text_structure.xml
20.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Prace komisji sejmowych nad projektem uchwały Sejmu o narodowym planie społeczno-gospodarczym rozwoju oraz nad projektem ustawy budżetowej na rok 1976 zakończyło posiedzenie Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów, które odbyło się w dniu 10 grudnia 1975 r.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Obradom przewodniczył poseł Józef Pińkowski (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli:</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">- przewodniczący pozostałych komisji sejmowych;</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">- przedstawiciele: Komisji Planowania przy Radzie Ministrów z I zastępcą przewodniczącego - Kazimierzem Secomskim, Ministerstwa Finansów z I zastępcą ministra - Marianem Krzakiem oraz Najwyższej Izby Kontroli z wiceprezesem - Bolesławem Szlązakiem.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Referat podkomisji nt. podstawowych proporcji i zadań planu na 1976 r. przedstawił poseł Alojzy Melich (PZPR): Podstawowym założeniem planu na rok 1976 jest kontynuowanie dotychczasowego dynamicznego rozwoju gospodarki ściśle powiązane ze stałą poprawą warunków życia społeczeństwa.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Plan przewiduje wysoki — bo wynoszący 8,3 proc. - wzrost dochodu narodowego. Stawia to Polskę w czołówce krajów socjalistycznych oraz w rzędzie najszybciej rozwijających się państw świata.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Dochód narodowy podzielony wzrastać ma wolniej od wytworzonego. Fundusz spożycia będzie o 8,3 proc., zaś nakłady na inwestycje o 5,8 proc. wyższe niż w 1975 r. Tempo wzrostu funduszu spożycia nie przekroczy tempa wzrostu wytworzonego dochodu narodowego, przy czym nieco szybciej od funduszu spożycia ogółem wzrastać będzie fundusz spożycia z dochodów osobistych.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Fundusz akumulacji nie ulega wzrostowi, ale nakłady inwestycyjne brutto, wobec zakładanej poprawy w gospodarce zapasami będą mogły wzrosnąć o 5,8 proc, a inwestycje netto osiągną 25,3 proc. podzielonego dochodu narodowego. Taki układ proporcji zapewnia zrównoważony wzrost funduszu spożycia oraz dalszy rozwój i modernizację bazy materialnej.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Właściwe proporcje i równowagę gospodarczą zapewnia również szybszy wzrost wydajności pracy (w przemyśle o 7,7 proc., w budownictwie o 8 proc.) od wzrostu płac, który w skali całej gospodarki wynieść ma 5,9 proc., przy czym realny ich wzrost wyniesie około 3,5 proc.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Rosnącym przychodom ludności odpowiada wzrost produkcji. Produkcja przemysłowa przeznaczona na rynek rośnie szybciej niż produkcja przemysłowa ogółem. Pozwoli to na lepszo zaspokojenie popytu i złagodzenie napięć na rynku.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">W zakresie handlu zagranicznego przewiduje się szybszy o połowę wzrost eksportu niż importu, co przynieść powinno obniżenie ujemnego salda obrotów.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Plan nie jest prostą kontynuacją dotychczasowych założeń. Stawia on poważne zadania jakościowe wyrażające się lepszym dostosowaniem do zapotrzebowania struktury produkcji tak środków konsumpcji, jak i środków produkcji. Zakłada on znaczną poprawę gospodarowania materiałami, racjonalizację zatrudnienia, obniżkę kosztów przy jednoczesnym podniesieniu jakości i użytkowności produkowanych wyrobów.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Zatrudnienie w roku przyszłym wzrasta zaledwie o 1,5 proc. Lepsze musi być wykorzystanie zasobów pracy, optymalne ich rozmieszczenie, wzmocnienie nie tylko formalnej dyscypliny pracy oraz lepsze wykorzystanie czasu pracy.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Duży wysiłek koncentrować trzeba będzie na racjonalizacji zużycia paliw, energii, surowców, materiałów, by uzyskać 1,5 proc. obniżkę udziału kosztów materiałowych w wartości sprzedanych produktów i usług, a w budownictwie o 0,7 proc.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Konieczne jest kontynuowanie rekonstrukcji bazy materialnej oraz działanie na rzecz poprawy organizacji pracy. Wymaga to pomocy specjalistów, nauki i skoncentrowanego wysiłku na wszystkich odcinkach.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Plan przewiduje dalszy rozwój oświaty, kultury, nauki, ochrony zdrowia, ochrony środowiska, poprawy warunków pracy i wypoczynku, rozwój budownictwa mieszkaniowego, wzrost świadczeń społecznych.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Cele i założenia planu na rok 1976 są zgodne z wytycznymi na VII Zjazd PZPR, zapewniają kontynuację na wyższym jakościowo poziomie dotychczasowej polityki społeczno-gospodarczej, łączą harmonijnie rozwój gospodarczy z rozwojem społecznym i z poprawą warunków życia i pracy społeczeństwa, tworząc przesłanki dla twórczego rozwoju człowieka. Realizacja planu zapewnia rozbudowę i modernizację naszej gospodarki, wzmocnienie potencjału ekonomicznego. Wzmocniona zostanie równowaga gospodarcza przez odpowiednie powiązanie wzrostu siły nabywczej ludności z podażą dóbr i usług, właściwe są proporcje między rozwojem poszczególnych branż i gałęzi, jak też między funduszem spożycia i funduszem akumulacji. Działalność inwestycyjna dostosowana będzie do możliwości gospodarki narodowej.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Referat podkomisji nt. dochodów ludności, równowagi pieniężno-rynkowej oraz handlu zagranicznego w założeniach projektu planu społeczno-gospodarczego na 1976 r. przedstawił poseł Zdzisław Balicki (PZPR): W projekcie planu na 1976 r. przewiduje się wzrost globalnych przychodów pieniężnych ludności o 7,6 proc. Wynagrodzenia za pracę w gospodarce uspołecznionej wzrosnąć mają o 7,7 proc., co oznacza wzrost przeciętnej płacy nominalnej netto o 5,9 proc. Przychody pieniężne ludności chłopskiej z tytułu sprzedaży produktów rolniczych wzrosną o około 15 mld zł, dochody realne przeznaczone na konsumpcję i inwestycje nieprodukcyjne w przeliczeniu na 1 osobę czynną zawodowo wzrosnąć mają w tempie identycznym jak wzrost przeciętnej płacy realnej zatrudnionych w gospodarce uspołecznionej.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Wydatki pieniężne na świadczenia społeczne wzrosną o 9,7 proc., zapewni to realizację rozszerzonego programu świadczeń społecznych.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Jednym z warunków umocnienia wewnętrznej równowagi ekonomicznej będzie zachowanie dyscypliny w zakresie planowanego przyrostu zatrudnienia, wzrostu płac oraz innych przychodów pieniężnych ludności.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Dla zrównoważenia funduszu siły nabywczej ludności przewiduje się wzrost dostaw towarów na rynek o 10,7 proc. Najwyższą dynamikę planowanych dostaw na rynek osiągną artykuły konsumpcyjne nieżywnościowe - o 15 proc.; planowana jest również wysoka, wyrażają się wskaźnikiem 9,9 proc. dynamika wzrostu dostaw artykułów żywnościowych.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">W projekcie planu na 1976 r. zakłada się wzrost wartości usług świadczonych ludności przez jednostki gospodarki uspołecznionej o 11 proc., preferowany będzie rozwój zwłaszcza usług motoryzacyjnych, remontowo-budowlanych, instalacyjnych, pralniczych, turystycznych, telefonii oraz usług rolniczych.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Planowany przyrost dostaw towarów na rynek w relacji do planowanego wzrostu funduszu nabywczego ludności przyczyni się do umocnienia globalnej równowagi pieniężno-rynkowej. Nadal jednak główna uwaga przemysłu i handlu powinna być zwrócona na poprawę odcinkowej, asortymentowej równowagi popytu i podaży. Możliwość poprawy sytuacji rynkowej stworzyć może dalsze wydatne podnoszenie poziomu jakości towarów, zwiększenie udziału wyrobów nowych i zmodernizowanych, prawidłowy asortyment i dobór artykułów rynkowych pochodzących z importu.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">Dążyć należy do zwiększenia dostaw artykułów przemysłowych niekonsumpcyjnych, zwłaszcza na rynek wiejski, co determinować będzie wzrost zaangażowania inwestycyjnego ludności rolniczej oraz intensyfikację produkcji rolniczej. Wiejska pula rynkowa materiałów budowlanych powinna być bardziej skutecznie chroniona przed wykupywaniem przez jednostki gospodarki uspołecznionej.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">Ważnym czynnikiem umocnienia równowagi rynkowej powinno być dalsze doskonalenie funkcjonowania aparatu handlowego oraz umocnienie pozycji handlu w stosunku do przemysłu.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">Generalną zasadą przyjętą w projekcie planu handlu zagranicznego w roku 1976 jest poprawienie salda obrotów towarowych w stosunku do roku 1975, przy pełnym pokryciu krajowego zapotrzebowania na importowane paliwa, surowce i materiały oraz maszyny i urządzenia.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">Projekt planu przewiduje dalszy dynamiczny wzrost obrotów handlu zagranicznego. Wartość eksportu powinna w roku przyszłym wzrosnąć o około 12 proc., w tym eksportu wyrobów przemysłu elektromaszynowego o około 15 proc., wartość importu - o około 6 proc. Planuje się dalsze zwiększenie wpływów z tytułu obrotów usługowych.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">Wiele uwagi poświęci się również importowi towarów przeznaczonych na poprawę i wzbogacenie rynku wewnętrznego.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">Referat podkomisji nt. planu inwestycji na 1976 r. przedstawił poseł Henryk Zieliński (PZPR):</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#komentarz">W myśl założeń planu na 1976 r. nakłady na inwestycje wynieść mają 527 mld zł, to jest o 5,8 proc. więcej niż w 1975 r.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#komentarz">Udział inwestycji w dochodzie narodowym stanowić będzie 25,3 proc. wobec 27,7 proc. w 1975 r.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#komentarz">W planie na 1976 r. zakłada się zbliżone do planu na 1975 r. proporcje podziału nakładów: 76,8 proc. przeznacza się na inwestycje w sferze produkcji materialnej, a 23,2 proc. na inwestycje w sferze konsumpcji społecznej.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#komentarz">Nakłady na budownictwo mieszkaniowe w 1976 r. wyniósł 66,3 mld zł i wzrosną o około 8,7 proc. w porównaniu do planu na 1975 r. Realizacja tych nakładów zapewni wybudowanie w roku przyszłym 277 tys. mieszkań, w tym w budownictwie uspołecznionym dla ludności nierolniczej 199,4 tys. mieszkań.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#komentarz">Udział inwestycji rolnych w globalnych nakładach inwestycyjnych wzrośnie z 12 proc. do blisko 13 proc. Przyczyni się to do realizacji programu rozwoju gospodarki żywnościowej wytyczonego uchwałami XV Plenum KC PZPR.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#komentarz">Na rozwój transportu i łączności przeznacza się w planie na 1976 r. nakłady inwestycyjne w wysokości 55,9 mld zł, to jest o 2,2 proc. wyższe aniżeli w 1975 r.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#komentarz">Nakłady na inwestycje w handlu są wyższe o 5 proc. w stosunku do roku 1975.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#komentarz">Nadal wysoki - bo ponad 45 proc. jest udział inwestycji przemysłowych w ogólnych nakładach na inwestycje w 1976 r. Nakłady na rozwój przemysłu wzrosną, według założeń planu na 1976 r.~ ~o 1,6 proc. w porównaniu z 1975 r.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#komentarz">Przy utrzymaniu wysokiego poziomu nakładów w przemysłach lekkim i spożywczym, planuje się zwiększenie nakładów na inwestycje w przemyśle paliwowo-energetycznym, metalurgicznym i chemicznym.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#komentarz">Około 68 proc. nakładów w gospodarce uspołecznionej przeznacza się na inwestycje kontynuowane. Pozwoli to na oddanie do użytku obiektów inwestycyjnych o wartości kosztorysowej około 346 mld zł, to jest o około 16,5 proc. większej niż w 1975 r.</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#komentarz">Dla zapewnienia maksymalnej koncentracji potencjału wykonawczego budownictwa na zadaniach kontynuowanych, a zwłaszcza przewidzianych do zakończenia w 1976 r., wprowadzony został zakaz rozpoczynania nowych inwestycji w I półroczu, z wyjątkiem budownictwa mieszkaniowego, budownictwa urządzeń komunalnych, inwestycji w dziedzinie gospodarki żywnościowej, poprawy zaopatrzenia rynku, budownictwa szpitalnego i innych przedsięwzięć uznanych za szczególnie ważne dla rozwoju gospodarki narodowej.</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#komentarz">Równocześnie podejmowane będą działania mające na celu dalsze wzmocnienie dyscypliny inwestycyjnej. Dotyczy to głównie eliminowania przypadków podejmowania inwestycji nielegalnych, odciągających potencjał wykonawczy od przedsięwzięć planowych lub rozpoczynania dużych przedsięwzięć inwestycyjnych w trybie kapitalnych remontów i czynów społecznych.</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#komentarz">Doświadczenia lat ubiegłych wskazują na potrzebę ścisłego przestrzegania zasady oddawania do eksploatacji obiektów zakończonych w całym kompleksie; naruszanie tej zasady prowadzi niejednokrotnie do opóźnień w uzyskaniu zamierzonej zdolności produkcyjnej, powoduje niedoinwestowanie obiektów towarzyszących. Konsekwentniej realizować trzeba inwestycje służące ochronie środowiska.</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#komentarz">Zapowiadana na 1978/1979 r. reforma oświaty wymaga intensyfikacji inwestycji szkolnych.</u>
<u xml:id="u-1.44" who="#komentarz">Zapewnić trzeba by poprzez inwestycje złagodzenie dysproporcji między województwami, zwłaszcza w zakresie świadczeń społecznych oraz w wykorzystaniu siły roboczej.</u>
<u xml:id="u-1.45" who="#komentarz">Efektywniej wykorzystywać trzeba czynne już fabryki domów, niektóre z nich nie dają jeszcze założonej produkcji.</u>
<u xml:id="u-1.46" who="#komentarz">Wiele uwagi poświęcić trzeba procesowi projektowania.</u>
<u xml:id="u-1.47" who="#komentarz">Referat podkomisji nt. projektu budżetu państwa na 1976 r. przedstawił poseł Henryk, Stawski (SD): Dochody budżetu państwa wynieść mają 776,8 mld zł. Blisko 97 proc. dochodów pochodzić będzie od gospodarki uspołecznionej. Projekt przewiduje w zakresie budżetów terenowych bardziej stabilne i łatwiejsze do określenia źródła dochodów m.in. dochody relacjonowania do wartości obrotów w handlu i usługach. Jest to słuszny kierunek eliminowania przypadkowości w kształtowaniu się sytuacji finansowej poszczególnych województw.</u>
<u xml:id="u-1.48" who="#komentarz">Budżet państwa na rok 1976 po stronie wydatków zamyka się globalną kwotą 754,6 mld zł; w porównaniu do przewidywanego wykonania w 1975 r. stanowi to wzrost o 8,3 proc.</u>
<u xml:id="u-1.49" who="#komentarz">Realizacja programu socjalnego państwa wymagać będzie w roku przyszłym nakładów w wysokości 43 mld zł. Wynika to m.in. z podwyżki zasiłków rodzinnych, ze zwiększenia świadczeń dla kombatantów oraz z rent wypłacanych przeszło 100 tysięcznej rzeszy rolników, którzy przekazali państwu uprawianą przez siebie ziemię.</u>
<u xml:id="u-1.50" who="#komentarz">Polityka kredytowa państwa w 1976 r. sprzyjać będzie przede wszystkim rozwijaniu i intensyfikacji produkcji rolnej. Jest to zgodne z uchwalonym przez Sejm programem żywnościowym. Kredytowanie indywidualnego budownictwa przekroczy nieco poziom roku bieżącego i zabezpieczy zadania przewidziane w programie mieszkaniowym.</u>
<u xml:id="u-1.51" who="#komentarz">Projekt budżetu na 1976 r. przewiduje zgromadzenie środków potrzebnych na rozwój gospodarki narodowej oraz na pokrycie świadczeń dla ludności, na prawidłową działalność finansowo-ekonomiczną przedsiębiorstw.</u>
<u xml:id="u-1.52" who="#komentarz">W dyskusji udział wzięli posłowie: Zygmunt Zenderowski (PZPR - przedst. Komisji Górnictwa, Energetyki i Chemii), Jerzy Hagmajer (bezp. „Pax” - przedst. Komisji Oświaty i Wychowania), Stanisław Rostworowski (bezp. Chrz.Stow.Społ. - przedst. Komisji Pracy i Spraw Socjalnych), Stanisław Kozioł (ZSL), Konstanty Łubieński (bezp. „Znak”), Henryk Skrobisz (ZSL - przedst. Komisji Handlu Wewnętrznego), Sylwester Zawadzki (PZPR - przedst. Komisji Prac Ustawodawczych), Jan Kamiński (PZPR), Jerzy Bukowski (bezp.) i Józef Pińkowski (PZPR); dodatkowych wyjaśnień udzielili: I zastępca przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - Kazimierz Secomski i I zastępca ministra finansów - Marian Krzak.</u>
<u xml:id="u-1.53" who="#komentarz">Założenia projektów planu i budżetu spotkały się z akceptacją uczestników dyskusji. Za słuszny uznano otwarty charakter planu, podkreślano przy tym konieczność umiejętnego sterowania ponadplanowymi przedsięwzięciami.</u>
<u xml:id="u-1.54" who="#komentarz">Komisja zatwierdziła tezy referatu sprawozdawcy generalnego.</u>
<u xml:id="u-1.55" who="#komentarz">Komisja rozpatrzyła zgłoszone przez inne komisje propozycje poprawek do projektu uchwały Sejmu o narodowym planie społeczno-gospodarczego rozwoju w 1976 r. i do projektu ustawy budżetowej na rok 1976 r.</u>
<u xml:id="u-1.56" who="#komentarz">W projekcie planu postanowiono m.in. wprowadzić poprawki wskazujące na potrzebę koncentracji uwagi na:</u>
<u xml:id="u-1.57" who="#komentarz">- tworzeniu bazy lokalowej sieci gminnych szkół zbiorczych;</u>
<u xml:id="u-1.58" who="#komentarz">- zapewnieniu pełnego wykonania zadań inwestycyjnych w dziedzinie nauki, szkolnictwa wyższego, oświaty, służby zdrowia i opieki społecznej;</u>
<u xml:id="u-1.59" who="#komentarz">- oszczędnym zużyciu energii w produkcji - wzroście produktywności w gospodarce leśnej.</u>
<u xml:id="u-1.60" who="#komentarz">W projekcie budżetu na 1976 r. postanowiono zwiększyć o 50 mln zł wydatki na zasiłki okresowe i jednorazowe oraz zapomogi przeznaczone w szczególności dla rencistów i emerytów otrzymujących najniższe zaopatrzenie, a posiadających na swoim utrzymaniu innych niezdolnych do pracy członków rodziny, jak również w przepadkach otrzymywania przez rolników niskich rent w zamian za przekazanie państwu niewielkiego gospodarstwa rolnego.</u>
<u xml:id="u-1.61" who="#komentarz">Komisja przyjęła projekt uchwały Sejmu o narodowym planie społeczno-gospodarczego rozwoju i projekt ustawy budżetowej na 1976 r. z poprawkami.</u>
<u xml:id="u-1.62" who="#komentarz">Komisja wysłuchała sprawozdania powołanej na posiedzeniu w dniu 2 grudnia 1975 r. (por. BPS Nr 819/Ⅵ kad.) podkomisji do rozpatrzenia rządowych projektów ustaw:</u>
<u xml:id="u-1.63" who="#komentarz">- o opłacie skarbowej;</u>
<u xml:id="u-1.64" who="#komentarz">- o podatku wyrównawczym;</u>
<u xml:id="u-1.65" who="#komentarz">- o podatku od spadków i darowizn;</u>
<u xml:id="u-1.66" who="#komentarz">- o niektórych podatkach i opłatach terenowych;</u>
<u xml:id="u-1.67" who="#komentarz">- o ulgach podatkowych z tytułu inwestycji;</u>
<u xml:id="u-1.68" who="#komentarz">- zmieniającej ustawę o rozliczeniach pieniężnych jednostek gospodarki uspołecznionej.</u>
<u xml:id="u-1.69" who="#komentarz">Sprawozdanie to przedstawiła poseł Teresa Morawiec (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.70" who="#komentarz">W dyskusji udział wzięli posłowie: Alojzy Melich (PZPR) i Stanisław Kozioł (ZSL); dodatkowych wyjaśnień udzielił I zastępca ministra finansów - Marian Krzak.</u>
<u xml:id="u-1.71" who="#komentarz">Komisja przyjęła rządowe projekty ustaw z poprawkami zaproponowanymi przez podkomisję.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>