text_structure.xml 20 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 23 września 1975 r. Komisja Komunikacji i Łączności, obradująca pod przewodnictwem posła Eugeniusza Grochala (PZPR), rozpatrzyła stan przygotowań do przewozów jesienno-zimowych.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele Ministerstwa Komunikacji z wiceministrem - Stanisławem Mroczkiem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, dyrektor wojewódzkiego sztabu do spraw komunikacji przy Urzędzie wojewódzkim w Poznaniu - Marian Karolewski oraz dyrektor Zespołu NIK - Julian Gnoiński.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Podstawą dyskusji był referat wygłoszony przez wiceministra komunikacji - Stanisława Mroczka.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Wszystkie gałęzie transportu weszły w szczególnie trudny okres przewozów jesiennych. Szczególnie trudne i odpowiedzialne zadania przypadają transportowi kolejowemu i samochodowemu.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">W okresie przewozów jesiennych główna uwaga służb kolei i innych gałęzi transportu będzie skoncentrowana na terminowej i pełnej realizacji przewozu ziemiopłodów i węgla kamiennego. Przewozom tym nadaje się bezwzględny priorytet.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">W przewozach ziemiopłodów stosowane będą podobnie jak i latach ubiegłych zasady organizacyjne; w szerszym niż dotychczas zakresie wykorzystywany będzie transport samochodowy w dostawach buraków i ziemniaków na bliskie odległości.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Zarówno kolej, transport samochodowy, jak i żegluga śródlądowa przygotowały się odpowiednio do wzmożonych przewozów jesiennych oraz do przewozów w trudnych warunkach zimowych. Żegluga śródlądowa prowadzić będzie przewozy tak długo, jak na to pozwolą warunki nawigacyjne.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">W celu złagodzenia trudności transportu kolejowego i samochodowego wywołanych m.in. natężeniem przewozów, brakami kadrowymi i niedostatkiem części zamiennych podjęte zostały decyzje rządowe dotyczące zabezpieczenie dostaw taboru i części zamiennych oraz poprawy warunków bytowych i socjalnych pracowników transportu. Dostawcy taboru, urządzeń i materiałów zostali zobowiązani do priorytetowej realizacji dostaw dla resortu komunikacji. Dla pracowników uczestniczących w przewozach jesiennych ustalono odpowiedni fundusz na nagrody za sprawne i terminowe wykonanie tych zadań.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Główne kierunki działania resortu w przygotowaniu kolei do pracy w warunkach zimowych polegają na zabezpieczeniu potrzebnej ilości sprzętu, na organizowaniu brygad pracowników do odśnieżania stacji i szlaków kolejowych oraz do ustawiania zasłon śnieżnych. Dla zespołów pracujących w niekorzystnych warunkach atmosferycznych zostanie zapewnione odpowiednie zaplecze socjalne i zdrowotne.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Na drogach., publicznych odśnieżanie i likwidację gołoledzi prowadzić będzie 179 nowopowołanych rejonów dróg publicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">W programie odśnieżania drogi podzielono na 3 grupy kolejności odśnieżania.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Plan utrzymania w zimie dróg publicznych przewiduje tzw. obronę bierną, przy użyciu płotów i zasłon oraz obronę czynną polegającą na odśnieżaniu i usuwaniu gołoledzi.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Zadania przewozowe transportu na okres tegorocznych przewozów jesiennych są bardzo napięte i wymagają pełnej mobilizacji kolei, transportu samochodowego, żeglugi śródlądowej oraz klientów.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Sprawna obsługa transportowa przemysłu i rolnictwa w okresie przewozów jesiennych jest nie tylko sprawą resortu komunikacji. Realizacja zadań przewozowych w tym okresie wymaga ścisłego współdziałania wszystkich uczestników procesu przewozowego.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Uwagi podkomisji DS. transportu drogowego i lotniczego przedstawił poseł Józef Drzewiecki (PZPR): Zbliża się okres trudny dla transportu, okres szczytu jesiennego. Transport samochodowy musi liczyć się z trudnościami w pełnym zaspokojeniu dużo większego niż w latach ubiegłych zapotrzebowania na usługi przewozowe.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">W celu stworzenia transportowi samochodowemu warunków wykonania zwiększonych zadań, Rada Ministrów podjęła w dniu 15 czerwca br. uchwałę, w której ustanowiła m.in. priorytet dla dostaw taboru i części zamiennych dla jednostek przewożących produkty rolne. Przemysł maszynowy nadal nie realizuje planowanych dostaw pojazdów ciężarowych; zaległości występują również w dostawach autobusów.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Intensywna eksploatacja pojazdów powoduje duże zużycie części zamiennych i obniża gotowość techniczną pojazdów. Niedobory części utrudniają terminowe naprawy pojazdów przez zakłady naprawy samochodów oraz POM-y.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">W związku ze zwiększonymi zadaniami stojącymi przed transportem samochodowym, konieczna jest poprawa organizacji pracy przedsiębiorstw transportowych. Do minimum skrócić trzeba czas czynności za- i wyładunkowych.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Uwagi podkomisji do spraw gospodarki drogowej przedstawił poseł Jan Kędziora (ZSL): Na 143 tys. km dróg o nawierzchni twardej, nadzorem centralnym przy zimowym utrzymaniu dróg objęte będą tylko drogi I i II kolejności odśnieżania, to jest około 29 tys. km. Drogi pierwszej kolejności będą odśnieżanej systemem patrolowym. System ten polega na tym, że niezwłocznie po rozpoczęciu opadów lub zawiei śnieżnej uruchamia się lekkie pługi odśnieżne, które bez przerwy usuwają gromadzący się na jezdni śnieg.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Drogi II kolejności odśnieżane są systemem interwencyjnym; polega on na usuwaniu śniegu z jezdni i poboczy już po ustaniu opadów. Odśnieżanie dróg III kolejności odbywa się systemem interwencyjnym - sprzętem zwolnionym z dróg I i II kolejności odśnieżania. Ponieważ posiadany sprzęt nie zabezpiecza w pełni potrzeb, jednostki drogowe będą korzystały przy odśnieżaniu dróg ze sprzętu obcego.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Długość dróg publicznych, wymagających zabezpieczenia zasłonami przeciwśnieżnymi wynosi około 35 tys. km.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Podstawowym środkiem do zwalczania gołoledzi oraz zapobiegania jej powstawaniu są środki chemiczne, głównie sól, to nadchodzącym sezonie zimowym przewiduje się zużycie 300 tys. ton soli (w ubiegłym sezonie zużyto około 150 tys. ton). Na pozostałych drogach publicznych gołoledź zwalcza się tylko w miejscach niebezpiecznych; używać się będzie w tym celu piasku, żwiru i żużlu z domieszką soli.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Operatywne kierowanie robotami zimowymi będzie się odbywało za pomocą własnych radiotelefonów zainstalowanych na pługach i piaskarkach oraz samochodach dyspozytorskich. Urządzenia radiotelefoniczne będą zamontowane na 1.100 pojazdach drogowych.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Skuteczne zwalczanie gołoledzi oraz terminowe odśnieżanie dróg uzależnione jest w dużej mierze od współpracy służb drogowych i meteorologicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">Od listopada do końca marca 1976 r. pracownicy zatrudnieni przy utrzymaniu dróg będą otrzymywali posiłki regeneracyjne, zaopatrzeni zostaną w odzież zimową, to siedzibach rejonów i obwodów drogowych urządzone będą dla kierowców, operatorów i robotników ogrzewane schroniska - oświetlone i zaopatrzone w kuchenki do podgrzewania posiłków.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MarianPopiela">Niezbędne jest zapewnienie odpowiedniej ilości i sprawności technicznej sprzętu do walki z zimą. Znaczna większość dróg zaliczana została do tzw. III kolejności odśnieżania. Problem to nie łatwy m.in. z uwagi na konieczność zapewnienia dowozu dzieci do szkół oraz robotników do zakładów pracy. Zapewnić trzeba również terminowe odśnieżanie bocznych szlaków kolejowych, zwłaszcza na południu Polski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#LudwikJarosik">Transport samochodowy napotyka na coraz większe trudności w realizacji rosnących zadań przewozowych. Tę trudną sytuację pogłębia niedostateczna realizacja dostaw taboru i części zamiennych przez przemysł maszynowy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#WitoldLubiński">Zły jest stan techniczny wielu kolejowych pługów śnieżnych. Wiele z nich powinno już być przeznaczonych na złom. Przemysł powinien dostarczyć w ich miejsce nowych. Niedostateczne jest przygotowanie techniczne wielu stacji kolejowych do przyjmowania i obsługi dużej ilości wagonów. Szczególnie dotkliwie odczuwa się brak sprzętu wyładowczego.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#WitoldLubiński">Wiele mówi się na temat zapewnienia odpowiedniej odzieży dla brygad pracujących w zimie. Nie są dotąd zaopatrywano w odpowiednie obuwie drużyny lokomotywowe, których członkowie często przemierzają znaczne odległości wzdłuż pociągów w głębokim śniegu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#FeliksBedenak">Transport samochodowy odczuwa dotkliwie niedostatki ogumienia. Sytuacja ta trwa już wiele lat i wymaga radykalnej poprawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JózefDrzewiecki">Na lepsze wykorzystanie taboru samochodowego przy przewozach buraków cukrowych wpłynęłoby ustalenie lepszych zasad współpracy między przewoźnikami i cukrowniami.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#JózefDrzewiecki">Transport samochodowy odczuwa duże braki kierowców. Wielu posiadaczy zawodowych praw jazdy nie pracuje w zawodzie.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#JózefDrzewiecki">Trudności transportu samochodowego pogłębia brak ciężkich przyczep 4–5 tonowych oraz ogumienia dla taboru ciężkiego. Poważnym zagadnieniem jest także sprawa zabezpieczenia pojazdów przed korozją. Brak punktów napraw i stanowisk konserwacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#JózefDrzewiecki">Przedstawiciel Sztabu Wojewódzkiego do Spraw Komunikacji w Poznaniu - Marian Karolewski: W celu usprawnienia przebiegu przewozów jesienno-zimowych podjęto na terenie woj. poznańskiego szereg działań organizacyjnych. Dużą wagę przywiązuje się na terenie województwa do odciążenia przewozów kolejowych poprzez lepsze wykorzystanie innych środków transportu, wydane przez wojewodę poznańskiego zarządzenia umożliwiają sprawniejszą organizację przewozów.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#JózefDrzewiecki">W wyniku podjętych działań osiągnięto już znaczną poprawę dyscypliny przewozów. Obecnie stosunkowo rzadko zdarzają się wypadki przetrzymywania wagonów kolejowych przez kontrahentów PKP. Odnotować również można zmniejszenie ilości tzw. pustych przebiegów samochodów wysoko-tonażowych.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#JózefDrzewiecki">Sprawnie przebiega na terenie woj. poznańskiego transport węgla. Osiągnięto to m.in. poprzez zorganizowanie 10 stacji rozładunkowych węgla podejmując jednocześnie ich rekonstrukcje i modernizację. Zaangażowane w prace organizacyjne przy przewozie węgla również organa administracyjne szczebla gminnego.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#JózefDrzewiecki">Oceniając ogólnie stan przygotowań do przewozów jesienno-zimowych na terenie województwa stwierdzić należy, że podjęte działania gwarantują prawidłową realizację zaplanowanych zadań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#ZdzisławPawlik">Zawarte w informacji resortu dane nie pozwalają na pełną ocenę stanu przygotowań do przewozów jesienno-zimowych. Należy bowiem stwierdzić, że przytoczone liczby świadczące niekiedy o dość znacznym nasyceniu w środki transportowe nie zawsze są wykładnikiem rzeczywistych możliwości przewozowych. W praktyce okazuje się bowiem, że poważna część środków transportowych nie może wziąć udziału w przewozach z powodu braku części zamiennych i opóźnień w pracach naprawczych. Dotyczy to również sprzętu do odśnieżania, którego mimo zwiększonych dostaw jest stale za mało.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#StanisławSochan">Podjęte przez resort komunikacji działanie organizacyjne zmierzające do zabezpieczenia sprawnego przebiegu przewozów jesienno-zimowych ocenić należy pozytywnie. Nadal jednak odczuwany jest brak części zamiennych, nadal występują późnienia w dostawach środków transportowych.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#StanisławSochan">Przeciążenie transportu samochodowego i kolejowego zmusza do wykorzystania przy realizacji zadań przewozowych środków pozostających w dyspozycji kółek rolniczych. Stanu takiego nie można uznać za prawidłowy. Środki transportowe kółek rolniczych kierowane bowiem do prac przewozowych nie mogą być wykorzystywane zgodnie z ich przeznaczeniem, a więc przy pracach rolnych. Osiągnięcie poprawy w gospodarce transportowej uniemożliwiają nie tylko dotkliwe braki w taborze PKS i PKP, lecz również brak kadr, zwłaszcza kierowców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#TytusKrawczyc">Przy terenowych organach administracyjnych, obok powołanych sztabów wojewódzkich działają również dyspozytornie Państwowej Spedycji Krajowej, których kompetencje pokrywają się w dużej mierze z zakresem działania sztabów wojewódzkich. Należałoby więc rozważyć celowość utrzymywania nadal tych dyspozytorni, ewentualnie podjąć kroki organizacyjne zmierzające do zsynchronizowania zadań sztabów wojewódzkich i organów PSK.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JanKról">Poważne trudności w realizacji zadań przewozowych stwarzają braki kadrowe. Dotkliwie dają się one odczuć m.in. na węźle kolejowym Szczecin-Port. Usprawnienie przewozów kolejowych zależy również od przyspieszenia napraw środków trakcyjnych. Obecnie trwają one niekiedy bardzo długo, co niejednokrotnie wywołane jest brakiem części zamiennych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejSzubar">Sprawny przebieg przewozów jesienno-zimowych zależy nie tylko od podjętych przez resort działań organizacyjnych lecz również w dużym stopniu od tego, jak realizują podjęte przez władze centralne decyzje podległe resortowi jednostki. Niezbędna jest stała kontrola realizacji zarządzeń. Jak wskazuje praktyka, przepisy i zarządzenia władz centralnych nie zawsze są realizowane. Np...</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#komentarz">(Nieczytelne)</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#AndrzejSzubar">... ustanawiająca priorytet przewozów dla potrzeb rolnictwa nie wszędzie została należycie zrealizowana. Równocześnie wymagać trzeba od przewoźników bardziej elastycznych form działania dostosowanych do istniejących w poszczególnych województwach warunków. Wskazuje na to przykład woj. kieleckiego, gdzie przerzucenie na transport PKS transportu węgla doprowadziło do dużych opóźnień w zaopatrzeniu wsi w węgiel.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#AndrzejSzubar">Opóźnienia w przewozach bywają niejednokrotnie powodowane niskim stopniem mechanizacji prac za- i wyładunkowych. Powołanie sztabów wojewódzkich w istotnym stopniu poprawiło wykorzystanie ośrodków transportowych.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#AndrzejSzubar">Bardziej prawidłowa organizacja przewozów może być osiągnięta poprzez ściślejszą niż dotychczas współpracę przewoźników z klientami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JulianGnoiński">Mimo podjętych dotychczas środków zaradczych trudno mówić o jakiejś radykalniejszej poprawie w sytuacji transportowej kraju. Wydane na przestrzeni ostatnich kilku miesięcy akty normatywne regulujące sprawy organizacyjne gospodarki transportowej stwarzają podstawę wprowadzania wielu usprawnień. Konieczne jest prowadzenie stałej kontroli realizacji wydanych zarządzeń.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#JulianGnoiński">Istotne znaczenie dla sprawniejszego przebiegu przewozów ma współdziałanie przewoźników z ich kontrahentami. Poważne zakłócenia w transporcie bywają bowiem niekiedy wynikiem braku przygotowania kontrahentów, przedsiębiorstw transportowych do rozwiązania wielu problemów związanych z przewozem masy towarowej.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#JulianGnoiński">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: dyrektor Centralnego Zarządu Utrzymania Kolei Ministerstwa Komunikacji - Andrzej Gołaszewski, dyrektor Centrali PKS - Zdzisław. Krajewski, dyrektor Centralnego Zarządu Dróg Publicznych Stefan Rospęd, dyrektor departamentu w Ministerstwie Komunikacji - Kazimierz Ratajczak oraz wiceminister komunikacji - Stanisław Mroczek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#EugeniuszGrochal">W oparciu o przedłożone materiały resortu, koreferaty i dyskusję stwierdzić należy, że sytuacja w zakresie realizacji zadań transportowych jest nadal trudna i napięta. Mamy do czynienia ze stale wzrastającym zapotrzebowaniem na przewozy. Niepokoi fakt, że w kampanię przewozów jesiennych wchodzimy z zaległościami nie przewiezionych w okresie poprzednim ładunków.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#EugeniuszGrochal">Przedstawiony przez resort program działania uznać należy za słuszny. Dotyczy to zarówno koncentracji przewozów takich towarów, jak węgiel, materiały budowlane i rudy, jak również przemieszczenia przewozu niektórych ładunków na transport samochodowy i żeglugę śródlądową.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#EugeniuszGrochal">Trudno byłoby w tej chwili oceniać osiągnięcia wojewódzkich sztabów komunikacji, z uwagi na krótki okres ich działania. Tym niemniej wszelkie wysiłki mające na celu rozwiązywanie problemów transportowych na szczeblu województwa należy uznać za słuszne i celowe. W mniejszym rejonie istnieją bowiem lepsze możliwości rozeznania potrzeb transportowych i lepszego wykorzystania istniejących rezerw.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#EugeniuszGrochal">Wydaje się celowe okresowe wykorzystywanie środków transportu kółek rolniczych dla potrzeb przewozowych.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#EugeniuszGrochal">Opracowane programy działania w zakresie odśnieżania dróg przewidują, że w przypadku ciężkiej zimy i dużych opadów, potrzeba będzie około 60 tys. robotników do odśnieżania; z tego około 20 tys. powinny zabezpieczyć zakłady pracy. Taka sytuacja wymagać może w pewnym okresie szczególnej mobilizacji.</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#EugeniuszGrochal">Dyskusja wykazuje, że realizacja planowanych dostaw dla kolei przebiega w zasadzie prawidłowo. Gorzej przedstawia się sytuacja w dostawach taboru i części dla transportu samochodowego.</u>
          <u xml:id="u-13.6" who="#EugeniuszGrochal">Komisja zleciła swemu prezydium opracowanie wniosków wynikających z przebiegu obrad.</u>
          <u xml:id="u-13.7" who="#EugeniuszGrochal">Komisja uchwaliła plan pracy do końca bieżącej kadencji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>