text_structure.xml
13.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 24 czerwca 1975 r. Komisja Komunikacji i Łączności, obradująca pod przewodnictwem posła Eugeniusza Grochala (PZPR), rozpatrzyła stan realizacji programu płacowego i socjalnego w resortach komunikacji i łączności.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele Ministerstwa Łączności z ministrem Edwardem Kowalczykiem, Ministerstwa Komunikacji z wiceministrem Stanisławem Mroczkiem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, przewodniczący Zarządu Głównego Związku Zawodowego Pracowników Łączności - Adam Sumiga, przewodniczący Zarządu Głównego Związku Zawodowego Pracowników Kolejowych - Józef Konarzewski, wiceprzewodniczący Zarządu Głównego Związku Zawodowego Transportowców i Drogowców - Mieczysław Tyczyński oraz dyrektor Zespołu NIK — Julian Gnoiński.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Podstawą dyskusji nad stanem realizacji programu płacowego i socjalnego w resorcie komunikacji była informacja, którą przedstawił wiceminister komunikacji - Stanisław. Mroczek.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Koreferaty przedstawili;</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">- w imieniu podkomisji DS. PKP - poseł Marian Popiela (PZPR), - w imieniu podkomisji DS. drogownictwa - poseł Piotr Pikul (ZSL), - w imieniu podkomisji DS. PKS i PLL „Lot” poseł Jan Król (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">W dyskusji udział wzięli posłowie: Stanisław Sochan (ZSL), Witold Lubiński (PZPR), Stanisław Szczepaniak (PZPR), Ludwik Jarosik (PZPR), Stanisław Antoszewski (PZPR), Jerzy Rachowski (SD), Roman Rutkowski (PZPR); dodatkowych wyjaśnień udzielili dyrektorzy departamentów w Ministerstwie Komunikacji Zygmunt Peńsko oraz Władysław Kostyra.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">W referatach i w dyskusji stwierdzono, że nowa polityka socjalna wytyczona przez VI Zjazd PZPR ujęta w konkretnych programach podwyżek i regulacji płac oraz poprawy warunków socjalnych, realizowana konsekwentnie od 1971 r., przebiegała w resorcie komunikacji podobnie jak w całej gospodarce, w warunkach znacznego przyspieszenia. Dotyczyło to w szczególności działu transportu samochodowego i kolejowego, w których poprawa warunków pracy byłe szczególnie niezbędna dla przeciwdziałania niedoborom siły roboczej w podstawowych zespołach eksploatacyjnych oraz ograniczenia dużej płynności kadr.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Do dnia 1 kwietnia br. regulacjami płac w resorcie komunikacji zostały objęte wszystkie podstawowe działy gospodarcze. Stało się to bodźcem do lepszej i wydajniejszej pracy, do zwiększenia wysiłku na rzecz przyspieszenia tempa wykonania zadań.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Wskazywano na wciąż jeszcze trudne warunki pracy w zapleczu technicznym zarówno PKP, jak i PKS. Potwierdziły to wyniki przeprowadzonych przez zespoły poselskie wizytacji. Zdaniem posłów warunki te powodują fluktuację kadr, stwarzają trudności w obsadzeniu stanowisk pracy przez młodzież.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Podjęte w ramach resortu komunikacji działania na rzecz poprawy warunków socjalnych przyniosły poważne efekty. Od 1971 r. w jednostkach resortu komunikacji przybyło ogółem 455 różnych obiektów socjalnych. W przeliczeniu na jednego pracownika średnia roczna wydatków na cele socjalne wzrosła w tym okresie o blisko 900 zł.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Jak wskazał poseł Piotr Pikul nie zostały w dostatecznej mierze złagodzone dysproporcje między wydatkami na cele socjalne dla poszczególnych grup pracowników; na najniższym poziomie kształtują się wydatki ponoszone na rzecz pracowników dróg.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Poseł Stanisław Szczepaniak mimo znacznego wzrostu nakładów na inwestycje socjalne w bieżącej 5-latce, nawet pełne ich wykorzystanie nie zapewni zaspokojenia wszystkich potrzeb.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Tym większe więc znaczenie ma terminowa realizacja planów inwestycyjnych w tej dziedzinie. Tymczasem stan realizacji jest niezadowalający, co wymaga włączenia resortowych przedsiębiorstw wykonawczych do budownictwa socjalnego oraz wzbogacenia wyposażenia technicznego tych przedsiębiorstw. Znaczne trudności występują również w budownictwie mieszkań funkcyjnych dla służby drogowej i monterskiej. Obecnie wielu pracowników tych służb dojeżdża do pracy z dużych odległości. Nie wszędzie również buduje się mieszkania funkcyjne łącznie z obiektami kolejowymi.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">W centrum uwagi kierownictwa resortu znajduje się problematyka budownictwa mieszkaniowego. W latach 1971-1975 plan budownictwa mieszkaniowego wykonany zostanie w 104 proc. Nadal jednak w znacznym stopniu nie zostały zaspokojone potrzeby mieszkaniowe pracowników. W celu złagodzenia tej sytuacji popularyzowane jest budownictwo indywidualne, któremu zakłady pracy udzielają szerokiej pomocy rzeczowej i finansowej.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Poseł Ludwik Jarosik poinformował o trudnościach, jakie napotykają działające na Dolnym Śląsku kolejarskie komitety budowy domów jednorodzinnych. Trudności te wiążą się z uzyskaniem działek budowlanych, dokumentacji, a czasem także pomocy i poparcia, do której zobowiązane są zakłady pracy. Ostatnio cofnięto przyznane kolejarzom prawo bezpłatnego przewozu materiałów budowlanych.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Jak wynika z koreferatu posła Mariana Popieli niezbędna jest radykalna poprawa warunków zakwaterowania w hotelach robotniczych i noclegowniach PKP. Tylko 40 proc. spośród nich oferuje należyto warunki. Brak pomieszczeń dla kobiet, których coraz więcej...</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">(Nieczytelne)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#AndrzejSzubar">... w resorcie komunikacji.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#AndrzejSzubar">Resort podjął działania zmierzające do zwiększenia liczby placówek żywienia zbiorowego pracowników. Według założeń programowych do 1980 r. osiągnięty zostanie wskaźnik 33 proc. wzrostu.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#AndrzejSzubar">Omawiając problemy żywienia zbiorowego pracowników transportu kolejowego, poseł Marian Popiela wskazał, że o ile jakość posiłków regeneracyjnych nie budzi większych zastrzeżeń, o tyle niezadowalające są warunki, w jakich posiłki te są spożywane - brak pomieszczeń, umywalni itp. Szczególnie dotkliwie daje się to we znaki w zimie.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#AndrzejSzubar">W roku bieżącym przewiduje się otwarcie 28 nowych przyzakładowych przychodni lekarskich, obejmując ich działalnością około 20 tys. pracowników.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#AndrzejSzubar">W okresie ostatniego 5-lecia nastąpił istotny rozwój bazy wczasowej. Mimo to ogólna liczba osób korzystających z bazy wczasowej nie przekracza 6,6 proc. ogółu zatrudnionych. Program inwestycyjny zakłada na najbliższe lata zwielokrotnienie nakładów na rozwój bazy wczasowej.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#AndrzejSzubar">Zdaniem posła Józefa Drzewieckiego, niektóre nowobudowane zakładowe ośrodki wypoczynkowe nie zapewniają odpowiednich warunków regeneracji sił pracowników komunikacji. To rozproszone budownictwo powoduje rozdrobnienie środków, nadmierne zużycia materiałów budowlanych przy sezonowym, w zasadzie 2-miesięcznym okresie wykorzystania tych ośrodków. Konieczne jest więc ujednolicenie polityki inwestycji wczasowo-wypoczynkowych zakładów pracy.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#AndrzejSzubar">Poseł Jerzy Rachowski wskazał na rosnącą rolę transportu samochodowego w gospodarce narodowej. Jednocześnie w resorcie komunikacji i w innych działach gospodarki narodowej wciąż wysoki jest wskaźnik fluktuacji kadr kierowców. Niezbędne jest kompleksowo zanalizowanie sytuacji w tej dziedzinie. Bezpieczeństwo ruchu drogowego, kultura jazdy i stosunek do mienia społecznego w zasadniczy sposób zależą od poziomu zawodowego i etycznego kierowców oraz od rangi społecznej tego zawodu. Dlatego celowe wydaje się uregulowanie aktem prawnym o skali ogólnopaństwowej ich prawnego statusu, ich praw i obowiązków.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#EugeniuszGrochal">W ostatnich latach notuje się poważne postępy w realizacji przez resort komunikacji programu poprawy warunków socjalno-bytowych pracowników podległych...</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#komentarz">(Nieczytelne)</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#EugeniuszGrochal">..., to jednak zaspokojenia wielu podstawowych nawet potrzeb. [nieczytelne] odczuwa się niedostatek mieszkań, mimo że na ten cel przeznacza się coraz większe nakłady. W przyszłej 5-latce działania na rzecz rozwoju budownictwa mieszkaniowego powinny wydatnie polepszyć sytuację mieszkaniową pracowników resortu.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#EugeniuszGrochal">Słuszne są tendencje do zwiększenia nakładów na rozwój bazy socjalno-bytowej pracowników komunikacji w latach następnych. Szczególną uwagę zwrócić trzeba na racjonalne wykorzystywanie tych środków. Rozbudowując sieć ośrodków wczasowo-wypoczynkowych zapewnić trzeba pełne wykorzystanie wszystkich miejsc, przyznając priorytet tym pracownikom, którzy w największym stopniu przyczyniają się do realizacji trudnych zadań transportu.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#EugeniuszGrochal">Z zadowoleniem należy stwierdzić, że przeprowadzone regulacje płac pracowników w istotnym stopniu wpłynęły na podniesienie poziomu ich życia. W kolejnej 5-latce należy kontynuować działania zmierzające do doskonalenia struktury płac oraz do zapewnienia lepszej gospodarki funduszem płac. W latach następnych niezbędne będzie podjęcie skutecznych środków zmierzających do zahamowania fluktuacji pracowników. Postulować należy położenie nacisku na stworzenie takich warunków pracy i płacy, które pozwoliłyby na przyciągnięcie i zatrzymanie młodych pracowników.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#EugeniuszGrochal">Stale rosnące zadania transportu skłaniać powinny do nadania jego pracownikom odpowiedniej rangi. Dlatego słusznym wydaje się np. postulat w sprawie opracowania statusu kierowcy - karty jego praw i obowiązków.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#EugeniuszGrochal">Zgłoszone w toku dyskusji postulaty powinny być uwzględnione w toku dalszych prac służących poprawie warunków pracy i płacy pracowników komunikacji.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#EugeniuszGrochal">W kolejnym punkcie porządku obrad Komisja rozpatrzyła stan realizacji programu płacowego i socjalnego w resorcie łączności. Podstawą dyskusji była informacja, którą przedstawił minister łączności - Edward Kowalczyk. Koreferat podkomisji do spraw łączności przedstawiła poseł Stanisława Pawelec (bezp.). W dyskusji udział wzięli posłowie: Stanisław Sochan (ZSL) i Stanisław Antoszewski (PZPR), dyrektor Zespołu NIK Julian Gnoiński, przewodniczący Zarządu Głównego Związku Zawodowego Pracowników Łączności - Adam Sumiga, dodatkowych wyjaśnień udzielił minister łączności - Edward Kowalczyk.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#EugeniuszGrochal">W referacie i w dyskusji stwierdzono, że opracowany przez resort na okres 10-letni (1971–1980) program poprawy warunków socjalnych pracowników łączności jest konsekwentnie realizowany. Program ten obejmuje uregulowanie problemów płacowych, poprawę warunków pracy i bhp oraz warunków socjalno-bytowych pracowników i ich rodzin. Wynikające z programu zadania włączone zostały do planów gospodarczych podległych resortowi jednostek. Kierownicy tych jednostek zostali zobowiązani do podejmowania działań mających na celu przyspieszenie realizacji programu socjalnego.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#EugeniuszGrochal">Realizacja programu w znacznym stopniu złagodziła ostrość problemów socjalnych pracowników resortu, jednak ich nie rozwiązała. Dotyczy to zwłaszcza sytuacji mieszkaniowej, a także wczasów i kolonii letnich, stołówek pracowniczych, ochrony zdrowia. Zabierając głos na zakończenie dyskusji przewodniczący Komisji - poseł Eugeniusz Grochal (PZPR) stwierdził, że w toku dyskusji pozytywnie oceniono wysiłki zmierzające do poprawy sytuacji materialnej pracowników łączności. Osiągnięty postęp nie może przesłaniać występujących jeszcze niedostatków, których likwidacja wymaga dalszego, konsekwentnego działania.</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#EugeniuszGrochal">Uwagi i wnioski wypływające z przebiegu obrad przekazane zostaną rządowi w formie opinii Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>