text_structure.xml 22.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 15 grudnia 1973 r. Komisja Komunikacji i Łączności, obradująca pod przewodnictwem posła Eugeniusza Grochala (PZPR), rozpatrzyła problemy zatrudnienia i polityki kadrowej w resortach komunikacji i łączności.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciela Ministerstwa Łączności z ministrem Edwardem Kowalczykiem, Ministerstwa Komunikacji z wiceministrem Stanisławem Mroczkiem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz dyrektor Zespołu NIK - Julian Gnoiński.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Informację na temat polityki kadrowej Ministerstwa Komunikacji przedstawił wiceminister komunikacji - Stanisław Mroczek.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Uwagi podkomisji złożyli:</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">- w imieniu podkomisji DS. PKP - poseł Roman Rutkowski (PZPR):</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Stan zatrudnienia w kolejnictwie nie nadąża za rosnącymi zadaniami przewozowymi. Szczególnie dotkliwie odczuwają brak pracowników podstawowe służby PKP: drużyny trakcyjne, konduktorskie, manewrowe, służby zabezpieczenia ruchu i łączności. Powoduje to wzrost ilości przepracowanych godzin nadliczbowych.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Resort podejmuje szereg działań, mających na celu jak najbardziej prawidłowe wykorzystanie posiadanych zasobów siły roboczej. Poważne środki przeznacza się na modernizację, mechanizację i automatyzację prac na kolei; usprawnia się organizację pracy.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Wiele uwagi poświęca resort zapewnianiu dopływu wysokokwalifikowany kadr. Dowodem skuteczności tych wysiłków jest wzrost udziału w ogólnej liczbie zatrudnionych pracowników z wykształceniem wyższym i średnim zawodowym. Kadry ze średnim wykształceniem zapewniają kolei technika prowadzone przez resort komunikacji; ilość tych szkół odpowiada potrzebom; dysponują one odpowiednimi warunkami dla prowadzenia procesu nauczania. Zbyt mała jest natomiast ilość miejsc w internatach prowadzonych przy tych szkołach.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Zasadnicze szkoły zawodowe prowadzą poszczególne zakłady resortu komunikacji. Sytuacja tych szkół jest trudna, ich baza lokalowa niewystarczająca, jej stan niezadowalający. Brak internatów przy tych szkołach utrudnia rekrutację uczniów.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Szczególnej uwagi resortu wymaga - zdaniem podkomisji - zapewnienie adaptacji do zawodu młodych pracowników kolejnictwa; fluktuacja w tej grupie pracowników jest bowiem najwyższa.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Sytuacja socjalno-bytowa pracowników resortu komunikacji, mimo znacznej poprawy obserwowanej w okresie ostatnich 2 lat, nie wpływa na pozyskiwanie nowych pracowników. Podkomisja. badała. m.in. warunki mieszkaniowe kolejarzy i stwierdziła liczne przypadki rażących zaniedbań w tej dziedzinie zarówno w hotelach robotniczych jak i w domach resortu. Niezbędne jest przeznaczenie większych niż dotychczas środków na budownictwo spółdzielcze i indywidualne.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">- w imieniu podkomisji DS. transportu drogowego i lotniczego - poseł Józef Drzewiecki:</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Ilość środków transportowych rośnie szybciej aniżeli dopływ kierowców; dotkliwy niedobór występuje zwłaszcza w grupie kierowców autobusowych. W celu wykonania zadań przewozowych kierowcy pracują w godzinach nadliczbowych.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Trudne i niekorzystne warunki pracy są przyczyną utrzymywania się wysokiego wskaźnika fluktuacji kadr w PKS, jak również, przechodzenia wyszkolonych przez PKS kierowców do innych przedsiębiorstw, oferujących lepsze warunki zatrudnienia. Zapewnienie bardziej atrakcyjnych warunków pracy - to podstawowy czynnik przezwyciężenia poważnych trudności kadrowych w PKS.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">W celu zabezpieczenia dopływu kadr konieczne jest również uproszczenie trybu uzyskiwania przez kierowców wymaganej kategorii prawa jazdy, intensyfikowanie szkolenia kierowców, jak również umożliwienie osobom posiadającym prawa jazdy kategorii B wykonywania zawodu kierowcy w uspołecznionym transporcie.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Szerzej należy rozwijać szkoły przyzakładowe w pionie PKS. Obecnie sieć tych szkół jest nierównomiernie rozmieszczona na terenie kraju. Są one w większości słabe organizacyjnie, nie mają odpowiedniej bazy lokalowej, odczuwają brak kadr nauczających. Zbyt mało, w stosunku do potrzeb, szkoli się specjalistów transportu samochodowego na poziomie średnim i wyższym.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">- w imieniu podkomisji DS. drogownictwa - poseł Józef Skowroński (PZPR):</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Brak kadr odczuwają służby drogowe. Szczególnie dotkliwie daje się we znaki deficyt kierowców maszyn drogowych oraz robotników, nawet niekwalifikowanych, do prac na drogach.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Ostatnio uległy znacznej poprawie warunki socjalne pracowników służb drogowych. Rozszerzyła się sieć stołówek, poprawiło zaopatrzenie w odzież, nasiliła akcja wydawania gorących posiłków w okresie zimowym itp. Tym niemniej warunki pracy drogowców są trudne i nie stanowią zachęty do podejmowania pracy w tym zawodzie przez ludzi młodych. Toteż w drogownictwie pracuje przede wszystkim stara, związana z tym zawodem kadra; nawet absolwenci szkół drogownictwa przechodzą często do pracy w innych zawodach.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Niezbędne jest bardziej intensywne mechanizowanie prac drogowych.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Konieczne jest również rozszerzenie zakresu szkolenia pracowników już zatrudnionych. Podnoszenie ich kwalifikacji - to uruchomienie istotnej rezerwy.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Podjąć należałoby działania mające na celu popularyzowanie tej trudnej i ważnej pracy.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#LudwikJarosik">Szkoły przyzakładowe prowadzone przez przedsiębiorstwa resortu komunikacji działają w trudnych warunkach. Ich bazę lokalową stanowią najczęściej baraki. Zniechęca to młodzież do podejmowania tam nauki. Szkoły przyzakładowe odczuwają brak kadry kwalifikowanych nauczycieli zawodu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#StanisławSzczepaniak">Brak chętnych do pracy przy naprawie torów. Mechanizacja tych prac nie rozwiązuje sprawy, gdyż szereg czynności wykonywać trzeba ręcznie. Niezbędne jest zapewnienie robotnikom torowym bardziej atrakcyjnych warunków pracy zbyt często zatrudnia się absolwentów zasadniczych i średnich szkół zawodowych resortu komunikacji niezgodnie z nabytymi specjalnościami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#WitoldLubiński">Rozwój trakcji spalinowej i elektrycznej wymaga wyszkolenia odpowiedniej ilości wysokokwalifikowanych maszynistów. Tymczasem w szkolnictwie resortu komunikacji brak takiej specjalności. Szkoli się maszynistę ogólnego.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#WitoldLubiński">Wzrost ilości godzin nadliczbowych w PKP ma swe źródło nie tylko w brakach kadrowych. Rzutuje na to również zła organizacja pracy. Np. nadmiernie wydłużają się okresy postojów pociągów na stacjach rozrządowych. Za takie przestojowe godziny wypłaca się ekwiwalent. Zgodnie z przepisami drużyny trakcyjne zobowiązane są do 12 godzinnej pracy. Nie zdarza się na ogół, aby drużyna wykonała w tym czasie swoje zadania.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#WitoldLubiński">Nieodpowiednie warunki lokalowe i złe wyposażenie małych lokomotywowni utrudnia przeprowadzanie w nich bieżących prac konserwacyjno-remontowych. Z reguły prace takie, konieczne dla zapewnienia ciągłości ruchu lokomotywy, dokonywane być muszą pud gołym niebem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JanKról">Ilość godzin nadliczbowych w kolejnictwie uległaby znacznemu obniżeniu, gdyby poprawiona została praca dyspozytorów ruchu. Zbyt często się zdarza przetrzymywanie pociągu towarowego na stacji, w celu przepuszczenia spóźnionego pociągu pośpiesznego. Pociąg towarowy w tych warunkach wypada ze swego kursu. Maszyniści interweniują u dyspozytora, nie zawsze jednak skutecznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#StanisławAntoszewski">Za osiągnięcie kolejnictwa uznać należy, że wzrost zadań przewozowych pokrywany jest w ok.70 proc. wzrostem wydajności pracy. Nie na wszystkich odcinkach można jednak poprzez wzrost wydajności rekompensować braki kadrowe. Drużyny pociągowe i manewrowe pokrywają deficyt kadrowy pracą w godzinach nadliczbowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#ZdzisławSoluch">Problemów kadrowych, ściśle związanych z warunkami pracy, nie da się rozwiązać w krótkim okresie czasu. Konieczne jest długofalowe działanie oparte na kompleksowym programie perspektywicznym. Program taki powinien resort komunikacji opracować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MarianPopiela">W resorcie komunikacji wzrasta ilość pracowników z wyższym wykształceniem. Wydawałoby się, że powinno to w decydujący sposób wpłynąć na szybki wzrost postępu technicznego na różnych odcinkach. Tymczasem technika wkracza do resortu zbyt wolno.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#MarianPopiela">Podjąć należy działania na rzecz podniesienia dyscypliny pracy i poprawy kultury obsługi pasażerów w PKS.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#MarianPopiela">Częste są przypadki naruszenia dyscypliny pracy przez pracowników zatrudnionych przy budowie i konserwacji dróg. Również organizacja tych robót budzi szereg zastrzeżeń. Należałoby zwalniać pracowników niezdyscyplinowanych; zaoszczędzone tą drogą środki funduszu płac trafiać powinny do rąk pracowników, którzy zadania...</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#komentarz">(Nieczytelne)</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#MarianPopiela">... realizują.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#FranciszekBłachut">W środowisku kolejarskim dochodzą do głosu opinie, że szczególnie preferowani są młodzi pracownicy. Stara kadra, spracowana i nie nadążająca za postępem ulega zniechęceniu, obniża swą wydajność. Rzutuje to ujemnie na stosunki międzyludzkie.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#FranciszekBłachut">Do niedawna szkolenie młodych pracowników rozpoczynających pracę w drużynach kolejarskich prowadzone było przez t.zw. opiekunów, którzy otrzymywali za to pewien ekwiwalent. Ekwiwalentu takiego obecnie nie wypłaca się; osłabia to zainteresowanie przyuczeniem młodego człowieka do zawodu.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#FranciszekBłachut">Wyższe uczelnie techniczne nie uwzględniają w dostateczny sposób potrzeb kolejnictwa.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#FranciszekBłachut">Aby prowadzić prawidłową politykę kadrową, niezbędne byłoby uściślenie kryteriów przydatności do pracy w PKP przy pomocy socjologów i psychologów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#IgnacyStrzyszcz">W szkołach przyzakładowych prowadzonych przez przedsiębiorstwa resortu komunikacji uczy się coraz większa ilość dziewcząt pochodzących z najbliższej okolicy danej szkoły. Nadmierna feminizacja kolejnictwa nie jest celowa. Aby zwiększyć dopływ chłopców do tych szkół konieczna jest rozbudowa przyszkolnych internatów.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#IgnacyStrzyszcz">Ponadto pytania pod adresem przedstawicieli resortu zgłosili posłowie, Piotr Pikul (ZSL), Józef Skowroński (PZPR), Stanisław Pawelec (bezp.) i Józef Drzewiecki (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#IgnacyStrzyszcz">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: dyrektorzy departamentów w Ministerstwie Komunikacji oraz wiceminister - Stanisław Mroczek.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#IgnacyStrzyszcz">Dyrektor Zespołu NIK - Julian Gnoiński: Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła badanie stanu zatrudnienia w służbie trakcji PKP, zapleczu technicznym motoryzacji oraz drogownictwie. Wyniki tych kontroli potwierdzają opinie o ciężkiej sytuacji kadrowej.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#IgnacyStrzyszcz">W ostatnich latach środki przeznaczane na poprawę warunków pracy i warunków socjalnych w przedsiębiorstwach podległych resortowi komunikacji, poważnie wzrosły. Jednakże wieloletnie zaniedbania niełatwe są do usunięcia w krótkim okresie czasu. Te niezadowalające warunki są jedną z przyczyn zniechęcającą młodych ludzi do podejmowania pracy w transporcie i komunikacji. Stan zaplecza szkoleniowego w resorcie daleko odbiega swym poziomem od sytuacji panującej w tej dziedzinie w innych gałęziach gospodarki narodowej. Poprawa stanu zatrudnienia zależy więc w istotnej mierze od rozbudowy własnego zaplecza szkoleniowego.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#IgnacyStrzyszcz">Niemniej istotnym czynnikiem hamującym wzrost zatrudnienia jest niedostateczne techniczne uzbrojenie pracy.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#IgnacyStrzyszcz">Większość godzin nadliczbowych wynika nie z pracy drużyn kolejarskich, lecz z oczekiwania na jazdę. Odczuwa się tu brak elementu dyscyplinującego, jakim powinien być prawidłowo i drobiazgowo ułożony rozkład jazdy.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#IgnacyStrzyszcz">Zwiększa się ilość kadr z wyższym wykształceniem w resorcie. Podkreślić należy jednak, że podstawowym pracownikiem kolei jest i pozostanie pracownik ze średnim wykształceniem. Należy na nim właśnie skoncentrować szczególną uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#EugeniuszGrochal">Komisja podjęła problem zatrudnienia w resorcie komunikacji, wychodząc z założenia, że sytuacja w tej dziedzinie staje się hamulcem realizowania przez transport coraz bardziej rosnących zadań. Wskazać należy, że transport wykonuje zadania wynikające z planu, ale nie może sprostać zadaniom ponadplanowym, wynikającym z dynamicznego rozwoju gospodarczego naszego kraju.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#EugeniuszGrochal">Ostatnio przeprowadzona regulacja płac w resorcie zahamowała ubytek kadr. Zjawisko to uznać należy za pozytywne, tym niemniej liczyć się trzeba - jak uczy praktyka - że zahamowanie takie ma charakter tymczasowy. Podjąć należy wysiłki, aby wystąpiła w resorcie tendencja do stałego wzrostu zatrudnienia.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#EugeniuszGrochal">O zatrudnieniu w danej gałęzi decydują w istotnym stopniu sprawy płacowe. Nie notuje się obecnie większych dysproporcji między płacami na kolei i w innych gałęziach gospodarki. Decydują jednak nie tylko płace. Niemniej ważną rolę odgrywają warunki pracy, a w tej dziedzinie - mimo dokonanego postępu - resort pozostaje w tyle za przemysłem.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#EugeniuszGrochal">Nadal obserwuje się wiele niedostatków w organizacji pracy, powodujących marnotrawstwo czasu pracy, obniżanie wydajności. Niewielki tylko odsetek absolwentów techników resortowych pozostaje w resorcie. Trzeba podjąć energiczniejsze działania na rzecz zatrzymania wyszkolonych przez resort pracowników. Niezadowalający jest stan szkolnictwa przyzakładowego. Nie stwarza ono perspektyw zachęcających młodych ludzi do podejmowania nauki.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#EugeniuszGrochal">Nie dość uwagi poświęca się w przedsiębiorstwach podległych resortowi stosunkom międzyludzkim. Konieczne jest stworzenie klimatu zachęcającego do pracy w resorcie. Szerzej propagować trzeba to wszystko, co może przyciągnąć młodych do pracy.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#EugeniuszGrochal">W szczególnej sytuacji naszego transportu niełatwo jest rozwiązać problem zatrudnienia. Z pomocą przyjść mogą nie tyle doraźne działania, ile długofalowa polityka kadrowa.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#EugeniuszGrochal">W kolejnym punkcie obrad Komisja wysłuchała informacji o stanie zatrudnienia i polityce kadrowej w resorcie łączności, którą przedstawił minister łączności - Edward Kowalczyk. Wskazał on m.in., że trudną sytuację kadrową resortu złagodziły nieco dokonane ostatnio poczynania, w rezultacie których poprawiły się warunki pracy i wzrosły płace.</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#EugeniuszGrochal">Specyfika pracy resortu na plan pierwszy wysuwa zagadnienie kwalifikacji pracowników. Technika wkracza do łączności w coraz większym zakresie, jest ona coraz bardziej nowoczesna i bardziej skomplikowana. W rezultacie, w dziedzinie telekomunikacji zatrudniać można kadry co najmniej ze średnim wykształceniem technicznym. Postęp techniczny i mechanizacja wkracza również na pocztę, co wymaga odpowiedniego przygotowania zawodowego pracowników.</u>
          <u xml:id="u-11.8" who="#EugeniuszGrochal">W trzech grupach zawodowych: służbie ambulansowej, doręczycielskiej oraz monterskiej występuje najtrudniejsza sytuacja kadrowa; fluktuacja kadr jest tu najwyższa. Rozwiązaniem występujących trudności może być tylko przeprofilowanie tych funkcji, połączenie ich z wykonywaniem innych czynności, wprowadzenie mechanizacji.</u>
          <u xml:id="u-11.9" who="#EugeniuszGrochal">Charakterystycznym zjawiskiem jest feminizacja kadr resortu. Pociąga to za sobą konieczność rozwiązywania szeregu problemów organizacyjnych i socjalnych.</u>
          <u xml:id="u-11.10" who="#EugeniuszGrochal">Nowe potrzeby resortu wynikające z procesów komputeryzacji, z rozwoju teleelektroniki wymagają zmiany profilu nauczania, przyjęcia innych kryteriów naboru kadr. Równocześnie otwarty pozostaje problem starych kadr, nie nadążających za postępem, ale doświadczonych i wysłużonych. Stosunek do nich cechować powinien daleko idący humanitaryzm.</u>
          <u xml:id="u-11.11" who="#EugeniuszGrochal">Uwagi podkomisji do spraw łączności przedstawiła poseł Stanisława Pawelec (bezp.): W wyniku przeprowadzonych wizytacji podkomisja stwierdza, że w okresie ostatnich lat zwiększył się w resorcie odsetek pracowników wysokokwalifikowanych. Ilość tych pracowników nadal jednak nie zaspokaja potrzeb. Największe braki w zatrudnieniu kadry kwalifikowanej występują w PPTT. Nierównomierne jest również rozmieszczenie tych kadr. Ośrodki w dużych miastach nie odczuwają braków w tej dziedzinie, natomiast brak kadr kwalifikowanych daje się odczuć w siedzibach rejonowych urzędów telekomunikacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-11.12" who="#EugeniuszGrochal">W Okręgu Poczty i Telekomunikacji we Wrocławiu, który wizytowała podkomisja, szczególne trudności występują w zatrudnieniu pracowników służb doręczycielskiej, okienkowej, ekspedycyjnej, w centralach telefonicznych i telegraficznych oraz w terenowych kolumnach monterskich. Niedostateczny dopływ kadr inżynieryjno-technicznych ma swe źródło m.in. w konkurencyjności okolicznych zakładów przemysłowych.</u>
          <u xml:id="u-11.13" who="#EugeniuszGrochal">Poseł szczegółowo omówiła system szkolenia kadr dla okręgu wrocławskiego jak również podejmowane przez kierownictwo tego okręgu działania na rzecz zwiększenia dopływu kadr oraz zmniejszenia fluktuacji pracowników.</u>
          <u xml:id="u-11.14" who="#EugeniuszGrochal">Dyrektor Zespołu NIK - Julian Gnoiński: Szczególną uwagę resort łączności zwrócić musi na rozwiązanie problemów kadrowych w przemyśle teleelektronicznym, który staje się podstawowym działem tego resortu wpływającym na szerokie wprowadzenie postępu technicznego.</u>
          <u xml:id="u-11.15" who="#EugeniuszGrochal">Przeprowadzone przez NIK kontrole urzędów pocztowych potwierdzają opinię resortu na temat coraz większych trudności w znalezieniu chętnych do podjęcia pracy w służbie ambulansowej doręczycielskiej oraz monterskiej. Resort podejmuje szereg wysiłków dla przeciwdziałania ubytkom kadrowym, jak też dla doskonalenia kadr i podnoszenia ich kwalifikacji. Wysiłki te należy intensyfikować.</u>
          <u xml:id="u-11.16" who="#EugeniuszGrochal">Za cenne uznać należy uruchomienie specjalistycznych wyższych studiów łączności.</u>
          <u xml:id="u-11.17" who="#EugeniuszGrochal">W opinii społecznej zastrzeżenia budzi pewne niedostatki w terminowym doręczaniu przesyłek. Wynika to przede wszystkim z trudności kadrowych resortu, przy poważnie wzrastających obciążeniach poczty.</u>
          <u xml:id="u-11.18" who="#EugeniuszGrochal">Dodatkowych wyjaśnień udzielił minister komunikacji - Edward Kowalczyk.</u>
          <u xml:id="u-11.19" who="#EugeniuszGrochal">Dokonana ostatnio podwyżka opłat za usługi poczty powinna w przekonaniu społeczeństwa wpłynąć na podniesienie jakości pracy poczty. Stąd też usterki tej pracy poddawane są szczególnie ostrej krytyce.</u>
          <u xml:id="u-11.20" who="#EugeniuszGrochal">Resort powinien rozszerzyć zakres i podnieść na wyższy poziom opiekę socjalną nad zatrudnionymi pracownikami. Szczególnej uwagi resortu wymagają doręczyciele, obsługa ambulansów pocztowych oraz monterzy. Tym grupom zawodowym przyjść trzeba z większą niż dotąd pomocą.</u>
          <u xml:id="u-11.21" who="#EugeniuszGrochal">Obecny stan zatrudnienia pracowników ze średnim wykształceniem nie może zadowalać. Występuje potrzeba podjęcia działań sprzyjających wzrostowi zatrudnienia takich kadr.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>