text_structure.xml 9.45 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 26 października 1975 r. Komisja Komunikacji i Łączności, obradująca pod przewodnictwem posła Eugeniusza Grochala (PZPR), rozpatrzyła organizację i funkcjonowanie łączności w warunkach nowego podziału administracyjnego.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Łączności z wiceministrem Konradem Kozłowskim, Ministerstwa Finansów oraz dyrektor Zespołu NIK - Julian Gnoiński.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Podstawą dyskusji były materiały informacyjne opracowane przez Ministerstwo Łączności. Zreferował je wiceminister łączności - Konrad Kozłowski.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Uwagi i wnioski podkomisji przedstawił poseł Jerzy Rachowski (SD).</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Przed resortem łączności postawiono trudne zadanie polegające na szybkim przystosowaniu jego jednostek do potrzeb zreformowanej państwowej administracji terenowej. Zapewnić trzeba było łączność gmin i miast z siedzibami województw, jak również województw ze stolicą. Uzyskanie łączności telekomunikacyjnej w nowych relacjach wymagało z reguły gruntownych zmian w dotychczasowym układzie telekomunikacji, budowy nowych linii kablowych i radiolinii. Zakres tych robót limitowany był ilością posiadanych materiałów i środków, przy ogólnym niedostatku osprzętu kablowego i urządzeń telekomunikacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Ministerstwo Łączności podjęło szeroką akcję mającą na celu zabezpieczenie niezbędnych łączy w relacji gmina-województwo. Dla realizacji tego zadania skoncentrowano wszystkie środki techniczne i materiałowe resortu korzystając również z pomocy wojska.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Uzyskany stopień realizacji tych zadań pozwala, mimo występujących jeszcze wielu niedomagań, zapewnić najpilniejsze potrzeby w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Zreformowano strukturę przedsiębiorstwa Polska Poczta Telegraf i Telefon. Na terenie każdego województwa stworzono wojewódzkie jednostki organizacyjne poczty i telekomunikacji, które zarządzają wykonawczymi placówkami w terenie. Uzyskanie pełnej sprawności w funkcjonowaniu agend przedsiębiorstwa Polska Poczta Telegraf i Telefon, a zwłaszcza wojewódzkich urzędów pocztowych i wojewódzkich urzędów telekomunikacyjnych uwarunkowane jest zapewnieniem niezbędnej bazy lokalowej, technicznej i obsady kadrowej. Potrzeby te występują szczególnie ostro w nowych województwach, ich zaspokojenie wymagać będzie współdziałania Ministerstwa Łączności, dyrekcji okręgów pocztowo-telekomunikacyjnych z władzami wojewódzkimi.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Pełne zaspokojenie zapotrzebowania na usługi łączności wymaga dłuższego okresu czasu i uzależnione jest od tempa rozwoju telekomunikacji w kraju. Koniecznym jest przyśpieszenie realizacji zadań w tym zakresie poprzez odpowiednie ukierunkowanie inwestycji, zwłaszcza w zakresie budownictwa kubaturowego oraz rozwoju techniki radiowej dla potrzeb łączności.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Przeprowadzana przez podkomisję wizytacja województw ostrołęckiego i łomżyńskiego wykazała szereg niedociągnięć w zakresie funkcjonowania telekomunikacji na tych terenach. Zaliczyć do nich należy w szczególności: znaczne obciążenie linii między niektórymi gminami a siedzibami województw, wydłużające czas oczekiwania na rozmowę do kilku godzin, przy równoczesnym niepełnym wykorzystaniu nowych form łączności, zwłaszcza połączeń teleksowych.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Poseł Marta a Popiela (PZPR): Województwo Nowosądeckie ma charakter turystyczno-uzdrowiskowy. W tym roku przebywało tu 13 mln turystów. Ma ono jednak bardzo słabą sieć telefoniczną. Na połączenie z pobliskim Starym Sączem trzeba czekać 2-3 godziny, a na połączenie z gminą czeka się dłużej niż zajmuje czas na dojazd do tej gminy samochodem. Znaczne są tu braki kadrowe w telekomunikacji. Wynikają one m.in. z gorszych niż w administracji terenowej warunków pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JanSawicki">Zapewnić trzeba lepsze wykorzystanie zainstalowanych tam teleksów; należałoby wyposażać w tę aparaturę przede wszystkim te województwa, które mają najsłabszą łączność telefoniczną. Do takich należy np. województwo suwalskie, w którym na połączenie z gminą, z innym województwem lub z Warszawą czekać trzeba wiele godzin. Uzyskanie połączenia możliwe jest w praktyce tylko poprzez zamawianie rozmów błyskawicznych. Dla wielu instytucji i placówek gospodarczych, kulturalnych i oświatowych województwa oznacza to konieczność ponoszenia bardzo wysokich kosztów.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#JanSawicki">Resort łączności zrobił wiele dla zapewnienia połączeń między urzędami wojewódzkimi i gminnymi. Niezbędne jest jednak dalsze rozwijanie łączności między terenowymi instytucjami i placówkami gospodarczymi, oświatowymi i zdrowotnymi a odpowiednimi ośrodkami wojewódzkimi i stolicą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#StanisławSochan">Większość gmin i nowych województw nie posiada sprawnej łączności. W mniejszym stopniu dotyczy to władz administracyjnych, w większym - terenowych jednostek gospodarczych, szkół i placówek służby zdrowia. Należałoby opracować program planowego i racjonalnego rozwiązania tych trudności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#AndrzejSzubar">Reforma administracji terenowej pociągnęła za sobą zmiany w strukturze organizacyjnej poczty i telekomunikacji. W tej chwili jest w województwach jeden gospodarz w dziedzinie wszystkich form łączności. Obecnie główne zadanie polega na tym, by budować w województwach centrale telefoniczne i teleksowe, w pełni wykorzystywać wszystkie środki łączności będące już w dyspozycji. Rozwijając sieć łączności między województwami i gminami uwzględniać należy nie tylko potrzeby władz administracyjnych, lecz także instytucji i placówek terenowych.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#AndrzejSzubar">W zapewnieniu łączności między władzami nowopowstałych województw i gmin w pierwszym okresie po wprowadzeniu reformy administracji wielką pomoc w sprzęcie i sile roboczej okazało wojsko.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#AndrzejSzubar">Pytania pod adresem przedstawicieli resortu skierowali posłowie: Ludwik Jarosik (PZPR) i Zdzisław Soluch (PZPR). Dodatkowych wyjaśnień udzielił wiceminister łączności Konrad Kozłowski.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#AndrzejSzubar">Poinformował on m.in. Komisję, że według programu działania resortu rozbudowywana będzie sieć wojewódzkich central teleksowych, wprowadzane będą urządzenia telekonferencyjne w województwach. Rozbudowuje się przemysł telekomunikacyjny, w tym zakłady produkujące licencyjne centrale. Podkreślił on, że reforma administracji państwowej nie jest przyczyną trudności w dziedzinie łączności, lecz jedynie ujawniła słabość terenowej sieci, zwłaszcza jej niedorozwój w gminach i dawnych powiatach. Już w 1971 zapadły decyzje o rozbudowie przemysłu łączności, których realizacja jest w pełnym toku i stworzy warunki likwidacji istniejących obecnie trudności i niedomagań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#EugeniuszGrochal">Jest prawidłowością, że przemiany strukturalne zawsze najmocniej odczuwa komunikacja i łączność. Potwierdziło się to przy obecnej reformie podziału administracyjnego kraju. Ujawniła ona rzeczywisty stan telekomunikacji w poszczególnych regionach. Dowodzi tego przykład wizytowanych województw, spośród których województwo opolskie miało dobrze rozwiniętą sieć łączności i ma w tej chwili najmniejsze trudności, w przeciwieństwie do województw suwalskiego i nowosądeckiego.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#EugeniuszGrochal">Dzięki ogromnemu wysiłkowi łączności została w zasadzie zabezpieczona podstawowa łączność między gminami i nowymi województwami, między siedzibami województwa oraz między województwami i stolicą.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#EugeniuszGrochal">Zastosowanie priorytetu dla zapewnienia łączności nowym władzom administracyjnym było niezbędne w pierwszym okresie wprowadzania w życie reformy. Obecnie, zgodnie z planami resortu, zapewniona będzie łączność teleksowa województw z gminami przez rozbudowę sieci central teleksowych.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#EugeniuszGrochal">Uwagi i wnioski wypływające z przebiegu obrad przekazane zostaną rządowi.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#EugeniuszGrochal">Komisja postanowiła przekazać na ręce ministra obrony narodowej podziękowanie za pomoc wojska w przystosowaniu sieci łączności do potrzeb wynikających z reformy administracji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>