text_structure.xml
30.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 27 listopada 1973 r. Komisja Komunikacji i Łączności, obradująca pod kolejnym przewodnictwem posłów: Andrzeja Szubara (ZSL) i Tadeusza Bochenka (SD), rozpatrzyła projekty planu społeczno-gospodarczego rozwoju kraju w 1974 r. oraz ustawy budżetowej na 1974 r. w częściach dotyczących: Ministerstwa Komunikacji i Ministerstwa Łączności.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli: przedstawiciele Ministerstwa Komunikacji z wiceministrem Stanisławem Mroczkiem, Ministerstwa Łączności z ministrem Edwardem Kowalczykiem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz wicedyrektor Zespołu NIK - Stefan Czaja.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Informację na temat projektu planu społeczno-gospodarczego rozwoju kraju na 1974 rok w części dotyczącej Ministerstwa Komunikacji złożył wiceminister komunikacji - Stanisław~ ~Mroczek (Streszczenie informacji zamieszczamy na kartkach z numeracją rzymską).</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Uwagi podkomisji DS. PKP przedstawił poseł Marian Popiel (PZPR): Projekt planu na 1974 r. zakłada, że kolej przewiezie o 4,7 proc. więcej ładunków niż w 1973 r. Rosnącym zadaniom przewozowym towarzyszyć musi zwiększenie zdolności przewozowej kolei. Przewidywane na 1974 r. dostawy nowych wagonów przede wszystkim wykorzystane zostaną na wymianę taboru technicznie wyeksploatowanego. W tych warunkach szczególnego znaczenia nabiera właściwe wykorzystanie taboru, prawidłowa organizacja pracy kolei, zapewnienie racjonalnych, ekonomicznie uzasadnionych przewozów.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Zadania te realizować powinien nie sam tylko resort komunikacji. Obciążają one w poważnym stopniu użytkowników kolei. Poważne zastrzeżenia budzi „geografia” części przewozów. Zdarzają się wypadki zbędnego przewożenia masy towarowej, np. cegły, piasku czy żwiru z woj. krakowskiego do warszawskiego, a także w odwrotnym kierunku.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Nadal niezadowalająca jest dyscyplina ładunkowa - przetrzymywanie wagonów przez klientów PKP ponad przyjęte ustalenia.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Kolejowe przewozy pasażerskie wzrosną w 1974 r. o 1,3 proc. w stosunku do roku 1973. Mimo podejmowanych przez resort wysiłków, poprawa warunków podróżowania następuje zbyt wolno. Dotyczy to przede wszystkim przewozów do pracy. Poprawa regularności kursowania pociągów i warunków podróży stać powinna w centrum zainteresowania Ministerstwa Komunikacji.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Realizacja rosnących zadań w dziedzinie przewozów towarowych i osobowych wymaga rozbudowy i modernizacji zaplecza technicznego kolejnictwa oraz usprawnienia jego działania. Sprawność taboru uzależniona jest od dobrej pracy zakładów naprawczych, którym trzeba zabezpieczyć terminowe dostawy materiałów i części zamiennych. W związku z wprowadzeniem do eksploatacji bardziej nowoczesnych środków transportu kolejowego, zmiany wymagają obowiązujące obecnie normy techniczno-eksploatacyjne, niedostosowane do nowych warunków pracy.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Wiele wysiłku kieruje się obecnie na modernizację linii magistralnych. Natomiast zbyt słaby postęp dokonuje się na liniach bocznych.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Nadal utrzymuje się trudna sytuacja kadrowa na kolei. W ostatnim okresie - dzięki przeprowadzonej regulacji płac - nastąpiło zwiększenie stanu zatrudnienia, ale w stosunku do potrzeb jest ono niewystarczające. Praca w kolejnictwie, zwłaszcza praca służb eksploatacyjnych, jest trudna i odpowiedzialna. Dążyć należy do poprawy warunków socjalnych. Pracownicy obsługujący tabor kolejowy muszą mieć zapewnione odpowiednie warunki pracy; ciepłe schronienie, ciepłą bieżącą wodę, ciepłe posiłki. Należy przeznaczyć większe środki na zakup mieszkań w spółdzielniach mieszkaniowych, a także podjąć starania w radach narodowych o przydział działek budowlanych na budownictwo indywidualne. Poprawy wymaga również stan opieki lekarskiej nad pracownikami kolei. Rozbudowywać trzeba sieć żłobków i przedszkoli.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Uwagi podkomisji transportu drogowego i lotniczego przedstawił poseł Józef Drzewiecki (PZPR): Przewozy ładunków samochodowych będą w 1974 r. o 9,6 proc. większe od przewidywanego wykonania planu w 1973 roku. Rosnące zadania transportu samochodowego wynikające ze wzrostu zapotrzebowania gospodarki na ten rodzaj usług, jak i z konieczności odciążenia kolei wymagają podjęcia energicznych działań zmierzających do usprawnienia pracy transportu samochodowego i do eliminowania nieprawidłowości. Do nieprawidłowości tych zaliczyć należy zbędne, nieuzasadnione przewozy części ładunków, puste przebiegi lub przebiegi z niepełnym wykorzystaniem ładowności wozów. Zdolność przewozową można by znacznie zwiększyć poprzez szersze wykorzystanie przyczep. Niedostateczne zmechanizowanie prac przeładunkowych limituje większe wykorzystanie środków transportowych.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Projekt planu zakłada wzrost przewozów pasażerskich w komunikacji autobusowej o 7,3 proc.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Przy przewidzianym na 1974 r. stanie taboru nie będzie to zadanie łatwe do wykonania. Wykorzystanie posiadanego taboru pasażerskiego nie zawsze jest prawidłowe. Niektóre zakłady wykorzystują autobusy w działalności handlowej, podczas gdy dowożenie pracowników do pracy zlecają PKS-owi.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Zaplecze techniczne transportu samochodowego wymaga wzmocnienia i rozbudowy. Sprawie tej więcej uwagi powinny poświęcić wojewódzkie rady narodowe.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Uwagi podkomisji gospodarki drogowej przedstawił poseł Feliks Bedenak (PZPR): Podstawowe zadania gospodarki drogowej realizowane są w 1973 roku zadowalająco. O właściwej organizacji pracy i wzroście jej wydajności świadczy fakt, że plan zatrudnienia wykonano w 91,9 proc.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Zasadnicze wskaźniki planu i budżetu na rok 1974 w części dotyczącej dróg ustalone są prawidłowo. Realizacja tego planu w poważnej mierze uzależniona jest od poprawy wyposażenia służb drogowych w nowoczesny i wysokowydajny sprzęt. Stan zaplecza technicznego drogownictwa jest niewystarczający, brak środków transportu, zwłaszcza ciężkich wywrotek.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Produkcja materiałów do budowy dróg wzrosnąć ma w 1974 r. o 5,5 proc. w stosunku do przewidywanego wykonania zadań br. Trzeba zapewnić sprawne rozprowadzenie tych materiałów. W jednym z kamieniołomów trudności z ekspedycją produkcji doprowadziły do nagromadzenia na hałdach zapasów sięgających 700 tys. ton. Zapasy te stale rosną. Produkcję ogranicza się, ponieważ brak miejsca do składowania. Z drugiej strony przedsiębiorstwa drogowe nie mogą pracować rytmicznie, ponieważ brak im materiałów.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#StanisławAntoszewski">Realizacja szybko wzrastających zadań kolei wymaga uzupełnienia poważnych braków kadrowych PKP, jak również zapewnienia planowanych dostaw lokomotyw, wagonów towarowych i osobowych. Przewiduje się wycofanie z ruchu przeszło 140 parowozów i znacznej ilości wagonów.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#StanisławAntoszewski">Niepełne wykonanie założonych dostaw taboru pogłębiłoby trudności odczuwane zwłaszcza w okresach szczytów przewozowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#StanisławPawelec">Trzeba znaleźć środki, które zapewnią dopływ brakujących w kolejnictwie kadr.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#StanisławPawelec">Więcej uwagi poświęcić trzeba podnoszeniu kultury obsługi podróżnych. W PKS nie obserwuje się większych postępów w tej dziedzinie. Wiele do życzenia pozostawia nie tylko punktualność kursowania autobusów, lecz również grzeczność obsługi i informacji dla pasażerów.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JanSawicki">Od lat mówi się o konieczności skrócenia czasu obrotu wagonów, a poprawy nie widać. Główną przyczyną wydaje się być niedostateczne uzbrojenie techniczne stacji.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JanSawicki">W kraju brak wagonów. Tymczasem nasi zagraniczni kontrahenci płacą kary konwencjonalne, ale przetrzymują nasze wagony, by je wykorzystywać w swojej sieci kolejowej. Okazuje się, że im się to opłaci. Należy zastanowić się nad środkami zaradczymi.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#JanSawicki">Niewielkie w stosunku do potrzeb nakłady na remonty torów wykorzystuje się głównie na linii najważniejsze. Stan linii bocznych pogarsza się. Znacznie obniża to szybkość ruchu na tych odcinkach. Rok rocznie np. przedłuża się czas jazdy na linii Warszawa-Białystok-Suwałki.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#JanSawicki">Po końca bież. 5-latki wszystkie pociągi dalekobieżne miały mieć wagony restauracyjne, sypialne i kuszetki. Tymczasem pociąg Warszawa-Suwałki 12 lat temu miał wagon sypialny, od tego czasu wagonu takiego nie prowadzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#WitoldLubiński">Od lat mówi się o braku pracowników, zwłaszcza w brygadach konduktorskich, manewrowych i lokomotywowych.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#WitoldLubiński">Zwiększa się trakcyjny tabor spalinowy i elektryczny, czemu nie towarzyszy przestawienie zakładów naprawczych z remontu lokomotyw parowych na remont lokomotyw trakcji spalinowej i elektrycznej. Remonty lokomotyw spalinowych skoncentrowano na południu Polski; na doprowadzenie lokomotywy do bazy remontowej traci się nieraz tydzień i więcej. Lokomotywy wyczekują na remont nieraz kilka miesięcy. Należałoby i w innych rejonach przystosować bazę remontową do potrzeb trakcji spalinowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#TadeuszBochenek">Założenia planu resortu na rok 1974 wyprzedzają niektóre ustalenia planu 5-letniego, ale mimo to nie nadążają za rozwojem całej gospodarki. Trzeba się więc liczyć z możliwością powstawania napięć, których złagodzenie wymagać będzie uruchomiania wszystkich rezerw.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#TadeuszBochenek">Rozważenia wymaga polityka taryfowa, zwłaszcza PKS i PLL „LOT”.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#TadeuszBochenek">Program modernizacji i budowy dróg jest znacznie większy niż w 1973 r. Warunkiem realizacji tego programu jest zapewnienie terminowych dostaw materiałów drogowych, zwłaszcza kamienia. Produkcja podległych resortowi kamieniołomów tego zapotrzebowania nie zaspokoi. Stąd konieczność dostaw z kamieniołomów podległych innym resortom. Należy również opracować długofalowy program rozwoju kamieniołomów, który pozwoli zbilansować potrzeby krajowe i eksportowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#ZdzisławSoluch">Wiele do życzenia pozostawia operatywność, a nawet prawidłowość informacji dla pasażera. Interpelowani o to kierownicy stacji tłumaczą się brakiem środków technicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#FranciszekBłachut">(PZPR): Umowy o dostawę dużych mas towarów z kontrahentami zagranicznymi wymagają odpowiedniego wyposażenia granicznych stacji przeładunkowych.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#FranciszekBłachut">Nakłady na bezpieczeństwo, higienę pracy i poprawę warunków socjalnych stale rosną. Nie są jednak w pełni wykorzystywane, nie można bowiem nabyć odpowiednich materiałów i urządzeń, zwłaszcza do starych obiektów. Skutek jest taki, że drużyny konduktorskie zmuszone są niejednokrotnie odpoczywać w skrajnie prymitywnych warunkach.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#FranciszekBłachut">Intensywność ruchu pociągów stale wzrasta; nie towarzyszy temu wyposażenie służb kolejowych w nowoczesne urządzenia zabezpieczające. Brak np. tak popularnych już urządzeń jak radiotelefony.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JózefDrzewiecki">Wątpliwości budzi sposób wykorzystywania nowoczesnych autobusów krajowych i importowanych. Kursują one niemal wyłącznie jako pospieszne. Różnica cen biletów jest znaczna. Autobusy pospieszne jeżdżą niemal puste, natomiast inne są przeładowane.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#StanisławSochan">Województwa północno-wschodnie mają najrzadszą sieć dróg. W ich budowę angażuje się ludność wsi, a nieraz i cały fundusz gromadzki. O ile roboty przygotowawcze przebiegają sprawnie, to układanie nawierzchni staje się problemem ze względu na brak materiałów drogowych. Bywa, że roboty ziemne niszczeją ponieważ nie można położyć nawierzchni. W tej sytuacji niezrozumiałe jest magazynowanie 700 tys. ton kamienia w jednym tylko przedsiębiorstwie. Jest to skutkiem braku wagonów i ludzi.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#StanisławSochan">Należałoby rozważyć możliwość przyznania pracownikom kamieniołomów tych samych, a przynajmniej zbliżonych przywilejów, jakie mają górnicy z tytułu karty górnika.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#StanisławSochan">Rozwiązania wymaga problem dowożenia dzieci do szkół gminnych. Podejmowane dotychczas środki rozwiązania tego problemu nie przynoszą jeszcze zadowalających rezultatów.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#RomanRutkowski">Bez postępu technicznego nie rozwiąże się problemów komunikacji. Resort wprowadza postęp techniczny. Jednak wykorzystanie maszyn i urządzeń drogowych pozostawia wiele do życzenia. Np. w rejonie Bielska-Białej ciężkie maszyny pracują zaledwie 4 godziny dziennie.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#StanisławSzczepaniak">Nadal poważne trudności w remontach maszyn i taboru stwarza brak części zamiennych. Trudności remontowe wskazują na konieczność zapewnienia sprawniejszej niż dotąd eksploatacji i konserwacji maszyn i urządzeń. Utrudnia to z kolei niska jakość smarów i niewłaściwy ich asortyment.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#IgnacyStrzyszcz">W ubiegłym roku resort miał wprowadzić nowy system zdawania wagonów przez wielkie zakłady przemysłowe, jest to sprawa pilna, bowiem w niektórych hutach i zakładach tworzy się całe magazyny na kołach, na co wykorzystuje się czasem nawet kilkaset wagonów. Ta sytuacja jest nie do utrzymania.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JanKról">W Szczecinie ma być wkrótce uruchomiona wielka elektrownia „Dolna Odra”, nie modernizuje się jednak linii kolejowej, którą nie będzie można przewozić wielkiej ilości ładunków niezbędnej do utrzymania w ruchu tej elektrowni.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#AndrzejSzubar">Wyjaśnienia resortu wymagają sprawy poruszone w toku dyskusji oraz na poprzednich posiedzeniach Komisji.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#AndrzejSzubar">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: wiceminister komunikacji Stanisław Mroczek oraz dyrektorzy departamentów w tym resorcie.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#AndrzejSzubar">Z wyjaśnień tych wynika m.in., że resort poświęca wiele uwagi zapewnieniu kadry pracowników dla kolejnictwa. Podejmuje się w tym celu wielokierunkowe działania: rozbudowuje się sieć szkół zawodowych i techników, wprowadza się dodatkowe bodźce materialne w postaci zwiększenia dodatków za pracę nocną, dodatków funkcyjnych itp.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#AndrzejSzubar">Problem przetrzymywania przez kontrahentów zagranicznych wagonów towarowych został przez resort rozwiązany. Ilość tych wagonów systematycznie zmniejsza się.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#AndrzejSzubar">W planie modernizacji linii kolejowych główny nacisk położono na linie magistralne. Modernizację linii bocznych przewiduje się od roku 1976.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#AndrzejSzubar">Problem odpowiedzialności za sygnały końcowe pociągów rozstrzygnięto jednoznacznie: odpowiedzialna za nie jest drużyna lokomotywowa, a szczególnie pomocnik maszynisty, który za dozór nad tymi sygnałami otrzymuje 250 zł miesięcznego dodatku do pensji, a maszynista — 100 zł.</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#AndrzejSzubar">Jakość usług świadczonych przez PKS nie jest najlepsza. Zdaje sobie z tego sprawę resort i podejmuje szereg działań, które mają poprawić ten stan rzeczy.</u>
<u xml:id="u-15.7" who="#AndrzejSzubar">W związku z reorganizacją sieci szkół na terenie kraju PKS przeprowadziły zmiany w rozkładach jazdy. Stosuje się trzy zasadnicze formy dowozu dzieci do szkół: korzystanie z ogólnodostępnej sieci PKS, korzystanie z autobusów przeznaczonych tylko do dowozu dzieci do szkody oraz przez oddanie do dyspozycji szkół autobusów, które miały być wycofane z eksploatacji, a zostały wyremontowane przeważnie w czynie społecznym.</u>
<u xml:id="u-15.8" who="#AndrzejSzubar">Produkcja materiałów kamiennych na budowę dróg ulega całkowitej reorganizacji. Położony zostanie nacisk na wykorzystywanie materiałów lokalnych. W opracowaniu jest kompleksowy plan rozwoju produkcji artykułów kamiennych.</u>
<u xml:id="u-15.9" who="#AndrzejSzubar">Sygnalizowane niepełne wykorzystanie maszyn w woj. katowickim musiało być spowodowane przejściowymi trudnościami, ponieważ województwo to wykazuje najwyższy wskaźnik wykorzystania maszyn w skali kraju. Przewiduje się, że do końca br. zakończone zostaną prace nad weryfikacją sieci dróg państwowych i lokalnych.</u>
<u xml:id="u-15.10" who="#AndrzejSzubar">Rozwój indywidualnego budownictwa mieszkaniowego uzależniony jest od właściwego podejścia rad narodowych do problemu zakupu działek.</u>
<u xml:id="u-15.11" who="#AndrzejSzubar">Przewodniczący obradom poseł Andrzej Szubar stwierdził że plan resortu komunikacji na rok 1974 przygotowany został prawidłowo, że przewidziano środki niezbędne do jego realizacji. Podstawowym problemem jaki należy rozwiązać to zapewnienie dopływu kadr oraz usprawnienie współpracy przewoźników z klientami. Koleje muszą być odciążone przez PKS i żeglugę śródlądową.</u>
<u xml:id="u-15.12" who="#AndrzejSzubar">Przedstawiony plan odpowiada generalnym założeniom rozwoju gospodarki narodowej oraz potrzebom społeczeństwa.</u>
<u xml:id="u-15.13" who="#AndrzejSzubar">Komisja przyjęła projekt planu i budżetu na rok 1974 w części dotyczącej Ministerstwa Komunikacji. Uwagi i wnioski wynikające z dyskusji Komisja postanowiła przekazać Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
<u xml:id="u-15.14" who="#AndrzejSzubar">W kolejnym punkcie porządku obrad Komisja rozpatrzyła projekty planu społeczno-gospodarczego rozwoju planu w 1974 r. oraz ustawy budżetowej na 1974 r. w części dotyczącej Ministerstwa Łączności.</u>
<u xml:id="u-15.15" who="#AndrzejSzubar">Założenia projektów planu i budżetu zreferował minister łączności Edward Kowalczyk (Streszczenie informacji zamieszczamy na kartkach z numeracją rzymską).</u>
<u xml:id="u-15.16" who="#AndrzejSzubar">Uwagi podkomisji łączności przedstawił poseł Zdzisław Pawlik (PZPR): Resort zakłada wysoką, wyprzedzającą wskaźniki wynikające z planu 5-letniego, dynamikę wzrostu produkcji i usług w 1974 r.</u>
<u xml:id="u-15.17" who="#AndrzejSzubar">Z zadowoleniem przyjąć należy dynamiczny wzrost liczby abonentów telefonicznych, który jednak w niewielkim tylko stopniu pozwoli pokryć zapotrzebowanie.</u>
<u xml:id="u-15.18" who="#AndrzejSzubar">Szczególną uwagę zwrócić należy na zapewnienie pełnej i terminowej realizacji inwestycji. Podział środków inwestycyjnych między województwa służyć powinien łagodzeniu dysproporcji w rozwoju sieci telefonicznej i placówek pocztowych.</u>
<u xml:id="u-15.19" who="#AndrzejSzubar">Resort dążyć powinien do poprawy warunków pracy załóg; szczególnej troski wymaga poprawa warunków mieszkaniowych pracowników łączności. Wyborcy sygnalizują niezadowalającą wciąż jakość i terminowość usług pocztowo-telekomunikacyjnych. Trzeba podjąć środki mające na celu poprawę sytuacji w tej dziedzinie.</u>
<u xml:id="u-15.20" who="#AndrzejSzubar">Zbyt wolno przebiegają prace nad automatyzacją telefonii, zwłaszcza w małych miastach i ośrodkach gminnych.</u>
<u xml:id="u-15.21" who="#AndrzejSzubar">W dyskusji udział wzięli posłowie: Stanisław Antoszewski (PZPR), Andrzej Szubar (ZSL) i Roman Rutkowski (PZPR).</u>
<u xml:id="u-15.22" who="#AndrzejSzubar">Szczególnie wiele uwagi poświęcono konieczności zapewnienia równomiernego rozwoju łączności we wszystkich województwach.</u>
<u xml:id="u-15.23" who="#AndrzejSzubar">Postulowano poprawę stanu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz warunków socjalno-bytowych pracowników łączności. Wprawdzie nakłady na te cele bardzo poważnie wzrastają, ale sposób ich wykorzystania nie jest jeszcze najlepszy.</u>
<u xml:id="u-15.24" who="#AndrzejSzubar">Dodatkowych wyjaśnień udzielił minister łączności - Edward Kowalczyk.</u>
<u xml:id="u-15.25" who="#AndrzejSzubar">Komisja przyjęła projekt planu i budżetu na 1974 r. w części dotyczącej Ministerstwa Łączności w brzmieniu przedłożenia rządowego. Uwagi i wnioski wypływające z przebiegu obrad Komisja przekaże Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
<u xml:id="u-15.26" who="#AndrzejSzubar">Komisja uchwaliła plan pracy na okres od 1 stycznia do 30 września 1974 r.</u>
<u xml:id="u-15.27" who="#AndrzejSzubar">[STRESZCZENIE]</u>
<u xml:id="u-15.28" who="#AndrzejSzubar">O PROJEKCIE PLANU I BUDŻETU NA 1974 r. MINISTERSTWA KOMUNIKACJI.</u>
<u xml:id="u-15.29" who="#AndrzejSzubar">Streszczenie informacji złożonej przez wiceministra komunikacji Stanisława Mroczka na posiedzeniu Komisji i Łączności w dniu 27 listopada 1973 r.</u>
<u xml:id="u-15.30" who="#AndrzejSzubar">Dynamiczny rozwój gospodarki narodowej spowodował wyraźne przyspieszenie - ponad ustalenia planu 5-letniego - tempa wzrostu przewozów towarowych, zwłaszcza transportem kolejowym. Mimo wzrostu tych przewozów, potrzeby nie są w pełni zaspokajane. W transporcie kolejowym występują duże napięcia i trudności. IV kwartał br. przyniósł rozwarcie nożyc między potrzebami transportowymi gospodarki a zdolnością przewozową kolei. Obok znacznego ilościowego wzrostu przewozów, nastąpiły zmiany kierunków tych przewozów. Przewóz ładunków odbywa się na znaczne większe odległości, ponadto postoje wagonów w portach morskich, z uwagi na technologię przeładunku, są znacznie dłuższe.</u>
<u xml:id="u-15.31" who="#AndrzejSzubar">W tej trudnej sytuacji szczególnie ważną sprawą jest zabezpieczenie niezbędnej zdolności przewozowej dla pokrycia dynamicznie rosnących potrzeb transportowych gospodarki w latach 1974–1975.</u>
<u xml:id="u-15.32" who="#AndrzejSzubar">W 1974 r. zakłada się przewiezienie kolejami normalno-torowymi 443 mln ton ładunków, co oznacza zwiększenie przewozów o 20 mln ton w porównaniu do wykonania planu w br., jak też o 10 mln ton w porównaniu do założeń planu 5-letniego przypadających na rok. 1974. O wielkości przewidzianych w planie zadań i o skali trudności świadczyć może fakt, że zakładany wzrost przewozów w roku przyszłym jest ok. 2,3 raza większy od średniorocznego wzrostu przewozów uzyskiwanego w poprzednim 5-leciu.</u>
<u xml:id="u-15.33" who="#AndrzejSzubar">Zabezpieczenie realizacji tych zadań wymaga dalszego szybszego wzrostu zdolności przewozowej kolei. Realizacji tych zadań sprzyjać będą podjęte w ostatnim okresie wielkie przedsięwzięcie inwestycyjne m.in. zakończenie pierwszego etapu budowy magistrali centralnej, sukcesywna wymiana przestarzałego, zużytego taboru trakcyjnego i wagonowego, przyspieszenie remontów nawierzchni torów, usprawnienia organizacyjne itp.</u>
<u xml:id="u-15.34" who="#AndrzejSzubar">Szczególnego znaczenia nabierze w roku przyszłym dyscyplina ładunkowa. Poprawę tej dyscypliny zamierza się osiągnąć nie tylko na drodze przestrzegania terminów zwrotu wagonów, ale poprzez zrewidowanie obecnych norm postoju taboru pod czynnościami ładunkowymi. Wymagać to będzie przyspieszenia tempa mechanizacji prac ładunkowych. Dążyć się będzie do szerszego wykorzystywania wagonów o dużej ładowności, do szybszej konteneryzacji ładunków itp.</u>
<u xml:id="u-15.35" who="#AndrzejSzubar">Rozwojowi i modernizacji kolei oraz systematycznej poprawie jej pracy towarzyszyć muszą w skali całego kraju szeroko zakrojone i intensywnie prowadzone działania zmierzające do:</u>
<u xml:id="u-15.36" who="#AndrzejSzubar">- racjonalnego podziału zadań przewozowych między wszystkie gałęzie transportu, - eliminowania przewozów nieekonomicznych, nieuzasadnionych gospodarczo.</u>
<u xml:id="u-15.37" who="#AndrzejSzubar">Konieczne jest zwłaszcza dalsze zwiększanie udziału transportu drogowego w przewozach ładunków na krótkie i średnie odległości. Niezbędne też jest przejęcie części zadań transportowych przez żeglugę śródlądową. Realizacja tych zadań wymagać będzie podjęcia całego zespołu przedsięwzięć technicznych, organizacyjnych, jak również i taryfowych.</u>
<u xml:id="u-15.38" who="#AndrzejSzubar">Założenia projektu planu na 1974 r. dla transportu samochodowego, publicznego i branżowego, przewidują przewiezienie ok. 656 mln ton, co oznacza zwiększenie przewozów w 1974 r. o 91 mln ton w stosunku do wycinka planu 5-letniego Zadania te traktować należy jako minimalne i dążyć do ich przekroczenia.</u>
<u xml:id="u-15.39" who="#AndrzejSzubar">W kolejowych przewozach pasażerskich, przewidziane jest utrzymanie poziomu założonego na ten rok w planie 5-letnim, natomiast o prawie 100 mln pasażerów wzrosnąć powinny, w stosunku do założeń 5-latki, przewozy autobusowe. W komunikacji pasażerskiej dążyć się będzie do poprawy regularności kursowania pociągów i autobusów, podniesienia jakości usług przewozowych i kultury obsługi pasażerów, do wprowadzenia usprawnień organizacyjnych m.in. w systemie sprzedaży biletów itp.</u>
<u xml:id="u-15.40" who="#AndrzejSzubar">W transporcie lotniczym zadania planu 5-letniego ustalone na 1975 r. zostaną zrealizowane z nadwyżką w 1974 r., dzięki zwiększeniu zdolności przewozowej „LOTU”.</u>
<u xml:id="u-15.41" who="#AndrzejSzubar">Pełne wykonanie ustalonych na 1974 r. zadań wymagać będzie mobilizacji wysiłku załóg przedsiębiorstw podległych resortowi. Ważnym czynnikiem sprzyjającym realizacji planu będzie dalsze konsekwentne wcielanie w życie programu poprawy warunków pracy oraz warunków socjalnych załóg, w tym zwłaszcza warunków mieszkaniowych.</u>
<u xml:id="u-15.42" who="#AndrzejSzubar">[STRESZCZENIE]</u>
<u xml:id="u-15.43" who="#AndrzejSzubar">O PROJEKCIE PLANU I BUDŻETU NA 1974 r. MINISTERSTWA ŁĄCZNOŚCI.</u>
<u xml:id="u-15.44" who="#AndrzejSzubar">Streszczenie informacji złożonej przez ministra łączności - Edwarda Kowalczyka na posiedzeniu Komisji i Łączności w dniu 27 listopada 1973 r.</u>
<u xml:id="u-15.45" who="#AndrzejSzubar">Uwaga resortu łączności w 1974 koncentrować się będzie na dalszej modernizacji i rozbudowie urządzeń łączności oraz lepszym ich wykorzystaniu.</u>
<u xml:id="u-15.46" who="#AndrzejSzubar">Do najważniejszych inwestycji przewidzianych do oddania w 1974 r. zaliczyć m.in. należy: centralną radiostację w Konstantynowie, która obejmie swoim zasięgiem cały kraj; kabel koncentryczny Poznań-Bydgoszcz, wyposażony w urządzenia telefonii nośnej o krotności 2700 kanałów oraz pierwszy etap budowy naziemnej stacji satelitarnej.</u>
<u xml:id="u-15.47" who="#AndrzejSzubar">Wartość inwestycji oddanych do użytku w 1974 r. będzie o 73,1 proc. większa niż w 1973 r.</u>
<u xml:id="u-15.48" who="#AndrzejSzubar">Na wielu odcinkach działania resortu przewiduje się znaczne przekroczenie ustaleń rzeczowych planu 5-letniego. W telefonii miejscowej w latach 1971–1974 przekazanych zostanie do użytku łącznie 329 tys. numerów, zamiast przewidywanych w planie 5-letnim 280 tys. numerów. Mimo to rozwój telefonii nadal nie będzie nadążał za rosnącymi potrzebami społeczeństwa i gospodarki narodowej. W efekcie działań resortu na 100 mieszkańców przypadać będzie w 1974 r. 6,98 aparatów telefonicznych w porównaniu z 6,59 w 1973 r.</u>
<u xml:id="u-15.49" who="#AndrzejSzubar">W 1974. r. resort podejmuje trudne zadanie przyspieszenia o rok terminu zakończenia telefonizacji sołectw; telefonizacja gmin zakończona została już w 1973 r.</u>
<u xml:id="u-15.50" who="#AndrzejSzubar">Główne zadania resortu w zakresie rozwoju nauki i techniki obejmują problem węzłowy dotyczący rozwoju jednolitej sieci telekomunikacyjnej państwa oraz 17 koordynacyjnych problemów resortowych. Zgodnie z tymi założeniami, w 1974 r. uruchomiona będzie produkcja szeregu specjalistycznych urządzeń w dziedzinie telefonii i radiofonii.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>