text_structure.xml 12.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 13 grudnia 1973 r. Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi, obradująca pod kolejnym przewodnictwem posłów: Tadeusza Stadniczeńko (SD) i Floriana Wichłacza (PZPR), rozpatrzyła:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">— wykorzystanie potencjału produkcyjnego wędzarni dla celów zaopatrzenia rynku wewnętrznego;</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">— informację ministra żeglugi o zadaniach i warunkach rozwoju śródlądowej żeglugi towarowej ze specjalnym uwzględnieniem stanu polskich dróg wodnych i możliwości produkcyjnych polskiego okrętownictwa rzecznego;</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">— stan zabezpieczenia przeciwpożarowego w stoczniach remontowych, portach i flocie.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Żeglugi z wiceministrem Edwinem Wiśniewskim, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz dyrektorzy Zespołu NIK: Wacław Kosicki i Leon Iwanicki.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">Podstawą dyskusji na temat wykorzystania potencjału produkcyjnego wędzarni dla celów zaopatrzenia rynku wewnętrznego była doręczona uprzednio posłom informacja opracowana przez Ministerstwo Żeglugi.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">Sprawozdawcą był poseł Florian Wichłacz (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">Dostawy ryb wędzonych na rynek wewnętrzny, mimo iż stale wzrastają, nie pokrywają zapotrzebowania. Największe niedobory występują w województwach centralnych, wschodnich i południowych.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">W związku z wyeksploatowaniem tradycyjnych akwenów i wejściem na nowe łowiska, należy liczyć się z pojawieniem się na rynku krajowym nowych dotychczas nieznanych gatunków ryb. Jedną z nich jest ryba, która już przyjęła się na naszym rynku — makrela. Istnieje zatem potrzeba opracowania nowych technologii przetwórstwa tych ryb, a m.in. wędzarnictwa.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">Nie są dotychczas w pełni wykorzystywane możliwości zlecania wędzenia ryb zakładom prywatnym, posiadającym wolne moce przerobowe; przedsiębiorstwa rybackie nie przejawiają dostatecznego zainteresowania rozwojem mocy produkcyjnych własnych wędzarni.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">Wiele do życzenia pozostawia rytmiczność dostaw ryb i przetworów rybnych na rynek wewnętrzny, zwłaszcza w okresie letnim. Główną przyczyną tego jest brak odpowiednich urządzeń chłodniczych w sklepach, zwłaszcza wiejskich oraz transportu specjalistycznego.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">Zamierzenia inwestycyjne resortu na kolejną 5-latkę przewidują poważny wzrost potencjału produkcyjnego wędzarni; równocześnie zamierza się w szerszym zakresie wykorzystywać wędzarnie prywatne i spółdzielcze. Niezbędne jest stworzenie właścicielom tych wędzarń i spółdzielniom możliwości zakupu urządzeń tzw. małej mechanizacji.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">Pełne wykorzystanie istniejących mocy produkcyjnych oraz nowo instalowanych urządzeń wędzarniczych uzależnione jest przede wszystkich od sprawnego zorganizowania dystrybucji ryb, odpowiedniego wyposażenia sklepów specjalistycznych i ogólnospożywczych, od zwiększenia transportu chłodniczego.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MirosławŻurek">Należy tak ustalić bodźce ekonomiczne, ażeby zachęcały one do podejmowania przetwórstwa najbardziej poszukiwanych na rynku wewnętrznym gatunków ryb.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MirosławŻurek">Niezbędne jest podjęcie wysiłków dla bardziej prawidłowego lokalizowania przedsiębiorstw przetwórczych i lepszego wykorzystania odłowionych ryb. Nie w pełni wykorzystane są jeszcze możliwości istniejące w tym zakresie np. na terenie woj. koszalińskiego i woj. szczecińskiego.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#MirosławŻurek">Gdybyśmy dysponowali większą możliwością zamrażania ryb świeżych i sprawnym transportem chłodniczym, można by lokalizować wędzarnie ryb w głębi kraju; usprawniłoby to dystrybucję ryb.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JanMendelka">Zapotrzebowanie na ryby wędzone nie jest nadal w pełni zaspokojone. Trzeba poświęcić temu więcej uwagi, gdyż jest to produkt, który może stanowić poważne uzupełnienie niedostatecznych dostaw mięsa i jego przetworów.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#JanMendelka">Należałoby zapewnić pełne wykorzystanie istniejących mocy produkcyjnych prywatnych wędzarni. Wędzarnie te z reguły nie pracują latem, gdyż nie dysponują odpowiednim zapleczem chłodniczym i transportem dla przewiezienia wędzonej ryby.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MichałTrejgis">Warunkiem sprzedaży ryb wędzonych jest wyposażenie sklepów wiejskich w urządzenia chłodnicze. Powinno to być przedmiotem szczególnej troski organizacji handlowych. Wędzarnie lokalizować należy w pobliżu rynku zbytu; jak dotąd w woj. lubelskim - podobnie jak i w innych województwach centralnych, nie ma możliwości wędzenia ryb.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#MichałTrejgis">Nie ulega wątpliwości potrzeba zwiększenia w ogóle potencjału wędzarniczego. Przedtem trzeba jednak wykorzystać w pełni zdolności produkcyjne, które istnieją. Nie wykorzystuje tych zdolności w pełni wielkie przedsiębiorstwo uspołecznione jakim jest szczeciński „Gryf”.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#MichałTrejgis">Niezbędne jest zapewnienie środków na import nowoczesnych urządzeń dla wędzarni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#WiesławMróz">Przewidzieć należy odpowiednie środki na unowocześnienie zwłaszcza tych hurtowni ryb wędzonych, które zlokalizowane są w miejscowościach odległych od Wybrzeża.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#WiesławMróz">Ma to zasadnicze znaczenie dla jakości sprzedanych ryb. Niejednokrotnie hurtownie te mieszczą się w pomieszczeniach prowizorycznych, nie odpowiadających wymogom sanitarnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JanMendel">Wydaje się, że zbyt niski jest normatyw zapasów w hurtowniach, aby móc pokryć zapotrzebowanie w okresie sezonu letniego, gdy zamykane są usługowe wędzarnie prywatne.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#JanMendel">Podatkowych wyjaśnień udzielili: wiceminister żeglugi - Edwin Wiśniewski oraz przedstawiciel Ministerstwa Finansów - Modest Radomyski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#TadeuszStadniczeńko">Dyskusja wskazała na konieczność dalszej intensyfikacji działań służących poprawie zaopatrzenia rynku zarówno w tradycyjne, jak i nowe gatunki ryb wędzonych. W tym celu niezbędne jest zwiększenie potencjału produkcyjnego wędzarni, jak i udoskonalenia dystrybucji.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#TadeuszStadniczeńko">Komisja przyjęła informację Ministerstwa Żeglugi i zobowiązała resort, aby we Współdziałaniu z Ministerstwem Handlu Wewnętrznego, z CRS „Samopomoc Chłopska” i z Ministerstwem Finansów wykorzystał wynikające z dyskusji wnioski w sprawie poprawy zaopatrzenia rynku w ryby.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#TadeuszStadniczeńko">Komisja rozpatrzyła informację o zadaniach i warunkach rozwoju śródlądowej żeglugi towarowej ze specjalnym uwzględnieniem stanu polskich dróg wodnych i możliwości produkcyjnych polskiego okrętownictwa rzecznego, którą przedstawił wiceminister żeglugi - Edwin Wiśniewski.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#TadeuszStadniczeńko">W dyskusji udział wzięli posłowie Jerzy Piskorz-Nałęcki (PZPR), Jan Mendalka (PZPR), Bolesław Rakowski (PZPR), Jan Mendel (PZPR), Alfred Przydatek (bezp.), Mirosław Żurek (ZSL), Ryszard Wasik (PZPR) i Florian Wichłacz (PZPR); dodatkowych wyjaśnień udzielili: wiceminister żeglugi — Edwin Wiśniewski, dyrektor Zespołu w Komisji Planowania przy Radzie Ministrów — Czesław Gościłowicz, dyrektor Zespołu NIK — Wacław Kosicki.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#TadeuszStadniczeńko">W dyskusji wskazano, że potrzeba przyspieszenia rozwoju żeglugi śródlądowej wynika z konieczności odciążenia lądowych środków transportu, zwłaszcza kolei, której zadania rodną szybciej niż jej możliwości przewozowe.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#TadeuszStadniczeńko">Niezależnie od przedsięwzięć inwestycyjnych, niezbędne jest - zdaniem posłów - lepsze wykorzystanie posiadanego potencjału przewozowego.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#TadeuszStadniczeńko">Komisja przyjęła informację resortu do wiadomości.</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#TadeuszStadniczeńko">W kolejnym punkcie porządku obrad Komisja rozpatrzyła stan zabezpieczenia przeciwpożarowego w stoczniach remontowych, portach i flocie.</u>
          <u xml:id="u-7.8" who="#TadeuszStadniczeńko">Podstawą dyskusji były doręczone uprzednio posłom materiały opracowane przez Ministerstwo Żeglugi.</u>
          <u xml:id="u-7.9" who="#TadeuszStadniczeńko">Sprawozdawcą był poseł Władysław Gaweł (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-7.10" who="#TadeuszStadniczeńko">Konfrontacja opracowanego przez resort materiału ze stanem faktycznym w portach, stoczniach i we flocie pozwala stwierdzić, że stan zabezpieczenia przeciwpożarowego uległ w tych jednostkach poprawie. Sprzyjają jej konsekwentnie realizowane działania prewencyjne oraz powszechne szkolenie załóg.</u>
          <u xml:id="u-7.11" who="#TadeuszStadniczeńko">W związku ze zwiększającymi się stale zadaniami remontowymi, przeładunkowymi i przewodowymi niezbędna jest dalsza poprawa zaopatrzenia w sprzęt przeciwpożarniczy, operacyjny, dalsze usprawnienie alarmowych systemów łączności, zwiększenie liczebności straży pożarnych w portach i stoczniach; ściślejsze przestrzeganie wytycznych dotyczących usuwania z terenu portów pozostałych tam jeszcze obiektów o konstrukcji łatwopalnej oraz przeniesienie z tego terenu dużych baz składowych centrali produktów naftowych; skuteczniejsze oczyszczanie wód portowych i stoczniowych z opadów i rozlanych płynów palnych.</u>
          <u xml:id="u-7.12" who="#TadeuszStadniczeńko">W dyskusji udział wzięli posłowie: Ryszard Wasik (PZPR), Bolesław Rakowski (PZPR), Jerzy Piskorz-Nałęcki (PZPR), Michał Tregis (ZSL), Jan Mendalka (PZPR) i Władysław Gaweł (PZPR), dodatkowych wyjaśnień udzielił wiceminister żeglugi - Edwin Wiśniewski.</u>
          <u xml:id="u-7.13" who="#TadeuszStadniczeńko">W dyskusji wskazywano, że w dziedzinie lepszego zabezpieczenia przed pożarem osiągniętego stanu nie można uznać za optymalny. Konieczne jest m.in. uzupełnianie instrukcji przeciwpożarowych przepisami uwzględniającymi zmiany zachodzące w strukturze floty, w skład której wchodzą nowe wielkie jednostki pływające i statki specjalistyczne, jak też w strukturze ładunków (poseł Bolesław Rakowski). Występuje też potrzeba wprowadzenia pewnych zmian w regulaminach obowiązujących podczas postoju statków w porcie (poseł Ryszard Wasik).</u>
          <u xml:id="u-7.14" who="#TadeuszStadniczeńko">Niezbędne jest przeszkalania służb przeciwpożarowych w obsłudze coraz bardziej nowoczesnych, skomplikowanych technicznie urządzeń przeciwpożarowych (pos. Bolesław Rakowski, Jan Mendalka).</u>
          <u xml:id="u-7.15" who="#TadeuszStadniczeńko">Rozszerzać trzeba badania naukowe nad właściwościami palnymi materiałów stosowanych do budowy statków (poseł Jerzy Piskorz-Nałęcki).</u>
          <u xml:id="u-7.16" who="#TadeuszStadniczeńko">Więcej troski wymaga zabezpieczenie pomieszczeń portowych. Nie zawsze składowanie materiałów, lokalizacja magazynów itp. zgodne są z przepisami przeciwpożarowymi (poseł Michał Trejgis).</u>
          <u xml:id="u-7.17" who="#TadeuszStadniczeńko">Stwierdzono, że resort poświęca problemom bezpieczeństwa przeciwpożarowego wiele uwagi i że osiągnięto już w tej dziedzinie poważny postęp. Wysoki poziom przeszkolenia oraz dyscyplina załóg jednostek podległych resortowi żeglugi nie mogą i nie powinny jednak prowadzić do samouspokojenia w zakresie ochrony przeciwpożarowej.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>