text_structure.xml 15.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 3 grudnia 1975 roku Komisja Przemysłu Ciężkiego i Maszynowego, obradująca pod przewodnictwem posła Henryka Szafrańskiego (PZPR), rozpatrzyła projekt planu i budżetu na 1976 rok w częściach dotyczących Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego i Ministerstwa Przemysłu Maszynowego.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Przemysłu Maszynowego z ministrem Aleksandrem Kopciem, Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego z wiceministrem Franciszkiem Adamkiewiczem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz dyrektor Zespołu NIK — Stanisław Grodzki i wicedyrektor — RomuaId Kubecki.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">Założenia projektu planu Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego na 1976 r. przedstawił wiceminister — Franciszek Adamkiewicz.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">W 1976 r. nastąpi dalszy wzrost produkcji dostaw na rynek i eksport wyrobów przemysłu hutniczego, jak i podległego resortowi przemysłu maszynowego. W stosunku do 1975 r. wartość produkcji przemysłu ciężkiego będzie ogółem o 7,1 proc. wyższa, a dostaw rynkowych — o 10,1 proc.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">Zadania planu 1976 r. są napięte, szczególnie w hutnictwie. Do osiągnięcia zakładanego poziomu produkcji niezbędne będzie wprowadzenie dalszych usprawnień organizacyjnych mających na celu pełne wykorzystanie zdolności produkcyjnych.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">W przemyśle maszynowym zakłada się poważne zwiększenie produkcji wielu wyrobów poszukiwanych na rynka, takich jak: wanny kąpielowe, zlewy i zlewozmywaki, armatura sieci domowej, lodówki itp.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">W toku realizacji planu szczególna uwaga położona zostanie na przekraczanie planu dostaw artykułów poszukiwanych na rynka. W 1976 r. przewiduj się dalszą poprawę jakości i nowoczesności wyrobów. Resortowy plan postępu technicznego zakłada realizację 598 ważniejszych zadań wdrożeniowych. Dostawy rynkowe obejmą 100 nowych i zmodernizowanych wyrobów o łącznej wartości około 1 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">W 1976 r. w dalszym ciągu będzie następować poprawa wskaźników techniczno-ekonomicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">Wartość planowanego eksportu osiągnąć ma w 1976 r. 7,7 mld zł dew. przy czym eksport wyrobów elektro-maszynowych wzrosnąć będzie najszybciej.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">Plan przemysłu ciężkiego na 1976 r. zakłada również wzrost importu; duże tempo tego wzrostu jest niższe niż w 1975 r. poważny udział w imporcie przemysłu ciężkiego mieć będą surowce i materiały. Przewidziane w planie nakłady inwestycyjne resortu wzrastają w stosunku do 1975 r. o 2,2 proc. Z ogólnej kwoty nakładów inwestycyjnych około 88 proc. przeznaczone zostało na inwestycje kontynuowane, przede wszystkim na budowę Huty Katowice.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">W 1976 r. resort w dalszym ciągu zwracać będzie szczególną uwagę na ochronę środowiska; przeznacza się na ten cel znacznie zwiększone środki. Przewiduje się m.in. zmniejszenie emisji pyłów w porównaniu z 1975 r. o 12 proc.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">Na 1976 r. założono dalszą poprawę wskaźników i relacji ekonomicznych. przyrost produkcji zostanie osiągnięty w dużej mierze przez wzrost wydajności pracy. Wydajność pracy będzie wyższa od uzyskanej w 1976 r. o 5,5 proc. Zakładany przyrost zatrudnienia przeznaczony jest dla przygotowania kadry dla nowo uruchamianych obiektów.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">Nadal wiele uwagi zwracać się będzie w resorcie przemysłu ciężkiego na poprawę warunków bezpieczeństwa i higieny pracy oraz warunków socjalno-bytowych załóg. Przeznacza się na ten cel nakłady o 9 proc. większe niż w 1975 r.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#KazimierzKuraś">W przyszłym roku znacznie wzrosną zadania przemysłu ciężkiego. Szczególnie trudna sytuacja wystąpi w hutnictwie. Wynika to przede wszystkim z wysokiego zapotrzebowania naszej gospodarki na wyroby hutnicze. Dlatego też realizacja tych zadań wymagać będzie dużej mobilizacji kierownictwa resortu, jak też załóg hutniczych, tym bardziej że huta Katowice ruszy dopiero pod koniec przyszłego roku. W związku z tym istnieje konieczność zapewnienia wzrostu produkcji w innych hutach. Huta „Lenina”, która dostarcza prawie połowę dostaw polskiego hutnictwa wymaga modernizacji. Taki program unowocześnienia został już opracowany i trzeba zrobić wszystko, aby go sprawnie realizować.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#KazimierzKuraś">Nierytmiczne dostawy surowców i półproduktów utrudniają wykonywanie planów. Trzeba więc dołożyć starań, aby sprawy te lepiej rozwiązać w przyszłym roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#ZenonDychtowicz">Wskaźniki projektu planu resortu przemysłu ciężkiego na rok 1976 są zgodne z kierunkami zawartymi w wytycznych KO na VII Zjazd partii. Dalszy rozwój tego przemysłu wymaga rozbudowy jego bazy wytwórczej. Środki inwestycyjna na ten cel muszą być przeznaczone odpowiednio wcześnie, aby nie wystąpiły trudności w następnych latach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#IgnacyStrzyszcz">Założone wg projektu planu na 1976 r. wskaźniki produkcji taboru kolejowego, zwłaszcza wagonów osobowych oraz lokomotyw, nie pozwolą na wydatne złagodzenie trudności przewozowych kolei.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#IgnacyStrzyszcz">Pozytywnie ocenić należy znaczny Wzrost nakładów na bhp i ochronę środowiska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JanDarzyński">Resort przemysłu ciężkiego musi zwiększyć troskę o Zapewnienie niezbędnego zaopatrzenia w surówkę i inne materiały wsadowe. Jest to konieczny warunek wykonania planowanych zadań przez hutnictwo i odlewnie.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#JanDarzyński">Działalność inwestycyjna w przemyśle ciężkim w 1975 r. zasługuje na uznanie. Obok budowy nowych zakładów należy troszczyć się również o modernizację starych. Unowocześnianie naszego hutnictwa rozpoczęło się już w tym pięcioleciu. Programy modernizacyjne, muszą być realizowane sprawcie i terminowo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JanMendel">Od kilku lat gospodarka pasza odczuwa deficyt silników elektrycznych. Sytuacja w tej dziedzinie nie ulega jednak większym zmianom i dlatego resort powinien zatroszczyć się o lepsze zaspokojenie potrzeb. Niepokoi również spadek produkcji maszyn do obróbki plastycznej. Czy w świetle obecnych trudności surowcowych nie należałoby tej sprawie poświęcić więcej uwagi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#BronisławButy">Projekt planu na rok 1976 zakłada dalszą poprawę zaopatrzenia rynku w wanny, grzejniki i zlewozmywaki oraz inny sprzęt. Nasz przemysł zrobił w tej dziedzinie znaczny postęp. W przyszłym roku ukaże się na rynku ponad 100 nowych wyrobów. Jednakże wraz z poprawą warunków życiowych zwiększa się stale popyt na wyroby przemysłu ciężkiego; pozytywnie trzeba ocenić wysiłek tego przemysłu, który podejmuje usilne staranie, aby zwiększać dostawy rynkowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#EugeniuszPacia">Niepokoi wysuwająca się w projekcie planu tendencja malejąca w produkcji wagonów pasażerskich. Co może spowodować pogorszenie warunków jazdy.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#EugeniuszPacia">Resort w ostatnich latach osiągnął znaczny postęp w produkcji artykułów rynkowych, co wpłynęło na poprawę zaopatrzenia. Nadal jednak odczuwa się brak wielu wyrobów m.in. prostych narzędzi takich jak: widły, łopaty itd. I w tej dziedzinie podjąć trzeba niezbędne kroki dla zapewnienia wzrostu produkcji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JerzyKubalewski">Ostatnio pogorszyła się jakość materiałów wsadowych; zakłady odlewnicze mają w związku z tym poważne trudności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JanMroczek">Przyśpieszenia wymaga rozwój produkcji urządzeń wentylacyjnych. Bez realizacji tego założenia nie osiągnie się poprawy warunków bhp w zakładach przemysłowych. Dodatkowych wyjaśnień udzielił wiceminister przemysłu ciężkiego - Franciszek Adamkiewicz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#HenrykSzafrański">Projekt planu przemysłu ciężkiego na 1976 r. uznać należy za realny i optymalnie zabezpieczający potrzeby gospodarki narodowej na obecnym etapie.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#HenrykSzafrański">Osiągnięcia hutnictwa i zakładów metali nieżelaznych zasługują na uznanie.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#HenrykSzafrański">Rosnące stale zapotrzebowanie na wyroby hutnicze i napięty bilans materiałowo-surowcowy w tym przemyśle wskazują na pilną potrzebę wzmożenia dalszych działań, zmierzających do racjonalnej i oszczędnej gospodarki wyrobami hutniczymi we wszystkich dziedzinach gospodarki narodowej. Duże znaczenie rozwiązania trudności przemysłu hutniczego ma szerokie stosowanie nowoczesnych technologii; m.in. szybsze przechodzenie z obróbki skrawaniem na obróbkę plastyczną, czy termiczną pozwoli na zmniejszenie zużycia stali.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#HenrykSzafrański">Więcej uwagi poświęcić trzeba prawidłowemu kształtowaniu zapasów w hutnictwie.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#HenrykSzafrański">Kontynuując import maszyn i urządzeń dla hutnictwa przejawiać trzeba troskę, by zakupione za granicą maszyny dostosowane były do surowców i półfabrykatów, które mają być przedmiotem obróbki.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#HenrykSzafrański">W kolejnym punkcie porządku dziennego, Komisja rozpatrzyła projekt planu i budżetu na 1976 r. Ministerstwa Przemysłu Maszyn nowego.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#HenrykSzafrański">Założenia projektu zreferował minister przemysłu maszynowego Aleksander Kopeć.</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#HenrykSzafrański">W 1975 r. przemysł maszynowy uzyskał najwyższe w 5-leciu dynamikę produkcji; zadania nakreślone planem na ten rok będą przekroczone, przede wszystkim dzięki realizacji zobowiązań podejmowanych przez załogi zakładów.</u>
          <u xml:id="u-11.8" who="#HenrykSzafrański">Projekt planu na 1976 r. zakłada, że produkcja przemysłu maszynowego będzie wyższa o 12,4 proc. w stosunku do roku 1975. Szczególnie wysoką dynamiką cechować się będzie produkcja na zaopatrzenie rynku wewnętrznego i na eksport. Wartość dostaw wyrębów rynkowych ma być o 16,1 proc. wyższa niż w 1975 r. Będzie to możliwe do osiągnięcia dzięki intensywnemu rozwojowi przemysłów: elektronicznego i zmechanizowanego sprzętu, domowego.</u>
          <u xml:id="u-11.9" who="#HenrykSzafrański">Równie dynamicznie będą się rozwijać te gałęzie przemysłu maszynowego, które decydują o nowoczesności całej gospodarki narodowej, m in., przemysł, obrabiarkowy, automatyki, urządzeń technologicznych., jak również przemysł wytwarzający środki produkcji dla rolnictwa.</u>
          <u xml:id="u-11.10" who="#HenrykSzafrański">Równolegle ze wzrostem produkcji dóbr konsumpcyjnych przewidziano w projekcie planu zwiększenie udziału produkcji wyrobów nowych i zmodernizowanych, których wartość będzie o 15 proc. wyższa niż w roku bieżącym.</u>
          <u xml:id="u-11.11" who="#HenrykSzafrański">W 1976 r. zamierza się osiągnąć zasadniczą poprawę w dziedzinie usług motoryzacyjnych świadczonych na rzecz ludności przez jednostki Polmozbytu.</u>
          <u xml:id="u-11.12" who="#HenrykSzafrański">Eksport wyrobów przemysłu maszynowego wzrosnąć ma w 1976 r. o 20,5 proc.; założona dynamika eksportu wyprzedza, ogólny wzrost produkcji. Natomiast dla importu przewidziano niższe tempo wzrostu (o 9,5 proc.). Szczególnie wiele uwagi poświęcać będzie w 1976 r. przemysł maszynowy zwiększeniu wydajności pracy oraz jej dyscypliny. Dążyć się też będzie do wydatnego usprawnienia gospodarki materiałowej.</u>
          <u xml:id="u-11.13" who="#HenrykSzafrański">Zwiększone w 1976 r. nakłady inwestycyjne wykorzystane będą przede wszystkim na inwestycje kontynuowane. M.in. około 20 proc, ogólnych nakładów, inwestycyjnych resortu przeznaczono na przemysł produkujący środki produkcji służące modernizacji całej gospodarki, po 19 proc. na przemysł maszyn rolno-spożywczych i artykułów konsumpcyjnych.</u>
          <u xml:id="u-11.14" who="#HenrykSzafrański">W dyskusji udział wzięli posłowie: (PZPR), Kazimierz Kuraś (PZPR), Jan Mendel (PZPR), Zdzisław Pawlik (PZPR), Zenon Dychtowicz (PZPR), Michał Kwaśniewicz (ZSL), Eugeniusz Pacia (ZSL) oraz Henryk Szafrański (PZPR). Dodatkowych wyjaśnień udzielili: wiceministrowie przemysłu maszynowego Kazimierz Nawrot i Edward Meisner.</u>
          <u xml:id="u-11.15" who="#HenrykSzafrański">W dyskusji, pozytywnie oceniono dorobek jaki resort przemysłu, maszynowego wypracował w 1975 r., zwłaszcza wysiłki i podjęte w celu zwiększenia eksportu a także poprawy zaopatrzenia rynku wewnętrznego. W 1976 uwaga resortu koncentrować się powinna - zdaniem posłów - nie tylko na dalszym zwiększaniu dostaw artykułów rynkowych, lecz równik na poprawie ich podnoszeniu poziomu nowoczesności. Nie mniej ważne jest lepsze zapewnienie obsługi serwisowo-usługowej oraz pełniejsze zaspokojenie zapotrzebowania na części zamienne do tych wyrobów.</u>
          <u xml:id="u-11.16" who="#HenrykSzafrański">Podkreślano potrzebę zwiększenia produkcji i dostaw samochodów dostawczych oraz autobusów o dużej pojemności; odczuwa się dotkliwy brak środków transportu dostawczego w przedsiębiorstwach uspołecznionych oraz autobusów dla potrzeb komunikacji miejskiej, międzymiastowej jak też dowozu pracowników do zakładów pracy. Brak środków transportu dostawczego powoduje poważne trudności w przedsiębiorstwach i obniża efektywność ich działania.</u>
          <u xml:id="u-11.17" who="#HenrykSzafrański">Niezbędne jest - wskazywano w dyskusji. - dalsze dynamiczne rozwijanie produkcji obrabiarek i narzędzi; rozwój tej produkcji uzależniony jest od zapewnienia niezbędnych nakładów inwestycyjnych, środków dewizowych na import kooperacyjny oraz od dalszego porządkowania organizacji i specjalizacji produkcji.</u>
          <u xml:id="u-11.18" who="#HenrykSzafrański">Przewidziane planem zadania eksportowe resortu przemysłu maszynowego na 1976 rok oceniono jako trudne, szczególnego znaczenia nabierają terminowe dostawy materiałów i zespołów zarówno w kooperacji wewnętrznej jak i zewnętrznej.</u>
          <u xml:id="u-11.19" who="#HenrykSzafrański">Komisja przyjęła projekt planu i budżetu na 1976 r. w częściach dotyczących Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego i Ministerstwa Przemysłu Maszynowego w brzmieniu przedłożenia rządowego.</u>
          <u xml:id="u-11.20" who="#HenrykSzafrański">Uwagi i wnioski wynikające z przebiegu obrad Komisja postanowiła przekazać Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>