text_structure.xml
17.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 28 września 1973 r. Komisja Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego, obradująca pod przewodnictwem posła Franciszka Gesinga (ZSL), rozpatrzyła problemy intensyfikacji zagospodarowania lasów państwowych oraz efekty działalności nadleśnictw w nowym układzie administracyjnym lasów państwowych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">W obradach udział wzięli: przedstawiciele Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego z wiceministrem Walentym Bartoszewiczem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Najwyższej Izby Kontroli oraz sekretarz Zarządu Głównego Związku Zawodowego Pracowników Leśnych i Przemysłu Drzewnego — Ryszard Dzialuk i sekretarz generalny Stowarzyszenia Inżynierów, Techników i Drzewiarzy — Nikodem Godera.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">Informację na temat stanu realizacji programu intensywnego zagospodarowania lasów i działalność nadleśnictw w nowym układzie administracyjnym złożył wiceminister leśnictwa i przemysłu drzewnego Walenty Bartoszewicz (streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską).</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">Uwagi trzech zespołów poselskich, która przeprowadziły wizytacje. okręgowych zarządów lasów państwowych przedstawili posłowie: Stanisław Czudowski (PZPR), Józef Rodzik (PZPR) i Jan Jankowski (PZPR).</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#StanisławCzudowski">W wyniku wizytacji OZLP we Wrocławiu i Opolu stwierdzić można, że w obu jednostkach reorganizacja przyczyniła się do uzyskania korzystnych zmian w postaci zwiększenia produkcji i zintensyfikowania prac leśnych. Niedostatek siły roboczej na tych terenach nie pozwala jednak na szybkie zlikwidowanie zaległości w zakresie planowych cięć pielęgnacyjnych.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#StanisławCzudowski">Należałoby przyspieszyć prace nad dostosowywaniem drzewostanów do warunków siedliskowych, zwłaszcza w rejonie Sudetów oraz szybciej zrealizować plan zakładania szkółek i nowych upraw nasiennych. Czynności pielęgnacyjne i trzebienia wykonywane są starannie. Leśnictwa nie otrzymują dostatecznej ilości pługów, bron talerzowych, drutu do grodzenia upraw itp.; brak ciężkiego sprzętu gąsienicowego i ciężkich pługów ogranicza możliwości przygotowywania gleby pod zalesienia pozrębowe.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#StanisławCzudowski">Nowy układ administracyjny w leśnictwie uzyskał poparcie załóg leśnych. Zgłaszają one szereg postulatów istotnych dla usprawnienia gospodarki w lasach i poprawy warunków pracy; postulaty te dotyczą m.in. poprawy zaopatrzenia w części zamienne do parku maszynowego, zwiększenia dostaw środków transportu do przewozu brygad roboczych, uregulowania statusu pracowników remontowo-budowlanych zatrudnionych w leśnictwie, którzy nie korzystają ani z przywilejów pracowników budowlanych, ani pracowników leśnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JózefRodzik">Zespół poselski wizytujący OZLP Warszawa i Olsztyn stwierdza, że kierownictwo obu zarządów, kadra inżynieryjno-techniczna i robotnicy leśni dokładają wysiłku i wykazują wiele inwencji przy realizacji zadań gospodarczych i intensyfikowaniu gospodarki leśnej. Jednakże występuje szereg czynników oddziałujących hamująco. Występują nadmierne różnice w kosztach uzyskania nasion między poszczególnymi nadleśnictwami. Zwraca uwagę nadmierne rozdrobnienie powierzchni szkółek leśnych; ogranicza to efektywność prac uprawowych i pielęgnacyjnych. Stosunkowo niski jest stopień zmechanizowania wielu prac. Odczuwa się znaczne braki sprzętu, nawet prostego jak pługów i bron talerzowych. W obu nadleśnictwach znaczne kompleksy lasów położone są na terenach podmokłych, co wymaga stosowania odpowiedniego sprzętu i urządzeń, których ilości są niewystarczające. Występuje dość znaczne zagrożenie drzewostanu przez szkodniki zwłaszcza w woj. olsztyńskim. Niezadowalający jest poziom gospodarki rybnej w stawach i jeziorach położonych na terenie administrowanym przez lasy.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#JózefRodzik">Niezbędne jest podjęcie odpowiednich działań organizacyjnych oraz zabezpieczenie środków, aby założenia planów w obu nadleśnictwach mogły być w pełni zrealizowane.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#JózefRodzik">Krótki okres funkcjonowania jednostek administracyjnych w nowej strukturze organizacyjnej nie pozwala na dokonanie głębszej oceny. Już jedna można stwierdzić, że nowa struktura jest słuszna i ekonomicznie uzasadniona.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JanJankowski">Zespół przeprowadził wizytację dwóch OZLP w Kielcach i Lublinie. Zdaniem Zespołu na pozytywną ocenę zasługuje działalność gospodarcza nadleśnictw, m.in. w zakresie nasiennictwa, mimo niskiego poziomu technicznego wyłuszczania nasion. Niezadowalająco natomiast przebiegają prace nad zalesianiem i odnawianiem drzewostanów. Tempo mechanizacji prac jest zbyt powolne.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JanJankowski">Jednym z najpoważniejszych problemów jest utrzymanie drzewostanów w rejonach uprzemysławianych. Znacznie opóźniają się np. praca badawcze zmierzające do określenia gatunków drzew i krzewów najbardziej odpornych na emisję zanieczyszczeń przemysłowych. Nieuwzględnianie w toku opracowywania dokumentacji budowy zakładów przemysłowych i technologii produkcji inwestycji urządzeń technicznych eliminujących zagrożenia przynosi groźne dla lasów skutki. Przykładem są tu Zakłady Azotowe w Puławach.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#JanJankowski">Szczególnej uwagi wymagają zagadnienia związane z gospodarką wodną, rolną, rybacką oraz turystyczno-wypoczynkową w państwowych gospodarstwach leśnych. M.in. z przedstawionych materiałów wynika niezadowalający stan gospodarki rybackiej w Lasach Państwowych. Rozwój turystyki i wypoczynku nakazuje wzmożenie zabiegów o zabezpieczenie lasów, parków narodowych i innych chronionych obiektów leśnych przed niszczeniem i degradacją.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#JanJankowski">Zespół poselski dokonał również oceny działania nadleśnictw w nowym układzie organizacyjnym. Działający od 1 stycznia br. nowy system należy ocenić pozytywnie. Niemniej występują i zjawiska negatywne. Koncentracja gospodarki leśnej pociąga za sobą konieczność polepszenia organizacji pracy, zwiększenia operatywności poszczególnych służb, lepszego wyposażenia tych jednostek w środki komunikacji, łączności i informacji.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#IgnacyDziadek">Nowa struktura administracyjna, jakkolwiek jej wprowadzenie poprzedzone było głęboką analizą, nasuwa już, mimo krótkiego okresu funkcjonowania, szereg krytycznych uwag. Utrzymujący się deficyt robotników niektórych specjalności (np. traktorzystów) oraz korzystniejsze warunki pracy w innych gałęziach np. rolnictwie powodują, że leśnictwo nadal boryka się z brakiem ludzi do pracy. Dowodzi to potrzeby zwrócenia szczególnej uwagi na warunki socjalne załóg leśnych. Również proces mechanizacji pracy następuje w leśnictwie zbyt wolno. Nieprawidłowo kształtuje się współpraca między nadleśnictwem, leśnictwem i tartakami. Leśnictwo dostarcza drewno, którego tartacznictwo nie przyjmuje. Resort winien zastanowić się nad ulepszeniem zasad współdziałania tych partnerów.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MichałKolanowski">Niezbędne było zreorganizowanie administracji leśnej. Jednakże równolegle z wprowadzaniem nowej struktury nie wszędzie zabezpieczono warunki sprawnego funkcjonowania nowych jednostek osad leśnych. Okazuje się, że nie można tego zrobić z braku robotników, sprzętu, zwłaszcza materiałów budowlanych.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#MichałKolanowski">Leśnictwo coraz bardziej odczuwa brak rąk do pracy. Obserwuje się odpływ pracowników do innych działów gospodarki, gdzie znajdują lepsze warunki pracy i płacy.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#MichałKolanowski">Nadleśnictwa zobowiązane zostały do produkcji drzewek i krzewów dla zadrzewień prowadzonych przez rady narodowe. Nadleśnictwa plany te wykonują, natomiast nie wszystkie rady narodowe odbierają zamówione ilości. Wykopane drzewka tkwią nieraz zadołowane przez cały rok. Takie marnotrawstwo materiału sadzeniowego nie powinno mieć miejsca.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#EdwardLehmann">Z rozmów przeprowadzonych z pracownikami leśnictwa wynika, że nie wszędzie programy intensyfikacji gospodarki leśnej są skoordynowane z możliwościami przemysłu. Plany mechanizacji nie są w pełni realizowane, ponieważ nie wiadomo jaki sprzęt i w jakim terminie nadleśnictwa otrzymają. Brak sprzętu pogłębia trudności wynikające z niedostatecznego dopływu siły roboczej.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MarianGawłowski">Kary płacone przez przemysł za dewastację lasów są środkiem nie dość skutecznym. Należy podjąć bardziej energiczne działania na rzecz instalowania w zakładach przemysłowych urządzeń odpylających i chroniących środowisko leśne.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#RyszardDzialuk">Wśród zdecydowanej większości aktywu gospodarczego leśnictwa panował od dawna pogląd, że rozdrobniona struktura organizacyjna lasów uniemożliwia realizację racjonalnej gospodarki leśnej. Stworzenie większych jednostek administracyjnych, sprawnych organizacyjnie oraz wyposażonych w odpowiednie środki techniczne i finansowe pozwala na zintensyfikowanie produkcji leśnej. Prace przygotowawcze do reorganizacji nie zostały jednak w wielu przypadkach przeprowadzone w sposób prawidłowy. Wystąpiły też pewne niedostatki funkcjonalno-organizacyjne. Zwiększył się na przykład poważnie zakres działania leśniczych, natomiast nie uzyskali oni pomocy w postaci brygad pracowniczych. Nie przeprowadzano rozgraniczenia kompetencji. W wielu leśnictwach brakuje środków transportowych, a także nie ma dotąd brygad specjalistycznych. Odczuwa się niedostatek zaplecza dla sprzętu mechanicznego i transportowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#StefanBełdycki">Grunty rolne w lasach wymagają zagospodarowania. Rolnicy nie chcą ich przejmować, ponieważ są to przeważnie obszary niezmeliorowane.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#StefanBełdycki">Należy zalesić wszystkie grunty zielone niewykorzystane rolniczo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JanGruszczyński">Opracowany przez resort program intensyfikacji gospodarki leśnej powinien w większym stopniu uwzględnić różnice w sytuacji leśnictw położonych w województwach zachodnich i w rejonach płd. wschodnich.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#JanGruszczyński">Dodatkowych wyjaśnień oraz odpowiedzi na pytania posłów: Władysława Trybusa (ZSL) i Stefana Matlęgi (PZPR) udzielił wiceminister leśnictwa i przemysłu drzewnego: Walenty Bartoszewicz.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#JanGruszczyński">Przewodniczący Komisji poseł Franciszek Gesing (ZSL) podkreślił, że obfity, rzetelny i w terminie dostarczony materiał resortowy pozwolił na gruntowne zapoznanie się z problematyką. Również bogaty materiał zgromadziły zespoły poselskie wizytujące teren. W toku dyskusji pozytywnie oceniony został system nowej organizacji lasów państwowych. Kierunek koncentracji uznano za niezbędny. Negatywne odczucia, jakie odnotowali posłowie w terenie były raczej rezultatem ocen subiektywnych spowodowanych faktem, że w wyniku reorganizacji 450 nadleśniczych zostało „zdegradowanych” i pozbawionych samodzielnych stanowisk.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#JanGruszczyński">Niezbędne jest zabezpieczenie środków dla realizacji programu intensyfikacji leśnictwa i uzyskania pełnych efektów nowej formy zarządzania gospodarką leśną. Brak środków spowodować może nawet załamanie się planu reorganizacji na niektórych odcinkach.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#JanGruszczyński">W dyskusji wyrażono słusznie zaniepokojenie stanem dewastacji lasów spowodowanych nieodpowiednią lokalizacją niektórych obiektów przemysłowych oraz brakiem, bądź niesprawnym działaniem urządzeń odpylających. Przykładem szczególnie drastycznym są Zakłady Azotowe w Puławach. Problemu strat w drzewostanie nie rozwiąże się poprzez wypłaty odszkodowań. Komisja powinna otrzymać od ministra przemysłu chemicznego odpowiedź, co resort ten zamierza zrobić, aby negatywne skutki industrializacji ograniczyć nie tylko w rejonie Puław, ale i na innych terenach.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#JanGruszczyński">Problemy poruszone w dyskusji będą przedmiotem zainteresowania Komisji, która śledzić będzie jak resort realizuje jej uwagi i wnioski.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#JanGruszczyński">Zlecono podkomisji opracowanie projektu dezyderatów w oparciu o przebieg posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-11.7" who="#JanGruszczyński">STAN REALIZACJI PROGRAMU INTENSYWNEGO ZAGOSPODAROWANIA LASÓW PAŃSTWOWYCH I DZIAŁALNOŚĆ NADLEŚNICTW W NOWYM UKŁADZIE ADMINISTRACYJNYM LASÓW PAŃSTWOWYCH.</u>
<u xml:id="u-11.8" who="#JanGruszczyński">Streszczenie informacji złożonej przez wiceministra leśnictwa i przemysłu drzewnego - Walentego Bartoszewicza na posiedzeniu Komisji Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego w dniu 28 września 1973 r.</u>
<u xml:id="u-11.9" who="#JanGruszczyński">Reorganizacja administracji w leśnictwie miała na celu stworzenie lepszych warunków intensyfikacji produkcji leśnej i podniesienia poziomu gospodarki w lasach. Chodzi przede wszystkim o zwiększenie produkcji drewna, zwłaszcza takich asortymentów, na które występuje największe zapotrzebowanie gospodarki narodowej, jak też o wzrost stopnia użyteczności lasów jako czynnika kształtowania klimatu, ochrony środowiska oraz terenu rekreacji i wypoczynku.</u>
<u xml:id="u-11.10" who="#JanGruszczyński">Resort podjął szereg długofalowych przedsięwzięć dotyczących m.in. lepszego doboru drzewostanu odpowiadającego warunkom siedliskowym przez powołanie stacji gleboznawczych, szkolenie pracowników leśnych w zakresie genetyki lasów, tworzenie nowych wyłuszczarni i dużych szkółek leśnych oraz zaopatrzenie ich w deszczownie i chłodnie dla przechowywania nasion.</u>
<u xml:id="u-11.11" who="#JanGruszczyński">Szeroki program kompleksowego zagospodarowania lasów w połączeniu z rekultywacją terenów poprzemysłowych prowadzi się w okręgu katowickim. W najbliższej perspektywie zamierza się objąć nawożeniem mineralnym 1/3 obszaru lasów, głównie najuboższych, ogołoconych ze ściółek i poszyć. Wprowadza się nowe metody biologicznej ochrony lasów. Rozszerzono działania na rzecz skutecznej ochrony przeciwpożarowej lasów. Trwają prace nad projektem aktu normatywnego regulującego kompleks spraw związanych z wykorzystaniem lasów do celów gospodarczych i pozagospodarczych. Uznaje się, że należy w części lasów ograniczyć do minimum penetrację człowieka, przy jednoczesnym lepszym zagospodarowaniu i udostępnieniu znacznych obszarów leśnych jako miejsc swobodnej rekreacji.</u>
<u xml:id="u-11.12" who="#JanGruszczyński">Wzrastają znacznie środki na realizację programu intensyfikacji gospodarki leśnej. Wzrasta również fundusz leśny tworzony z wpływów za szkody przemysłowe.</u>
<u xml:id="u-11.13" who="#JanGruszczyński">Z początkiem przyszłego roku rozpocznie działalność centralny ośrodek rozwojowo-wdrożeniowy leśnictwa jako ogniwo pośrednie między instytutami i zakładami naukowo-badawczymi a praktyką leśną. Powstaje nowocześnie wyposażony zakład doświadczalny leśnictwa w Janowie Wolskim.</u>
<u xml:id="u-11.14" who="#JanGruszczyński">Nowa organizacja zarządzania lasami podyktowana została koniecznością dostosowania struktury organizacyjnej administracji do nowych kierunków działania i zwiększonych środków przyznanych na intensyfikację gospodarki leśnej. W szerokim zakresie wprowadzony jest brygadowy system pracy, mechanizowanie prac urządzeniowych i eksploatacyjnych. Mimo krótkiego okresu funkcjonowania nowych nadleśnictw zdobyto już pewne doświadczenia; wykazały one, że niektóre OZLP zbyt szybko podjęły łączenie leśnictw w większe jednostki bez uprzedniego organizacyjnego przygotowania odpowiednich warunków. Przeprowadza się w związku z tym niezbędne korekty.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>