text_structure.xml
47.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 13 kwietnia 1973 r. Komisja Komunikacji i Łączności, obradująca pod kolejnym przewodnictwem posłów Eugeniusza Grochala (PZPR) i Tadeusza Bochenka, rozpatrzyła realizację programu inwestycyjnego w resortach komunikacji i łączności z uwzględnieniem budownictwa mieszkaniowego.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Komunikacji z wiceministrem Kazimierzem Jacukowiczem, Ministerstwa Łączności z wiceministrem Henrykiem Baczko, Ministerstwa Finansów, Urzędu Rady Ministrów, Komisji Planowania przy Padzie Ministrów, dyrektor Zespołu NIK — Julian Gnoiński, sekretarz Zarządu Głównego Związku Zawodowego Transportowców i Drogowców - Irena Jarmińska oraz przewodniczący Zarządu Głównego Związku Zawodowego Pracowników Łączności - Adam Sumiga.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Informację o stanie realizacji programu inwestycyjnego w resorcie komunikacji przedstawił wiceminister komunikacji - Kazimierz Jacukowicz (streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską).</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Uwagi podkomisji transportu kolejowego zreferował poseł - Franciszek Błachut (PZPR): Plan inwestycyjny PKP na rok 1972 przewidywał znaczny wzrost nakładów w stosunku do lat poprzednich. Siły i środki skoncentrowano na wykonaniu podstawowych zadań związanych z zapewnieniem zdolności przewozowej na liniach magistralnych, na rozbudowie i modernizacji zaplecza technicznego, na poprawie stanu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz warunków bytowych załóg. Postęp robót - mimo trudności technicznych jest pomyślny.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Mimo osiągnięć niepokój budzi nie pełna realizacji zadań tzw. bloku socjalno-bytowego, obejmującego budownictwo mieszkaniowe, hoteli robotniczych, urządzeń socjalnych itd. Poprawa w tej dziedzinie nie jest jeszcze wystarczająca, zwłaszcza, że w latach poprzednich nawarstwiły się w tych dziedzinach poważne opóźnienia. Plan budownictwa mieszkaniowego i hoteli robotniczych wykonano; nie zaawansowano jednak w dostatecznym stopniu budownictwa obiektów, które mają być oddane do użytku w latach następnych; niewystarczająca okazała się moc produkcyjne przedsiębiorstw wykonawczych i biur projektowych.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Niepełne wykonanie zadań 1972 r. wynikało także z dość licznych przypadków odmowy przyjęcia wykonawstwa robót specjalistycznych przez przedsiębiorstwa podległe resortowi budownictwa oraz z opóźnienie tych robót przez te przedsiębiorstwa. Poważne kłopoty sprawiały również niepełne i opóźnione dostawy materiałów. Realizacja planu inwestycyjnego w 1973 r. mieć będzie szczególne znaczenie. Od zaawansowania podstawowych robót na wielkich budowach resortu zależy termin przekazania obiektów do eksploatacji, co warunkuje osiągnięcie w terminie dalszego wzrostu zdolności przewozowych kolei. W związku z tym resort powinien dążyć do wzmocnienia potencjału produkcyjnego własnych przedsiębiorstw wykonawczych wprowadzając pełną mechanizację robót, przeprowadzając rewizję wskaźników zmianowości pracy, maszyn i taboru, oraz zwiększając produkcję pomocniczą własnych zakładów.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Pozytywnie należy ocenić decyzje Ministerstwa w sprawie pomocy dla budownictwa indywidualnego. Niezbędne jest zapewnienie terenów pod to budownictwo, jak również kredytów bankowych na ten cel. Należałoby również umożliwić komitetom budownictwa jednorodzinnego nabywanie materiałów budowlanych po cenach hurtowych.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Uwagi podkomisji transportu drogowego i lotnictwa zreferował poseł Zygmunt Januzik (PZPR): Środki inwestycyjne przeznaczone dla PKS nie pokrywają podstawowych nawet potrzeb, mimo to plan inwestycyjny nie jest w pełni realizowany. Tak było w minionej 5-latce, tak było w pierwszych dwóch latach bieżącej.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Przyczyną niewykonania planu jest brak odpowiedniej mocy przerobowej przedsiębiorstw wykonawczych. Nie sprzyja prawidłowemu i terminowemu wykonawstwu inwestycji niedostateczne ich przygotowanie. W celu poprawy przygotowania inwestycji powołano biuro projektów PKS. Należy przeprowadzić analizę potrzeb inwestycyjnych na najbliższe 15 lat i skonfrontować jej wyniki z ustaleniami w sprawie możliwości ich realizacji. Ta konfrontacja powinna stać się podstawą założeń planu inwestycyjnego na lata 1976-1980.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">W szerszej niż dotychczas mierze wykorzystać trzeba istniejące możliwości poprawy warunków socjalnych w oddziałach PKS, poprzez właściwe zagospodarowanie pomieszczeń, uporządkowanie obiektów, wykorzystanie inicjatyw załóg.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">PKS ogranicza się w zasadzie do udzielania pomocy finansowej pracowników starających się o mieszkanie. Jedynie we Wrocławiu realizuje się budownictwo zakładowe; przewiduje się budowę trzech bloków (886 izb).</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Zakładowy fundusz mieszkaniowy wyniesie w PKS w latach 1971/75 około 450 mln zł. Pozwala to na rozwinięcie budownictwa spółdzielczego dla około 19 tys. rodzin. Możliwości spółdzielni mieszkaniowych nie pozwalają na zaangażowanie całości tego funduszu. W latach 1971/72 wykorzystano na ten cel 60 proc. posiadanych środków.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Trudności inwestycyjne Polskich Linii Lotniczych LOT będą prawdopodobnie rozwiązane, wobec powołania samodzielnego oddziału wykonawstwa inwestycyjnego. Niezbędne jest zbudowanie ośrodka kondycyjno-wypoczynkowego dla personelu latającego.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">(Pytania.)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#ZdzisławPawlik">W jakim stopniu wykonano w roku ubiegłym plan inwestycyjny pod względem rzeczowym?</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#ZdzisławPawlik">W jakim stopniu przestrzegane były ustalone cykle inwestycyjne?</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#ZdzisławPawlik">Zwiększone zadania inwestycyjne wymagają zwiększenia mocy przerobowych przedsiębiorstw budowlano-montażowych, która zależy przede wszystkim od nasycenia sprzętem mechanicznym. W jakim stopniu zamierza się zwiększyć stopień wyposażenia w ten sprzęt? Co zamierza resort przedsięwziąć dla usprawnienia spływu dokumentacji?</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#StanisławSochan">Czy resort zorientowany jest w warunkach pracy i bytu 10 tys. pracowników 50 transportowych spółdzielni pracy? Jakie są możliwości przekwalifikowania dróg lokalnych na państwowe?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MarianPopiela">Kto ma być wykonawcą jednorodzinnego budownictwa szeroko propagowanego wśród kolejarzy?</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#MarianPopiela">Jakie formy pomocy w rozwijaniu budownictwa indywidualnego oraz budownictwa zakładowego przewiduje się w drogownictwie, w którym większość pracowników dojeżdża do pracy?</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#MarianPopiela">Odpłatność za działkę pod budowę jednorodzinnego domu w przypadku, gdy poprzednio użytkowana była ona dla celów rolniczych jest często ustalana na takim poziomie, że pracownikowi lepiej opłaca się wstąpienie do spółdzielni mieszkaniowej. Czy przewiduje się uporządkowanie tego stanu rzeczy?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JerzyRachowski">Postępowi w dziedzinie mechanizacji prac drogowych, towarzyszy pogarszanie się jakości maszyn. Jak przedstawia się współdziałanie resortu z przemysłem maszyn drogowych w celu podniesienia poziomu konstrukcyjnego i jakościowego maszyn drogowych?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#LudwikJarosik">Czy w latach 1971–1972 osiągnięto postęp w dziedzinie remontów i konserwacji budynków stacyjnych PKP?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#TadeuszBochenek">Jak przedstawia się koordynacja działalności inwestycyjnej w drogownictwie realizowanej centralnie i przez władze terenowe?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JanSawicki">PRK przyjmują do wykonania sporo robót z poza resortu komunikacji. Równoczesne usługi na rzecz resortu komunikacji świadczą przedsiębiorstwa budowlano-montażowe podległe innym resortom. Jakie są proporcje między wielkością świadczonych i otrzymywanych przez resort usług zwłaszcza w dziedzinie budownictwa mieszkaniowego?</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#JanSawicki">Stan zaplecza PKS wciąż jest bardzo zły. Czy przewiduje się poprawę w tej dziedzinie.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#JanSawicki">W przedszkolach PKP stosuje się wyższe opłaty za dzieci pracowników innych przedsiębiorstw podległych resortowi komunikacji. Wydaje się to nieuzasadnione.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#JanSawicki">Odpowiedzi w pytania posłów udzielili:</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#EdwardKopciński">Po raz pierwszy od wielu lat rzeczowe zadania inwestycyjne zostały w ubiegłym roku w pełni wykonane. Dzięki podejmowanym przez resort wysiłkom doprowadzono do skrócenia średniego czasu wykonawstwa inwestycji. Dotyczy to oczywiście nowowznoszonych obiektów; w pracach modernizacyjnych postęp w zakresie skracania cyklów inwestycyjnych jest mało widoczny.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#EdwardKopciński">Mimo dwukrotnego wzrostu stanu wyposażenia w urządzenia i maszyny przedsiębiorstw budowlano-montażowych resortu, wciąż jeszcze odczuwają one brak drobnego sprzętu, zwłaszcza narzędzi elektrycznych.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#EdwardKopciński">Niezadowalająca jest jakość maszyn drogowych, nawet nowe ich typy bywają źle wykonane. Resort nawiązał kontakt z największymi producentami maszyn drogowych i stwarza możliwość wypróbowywania nowego sprzętu na niektórych budowach przed podjęciem jego masowej produkcji.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#EdwardKopciński">Transportowe spółdzielnie pracy podlegają Centralnemu Związkowi Spółdzielczości Pracy; resort nie może wpływać na działalność inwestycyjną tej spółdzielni, zwłaszcza jeśli idzie o obiekty socjalne, budowane ze środków własnych spółdzielni.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#EdwardKopciński">Własne budownictwo mieszkaniowe resortu utrudniał fakt, że można było wznosić tylko całe budynki, co nie we wszystkich ośrodkach było potrzebne. Obecnie, obok znacznego zwiększenia środków na to budownictwo (ze 140 mln w 1972 r. do 450 mln w roku bież.), umożliwiono resortowi udział w budownictwie spółdzielczym i rad narodowych - dla uzyskania potrzebnej w danej miejscowości ilości mieszkań.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#EdwardKopciński">W celu osiągnięcia istotnego postępu w dziedzinie remontów budynków stacyjnych konieczna jest dalsza rozbudowa oddziałów remontowo-inwestycyjnych. Centralny Zarząd Dróg Publicznych prawidłowo koordynuje inwestycje drogowe podejmowane centralnie i przez rady narodowe.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#EdwardKopciński">Rozpoczęto już prace nad aktualizacją podziału dróg na lokalne i państwowe. Resort dąży do takiego podnoszenia poziomu technicznego i eksploatacyjnego dróg lokalnych, aby niewiele różniły się one od dróg państwowych.</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#EdwardKopciński">Roboty budowlano-montażowe wykonywane na rzecz innych resortów nie utrudniają realizacji własnych inwestycji. Nie ulega wątpliwości, że zakres prac na rzecz innych resortów znacznie przekracza zakres robót wykonywanych przez te resorty na rzecz Ministerstwa Komunikacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#EdwardGarczyński">Działki pod budowę domów jednorodzinnych, zgodnie z ogólnoobowiązującymi przepisami nie są sprzedawane, lecz oddawane w użytkowanie; pobiera się za nie czynsz.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#EdwardGarczyński">Nie ma przepisów, które przewidywałyby pobieranie wyższych opłat za korzystanie z przedszkoli PKP przez dzieci pracowników przedsiębiorstw nie podległych PKP.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#EdwardGarczyński">DY SK US JA:</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejSzubar">Wiele jest jeszcze zaniedbanych budynków dworcowych, zwłaszcza na małych stacjach. Zły jest również stan większości przystanków PKS. Trzeba więcej uwagi poświęcić poprawie sytuacji w tym zakresie. Jest to tym ważniejsze, że coraz więcej młodzieży dojeżdża do szkół i do pracy koleją, a przede wszystkim autobusami PKS. Nie można więc godzić się z ciasnotą, niechlujstwem poczekalni i innych pomieszczeń na stacjach kolejowych i na przystankach PKS. Nie można również godzić się z brakiem kultury i dyscypliny kierowców i konduktorów autobusów PKS.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#AndrzejSzubar">Stan dróg lokalnych jest daleko gorszy aniżeli dróg państwowych. Konieczne jest, by nawierzchniami, mostami i ciągami komunikacyjnymi zajmował się jeden gospodarz.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#AndrzejSzubar">Zwiększonym znacznie nakładom na budownictwo mieszkaniowe wciąż jeszcze nie odpowiadają ani poziom przygotowania dokumentacji, ani też wykonawstwo budowlane.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#LudwikJarosik">Na węźle kolejowym w Oleśnicy powstały dwa komitety budownictwa domów jednorodzinnych. W działalności swej napotykają one na trudności. Podejmującym budowę domków nie stworzono możliwości korzystania z ulg w opłatach ze przewóz materiałów budowlanych. Uzyskanie tych materiałów jest bardzo trudne. Pracownicy PKP mieli za nie płacić ceny hurtowe, przedsiębiorstwa handlowe sprzedające te materiały nie realizują tych postanowień.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#ZdzisławPawlik">Średni czas trwania cykli inwestycyjnych uległ rzeczywiście znacznemu skróceniu. Nadal jednak wiele jest budów kolejowych, które trwają już nawet kilkanaście lat, a daleko jeszcze do ich zakończenia.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#ZdzisławPawlik">Resort stwierdza, że w roku ubiegłym rzeczowe zadania inwestycyjne zostały w pełni wykonane; jak było to możliwe w warunkach niepełnego wykorzystania środków przeznaczonych na inwestycje?</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#ZdzisławPawlik">Należy wydać zdecydowaną walkę niechlujstwu i antysanitarnym warunkom panującym na wielu stacjach kolejowych. Wciąż jeszcze są tam rozwalone płoty, śmietniska wokół budynków, nawet tych niedawno wzniesionych lub odremontowanych. Zbyt wiele też jest jeszcze w kolejnictwie cząstkowych i tymczasowych rozwiązań spraw socjalno-bytowych.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#ZdzisławPawlik">Dyrektor Zespołu NIK - Julian Gnoiński: Z kontroli niektórych większych obiektów inwestycyjnych realizowanych w ubiegłym i w bieżącym roku wynika, że występują braki w przygotowaniu tych inwestycji nie tylko w zakresie założeń, czy dokumentacji. Zbyt wiele decyzji inwestycyjnych podejmuje się w krótkim czasie i zbyt dużo rozpoczyna się budów bez należytego przygotowania organizacyjno-technicznego. Zwiększony zakres działalności inwestycyjnej w kolejnictwie i znacznie rozszerzony front robót wymaga szybkiego uporządkowania całokształtu przedsięwzięć inwestycyjnych.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#ZdzisławPawlik">Wciąż jeszcze niezadowalająca jest jakość wykonawstwa, zwłaszcza inwestycji modernizacyjnych i w remontów kapitalnych.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#ZdzisławPawlik">Zespół prowadzi kontrolę działalności zarządu dróg publicznych i przedsiębiorstwa maszyn drogowych „Madro”, które jest swego rodzaju monopolistą w dziedzinie produkcji maszyn do budowy dróg kołowych. Dotychczasowe wyniki kontroli wykazują, że w „Madro” konstruuje się i produkuje maszyny często nienajlepszej jakości. Np. maszynę do malowania pasów na jezdni, nad której konstrukcją pracowano prawie 10 lat, trzeba było zdyskwalifikować już w momencie prób prototypów.</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#ZdzisławPawlik">Zespół przedstawi Komisji całokształt wyników kontroli zagadnień drogownictwa w pięciu województwach.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#TadeuszBochenek">Z zadowoleniem stwierdzić trzeba postępy osiągnięte w realizacji zadań inwestycyjnych resortu komunikacji. Nadal jednak niezadowalający jest stan realizacji inwestycji w zakresie dróg państwowych, a planowane inwestycje w kamieniołomach wykonane jedynie w 87 proc. Jest to spowodowane niedoborem mocy przerobowych resortowych przedsiębiorstw wykonawstwa inwestycyjnego. Trzeba pamiętać, że rozbudowa kamieniołomów ma duże znaczenie dla budownictwa.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#TadeuszBochenek">Przy budowie i konserwacji dróg lokalnych dochodzi niekiedy do paradoksalnych sytuacji wynikających z nieprecyzyjnego podziału zadań między poszczególne rady narodowe. W miejscowości Bobowa położonej na granicy woj. krakowskiego i rzeszowskiego pozostawiono nie wyremontowany odcinek drogi, brak bowiem jasności, która z rad za ten odcinek odpowiada.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#StanisławSochan">Niepokoi sytuacja inwestycyjne w kamieniołomach. Podejmujący społeczne czyny drogowe odczuwają brak kamienia.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#StanisławSochan">Trzeba więcej uwagi poświęcić estetyce, stanowi sanitarnemu i funkcjonalności budynków stacyjnych, zwłaszcza na szlakach turystycznych. Np. dworzec w Bełżcu mieści się w starym i ciemnym baraku, a do miejscowości tej, w której mieścił się obóz zagłady, przyjeżdża wiele wycieczek krajowych i zagranicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#MarianPopiela">Konieczność zajęcia się uporządkowaniem i modernizacją małych stacji kolejowych potwierdza również przykład stacji kolejowej w Lesku - miejscowości powszechnie odwiedzanej przez turystów. Większej uwagi władz wymaga również dyscyplina i kultura pracy w PKS, zwłaszcza stosunku kierowców i konduktorów do pasażerów.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#RomanRutkowski">Rozwój indywidualnego budownictwa mieszkaniowego utrudnia nie tylko sprawa przydziałów działek, lecz także biurokratyczny sposób zatwierdzania planów budowy i udzielenie zezwoleń na budowę. Konieczne jest usprawnienie działalności odpowiednich agend rad narodowych mających wpływ na rozwój tej formy budownictwa mieszkaniowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JózefDrzewiecki">Wzrasta ilość samochodów, którymi dysponuje PKS. Nie towarzyszy temu jednak odpowiedni rozwój zaplecza. Brak wykonawców, zwłaszcza robót instalacyjnych, opóźnia realizację inwestycji w tej dziedzinie. Biura projektowe nie są zainteresowane w obniżaniu wartości inwestycji i niechętnie podejmują się opracowania typowej dokumentacji dla obiektów zaplecza, co obniżyłoby koszty i skróciło czas inwestycji Należy podjąć kroki zmierzające do szerszego stosowania obiektów typowych, wzmocnić trzeba służbę inwestycyjną PKS.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JanSawicki">Autobusy PKS przebywają wiele godzin w drodze. Nikt nie wie co się z nimi dzieje. Pomoc w razie awarii bywa często spóźniona. Konieczne jest wyposażenie tych autobusów w radiotelefony.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#StanisławaPawelec">Bardzo często oddziały PKS użytkują tabor stary, ale w pełni jeszcze przydatny. Napotykają jednak na trudności wynikające z braku części zamiennych, których się już nie produkuje. Powoduje to duże straty gospodarcze.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#WitoldLubiński">Należy rozbudować sieć stacji naprawczych spalinowego taboru trakcyjnego PKP. Obecnie rozmieszczenie tych stacji sprawia, że trzeba niekiedy na wiele dni wycofywać z eksploatacji uszkodzone lokomotywy.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#EugeniuszGrochal">Poważny wzrost nakładów inwestycyjnych przeznaczonych na rozwój transportu i komunikacji stanowi wysiłek ze strony państwa. Trzeba te zwiększone nakłady jak najbardziej celowo i gospodarnie wykorzystywać. Konieczne jest maksymalne skracanie cykli inwestycyjnych, przyspieszenie dochodzenia nowych obiektów do pełnych zdolności produkcyjnych oraz obniżanie kosztów inwestycji drogą właściwego wykorzystywania sił i środków.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#EugeniuszGrochal">Niedopuszczalne jest zamrażanie środków inwestycyjnych na kilka lub kilkanaście lat, bo tak długo trwają niektóre inwestycje. Zjawiska tego do końca jeszcze nie zlikwidowano.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#EugeniuszGrochal">Postęp w realizacji planu inwestycyjnego jest widoczny. Niezadowalająco przebiega jeszcze realizacja inwestycji tzw. bloku socjalno-bytowego. Trzeba zapewnić należną im rangę. Komisja powróci do tego zagadnienia na jednym z następnych posiedzeń.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#EugeniuszGrochal">W kolejnym punkcie porządku obrad, Komisja rozpatrzyła sten realizacji inwestycji resortu łączności.</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#EugeniuszGrochal">Podstawą dyskusji była informacja, którą przedstawił wiceminister łączności - Henryk Baczko (streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską).</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#EugeniuszGrochal">Uwagi podkomisji zreferował poseł Jerzy Rachowski (PZPR): Plan inwestycyjny w latach 1971–1972 został w zasadzie wykonany pomyślnie. Plan inwestycyjny ogółem wykonano w 1972 roku w 100,9 proc., ale w robotach kubaturowych - zaledwie w 84,3 proc. Podobnie było w 1971 roku. Utrudnia to prawidłową realizację planu inwestycyjnego i prowadzi do dalszych opóźnień.</u>
<u xml:id="u-22.6" who="#EugeniuszGrochal">Słuszne są wysiłki resortu, zmierzające do przekroczenia zadań inwestycyjnych 1973 roku przede wszystkim w drodze dalszego usprawniania procesu inwestycyjnego, skracania cykli inwestycyjnych, usprawnianie dostaw i przyspieszenia dochodzenia do planowanych zdolności produkcyjnych. Szczególną uwagę resort powinien zwrócić na realizację kluczowych obiektów, decydujących o rozwiązywaniu podstawowych zadań planu 5-letniego.</u>
<u xml:id="u-22.7" who="#EugeniuszGrochal">Poczynaniom tym powinno towarzyszyć większe niż dotąd zainteresowanie i pomoc ze strony rad narodowych. Powinny one spowodować lepszą realizację budownictwa ważnych obiektów. Celowe byłoby rozpatrywanie spraw łączności okresowo na sesjach rad narodowych.</u>
<u xml:id="u-22.8" who="#EugeniuszGrochal">Zapotrzebowanie społeczeństwa i instytucji na łączność telefoniczną stale wzrasta. Tylko w Warszawie na załatwienie czeka 92.800 zgłoszeń, z tego prawie 14 tysięcy wniosków z przed 1965 roku. Przewiduje się, że tylko niespełna 49 proc. z tych zapotrzebowań zostanie zaspokojone do 1975 roku. Podobnie kształtuje się sytuacja w innych większych skupiskach ludności. Sytuacja ta wymaga ze strony resortu intensywnego wysiłku na rzecz terminowej realizacji zaplanowanych inwestycji, a nawet wprowadzania do planu dalszych obiektów, intensyfikacji wymaga produkcja central telefonicznych.</u>
<u xml:id="u-22.9" who="#EugeniuszGrochal">Niezadowalająco kształtuje się sytuacja mieszkaniowa pracowników resortu. Przydział mieszkań spółdzielczych jest bardzo skromny i pokrywa znikomą część potrzeb. Jest to tym bardziej niepokojące, że wyłaniają się nowe potrzeby w związku z rozwojem telefonizacji i przemysłu teletechnicznego. W związku z tym potrzebne jest rozważenie możliwości zwiększenia puli mieszkań spółdzielczych przyznawanych resortowi w latach 1974–1975 oraz rozszerzenie zakresu pomocy finansowej dla pracowników pragnących podjąć budowę domów jednorodzinnych.</u>
<u xml:id="u-22.10" who="#EugeniuszGrochal">Przedstawione przez resort materiały pozwalają uznać, że realizacja planu inwestycyjnego w latach 1971–1972 oraz przygotowanie do realizacji planu w 1975 r. stwarzają pomyślne warunki przyspieszenia tempa rozwoju łączności w kraju.</u>
<u xml:id="u-22.11" who="#EugeniuszGrochal">Dyskusja:</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#StanisławSochan">Oczekujących na mieszkania jest o wiele więcej niż rozdzielanych mieszkań. Tymczasem w związku ze zmianami w strukturze rodzin powstają sytuacje, w których w mieszkaniu M-4 mieszka niekiedy jedna osoba, zaś w mieszkaniu M-2 - 6 osób. Powstaje więc pytanie, kto nadzoruje prawidłowy rozdział mieszkań i reguluje sprawy związane z właściwym ich wykorzystywaniem.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#StanisławSzczepaniak">Swego czasu resort zobowiązał się do zakończenia programu telefonizacji sołectw do końca 1974 roku. W międzyczasie powstały gminne rady narodowe, które również zgłaszają określone zapotrzebowania w zakresie telefonów. Jakie są zamierzenia resortu w zakresie telefonizacji wsi?</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#ZdzisławSoluch">Wkrótce rozpocznie się produkcję kabli na podstawie licencji zagranicznych. Wymaga to przygotowania odpowiednich kadr i to nie tylko dla potrzeb produkcji, lecz także dla potrzeb eksploatacji. Tymczasem właśnie w tym zakresie odczuwa się szczególne braki kadrowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#StanisławAntoszewski">Plan robót kubaturowych, jest niewykonywany od 1971 r. Zaległości w tej dziedzinie rosną z roku na rok. Budowa niektórych obiektów inwestycyjnych, trwa wiele lat. Jak resort zamierza rozwiązać tę sprawę?</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#LudwikJarosik">Konieczne jest udzielanie większej pomocy pracownikom budującym, domy jednorodzinne. Pomoc ta - to nie tylko zagadnienie kredytów, to także sprawa pomocy w transporcie, maszynach, materiałach itp. Wydaje się, że resort może tę pomoc zwiększyć.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#TadeuszBochenek">Wydaje się, że przewidywane na rok 1973 przedsięwzięcia budowlane są za małe. Trzeba już dziś myśleć o obiektach, które mają być przekazywane do użytku w następnych latach. Opóźnienie robót kubaturowych może zagrozić wykonawstwu tych inwestycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#HenrykBaczko">Resort sprawuje nadzór wyłącznie nad rozdziałem i wykorzystaniem mieszkań awaryjnych i służbowych. Sytuacja wspomniana przez posła Sochana - jeśli zaszła w tego typu mieszkaniach, będzie przez resort zbadana i rozwiązana. Natomiast przydziały mieszkań spółdzielczych i z budownictwa rad narodowych oraz prawidłowe użytkowanie tych mieszkań nadzorowane są przez rady zakładowe.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#HenrykBaczko">Powołanie urzędów gminnych skomplikowało kwestię radiofonizacji wsi. Zaszła potrzeba zainstalowania telefonów w urzędach-gminnych oraz w mieszkaniach naczelników gmin. Do 30 czerwca b.r. podłączenie telefonów w urzędach zostanie zakończone w całym kraju. Natomiast w mieszkaniach naczelników gmin założenie telefonu jest trudniejsze, ale i to zagadnienie będzie przez resort rozwiązane. Program telefonizacji sołectw jest w związku z tym zakłócony i prawdopodobnie nie zostanie zrealizowany do końca 1974 r.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#HenrykBaczko">Kadra resortu łączności pochodzi głównie ze szkół zakładowych. Niestety, zwłaszcza do zawodów służby liniowej, gdzie warunki pracy są szczególnie ciężkie, chętnych do nauki jest o wiele za mało.</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#HenrykBaczko">Służba kablowa wymaga wysokokwalifikowanych kadr. Pewne preferencje dano już pracownikom tych służb; resort rozważa możliwość wprowadzenie dalszych bodźców. Braki kadry technicznej odczuwają wszystkie służby resortu. Sytuacja jest tym trudniejsza, że całe baza szkoleniowa - od szkół zawodowych poczynając, na uczelniach wyższych kończąc - jest za mała w stosunku do potrzeb resortu.</u>
<u xml:id="u-29.4" who="#HenrykBaczko">Zaległości w budownictwie kubaturowym i związane z tym trudności są duże. Resort nie ma własnego wykonawstwa. Podejmowane są nieustanne interwencje w radach narodowych i właściwych resortach, którym podlegają przedsiębiorstwa wykonawcze. Resort zdecydował, że jeśli wojewódzka rada narodowa nie udzieli odpowiedniej pomocy w realizacji inwestycji, to środki inwestycyjne przesunięte zostaną tam, gdzie rady narodowe wykazują żywsze zainteresowanie zagadnieniami łączności, okazują większą pomoc.</u>
<u xml:id="u-29.5" who="#HenrykBaczko">Możliwości resortu w dziedzinie zapewnienia pracownikom mieszkań są bardzo małe. Niewielkie są środki, które resort może przeznaczyć na budownictwo domów jednorodzinnych. Zarówno pomoc w transporcie, jak i materiałach jest udzielana, ale w bardzo ograniczonym zakresie.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#AdamSumiga">Istnieje - wspólnie opracowany przez związek zawodowy i resort - program poprawy warunków mieszkaniowych i łącznościowców. Rozeznanie potrzeb w tej dziadzinie wskakuje, że są one znacznie większe niż możliwości ich zaspokojenia. Aktualnie brak 10 tys. mieszkań, z czego 60 proc. przypada na większe ośrodki, w których istnieje budownictwo spółdzielcze. Pozostałe 40 proc. przypada na małe miasteczka i wsie, gdzie mówić można przede wszystkim o budownictwie indywidualnym. Waga zagadnienia zwiększy się jeszcze w związku z wyposażaniem placówek pocztowo-telekomunikacyjnych w nowoczesne urządzenia, które obsługiwać będą musieli odpowiednio przygotowani fachowo pracownicy spoza terenu działania danej placówki. Stąd wniosek - w sprawie zwiększenia przydziału mieszkań dla łącznościowców z budownictwa rad narodowych.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#AdamSumiga">W resorcie łączności nie ma odpowiednich możliwości udzielania pomocy pracownikom w uzyskaniu mieszkań spółdzielczych przez dotacje z funduszu mieszkaniowego, Fundusz ten bowiem jest bardzo niski i jedynie zmiany w sposobie ustalania wysokości funduszu za osiągnięcia ekonomiczne (odpowiednik funduszu zakładowego) może spowodować pewne powiększenie kwot na cele pomocy mieszkaniowej pracownikom.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#MarianPopiela">Sprawa przydziału mieszkań dla pracowników urzędów pocztowo-telekomunikacyjnych jest często traktowana przez terenowe rady narodowe niewłaściwie. Jako nisko zarabiający skazani są na przydziały mieszkań kwaterunkowych i zwykle znajdują się na ostatnim miejscu.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#MarianPopiela">W nowosądeckim, który jest atrakcyjnym terenem turystycznym i uzdrowiskowym, brak odpowiednich lokali na placówki pocztowe. Nie docenia się też w należyty sposób trudnej i odpowiedzialnej pracy łącznościowców, czego wyrazem jest np. to, że od wielu lat żadnemu z nich nie wręczono odznaczenia państwowego. Niezbędne wydaje się więc zwiększenie troski o pracowników łączności w terenie, zwłaszcza w zakresie warunków pracy i socjalno-bytowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#AndrzejSzubar">Nastąpiła istotna poprawa w działalności inwestycyjnej resortu łączności wyrażająca się zarówno pomyślną realizacją zadań, jak też uporządkowaniem procesów inwestycyjnych. Nastąpiła też widoczna poprawa poziomu kadr.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#AndrzejSzubar">Jednocześnie obserwuje się nadal trudności transportowe urzędów pocztowo-telekomunikacyjnych. Brak własnych środków lokomocji, a te które są - nie są w pełni sprawne. Przy omawianiu realizacji planu za rok 1972 Komisja powinna zapoznać się z programem działania resortu w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#AndrzejSzubar">Ze wszech miar słusznym posunięciem było zdecentralizowanie środków niezbędnych na wyposażenie i remont placówek pocztowo-telekomunikacji w terenie. Dalsze decentralizacja tych środków pozwoliłaby przyspieszyć obniżenie kosztów bieżących remontu i porządkowanie otoczenia placówek. Urząd pocztowo-telekomunikacyjny jest urzędem państwowym i powinien mieć odpowiedni wygląd.</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#AndrzejSzubar">Płace listonoszy uległy pewnemu zwiększeniu, nadal jednak należałoby poszukiwać dróg poprawienia warunków ich pracy. Może należałoby zmniejszyć rejony lub przedsięwziąć inne środki, które pozwoliłyby listonoszom łączyć dotychczasowe obowiązki z inkasem opłat za światło, gaz, radio itp. Trzeba staranniej dobierać listonoszy. Często są to osoby niesprawdzone, którym powierza się cenne przesyłki i odpowiedzialną pracę doręczania ważnej korespondencji.</u>
<u xml:id="u-32.4" who="#AndrzejSzubar">Trudno liczyć na to, że zmniejszające się budownictwo mieszkaniowe rad narodowych zaspokoi potrzeby łącznościowców. Można liczyć przede wszystkim na budownictwo resortowe, które trzeba zaplanować oraz na budownictwo indywidualne i spółdzielcze. Wydaje się celowe, by resort skorzystał z doświadczeń Ministerstwa Komunikacji zarówno w zakresie budownictwa resortowego, jak też w dziedzinie pomocy w budownictwie indywidualnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#ZdzisławSoluch">W związku z trudnościami w realizacji zadań budownictwa kubaturowego dla telefonii, wydaje się celowe, by Komisja wystąpiła do wojewódzkich zespołów poselskich, z propozycją zajęcia się tym zagadnieniem; spowodować trzeba tą drogą, by terenowe rady narodowe i przedsiębiorstwa budowlano-montażowe podjęły kroki mające na celu przełamanie trudności, które hamują realizację całego planu inwestycyjnego resortu łączności.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#ZdzisławSoluch">Nic nie wskazuje na to, by szybko mogły być rozwiązane trudności kadrowe służb resortu; absolwenci resortowych szkół zawodowych przeważnie podejmują pracę w przemyśle, gdzie uzyskują lepsze warunki procy. Wydaje się celowe, by Komisja zapoznała się programem działania resortu w zakresie zapewnienia odpowiedniej liczby fachowych kadr.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#ZdzisławSoluch">Dyrektor Zespołu NIK - Julian Gnoiński: Zespół przeprowadzał kontrolę działalności inwestycyjnej resortu w zakresie kapitalnych remontów, które mają istotne znaczenie dla poziomu telekomunikacji w kraju. Obecnie planuje się kompleksową kontrolę działalności przemysłu teleelektronicznego, który od niedawna pozostaje w gestii resortu łączności.</u>
<u xml:id="u-33.3" who="#ZdzisławSoluch">Ostatnio napływają do NIK liczne skargi od obywateli, i to głównie z Warszawy, w sprawie długotrwałego oczekiwania na założenie telefonu. Wynika to niewątpliwie z opublikowania zamierzeń w dziedzinie rozwoju sieci telefonicznej w kraju oraz z niezrozumienia, że są to plany długofalowe. Należałoby tę sprawę wyjaśnić społeczeństwu przy pomocy środków masowego przekazu.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#HenrykBaczko">Wszystkie wnioski i uwagi zgłoszone w dyskusji są w pełni uzasadnione i będą wzięte pod uwagę w działalności resortu.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#HenrykBaczko">Sprawa porządkowania otoczenia urzędów pocztowych znajduje się w polu widzenia resortu; wydane zostały odpowiednie zarządzenia i są one egzekwowane. Ogólnie biorąc można chyba stwierdzić, że wygląd i wyposażenie urzędów pocztowo-telekomunikacyjnych korzystnie wyróżnia się wśród innych urzędów państwowych.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#HenrykBaczko">Resort zamierza rozszerzyć zakres i unowocześnić pracę listonoszy, przede wszystkim przez szerokie zastosowanie motorowerów, motocykli a nawet samochodów. Eksperymenty w tym zakresie są już podejmowane.</u>
<u xml:id="u-34.3" who="#HenrykBaczko">Ze wszech miar słuszne wydaje się skorzystanie przez resort z doświadczeń Ministerstwa Komunikacji w zakresie własnego budownictwa mieszkaniowego i pomocy dla indywidualnego budownictwa pracowniczego.</u>
<u xml:id="u-34.4" who="#HenrykBaczko">Skargi w sprawie niezakładania telefonów nasilają się wtedy, gdy instaluje się nowe centrale telefoniczne. Nadużyć w tych sprawach jest stosunkowo bardzo niewiele, co dobrze świadczy o poziomie moralnym pracowników telefonii.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#TadeuszBochenek">Omówienie problemu zabezpieczenia kadr dla resortu łączności jest potrzebne i będzie dokonane na jednym z kolejnych posiedzeń Komisji.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#TadeuszBochenek">Słuszny wydaje się wniosek w sprawie wystąpienia do wojewódzkich zespołów poselskich z prośbą o pomoc w przełamaniu trudności w budownictwie kubaturowym dla telefonii.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#TadeuszBochenek">Informacja ministra, materiały resortu, koreferat i przebieg dyskusji wykazały, że wysiłki resortu podjęte w latach 1971–1972 i zmierzające do usprawnienie działalności inwestycyjnej dały dobre wyniki. Jest to tym cenniejsze, jeśli uwzględnić zaniedbanie lat ubiegłych w tej dziedzinie i dużą dynamikę wzrostu zadań w ostatnich dwóch latach.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#TadeuszBochenek">Ze wszech miar słuszne są również wnioski dotyczące dalszego skracania cykli na wszystkich etapach procesu inwestycyjnego, typizacji obiektów i inne zmierzające do przyspieszenia wykonawstwa ważnych zadań w dziedzinie rozwoju i unowocześnienia różnych form łączności w naszym kraju.</u>
<u xml:id="u-35.4" who="#TadeuszBochenek">Pełnego poparcia godne są wnioski dotyczące dalszej poprawy warunków pracy i socjalno-bytowych łącznościowców.</u>
<u xml:id="u-35.5" who="#TadeuszBochenek">[STRESZCZENIE]</u>
<u xml:id="u-35.6" who="#TadeuszBochenek">O REALIZACJI PROGRAMU INWESTYCYJNEGO W RESORCIE KOMUNIKACJI.</u>
<u xml:id="u-35.7" who="#TadeuszBochenek">Streszczenie informacji przedstawionej przez wiceministra komunikacji Kazimierza Jacukowicza na posiedzeniu Komisji Komunikacji i Łączności w dniu 15 kwietnia 1973 r.</u>
<u xml:id="u-35.8" who="#TadeuszBochenek">Środki na rozbudowę i modernizację krajowego systemu transportowego umożliwiają dostosowanie tempa rozbudowy i modernizacji bazy materiałowo-technicznej do przewidywanego wzrostu potrzeb przewozowych. Dotychczas programy w tym zakresie realizowane są zadowalająco, a w niektórych działach - nawet z pewnym wyprzedzeniem, dotyczy to zwłaszcza budowy nowych odcinków linii kolejowych, elektryfikacji kolei, modernizacji parku wagonów osobowych oraz remontów kapitalnych nawierzchni. Na przykład postęp prac przy budowie linii Zawiercie - Radzice powinien umożliwić przekazanie jej do ruchu w połowie 1974 roku - na 30-lecie Polski Ludowej, to jest o półtora roku wcześniej niż zakładano w planie 5-letnim. Zwiększenie sprawności pracy transportu kolejowego nastąpiło między innymi dzięki zgodnym z programem dostawom wagonów i środków trakcyjnych i konsekwentnemu wdrażaniu usprawnień procesów przewozowo-eksploatacyjnych, a zwłaszcza - dzięki rozwijaniu przewozów zmarszrutyzowanych i wahadłowych.</u>
<u xml:id="u-35.9" who="#TadeuszBochenek">Pomyślnie realizowany jest program rozwoju transportu samochodowego. Duże znaczenie ma zakup licencji na autobus Berliet. Do czasu uruchomienia seryjnej produkcji wersji międzymiastowej tego autobusu - niedobór taboru PKS zostanie złagodzony w drodze importu.</u>
<u xml:id="u-35.10" who="#TadeuszBochenek">Przyspieszono realizację rozwoju transportu lotniczego. Szczególnie dynamiczny jest rozwój komunikacji międzynarodowej. Zakupiono dwa samoloty dalekiego zasięgu IŁ-62, zaś linie krajowe zasila się wycofywanymi z linii zagranicznymi samolotami IŁ-18. Planowo postępuje modernizacja lotnisk oraz budowa nowego portu lotniczego w Gdańsku, który jeż w II kwartale 1974 r. przyjmie pierwsze samoloty.</u>
<u xml:id="u-35.11" who="#TadeuszBochenek">Nastąpił wyraźny postęp w usprawnianiu wszystkich faz procesu inwestycyjnego. Skrócono cykle inwestycyjne wielu obiektów. Usprawniono i przyspieszono prace nad dokumentacją projektową.</u>
<u xml:id="u-35.12" who="#TadeuszBochenek">Nastąpiła poprawa wykonawstwa.</u>
<u xml:id="u-35.13" who="#TadeuszBochenek">W 1972 r. plan oddawania obiektów inwestycyjnych wykonano w 99,9 proc., a PKP - w 102 proc. Niektórzy inwestorzy nie wykonali planów. Było to skutkiem niewłaściwego programowania inwestycji, przewlekłego przygotowywania założeń techniczno-ekonomicznych oraz dokumentacji technicznej i prawnej, zbyt powolnego tempa wdrażania typizacji i prefabrykacji w budownictwie kubaturowym, opóźniania ostatecznego terminu kończenia robót w obiektach przekazanych do wstępnej eksploatacji itd.</u>
<u xml:id="u-35.14" who="#TadeuszBochenek">Niezadowalająco przebiegała realizacja zadań w zakresie poprawy warunków socjalno-bytowych. Dotyczy to zwłaszcza budownictwa indywidualnego.</u>
<u xml:id="u-35.15" who="#TadeuszBochenek">Rozwój tego budownictwa w resorcie, a zwłaszcza w kolejnictwie, ma olbrzymie znaczenie dla działalności eksploatacyjnej. Budownictwo indywidualne stabilizuje załogi, a zarazem stwarza nieraz jedyną możliwość poprawy warunków mieszkaniowych kolejarzy, sprzyja lepszemu nadzorowi nad urządzeniami kolejowymi. Ma więc ono poważny wpływ na bezpieczeństwo ruchu i regularność biegu pociągów.</u>
<u xml:id="u-35.16" who="#TadeuszBochenek">Przedsiębiorstwa budowlane z zasady nie podejmują realizacji budownictwa mieszkaniowego na stacjach położonych wzdłuż linii kolejowych, motywując to nieopłacalnością tych przedsięwzięć. W związku z tym w ciągu minionych lat narosło wiele niezaspokojonych potrzeb mieszkaniowych. Resort komunikacji dokłada wszelkich starań, by stworzyć załogom jak najlepsze warunki budowy domów jednorodzinnych. Przynosi to już konkretne efekty. Rozwój tego budownictwa hamuje brak terenów budowlanych, niedostatek materiałów budowlanych oraz kłopoty z uzyskiwaniem kredytów bankowych.</u>
<u xml:id="u-35.17" who="#TadeuszBochenek">Zadania inwestycyjne resortu są w roku bieżącym większe niż w roku ubiegłym. Poza realizacją zadań bieżących trzeba odrobić zaległości z roku ubiegłego.</u>
<u xml:id="u-35.18" who="#TadeuszBochenek">W związku z tym resort:</u>
<u xml:id="u-35.19" who="#TadeuszBochenek">- podejmuje dalsze kroki organizacyjno-techniczne w celu zwiększenia potencjału resortowych przedsiębiorstw budowlano-montażowych;</u>
<u xml:id="u-35.20" who="#TadeuszBochenek">- prowadzi rozmowy z resortem budownictwa w celu przyspieszenia realizacji zadań oraz przyjęcia robót specjalistycznych wykraczających poza zakres działania resortowych przedsiębiorstw budowlano-montażowych;</u>
<u xml:id="u-35.21" who="#TadeuszBochenek">- rozwija wykonawstwo systemem; gospodarczym, zwłaszcza w pionie PKP;</u>
<u xml:id="u-35.22" who="#TadeuszBochenek">- rozwija systemy prefabrykacji, zwłaszcza obiektów inżynierskich, nastawni, drobnych obiektów kubaturowych i w zakresie montażu torów;</u>
<u xml:id="u-35.23" who="#TadeuszBochenek">- rozwija kontrolę postępu realizacji zadań o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej, ze szczególnym uwzględnieniem bloku socjalno-bytowego.</u>
<u xml:id="u-35.24" who="#TadeuszBochenek">[STRESZCZENIE]</u>
<u xml:id="u-35.25" who="#TadeuszBochenek">REALIZACJA PROGRAMU INWESTYCYJNEGO RESORTU ŁĄCZNOŚCI.</u>
<u xml:id="u-35.26" who="#TadeuszBochenek">Streszczenie informacji przedstawionej przez wiceministra łączności Henryka Baczko na posiedzeniu Komisji Komunikacji i Łączności w dniu 13 kwietnia 1973 r.</u>
<u xml:id="u-35.27" who="#TadeuszBochenek">Resort łączności opracował kompleksowy program rozwoju telekomunikacji, przemysłu teleelektronicznego oraz radia i telewizji który został przyjęty przez Prezydium Rządu. W latach 1971–1972 przekroczono efekty rzeczowe określone w planie 5-letnim i stworzono warunki realizacji zwiększonych zadań rozwoju środków łączności w latach 1973–1975. Nie osiągnięto jednak zakładanego tempa budowy central telefonicznych oraz obiektów produkcyjnych w przemyśle, ze względu na trudności występujące w budownictwie kubaturowym.</u>
<u xml:id="u-35.28" who="#TadeuszBochenek">W latach 1971–1972 wydatkowano na inwestycje resortu łączności blisko 4,6 mld zł. Nakłady inwestycyjne w r. 1973 sięgają prawie 3,4 mld zł.</u>
<u xml:id="u-35.29" who="#TadeuszBochenek">Resort podejmuje różnorodne przedsięwzięcia mające na celu rozwiązanie trudnych problemów inwestycyjnych. Celowi temu służyć będą m.in. nowe, skrócone cykle realizacji inwestycji oraz rozszerzony program typizacji budynków, a przede wszystkim powszechniejsze stosowanie powtarzalności obiektów.</u>
<u xml:id="u-35.30" who="#TadeuszBochenek">Zgodnie z decyzją rządu resort podejmuje przedsięwzięcia zmierzające do rozbudowy i modernizacji zakładów produkcji kabli telekomunikacyjnych. Przewiduje się, że do r. 1975 beza produkcyjna przemysłu kablowego zapewni zaspokojenie potrzeb wynikających z założonego rozwoju środków łączności.</u>
<u xml:id="u-35.31" who="#TadeuszBochenek">Szczególnie trudny jest problem mieszkaniowy pracowników łączności. Głównym kierunkiem rozwiązywania tego problemu jest rozwój budownictwa spółdzielczego. Limit przyznany resortowi na budownictwo spółdzielcze pozwala na uzyskanie około 1.465 mieszkań. W budownictwie awaryjnym przewiduje się uzyskanie w 5-latce 455 mieszkań, przeznaczonych wyłącznie dla pracowników pogotowia produkcyjnego i technicznego. Liczby te są większe niż w ubiegłej 5-latce niemal 5-krotnie. Mimo to potrzeby nie zostaną zaspokojone. Wynoszą one obecnie około 10 tys. mieszkań. W związku z tym i w związku z coraz bardziej narastającymi potrzebami resortu w zakresie rekrutacji kadr - budownictwo mieszkaniowe w bieżącej 5-latce i w latach 1976–1980 musi być realizowane w o wiele większym zakresie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>