text_structure.xml
9.24 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 5 listopada 1974 r. Komisja Komunikacji i Łączności, obradująca pod przewodnictwom posła Jana Sawickiego (PZPR), rozpatrzyła stan przygotowania transportu do przewozów jesienno-zimowych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Komunikacji z wiceministrem - Stanisławem Mroczkiem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz dyrektor Zespołu NIK - Julian Gnoiński.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Podstawą dyskusji były materiały informacyjne opracowane przez Ministerstwo Komunikacji. Zreferował je wiceminister - Stanisław Mroczek.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Z informacji tej wynika, że w okresie trzech kwartałów br. uspołecznione przedsiębiorstwa transportu wewnątrzkrajowego przewiozły około 880 mln ton ładunku, tj. około 100 mln (12,8 proc.) więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Realizacja przewozu ładunków przebiegała zgodnie z planem, lub powyżej ustaleń planu.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Mimo występujących okresowo napięć i trudności, podstawowe potrzeby gospodarki narodowej w zakresie przewozów: materiałów budowlanych, podstawowych surowców, węgla kamiennego i artykułów na zaopatrzenie rynku oraz handlu zagranicznego, zostały zaspokojone.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Szczególnie ważnym zadaniem, na którym koncentruje się resort w IV kwartale jest zapewnienie sprawnego przewozu ziemiopłodów. Służy temu realizacja szeregu przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Podjęto też prace nad przygotowaniem kolei i transportu samochodowego do przewozów zimowych. Główne kierunki działania zmierzają do przygotowania zaplecza technicznego do pracy w warunkach zimowych, do zapewnienia niezbędnej ilości sprzętu oraz pracowników do odśnieżania stacji, szlaków kolejowych oraz dróg publicznych.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Uwagi podkomisji przedstawili:</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">- poseł Franciszek Błachut (PZPR) - podkomisja do spraw PKP;</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">- poseł Józef Drzewiecki (PZPR) - podkomisja do spraw transportu drogowego;</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">- poseł Feliks Bedenak (PZPR) - podkomisja do spraw gospodarki drogowej.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">W dyskusji udział wzięli posłowie: Stanisław Sochan (ZSL), Ignacy Strzyszcz (bezp.), Stanisław Antoszewski (PZPR), Andrzej Szubar (ZSL), Ludwik Jarosik (PZPR), Tadeusz Bochenek (SD), Witold Lubiński (PZPR), Roman Rutkowski (PZPR), Józef Drzewiecki (PZPR), Jan Król (PZPR), Stanisława Pawelec (bezp.), Jerzy Rachowski (SD), Jan Sawicki (PZPR) oraz dyrektor Zespołu NIK - Julian Gnoiński.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: dyrektor Centralnego Zarządu Handlowo-Przewozowego w Ministerstwie Komunikacji - Ryszard Pająk, dyrektor Zjednoczenia PKS - Zdzisław Krajewski, dyrektor Centralnego Zarządu Utrzymania Kolei - Bogusław Kaczmarski, wiceminister komunikacji - Stanisław Mroczek oraz wicedyrektor Zespołu w Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - Kazimierz Kołyszko.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">W dyskusji pozytywnie oceniono dotychczasowy stan realizacji przez transport uspołeczniony zadań przewozowych, jak też stan przygotowań do sprawnego przebiegu przewozów jesienno-zimowych. Komisja - jak stwierdził poseł Andrzej Szubar - co roku rozpatrując ten problem ma możność stwierdzić, że mimo wzrostu ilości ładunków do przewiezienia można odnotować w tej dziedzinie pewien postęp. Sytuacja w roku bieżącym jest szczególnie trudna, gdyż z uwagi na niepomyślne warunki atmosferyczne następuje w okresie tegorocznej jesieni wyjątkowe spiętrzenie przewozów. Resortowi należy wyrazić uznanie za działania podjęte w celu przezwyciężenia tej niełatwej sytuacji.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Zarówno na kolei, jak i w transporcie samochodowym wprowadzone szereg - stwierdzali posłowie - słusznych przedsięwzięć organizacyjnych i technicznych, służących usprawnieniu pracy. Jednakże obserwuje się nadal wiele jeszcze niedostatków w tej dziedzinie. Nie doprowadzono do likwidacji krzyżujących się przewozów, pustych przebiegów wagonów i samochodów; postęp w mechanizacji prac przeładunkowych jest niedostateczny.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Poważne rezerwy tkwią - wskazał poseł Tadeusz Bochenek - w lepszym wykorzystaniu taboru. Dotyczy to zarówno zapewnienia dostatecznej ilości ładunków dla każdego środka transportu, jak i usprawnienia remontów, skrócenia okresu oczekiwania na naprawy. Zaplecze techniczne jest niedostatecznie rozwinięte, brak niezbędnych części występuje nie tylko w mniejszych, lecz również w dużych jednostkach remontowych.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Zdaniem posła Romana Rutkowskiego przyspieszyć należy prace związane z modernizacją kolei oraz dróg.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Nadal występują opóźnienia w dostawach taboru kolejowego i samochodowego; wskazywali na to m.in. posłowie Józef Drzewiecki, Andrzej Szubar i Ludwik Jarosik.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Sprawna działalność transportu zależy nie tylko od pracy resortu komunikacji, lecz w dużej mierze od klientów kolei i PKS. Poseł Jerzy Rachowski podkreślił, że mimo obowiązujących w tej dziedzinie przepisów, przedsiębiorstwa niechętnie podejmują prace za i wyładunkowe poza godzinami pracy i w dni świąteczne.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Zdaniem posła Jana Króla stosowany obecnie system kar umownych za przetrzymywanie wagonów nie jest dość skuteczny.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Doskonalenia wymaga organizacja transportu. Poseł Tadeusz Bochenek wskazał, że mimo uchwał rządu w sprawie przyśpieszenia koncentracji transportu samochodowego, nadal część środków tego transportu pozostaje w gestii zakładów pracy. Brak jest jednego koordynatora, co m.in. nie sprzyja walce z pustymi przebiegami części samochodów.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Wiele uwagi w dyskusji poświęcono warunkom socjalnym pracowników transportu kolejowego i samochodowego. Konsekwentna poprawa tych warunków ma, zdaniem posłów, istotne znaczenie dla zmniejszenia fluktuacji kadr.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Posłowie Andrzej Szubar, Jerzy Rachowski i Stanisława Pawelec mówili o potrzebie zwiększenia troski o obsługę pasażerów. Występuje zjawisko opóźniania się autobusów i pociągów. Nie jest w pełni realizowany program budowy przystanków PKS i na kolei. Oczekiwanie bez żadnej osłony jesienią i w zimie na przyjazd autobusu czy pociągu powoduje zrozumiałe niezadowolenie pasażerów. Poseł Rachowski przypominał, że wojewódzki Zespół Poselski w Łodzi dokonał oceny realizacji przewozów pracowników do pracy oraz młodzieży do szkół. Stwierdzono, że w tej dziedzinie występują duże niedociągnięcia, stan pojazdów, zwłaszcza samochodów, pozostawia wiele do życzenia, nie zawsze sprawna jest organizacja przewozów. Szerzej wykorzystywać trzeba możliwość dokonywania przewozów dla kilku zakładów pracy, co umożliwi lepsze wykorzystanie taboru samochodowego.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Przewodniczący obradom poseł Jan Sawicki (PZPR) podkreślił, że realizacja planów przewozu w okresie trzech kwartałów bieżącego roku przebiegała w stosunkowo trudnych warunkach, występowały duże opóźnienia w realizacji dostaw zarówno taboru kolejowego, jak i samochodowego, jak również poważne niedobory w zatrudnieniu, zwłaszcza kierowców.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">Występowało zjawisko nierytmiczności przewozów ładunków w ciągu miesiąca i w ciągu całego roku.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">Zadania IV kwartału bież. roku są napięte i trzeba podjąć wiele wysiłków, zarówno natury organizacyjnej, jak i technicznej, ażeby im sprostać.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">Zadania przewodowe będą stale wzrastały. Konieczne jest więc przyśpieszenie mechanizacji prac transportowych, jak również terminowe realizowanie inwestycji związanych z rozbudową dróg kolejowych i publicznych oraz tych, które zapewnią zwiększenie przepustowości stacji.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">Więcej uwagi poświęcić trzeba szkoleniu młodego narybku dla potrzeb kolei i PKS.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">Komisja uchwaliła plan pracy do września 1975 r.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">Komisja zleciła podkomisjom opracowanie opinii w oparciu o przebieg posiedzenia.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>