text_structure.xml
4.98 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 25 marca 1975 r. Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi, obradująca pod przewodnictwem posła Floriana Wichłacza (PZPR), rozpatrywała kierunki rozwoju floty morskiej.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Handlu Zagranicznego i Gospodarki Morskiej z wiceministrem - Edwinem Wiśniewskim, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz dyrektor Zespołu NIK - Wacław Kosicki.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Podstawą dyskusji były materiały opracowane przez Ministerstwo Handlu Zagranicznego i Gospodarki Morskiej o przewidywanych kierunkach rozwoju floty morskiej, które przedstawił wiceminister Edwin Wiśniewski oraz materiały Najwyższej Izby Kontroli na temat realizacji inwestycji tonażowych w gospodarce marskiej.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">W dyskusji udział wzięli posłowie: Jan Szymański (PZPR), Jerzy Piskorz-Nałęcki (PZPR), Michał Trejgis (ZSL), Alfred Przydatek (bezp.), Jan Mendalka (PZPR), Jan Mendel (PZPR), Bolesław Rakowski (PZPR), Tadeusz Stadniczeńko (SD), Władysław Gaweł (PZPR) i Florian Wichłacz (PZPR); dodatkowych wyjaśnień udzielili: wiceminister handlu zagranicznego i gospodarki morskiej - Edwin Wiśniewski, dyrektorzy departamentów w tym resorcie Kazimierz Moniak i Halina Polkowska oraz dyrektor Zespołu NIK - Wacław Kosicki.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">W dyskusji pozytywnie oceniono wstępne założenia kolejnej 5-latki w dziedzinie rozwoju floty handlowej.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Wskazywano, że w toku ostatecznego ustalania założeń należy szczególny nacisk położyć na możliwie najpełniejsze zaspokojenie potrzeb przewozowych polskiego handlu zagranicznego. Coraz większe znaczenie mieć będzie nie tylko obsługa przez polską flotę naszego eksportu, lecz również dynamicznie zwiększającego się importu.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Za słuszne uznano zamierzenia dotyczące modernizacji floty, zwłaszcza wprowadzanie do eksploatacji coraz większej ilości statków specjalistycznych (kontenerowców, statków typu ro-ro bliskiego i dalekiego zasięgu, promów pasażersko-towarowych, barkowców i innych), jak również budowy floty zbiornikowców do przewozów paliw płynnych, siarki i chemikaliów.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Z uwagi na potrzebę zapewnienia właściwej obsługi handlu zagranicznego oraz na wysoką opłacalność tego rodzaju przewozów dla floty liniowej, przeważająca ilość przewozów drobnicy powinna być dokonywana flotą własną.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Biorąc pod uwagę zróżnicowaną strukturę geograficzną obrotów handlu zagranicznego, jak również konieczność utrzymywania dostatecznej częstotliwości połączeń liniowych, dla zapewnienia racjonalnej eksploatacji statków linii regularnych konieczne jest pozyskanie do przewozu ładunków obcych, jako uzupełniających dla podstawowej masy ładunków polskiego handlu zagranicznego. Zwiększenie przewozów obcych ładunków tonażem liniowym pozwoli na zwiększenie wpływów armatora z racji eksportu usług, poprawi rentowność floty i pozwoli na dalsze zwiększenie częstotliwości połączeń.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Do bardzo ważnych przewozów z uwagi na ciągłość i pewność podaży należą ładunki tranzytowe, szczególnie krajów RWPG.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Rentowność i konkurencyjność naszej floty zależy w dużej mierze od poziomu technicznego eksploatowanych statków. Nakłada to na polski przemysł stoczniowy obowiązek dostosowania produkcji statków morskich do wymogów nowoczesności. Wymogi te powinny być rygorystycznie przestrzegane przy zakupie statków za granicą.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Za niezbędne uznano ścisłe korelowanie planów rozbudowy floty z rozwojem i modernizacją portów morskich, z rozbudową sieci dróg kolejowych, kołowych i wodnych.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Komisja przyjęła do wiadomości informację resortu.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">W kolejnym punkcie porządku obrad dyrektor departamentu w Ministerstwie Handlu Zagranicznego i Gospodarki Morskiej Kazimierz Moniak udzielił odpowiedzi na pytania posłów: Jana Szymańskiego (PZPR), Bolesława Rakowskiego (PZPR), Jana Mendalki (PZPR) i Alfreda Przydatka (bezp.).</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Wyjaśnienia dotyczyły m.in. dostaw pogłębiarek dla portów, skupu ryb oraz przetwórstwa odpadów rybnych.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>