text_structure.xml
25.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 25 lutego 1975 r. Komisja Komunikacji i Łączności, obradująca pod przewodnictwem posła Eugeniusza Grochala (PZPR), rozpatrywała zagadnienia organizacji i jakości przewozów towarowych w transporcie kolejowym i samochodowym.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W obradach udział wzięli:</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- przedstawiciele sejmowych Komisji: Budownictwa i Gospodarki Komunalnej oraz Przemysłu Ciężkiego i Maszynowego;</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">- przedstawiciele: Ministerstwa Komunikacji z ministrem Mieczysławem Zajfrydem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, Ministerstwa Finansów;</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">- przewodniczący Komisji Komunikacji WRN w Katowicach oraz Komisji Gospodarki Komunalnej WRN w Gdańsku;</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">- dyrektor Zespołu NIK - Julian Gnoiński.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Podstawą dyskusji były doręczone uprzednio posłom materiały informacyjne opracowane przez Ministerstwo Komunikacji. Zreferował je minister komunikacji - Mieczysław Zajfryd.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Podkreślił on szczególne trudności, na jakie napotyka PKP przy realizacji rosnących zadań przewozowych. Trudności te wynikają głównie ze znacznych opóźnień natury inwestycyjnej. Intensywne inwestycje, rozpoczęte w 1971 r. dadzą efekty dopiero w II połowie 1975 r.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Mimo trudności zadania transportu kolejowego są corocznie...</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">(Nieczytelne)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#AndrzejSzubar">... również w roku bieżącym. Ale rok ten będzie trudny. Przewiezienie dodatkowej masy towarowej, która zostanie wytworzona w wyniku realizacji zobowiązań produkcyjnych załóg będzie wymagała wielkiego wysiłku ze strony kolei.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#AndrzejSzubar">W tej sytuacji resort robi wszystko, aby zracjonalizować transport. Dąży m.in. do przerzucania części przewozów na inne niż kolej rodzaje transportu.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#AndrzejSzubar">Uwagi podkomisji do spraw PKP referował poseł Ignacy Strzyszcz (bezp.): Podjęte przez partię i rząd decyzje w sprawie przyspieszenia rozbudowy i modernizacji transportu kolejowego zaczynają owocować, co wyraża się w stałym zwiększaniu zdolności przewozowych kolei, w odnowieniu i zwiększeniu parku wagonowego i trakcyjnego, w rozbudowie magistrali itd. Jednakże wiele jeszcze pozostaje do zrobienia.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#AndrzejSzubar">Dynamiczny rozwój gospodarki powoduje dynamiczny wzrost przewozu ładunków. Kolej przewiozła w 1974 r. o 21,5 mln ton więcej niż w 1973 r. W roku bieżącym ma ona przewieźć o 20 mln ton więcej niż w roku ubiegłym.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#AndrzejSzubar">Zapotrzebowanie na przewozy kolejowe wzrasta szybciej niż możliwości jego zaspokojenia. Celem odciążenia kolei należy ograniczać drobne ładunki, powierzając je transportowi samochodowemu. Należy nadal rozszerzać marszrutyzację przewozów na nieobjęte nią dotychczas towary, np. złom. Należałoby w porozumieniu z przemysłem ciężkim organizować składnice rejonowe, wyposażone w maszyny do zgniatania złomu, a dopiero w tym stanie przewozić go koleją. Należy nadal rozszerzać przewozy wahadłowe, zwłaszcza węgla wagonach ciężkich.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#AndrzejSzubar">Usprawnienia wymaga organizacja naprawy wagonów, duży procent ulega uszkodzeniu przez klientów kolei; naprawy należy w miarę możliwości dokonywać na miejscu uszkodzenia. Wydaje się również konieczne wybudowanie nowych wagonowni na wlotach na tereny skoncentrowanego załadunku.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#AndrzejSzubar">Sytuację w PKP komplikuję fakt, że przemysł ciężki nie w pełni wywiązał się w ubiegłym roku z dostaw lokomotyw spalinowych. Może to spowodować przesunięcie na dalszy termin pełnej odnowy środków trakcyjnych. Również dostawy szyn są niższe od zapotrzebowania, co utrudnia podnoszenie sprawności eksploatacyjnej linii kolejowej.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#AndrzejSzubar">Program i plan inwestycyjny resortu zakrojone są na szeroką skalę. Jednakże moce przerobowe przedsiębiorstw wykonawczych nie są wystarczające. W związku z tym wydaje się konieczne powoływanie własnych przedsiębiorstw budowlanych kolei z odpowiednim wyposażeniem.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#AndrzejSzubar">W związku z modernizacją taboru wagonowego i lokomotywowego, niezbędne jest, by równolegle z modernizacją sieci PKP postępowała modernizacja bocznic wszystkich klientów kolei.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#AndrzejSzubar">Uwagi podkomisji transportu drogowego i lotniczego przedstawił poseł Zygmunt Januzik (PZPR): Przewozy towarów w ubiegłym roku wzrosły w stosunku do 1975 r. o ponad 12 proc. Najwyższe tempo wzrostu, bo wynoszące 18 proc. osiągnął transport samochodowy. Przyrost ten uzyskany został głównie dzięki lepszemu wykorzystaniu taboru samochodowego. Na podkreślenie zasługuje sprawniejsza organizacja przewozów przez Przedsiębiorstwo Spedycji Krajowej.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#AndrzejSzubar">Trudne warunki atmosferyczne, z którymi mieliśmy do czynienia w ubiegłym roku, nie przeszkodziły terminowemu i sprawnemu wykonaniu przewozów związanych z robotami wiosennymi na polach, jesiennymi przewozami płodów rolnych oraz zaopatrzeniem ludności w okresie żniw. Sprawne przeprowadzenie tych akcji jest w dużej mierze wynikiem poprawy organizacji pracy w przedsiębiorstwach transportowych.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#AndrzejSzubar">Mimo tych osiągnięć praca transportu samochodowego wymaga dalszego usprawnienia. Wymaga to m.in. zwiększenia dostaw specjalistycznych pojazdów samochodowych, jak również części zamiennych do wszelkiego typu pojazdów. Rozbudowy wymagają pomieszczenie magazynowe oddziałów Przedsiębiorstwa Spedycji Krajowej. Przyspieszyć trzeba rozwój mechanizacji prac ładunkowych.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#AndrzejSzubar">Należy możliwie szybko dostosowywać sieć dróg kołowych do szybkiego ruchu i upewnić w ten sposób wzrost ich przepustowości i nośności.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#AndrzejSzubar">Dyskusja:</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#StanisławAntoszewski">Mimo dużych trudności, na które napotykała kolej w ubiegłym roku zadania przewozowe zostały przez nią przekroczone. Było to możliwe dzięki dobremu przygotowaniu organizacyjnemu przewozów, zwłaszcza opracowaniu i skrupulatnej realizacji szczegółowego programu współdziałania z innymi resortami.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#StanisławAntoszewski">Również transport samochodowy, mimo niedostatku taboru i kierowców, przekroczył zeszłoroczny plan przewozów. Przyczyniło się do tego w znacznym stopniu lepsze wykorzystanie taboru i znaczne ograniczenie pustych przebiegów.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#AndrzejSzubar">W ostatnim okresie działalność transportu uległa poprawie pod względem technicznym i organizacyjnym. Nie udało się jednak zlikwidować wszystkich niedociągnięć. Do stałych bolączek należy nieracjonalne wykorzystywanie środków transportu kolejowego i samochodowego. Bardzo często obserwuje się tzw. krzyżujące się przewozy ładunków z jednego końca Polski na drugi.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#AndrzejSzubar">Należy w dalszym ciągu dążyć do likwidacji pustych przebiegów. Na podkreślenie zasługuje, że znacznie poprawiła się dyscyplina i organizacja pracy w tej dziedzinie. Duże znaczenie ma tu współdziałanie organów Milicji Obywatelskiej.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#AndrzejSzubar">Konieczne jest wzmocnienie Przedsiębiorstwa Spedycji Krajowej i dalsza rozbudowa jego zaplecza.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#AndrzejSzubar">Należy się zastanowić nad racjonalniejszym zagospodarowaniem bocznic kolejowych i wyposażeniem ich w sprzęt załadunkowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#LudwikJarosik">Zdarza się, że PKP podstawia do załadunku brudne wagony, nie nadające się do użytku. Notuje się również przypadki, gdy brudne wagony przekazuje się do remontu przedsiębiorstwom naprawy sprzętu komunikacyjnego. Opóźnia to rozpoczęcie remontu tych jednostek. Kolej powinna zwrócić na to baczniejszą uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełMarianMateraPZPRprzedstawicielKomisjiBudownictwaiGospodarkiKomunalnej">Resort budownictwa jest jednym z największych klientów PKP i PKS. Od sprawnego działania transportu zależy nie tylko pomyślna realizacja zadań przez przedsiębiorstwa tego resortu, lecz również zaspokojenie pilnych potrzeb w zakresie dostaw materiałów budowlanych w różnych częściach kraju. Transport nie zawsze może tym zadaniom podołać. Przykładem jest gromadzenie się zapasów tak poszukiwanego materiału, jakim jest cement. Przewozy materiałów budowlanych powinny mieć priorytet wśród zadań transportowych kolei i transportu samochodowego.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełMarianMateraPZPRprzedstawicielKomisjiBudownictwaiGospodarkiKomunalnej">Rozważenia wymaga sprawa podwyższenia bonifikat za wcześniejsze rozładowywanie wagonów i przedterminowe zwracanie ich kolei. Obecnie bonifikaty te są niższe od kar umownych za przetrzymywanie wagonów. Ponadto PKP nie jest zainteresowana w udzielaniu tych bonifikat, gdyż obciążają one konto kolei, podczas gdy kary umowne tych wydatków nie wyrównują, ponieważ odprowadza się je bezpośrednio do skarbu państwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#WitoldLubiński">Reorganizacji i usprawnienia wymaga praca drużyn konduktorskich na kolei. Należy również rozważyć możliwość zmniejszenia - na niektórych trasach - składu osobowego tych drużyn i jednoczesnego rozszerzenie zakresu obowiązków kierowników pociągów.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#FeliksBedenek">Obserwuje się ostatnio zmniejszanie się szybkości technicznej pociągów towarowych. Następuje to mimo zwiększania się taboru lokomotyw elektrycznych i spalinowych. Spadku szybkości nie da się uzasadnić pogarszaniem się stanu torów, ponieważ nakłady na ten cel są coraz wyższe i jak wynika z informacji resortu, stan torów stale poprawia się.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#FeliksBedenek">W woj. olsztyńskim tempo wzrostu przewozów towarowych PKP jest niższe niż tempo wzrostu produkcji przemysłu, budownictwa i rolnictwa. W związku z tym z roku na rok zwiększają się zaległości przewozowe, dotyczące m.in. drewna, złomu i innych ładunków.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#FeliksBedenek">Pilną sprawą jest modernizacja węzłów kolejowych w Olsztynie i Korszach.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MarianPopiela">Zdarza się, że klienci PKP niszczą wagony towarowe. Najczęściej zniszczone bywają nadwozia, co świadczy, że przy załadunku nie dba się należycie o stan taboru. Kolej ponosi odpowiedzialność za powierzone jej ładunki. Wydaje się, że analogiczną odpowiedzialność powinni ponosić klienci kolei za powierzony im tabor.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#MarianPopiela">Konieczna jest ściślejsza współpraca resortu komunikacji z resortem budownictwa na odcinku inwestycji kolejowych. Należy również zacieśnić współpracę z przemysłem, który produkuje tabor.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#MarianPopiela">Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej WRN w Gdańsku - Leon Lendzion: Trudności przewozowe na terenie województwa gdańskiego narastają. Szwankuje organizacja przewozów kolejowych do Portu Północnego. Wynika to nie tylko z niedoborów taboru, lecz również ze słabej organizacji pracy. Niezadowalająco układa się współpraca portów z PKP. Zbyt długie okresy wyczekiwania na wagony utrudniają pracę portu.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#MarianPopiela">Przewodniczący Komisji Komunikacji WRN w Katowicach - Eugeniusz Gubała: Problemem staje się duży dopływ do DOKP wagonów uszkodzonych u klientów. Powoduje to zakłócenia tempa pracy kolei, zwłaszcza wobec niedoborów taboru. DOKP w Katowicach nie otrzymała wszystkich zaplanowanych na ub. rok węglarek. Kraj czeka na węgiel, a węgiel czeka na transport. Trzeba podjąć środki zaradcze, przerzucając nawet wagony z innych regionów. Konieczne jest także przyspieszenie okresu napraw taboru.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JanKędziora">Żegluga śródlądowa mogłaby poważnie odciążyć kolej. Problem ten poruszano niejednokrotnie. Rozwiązanie tego zagadnienia jest konieczne, lecz perspektyw rozwoju transportu wodnego nie widać.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JanKról">Dostarczanie wagonów do portów morskich budzi wiele zastrzeżeń, ale i ich wykorzystanie nie jest właściwe.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#JanKról">Pytania pod adresem resortu skierowali również posłowie Zdzisław Soluch (PZPR) i Stanisława Pawelec (bezp.).</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#JanKról">Naczelny dyrektor Centrali Zbytu Węgla - Józef Stachoń: Pod ładunek węgla podstawiane bywają uszkodzone i zanieczyszczone wagony. Obowiązkiem użytkownika jest oddanie wagonu w takim stanie, w jakim go otrzymał. I to powinno być bezwzględnie egzekwowane. Kary konwencjonalne płacone z państwowej kieszeni, niewiele dadzą.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#JanKról">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: Z-ca dyrektora Zjednoczenia PKS - Lech Tarwid oraz minister komunikacji - Mieczysław Zajfryd, Minister Zajfryd podkreślił, że nie negując trudności i niedociągnięć, w obecnym stanie transportu, trzeba pamiętać, że przy tak dużym nasileniu modernizacji taboru oraz sieci kolejowej, przy ogromnym obciążeniu jej sieci - utrzymanie szybkości handlowej pociągów jest dużym osiągnięciem. Żeby zwiększyć szybkość handlową pociągów - trzeba rozluźnić zatłoczenie linii kolejowych, co na razie nie jest możliwe.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#JanKról">Wiele można poprawić w dziedzinie transportu drogą racjonalizacji przewozów, eliminując puste przebiegi i skracając drogę przewozów. Wiele zrobiono już w tej dziedzinie w drodze porozumień z innymi resortami, np. z Ministerstwem Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych w sprawie przewozów cementu i kruszyw.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#JanKról">Mimo wielu trudności wydajność pracy kolei wzrasta w tempie wcale nie mniejszym niż w górnictwie węglowym, z którym jest porównywalna, ponieważ i jedno i drugie rozlicza się tonażem.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#JanKról">Polskie kolejnictwo robi wiele, by zaspokoić, w maksymalnym stopniu potrzeby kraju. We Francji np. sieć kolejowa jest znacznie bardziej rozbudowana, a ładunki wynoszą 60 proc. tego, co my przewozimy. Porównanie to świadczy o wysiłku polskich kolejarzy.</u>
<u xml:id="u-11.7" who="#JanKról">Przewodniczący Komisji - poseł Eugeniusz Grochal (PZPR): Z przebiegu obrad wynika, że w ostatnich latach kolej podjąć musiała wielki wysiłek, aby podołać wzrastającym zadaniom przewozowym. Należą się za to kolejarzom wyrazy podziękowania i uznania.</u>
<u xml:id="u-11.8" who="#JanKról">Jednocześnie dyskusja wykazała, że istnieją jeszcze niedomagania, którym należy zaradzić, że istnieją jeszcze rezerwy zarówno w sferze technicznej jak i organizacyjnej, na wszystkich szczeblach i w różnych dziedzinach działania.</u>
<u xml:id="u-11.9" who="#JanKról">Wnioski wynikające z posiedzenia Komisji, powinny pomóc resortowi w wykryciu tych rezerw i wykorzystaniu wszelkich możliwości dalszego zwiększania przewozów. Ma to w obecnej chwili bardzo istotne znaczenie dla całej naszej gospodarki.</u>
<u xml:id="u-11.10" who="#JanKról">[TREŚĆ]</u>
<u xml:id="u-11.11" who="#JanKról">Dnia 25 marca 1975 r. Komisja Komunikacji i Łączności, obradująca pod przewodnictwem posła Andrzeja Szubara (ZSL), rozpatrywała działalność służby pocztowej ze szczególnym uwzględnieniem programu usprawnienia i przyśpieszenia obrotu przesyłek pocztowych.</u>
<u xml:id="u-11.12" who="#JanKról">W obradach udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Łączności z wiceministrem Marianem Miśkiewiczem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz dyrektor Zespołu NIK - Julian Gnoiński.</u>
<u xml:id="u-11.13" who="#JanKról">Podstawą dyskusji byłe informacja, którą przedstawił wiceminister łączności - Marian Miśkiewicz: Poczta świadczy 70 rodzajów usług w obrocie krajowym oraz 28 rodzajów - w obrocie zagranicznym. Poczta przekazuje rocznie 2 mld listów, 28 mln paczek, zaś obrót kasowy placówek pocztowych osiąga 450 mld zł. Corocznie przez pocztę przechodzą walory wartości przekraczającej bilion złotych. Daje to obraz wielkości przedsiębiorstwa i wartości świadczonych przez nie usług. Wiele do życzenia pozostawia jeszcze jakość usług poczty.</u>
<u xml:id="u-11.14" who="#JanKról">Wynika to z pogłębiającej się dysproporcji między wzrastającym zapotrzebowaniem na usługi poczty, a jej potencjałem usługowym.</u>
<u xml:id="u-11.15" who="#JanKról">Zbyt wolno postępuje automatyzacja i mechanizacja pracy poczty. Przemysł nie przyjmuje zamówień na tego rodzaju urządzenia, maleje nawet tradycyjna produkcja np. domowych skrzynek pocztowych. Narastają trudności w przewozie i w przeładunku przesyłek, zwłaszcza kolejowych: zmniejsza się ilość kursów pocztowo-kolejowych, które nie mogą zrekompensować przewozy ambulansami samochodowymi, ze względu na brak taboru. Dodatkowe trudności stwarza płynność kadr.</u>
<u xml:id="u-11.16" who="#JanKról">W dalszym ciągu swego referatu wiceminister Marian Miśkiewicz omówił przewidywany przez resort przedsięwzięcia mające na celu rozszerzenie zakresu i poprawę usług pocztowych, podkreślając, że realizacja tych zamierzeń jest uzależniona od dostaw nowoczesnych urządzeń oraz specjalistycznego taboru.</u>
<u xml:id="u-11.17" who="#JanKról">Uwagi zespołu poselskiego przedstawił poseł Zdzisław Pawlik (PZPR): Podstawowe zasady działania systemu pocztowego polegają na minimalizacji czasu wykonywania usług, zabezpieczeniu tajemnicy przesyłek i odpowiedzialności za powierzone wartości. W ostatnich latach obserwuje się wzrost ilości przesyłek opóźnionych, przedłuża się również czas wyczekiwania na usługi świadczone w placówkach pocztowych.</u>
<u xml:id="u-11.18" who="#JanKról">Podstawową przyczyną zaburzeń w funkcjonowaniu poczty jest niedoinwestowanie, jak również pogorszenie się warunków przewozu ładunków na kolei oraz brak odpowiedniej ilości i rodzajów taboru samochodowego; zbyt wolno przebiega techniczne uzbrajanie poczty, jak również nabór nowych pracowników.</u>
<u xml:id="u-11.19" who="#JanKról">Dalszego doskonalenia wymaga wprowadzony od 1 stycznia 1974 r. system organizacji przesyłek. W praktyce zbyt często jeszcze występują przypadki mylnego kierowania przesyłek, co powodowane jest niesumiennością pracowników, jak również i tym, że około 20 proc. przesyłek nie jest kodowanych, co odbija się szczególnie dotkliwie w związku z brakiem wykwalifikowanych kadr.</u>
<u xml:id="u-11.20" who="#JanKról">Resort łączności podejmuje wiele ciekawych inicjatyw organizacyjnych, lecz ich wdrażanie postępuje zbyt wolno.</u>
<u xml:id="u-11.21" who="#JanKról">Dynamika usług pocztowych będzie stale rosła, zwłaszcza w zakresie usług typu bankowego. Wzrost ilościowy oraz rozszerzenia asortymentu usług wymagają dalszej rozbudowy sieci placówek, ich modernizacji, wprowadzania nowych form organizacji i zarządzania, usprawniania systemu transportowo-komunikacyjnego, uzbrojenia technicznego, unowocześnienia form pracy doręczycieli itp. W tym kierunku idą zamierzenia resortu, które zasługują na poparcie.</u>
<u xml:id="u-11.22" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#StanisławAntoszewski">Wprowadzony przez resort samolotowo-samochodowy przewóz przesyłek pocztowych, nie jest ani dość sprawny, ani opłacalny. Należy przełamać trudności kadrowe; rozbudowy wymaga baza szkoleniowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JerzyRachowski">Pracownicy poczty niechętnie patrzą na rozszerzanie zakresu świadczonych usług. Wprowadzenie nowych rodzajów usług nie idzie w parze ze zwiększaniem ilości okienek pocztowych i obsady kadrowej; wpływa to ujemnie na jakość usług podstawowych.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#JerzyRachowski">W działalności poczty szczególnie słabe ogniwa to sortowanie przesyłek, ich załadunek i rozładunek, a więc te czynności, które wymagają dużego nakładu pracy ludzkiej. Należy dążyć do maksymalnego zmechanizowania tych czynności.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#JerzyRachowski">Poczta odczuwa dotkliwy brak maszyn do liczenia. Nawet w dużych miastach są placówki, w których pracownicy nadal posługują się liczydłami. Obserwuje się to nawet tam, gdzie maszyny do liczenia są. A więc - poza zwiększeniem dostaw maszyn - uczyć trzeba pracowników ich obsługi.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#StanisławSochan">Jednym z najważniejszych ogniw systemu pocztowego jest listonosz. Doręczycieli brak, bo trudne są warunki ich pracy. Istnieje dysproporcja między tym, za co listonosz odpowiada, co robi i co za to otrzymuje.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#StanisławSochan">Dyrektor Zespołu NIK - Julian Gnoiński: Głównym środkiem przewozu przesyłek pocztowych jest nadal kolej. System samolot-samochód nie rozwiązuje sprawy. Podstawową sprawą jest więc usprawnianie współpracy między pocztą i koleją.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#StanisławSochan">Należałoby raczej zwolnić tempo podejmowania przez pocztę nowych rodzajów usług. Nie ma na to wystarczającego zaplecza, bywają więc one realizowane kosztem podstawowej działalności poczty. Tę działalność najpierw trzeba usprawnić, a potem dopiero będzie można myśleć o nowych rodzajach usług.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#StanisławSochan">Sprawa kadr i doręczycieli może być rozwiązana tylko drogą zwiększenia bazy szkoleniowej oraz zastosowania innych kryteriów oceny ich pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JózefDrzewiecki">Nowowznoszone placówki są za małe, nie uwzględniają rozwoju miast i osiedli.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#JózefDrzewiecki">Niedostatecznie zabezpieczone są przesyłki pocztowe przewożone przez PKS, worków z pocztą nikt nie pilnuje, rzadko kwitowany bywa ich odbiór. W tych warunkach nietrudno o zaginięcie, a nawet o ich kradzież. W nowozbudowanych dworcach PKS trzeba przewidzieć pomieszczenia dla poczty.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JanSawicki">Oprowadzono rozdzielnie rejonowe. Nie przyspieszyło to doręczania przesyłek, innowacja nie jest opłacalna.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#AndrzejSzubar">Program zakłada, że listonosz ma mieć w przyszłości średnie wykształcenie. Dziś wykształceniem takim legitymuje się znikomy tylko odsetek doręczycieli. Należałoby wyżej wynagradzać takich doręczycieli.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#AndrzejSzubar">Inwestorzy budownictwa mieszkaniowego są obowiązani do uwzględniania w projektach budowy osiedli i miast obiektów na potrzeby poczty. Realizacja tego obowiązku pozostawia wiele do życzenia.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#AndrzejSzubar">Listonosze przenoszą niejednokrotnie kwoty przekraczające 100 tys. zł. Stanowi to naruszanie obowiązujących przepisów, stwarza zagrożenie dla ludzi i instytucji.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#AndrzejSzubar">Dodatkowych wyjaśnień udzielił wiceminister łączności - Marian Miśkiewicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#AndrzejSzubar">Jednym z najważniejszych zagadnień, które resort musi rozwiązać - to sprawa naboru i szkolenia kadr. Niedobory kadrowe skłonić powinny do przyspieszenia mechanizacji i automatyzacji pracy, co nie może zwalniać od egzekwowania od pracowników prawidłowego wykonywania ciążących na nich obowiązków.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#AndrzejSzubar">Komisja przyjęła do wiadomości informację resortu.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>