text_structure.xml 22.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 24 czerwca 1975 r. Komisja Pracy i Spraw Socjalnych, obradująca pod przewodnictwem poseł Ireny Sroczyńskiej (PZPR), rozpatrywała problemy:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">— organizacji i działalności służb pracowniczych w zakładach pracy — funkcjonowania hoteli robotniczych,</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">— organizacji dojazdów do pracy.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych z wiceministrem Januszem Obodowskim, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Komunikacji, Centralnej Rady Związków Zawodowych oraz dyrektor Zespołu NIK — Eugeniusz Polakowski.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">Podstawą dyskusji były opracowane przez Ministerstwo Pracy, Płac i Spraw Socjalnych informacje o realizacji uchwały Rady Ministrów z dnia 9 listopada 1973 w sprawie służb pracowniczych w państwowych jednostkach organizacyjnych oraz na temat funkcjonowania hoteli pracowniczych oraz informacja Ministerstwa Komunikacji o organizacji dojazdów do pracy.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">Uzupełniając informacje Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych — wiceminister Janusz Obodowski podał do wiadomości, że Rada Ministrów podejmując w listopadzie 1975 r. uchwałę w sprawie organizacji służb pracowniczych pozostawiała przedsiębiorstwom kilka miesięcy na poczynienie przygotowań do jej realizacji.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">Pierwsze spostrzeżenia wskazują na konieczność dłuższego rozłożenia w czasie realizacji uchwały. Głównym czynnikiem hamującym jest brak kadr odpowiednio przygotowanych do pracy w nowo tworzonych pionach pracowniczych. Obecnie na 120 tys. osób zatrudnianych w tych służbach zaledwie 8 tys. ma wykształcenie wyższe i około 40 tys. wykształcenie średnie.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">Resort zorganizował w okresie bieżącego roku 22 szkoły pomaturalne i 5 studiów podyplomowych, których zadaniem jest przygotowanie wykwalifikowanych kadr dla służb pracowniczych. Planuje się uruchamianie dalszych szkół wieczorowych, zaocznych i dziennych — na poziomie średnim i wyższym.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">Zakłada się, że w okresie pierwszych dwóch lat wprowadzania w życie uchwały obejmuje ona przede wszystkim wielkie organizacje gospodarcze i duże zjednoczenia oraz centralne instytucje spółdzielcze i rzemiosło.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">Zarówno resort, jak i Najwyższa Izba Kontroli prowadzą badania, mające na celu zapoznanie się z przebiegiem realizacji uchwały w sprawie organizacji służb wyniki pracowniczych; wyniki tych kontroli pozwolą na ustalenie planów działania na następne lata.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">W związku z występującymi dysproporcjami w rozmieszczeniu siły roboczej na poszczególnych regionach kraju, mamy do czynienia z dużymi przemieszczeniami pracowników. Poważna ich część mieszka w hotelach robotniczych, warunki bytowania w hotelach robotniczych w okresie ostatnich lat wyraźnie poprawiły się, jednak nie są one jeszcze w pełni, zadowalające.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">Należy liczyć się z tym, że w najbliższej 5-latkę [nieczytelne].</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#IrenaSroczyńska">... pracowników pomiędzy poszczególnymi regionami, kraju będzie się nasilało, w związku z tym resort opracowuje przepisy mające na celu unormowanie problemów inwestycyjnych budownictwa hotelowego. Zaleca się budowanie budynków stałych, które po wykorzystaniu przez inwestora będą mogły być adaptowane na Internaty, domy studenckie czy hotele turystyczne. Zamierza się również określić zasady wyposażania budynków hotelowych, odpłatności za ich wykorzystywanie oraz wielkość, obsady etatowej pracowników obsługujących te hotele.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#IrenaSroczyńska">Uwagi podkomisji przedstawiła poseł Jadwiga (SD).</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#IrenaSroczyńska">Trzy zespoły poselskie zapoznały się z przebiegiem organizacji służb pracowniczych w 11 zakładach przemysłowych no. terenie województwa szczecińskiego, poznańskiego: opolskiego.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#IrenaSroczyńska">Uchwała Rady Ministrów zaleca podporządkowanie służby pracowniczej kierownikowi zakładu pracy lub jednemu z jego zastępców. Tam gdzie służby pracownicze nie są podporządkowane bezpośrednio kierownikowi zakładu, podlegają one najczęściej zastępcy do spraw ekonomicznych i włączane są do pionów ekonomicznych. Jeśli chcemy uzyskać jakościowe przeobrażenia zintegrowanych zespołów, zajmujących się problemami ludzkimi, należałoby zorganizować te służby w wydzielony plan równorzędny do planu ekonomicznego; służba pracowniczą powinna być zatem podporządkowane zastępcy dyrektora do spraw pracowniczych. W małych zakładach służba pracownicza powinna być podporządkowana głównemu specjaliście do spraw pracowniczych.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#IrenaSroczyńska">Nie wydaje się usprawiedliwione odwlekanie pełnej realizacji uchwały. Służby pracownicze w różnych formach istniały już poprzednio we wszystkich zakładach pracy, istnieje możliwość przyspieszenia ich integracji, nie tylko w wielkich jednostkach gospodarczych.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#IrenaSroczyńska">Istnieje konieczność wydania przez resort szczegółowych instrukcji zakreślających zakres czynności i obowiązków nowo powoływanych jednostek. Uchwała uchylała szereg przepisów dotyczących organizacji i metod pracy w zakresie spraw osobowych, nie ustanawiając nowych przepisów w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#IrenaSroczyńska">Nie wszystkie zjednoczenia i urzędy centralne wykazują należyte zrozumienie dla tworzenia warunków szybkiej i pełnej realizacji postanowień uchwały. Świadczy to o tym m.in. kierowanie do pracy w pionie służb pracowniczych ludzi o nie zawsze odpowiednich kwalifikacjach. Zdarzają się nawet przypadki przenoszenia do tych służb pracowników, którzy nie sprawdzili się w pionie technicznym czy ekonomicznym. Ludzie tacy z reguły nie mają zrozumienia dla podstawowych celów i zadań służb pracowniczych, formalizują ich działalność. Niezbędne jest objęcie dokształcaniem nie tylko pracowników na kierowniczych stanowiskach, lecz również wszystkich zatrudnionych w służbach pracowniczych.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#IrenaSroczyńska">Mimo coraz większej troski zakładów pracy o tworzenie lepszych warunków zakwaterowania dis pracowników zamiejscowych, warunki mieszkaniowe w hotelach pozostawiają jeszcze wiele do życzenia. Wiele z nich mieści się w budynkach starych, a nowe nie zawsze wznoszone są według obowiązującej dokumentacji.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#IrenaSroczyńska">Nadal zdarzają się przypadki, że pracownicy mieszkają w hotelach robotniczych po kilka lat, często z całymi rodzinami.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#IrenaSroczyńska">Dla zapewnienia szybszej rotacji przyznać trzeba mieszkańcom hoteli pracowniczych uprawnienie do otrzymywania mieszkań spół - dzielczych w trybie przyspieszonym.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#IrenaSroczyńska">W hotelach robotniczych mieszka wiele osób dokształcających się, uczestników różnego rodzaju kursów, uczniów szkół zasadniczych i średnich. Trzeba stworzyć im warunki nauki, poprzez wydzielenie miejsc cichej pracy.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#IrenaSroczyńska">Wiele do życzenia pozostawia poziom pracy społeczno-wychowawczej na terenie hoteli robotniczych. Najczęściej ogranicza się ona do wydzielenia świetlicy z telewizorem. Z różnego rodzaju imprez organizowanych w domach kultury przy zakładach pracy korzysta najczęściej miejscową ludność, rzadziej mieszkańcy hoteli 25–40 proc. załóg w regionach uprzemysłowionych stanowią pracownicy dojeżdżający do pracy z dalszych terenów.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#IrenaSroczyńska">Notuje się często opóźnienia pociągów, co wynika m.in. z łączenia transportu osobowego z towarowym.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#IrenaSroczyńska">Pracownicy dojeżdżający postulują, aby dopłaty zakładów pracy do biletów PKS zostały uregulowane analogicznie, jak do biletów miesięcznych PKP. Dotyczy to tych linii, gdzie nie ma możliwości korzystania z usług kolei.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#IrenaSroczyńska">Niezbędne jest usprawnienia organizacji przewozów pracowniczych przez PKS. Autobusy dowożące pracowników na przykład do Kędzierzyna nie są wykorzystywane w ciągu dnia 1 oczekują na pracowników, których mają po zakończeniu pracy przewieźć do miejsca zamieszkania. Powoduje to wysokie dopłaty do przewozów ze stropy.zleceniodawcy - przedsiębiorstwa przemysłowego, taki system przewozów niczym nie różni się od przewozów organizowanych autokarami zakładowymi, które wielu przedsiębiorstwom zostały odebrane. Było to uzasadniane nie dość racjonalnym wykorzystaniem taboru.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#IrenaSroczyńska">Na spotkaniu w Szklarskiej Porębie zwrócono uwagę, że w okręgu jeleniogórskim od kilku już lat wprowadzono zasadę, że na kilka dni przed zmianą rozkładu jazdy PKS weryfikuje się legitymacje uprawniające do zakupu biletów miesięcznych. Zmiany w rozkładzie jazdy są niejednokrotnie minimalne, a wszyscy dojeżdżający pracownicy muszą czekać — nieraz po kilka godzin — aby uzyskać stempelek na legitymacji, wydaje się, że można byłoby ograniczyć te wymagania tylko do tych osób, które korzystać będą z tras, na których wprowadzono zmiany w rozkładzie jazdy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#EugeniuszPolakowski">Kontrole NIK przeprowadzone w IV kwartale br. ubiegłego roku W niektórych hotelach pracowniczych ujawniły niedostatki w ich wyposażeniu, zaniedbania w utrzymaniu czystości i bieżącej konserwacji pomieszczeń, brak działalności kulturalno-oświatowej i wychowawczej. W wielu hotelach mieszkańcy nie mają właściwych warunków wypoczynku, pełnej regeneracji sił i zagospodarowania wodnego czasu.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#EugeniuszPolakowski">Młodzi pracownicy uczący się w szkołach nie mają gdzie przygotowywać się do zajęć z uwagi na ciasnotę i brak wydzielonych pomieszczeń świetlicowych. W hotelach rezerwuje się pokoje gościnne dla wizytatorów i przedstawicieli władz nadrzędnych.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#EugeniuszPolakowski">Zarządzanie hotelami pracowniczymi nie jest zintegrowane i każdy obiekt (poza podległymi resortom budownictwa) stanowi samodzielną jednostkę organizacyjną. W Warszawie było na koniec 1974 r. 67 hoteli pracowniczych: 49 administrowanych było przez 25 przedsiębiorstw podległych 10 resortom i urzędom centralnym. Nie sprzyja to realizacji podstawowych zadań w zakresie zbiorowego zakwaterowania pracowników.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#EugeniuszPolakowski">Przeprowadzone przez NIK badania wskazują, że mimo powołania już przed kilkunastu miesiącami służb pracowniczych, nie nastąpiły spodziewane zmiany w stylu pracy tych komórek organizacyjnych. W niektórych zakładach dokonano tylko formalnej integracji, bez wprowadzenia zmian w metodach działania w zakresie spraw osobowych, zatrudnienia i płac, warunków socjalno-bytowych, kształcenia i doskonalenia kwalifikacji pracowników. W polityce kadrowej nadal dominują czynności o charakterze [nieczytelne] przy zaniedbywaniu spraw adaptacji społeczno-zawodowej nowo zatrudnionych, zwłaszcza absolwentów szkół zawodowych podejmujących pracę poraź pierwsze. Nie przeciwdziała się nadmiernej fluktuacji kadr, nie się w sposób efektywny a podniesienie poziomu umiejętności pracowników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MarianMatera">Wszędzie tam, gdzie hotele pracownicze mają należyty poziom i dobrze funkcjonują, nie obserwuje się nadmiernej fluktuacji, czy braku chętnych do podjęcia pracy. Dotyczy to także tych nowo wznoszonych zakładów, w których budownictwo socjalne wyprzedza uruchomienie produkcji.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#MarianMatera">Służby pracownicze należałoby powoływać także w zakładach mniejszych., Nie wszystkie kompetencje tych służb zostały dostatecznie wyjaśnione. Zbyt często jeszcze sprawy zatrudnienia rozstrzyga się tam w oderwaniu spraw mieszkaniowych i innych prac socjalno-bytowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#BogusławKnapik">Przy tworzeniu służb pracowniczych przyjęto różne, często dowolne rozwiązania organizacyjne. W niektórych zakładach służby pracownicze podporządkowano zastępcom dyrektora do spraw ekonomicznych lub administracyjnych.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#BogusławKnapik">Jednostki nadrzędne nie wykasują dostatecznego zainteresowania funkcjonowaniem tych służb w podległych im zakładach.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#BogusławKnapik">Niektóre hotele pracownicze pozbawione są dostatecznej opieki ze strony zakładów. Nie powołuje się samorządów hotelowych. Urządzane są niekiedy apartamenty z telewizorami dla specjalnych gości zakładów, co wywołuje zrozumiałe niezadowolenie mieszkańców hoteli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#KazimierzPaszkowski">Odczuwa się brak jednolitej wykładni przepisów i zarządzeń dotyczących spraw pracowniczych. W praktyce służb pracowniczych nadmierna biurokracja tworzy sztuczne bariery dzielące te służby od pracowników.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#KazimierzPaszkowski">Niedowład organizacyjny w przewozach pracowników do miejsc zatrudnienia powoduje znaczne Straty czasu i siły podróżujących, obniża wydajność pracy. Należałoby lepiej wykorzystać do przewozu pracowników autobusy, zarówno zakładowe jak i komunalne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#StanisławRostworowski">Hotele pracownicze o wyższym standardzie są z reguły utrzymane w większym porządku przez mieszkańców, zwłaszcza tam, gdzie obowiązuje choćby minimalna odpłatność. Możliwości wyposażania hoteli pracowniczych są ograniczone.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#StanisławRostworowski">Niektórzy mieszkańcy hoteli nie przejawiają chęci ubiegania się o mieszkania spółdzielcze. Należałoby znaleźć formę zachęty, a nawet pewnego nacisku, który przeciwdziałałby tendencjom pracowników do korzy stania przez dłuższy okres czasu z hoteli robotniczych.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#StanisławRostworowski">Brak działalności [nieczytelne] w hotelach sferze, atmosferę, w której najlepiej czują się ludzie bez aspiracji życiowych. Temu zjawisku należy przeciwdziałać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#AlfredPrzydatek">Pomyślna realizacja zadań rozwoju społeczno-gospodarczego wymaga intensyfikacji działań na rzecz integracji załóg, podnoszenia kwalifikacji pracowników, poprawy warunków socjalno-bytowych i stosunków międzyludzkich. Dyrekcje wielu zakładów nie doceniają jeszcze roli służb pracowniczych w humanizacji pracy. Brak dostatecznych, sprawdzonych doświadczeń utrudnia prawidłowe usytuowanie służb pracowniczych. Duże są opóźnienia w organizowaniu tych służb.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#DanielaKruszyńska">Hotele prowadzone bezpośrednio przez zakłady pracy są lepiej wyposażane i otaczane lepszą opieką, zdarzają się jednak i takie hotele, które powinny być zamknięte przez służbę sanitarno-epidemiologiczną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#AleksandraPoch">Dyrektorzy zatrudnienia w urzędach wojewódzkich nie mają dostatecznych uprawnień w stosunku do zakładów i nie mogą wyciągać konsekwencji w stosunku do występujących zaniedbań. Zdarza się, że nowego pracownika przyjmuje się w zakładzie pracy przez okienko, traktując go jako przedmiot. Tymczasem konieczne jest wprowadzenie zwyczaju odbywania bezpośredniej rozmowy z nowym pracownikiem, wyjaśniania mu zakresu jego czynności, obowiązków i uprawnień. Pracownicy zmieniają często miejsce zatrudnienia nie tyle -w poszukiwaniu wyższej płacy, ile w poszukiwaniu lepszego zaspokojenia potrzeb socjalnych i lepszych stosunków międzyludzkich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#MariaGrzałka">Gospodarka kadrami jest przedmiotem szczególnego zainteresowania zarówno władz jak i ogółu zatrudnionych. W ostatnich latach wiele zmieniło się na lepsze. Pierwszy etap wdrażania w życie uchwały o służbach pracowniczych przyniósł zjawiska zarówno pozytywne jak i negatywne. Ich prawidłowa ocena pomoże w konsekwentnym egzekwowaniu postanowień uchwały i doskonaleniu funkcjonowania służb pracowniczych.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#MariaGrzałka">Dojazdy do pracy, zwłaszcza koleją, są w rejonie łódzkim szczególnie uciążliwe. Stan taboru jest niezadowalający, a pociągi dowożące ludzi do pracy często się Spóźniają. Resort komunikacji należy zobowiązać do podjęcia energicznych starań, aby zapewnić punktualność przejazdów pociągów, a także czystość w wagonach kolejowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#ZofiaŁadyńska">Sprawy dowozu pracowników do pracy wymagają większej troski ze strony władz i dyrekcji zakładów. Jest to ciągle przedmiot skarg pracowników. Służby pracownicze w zakładach powinny dbać o stwarzanie klimatu wspólnej troski o kulturę i wyniki pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#FranciszekKrengelewski">Brak dostatecznej ilości wykwalifikowanych kadr dla służb pracowniczych. Powoływanie tych służb odbywa się często, mechanicznie. Konieczne jest podjęcie doszkalania kursowego tej grupy pracowników.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#FranciszekKrengelewski">Dodatkowych wyjaśnień udzielili dyrektor departamentu w Ministerstwie Komunikacji — Kazimiera Pajączak, wiceminister pracy, płac i spraw socjalnych — Janusz Obodowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#IrenaSroczyńską">W ostatnich latach podjęto szereg decyzji partyjnych i rządowych mających na celu poprawę warunków bytowych ludzi pracy. Uchwała Rady Ministrów w sprawie powołania służb pracowniczych służyć ma realizacji tych decyzji.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#IrenaSroczyńską">Trudno byłoby w tej chwili kusić się o dokonanie pełnej oceny realizacji tej uchwały, z uwagi na krótki okres jej działania. Stwierdzić należy w pierwszym etapie wydano szereg przepisów wykonawczych, opracowano materiały szkoleniowe dla pracowników służb pracowniczych, rozpoczęto organizację służb pracowniczych w większych zakładach pracy.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#IrenaSroczyńską">W toku dalszych działań dążyć trzeba do tego, ażeby umocnić rangę tych służb, mając na uwadze szczególne ich znaczenie w racjonalnym gospodarowaniu siłą roboczą. Działalność tych służb powinna w szerszym niż dotychczas zakresie obejmować całokształt spraw pracowniczych, począwszy od przygotowania zawodowego, racjonalnego rozmieszczenia, jak i zapewnienia warunków pracy i wypoczynku. W dyskusji podkreślano, że wydziały zatrudnienia i służby pracownicze nie osiągnęły jeszcze pełnej zdolności realizowania tych wszystkich zadań. Podjąć trzeba niezbędne kroki dla przyspieszenia pełnego wprowadzenia w życie postanowień uchwały w sprawie organizacji służb pracowniczych oraz doskonalić formy działania tych służb; powinny one mieć pełną znajomość potrzeb bytowych załóg przedsiębiorstw.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#IrenaSroczyńską">Mimo pewnej poprawy, nadal występuje wiele niedociągnięć w pracy hoteli robotniczych. Obok stałego niedoboru miejsc, mamy tu do czynienia z nieprzestrzeganiem przepisów sanitarnych, słabo prowadzoną pracą społeczno-wychowawczą. Te ostatnie niedociągnięcia usunąć można bez zwiększania nakładów inwestycyjnych.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#IrenaSroczyńską">Słusznie zwracano uwagę w dyskusji, że niedopuszczalne są przypadki wydzielania w hotelach robotniczy od pomieszczeń, które standardem wyposażenia odbiegają od przeciętnych warunków bytowych w danym hotelu.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#IrenaSroczyńską">Duże trudowi, jakie nadal występują w organizacji przewozów pracowniczych spowodowane są m.in. niedoinwestowaniem resortu komunikacji w latach ubiegłych. Ostatnie poważnie zwiększono nakłady inwestycyjne dla tego resortu, podejmuje on szereg działań na rzecz złagodzenia występujących trudności, więcej uwagi poświęcić trzeba usunięciu niedociągnięć w zakresie stanu sanitarnego taboru kolejowego i samochodowego, zapewnieniu porządku, na dworach i w poczekalniach dworcowych.</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#IrenaSroczyńską">Trudno zgodzić się z opinią resortu komunikacji, że zakładowy tabor samochodowy jest wykorzystywane nieekonomicznie. Autokary zakładowe służą przewozem pracowników do pracy, a w okresie urlopowym przewozom pracowników do domów wypoczynkowych, dzieci na kolonie letnie i obozy itp. Gdyby zadania te zlecono PKS, musiałoby ono otrzymać dodatkowe środki. Ponadto stwierdzić należy, że utrzymanie autobusów przez zakłady pracy jest znacznie lepsze niż PKS.</u>
          <u xml:id="u-14.7" who="#IrenaSroczyńską">Uwagi i wnioski zgłoszone w toku dyskusji powinny być uwzględnione w działalności obu resortów.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>