text_structure.xml
11.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 24 maja 1967 r. Komisja Kultury i Sztuki i Komisja Spraw Zagranicznych, obradujące pod przewodnictwem posła Stanisława Kulczyńskiego (SD), rozpatrywały problem wymiany kulturalnej z zagranicą.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele Ministerstwa Kultury i Sztuki z Ministrem Lucjanem Motyką, Ministerstwa Spraw Zagranicznych z podsekretarzem stanu - Marianem Naszkowskim dyrektorzy zespołów NIK Tadeusz Kosacz i Wacław Kozicki, przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów oraz przedsiębiorstw: „Pagart” i „Ars-Polona”, Informację o problemach wymiany kulturalnej z zagranicą przedstawił Minister Kultury i Sztuki - Lucjan Motyka, (Streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską).</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Uwagi podkomisji do spraw propagandy Polski za granicą przedstawił poseł Ryszard Hajduk (PZPR):</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Polska twórczość artystyczna i polskie dobra kulturalne torują sobie skutecznie nowe drogi, zdobywają nowe kraje i lądy, równocześnie utwierdzając pozycję na tradycyjnych szlakach. Polska czerpie też w znacznie większym stopniu niż kiedykolwiek ze światowej skarbnicy kulturalnej. Ta, rozwijająca się coraz bardziej wymiana kulturalna między naszym krajem i zagranicą, wymaga stałego ulepszania form organizacyjnych.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Współpracą kulturalną z zagranicą, eksportem i importem dóbr kultury i sztuki, rozwojem kooprodukcji zajmuje się wiele, jednostek i instytucji. Pogłębienia wymaga koordynacja ich działalności, która umożliwi lepsze wykorzystanie posiadanych sił i środków.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Zdaniem podkomisji, płaszczyzną takiej koordynacji jest międzyresortowa komisja działająca pod przewodnictwem Ministra Spraw Zagranicznych, której działanie należy jednak zaktywizować.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Niezależnie od działalności koordynacyjnej, realizowanej przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych, należy postulować ustalenie międzyresortowej płaszczyzny współpracy i współdziałania między ministerstwem Kultury i Sztuki, Komitetem DS. Radia i Telewizji, Ministerstwem Żeglugi, GKKFiT itd.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Wymaga otoczenia bardziej troskliwą opieką działalność dwustronnych towarzystw przyjaźni, które mogą i powinny stać się czynnikiem pomocnym w propagowaniu kultury polskiej zagranicą.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Planowanie wymiany kulturalnej z zagranicą i działalność w tej dziedzinie opierać się muszą na możliwie jak najlepszej znajomości sytuacji i organizacji życia kulturalnego w danym kraju.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">W dyskusji udział wzięli posłowie: Stanisław Kaliszewski (SD), Marian Kubicki (ZSL), Jerzy Hagmajer (bezp. „PAX”), Antoni Korzycki (ZSL), Roman Kaczmarek (SD), Stanisław Lorentz (SD), Bohdan Czeszko (PZPR), Artur Starewicz (PZPR) i Stanisław Kulczyński (SD) oraz Minister Kultury i Sztuki Lucjan Motyka i podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Marian Naszkowski.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">W dyskusji wskazano na niewątpliwy postęp osiągnięty w ostatnich latach w dziedzinie naszej ekspansji kulturalnej zagranicą. Jednakże pozycja polityczna Polski i nasz potencjał kulturalny stwarzają daleko większe możliwości. Zagranicą wiele się o Polsce pisze i mówi, trudniej natomiast bezpośrednio zetknąć się z wielkim dorobkiem naszej kultury w wielu jej działach reprezentujących najwyższy światowy poziom.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Zwracano uwagę na konieczność rozszerzania wymiany kulturalnej z krajami socjalistycznymi; w naszej działalności, mającej na celu prezentowanie polskiemu społeczeństwu obcych kultur, zbyt mało jeszcze uwagi poświęca się dorobkowi tych krajów.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Wiele miejsca w dyskusji. poświęcono kierunkom geograficznym naszej wymiany kulturalnej, które słusznie pokrywają się z kierunkami naszej polityki zagranicznej. Stąd szczególne, wzajemne zresztą, zainteresowanie krajami europejskimi, co nie wyklucza oczywiście stosownie do naszych możliwości i ich chłonności - działania w innych regionach świata.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Postulowano dalsze wzbogacanie form popularyzacji polskiej kultury zagranicą, zwłaszcza w tych krajach i w tych dziedzinach, w których mamy wysoką już pozycję.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Wnioski podkomisji uznano w zasadzie za słuszne.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Zlecono podkomisji opracowanie projektu dezyderatów i przedstawienie go na kolejnym posiedzeniu.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">O PROBLEMACH WYMIANY KULTURALNEJ Z ZAGRANICĄ</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Informacja złożona przez Ministra Kultury i Sztuki Lucjana Motykę na wspólnym posiedzeniu Komisji Kultury i Sztuki i Komisji Spraw Zagranicznych w dniu 24 maja 1967 r.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Na tle znacznego ożywienia naszej polityki zagranicznej w ostatnich latach zarówno na forum międzynarodowym, jak i w stosunkach bilateralnych z poszczególnymi krajami - funkcja złożonego zespołu zjawisk i działalności określanej mianem współpracy kulturalnej z zagranicą, nabiera szczególnie ważnego znaczenia.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Zasięg naszych kontaktów kulturalnych i artystycznych obejmuje ponad 60 krajów Europy, Azji, Afryki, Ameryki Północnej i Południowej oraz Australii. Większość naszych kontrahentów uregulowało zasady współpracy kulturalnej z Polską specjalnymi umowami państwowymi. Umów takich podpisano 38, z czego 12 przypada na kraje socjalistyczne. Współpraca z pozostałymi krajami kształtuje się na zasadzie doraźnie zawieranych porozumień bądź drogą dyplomatyczną, bądź poprzez odpowiednie resorty, instytucje lub stowarzyszenia, lub też na zasadzie kontraktów komercyjnych sygnowanych przez przedsiębiorstwa i agencje podległe Ministerstwu Kultury i Sztuki.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Przedmiot wymiany z zagranicą stanowią wszystkie dyscypliny twórczości artystycznej i działalności kulturalnej, a więc: teatr, plastyka, muzyka, film, literatura, dramaturgia, muzealnictwo, konserwatorstwo, szkolnictwo artystyczne, bibliotekarstwo, praca kulturalno-oświatowa.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Jednym z podstawowych założeń współpracy kulturalnej Polski Ludowej z zagranicą jest zadokumentowanie wkładu Polski w dzieło tworzenia więzów przyjaźni i wzajemnego zrozumienia między narodami świata poprzez sztukę oraz możliwie najpełniej pojęta prezentacja sztuki polskiej we wszystkich przejawach twórczości i wykonawstwa artystycznego. Nie będzie przesadnym stwierdzenie, że należymy do krajów, które mają najżywszą wymianę kulturalną i ugruntowaną międzynarodową pozycję w wielu dziedzinach sztuki. Minione 20-lecie możemy podsumować jako zdobycie przez Polskę poważnej pozycji i uznania wśród zagranicznych odbiorców oraz uznanie naszej własnej polskiej odrębności, specyficznego stylu twórczości artystycznej.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Na tle całokształtu kontaktów kulturalnych za światem czołowe miejsce zajmuje wymiana kulturalna z krajami socjalistycznymi. Współpraca ta rozwinęła się wszechstronnie, ugruntowano współpracę związków twórczych, instytucji muzycznych, teatralnych, wydawniczych i kinematograficznych. Osiągnięte rezultaty oraz widoczne sukcesy i bogactwo coraz nowych form wymiany stwarzają podstawę do stawiania coraz większych wymagań.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Poważnym partnerem naszej wymiany kulturalnej są kraje Europy Zachodniej, głównie mająca wielowiekowe tradycje wymiana z Francją i Włochami. W krajach tych polska muzyka, teatr, film są cenione i poszukiwane. Jednakże z uwagi na to, że są to potężne ośrodki wymiany światowej, zasypywane mnogością imprez obudowanych nie liczącą się z kosztami reklamą, zdarza się, że występy naszych zespołów giną w masie.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">Poważne sukcesy osiągnęliśmy w zakresie wymiany kulturalnej z krajami skandynawskimi. Podpisano umowy kulturalne z Norwegią, Finlandią, Danią i Szwecją.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">Współpraca ze Stanami Zjednoczonymi i Kanadą nie jest regulowana umowami kulturalnymi i odbywa się albo w drodze umów komercyjnych, albo też oficjalnych imprez organizowanych drogą dyplomatycznych porozumień. Problem eksportu artystycznego do USA i Kanady ma na celu - z jednej strony - zaspokojenie potrzeb odbiorcy amerykańskiego, z drugiej strony - potrzeb środowiska polonijnego. Pod tym kątem dokonywany jest dobór poszczególnych imprez kulturalnych.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">Współpraca z krajami Ameryki Łacińskiej, poza Kubą, nie jest regulowana umowami kulturalnymi i organizowana jest na zasadzie nawiązywania półprywatnych kontaktów z instytucjami i stowarzyszeniami południowo-amerykańskimi.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">Niezbędnym uzupełnieniem obrazu naszej wymiany kulturalnej z zagranicą jest udział polskich specjalistów w pracach 68 organizacji międzynarodowych we wszystkich dziedzinach twórczości artystycznej i działalności kulturalnej. Coraz większego znaczenia i autorytetu nabiera w świecie polskie środowisko twórcze, m.in. dzięki międzynarodowym imprezom artystycznym odbywającym się w naszym kraju. Wśród imprez stałych, mających zagranicą wyrobioną rangę, wysuwają się konkursy pianistyczne im. Fryderyka Chopina, konkurs im. Henryka Wieniawskiego, festiwal muzyki współczesnej „Warszawska Jesień” itp.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">Perspektywy naszej współpracy kulturalnej z zagranicą na najbliższy okres nie przewidują większych zmian w kierunkach geograficznych.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">Konieczne wydaje się ulepszenie koordynacji prowadzonej przez wiele instytucji i przedsiębiorstw działalności kulturalnej zagranicą.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#komentarz">Resort zamierza przystąpić do realizacji długofalowych cykli wydawniczych zawierających informację o Polsce ludowej, stałych biuletynów informacyjnych lub doraźnych opracowań na użytek placówek dyplomatycznych handlu zagranicznego i żeglugi; trzeba zapewnić również lepsze zaopatrzenie w materiały informacyjne o Polsce specjalistów, twórców i stypendystów wyjeżdżających za granicę.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>