text_structure.xml 23.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 26 kwietnia 1972 r. Komisja Przemysłu Ciężkiego i Maszynowego, obradująca pod przewodnictwem posła Henryka Szafrańskiego (PZPR), wysłuchała informacji o aktualnych problemach Ministerstw: Przemysłu Ciężkiego oraz Przemysłu Maszynowego.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">W obradach udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego z ministrem — Włodzimierzem Lejczakiem, Ministerstwa Przemysłu Maszynowego z ministrem — Tadeuszem Wrzaszczykiem, Ministerstwa finansów, Najwyższej Izby Kontroli, Urzędu Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">Informację o węzłowych zadaniach Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego, przedstawił minister Włodzimierz Lejczak (streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską).</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">Minister Włodzimierz Lejczak udzielił również odpowiedzi na pytania, które skierowali pod jego adresem posłowie: Kazimierz Kuraś (PZPR) Zdzisław Pawlik (PZPR), Tadeusz Młyńczak (SD), Edward Chrostek (SD), Jan Mendel (PZPR), Jerzy Zasadę (PZPR), Franciszek Liedtke (ZSL), Bronisław Dury (ZSL), Bruno Jungling (PZPR), Hieronim Eurek (PZPR), Jerzy Kubalewski (PZPR), Jan Mendalka (PZPR) oraz Henryk Szafrański (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">M.in. poseł Tadeusz Młyńczak interesował się problemem dalszego rozwoju współpracy przemysłu ciężkiego w ramach RWPG; powiązaniami instytutów naukowo-badawczych z zakładami wytwórczymi i tworzeniem przy poszczególnych jednostkach produkcyjnych odpowiednich komórek badawczych; problematyką związaną z unowocześnieniem taboru kolejowego i przekształceniem struktury tej gałęzi przemysłu ciężkiego w celu dostosowania jej do potrzeb zarówno odbiorców krajowych, jak i zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">Poseł Zdzisław Pawlik podkreślił, że zapotrzebowanie wsi na materiały budowlane nie zostało zaspokojone; istnieje konieczność zwiększenia dostaw materiałów budowlanych również przez przemysł ciężki.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">Poseł Kazimierz Kuraś wskazał na możliwość skrócenia w przemyśle ciężkim czasu pracy w drodze szerszego stosowania czterobrygadowego systemu pracy. Istnieje potrzeba opracowania nowego taryfikatora płac w przemyśle ciężkim, gdyż obecnie obowiązujący nie odpowiada zmianom, jakie zaszły w tym przemyśle na przestrzeni wielu lat.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">Poseł Bruno Jungling poruszył problem ochrony środowiska, zwłaszcza w pobliżu wielkich kombinatów przemysłowych; wiele dużych zakładów nie posiada urządzeń zapewniających ochronę środowiska przed zanieczyszczeniami przemysłowymi.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">Posłowie: Jerzy Zasada i Franciszek Liedtke zajęli się problemem dostaw wyrobów przemysłu ciężkiego dla wsi. Istnieje duże niezaspokojone zapotrzebowanie np. na naczynia do przygotowania pasz, rury doprowadzające do gospodarstw wodę pitną. Poseł Jerzy Zasada podkreślił, że do tysięcy gospodarstw trzeba dowozić wodę, często z odległości ponad 10 km.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">Poseł Jan Mendalka zwrócił uwagę na konieczność usprawnienia pracy kooperantów przemysłu okrętowego, opóźnienia w dostawach podstawowych elementów wyposażenia powodują przestoje produkcyjne w stoczniach. Ponadto, zdaniem posła, istnieje potrzeba przyspieszenia rozwoju konteneryzacji transportu kolejowego, zacieśnienia współpracy w tym zakresie z krajami RWPG.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">W dalszym ciągu obrad Komisja wysłuchała informacji Ministra przemysłu maszynowego — Tadeusza Wrzaszczyka o węzłowych problemach tego przemysłu (streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską).</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">Pytania i uwagi w związku z informacją zgłosili posłowie: Antoni Seta (PZPR), Kazimierz Kuraś (PZPR), Adam Parol (PZPR), Eugeniusz Pacia (ZSL), Jan Mendel (PZPR), Hieronim Burek (PZPR), Aleksander Gajdek (PZPR), Tadeusz Młyńczak (SD), Bronisław Bury (ZSL), Zdzisław Pawlik (PZPR), Jerzy Kubalewski (PZPR), Edward Chrostek (SD), Michał Kwaśniewicz (ZSL) oraz Henryk Szafrański (PZPR). Dodatkowych wyjaśnień udzielił, minister przemysłu maszynowego — Tadeusz Wrzaszczyk.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">M. in. poseł Antoni Seta zwrócił uwagę, że przed przemysłem samochodowym stanie w niedługim czasie konieczność podjęcia produkcji również i takiego typu autobusu, który nadawałby się do celów turystycznych i wycieczkowych.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#Sprawozdawca">Istnieje potrzeba dokonania unifikacji podzespołów obrabiarek, szczególnie nowoczesnych typów: umożliwi to zarówno obniżenie kosztów produkcji, jak i ułatwi międzyzakładową kooperację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#KazimierzKuraś">Pilną koniecznością jest podniesienie jakości produkowanych przez przemysł maszynowy wyrobów. Należy podjąć energiczne działania szczególnie w kierunku poprawy jakości sprzętu elektrotechnicznego i elektronicznego, m.in. magnetofonów kasetowych.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#KazimierzKuraś">Nadal istnieją duże braki w zaopatrzeniu w części zamienne do samochodów. Na rynku brakuje wielu pozycji części zamiennych. Trzeba stwierdzić, że w wielu regionach niedobór ten Wynika często z niewłaściwej dystrybucji oraz niedostatecznej informacji ze strony jednostek handlowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#EugeniuszPacia">W dalszym ciągu poważne zastrzeżenia budzi jakość produkowanych maszyn rolniczych. Dotyczy to przede wszystkim koparek, lemieszy i broń.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#EugeniuszPacia">Ostatnio odnotowano pewną poprawę w dostawach części zamiennych do maszyn rolniczych. Nadal jednak brakuje niekiedy podstawowych drobnych części, co powoduje unieruchomienie maszyn na dłuższy czas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#HieronimBurek">Istnieje konieczność opracowania nowego taryfikatora płac w przemyśle maszynowym, uwzględniającego zróżnicowanie płac w wydziałach produkcyjnych i pomocniczych. Istniejące w tej dziedzinie dysproporcję, często zniechęcają zdolnych pracowników do podejmowania bardzo potrzebnych prac np. w narzędziowniach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#AleksanderGajdek">Wprowadzenia do użytku sporych ilości nowoczesnych importowanych obrabiarek czyni koniecznym odpowiednie wyszkolenie fachowców do obsługi tego sprzętu; należałoby rozważyć możliwość szkolenia fachowców w przedsiębiorstwach, z których pochodzi ten sprzęt.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#TadeuszMłyńczak">Przyspieszyć należy modernizację parku obrabiarek w przemyśle maszynowym, chodzi m.in. o import obrabiarek do obróbki plastycznej, W związku z coraz szerszym, pojawianiem się na rynku nowoczesnego sprzętu elektrotechnicznego i elektronicznego należy podjąć kroki zmierzające do usprawnienia organizacji obsługi w tym dziale handlu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#BronisławBury">Przemysł maszynowy powinien zwiększyć produkcję ciągników typu C-330, któreś są bardzo poszukiwane przez rolników. Istnieje konieczność zaspokojenia zapotrzebowania rolników na kombajny średniej wielkości typu „Vistula”, gdyż dostępny na rynku kombajn typu „Bizon” jest przydatny przede wszystkim dla dużych gospodarstw rolnych.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#BronisławBury">Nie należy zbytnio ograniczać produkcji sprzętu rolniczego tzw. trakcji konnej np. konnych snopowiązałek, sprzęt taki bowiem jest niezbędny na takich terenach, gdzie sprzęt zmechanizowany nie ma zastosowania.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#BronisławBury">Rozważenia wymaga problem kosztów i związanych z nimi możliwości szerszego stosowania mechanicznego sprzętu rolniczego przez indywidualnych rolników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#ZdzisławPawlik">Głównym czynnikiem wzrostu wydajności pracy w przemyśle maszynowym jest wprowadzenie nowoczesnego sprzętu, a szczególnie wysokiej jakości obrabiarek. W działaniach zmierzających do unowocześnienia tego parku maszynowego powinno się uwzględniać wiele czynników, m.in. tworzenie odpowiedniego zaplecza techniczno-remontowego, równoczesnego z zakupem maszyn - zakup wyposażenia do nich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JerzyKubalewski">Poprawa warunków socjalnych w przemyśle maszynowym uwzględniać powinna również zabezpieczenie sprzętu oraz odzieży ochronnej i roboczej wysokiej jakości i dostosowanych do warunków pracy załóg. Sytuacja w tej dziedzinie jest niezadowalająca; niewłaściwa jakość powoduje zbędne koszty i marnotrawstwo.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#JerzyKubalewski">Należy podejmować bardziej skuteczną walkę z hałasem w halach fabrycznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MichałKwaśniewicz">W wielu wypadkach nasze maszyny rolnicze nie odpowiadają stawianym wymogom. Dotyczy to np. prasy do słomy z pod kombajnów, której jakość i funkcjonalność pozostawiają sporo do życzenia. Podobna prasa produkcji NRD ma dwa razy wyższą wydajność i może jednocześnie obsługiwać dwa kombajny. Rozważyć należy problem produkcji samochodów dla potrzeb rolnictwa. Wydaje się, że dla tych celów bardziej przydatny byłby samochód oparty o parametry „Żuka”, którego jednorazowa zdolność przewozowa wynosi około 800 kg.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#HenrykSzafrański">Na szczególną uwagę, resortu zasługują wszystkie wypowiedzi posłów, którzy postulowali poprawę jakości wyrobów przemysłu maszynowego.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#HenrykSzafrański">Realizując swoje zadania, resort powinien mieć na względzie potrzebę uzupełniania w drodze importu puli wyrobów, których nie możemy jeszcze sami produkować.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#HenrykSzafrański">Należy czynić wysiłki zmierzające do zwiększenia produkcji traktorów C-330, poszukiwanych przez indywidualnych rolników.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#HenrykSzafrański">Należy również dołożyć starań w celu rozwijania modernizacji transportu wewnętrznego w zakładach przemysłu maszynowego.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#HenrykSzafrański">Komisja uchwaliła plan pracy na rok 1972.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#HenrykSzafrański">Ponadto Komisja wybrała 3 stałe podkomisje: DS. przemysłu ciężkiego, DS. przemysłu maszynowego, DS. wniosków i dezyderatów.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#HenrykSzafrański">WĘZŁOWE ZADANIA MINISTERSTWA PRZEMYSŁU CIĘŻKIEGO.</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#HenrykSzafrański">Streszczenie informacji ministra przemysłu ciężkiego — Włodzimierza Lejczaka złożonej na posiedzeniu Komisji Przemysłu Ciężkiego w dniu 26 kwietnia 1972 r.</u>
          <u xml:id="u-11.8" who="#HenrykSzafrański">Przemysł ciężki wykonał zadania roku 1971 z poważną nadwyżką. Wartość dodatkowej produkcji osiągnęła 5,7 mld zł. Dostarczono dodatkowo 79 tys. ton koksu, 117 ton wyrobów walcowanych, 300 ton miedzi, 2 statki pełnomorskie i wiele innych, wyrobów. Również dostawy na rynek zostały przekroczone o 900 mln zł. Te pozytywne wyniki są wyrazem wzrostu aktywności załóg przedsiębiorstw przemysłu ciężkiego oraz poparcia przez nie kierownictwa Partii i rządu.</u>
          <u xml:id="u-11.9" who="#HenrykSzafrański">W 1972 r. sprzedaż wyrobów przemysłu ciężkiego ma według Narodowego Planu Gospodarczego osiągnąć wartość bliska 222 mld zł. Na apel Komitetu Centralnego PZPR i rządu, przedsiębiorstwa przemysłu ciężkiego zadeklarowały - w ramach „akcji 20 mld zł” - dodatkową produkcję wartości 3 mld zł. Będzie ona przeznaczona głównie na zaopatrzenie rynku, wewnętrznego i na eksport oraz umożliwi - w drodze ulepszenia kooperacji wzrost produkcji w innych działach przemysłu. W ramach pod jętych zobowiązań, załogi zadeklarowały m.in. dodatkową, produkcję 100 tys. ton wyrobów walcowanych, 8 tys. ton miedzi, 120 wagonów towarowych i 5 statków. Dobre wyniki I kwartału - plan sprzedaży przekroczono o około 1,7 mld zł - wskazują na możliwości dalszego zwiększenia tych zadań.</u>
          <u xml:id="u-11.10" who="#HenrykSzafrański">Założenia projektu planu 5-letniego zakładają, że w roku 1975 przemysł ciężki ma wyprodukować 15 mln ton stali, 200 tys. ton miedzi, blisko 18 mln ton koksu i 10 mln ton wyrobów walcowanych. W stosunku do roku 1970 produkcja powiększy się blisko o połowę, osiągając wartość prawie 288 mld. zł. Zwiększenie tej produkcji będzie w dużej mierze uwarunkowane rozszerzeniem zmianowości pracy i poprawą efektywności wykorzystania posiadanego majątku produkcyjnego. Z tych właśnie względów przykłada się szczególną wagę do rozwoju własnego budownictwa, mieszkaniowego, na które resort przeznacza w bieżącej 5-latce ponad 6.5 mld zł. Nowe mieszkania pozwolą bowiem zwiększyć liczbę załóg produkcyjnych w zakładach, które mają jeszcze możliwości bezinwestycyjnego wzrostu produkcji, W lepszym wykorzystaniu maszyn widzi się główne źródło przyrostu produkcji.</u>
          <u xml:id="u-11.11" who="#HenrykSzafrański">Wysokie tempo wzrostu produkcji wymagać będzie także rozwoju bazy techniczno-produkcyjnej w wyniku inwestowania. Działalność inwestycyjna wykazuje w przemyśle ciężkim znaczną poprawę. Budowa ważnych obiektów została zakończona w terminie, a wiele z nich rozpoczęło pracę Wcześniej niż zakładano. Np. w hucie miedzi „Głogów” skrócono terminy oddawania do eksploatacji poszczególnych wydziałów średnio od 3 do 6 miesięcy; w ubiegłym roku uzyskała ona pełną zdolność przetwórczą w ciągu miesięcy, co jest osiągnięciem nie notowanym dotąd w przemyśle ciężkim.</u>
          <u xml:id="u-11.12" who="#HenrykSzafrański">Podobnie pomyślnie przebiega realizacja kontynuowanych w roku bieżących inwestycji w hucie „Głogów” i w innych obiektach Zagłębia Miedziowego. W terminie przekazane będą także do eksploatacji inwestycje hutnictwa żelaza oraz obiekty, przemysłu okrętowego.</u>
          <u xml:id="u-11.13" who="#HenrykSzafrański">W całej 5-latce przemysł ciężki otrzyma na inwestycje 106 mld zł, nie licząc nakładów przeznaczonych na budowę huty „Katowice”. W wielu gałęziach np. w przemyśle okrętowym i metalowym — nakłady zwiększają się prawie trzykrotnie. Utrzymane będzie wysokie tempo inwestowania w przetwórstwie miedzi i hutnictwie żelaza. Inwestycje te przyczynią się do rozwinięcia produkcji wielu ważnych dla gospodarki narodowej wyrobów: blachy transformatorowej — dzięki budowie nowoczesnego zakładu w Bochni, podległego hucie im. Lenina, blachy karoseryjnej dla przemysłu motoryzacyjnego — w hucie im. Lenina, blachy grubej dla przemysłu okrętowego — w hucie im. Bieruta, kabli i innych produktów przetwórstwa miedzi, poszukiwanych na rynku wyrobów metalowych. Budowa huty „Katowice” w olbrzymim stopniu przyczyni się do modernizacji całego śląskiego hutnictwa.</u>
          <u xml:id="u-11.14" who="#HenrykSzafrański">Pomyślną realizację zadań inwestycyjnych zamierza resort zapewnić poprzez lepszą niż dotychczas współpracę z budownictwem. Dobre wyniki przedsiębiorstw wykonawczych uzależnione są bowiem w dużej mierze od dostaw wyrobów hutniczych przemysłu ciężkiego maszyn i urządzeń oraz innych elementów. Zamierza się także umocnić własne przedsiębiorstwa wykonawcze, koncentrując środki w tej dziedzinie w okręgu katowickim, wrocławskim i gdańskim. W tych okręgach inwestycją przemysłu ciężkiego mają bowiem największe znaczenie.</u>
          <u xml:id="u-11.15" who="#HenrykSzafrański">W przemyśle ciężkim zwraca się szczególną uwagę na wzrost wydajności pracy. Udział wydajności pracy w przyroście produkcji globalnej ma w latach 1970–1975 wzrosnąć Z 60 do 70 proc, Przedsięwzięciom w tej dziedzinie towarzyszy poprawa warunków pracy i warunków socjalno-bytowych załóg. Przeznaczono znaczne środki na poprawę warunków bezpieczeństwa i higieny oraz rozwój ośrodków wypoczynkowych.</u>
          <u xml:id="u-11.16" who="#HenrykSzafrański">WĘZŁOWE PROBLEMY PRZEMYSŁU MASZYNOWEGO.</u>
          <u xml:id="u-11.17" who="#HenrykSzafrański">Streszczenie informacji złożonej przez ministra przemysłu maszynowego Tadeusza Wrzaszczyka na posiedzeniu Komisji Przemysłu Ciężkiego i Maszynowego w dniu 26 kwietnia 1972 r.</u>
          <u xml:id="u-11.18" who="#HenrykSzafrański">Realizując podstawowe cele wytyczone dla polityki społeczno-gospodarczej, Ministerstwu Przemysłu Maszynowego opracowało program działania, który został zaakceptowany przez Biuro Polityczne KC PZPR. Z programu tego wynikają następujące główne cele i kierunki działania: zdecydowane zwiększenie udziału i roli przemysłu maszynowego w dostawach wyrobów rynkowych i w kształtowaniu struktury, spożycia, dalszy szybki wzrost eksportu, zapewnienie dostaw dla rolnictwa oraz zdecydowane przyśpieszenie rozwoju dziedzin, decydujących o unowocześnieniu i intensyfikacji gospodarki narodowej.</u>
          <u xml:id="u-11.19" who="#HenrykSzafrański">Realizacja tych zadań wymaga dokonania istotnych zmian w strukturze przemysłu-maszynowego; szczególnie intensywnie rozwijana będzie w tym celu produkcja elektroniczna i sprzętu Informatyki, przemysł motoryzacyjny i lotniczy oraz produkcja maszyn rolniczych i ciągników. Jedno z najważniejszych zadań Stanowi również wyrównanie dysproporcji w rozwoju bazy kooperacyjnej w stosunku do produkcji finalnej.</u>
          <u xml:id="u-11.20" who="#HenrykSzafrański">Postępująca „elektronizacja” wszystkich dziedzin gospodarki narodowej wysuwa problemy rozwoju przemysłu elektronicznego na jedno z czołowych miejsc, Na rozwój tej branży przeznacza się w tym 5-leciu środki inwestycyjne 2,5-krotnie wyższe niż w poprzednim, Chodzi bowiem o zmniejszenie dystansu dzielącego nas w tej dziedzinie od poziomu światowego. Podstawowym kierunkiem rozwoju elektroniki w obecnym 5-leciu jest unowocześnienie i rozbudowa potencjału produkcyjnego podzespołów, w tym elementów półprzewodnikowych i układów scalonych. W przemyśle tym planuje się także unowocześnienie produkcji sprzętu radiowo-telewizyjnego. W tym roku rozpoczyna się produkcję odbiorników telewizji kolorowej oraz magnetowidów.</u>
          <u xml:id="u-11.21" who="#HenrykSzafrański">Produkcja sprzętu informatyki wzrośnie w tym 5-leciu około 12-krotnego. Dla potrzeb kraju dostarczonych będzie ponad 1000 komputerów średniej i małej mocy obliczeniowej i wiele urządzeń współpracujących z maszynami matematycznymi. Realizacja programu w tej dziedzinie tworzy podstawy dla kompleksowej komputeryzacji kilkudziesięciu zjednoczeń, a następnie całej gospodarki narodowej do roku 1980.</u>
          <u xml:id="u-11.22" who="#HenrykSzafrański">Największym przedsięwzięciem przemysłu motoryzacyjnego jest uruchomienie produkcji popularnego małolitrażowego samochodu osobowego, a następnie - podjęcie budowy nowoczesnego, dużego autobusu dla komunikacji miejskiej i międzymiastowej.</u>
          <u xml:id="u-11.23" who="#HenrykSzafrański">W wyniku porozumienia z ZSRR powstały warunki dla stworzenia koncepcji rozwoju przemysłu lotniczego. W Oparciu o nie rozwijana będzie produkcja samolotów, śmigłowców i silników lotniczych. Do r. 1977 produkcja lotnicza zostanie podwojona.</u>
          <u xml:id="u-11.24" who="#HenrykSzafrański">Znaczne przyśpieszenie wzrostu produkcji wyrobów na rynek oraz zapewnienie ich właściwego asortymentu, nowoczesności i atrakcyjności — stanowi jedno z kluczowych zadań przemysłu maszynowego w obecnej 5-latce. Dostawy te będą w tym okresie więcej niż podwojone. Przemysł maszynowy dostarczy na rynek w latach 1971–1975 około 350 tys. samochodów osobowych, 3,8 mln telewizorów i 5,5 mln radioodbiorników, 2 mln magnetofonów, 2,5 MRN lodówek i tyleż odkurzaczy. Przewiduje się rozpoczęcie produkcji około 500 nowych wyrobów trwałego i powszechnego użytku.</u>
          <u xml:id="u-11.25" who="#HenrykSzafrański">Przedsiębiorstwa podległe Ministerstwu Przemysłu Maszynowego zamierzają w tym 5-leciu zwiększyć eksport o około 85 proc. Zakłada się szczególnie wysokie tempo eksportu do krajów kapitalistycznych, który powinien się co roku zwiększać o ponad 22 proc.</u>
          <u xml:id="u-11.26" who="#HenrykSzafrański">Jako pierwszy czynnik wzrostu produkcji i rozwoju przemysłu maszynowego brano pod uwagę wykorzystanie istniejących zdolności produkcyjnych poprzez rozszerzenie pracy dwuzmianowej i pełne wykorzystanie maszyn w powiązaniu z odpowiadającym temu rozwojem budownictwa mieszkaniowego. Realizacja programu rozwoju wymaga zasadniczych zmian strukturalnych i jakościowych, które by zapewniły szybkie rozwinięcie nowych dziedzin produkcji i zlikwidowanie istniejących dysproporcji.</u>
          <u xml:id="u-11.27" who="#HenrykSzafrański">Jednym z podstawowych problemów stała się konieczność przesunięcia „środka ciężkości” inwestycji w przemyśle maszynowym w kierunku zadań nowych. Spowodowało to m.in. konieczność dokonania manewru, polegającego na przesunięciu znacznych nakładów na cele produkcji rynkowej i kooperacyjnej. Podjęto środki zmierzające do dalszego usprawnienia działalności inwestycyjnej; do skrócenia cyklu inwestowania i szybkiego uzyskiwania efektów produkcyjnych z nowych inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-11.28" who="#HenrykSzafrański">Resort przywiązuje szczególną wagę do rozwoju techniki, co wiąże się u programem modernizacji produkcji. Musi nastąpić zdecydowany postęp w dziedzinie metod wytwarzania i organizacji produkcji. Podjęto również niezbędne wysiłki na rzecz zmian w metodach zarządzania i organizacji. Zmierza się do tworzenia dużych kompleksowych organizacji gospodarczych, stanowiących zamknięty cykl przemysłowy, od projektowania i produkcji aż po działalność handlowy.</u>
          <u xml:id="u-11.29" who="#HenrykSzafrański">Wysiłkom na rzecz rozwoju i modernizacji produkcji towarzyszyć będzie również troska o poprawę warunków socjalnych i bhp załóg. Większość środków finansowych na ten cel przeznacza się na rewindykację pomieszczeń socjalnych, budowę niezbędnych nowych pomieszczeń socjalnych (zwłaszcza higieniczno-sanitarnych) oraz likwidację zagrożeń powodujących ciężkie wypadki i choroby zawodowe.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>