text_structure.xml
12.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 13 kwietnia 1973 r. Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi, obradująca pod przewodnictwem posła Jana Szymańskiego (PZPR), rozpatrzyła problemy rozwoju morskiej żeglugi promowej.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli: przedstawiciele Ministerstwa Żeglugi z ministrem Jerzym Szopą, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, wicedyrektor Zespołu NIK- Adam Kędzior oraz przewodniczący Zarządu Głównego Związku Zawodowego Marynarzy i Portowców - Mateusz Bereżecki.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Informację o perspektywach rozwoju żeglugi promowej przedstawił minister żeglugi - Jerzy Szopa.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Jak wynika z tej informacji wyniki ekonomiczne żeglugi promowej w latach 1970-1972 były pomyślnej uzyskana nadwyżka dewizowa z eksploatacji promów pozwoliła na przyspieszenie spłat kredytów dewizowych zaciągniętych na zakup promów.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Plan rozwoju morskiej żeglugi promowej na lata 1973-1980 przewiduje wzrost ilości stałych połączeń promowych, z jednego do pięciu, jak również zwiększenie ilości promów. Przewiduje się uruchomienie regularnej żeglugi promowej m.in. na trasach Gdańsk- Sztokholm, Świnoujście-Travemunde, Gdańsk-Helsinki.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Celem zapewnienia właściwej obsługi promów, pasażerów oraz ładunków zamierza się zbudować nowe bazy promowe i zmodernizować istniejącą. Od czerwca 1975 r. baza w Świnoujściu wyposażona będzie w 2, a w przyszłej 5-latce w 3 stanowiska dla promów. Baza w Gdańsku przyjmować będzie promy już od czerwca bieżącego roku.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">W roku 1974 zakupiony pierwszy statek promopochodny typu „ro-ro”, który eksploatowany będzie na linii angielskiej. Jego zdolność przewozowa wyniesie 100-150 kontenerów. W latach 1976- 1980 zakłada się dalszy rozwój tonażu promopochodnego; przewiduje się, że w latach 1980-1990 statki „ro-ro” prawie całkowicie zastąpią tonaż konwencjonalny na liniach europejskich. W związku z tymi zamierzeniami już w bieżącej 5-latce powinny być podjęte prace adaptacyjne nabrzeży w portach Gdynia i Szczecin.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Warunkiem dalszej intensyfikacji ruchu turystycznego staje się zabezpieczenie bazy hotelowej i gastronomicznej oraz modernizacja dróg dojazdowych i tranzytowych. Już na obecnym etapie rozwoju żeglugi promowej niedostatki tego zaplecza stanowią poważny czynnik ograniczający wzrost przewozów pasażerskich.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Koreferet przedstawił poseł Florian Wichłacz (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Szybki postęp konteneryzacji przewozów ładunków wskazuje na konieczność przyspieszenia rozbudowy żeglugi promowej nie tylko na krótkich trasach, lecz również na trasach dalekomorskich. Za rozwojem żeglugi promowej, a w szczególności promów typu pasażersko-samochodowego przemawia również szybki rozwój turystyki zagranicznej. Nasze poczynania w tym zakresie są dotąd skromniejsze niż naszych sąsiadów - NRD i ZSRR.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Dążyć więc należy do jak najwcześniejszego uruchamiania nowych linii promowych.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Równolegle z rozwojem żeglugi promowej postępować powinna rozbudowa i modernizacja baz promowo-kontenerowych we wszystkich większych portach (Świnoujście-Gdynia-Gdańsk). Dla wykorzystania szansy ściągnięcia turystów zagranicznych należałoby w przyszłości przewidzieć budowę przystani promowych w portach środkowego wybrzeża, zwłaszcza w tych, które mają charakter miejscowości leczniczo-wypoczynkowych.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Trzeba, by „Orbis” odpowiednio wcześnie nawiązał współpracę z biurami podróży krajów, z którymi łączyć nas będą linie promowe. Z rozwojem żeglugi promowej wiąże się potrzeba przezwyciężenia stagnacji w przewozie naszych ładunków transportem samochodowym. Trzeba w związku z tym zrewidować stawki frachtowe, które w tej chwili zdecydowanie preferują przewozy kolejowe.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Usprawnić trzeba organizację obsługi agencyjnej naszych promów w portach.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Wydaje się słuszne, by armator przejął szereg funkcji m.in. w zakresie utrzymania przystani, cumowników i sklepów w portach promowych.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">(Pytania i dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JerzyPiskorzNałęcki">W jakim stopniu żegluga promowa i statki typu „ro-ro” obsłużą przewozy na trasach europejskich do roku 1980?</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JerzyPiskorzNałęcki">Należałoby na trasach żeglugi eksploatować promy o jednakowym tonażu i standardzie; unifikacja przyczyniłaby się do obniżki kosztów eksploatacji oraz do usprawniania obsługi pasażerów.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JerzyPiskorzNałęcki">Czy bierze się pod uwagę, że przyspieszenie postępu konteneryzacji przewozów spowoduje stopniowe eliminowanie transportu kolejowego towarów przewożonych promami?</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JanMendel">Jakie przedsięwzięcia podejmowane są dla przyspieszanie rozwoju bazy noclegowej i hotelowej przystosowanej do potrzeb żeglugi promowej?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MichałTrejgis">Czy plan rozwoju żeglugi promowej zgrany jest z planami inwestycyjnymi GKKFiT i Ministerstwa Komunikacji. Idzie głównie o zapewnienie należytej obsługi turystów zagranicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JanSzymański">Czy przewiduje się wzrost udziału turystów polskich korzystających z żeglugi promowej?</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#JanSzymański">Jak zapewni się wykorzystanie promów w okresie martwego sezonu?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#RyszardWasik">Równocześnie ze wzrostem żeglugi promowej przewidzieć należy rozbudowę bazy techniczno-naprawczej.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#RyszardWasik">Zabezpieczenie potrzeb turystów przewożonych w ramach żeglugi promowej powinno stać się przedmiotem obrad Komisji Zdrowia i Kultury Fizycznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#BolesławRakowski">Niedopuszczalne jest eksploatowanie na jednej linii promów o różnych parametrach technicznych. Trudno w tych warunkach zapewnić jednakowy standard pasażerom.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#BolesławRakowski">Dążyć należy do zapewnienia regularności kursów żeglugi promowej.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#BolesławRakowski">Stanowiska dla promów w portach trzeba uzbroić w przewody paliwowe i służące dostarczeniu słodkiej wody na prom.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MateuszBereżecki">Dla obsługi żeglugi promowej konieczne jest zapewnienie wysoko wykwalifikowanej kadry marynarzy i eksploatatorów. Przyspieszyć trzeba tempo szkolenia zawodowego i doszkalania tych pracowników.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#MateuszBereżecki">Więcej uwagi poświęcić należy poprawie warunków socjalno-bytowych załóg zatrudnionych w żegludze promowej. Konieczne jest udoskonalenie systemu płac; powinien on w większym niż dotychczas stopniu uwzględniać specyfikę pracy w żegludze promowej. Zapewnić trzeba warunki przewozu pracowników po powrocie z rejsu z bazy promowej do miejsca zamieszkania.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#FlorianWichłacz">Słusznie zwrócono uwagę na konieczność poprawy warunków socjalno-bytowych załóg zatrudnionych w żegludze promowej. W czasie rozmów z tymi pracownikami zwracano uwagę, że warunki przewozu do miejsca zamieszkania po 10-dniowym rejsie nie zawsze w sposób właściwy są zabezpieczane.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#FlorianWichłacz">Pracownicy skarżyli się na złą wentylację kabin położonych w pobliżu pokładu, na którym przewożone są samochody.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MichałTrejgis">Istnieją perspektywy dalszego, poważnego rozwoju żeglugi promowej. W większości przypadków nasi kontrahenci zadowoleni są ze świadczonych im usług. Konieczne jest zapewnienie realizacji inwestycji prowadzonych przez Ministerstwo Komunikacji oraz Główny Komitet Kultury Fizycznej i Turystyki służących zaspokojeniu potrzeb turystów zagranicznych przewożonych ze Szwecji i innych krajów skandynawskich.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#MichałTrejgis">Przejęcie całkowitej obsługi nadbrzeża przez armatora przyczyniłoby się do usprawnienia żeglugi promowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JanSzymański">Dynamiczny rozwój ruchu turystycznego na terenie woj. koszalińskiego wskazuje na konieczność przyspieszenia niektórych inwestycji, zwłaszcza rozbudowy hoteli i moteli.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#JanSzymański">Dodatkowych wyjaśnień udzielił minister żeglugi - Jerzy Szopa:</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#JanSzymański">Przewiduje się, że do r. 1980 nasze promy będą obsługiwać około 60 proc. przewozów na trasach europejskich.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#JanSzymański">Uwagi dotyczące konieczności unifikacji parametrów technicznych promów na poszczególnych trasach są słuszne i będą realizowane. Na ogół wprowadza się na poszczególnych liniach tzw. promy siostrzane.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#JanSzymański">Resort liczy się z tym, że stopniowo zanikać będą przewozy kolejowe na trasach żeglugi promowej i dlatego przewiduje się zakup tylko takich promów kolejowych, które będzie możne łatwo adaptować do przewozu ładunków samochodowych.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#JanSzymański">Inwestycje resortu żeglugi realizowane są znacznie szybciej niż inwestycje GKKFiT i resortu komunikacji.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#JanSzymański">Przewiduje się, że w następnym 5-leciu obywatele polscy stanowić będą 15 do 20 proc. ogółu pasażerów przewożonych promami.</u>
<u xml:id="u-11.7" who="#JanSzymański">Nasze stocznie remontowe w Gdańsku i Szczecinie zapewnią w pełni dokonywanie remontów promów.</u>
<u xml:id="u-11.8" who="#JanSzymański">Przewiduje się rozbudowę urządzeń służących dostawie wody pitnej dla promów, natomiast urządzenia do bezpośredniego tankowania paliwa są zbyt kosztowne. W pełni zabezpiecza się te dostawy bunkierkami.</u>
<u xml:id="u-11.9" who="#JanSzymański">Plan szkolenie i doszkalania zawodowego załóg zatrudnionych w żegludze promowej odpowiada istniejącym potrzebom.</u>
<u xml:id="u-11.10" who="#JanSzymański">Przewóz pracowników z baz promowych do miejsca zamieszkania odbywać się będzie nadal za pośrednictwem PKS. Resort nie dysponuje odpowiednią ilością własnych autokarów.</u>
<u xml:id="u-11.11" who="#JanSzymański">Inne problemy dotyczące poprawy warunków socjalno-bytowych pracowników żeglugi promowej poruszone w dyskusji zostaną rozpatrzone przez resort.</u>
<u xml:id="u-11.12" who="#JanSzymański">Dodatkowych wyjaśnień udzielił również przedstawiciel Ministerstwa Finansów - Mirosław Roszak.</u>
<u xml:id="u-11.13" who="#JanSzymański">Komisja przyjęła do wiadomości informację resortu.</u>
<u xml:id="u-11.14" who="#JanSzymański">Poza porządkiem dziennym minister żeglugi Jerzy Szopa udzielił odpowiedzi na pytanie posłów: Ryszarda Wasika (PZPR), Jerzego Piskorza-Nałęckiego (PZPR), Alfreda Przydatka (bezp.), Mirosława Żurka (ZSL), Wiesława Mroza (PZPR), Jana Mendla (PZPR), Jana Mendalki (PZPR) i Jana Szymańskiego (ZSL). Pytania dotyczyły m.in. polityki zakupu statków i przystosowania ich warunków technicznych i eksploatacyjnych do potrzeb naszej żeglugi, efektywności ekonomicznej żeglugi, dostaw świeżych ryb na rynek krajowy. Minister zaśniedział udzielenie odpowiedzi na piśmie na niektóre pytania posłów.</u>
<u xml:id="u-11.15" who="#JanSzymański">Komisja przyjęła odpowiedź ministra komunikacji na dezyderat sprawie właściwego oznakowania tras dla transportu kontenerowego.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>