text_structure.xml 5.08 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 26 stycznia 1973 r. Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi, obradującą pod przewodnictwem posła Floriana Wichłacza (PZPR), rozpatrywała problemy międzynarodowej współpracy żeglugowej i rybackiej oraz wstępne założenia programu perspektywicznego rozwoju przemysłu remontowego statków.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele Ministerstwa Żeglugi z wiceministrem Stefanem Perkowiczem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, wicedyrektor Zespołu NIK- Adam Kędzior.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Zagadnienia międzynarodowej współpracy żeglugowej i rybackiej przedstawili posłowie: Bolesław Rakowski (PZPR) i Jan Szymański (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">W dyskusji udział wzięli posłowie: Jerzy Piskorz-Nałęcki (PZPR), Tadeusz Stadniczeńko (SD), Michał Trejgis (ZSL), Stanisław Włodarczyk (ZSL); dodatkowych wyjaśnień udzielił wiceminister żeglugi - Stefan Perkowicz.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Omówiono porozumienia łączące Polskę z armatorami RWPG, jej udział w Konferencjach Żeglugowych oraz współpracę eksploatacyjną z armatorami zagranicznymi; stwierdzono, że uczestnictwa w międzynarodowej współpracy żeglugowej jest nieodzownym elementem prawidłowego wykonywania przez flotę rosnących zadań. Resort i armatorzy mają dobre rozeznanie rynku żeglugowego, a aktywna postawa wobec zagadnień współpracy międzynarodowej powinna zapewnić korzystne efekty.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Wskazywano, że wobec spadku wydajności łowisk tradycyjnych i ustanowienia przez wiele krajów szerokich pasów ochronnych, konieczne staje się wyjście na dalekie akweny i rozwinięcie współpracy, zwłaszcza z krajami, które chronią swoje zasoby rybne, a same nie mają dostatecznych środków technicznych dla eksploatacji łowisk. Wykorzystać trzeba propozycje nawiązania takiej współpracy wysuwane przez różne państwa.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">W kolejnym punkcie porządku dziennego wstępne założenia programu perspektywicznego rozwoju przemysłu remontowego statków zreferowali posłowie: Jerzy Piskorz-Nałęcki (PZPR) i Jan Mendalka (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">W dyskusji udział wzięli posłowie: Tadeusz Stadniczeńko (SD), Michał Trejgis (ZSL), Bolesław Rakiwski (PZPR), Jan Mendalka (PZPR), Jerzy Piskorz-Nałęcki (PZPR), Florian Wichłacz (PZPR); dodatkowych wyjaśnień udzielili: wiceminister żeglugi - Stefan Perkowicz, dyrektor naczelny Zjednoczenia Stoczni Remontowych - M. Znajewski i dyrektor Zespołu Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - Czesław Gościłowicz.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Za słuszne uznano opracowanie przez resort wstępnych koncepcji planu perspektywicznego w kilku wariantach uzależnionych od zmian jakie dokonywać się mogą na rynku żeglugowym i w naszym handlu zagranicznym. Podkreślano ścisłą współzależność między wzrostem tonażu polskiej floty i rozwojem stoczniowego przemysłu remontowego, jak również wskazywano na potrzebę stworzenia warunków rozwijanie eksportu usług przemysłu stoczniowego.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Założony wzrost mocy przerobowej przemysł remontu statków zamierza osiągnąć poprzez:</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">- budowę nowego potencjału produkcyjnego, - modernizację i rozbudowę istniejących stoczni, - postęp techniczny, wyrażający się przede wszystkim w mechanizacji i automatyzacji prac uciążliwych i szkodliwych dla zdrowia oraz zapewniający dynamiczny wzrost wydajności pracy, - poprawę warunków socjalno-bytowych załóg.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Wskazywano m.in. na konieczność utrzymania wysokiego tempa dostrajania stoczni remontowych w wysokowydajny park maszynowy i nowoczesne narzędzia oraz na potrzebę unifikacji przez projektantów i budowniczych statków podzespołów i urządzeń instalowanych na statkach, co ułatwi i uprości prace remontowe.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Realizacja zadań, jakie stać będą przed przemysłem stoczniowym wymaga, zdaniem uczestników dyskusji, wysiłku inwestycyjnego na niespotykaną dotychczas skalę. Stąd konieczność zapewnienia odpowiednich mocy realizującym te zadania przedsiębiorstwom budownictwa przemysłowego i hydrotechnicznego.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Plan perspektywiczny powinien szeroko uwzględniać współpracę z krajami RWPG.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Komisje zleciła posłom referentom opracowanie projektu dezyderatów w oparciu o przebieg posiedzenia.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>