text_structure.xml 7.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 20 września 1974 r. Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi, obradująca pod przewodnictwem posła Floriana Wichłacza (PZPR), rozpatrywała problemy budowy Portu Północnego oraz inwestycji towarzyszących.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Handlu Zagranicznego i Gospodarki Morskiej z wiceministrem Romualdem Pietraszkiem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych oraz Ministerstwa Finansów.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Podstawą dyskusji były doręczone uprzednio posłom materiały opracowane przez Ministerstwo Handlu Zagranicznego i Gospodarki Morskiej, które zreferował wiceminister Romuald Pietraszek.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Sprawozdawcą podkomisji, która wizytowała Port Północny oraz Port Gdański był poseł Władysław Gaweł (PZPR). W skład podkomisji wchodzili ponadto posłowie: Józef Malina (PZPR), Alfred Przydatek (bezp.), Florian Wichłacz (PZPR), Józef Wojtala (SD) i Mirosław Żurek (ZSL).</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Dotychczasowy przebieg budowy Portu Północnego i dalsze zamierzenia w tej dziedzinie pozwalają na stwierdzenie, że inwestycja ta była i jest realizowana przy zastosowaniu nowatorskich rozwiązań projektowych i nowoczesnych technologii wykonawczych. Wypróbowano i zastosowano wiele nowych technologii, które należy uznać za podstawowe dla dalszego budownictwa portowego.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Import urządzeń portowych ograniczono do niezbędnego minimum. Zaprojektowano i zastosowano wiele nowych prototypowych urządzeń i maszyn, które wykonał przemysł krajowy. Doświadczenia w ich eksploatacji posłużyć powinny dla dalszego ich doskonalenia. Wymaga to szerokiej konsultacji projektantów i wykonawców z użytkownikami.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Analiza efektywności inwestycyjnej Portu Północnego wykazuje wysokie korzyści ogólnospołeczne i ekonomiczne. Budowie podstawowych obiektów, jakimi są bazy przeładunkowe, towarzyszy jednak budowa infrastruktury portowej, która zapewnić musi prawidłowe funkcjonowanie nie tylko baz oddawanych obecnie do eksploatacji, lecz również mających powstać w przyszłości. Jest to konieczne, mimo że w pierwszym okresie obniża ekonomiczną efektywność eksploatacji portu.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Biorąc pod uwagę trudne warunki budowy Portu Północnego, wysiłek głównych uczestników procesu inwestycyjnego zasługuje na wysoką ocenę. Zdobyty dotychczas doświadczenia powinny być wykorzystane w dalszym procesie inwestycyjnym.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Niezbędne jest w szczególności lepsze podbudowywanie dalszych prac programowych i projektowych wieloletnimi programami dotyczącymi obrotów portu i ich struktury. Wymaga to pogłębiania odpowiednich badań i analiz. Doświadczenia wskazują na konieczność doskonalenia form działania, na zapewnienie większej samodzielności każdego z uczestników procesu inwestycyjnego, na potrzebę lepszej organizacji ich współdziałania.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Budowa nowego portu charakteryzującego się nowoczesną technologią i techniką obsługi ładunków i środków transportowych wymagała podjęcia prac w zakresie zmian organizacyjnych zarówno w skali samego przedsiębiorstwa Zarządu Portu Gdańsk, jak i w zakresie współpracy z dostawcami ładunków to jest koleją i żeglugą. Dla sprawnej obsługi bazy przeładunkowej węgla ustalono z kopalniami, Centralą Handlu Zagranicznego. „Węglokoks” i koleją nową organizację spływu masy towarowej do portu i na statki. Ustalenia te winny być ściśle przestrzegane.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Dla Portu Północnego zapewnić trzeba odpowiednio wykwalifikowaną kadrę pracowników. Obowiązek ten spoczął na Zarządzie Portu. Przeszkolono część załogi wybranej spośród pracowników starego portu oraz dokonano naboru nowych wysokokwalifikowanych pracowników, głównie z uczelni technicznych. Odczuwa się brak uczelni kształcącej specjalistów w zakresie techniki i technologii przeładunków portowych.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Doskonalić trzeba system bodźców ekonomicznych i zapewnić należyte warunki socjalne dla pracowników portu.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">W pierwszym etapie niepełna realizacja planu inwestycji mieszkaniowych stworzyła trudności, przy werbunku kadry kwalifikowanej w głębi kraju.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Budowa nowego portu przebiega prawidłowo. Jej realizacja odpowiada światowym tendencjom w przewozach morskich, tworzy lepsze warunki udziału Polski w intensywnym rozwoju światowej wymiany towarowej.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">W dyskusji udział wzięli posłowie: Ryszard Wasik (PZPR), Bolesław Makowski (PZPR), Jan Król (PZPR), Tadeusz Stadniczeńko (SD), Alfred Przydatek (bezp.), Wiesław Mróz (PZPR), Mirosław Żurek (ZSL) i Florian Wichłacz (PZPR). Dodatkowych wyjaśnień udzielili: wiceminister handlu zagranicznego i gospodarki morskiej Romuald Pietraszek, wicedyrektor departamentu w Ministerstwie Finansów - Józef Pięta oraz dyrektor zespołu w Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - Czesław Gościłowicz.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Podkreślano, że budowa Portu Północnego jest olbrzymim przedsięwzięciem inwestycyjnym, które w pierwszym etapie zostało pomyślnie zrealizowane. Wyrażono uznanie wszystkim uczestnikom tego procesu inwestycyjnego za terminową i sprawną realizację trudnych zadań.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Wskazywano na konieczność jak najpełniejszej synchronizacji z budową Portu rozwoju sieci dróg kolejowych i bitych, jak również produkcji specjalistycznego taboru kolejowego i samochodowego.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Niezbędne jest rozwijanie zaplecza technicznego oraz produkcji urządzeń portowych.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Za pilne uznano przedsięwzięcia służące oczyszczaniu basenów Portu Północnego od zanieczyszczeń ropą i wodami balastowymi.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Wiele uwagi poświęcono w dyskusji warunkom socjalnym kadry Portu Północnego.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Przewodniczący Komisji - poseł Florian Wichłacz (PZPR) wyraził w imieniu Komisji uznanie dla budowniczych Portu Północnego. Kartoteka „ludzi morza”, którą prowadzi się w Muzeum Morskim w Gdańsku powinna być uzupełniona nazwiskami tych, którzy wyróżnili się przy budowie Portu Północnego.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>