text_structure.xml 9.15 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">W dniu 21 września 1972 r. Komisja Pracy i Spraw Socjalnych, obradująca pod przewodnictwem posła Krystyny Marszałek-Młyńczyk (SD), rozpatrzyła:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">— dekret z dnia 20 lipca 1972 r. o dodatkowych wolnych dniach od pracy,</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">— odpowiedzi na dezyderaty Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli: członek Rady Państwa — Michał Grendys, Szef Kancelarii Rady Państwa — Edmund Boratyński, wiceminister pracy, płac i spraw socjalnych — Janusz Obodowski, dyrektor Zespołu NIK — Eugeniusz Polakowski, przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów oraz Ministerstwa Handlu i Usług.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">Dekret uzasadnił członek Rady Państwa poseł Michał Grendys: W dyskusji udział wzięli posłowie: Marian Górski (bezp.), Maria Grzelka (PZPR), Bronisław Knapik (PZPR), Zofia Ładyńska (PZPR), Stanisław Roziewicz (PZPR), Kazimierz Raszkowski (PZPR), Krystyna Marszałek-Młyńczyk (SD), Janusz Zabłocki (bezp. „Znak”); dodatkowych wyjaśnień udzielili: wiceminister pracy, płac i spraw socjalnych — Janusz Obodowski oraz członek Rady Państwa Michał Grandys.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">W dyskusji wskazywano, że intencją dekretu było stworzenie ludziom pracy lepszych warunków wypoczynku.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">Jednakże w wielu zakładach pracy realizacja postanowień dekretu napotyka na trudności. Mówili o tym, posłowie zatrudnieni w zakładach produkcyjnych. I tak posłowie: Maria Grzelka i Zofia Ładyńska wskazały na komplikacje, jakie powstają przy odpracowywaniu przewidzianych przez dekret dni wolnych w zakładach przemysłu włókienniczego, o sytuacji w Cementowni „Szczakowa” i w kopalni piasku podsadzkowego w Jaworznie mówił poseł Bronisław Knapik.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">Trudności te, jak wskazywali m.in. posłowie: Stanisław Roziewicz i Kazimierz Roszkowski powstają w zakładach pracujących w systemie wielozmianowym. Opracowywanie czasu wolnego stwarza również poważne komplikacje w organizacji dowozu pracowników zamieszkujących w miejscowościach odległych od zakładu pracy. Wiele zakładów nie uporała się dotychczas z tymi trudnościami.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">W toku dyskusji wskazywano jednak, że dekret uchwalony został 20 lipca, a więc w czasie trwania fali urlopowej; trudno więc dziś dać już pełną ocenę jakie rozwiązania organizacyjne najlepiej służyć mogą jego realizacji.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">Jak stwierdzili posłowie, społeczeństwo realnie ocenia sytuację i zdaje sobie sprawę z tego, że na obecnym etapie musi jeszcze istnieć w zamian za dni wolne, rekompensata w postaci ich odpracowania. Rozumie ono również, że o skracaniu czasu pracy zadecydować może tylko wzrost jej wydajności. W toku dyskusji wyrażano w związku z tym zaniepokojenie rosnącą w niektórych zakładach pracy absencją, a także występowaniem niedomogów organizacyjnych. Mówili o tym posłowie: Maria Grzelka i Zofia Ładyńska.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">Postanowienia dekretu dotyczą tylko roku bieżącego. Zebrane w toku jego realizacji doświadczenia powinny być, zdaniem posłów, wykorzystane dla ustalenia przepisów stwarzających warunki prawidłowej organizacji czasu pracy w latach następnych.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">Zdaniem przewodniczącego obradom posła Krystyny Marszałek-Młyńczyk stanowi krok na drodze przygotowań do skracania czasu pracy. Jego realizacja — to eksperyment i okazja do porządkowania całego kompleksu zagadnień natury organizacyjnej, związanych z tym procesem. A zagadnień tych jest wiele: i prawidłowa organizacja i kooperacja, i dojazdy pracownicze, i inne czynniki zmierzające do podniesienia efektywności pracy, jej wydajności.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">Komisja postanowiła przedstawić Sejmowi wniosek w sprawie zatwierdzenia dekretu. Na sprawozdawcę Komisja powołała posła Czesławę Kotarską (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#Sprawozdawca">Komisja zleciła swemu Prezydium opracowanie dezyderatów wynikających z przebiegu dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#Sprawozdawca">W kolejnym punkcie porządku obrad Komisja rozpatrzyła odpowiedzi na uchwalone w bieżącej kadencji dezyderaty.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#Sprawozdawca">Komisja, zaniepokojona niekorzystnym rozłożeniem w czasie bieżącego 5-lecia nakładów inwestycyjnych w dziedzinie opieki społecznej uchwaliła dezyderat w sprawie przesunięcia realizacji tych inwestycji z ostatnich na wcześniejsze lata 5-latki. Jak wynika z odpowiedzi wiceprezesa Rady Ministrów Józefa Tejchmy takie ustalenie planu było konsekwencją obowiązującej przy ustalaniu pierwotnego projektu planu polityki ograniczania środków na inwestycje nieprodukcyjne. W roku ubiegłym, w toku prac nad nowym ukształtowaniem proporcji planu 5-letniego, przyznano na budowę domów opieki społecznej dodatkowe nakłady w wysokości 380 mln zł. Ponieważ przygotowanie do rozpoczęcia tych inwestycji wymaga czasu, rozpoczęcie budowy możliwe będzie dopiero w 1973 r., a efekty uzyska się w 1975 r.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#Sprawozdawca">Przyjmując do wiadomości informację zawartą w odpowiedzi, posłowie Maria Grzelka (PZPR), Maria Gajecka (PZPR), Marian Górski (bezp.) wskazali na konieczność stałego śledzenia, czy dodatkowe fundusze są prawidłowo wykorzystane, i czy postęp prac przygotowawczych pozwoli na rzeczywiste zakończenie tych inwestycji w bieżącej 5-latce. Podkreślano zbyt małe zainteresowanie resortu zdrowia i opieki społecznej inwestycjami w dziedzinie opieki społecznej. Poseł Marian Górski postulował opracowanie typowej dokumentacji dla tych obiektów i przekazanie jej wojewódzkim radom narodowym; powinno to — jego zdaniem przyspieszyć proces przygotowania inwestycji i obniżyć ich koszty. Komisja zleciła podkomisji opracowanie projektu dezyderatu w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#Sprawozdawca">Na dezyderat postulujący opracowanie przez rząd długofalowego i kompleksowego programu polityki rodzinnej. Komisja otrzymała odpowiedź wicepremiera Józefa Tejchmy, z której wynika, że Ministerstwo Pracy, Płac i Spraw Socjalnych opracowało projekt programu rozwoju świadczeń socjalnych, zawierający szereg wariantowych rozwiązań, m.in. zmierzających do poprawy sytuacji materialnej rodzin. Rząd dokona wyboru wariantu maksymalnie korzystnego z punktu widzenia interesu społecznego, a równocześnie możliwego do realizacji w ramach środków, jakie można będzie na ten cel przeznaczyć. Równocześnie prowadzone są prace nad przygotowaniem programu określającego docelowe kierunki kompleksowej reformy systemu świadczeń socjalnych.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#Sprawozdawca">W kolejnym dezyderacie Komisja postulowała rozszerzenie zakresu usług dla potrzeb ludzi starych. Minister handlu wewnętrznego i usług poinformował w odpowiedzi o kierunkach działania w tym zakresie. M.in. przedsiębiorstwa handlowe zobowiązane zostały do szerokiego rozwijania sprzedaży na zamówienie z dostawą do domu, do obsługiwania osób starszych w pierwszej kolejności, do rozwijania sprzedaży dań gotowych i półproduktów, do wprowadzenia w zakładach gastronomicznych posiłków lekko strawnych.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#Sprawozdawca">Odpowiedzi te Komisja przyjęła do wiadomości.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#Sprawozdawca">Zastrzeżenia Komisji wywołała odpowiedź ministra gospodarki terenowej i ochrony środowiska dotycząca ułatwienia ludziom starym korzystania z usług pralniczych. Z odpowiedzi tej wynika, że pralnie podejmują się dostawy wypranej bielizny i odzieży do domu, jednakże za dodatkową opłatą; zdaniem ministra pomocą ludziom starym w korzystaniu z usług pralniczych mogłyby przyjść organizacje społeczne, zwłaszcza młodzieżowe. Dyrektorzy przedsiębiorstw pralniczych są upoważnieni do odstępowania od zasady pobierania dodatkowych opłat za nieodebrane w terminie rzeczy z pralni od osób chorych, starych, samotnych.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#Sprawozdawca">Zdaniem posłów — Marii Grzelki (PZPR), Marii Gajeckiej (PZPR) i Krystyny Marszałek-Młyńczyk (SD) odpowiedź ta nie może zadowolić. Obowiązkiem resortu jest podjęcie kroków rzeczywiście ułatwiającym ludziom starym korzystanie z usług pralniczych: nie można przekazywać rozwiązywania takich spraw organizacjom społecznym.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#Sprawozdawca">Komisja postanowiła ponowić dezyderat w tej sprawie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>