text_structure.xml 26.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">W dniu 25 maja 1966 r. Komisja Oświaty i Nauki, obradująca pod przewodnictwem posła Andrzeja Werblana (PZPR.), rozpatrywała system kształcenia nauczycieli - stan aktualny i zamierzenia na przyszłość.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W obradach udział wzięli: przedstawiciele Ministerstwa Oświaty z Ministrem Wacławem Tułodzieckim i dyrektorem generalnym Stanisławem Dobosiewiczem, wicedyrektor Zespołu NIK - Tadeusz Sztejnert oraz przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Ministerstwa Szkolnictwa Wyższego.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Informację o aktualnym stanie kształcenia i dokształcania nauczycieli przedstawił Minister Oświaty - Wacław Tułodziecki.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">(Streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MarianWalczak">Na pytania posłów: Stanisława Jodłowskiego (SD), Józefa Kaszewskiego (SD), Jana Wąsickiego (PZPR), Eugenii Krassowskiej (SD), Marty Lankamer (ZSL), Jerzego Wernera (bezp.), Władysława Ozgi (ZSL), Franciszka Wasążnika (bezp.), Kazimierza Barcikowskiego (PZPR), Stanisława Trzaski (SD), Sylwestra Łeczykiewicza (ZSL), Bolesława Piaseckiego (bezp. „PAX”), Marii Augustyn (PZPR), Tadeusza Mazowieckiego (bezp. „Znak”), Elżbiety Kraski (bezp.) i Mariana Walczaka (PZPR) dotyczące bilansu kadr nauczycielskich i potrzeb szkolnictwa, koncepcji kształcenia nauczycieli zawodu i programów kształcenia kadr nauczycielskich, poprawy warunków nauczania w studiach nauczycielskich, podnoszenia kwalifikacji zawodowych nauczycieli, przygotowania wychowawców internatów, odpowiedzi udzielili: naczelnik wydziału w Komisji Planowania - Sabina Koplewska, dyrektor departamentu studiów uniwersyteckich w Ministerstwie Szkolnictwa Wyższego - Wit Drapich i dyrektor generalny Ministerstwa Oświaty - Stanisław Dobosiewicz.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MarianWalczak">Dyrektor generalny w Ministerstwie Oświaty - Stanisław Dobosiewicz wyjaśnił m.in.:</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#MarianWalczak">Przedwczesne byłoby mówić o organizacji i programach przyszłych 3-letnich SN, ponieważ problemy te są dopiero szczegółowo badane i analizowane. Obecnie pierwszoplanowym zadaniem pozostaje zapewnienie szkolnictwu odpowiedniej liczby wysokokwalifikowanych nauczycieli. Ministerstwo Oświaty wraz z Ministerstwem Szkolnictwa Wyższego dokładają starań w kierunku rozszerzenia możliwości podnoszenia kwalifikacji nauczycieli czynnych zawodowo, jak również podniesienia poziomu absolwentów studiów nauczycielskich.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#MarianWalczak">Systematycznie poprawia się stan wykształcenia nauczycieli szkół zawodowych. W bieżącym roku na 12.670 nauczycieli zatrudnionych w technikach zawodowych Ministerstwa Oświaty: 9.250 posiada wyższe wykształcenie, 1.300 - studium nauczycielskie lub równorzędne, 1.800 liceum pedagogiczne lub równorzędne. Na 19.600 nauczycieli zatrudnionych w zasadniczych szkołach zawodowych: 5.500 posiada wykształcenie wyższe, 4.750 ukończyło studium nauczycielskie a 8.528 technikum przemysłowo pedagogiczne lub liceum pedagogiczne. W szkołach przysposobienia rolniczego na 2 tys. stałych nauczycieli: 539 posiada wyższe wykształcenie, 835 studium nauczycielskie, 544 liceum pedagogiczne lub równorzędne. Liczba nauczycieli szkół zawodowych z wykształceniem średnim ogólnokształcącym lub niepełnym nie jest duża i ulega stopniowemu zmniejszeniu. Jako nauczycieli zawodu zatrudnia się często pracowników przemysłu, mistrzów i robotników kwalifikowanych, ale zobowiązuje się ich do odbycia kursu pedagogicznego.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#MarianWalczak">Absolwenci wyższych szkół pedagogicznych masowo (90 proc.) podejmują pracę w szkolnictwie. Wychowawców internatów kształci się obecnie razem z wychowawcami domów dziecka w studiach nauczycielskich (około 500). Studia te będą rozbudowywane. Rozbieżności w poziomie kwalifikacji nauczycieli wiejskich i miejskich powoli się zmniejszają. Poważna część nowych pełnokwalifikowanych nauczycieli przystąpi do pracy w szkołach wiejskich.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#StanisławJodłowski">W zasadzie przygotowanie pedagogiczne powinno objąć ogół studiujących na uniwersytetach. W miarę trwania studiów zamierzania dotyczące przyszłej pracy naukowej lub innej pracy twórczej często nie zdają próby życia i studiujący decyduje się na zawód nauczyciela, do którego powinien być wdrożony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#TadeuszMazowiecki">Problemem, który winien być szerzej uwzględniany w polityce kadrowej Ministerstwa Oświaty, to pozycja kierownika bądź dyrektora szkoły. Kierownictwo decyduje w wielkiej mierze o atmosferze i klimacie wychowawczym szkoły. Jest zatem ważne, aby kierownik szkoły nie był zbytnio obciążany obowiązkami administracyjnymi, by uzyskiwał od resortu ten rodzaj pomocy, nie tylko w formie organizowanych narad i konferencji - która pozwalałaby mu wyróżniać się autorytetem pedagogicznym i moralnym.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#TadeuszMazowiecki">Niezbędne jest otoczenie większą niż dotąd opieką wchodzących do zawodu młodych nauczycieli. Opieka taka, roztaczana niezależnie od zorganizowanych form szkolenia, instruktażu itp., powinna ułatwić przezwyciężenie występujących, szczególnie w pierwszym okresie pracy, trudności ze zdobyciem autorytetu i w ukształtowaniu właściwego współżycia z otoczeniem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#EugeniaKrassowska">Słuszna tendencja Ministerstwa Oświaty podnoszenia kwalifikacji nauczycieli szkół podstawowych znajduje wyraz w stopniowej likwidacji liceów pedagogicznych na rzecz zwiększonego dopływu do szkół absolwentów studiów nauczycielskich. Choć 2-letnie studia nauczycielskie wkrótce okażą się niewystarczające dla zaspokojenia rosnących wymogów szkolnictwa podstawowego - w wielu krajach przyjęty już jest powszechnie system 3-letniego kształcenia nauczycieli - należy dokonań znacznego wysiłku, aby podnosić poziom SN w dotychczasowej ich strukturze. Jedną z najpilniejszych jest potrzebą rozszerzenia bazy materialnej studiów nauczycielskich, rozbudowy laboratoriów, pracowni itp. Należy rozszerzyć bazę kadrową SN poprzez pozyskanie pracowników naukowych ze szkół wyższych, w ramach rotacji kadr na wyższych uczelniach. Udoskonalenia wymaga też koncepcja programowa SN.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#EugeniaKrassowska">Na bazie tych usprawnień należałoby rozpocząć konkretne przygotowania do przekształcenia studiów nauczycielskich w wyższe szkoły zawodowe. Przedtem jednak niezbędne jest ustalenie bilansu potrzeb kadr nauczycielskich. Bez takiego bilansu trudno będzie ustalać plany kształcenia nauczycieli w studiach nauczycielskich, w wyższych szkołach pedagogicznych i na innych wyższych uczelniach.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#EugeniaKrassowska">Nadal pozostaje aktualny postulat zwiększenia wymogów wobec uniwersytetów w zakresie przygotowywania nauczycieli. Rozwijać trzeba podyplomowe studia nauczycielskie. Równocześnie trzeba podjąć badania przyczyń niepomyślnego zjawiska odpływu ze szkół, zwłaszcza ze szkół podstawowych, nauczycieli z wyższym wykształceniem uniwersyteckim.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#EugeniaKrassowska">Powinna być zacieśniona współpraca między wyższymi szkołami pedagogicznymi i wyższymi uczelniami, zmierzająca do ujednolicenia metodyki pedagogicznego przygotowania absolwentów. Instytut Pedagogiki i inne zainteresowane placówki badawcze powinny dokonać analizy praktycznej przydatności do zawodu nauczycielskiego absolwentów WSP i absolwentów uniwersytetów, aby mógł być lepiej ukształtowany profil nauczania.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#EugeniaKrassowska">Na studiach dla nauczycieli pracujących należałoby szerzej pozwijać kierunki matematyczno-przyrodnicze, które w tym typie szkolenia przynoszą lepsze efekty. Sprawa nauczania języków obcych na uniwersytetach i tym samym kwalifikacji nauczycieli języków w szkołach wymaga położenia nacisku na poprawę praktycznej znajomości języka. Sprawa ta dyskutowana od wielu lat nie ruszy naprzód, jeśli uniwersytety nie będą zaopatrzone w audiowizualne pomoce naukowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#StanisławTrzaska">Potrzeby 8-klasowej szkoły podstawowej wymagają przejścia na 3-letni system kształcenia nauczycieli, kiedy to będzie możliwe. Wynika to z konieczności nadążania za ogólnym rozwojem wiedzy, umożliwi podejmowanie śmielszych, eksperymentów pedagogicznych, pomoże w rozwiązywaniu społecznie ważnych problemów wychowawczych. Nie bez znaczenia jest sprawa prestiżu nauczyciela na wsi; prestiż ten osiągnie łatwiej nauczyciel z wyższym wykształceniem, zwłaszcza wobec faktu zwiększania się ilości wykształconych specjalistów w różnych dziedzinach na terenie wiejskim.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#FranciszekWasążnik">System kształcenia nauczycieli jest problemem, który nurtuje kręgi nauczycielstwa od kilkudziesięciu lat. Wcielił się obecnie w konkretną koncepcję Związku Nauczycielstwa Polskiego. Jakkolwiek problem wszedł obecnie na właściwe tory, nie można uznać, iż jest on rozwiązany; dwuletnie studium nauczycielskie nie stanowi rozwiązania. Być może należałoby rozważyć możliwość wprowadzenia od przyszłego roku szkolnego 3-letniej wyższej szkoły nauczycielskiej, tytułem eksperymentu; byłoby to rozwiązanie próbne, które umożliwiłoby jednak sprawdzenie przydatności absolwentów tego rodzaju szkół, a także zastanowienie się nad tym, jakie miejsce ten typ szkół znaleźć winien w ogólnym systemie szkolnictwa wyższego, aby nie stanowił ślepego toru.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#FranciszekWasążnik">Z punktu widzenia bieżących i perspektywicznych potrzeb kraju, uwagi krytyczne budzi fakt, że wyższe szkoły pedagogiczne skoncentrowane są na południu kraju, cała zaś północ, poza Gdańskiem, pozbawiona jest tego typu placówek kształcenia nauczycieli. Problem ten powinien być uwzględniony przy opracowywaniu planów rozwoju sieci WSP oraz przyszłych wyższych szkól zawodowych.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#FranciszekWasążnik">Studia podyplomowe w sposób najtrafniejszy rozwiązują problem przygotowywania absolwentów wyższych uczelni do zawodu nauczycielskiego. Również na wydziałach politechnicznych można by uwzględnić kierunek dydaktyczno-wychowawczy. Rozwój podyplomowych studiów nauczycielskich przyczyniłby się do zaspokojenia potrzeb resortu oświaty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#WładysławOzga">Należałoby postulować pod adresem resortu oświaty, aby rozpoczął szybciej pracę nad precyzowaniem koncepcji reformy kształcenia nauczycieli. Mimo dużych osiągnięć, jakie mamy w dopływie kwalifikowanych kadr do szkolnictwa, musimy szybciej zwiększyć liczbę nauczycieli z wyższym wykształceniem, nie tylko ze względu na potrzeby szkoły 8-letniej, ale z uwagi na ogólny wzrost poziomu wiedzy i kultury w społeczeństwie.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#WładysławOzga">Należy szerzej umożliwić absolwentom Studiów Nauczycielskich dokształcanie się na poziomie uniwersyteckim. Studia zaoczne są utrudnione dla nauczycieli z miejscowości odległych od dużych ośrodków. Zbyt mała część nauczycieli ze wsi korzysta z płatnych urlopów na cele dokształcania się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#MartaLankamer">W województwie lubelskim na 2800 nauczycieli wf zaledwie ponad 50 ma odpowiednie przygotowanie. Odbija się to ujemnie m.in. na działalności Ludowych Zespołów Sportowych, które powinny być prowadzone przez kwalifikowanych nauczycieli wf. Jest konieczne, aby w Studium Nauczycielskim w Lublinie został wprowadzony ten kierunek nauczania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#WładysławKuszyk">Wytknięte przez resort oświaty kierunki działania wychodzą naprzeciw ogólnie panującym w społeczeństwie tendencjom do podnoszenia poziomu wiedzy i kwalifikacji. Ambitne zamierzenia resortu w dziedzinie kształcenia kadr nauczycielskich wiążą się nierozdzielnie z gotowością szeroko pojętej bazy materialnej szkolnictwa. W tej dziedzinie występują jednak trudności. Co roku niemal plan inwestycyjny resortu oświaty nie jest w pełni wykonywany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#MarianWalczak">W wyniku analizy problemu kształcenia nauczycieli podkomisją ds. nauczycielskich wysuwa następujące wnioski:</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#MarianWalczak">- Komisja Planowania przy Radzie Ministrów powinna, przy współudziale Ministerstwa Oświaty, opracować bilans potrzeb kadrowych do roku 1975; bilans ten powinien stanowić podstawę do prac nad reformą kształcenia nauczycieli, należy przy tym uwzględnić konieczność poprawy warunków pracy w szkole, tj. zmniejszenie liczby uczniów przypadających na oddział (klasę), podział na grupy i rozwijanie zajęć pozalekcyjnych;</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#MarianWalczak">- Ministerstwo Oświaty powinno do I kwartału 1967 r. opracować koncepcję dalszego rozwoju studiów nauczycielskich;</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#MarianWalczak">- Ministerstwo Szkolnictwa Wyższego powinno w I kwartale 1967 przedstawić koncepcję przygotowywania do zawodu nauczycielskiego absolwentów szkół wyższych, którzy pragną podjąć pracę w tym zawodzie;</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#MarianWalczak">- Niezbędne jest podjęcie prac nad ukształtowaniem prawidłowej sieci zakładów kształcenia nauczycieli, przy czym nasuwa się potrzeba ustanowienia centralnego systemu kierowania tym kształceniem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#ZuzannaKościjańska">Studia nauczycielskie powinny uwzględniać takie specjalizacje jak bibliotekarstwo i zajęcia świetlicowe pozaszkolne.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#ZuzannaKościjańska">Wysunięty na jednym z posiedzeń Komisji postulat uwzględnienia w szkoleniu wychowawczyń przedszkoli nauczania rytmiki spotkał się z pozytywnym stanowiskiem resortu oświaty. Z przedstawionych przez Ministerstwo Oświaty materiałów, nie wynika, czy sprawa ta została zrealizowana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JanWąsicki">Obecne wyposażenie placówek kształcenia nauczycieli nie zabezpiecza rozwoju deficytowych kierunków ścisłych. Wyższe szkoły nauczycielskie, zanim zostaną powołane do życia, powinny mieć zabezpieczone zaplecze, a przede wszystkim kadrę nauczającą.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#JanWąsicki">Słuszne są postulaty pod adresem Komisji Planowania dotyczące ustalenia bilansu potrzeb kadr nauczycielskich oraz sprecyzowania na tej podstawie kierunków specjalizacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#JanWąsicki">Dyplom studiów nauczycielskich pozostaje nadal w pełni wartościowy jako kwalifikujący do nauczania w określonych typach szkół. Sprawa ta wymaga podkreślenia ze względu na występujące tu i ówdzie o obawy w środowisku nauczycielskim.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#JanWąsicki">Minister Oświaty - Wacław Tułodziecki stwierdził m.in.:</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#JanWąsicki">Resort nie ustaje w wysiłkach mających na celu coraz lepsze przygotowanie nauczycieli. Rezultatem konsekwentnego działania w tej dziedzinie jest pełne w zasadzie rozwiązanie problemu nauczycieli niekwalifikowanych, którzy stanowią obecnie w całym systemie szkolnictwa minimalny już odsetek, a także zniesienie liceów pedagogicznych jako placówek nieodpowiadających obecnym wymogom.</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#JanWąsicki">Jednakże tempo podnoszenia kwalifikacji nauczycieli musi być dostosowane do bieżących potrzeb szkół. Nie można dopuścić, aby dopływ nowych nauczycieli zmniejszył się wskutek przedłużenia okresu ich kształcenia. W nadchodzącym roku szkolnym ma być uruchomionych 20 tys. klas 8-mych, a w następnych latach klasy 8-me staną się w szkolnictwie podstawowym powszechne. To określa hierarchię potrzeb. Trzeba obsadzić nowe klasy 8-me, ponieść stan organizacyjny wielu szkół, czyli uzupełnić obsadą nauczycielską i tą drogą niwelować różnice pomiędzy szkołami w miastach a szkołami na wsi, wreszcie trzeba organizować zajęcia pozalekcyjne, ważne z ogólnospołecznego punktu widzenia.</u>
          <u xml:id="u-13.6" who="#JanWąsicki">Resort stara się pozyskać absolwentów wyższych uczelni, jako nauczycieli do szkół średnich i podstawowych; dopływ ich jest jednak nieznaczny i w roku ubiegłym równoważył się z odpływem. Znaczniejsze zwiększenie liczby nauczycieli z wykształceniem uniwersyteckim jest trudne do zrealizowania.</u>
          <u xml:id="u-13.7" who="#JanWąsicki">W świetle istniejących potrzeb kadrowych przejście na 3-letnie kształcenie nauczycieli nie może nastąpić natychmiast; może stać się realne pod koniec bieżącej 5-latki. Problem jest w resorcie oświaty analizowany i decyzja musi być podjęta z całą ostrożnością.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#AndrzejWerblan">Projekt przedłużenia studiów nauczycielskich do lat trzech stwarza szereg ważnych problemów, które wymagają szczegółowego rozważenia. Obok spraw, o których mówił Minister Oświaty, poważne trudności związane są z koniecznością zabezpieczenia odpowiedniej kadry nauczającej. Studium nauczycielskie jest obecnie szkołą pomaturalną. Trzyletnie studia nauczycielskie miałoby już inny charakter. Reforma taka oznaczałaby więc zmianę jakościową, wymagałaby starannego przygotowania i nie można oczekiwać rychłego wprowadzenia jej w życie.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#AndrzejWerblan">Komisja uchwaliła dezyderat wynikający z dyskusji przeprowadzonej na posiedzeniu w dniu 11 maja br., na którym rozpatrywano problemy rozwoju kadry naukowej (por. BPS nr 162) IV kad.). W uchwalonym dezyderacie Komisja stwierdza, że obowiązujący obecnie system przyznawania szkolnictwa wyższemu i PAN limitu dewiz na zakup aparatury naukowej z importu, na okres 1 roku kalendarzowego, jest poważną przeszkodą w realizacji zamówień aparatury w firmach zagranicznych. Dezyderat skierowany do Prezesa Rady Ministrów postuluje opracowanie systemu przyznawania szkolnictwu wyższemu i PAN limitu dewiz na zakup aparatury naukowej z importu na okres dłuższy niż 1 rok kalendarzowy.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#AndrzejWerblan">O aktualnym stanie kształcenia i dokształcania nauczycieli.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#AndrzejWerblan">Informacja Ministra Oświaty - Wacława Tułodzieckiego złożona na posiedzeniu Komisji Oświaty i Nauki w dniu 25 maja 1966 r.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#AndrzejWerblan">W szkołach ogólnokształcących i zawodowych i innych placówkach oświatowo-wychowawczych, podległych Ministerstwu Oświaty pracuje w br. szkolnym 266,5 tys. pełnozatrudnionych i 47 tys. niepełnozatrudnionych nauczycieli, wychowawców i pracowników pedagogicznych. W szkolnictwie podstawowym liczba nauczycieli wzrosła do 176,5 tys. osób.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#AndrzejWerblan">Mimo stosunkowo dużego wzrostu zatrudnienia i znacznego powiększenia się kadry nauczającej, na niektórych terenach kraju nie zaspokojono wszystkich potrzeb kadrowych szkolnictwa; niedobory kadr usuwano częściowo przez dodatkowe zatrudnienie w niepełnym wymiarze godzin pracowników innych działów gospodarki, a także przez zwiększenie liczby godzin nadliczbowych.</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#AndrzejWerblan">W roku 1965 nastąpiła znaczna poprawa w sytuacji kadrowej szkolnictwa. W większości województw zaspokojono potrzeby szkolnictwa podstawowego przez zatrudnienie absolwentów zakładów kształcenia nauczycieli. Wzrosła liczba nauczycieli z pełnymi i dodatkowymi kwalifikacjami. Podniósł się poziom kwalifikacji nauczycieli w liceach ogólnokształcących i technikach. Szkolnictwo odczuwa w dalszym ciągu brak nauczycieli języków obcych, fizyki, chemii i przedmiotów zawodowych.</u>
          <u xml:id="u-14.7" who="#AndrzejWerblan">Potrzeby kadrowe szkolnictwa w latach 1966–1970 pokryte zostaną przez zatrudnienie absolwentów liceów pedagogicznych, które ukończy w tym okresie 32,4 tys. osób, absolwentów studiów nauczycielskich (ok. 41,8 tys. osób), oraz absolwentów szkół wyższych.</u>
          <u xml:id="u-14.8" who="#AndrzejWerblan">Potrzeby kadrowe w szkolnictwie średnim ogólnokształcącym i w szkolnictwie zawodowym pokryje zatrudnienie absolwentów wyższych uczelni i studiów nauczycielskich kierunków zawodowych oraz zatrudnienie pracowników zakładów produkcyjnych, absolwentów-techników przemysłowo-pedagogicznych itp.</u>
          <u xml:id="u-14.9" who="#AndrzejWerblan">W 1970 r. w szkolnictwie podstawowym pracować będzie około 200 tys. nauczycieli, w tym ok. 9 proc. z wyższym wykształceniem, około 70 proc. z wykształceniem w zakresie studium nauczycielskiego i ok. 21 proc. ze średnim wykształceniem pedagogicznym.</u>
          <u xml:id="u-14.10" who="#AndrzejWerblan">Ulegnie stabilizacji sytuacja kadrowa w liceach ogólnokształcących, natomiast w szkołach zawodowych w dalszym ciągu występować będą trudności w zapewnieniu tym placówkom odpowiedniej liczby nauczycieli przedmiotów zawodowych i nauczycieli zawodu.</u>
          <u xml:id="u-14.11" who="#AndrzejWerblan">W okresie najbliższego 5-lecia, w miarę jak pozwalać na to będzie sytuacja kadrowa. Ministerstwo Oświaty w celu polepszenia organizacji szkoły i podniesienia poziomu pracy dydaktyczno-wychowawczej rozważy możliwości obniżenia liczby uczniów w klasach, w szczególności w szkołach średnich, podniesienia tygodniowego wymiaru godzin nauki ucznia w klasach I — III (dodatkowe godziny na język polski i wychowanie fizyczne). Zamierza się również wprowadzić podział uczniów w klasach V-VIII na lekcjach języka rosyjskiego na dwie grupy - ćwiczeń i konwersacji. Rozważa się możliwość przeznaczenia pewnej ilości godzin na zajęcia pozalekcyjne szkołom 8-klasowym.</u>
          <u xml:id="u-14.12" who="#AndrzejWerblan">System kształcenia nauczycieli obejmuje w zasadzie dwa poziomy: 2-letnie studia nauczycielskie kształcące nauczycieli szkół podstawowych oraz szkoły wyższe kształcące przede wszystkim nauczycieli liceów i szkół zawodowych. Szkoły wyższe kształcić będą nauczycieli dla liceów i szkół zawodowych, a w miarę możliwości także dla szkoły podstawowej. Ministerstwo Oświaty zamierza powiększyć dopływ do szkolnictwa podstawowego nauczycieli z wyższym wykształceniem, przede wszystkim absolwentów wyższych szkół pedagogicznych. Plan kształcenia nauczycieli w studiach nauczycielskich będzie korygowany w miarę wzrostu możliwości szkół wyższych w zakresie kształcenia nauczycieli. Absolwenci wyższych uczelni powinni być przygotowani teoretycznie i praktycznie również do pracy w szkole podstawowej.</u>
          <u xml:id="u-14.13" who="#AndrzejWerblan">Coraz korzystniej kształtująca się sytuacja kadrowa w szkolnictwie pozwoli pod koniec bieżącego planu 3-letniego na rozważenie możliwości stopniowego przedłużenia nauki w studiach nauczycielskich do lat 3-ch, a także stopniowego ograniczenia liczby tych szkół. Umożliwi to lepsze teoretyczne i praktyczne przygotowanie absolwentów tych szkół do pracy zawodowej w szkołach podstawowych i do zwiększonych zadań wychowawczych. Problem ten jest obecnie przedmiotem szczegółowych studiów w resorcie.</u>
          <u xml:id="u-14.14" who="#AndrzejWerblan">W latach 1961–1965 umożliwiono nauczycielom niekwalifikowanym, podejmującym pracę w szkolnictwie podstawowym, zdobycie średniego wykształcenia pedagogicznego oraz umożliwiono nauczycielom pracującym z wykształceniem średnim pedagogicznym, ukończenie studium nauczycielskiego. Obecnie Ministerstwo Oświaty stara się umożliwić ukończenie studium nauczycielskiego przez ok. 60 tys. nauczycieli pracujących, a także umożliwić jak największej liczbie nauczycieli pracujących podjęcie studiów wyższych i uzyskanie wyższego wykształcenia.</u>
          <u xml:id="u-14.15" who="#AndrzejWerblan">Ministerstwo Oświaty maksymalnie rozbudowało stadia zaoczne w wyższych szkołach pedagogicznych.</u>
          <u xml:id="u-14.16" who="#AndrzejWerblan">W ostatnim okresie uległa znacznej poprawie sytuacja zakładów kształcenia nauczycieli w zakresie programów i podręczników dostosowanych do bieżących potrzeb szkolnictwa. Przeprowadzono szeroko zakrojone prace nad rewizją planów i programów studiów nauczycielskich i wyższych szkół pedagogicznych. W ramach reformy studiów WSP, opracowano koncepcję organizacyjno-programową 5-letnich studiów w zakresie wychowania technicznego (pierwsi magistrowie tego kierunku opuścili uczelnie w Katowicach w 1964 r.) oraz koncepcję 5-letnich kierunków ogólnozawodowych, mechanicznego i elektrycznego (w Opolu, w przyszłości w Krakowie i Katowicach).</u>
          <u xml:id="u-14.17" who="#AndrzejWerblan">Absolwenci zakładów kształcenia nauczycieli, zwłaszcza WSP i SN - po dokonanych zmianach programowych oraz form metodyczno-praktycznego przygotowania słuchaczy do zawodu - będą lepiej przygotowani do pracy w zreformowanym szkolnictwie. Wyższe szkoły pedagogiczne zamierzają udoskonalić metodykę nauczania przedmiotu specjalizacji w 8-klasowej szkole podstawowej.</u>
          <u xml:id="u-14.18" who="#AndrzejWerblan">Ministerstwo Oświaty widzi potrzebę odpowiedniego zabezpieczenia przygotowania pedagogicznego i metodyczno-praktycznego absolwentów uniwersytetu do pracy w szkolnictwie. Sytuację w tym zakresie poprawi zapowiedziane już powołanie do życia międzywydziałowego studium pedagogicznego w uniwersytetach.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>