text_structure.xml
19.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 22 kwietnia 1974 r. Komisja Komunikacji i Łączności, obradująca pod przewodnictwem posła Eugeniusza Grochala (PZPR), rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- stan gospodarki materiałowej i surowcowej w resortach komunikacji i łączności;</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- sprawozdanie z działalności Zespołu Komunikacji i Łączności Najwyższej Izby Kontroli w 1973 r.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Komunikacji z wiceministrem Marianem Olewińskim, Ministerstwa Łączności z wiceministrem Konradem Kozłowskim, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz dyrektor Zespołu NIK - Julian Gnoiński.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Podstawą dyskusji nad stanem gospodarki materiałowej resortu komunikacji były materiały opracowane na ten temat przez Ministerstwo Komunikacji. Zreferował je wiceminister komunikacji Marian Olewiński: Wysoka dynamika wzrostu przewozów, szeroki front robót inwestycyjnych, modernizacja linii kolejowych, dróg i mostów wymagają szczególnej troski o materiałowo-techniczne zabezpieczenie realizacji tych zadań. Przedsiębiorstwa budowlane resortu komunikacji współuczestniczą również w realizacji wielkich inwestycji innych resortów m.in. w budowie trasy Łazienkowskiej i Huty Katowice.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Zarówno w roku 1973, jak i w I kwartale br. resort komunikacji zrealizował plan we wszystkich wskaźnikach. Wynika stąd fakt, że zaopatrzenie materiałowe zaspokoiło w zasadzie podstawowe potrzeby; występują jednak duże wahania w rytmiczności dostaw. Spływ podstawowych materiałów nie zawsze dostosowany jest do potrzeb resortu komunikacji; i tak np. w okresie IV kwartału nie powinno przewidywać się dostaw szyn i wielu innych materiałów hutniczych, gdyż jest to okres wzmożonych przewozów jesienno-zimowych i nie należałoby raczej prowadzić w tym czasie wymiany torów; odczuwa się pewne niedobory cementu.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Nadal duże trudności obserwuje się w dziedzinie dostaw części zamiennych zarówno do samochodów, jak i do taboru kolejowego.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Resort podejmuje wiele wysiłków dla złagodzenia trudności materiałowych, przede wszystkim poprzez stałe obniżanie materiałochłonności, coraz szersze wprowadzanie substytutów oraz usprawnianie gospodarki zaopatrzeniowej i magazynowej.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Uwagi podkomisji do spraw PKP przedstawił poseł Jan Król (PZPR): Sprawy gospodarki materiałowej i zaopatrzenia materiałowego są wnikliwie analizowane przez poszczególne jednostki resortu komunikacji. W wizytowanej przez posłów DOKP Szczecin przewiduje się m.in. zmniejszenie zużycia materiałów, zagospodarowanie zapasów niechodliwych, zwiększenie zużycia substytutów.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Z przedstawionych przez resort komunikacji informacji wynika, że dostawy materiałów i surowców nie przebiegają rytmicznie, dotyczy to szczególnie wyrobów przemysłu hutniczego, elektrotechnicznego, drzewnego, niektórych materiałów budowlanych i części zamiennych. Nie zawsze dość operatywna jest praca służb zaopatrzenia podległych resortowi jednostek. Okresowo występujące braki materiałów i części zamiennych powodują niejednokrotne przestoje w pracy.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Prezydium Rządu - przyznało resortowi priorytet m.in. w przydziałach materiałów. Decyzje te muszą być w pełni realizowane.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Uwagi podkomisji do spraw gospodarki drogowej przedstawił poseł Feliks Bedenak (PZPR): Przedsięwzięcia resortu komunikacji w zakresie poprawy efektywności wykorzystania materiałów i usprawnienia gospodarki materiałowej w roku ubiegłym przyniosły widoczne efekty. Obniżył się wskaźnik materiałochłonności, poważnie zmniejszyły się koszty materiałowe.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">W szerokim zakresie zarówno w roku ubiegłym, jak i bieżącym stosuje się przy budowie dróg w miejsce drogich materiałów materiały zastępcze, takie Jak popioły lotne, różnego rodzaju żużle i inne mineralne surowce odpadowe; możliwości w tym zakresie nie są jeszcze w pełni wykorzystane. Spowodowane jest to m.in. brakiem odpowiedniego sprzętu do transportu i przechowywania tych materiałów.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Zwiększyć należałoby przydziały siatki z tworzyw sztucznych do budowy zasłon odśnieżnych; pozwoliłoby to zmniejszyć zużycie deficytowej tarcicy.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Jak wynika z przedłożonych materiałów resortu pogłębia się deficyt tłuczni i grosów. Stwarza to trudności w realizacji zadań rzeczowych.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Należałoby rozważyć celowość utrzymywania odrębnej bazy produkcyjnej materiałów kamiennych Centralnego Zarządu Dróg Publicznych przy istnieniu Zjednoczenia Kamieniołomów Drogowych. Stan organizacyjno-techniczny przedsiębiorstw zarządzanych przez CZDP pozostawia wiele do życzenia, ich zdolności produkcyjne nie są w pełni wykorzystywane, a koszty produkcji w tych przedsiębiorstwach są znacznie wyższe aniżeli w zakładach podległych Zjednoczeniu Kamieniołomów.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Nadal notuje się braki części zamiennych do samochodów i maszyn drogowych, co powoduje przestoje i niepełne wykorzystanie tego sprzętu.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Uwagi podkomisji do spraw transportu drogowego i lotniczego przedstawił poseł Zygmunt Januzik (PZPR):</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Podkomisja przeprowadziła badania na terenie wojewódzkich przedsiębiorstw PKS w Poznaniu i Bydgoszczy. W obu przedsiębiorstwach poważnie zmniejszyły się koszty materiałowe, szeroko prowadzona akcja regeneracji części zamiennych i zespołów pozwoliła na zwiększenie gotowości technicznej taboru samochodowego, Nadal odczuwa się poważny niedobór części zamiennych i to zarówno do pojazdów produkcji krajowej, jak i pochodzących z importu.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Przeprowadzona na przełomie 1973/74 r. rewizja norm paliw płynnych przyczyni się do uzyskania poważnych oszczędności w zużyciu benzyny i oleju.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Mimo pewnej poprawy, nadal niezadowalający jest stan bazy magazynowej przedsiębiorstw PKS.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Program poprawy i efektywności wykorzystania materiałów w przedsiębiorstwach podległych Centralnemu Zarządowi Lotnictwa Cywilnego obejmuje szereg istotnych przedsięwzięć mających na celu m.in. usprawnienie gospodarki zapasami materiałowymi i gospodarki magazynowej. Podjęto działania na rzecz zmniejszenia zużycia paliwa oraz zaostrzenia bieżącej kontroli ich zużycia.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">W dyskusji udział wzięli i pytania pod adresem resortu skierowali posłowie: Stanisława Pawelec (bezp.), Stanisław Antoszewski (PZPR), Stanisław Sochan (ZSL), Jan Sawicki (PZPR), Franciszek Błachut (PZPR), Marian Popiela (PZPR), Stanisław Szczepaniak (PZPR), Ignacy Strzyszcz (bezp.), Zdzisław Soluch (PZPR), Józef Drzewiecki (PZPR) , Jerzy Rachowski (SD), Witold Lubiński (PZPR), Ludwik Jarosik (PZPR) i Feliks Bedenak (PZPR); dodatkowych wyjaśnień udzielili: dyrektor departamentu w Ministerstwie Komunikacji - Ignacy Hełka oraz wiceminister komunikacji - Marian Olewiński.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">W dyskusji wskazano na postępy w dziedzinie gospodarki materiałowej osiągnięte przez jednostki organizacyjne podległe resortowi komunikacji.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">Uchwały VIII Plenum w sprawie gospodarki materiałowej - podkreślił m.in. poseł Stanisław Antoszewski są realizowane; pozwala to na uzyskiwanie lepszych, niż zakładały to plany wskaźników, m.in. wskaźnika materiałochłonności. Tym niemniej - zdaniem posłów - w gospodarce materiałowej nadal notuje się nieprawidłowości, których usuwanie stać powinno w centrum uwagi resortu, kierownictw przedsiębiorstw i załóg pracowniczych.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">Podkreślano konieczność poprawy zaopatrzenia zarówno kolei, jak i transportu samochodowego w części zamienne. Dostawy niektórych części nie pokrywają zapotrzebowania; trudności te potęgują się z roku na rok.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">Poseł Jan Sawicki wskazał, że brak niektórych części hamuje realizację planów modernizacji taboru kolejowego, utrudnia sprawne i terminowe przeprowadzanie remontów wagonów i lokomotyw. Dodatkowe komplikacje powoduje fakt, że dostawy części realizowane są z dużymi opóźnieniami. Zaplecze remontowe PKS nie uzyskuje części zamiennych w odpowiedniej ilości nie tylko do wozów importowanych, lecz również do samochodów produkcji krajowej.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">Wskazywano na potrzebę dalszego usprawnienia gospodarki magazynowej. Za słuszne uznali posłowie zamierzenia resortu zmierzające do tworzenia centralnych magazynów branżowych części zamiennych. Wymaga to jednak - zdaniem posłów - zorganizowania odpowiedniego systemu informacji.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">Poseł Franciszek Błachut zwrócił uwagę na niedostosowanie obecnie istniejącej w resorcie bazy magazynowej do wymagań i potrzeb nowoczesnej gospodarki magazynowej. W ciasnych, często prowizorycznych pomieszczeniach nie ma warunków prawidłowego składowania i konserwowania części.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">Zdaniem posła Józefa Drzewieckiego niezbędne jest podniesienie poziomu kwalifikacji kadr magazynierów i zaopatrzeniowców. Część zatrudnionych w tych służbach osób nie ma odpowiedniego przygotowania zawodowego.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#komentarz">Potrzeba oszczędzania deficytowych surowców zmusza do coraz szerszego stosowania materiałów zastępczych. Np. w kolejnictwie - mówili o tym posłowie Stanisław Sochan, Stanisław Szczepaniak - zastępuje się podkłady drewniane - strunobetonowymi, drewniane płoty przeciwśnieżne - siatkami z plastiku itp. Jednakże postęp zbyt wolno wkracza w tę dziedzinę. Poseł Ignacy Strzyszcz wskazał, że najlepszą ochroną dróg i torów przed śniegami są żywopłoty. Należałoby popularyzować obsadzanie szlaków komunikacyjnych drzewami.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#komentarz">Poseł Zdzisław Soluch podkreślił, że nie bez racji opinia społeczna ocenia gospodarkę resortu komunikacji na podstawie dbałości o ład i porządek na stacjach i poboczach torów, kultury pracy, zapobiegliwości pracowników itp.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#komentarz">Dyskusja potwierdziła słuszność opracowanych przez resort i zjednoczenia i przyjętych do wdrożenia programów usprawniania gospodarki materiałowej. Zadaniem Komisji będzie bieżące śledzenie realizacji wytyczonych w tych programach działań. Równocześnie uwaga Komisji nadal będzie się koncentrować na problematyce ilości i terminowości dostaw materiałów i surowców, gospodarce magazynowej, na zaopatrzeniu w części zamienne.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#komentarz">Niezbędne jest tworzenie odpowiedniego klimatu sprzyjającego gospodarskiej trosce o zużycie materiałów i surowców, klimatu wyzwalającego inicjatywy zmierzające do oszczędności, do dbałości o ład i porządek.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#komentarz">W toku dyskusji zwrócono uwagę na potrzebę bardziej skutecznego zabezpieczenia dróg i torów przed śniegami. Pracownicy kolei i drogowcy mogliby, dla uczczenia 30-lecia Polski Ludowej zobowiązać się do obsadzenia tych szlaków drzewami i krzewami; resort ze swej strony powinien zabezpieczyć odpowiednie sadzonki. Komisja rozpatrzyła również stan gospodarki materiałowej i surowcowej w resorcie łączności. Dostarczone uprzednio posłom opracowane przez Ministerstwo Łączności materiały informacyjne zreferował wiceminister łączności Konrad Kozłowski:</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#komentarz">W roku 1973 resort osiągnął poważne efekty w usprawnianiu gospodarki materiałowej poprzez usprawnianie technologii produkcji, stosowanie materiałów zastępczych, wdrażanie do produkcji urządzeń opartych na podzespołach elektronicznych umożliwiających oszczędniejsze zużycie materiałów oraz na oszczędności w kubaturze budynków, jak również przez lepsze wykorzystanie linii kablowych i napowietrznych.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#komentarz">Resort opracował szczegółowy program działania obejmujący przedsięwzięcia mające na celu dalsze ograniczenie zużycia materiałów. Szczególną uwagę zwraca się na oszczędne wykorzystanie materiałów deficytowych, głównie kabli oraz rur kablowych z PCV.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#komentarz">Uwagi podkomisji do spraw łączności przedstawił poseł Jerzy Rachowski (SD): Podkomisja wizytowała dyrekcję Okręgu Poczt i Telekomunikacji w Gdańsku, Gdańskie Przedsiębiorstwo Robót Telekomunikacyjnych, Okręgową Składnicę Zaopatrzenia PiT, Obwodowy Zarząd Portowo-Telekomunikacyjny w Gdańsku i Bydgoszczy oraz Zakłady „Telkom-Telfa” w Bydgoszczy, we wszystkich wizytowanych przedsiębiorstwa notuje się poważne wysiłki na rzecz racjonalnej gospodarki surowcami i materiałami, na rzecz obniżenia kosztów produkcji i usług.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#komentarz">Różnorodność występujących w działalności podległych resortowi jednostek technik, urządzeń oraz sprzętu powoduje, że asortyment materiałów potrzebnych do produkcji montażu i konserwacji jest bardzo szeroki, przy czym zapotrzebowanie na niektóre materiały bywa niekiedy niewielkie. Z tych względów wydaje się celowe zreorganizowanie dotychczasowego trybu zaopatrzenia przez powołanie centralnej jednostki zaopatrzeniowej.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#komentarz">Należałoby na drodze uzgodnień międzyresortowych doprowadzić do tego, ażeby jeden z zakładów przemysłu chemicznego produkował rury PCV dla potrzeb resortu łączności. Stosowanie tych rur pozwala na poważne obniżenie kosztów transportu i na przyspieszenie tempa robót oraz zapewnia lepszą ochronę kabli przed uszkodzeniem i wilgocią.</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#komentarz">Podkomisja zwróciła również uwagę na konieczność opracowania jednolitych zasad zbiórki i dostaw cennych metali z wycofywanych z eksploatacji przewodów telekomunikacyjnych.</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#komentarz">Podkomisja zwróciła również uwagę na konieczność podjęcia działań zmierzających do stopniowego likwidowania sieci radiofonii przewodowej oraz lepszego zabezpieczenia jakości odbioru programów telewizyjno-radiowych przez budowanie zbiorczych anten w osiedlach mieszkaniowych.</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#komentarz">Pytania pod adresem resortu skierowali i w dyskusji udział wzięli posłowie: Stanisław Sochan (ZSL), Zdzisław Soluch (PZPR), Jan Sawicki (PZPR), Eugeniusz Grochal (PZPR) i dyrektor Zespołu NIK - Julian Gnoiński; dodatkowych wyjaśnień udzielił wiceminister łączności Konrad Kozłowski.</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#komentarz">W dyskusji zwracano uwagę na konieczność dalszego usprawniania gospodarki materiałowej w resorcie łączności i oszczędnego gospodarowania materiałami deficytowymi.</u>
<u xml:id="u-1.44" who="#komentarz">Wskazywano na konieczność szybszego rozwoju systemu łączności dla potrzeb rozwijającego się systemu informatyki krajowej.</u>
<u xml:id="u-1.45" who="#komentarz">Z zadowoleniem przyjęto informację resortu, że dla uczczenia XXX-lecia Polski Ludowej zakończona zostanie telefonizacja wszystkich sołectw w kraju.</u>
<u xml:id="u-1.46" who="#komentarz">Komisja zleciła podkomisjom opracowanie wniosków, które przekazane zostaną Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów jako wiodącej w tematyce „gospodarka surowcowo-materiałowa”.</u>
<u xml:id="u-1.47" who="#komentarz">W kolejnym punkcie porządku obrad Komisja rozpatrzyła i przyjęła sprawozdanie z działalności w 1975 r. Zespołu Komunikacji i Łączności Najwyższej Izby Kontroli. Sprawozdanie przedstawił dyrektor Zespołu - Julian Gnoiński: Zespół Komunikacji i Łączności koncentrował badania kontrolne, na najważniejszych problemach działalności transportu i łączności; badania te prowadzone były kompleksowo. Wiele uwagi poświęcono kontroli wykonania wniosków i zarządzeń pokontrolnych.</u>
<u xml:id="u-1.48" who="#komentarz">Już w czasie trwania kontroli informowano kierownictwa jednostek kontrolowanych i nadrzędnych o ustaleniach kontroli, podejmowane również były działania, aby stwierdzone braki i uchybienia były sukcesywne usuwane. Ta operatywność działania kontrolnego okazała się szczególnie efektywna i praktycznie korzystna w toku kontroli zagadnień procesów ruchowo-przewozowych zarówno w transporcie kolejowym jak i samochodowym.</u>
<u xml:id="u-1.49" who="#komentarz">Wykonując zadania kontrolne, Zespół ściśle współdziałał z organizacjami politycznymi i społecznymi, współpracował również z organami powołanymi do ścigania przestępstw.</u>
<u xml:id="u-1.50" who="#komentarz">Wyniki kontroli przeprowadzanych przez Zespół przyczyniły się do usprawnienia działalności niektórych dziedzin transportu i telekomunikacji. Stan realizacji wniosków pokontrolnych Zespołu przez jednostki kontrolowane oraz centralne organy zarządzania uznać można za zadowalający.</u>
<u xml:id="u-1.51" who="#komentarz">W 1974 r. Zespół obejmie kontrolą następujące problemy:</u>
<u xml:id="u-1.52" who="#komentarz">- jakość usług transportowych w przewozach pasażerskich i towarowych w transporcie kolejowym i samochodowym,</u>
<u xml:id="u-1.53" who="#komentarz">- stan zabezpieczenia ruchu kolejowego,</u>
<u xml:id="u-1.54" who="#komentarz">- realizacja zadań produkcyjnych oraz rozwoju przemysłu teleelektronicznego w resorcie łączności,</u>
<u xml:id="u-1.55" who="#komentarz">- jakość usług telefonii miejscowej,</u>
<u xml:id="u-1.56" who="#komentarz">- realizacja zadań w zakresie oszczędności paliw, energii oraz surowców i materiałów w resortach: komunikacji i łączności.</u>
<u xml:id="u-1.57" who="#komentarz">Poza tym Zespół będzie prowadził kontrole zagadnień socjalno-bytowych w obydwu resortach, w szczególności działalności kolejowej służby zdrowia.</u>
<u xml:id="u-1.58" who="#komentarz">Przewodniczący Komisji poseł Eugeniusz Grochal (PZPR) wyraził uznanie dla pracy Zespołu i stwierdził, że pomoc udzielana Komisji przez Zespół pozwoliła na pogłębienie kontrolnych prac Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>