministrem Gerardem Kroczkiem, Ministerstwa Energetyki i Energii Atomowej z ministrem Andrzejem Szozdą, Ministerstwa Przemysłu Chemicznego z wiceministrem Janem Sidorowiczem, Centralnego Urzędu Geologii z wiceprezesem Witoldem Olendskim, Wyższego Urzędu Górniczego z wiceprezesem Mieczysławem Piątkiem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz przedstawiciele NIK.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Uwagi i wnioski podkomisji dotyczące działalności resortu górnictwa przedstawił poseł Marian Liszka (PZPR): Dzięki ofiarności i zaangażowaniu załóg górniczych zadania w dziedzinie wydobycia węgla kamiennego zostały w 1977 r. wykonane z nadwyżką 112 tys. t. Resort uzyskał pomyślne wskaźniki w eksporcie węgla i w zaopatrzeniu gospodarki narodowej. Braki występują w zakresie zaopatrzenia ludności, mimo przekroczenia o 2,5% zadań i są wynikiem trudności transportowych. Do zjawisk niepomyślnych w górnictwie należy zaliczyć pogorszenie stabilizacji załóg, wzrost absencji, przekroczenie wskaźników materiałochłonności w stosunku do planu, wystąpienie zakłóceń w zaopatrzeniu w niektóre materiały i urządzenia. Niekorzystnym zjawiskiem były opóźnienia w spółdzielczym budownictwie mieszkaniowym - zadania wykonano jedynie w 69,2 proc. Budownictwo zakładowe, podobnie jak budownictwo indywidualne zrealizowało swe plany z pewną nadwyżką.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Niekorzystne są wyniki finansowe w 1977 zarówno w stosunku do planu, jak i w porównaniu do 1976 r.: przy wykonaniu z nadwyżką planu sprzedaży produkcji i usług, plan kosztów został przekroczony o 8,8 proc. W zasadniczym stopniu na wyniki finansowe wpłynęła okoliczność, że ceny zbytu węgla nie ulegają zmianom, podczas gdy koszty wydobycia wykazują stałą tendencję zwyżkową. Stabilność cen zbytu węgla jest wynikiem określonej polityki państwa. Stały wzrost kosztów wydobycia węgla spowodowany jest przyczynami obiektywnymi, do których należy stałe pogarszanie się warunków górniczo-geologicznych, wynikające m.in. z coraz większej głębokości eksploatacyjnej, przy równoczesnym zwiększaniu się zagrożeń naturalnych oraz zmniejszaniu się grubości pokładów. Dalsze przyczyny wzrostu kosztów wydobycia węgla, to wzrost udziału w ogólnej produkcji węgla gazowo-koksowego wydobywanego z pokładów o dużym stopniu zagrożenia, coraz większe koszty wzbogacania węgla, wzrost mechanizacji i automatyzacji, konieczność wyposażania kopalń w coraz droższe maszyny i urządzenia górnicze, niezbędne ze względu na bezpieczeństwo pracy i z powodu niedoboru siły roboczej. Na niekorzystne warunki finansowe wpłynęła również pogarszająca się sytuacja w dziedzinie wywozu węgla z kopalń, wzrost nakładów na dalszą poprawę warunków pracy oraz ochronę środowiska naturalnego.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Niepokojącym zjawiskiem jest niewykonanie planowanych zadań inwestycyjnych w przemyśle maszyn górniczych, co wpłynie ujemnie na realizację zamierzeń w dziedzinie poprawy stanu maszyn i urządzeń. Nie zostały w pełni wykorzystane nakłady na roboty budowlano-montażowe. Przyczyną był m.in. niedostateczny potencjał produkcyjny oraz priorytet inwestycji kontynuowanych szczególnie ważnych dla gospodarki narodowej. W celu zapewnienia potrzebnego potencjału produkcyjnego górnictwa, niezbędna jest dalsza rozbudowa fabryk produkujących maszyny górnicze. Jest to bardzo ważny problem ze względu na dalszą intensyfikację wydobycia węgla.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Zadania gospodarcze 1977 r. resort górnictwa zrealizował przy zatrudnieniu mniejszym o około 0,8 proc. od planowanego. W 6 kopalniach wprowadzono 4-brygadowy system pracy. System ten ma być upowszechniony we wszystkich kopalniach do 1981 r., co wymagać będzie zatrudnienia dodatkowej liczby około 60 tys. pracowników. Zdaniem podkomisji poselskiej jest to trudne zadanie, które wymaga podjęcia przez resort wielu działań na rzecz zapewnienia kadr dla górnictwa.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Resort powinien także więcej uwagi poświęcić poprawie warunków pracy oraz warunków mieszkaniowych, od czego w dużym stopniu zależy poprawa stabilizacji załóg.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Wykonanie zadań w zakresie obniżenia kosztów materiałowych w 1977 r. jest trudne do określenia, gdyż wzrosły ceny wielu materiałów i nastąpiły nieprzewidziane wydatki, np. wprowadzenie do kopalń obudowy chodnikowej z importu, droższej od tego typu urządzeń krajowych. Ponadto podkomisja zwraca uwagę na nieracjonalną gospodarkę materiałami w niektórych kopalniach oraz wzrost ponadnormatywnych zapasów.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Rozwój przemysłu wydobywczego powoduje określone skutki w środowisku naturalnym. Dlatego też resort górnictwa powinien więcej uwagi poświęcić sprawom ochrony środowiska, ochrony wód przed nadmiernym zasoleniem, ochrony powietrza atmosferycznego oraz rekultywacji i zagospodarowaniu gruntów górniczych. Problemy te należą do podstawowych kierunków działalności resortu górnictwa.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Poseł M. Liszka przedstawił w imieniu podkomisji następujące wnioski:</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">- w związku z rosnącymi zadaniami wydobywczymi węgla kamiennego w 1978 r., działalność resortu powinna być skierowana na poprawę stabilizacji załóg górniczych oraz zmniejszenie absencji pozaurlopowej;</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">- występowanie braków oraz zakłóceń w zaopatrzeniu materiałowym, maszyn i urządzeń niezbędnych do działalności gospodarczej nakłada na resort obowiązek podjęcia środków zmierzających do lepszego wykorzystania parku maszynowego oraz oszczędniejszej gospodarki materiałowej w 1978 r.;</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">- górnictwo powinno podjąć odpowiednie działania w bieżącym roku, by w pełni zrealizować planowane dostawy węgla kamiennego. Wymagać to będzie zabezpieczenia przez resort komunikacji odpowiedniej liczby wagonów i innych środków transportu. Nie można pozwolić, by powtórzyła się sytuacja z 1977 r., w którym dostawy węgla dla odbiorców nie zostały zrealizowane na skutek trudnej sytuacji transportowej. W ten sposób nie wywieziono z kopalń 2.300 tys. ton węgla;</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">- niezrealizowanie w pełni planu eksportu węgla w 1977 r. wskazuje na konieczność podjęcia odpowiednich starań w tym roku. Również w tym przypadku niezbędna jest pomoc resortu komunikacji;</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">- niewykonanie planu inwestycyjnego resortu w 1977 r. (na kwotę około 200 mln zł) wpłynęło niekorzystnie na rozwój przemysłu maszyn górniczych. Resort powinien zwrócić większą uwagę na prawidłowy przebieg tegorocznych procesów inwestycyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem skracania cyklów budowy obiektów górniczych;</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">- pogarszające się warunki górniczo-geologiczne wymagają lepszego wyposażenia wyrobisk chodnikowych i ścianowych w sprawny sprzęt oraz w wydajne maszyny i urządzenia górnicze;</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">- szczególna uwaga powinna być zwrócona na stworzenie dobrych warunków pracy zaplecza naukowo-badawczego górnictwa, którego zadaniem jest rozwijanie na szerszą skalę mechanizacji i automatyzacji procesów wydobywczych oraz wdrażanie nowoczesnych metod zapobiegania zagrożeniom naturalnym w górnictwie;</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">- trzeba zapewnić maksymalną poprawę organizacji pracy w zakładach górniczych, w podnoszeniu dyscypliny pracy dozoru oraz załóg górniczych. Więcej uwagi należy też poświęcić intensyfikacji szkolenia zawodowego i bhp;</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">- stały postęp techniczny w górnictwie wymaga systematycznego podnoszenia kwalifikacji górników posługujących się coraz hardziej nowoczesnym sprzętem. Resort powinien organizować szkolenie, ze szczególnym uwzględnieniem racjonalnej eksploatacji i obsługi różnego rodzaju maszyn i urządzeń górniczych.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Poseł referent wniósł w imieniu podkomisji o przyjęcie sprawozdania o wykonaniu planu i budżetu resortu górnictwa.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">W imieniu podkomisji górnictwa i geologii uwagi i wnioski dotyczące działalności urzędów górniczych w 1977 r. przedstawił poseł Jan Konieczny (PZPR): Działalność urzędów górniczych charakteryzowała się zwiększoną troską o stan bezpieczeństwa załóg. W ubiegłym roku zmniejszyła się liczba wypadków śmiertelnych mimo potencjalnego wzrostu zagrożeń górniczych. W związku z tym, że górnictwo eksploatuje coraz niżej położone pokłady węgla, wzrastają różnego rodzaju zagrożenia, jak np. odrywanie się brył i mas skalnych, zagrożenie pyłem węglowym, metanem, zagrożenie wodne i in.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Podkomisja z uznaniem odnosi się do przedsięwzięć podjętych przez Wyższy Urząd Górniczy w celu zwalczania zagrożenia wodnego w kopalniach podziemnych, a także do programu badań w celu możliwie szczegółowego rozpoznania budowy geologicznej i warunków hydrologicznych. Przedmiotem działalności urzędów górniczych były również zagadnienia związane z wykonaniem, rozpoznaniem, dokumentowaniem oraz profilaktyką zagrożeń wodnych w zakładach produkcyjnych górnictwa, hutnictwa i energetyki i energii atomowej oraz przemysłu chemicznego.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">Potencjalne zagrożenie stwarza również nieprawidłowa obsługą i eksploatacja urządzeń energo-mechanicznych, wadliwa organizacja pracy transportu oraz montażu i napraw urządzeń. Dzięki inicjatywie urzędów górniczych podjęto prace nad wyposażeniem zmechanizowanych obudów ścian wysokich w dodatkowe osłony zabezpieczające.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">Urzędy górnicze przeprowadzają kontrole stanu zwalczania zapylania powietrza w kopalniach węgla kamiennego.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">Wyższy Urząd Górniczy powinien bardziej skutecznie wpływać na przedsiębiorstwa górnicze, by korzystały z wielu środków zapobiegających temu zagrożeniu.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">Podkomisja zwraca uwagę, że dynamicznie rozwijający się przemysł wydobywczy stawia coraz nowe zadania przed urzędami górniczymi. Wymaga to dalszych usprawnień organizacyjnych i kadrowych oraz współdziałania w opracowaniu aktów prawnych dotyczących zwłaszcza budowy i rozbudowy zakładów górniczych.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">Uwagi i wnioski podkomisji górnictwa i geologii o ubiegłorocznej działalności Centralnego Urzędu Geologii przedstawił poseł Stanisław Kamieniarz (PZPR): Zadania określone w planie 1977 r. dla Centralnego Urzędu Geologii, obejmowały zarówno prace kontynuowane od wielu lat, jak i prace rozpoczynane. Można je podzielić na następujące główne kierunki:</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">- poszukiwania złóż ropy i gazu prowadzone przez Ministerstwo Górnictwa;</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#komentarz">- badania regionalne dla uściślenia prognoz występowania ropy i gazu (z budżetu CUG);</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#komentarz">- prace penetracyjne i poszukiwawcze złóż kopalin stałych;</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#komentarz">- regionalne badania hydrologiczne oraz badania geologiczno-inżynierskie dla projektowania obiektów górniczych, przemysłowych i innych;</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#komentarz">- kontynuacja prac kartograficznych niezbędnych do opracowania map geologicznych kraju.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#komentarz">Globalny plan produkcji został przez CUG przekroczony o 0,9 proc.; nie został jednak wykonany we wszystkich planowanych pracach. Obok przekroczenia zadań w takich dziedzinach jak: roboty wiertnicze, geologiczno-inżynierskie, eksploatacyjno-techniczne, odwodnienia itd. nie zostały w pełni wykonane zamierzenia w robotach wiertniczych, geologiczno-poszukiwawczych, hydrologicznych i studziennych oraz górniczych, co spowodowało obniżenie wykonania globalnego planu produkcji. Mimo niewykonania w pełni planowanych prac wiertniczych, nastąpił w ub. roku dalszy przyrost zasobów surowcowych, w tym udokumentowanych zasobów ropy i gazu oraz różnych surowców stałych. Udokumentowano też dalsze zasoby podziemnych wód pitnych i mineralnych. Opracowano 39 dokumentacji geologiczno-inżynierskich dla dużych obiektów ważnych dla gospodarki narodowej.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#komentarz">W poszukiwaniach surowców stałych największy udział miał węgiel kamienny. Prace koncentrowały się w Lubelskim Zagłębiu Węglowym oraz na Górnym i Dolnym Śląsku. Udokumentowane nowe zasoby złóż umożliwiły podjęcie decyzji o ich eksploatacji. Prowadzono także prace nad powiększeniem zasobów eksploatacyjnych pracujących już kopalń, m.in. „Grodźca”, „Komuny Paryskiej”, „Sosnowca” i innych. Jednakże na skutek niedoboru sprzętu trzeba było koncentrować go w obiektach wymagających szybkiego ukończenia, ogałacając inne. W przyszłości taka praktyka może doprowadzić do poważnych perturbacji.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#komentarz">W wyniku prac poszukiwawczych znane zasoby węgla brunatnego wzrosły o około 1,5 mld t. Pozytywne osiągnięcia zanotowano także w poszukiwaniach i udokumentowaniu złóż kruszyw skalnych dla budownictwa drogowego, ceramiki, hutnictwa itd., zwłaszcza na południu kraju. Obecnie konieczna jest intensyfikacja tych prac w części centralnej i północnej kraju.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#komentarz">Ważnym zadaniem były poszukiwania i udostępnianie wód pitnych ze struktur głębnych. Oddano 1350 studni głębinowych dla potrzeb rolnictwa i dużych aglomeracji miejskich, np. Wałbrzycha, Wrocławia, Opola i in. Nie zaspokaja to jednak stale rosnących potrzeb, a sytuację komplikuje brak specjalistycznego sprzętu do wierceń. Należy też rozszerzyć prace związane z poszukiwaniem wód mineralnych.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#komentarz">Podkomisja górnictwa i geologii pozytywnie ocenia współpracę naukową CUG z placówkami w kraju i za granicą. Przyczyniła się ona do dalszego doskonalenia techniki i technologii oraz ekonomiki prowadzonych prac, a także do ulepszenia sprzętu geofizycznego produkowanego w kraju oraz narzędzi i osprzętu dla wiertnictwa, Za pozytywne zjawisko uznała podkomisja osiągnięty wzrost wydajności pracy. Nie doprowadzono jeszcze jednak do stabilizacji kadr, mimo starań o poprawę warunków socjalno-bytowych i innych świadczeń.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#komentarz">Pomyślnie kształtuje się wykonanie zadań eksportowych, co świadczy o zapotrzebowaniu za granicą na tego rodzaju usługi. Trzeba rozwijać eksport tych usług, gdyż jest on bardzo opłacalny.</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#komentarz">Z przedstawionych materiałów wynikają następujące wnioski:</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#komentarz">1. Centralny Urząd Geologii z coraz większym trudem realizuje zadania poszukiwań i dokumentowania zasobów mineralnych i kopalin dla potrzeb gospodarki. Mimo znacznej koncentracji nakładów na poszukiwania ropy i gazu nie udało się uzyskać nowych odkryć zasobów tych surowców. Było to spowodowane przede wszystkim brakiem specjalistycznego sprzętu wiertniczego, toteż celowym jest przeanalizowanie dotychczasowych przydziałów środków na zakupy tego sprzętu;</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#komentarz">2. W związku z dużym, stale rosnącym zapotrzebowaniem na badania hydro-geologiczne należy dążyć do pełnej realizacji programu w tej dziedzinie.</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#komentarz">3. CUG powinien wpływać na resorty, aby wdrażały nowe przepisy o eksploatacji i zagospodarowywaniu złóż. Powinno się to przyczynić do bardziej racjonalnego gospodarowania złożami.</u>
<u xml:id="u-1.44" who="#komentarz">4. Ponieważ dotychczasowe rozpoznanie bazy surowcowej nie zawsze odpowiada zamierzeniom inwestycyjnym, niezbędne jest zwiększenie prac nad udokumentowaniem złóż surowców szczególnie ważnych dla gospodarki narodowej.</u>
<u xml:id="u-1.45" who="#komentarz">5. Aby zapewnić zapotrzebowanie na sprzęt należy rozpatrzyć sprawę budowy fabryki w Ciechanowie w tym roku, zwracając szczególną uwagę na terminowość wykonania tej ważnej inwestycji.</u>
<u xml:id="u-1.46" who="#komentarz">6. Należy w dalszym ciągu rozwijać bardzo opłacalny eksport usług geologicznych oraz dążyć do nieustannego doskonalenia techniki i technologii wierceń.</u>
<u xml:id="u-1.47" who="#komentarz">Uwagi i wnioski podkomisji energetyki i energii atomowej przedstawił poseł Jan Kubit (PZPR) Do końca lipca 1977 r. dzięki łagodnym warunkom klimatycznym i wprowadzaniu czasu letniego, stopień pokrycia zapotrzebowania gospodarki na energię elektryczną był zadowalający. Jednak w sierpniu, a zwłaszcza we wrześniu ub.r. nastąpił gwałtowny wzrost zapotrzebowania o ok. 1800 MW więcej niż w 1976 r. W grudniu zapotrzebowanie to osiągnęło szczytową wielkość - 1930 MW przy wzroście mocy dyspozycyjnej tylko o 4,3 proc. Powstała konieczność wprowadzenia drastycznych ograniczeń odbioru energii elektrycznej tak w przemyśle i gospodarce komunalnej, jak i - po raz pierwszy - dla ludności.</u>
<u xml:id="u-1.48" who="#komentarz">Na tę sytuację miały wpływ:</u>
<u xml:id="u-1.49" who="#komentarz">- niewykonanie w pełni planu produkcji energii elektrycznej (zamiast 112 mld kWh - 109,4 mld kWh);</u>
<u xml:id="u-1.50" who="#komentarz">- przyrost mocy w elektrowniach tylko o 1220 MW, tj. o 600 MW mniej niż planowano;</u>
<u xml:id="u-1.51" who="#komentarz">- nieterminowe przekazywanie do eksploatacji nowych bloków energetycznych;</u>
<u xml:id="u-1.52" who="#komentarz">- niewykonanie planowanego wskaźnika zużycia paliwa na jednostkę mocy;</u>
<u xml:id="u-1.53" who="#komentarz">- wysoki wzrost zapotrzebowania na energię elektryczną przez odbiorców indywidualnych spowodowany m.in. okresowymi trudnościami w zaopatrzeniu ludności w węgiel i gaz;</u>
<u xml:id="u-1.54" who="#komentarz">- wzrost awarii, remontów i napraw urządzeń energetycznych;</u>
<u xml:id="u-1.55" who="#komentarz">- ubytki mocy z powodu spalania gorszych gatunków węgla;</u>
<u xml:id="u-1.56" who="#komentarz">- napięty bilans paliwowo-energetyczny kraju.</u>
<u xml:id="u-1.57" who="#komentarz">Według danych resortu energetyki w 1977 r. nie dostarczono odbiorcom 0,7 mld kWh energii elektrycznej. Spowodowało to m.in. zmniejszenie produkcji przemysłowej. Szacuje się, że tylko w listopadzie i grudniu 1977 r. gospodarka narodowa podniosła straty równe wartości elektrowni o mocy 3 tys. MW; taka moc wypełniłaby całkowicie lukę energetyczną tak w 1977 r. jak i 1978 r.</u>
<u xml:id="u-1.58" who="#komentarz">Na podstawie wyników stycznia i lutego 1978 r. oraz prognoz wzrostu produkcji energii elektrycznej w IV kwartale br. (m.in. zagrożenie terminowego przekazania do eksploatacji nowych mocy, zwłaszcza w elektrowni „Rybnik II”) widać, że sytuacja energo-elektryczna kraju będzie nadal trudna. Trzeba będzie nadal stosować ograniczenia w dostawach energii elektrycznej, głównie dla przemysłu.</u>
<u xml:id="u-1.59" who="#komentarz">Produkcja energii cieplnej była w 1977 r. o 5,2% większa niż w roku poprzednim i w pełni pokryła potrzeby odbiorców z wyjątkiem huty „Katowice”, co zostało spowodowane opóźnieniem uruchomienia elektrociepłowni „Będzin”. Wyprodukowano 37.600 Tcal wobec planowanych 40.500 Tcal energii cieplnej, co stanowi 92,8% planu.</u>
<u xml:id="u-1.60" who="#komentarz">Wydobycie węgla brunatnego wyniosło ponad 40,7 mln t (plan 40 mln t), w porównaniu z rokiem poprzednim zwiększyło się o 3,7%, równocześnie jednak nastąpiło obniżenie jego kaloryczności, co spowodowało okresowe zaburzenia w pracy elektrowni, głównie elektrowni „Adamów”.</u>
<u xml:id="u-1.61" who="#komentarz">Plan remontów urządzeń wykonany został w 106,1%. Kampania remontowa przebiegała w trudnych warunkach, pogłębionych deficytem części zamiennych, zwłaszcza do młynów węglowych, wentylatorów i pomp. Służbom i brygadom remontowym za terminowe i jakościowo lepsze niż w 1976 r. wykonanie remontów należą się słowa uznania.</u>
<u xml:id="u-1.62" who="#komentarz">Plan nakładów inwestycyjnych na rozwój energetyki wynosił w 1977 r. 31.953 mln zł. Plan ten zrealizowano w 98,8%, w tym roboty budowlano-montażowe w 94,5%. Według opinii resortu energetyki, niepełne zrealizowanie nakładów na inwestycje zostało spowodowane brakiem potencjału wykonawczego przedsiębiorstw budowlano-montażowych resortu budownictwa, a także brakami w zaopatrzeniu (m.in. stali konstrukcyjnej i zbrojeniowej, kruszyw, kabli). Występowały także opóźnienia dostaw niektórych maszyn i urządzeń. Był to kolejny rok niewykonania zadań inwestycyjnych, co pogłębiło i tak już trudną sytuację elektro-energetyczną.</u>
<u xml:id="u-1.63" who="#komentarz">Mówiąc o przebiegu budowy zagłębia górniczo-energetycznego w rejonie Bełchatowa poseł Kubit przypomniał, że przy omawianiu projektu planu resortu na 1977 r. Komisja postulowała pełne wykorzystanie nakładów inwestycyjnych na budowę elektrowni. Niestety, nakłady nie zostały wykorzystane, a opóźnienia na budowie sięgają roku. W sytuacji, gdy zgodnie z przyjętymi kierunkami rozwoju energetyki nie przewiduje się budowy elektrowni opalanych węglem kamiennym, rozwój energetyki uzależniony jest od terminowego uruchomienia elektrowni w Bełchatowie.</u>
<u xml:id="u-1.64" who="#komentarz">Według oceny resortu, rzeczowy plan inwestycyjny w 1978 r. nie zostanie wykonany, przy czym największe zagrożenia występują przy budowie elektrowni „Rybnik II” oraz elektrowni „Bełchatów”. Opóźnienia inwestycyjne wpływają ujemnie na gospodarkę maszynami i urządzeniami. W 1977 nastąpiło dalsze pogorszenie stanu niezagospodarowania zapasów maszyn i urządzeń o około 1 mld zł w stosunku do końca 1976 r. Należy więc ponownie wystąpić z wnioskiem o przyśpieszenie realizacji uchwały Rady Ministrów nr 204/74 w celu urealnienia planu inwestycji energetycznych, a także dotrzymania terminu dostaw maszyn i urządzeń przez krajowy przemysł, zwłaszcza dla nowoczesnych bloków energetycznych o mocy 360 MW.</u>
<u xml:id="u-1.65" who="#komentarz">Za bardzo niezadowalający uznała podkomisja dalszy spadek (o 25 proc.) zapasów węgla na koniec 1977 r. Podkomisja nie podziela też optymistycznego stwierdzenia resortu o pełnym zabezpieczeniu dostaw energii elektrycznej dla planowanych osiedli mieszkaniowych w całym kraju, ponieważ nadal występują braki w dostawach kabli, a zwłaszcza transformatorów o mocy 200-600 kW.</u>
<u xml:id="u-1.66" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MarceliFaska">Najbardziej niepokojący problem, to opóźnienia inwestycji bełchatowskiej. Niepokój budzą nie tylko opóźnienia przy budowie elektrowni, ale także kopalni. Znaczenie Bełchatowa dla gospodarki paliwowo-energetycznej w kraju jest znane. Nic zaś nie wskazuje na to, że ubiegłoroczne zaległości zostaną w tym roku nadrobione.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#MarceliFaska">W 1985 r. mamy wydobyć 250 mln t węgla: w 1990 - 300 mln t. Nawet to wydobycie nie pokryje w pełni potrzeb kraju i trzeba myśleć o przystąpieniu do budowy elektrowni jądrowych. W swej opinii do rządu Komisja powinna zaakcentować potrzebę przygotowań do tych inwestycji.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#MarceliFaska">Niedogrzanie mieszkań na początku sezonu grzewczego przyczyniło się w ub. roku do wzrostu zapotrzebowania na energię elektryczną (włączanie piecyków elektrycznych i innych urządzeń). Kosztowało to od 800 do 1000 MW i przyczyniło się do wyłączeń energii w przemyśle i dużych strat gospodarczych.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#MarceliFaska">Trzeba więc obliczyć czy opłaca się nam zbyt późne uruchamianie urządzeń grzewczych lub przedwczesne ich wyłączenie. Sprawę tę powinniśmy również zasygnalizować rządowi.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#MarceliFaska">Zadania ubiegłoroczne w energetyce i górnictwie były trudne. Górnicy i energetycy, a także brygady prowadzące poszukiwania geologiczne pracowały z wysiłkiem znacznie większym niż przeciętny i należą się im za te słowa szczególnego uznania.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#StanisławSkładowski">Sytuacja na budowie Bełchatowa jest wysoce niepokojąca. Także w ciągu minionych 5 miesięcy tego roku zaległości są stosunkowo duże i żeby wykonać plan roczny trzeba 4-krotnie zwiększyć potencjał przedsiębiorstw wykonawczych. Jeśli zadania tegoroczne nie zostaną wykonane, to trzeba się liczyć z tym, że pierwszy blok energetyczny w Bełchatowie nie zostanie uruchomiony w 1981 r. Należy opracować raport o tej sprawie i przekazać premierowi w formie dezyderatu.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#AndrzejSzozda">Przed energetyką stoją obecnie 3 główne problemy: realizacja inwestycji w 1978 r. i w latach następnych, budowa zagłębia górniczo-energetycznego w Bełchatowie oraz zapewnienie dostaw energii dla budownictwa mieszkaniowego w nadchodzącym, szczytowym okresie poboru mocy.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#AndrzejSzozda">W 1977 r. przekazano energetyce nowe bloki o łącznej mocy 1200 MW; w tym roku przewiduje się oddanie (łącznie z „poślizgami”) 2470 MW. Istnieje jednak niebezpieczeństwo niewykonania planu. Energetyka miała kłopoty na skutek opóźnień dostaw maszyn i urządzeń z przemysłu. Ostatnio nastąpiła poprawa, zwłaszcza jeśli idzie o dostawy kotłów, generatorów i oprzyrządowania. Zwiększony został też potencjał budowlany na placach budowy: m.in. wzrosła liczba zatrudnionych z 9 do 13 tys. osób. Plan inwestycyjny w I półroczu br. powinien zostać wykonany. Zagrożone są natomiast obiekty przewidziane do uruchomienia w końcu roku. Dotyczy to zwłaszcza ostatniego bloku elektrowni „Rybnik Ⅱ” i niektórych obiektów ciepłowniczych m.in. w rejonie Bielska-Białej.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#AndrzejSzozda">W kwietniu br. zorganizowano krajową naradę poświęconą inwestycjom energetycznym. Członkowie rządu wizytowali szereg inwestycji; Premier Piotr Jaroszewicz wizytował budowę elektrowni Kozienice, gdzie powstają prototypowe bloki o mocy 500 MW każdy. Rząd ma wkrótce rozpatrzyć ponownie sprawę zwiększenia potencjału wykonawczego na placach budowy energetyki.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#AndrzejSzozda">Uchwała Prezydium Rządu zobowiązała resort do przygotowania projektu rozwoju energetyki do 1985 r. Jest już projekt nowelizacji uchwały Rady Ministrów nr 204. Przygotowuje się także projekty uchwał w sprawie wykorzystania dolnej Wisły i energetyki jądrowej.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#AndrzejSzozda">Osobny problem stanowi rozwój górnictwa węgla brunatnego i elektrowni pracujących na tym węglu. Nie starczy nam węgla kamiennego. Widzi się też możliwość rozwoju ciepłownictwa na bazie węgla brunatnego. Przygotowany jest program działania w tej sprawie oraz związany z nim program rozwoju produkcji maszyn górniczych do eksploatacji węgla brunatnego. Liczymy tu na współpracę z NRD i Związkiem Radzieckim.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#AndrzejSzozda">Z programu rozwoju energetyki na bazie węgla brunatnego wynika też znaczenie realizacji inwestycji w Zagłębiu Bełchatowskim. Przyczyną ubiegłorocznych opóźnień były m.in. braki konstrukcji stalowych i innych materiałów. Powołano międzyresortową komisję DS. realizacji inwestycji w Bełchatowie. Warto odnotować dobre zaawansowanie i przyśpieszenie tempa budowy fabryki taśm transportowych, których zużycie w Bełchatowie będzie szybko wzrastać.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#AndrzejSzozda">Mówiąc o problemach zaopatrzenia ludności w energię cieplną, minister A. Szozda podkreślił, że sezon grzewczy przedłużył się w tym roku do 15 maja. Spowodowało to wzrost zużycia węgla i w I kwartale o 1,1 mln t i konieczność przekroczenia planu produkcji energii w tym roku o ok. 1 mld kWh.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#AndrzejSzozda">Dzięki staraniom górnictwa i resortu komunikacji udało się zgromadzić niezbędny zapas węgla i teraz dąży się, aby przed szczytem jesienno-zimowym zgromadzi zapas powiększyć się do 4 mln t. Aby w zbliżającym się szczycie nie dopuścić do drastycznych wyłączeń, niezbędny jest zespół działań także na rzecz oszczędności energii.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#GerardKroczek">Uwagi podkomisji uważamy za słuszne. Jeśli idzie o problem niezrealizowania inwestycji wartości 20 mln zł, to trzeba podkreślić, że jest to minimalny procent całości nakładów inwestycyjnych, które wyniosły w ub. roku ponad 15 mld zł. Priorytet zapewniono inwestycjom kontynuowanym.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#GerardKroczek">W budownictwie mieszkaniowym dla górnictwa zadania realizowane są tylko przez przedsiębiorstwa budownictwa górniczego i to z nadwyżką. Natomiast przedsiębiorstwa resortu budownictwa nie wykonały planu budowy mieszkań dla górników.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#WitoldOlendzki">Podzielamy w pełni ocenę podkomisji górnictwa i geologii, że badania geologiczne nie nadążają za potrzebami gospodarki narodowej. Szczególną bolączką CUG jest przerzucanie ekip geologów do prac uważanych za najpilniejsze, z obiektów, które pozornie wydają się mniej ważne.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#WitoldOlendzki">Polscy geolodzy zdobyli sobie uznanie za granicą. Obecnie chodzi o to, żeby ich uzbroić w nowoczesne narzędzia pracy. Stąd znaczenie budowy fabryki w Ciechanowie, która pozwoli rozwiązać tak palący problem deficytu nowoczesnego sprzętu geologicznego.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MieczysławPiątek">Wyniki w dziedzinie bhp uzyskane w górnictwie są w zasadzie korzystne. Jednakże pogarszające się warunki geologiczne oraz wzrost zagrożeń spowodowany przez obsługę nowoczesnego sprzętu mechanicznego wymagają od urzędów górniczych zwiększenia aktywności i operatywności.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#MieczysławPiątek">Dyskusję nad pierwszym punktem porządku dziennego podsumował przewodniczący Komisji poseł Jan Leś (PZPR): Plany wzrostu produkcji węgla powinny być ustalane z góry dla poszczególnych lat planu 5-letniego. Planowanie z roku na rok nie może bowiem zapewnić górnictwu pełnego zaopatrzenia techniczno-materiałowego, niezbędnego dla wykonania planu. Plan 1977 r. został wykonany kosztem znacznego przekroczenia normatywnego czasu pracy górników. Pracowano nie 5, ale kilkanaście niedziel w ciągu roku i bardzo brakowało zaopatrzenia materiałowego. W tym roku przemysł węglowy miał wydobyć pierwotnie 187 mln t węgla, a teraz ma wydobyć 192 mln t. Takie planowanie do niczego dobrego, nie prowadzi.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#MieczysławPiątek">Komisja powinna stanowczo postawić problem braku rezerwowego frontu robót w górnictwie. Przy tak dużej koncentracji robót, jaka występuje obecnie w górnictwie jest to zjawisko bardzo niekorzystne. Dziś w kopalniach pracują ściany dające 2,5 tys. t węgla na dobę. W razie awarii na takiej ścianie trudno jest nadrobić niedobór, nie mając rezerwowego frontu robót. Jego brak nie pozwoli również wykorzystać w pełni rezerw wzrostu wydobycia, jakie tkwią w czterobrygadowym systemie pracy w kopalniach.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#MieczysławPiątek">W opinii Komisji powinno się też znaleźć stwierdzenie, że w transporcie węgla nie nastąpiła oczekiwana poprawa. Jak wynika z informacji dyrektora Rybnickiego Zjednoczenia Przemysłu Węglowego, sytuacja transportowa w kopalniach tego zjednoczenia jest katastrofalna. Od 1 do 7 czerwca kopalniom tym zabrakło węglarek do załadowania 91 tys. t węgla, a w jednym dniu - 7 czerwca, zabrakło węglarek do załadowania 12 tys. t; 9 spośród 12 kopalń zjednoczenia nie miało w tym dniu ani jednej węglarki. Ocenia się, że straty w wydobyciu węgla w Rybnickim Zjednoczeniu w czerwcu wyniosły już ok. 30 tys. t. Tak dalej być nie może.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#MieczysławPiątek">W geologii problemem szczególnej wagi jest lepsze zaopatrzenie w sprzęt. Komisja już wielokrotnie wskazywała na wagę tego zagadnienia, ale niestety bez skutku.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#MieczysławPiątek">Osobny, niezwykle ważny problem, to nieustanna troska o bezpieczeństwo górniczej pracy. Trzeba dokonać maksymalnych wysiłków, żeby zmniejszyć liczbę wypadków przy pracy w górnictwie.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#MieczysławPiątek">W drugim punkcie porządku dziennego Komisja rozpatrzyła sprawozdanie Ministerstwa Przemysłu Chemicznego o wykonaniu planu i budżetu w 1977 r.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#MieczysławPiątek">Uwagi i wnioski podkomisji przemysłu chemicznego przedstawił poseł Adolf Ojczyk: W 1977 r. przemysł chemiczny wykonał plan wartości sprzedaży własnej i usług niedoborem 0,6%, tj. ok.1,7 mld zł. W porównaniu z rokiem 1976 uzyskano wzrost sprzedaży o 7,5% wobec wskaźnika planowanego 8,4%. Ze szczególną uwagą potraktowano potrzeby rynku wykonując planowane dostawy 101,1%. Natomiast nie udało się w pełni zrealizować zadań eksportowych, chociaż w porównaniu z 1976 r. nastąpił wzrost eksportu.</u>
<u xml:id="u-7.8" who="#MieczysławPiątek">Korzystne wyniki uzyskano w obniżce kosztów własnych (o 2,1% i materiałowych o 5,1%). Uzyskano wyższy, niż planowano wzrost produkcji dodanej i osiągnięto wyższą wydajność pracy. Mimo to, zadania akumulacji resort wykonał tylko w 90,5%.</u>
<u xml:id="u-7.9" who="#MieczysławPiątek">Nie zrealizowany został program inwestycyjny: np. zadania w zakresie robót budowlano montażowych wykonano zaledwie w 81,1%. Trudności inwestycyjne miały poważny wpływ na ograniczenie przyrostu mocy produkcyjnej, a tym samym masy towarowej. Dlatego też plan wartości sprzedaży i usług wykonano w 99,4%.</u>
<u xml:id="u-7.10" who="#MieczysławPiątek">Podkomisja przemysłu chemicznego przeprowadziła analizę w celu ustalenia przyczyn, które spowodowały trudności w wykonaniu planowanych zadań. Przyczyny te, to przede wszystkim niepełne zaopatrzenie surowcowe, zwłaszcza z XI obszaru płatniczego, ograniczenia dostaw energii elektrycznej oraz gazu ziemnego, nieterminowe przekazanie do eksploatacji nowych obiektów.</u>
<u xml:id="u-7.11" who="#MieczysławPiątek">Resort przemysłu chemicznego nie mógł zaspokoić w pełni zapotrzebowania innych gałęzi przemysłu, które rośnie o wiele szybciej niż możliwości produkcyjne chemii. Z jednej strony wiąże się to z niedostatecznym potencjałem technologicznym i niepełną koordynacją zadań inwestycyjnych, zwłaszcza opóźnieniem przygotowania bazy surowcowej dla nowych zakładów produkcyjnych. Z drugiej strony - duży udział importu, zwłaszcza z II obszaru płatniczego spowodował napięcia w zaopatrzeniu w surowce i materiały, i przejściowe ograniczenie produkcji niektórych wyrobów. Przykładem mogą być farby i lakiery. Również znacznie wolniejsze niż zakładano tempo wzrostu produkcji własnej włókien sztucznych dla przemysłu lekkiego zmuszało do zwiększenia importu. Nie zostały w pełni zaspokojone potrzeby na barwniki i środki pomocnicze.</u>
<u xml:id="u-7.12" who="#MieczysławPiątek">Tempo rozwoju przemysłu chemicznego jest niedostateczne. Było ono w 1977 r. niższe od tempa wzrostu całego przemysłu, a w tym roku jest jeszcze niższe. W obecnej sytuacji niezbędna jest większa aktywność naukowo-badawcza i przyśpieszenie postępu technologicznego intensyfikacja produkcji, jak też zapewnienie większej rytmiczności i terminowości procesu inwestycyjnego. Są to podstawowe czynniki zdynamizowania produkcji chemicznej i lepszego jej dostosowania do potrzeb gospodarki narodowej.</u>
<u xml:id="u-7.13" who="#MieczysławPiątek">Dostawy nawozów dla rolnictwa w 1977 r., chociaż wyższe o 5,6% w stosunku do 1976 r. były mniejsze niż przewidywał plan. Natomiast osiągnięto wzrost o 15% dostaw środków ochrony roślin.</u>
<u xml:id="u-7.14" who="#MieczysławPiątek">Na podkreślenie zasługuje wykonanie zadań rynkowych, co było możliwe dzięki dużej koncentracji wysiłków oraz bieżącej kontroli zadań. Nie wykonano jednak w pełni planu asortymentowego produkcji i niedobory niektórych wyrobów, m.in. farb i lakierów, emulsji podłogowych i in. dały się odczuć na rynku. Nie zostały też zaspokojone potrzeby dotyczące różnego rodzaju artykułów technicznych dla budownictwa mieszkaniowego, do produkcji mebli itp.</u>
<u xml:id="u-7.15" who="#MieczysławPiątek">Wystąpiły zakłócenia w dostawach wyrobów farmaceutycznych, co było wynikiem nieprawidłowego planowania, jak też niedostatecznego przygotowania racjonalizacji leków przez Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej. Z drugiej strony - zapotrzebowanie na leki bardzo szybko rośnie w ciągu ostatnich 4 lat roczny przyrost zapotrzebowania wynosił średnio 14%. W tej sytuacji każda decyzja o ograniczeniu produkcji jakiegoś leku, czy jej zaniechaniu, powinna być tym głębiej przemyślana.</u>
<u xml:id="u-7.16" who="#MieczysławPiątek">Przemysł chemii gospodarczej wykonał swe zadania w 100,5%, ale plan dostaw na rynek wykonał tylko w niektórych grupach wyrobów (m.in. perfumy, szampony, wody kolońskie i pasta do zębów). Brakowało natomiast mydła do prania i mydła toaletowego, proszków do prania oraz niektórych kremów. Na niepełnym wykonaniu zadań, oprócz wyłączeń energetycznych i braku niektórych surowców, zaważył również brak opakowań.</u>
<u xml:id="u-7.17" who="#MieczysławPiątek">W eksporcie nie osiągnięto pozytywnych wyników na skutek niepomyślnej koniunktury na rynkach zachodnich oraz spadku cen, m.in. nawozów i siarki. Na uznanie zasługuje sukcesywnie realizowany program antyimportowy.</u>
<u xml:id="u-7.18" who="#MieczysławPiątek">Podkomisja wiele uwagi poświęciła realizacji inwestycji w ubiegłym roku. Przemysł chemiczny rozpoczął ten rok z bagażem 19% nie zrealizowanych robót budowlano-montażowych. Z opóźnieniem realizowane są niektóre ważne inwestycje w Płocku, w Toruńskiej „Elanie” oraz w kopalni siarki w Jeziórku. Istnieje potrzeba skutecznej pomocy ze strony rządu, by zapobiec dalszym opóźnieniom niekorzystnie wpływającym na rozwój innych gałęzi przemysłu.</u>
<u xml:id="u-7.19" who="#MieczysławPiątek">Zdaniem podkomisji w 1977 r. pogłębią się trudności remontowe, do czego przyczyniło się złe zaopatrzenie w maszyny i części zamienne zarówno krajowe, jak i z importu. Dotkliwie odczuwano niedostateczne zabezpieczenie transportu kolejowego i samochodowego, niedostateczne zapasy węgla na zimę oraz ograniczenia dostaw energii elektrycznej.</u>
<u xml:id="u-7.20" who="#MieczysławPiątek">Na zakończenie poseł A. Ojczyk przedstawił wnioski podkomisji, m.in.:</u>
<u xml:id="u-7.21" who="#MieczysławPiątek">- niepokój Komisji budzą opóźnienia ważnych inwestycji, od których zależy zwiększenie produkcji surowców i półfabrykatów chemicznych. Opóźnienia zwiększają nacisk na import i wydatkowanie środków dewizowych. Konieczna jest wnikliwa analiza realizacji zadań inwestycyjnych i skoncentrowanie sił i środków na zadania, które szczególnie głęboko wkraczają w problemy ekonomiczno-zaopatrzeniowe przemysłu chemicznego oraz zabezpieczają rozwój gospodarki narodowej.</u>
<u xml:id="u-7.22" who="#MieczysławPiątek">- wiele wyrobów przemysłu chemicznego cechuje nowoczesność, wysoka jakość użytkowa i estetyczna. Uzyskano dalszy przyrost wyrobów ze znakiem jakości. Niemniej jednak jakość niektórych produktów lub asortymentów przeznaczonych na zaopatrzenie przemysłu i rynku jest jeszcze niezadowalająca. Niższa jakość bywa zbieżna ze stosowaniem z konieczności surowców zastępczych, z zakłóceniami technologicznymi, niedotrzymywaniem dyscypliny technologicznej oraz w wielu przypadkach przestarzałym parkiem maszynowym. Zdaniem Komisji, należy tu bardziej wykorzystać w tym celu zaplecze naukowo-badawcze, modernizację i postęp techniczny oraz działalność kontroli technicznej i odpowiedzialność nadzoru;</u>
<u xml:id="u-7.23" who="#MieczysławPiątek">- realizacja zadań eksportowych jest nadal zadaniem trudnym wobec potrzeb wewnętrznych z jednej strony i braku pokrycia towarowego z drugiej. W tej sytuacji resort powinien dążyć do rozwijania produkcji proeksportowej, rozszerzać rynki zbytu i równocześnie konsekwentnie kontynuować podjęty program antyimportowy;</u>
<u xml:id="u-7.24" who="#MieczysławPiątek">- pomimo wykonania zadań rynkowych potrzebna jest istotna poprawa zaopatrzenia asortymentowego, rozwiązanie niedociągnięć w planowaniu i zabezpieczeniu surowcowym i materiałowym zwłaszcza w odniesieniu do dostaw surowcowych pochodzących z importu. Przede wszystkim winna ulec poprawie sytuacja w dostawach wyrobów z przemysłu chemii gospodarczej na potrzeby gospodarstwa domowego oraz potrzeby budownictwa i remont mieszkań;</u>
<u xml:id="u-7.25" who="#MieczysławPiątek">- w roku 1977 resort nie wykonał w pełni planowanych zadań w zakresie ochrony środowiska naturalnego, przede wszystkim dotyczy to dużych opóźnień w budowie oczyszczalni ścieków. Zdaniem Komisji, resort przemysłu chemicznego winien zwrócić szczególną uwagę na pełną realizację zadań inwestycyjnych w zakresie ochrony środowiska naturalnego z uwagi na to, że rozwój przemysłu chemicznego pociąga za sobą wzrastające zanieczyszczenia wód, gleb oraz powietrza atmosferycznego;</u>
<u xml:id="u-7.26" who="#MieczysławPiątek">- Komisja stwierdza dalszą poprawę gospodarności. Nastąpiło dalsze osłabienie tempa przyrostu zapasów, wzrost produkcyjności majątku trwałego. Osiągnięto wyższy niż planowano wskaźnik wzrostu produkcji dodanej, uzyskano dalszą poprawę wyników finansowych i obniżkę kosztów własnych i materiałowych.</u>
<u xml:id="u-7.27" who="#MieczysławPiątek">Dyskusja:</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#WładysławOchota">Podobnie jak w górnictwie, tak i w chemii powstały znaczne trudności związane z niewydolnością transportu. Szczególnie dało się to we znaki zakładom produkującym towary masowe wymagające dużej liczby wagonów. Trudności transportowe oprócz ograniczeń w dostawach gazu i energii elektrycznej, były ważną przyczyną opóźnień w produkcji niektórych artykułów.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#WładysławOchota">Sejmowa Komisja Rolnictwa i Przemysłu Spożywczego wiele uwagi poświęciła zaopatrzeniu wsi w nawozy. Posłowie podkreślali, że niedostateczne zaopatrzenie w nawozy krajowe jest przyczyną zwiększonego importu. Trzeba rozważyć również problem zaopatrzenia w węgiel. Nie można godzić się z faktem, że w maju brakuje węgla i trudno zrozumieć dlaczego nie podjęto skutecznych kroków dla poprawy tej niekorzystnej sytuacji. Należy też usilnie starać się, by zapewnić przemysłowi chemicznemu odpowiednie dostawy energii i gazu oraz innych surowców, bez których nie ma możliwości zwiększenia produkcji, a zwłaszcza nawozów.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JerzyGrochmalicki">Przemysł chemiczny wpływa w dużym stopniu na zaopatrzenie rynku. Za mało natomiast wiemy, jakie braki chemii rzutowały na realizację zadań w innych gałęziach przemysłu. Np. przemysł lekki skarży się na niedobór barwników i ich niską jakość. Te niedobory wymagają podjęcia zdecydowanych radykalnych środków, a przede wszystkim sprawniejszej realizacji inwestycji chemicznych i zlikwidowanie poślizgów z ubiegłego roku. Generalnym rozwiązaniem byłoby przyspieszenie rozwoju przemysłu chemicznego w następnym 5-leciu. Przemysł chemiczny powinien otrzymać większe nakłady oraz priorytet w realizacji programu inwestycyjnego. Przede wszystkim jednak już dzisiaj trzeba zlikwidować trudności inwestycyjne oraz zaopatrzenia surowcowo-materiałowego, które decydują o rozwoju chemii.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JanSidorowicz">Resort energicznie działa na rzecz normalizacji pracy przemysłu chemicznego i eliminowania występujących napięć. Na spotkaniu z chemikami I Sekretarz KC PZPR E. Gierek zapowiedział, że najbliższe 5-lecie będzie okresem przyśpieszonego rozwoju chemii. Wyniki pracy przemysłu chemicznego rzutują na rozwój całej gospodarki. Obecne trudności w przemyśle chemicznym wpływają niekorzystnie na realizację zadań innych gałęzi przemysłu, budownictwa, rolnictwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JanLeś">Zgadzamy się z uwagami i wnioskami przedstawionymi na dzisiejszym posiedzeniu w sprawie przemysłu chemicznego. Trudności w ubiegłym roku powinny mobilizować przemysł chemiczny do lepszej realizacji tegorocznych zadań. Popierając zgłoszone w czasie dyskusji wnioski zgadzam się z opinią, że najważniejszą sprawą jest sprawna realizacja i zaopatrzenie surowcowo-materiałowe chemii. Te właśnie sprawy musimy przede wszystkim przedstawić w uwagach i wnioskach do Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#JanLeś">Komisja Górnictwa, Energetyki i Chemii zwróciła się do Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów z wnioskiem o przyjęcie sprawozdań z wykonania planu i budżetu państwa w 1977 r. w częściach dotyczących: Ministerstwa Górnictwa, Ministerstwa Energetyki i Energii Atomowej, Ministerstwa Przemysłu Chemicznego, Centralnego Urzędu Geologii i Wyższego Urzędu Górniczego. Jednocześnie Komisja przekazuje swoje uwagi i wnioski, wynikające z analizy działalności wymienionych resortów i centralnych urzędów w 1977 r.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#JanLeś">W kolejnym punkcie obrad, Komisja Górnictwa, Energetyki i Chemii przyjęła dezyderat dotyczący nadrobienia opóźnień i przyśpieszenia realizacji inwestycji w Bełchatowie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>