text_structure.xml
25.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 21 maja 1968 r., Komisja Handlu Wewnętrznego i Komisja Handlu Zagranicznego, obradująca pod kolejnym przewodnictwem posłów Henryka Skrobisza (ZSL) i Zdzisława Tomala (ZSL), rozpatrzyła współpracę handlu wewnętrznego i zagranicznego w zakresie wzbogacenia zaopatrzenia rynku w artykuły z importu.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli:-przedstawiciele Ministerstwa Handlu Wewnętrznego z podsekretarzem stanu - Emilem Kołodziejem, Ministerstwa Handlu Zagranicznego z podsekretarzem stanu - Tadeuszem Olechowskim, Ministerstwa Finansów i Komisji Planowania przy Radzie Ministrów;</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- dyrektorzy zespołów NIK - Franciszek Kusto i Tadeusz Robaczyk;</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">- przedstawiciele CRS „Samopomoc Chłopska” z wiceprezesem Tadeuszem Miciakiem oraz ZSS „Społem”, Centrali Handlu Zagranicznego „Polcoop”.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Informacje o imporcie towarów na potrzeby rynku wewnętrznego przedstawili podsekretarze stanu: w Ministerstwie Handlu Wewnętrznego - Emil Kołodziej i w Ministerstwie Handlu Zagranicznego - Tadeusz Olechowski.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">(Streszczenie informacji poda jemy na kartkach z numeracją rzymską)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#StanisławKuziński">Z kolei Komisja wysłuchała trzech koreferatów, które przedstawili:</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#StanisławKuziński">- w imieniu zespołu, który badał współpracę handlu wewnętrznego i zagranicznego w zakresie wzbogacenia zaopatrzenia rynku w artykuły przemysłu lekkiego i przeprowadził rozmowy z przedstawicielami Centrali Tekstylno-Odzieżowej, Centrali Handlu Obuwiem oraz z przedstawicielami central handlu zagranicznego: „CeTeBe”, „Confexim”, „Skórimpex”, „Impeko” - poseł Maria Mielczarek. W skład zespołu wchodzili posłowie: z Komisji Handlu Wewnętrznego - Alojzy Czarnecki (SD), Kazimierz Kuraś (PZPR) i Edward Małolepszy (PZPR), z Komisji Handlu Zagranicznego - Maria Mielczarek (PZPR) i Tadeusz Wysocki (PZPR).</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#StanisławKuziński">- w imieniu zespołu, który badał współpracę handlu wewnętrznego i zagranicznego w zakresie wzbogacenia zaopatrzenia rynku w artykuły przemysłowe użytku trwałego i przeprowadził rozmowy z przedstawicielami Argedu, Eldomu oraz central handlu zagranicznego: „Universal” i „Impeko” - poseł Franciszek Dąbal. W skład zespołu wchodzili posłowie: z Komisji Handlu Wewnętrznego - Franciszek Dąbal (ZSL) i Henryk Gołda (PZPR), z Komisji Handlu Zagranicznego - Andrzej Borodzik (PZPR) i Tadeusz Młyńczak (SD).</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#StanisławKuziński">- w imieniu zespołu, który badał współpracę handlu wewnętrznego i zagranicznego w zakresie wzbogacenia rynku w artykuły rolno-spożywcze i przeprowadził rozmowy z przedstawicielami CRS „Samopomoc Chłopska”, ZSS „Społem” oraz central handlu zagranicznego „Agros”, „Polcoop”, „Hortex”, „Społem” i „Impeko” - poseł Antoni Chudziński. W skład zespołu wchodzili posłowie: z Komisji Handlu Wewnętrznego - Zdzisław Drewka (PZPR) i Władysław Tomala (ZSL), z Komisji Handlu Zagranicznego - Antoni Chudziński (ZSL) i Tadeusz Stefaniak (ZSL).</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#StanisławKuziński">W referatach szczegółowo omówiono działalność central handlu zagranicznego i wewnętrznego w dziedzinie zaopatrzenia rynku wewnętrznego w towary importowane. Podkreślano, że czynnikiem utrudniającym wymianę towarów rynkowych jest rozbieżność norm jakościowych jak również przepisów sanitarnych obowiązujących u nas i u naszych kontrahentów.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#StanisławKuziński">Zdaniem podkomisji przeciwstawiać się należy tendencjom ograniczania szerokiej wymiany dokonywanej przez organizacje handlu wewnętrznego jak również żywiołowego jej rozwijania. Zdaniem podkomisji brak analizy w jakim stopniu wymiata ta jest uzasadniona ekonomicznie, jak również brak koordynatora decydującego jakie artykuły powinny być do tej wymiany dopuszczone.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#StanisławKuziński">Ceny na towary importowane ustala się nie w zależności od ceny zakupu i jakości towaru, a zależnie od kształtowania się podaży na daną grupę artykułów. Konieczna jest większa elastyczność w tej dziedzinie.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#StanisławKuziński">Podejmując szeroką wymianę towarów rynkowych, należy dążyć do sprowadzenia możliwie największej ilości surowców względnie półproduktów, które można by uszlachetniać w kraju. Należałoby również w szerszym niż dotychczas zakresie pakować i znakować w kraju zakupywane za granicą artykuły, co pozwoliłoby na zwiększenie wielkości importu w ramach tego samego limitu dewizowego.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#StanisławKuziński">Obok szerokiej wymiany prowadzonej przez resort handlu wewnętrznego, rozwija się pomyślnie wymiana spółdzielcza. Cechuje ją duża operatywność działania umożliwiająca zarówno szybki zbyt masy towarowej własnej produkcji nie znajdującej zbytu na rynku wewnętrznym, jak również zaopatrywanie rynku w towary atrakcyjne, poszukiwane w danym okresie.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#StanisławKuziński">Na pytania posłów: Konstantego Łubieńskiego (bezp. „Znak”), Jerzego Olszewskiego (PZPR), Tadeusza Wysockiego (PZPR), Tadeusza Stefaniaka (ZSL), Stanisława Turskiego (ZSL), Kazimierza Kurasia (PZPR) Andrzeja Borodzika (PZPR), Feliksa Fiutowskiego (PZPR), Marii Mielczarek (PZPR), Franciszka Malinowskiego (ZSL) i dyrektora Zespołu NIK - Franciszka Kusto, odpowiedzi udzielili podsekretarze stanu: w Ministerstwie Handlu Wewnętrznego - Emil Kołodziej i w Ministerstwie Handlu Zagranicznego - Tadeusz Olechowski.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#StanisławKuziński">Wyjaśnienia dotyczyły m.in. korzyści osiąganych przez rynek wewnętrzny w wyniku szerokiej wymiany towarów, form organizacyjnych współdziałania obu resortów w tej dziedzinie, wymogów jakościowych stawianych towarom, które sprowadza się w drodze szerokiej wymiany, sposobu doboru tych towarów, kształtowania ich cen na rynku wewnętrznym, popytu na nie, wpływu szerokiej wymiany rynkowej na rozwój własnej produkcji danych wyrobów, sposobów uszlachetniania i przetwarzania niektórych importowanych artykułów żywnościowych.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MariaMielczarek">Wydaje się, że prowadzona przez organizacje handlu wewnętrznego szeroka wymiana towarów rynkowych i planowy eksport tych towarów realizowany przez centrale handlu zagranicznego, powinny być lepiej niż dotąd koordynowane. Nie należy dopuszczać do tego, by w ramach szerokiej wymiany oferować towary, które cieszą się zainteresowaniem rynku zagranicznego i które można sprzedać w ramach planowego eksportu. Współpraca między centralami handlu wewnętrznego i handlu zagranicznego powinna ulec daleko idącemu pogłębieniu.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#MariaMielczarek">Z punktu widzenia interesów konsumentów krajowych nie są korzystne zbyt daleko idące żądania indywidualizowania opakowań. Siłą rzeczy zwiększa to ceny importowanych towarów. Opakowania takie mają uzasadnienie tylko, dla towarów luksusowych, sprzedawanych w takich placówkach jak np. Moda Polska. Rozważenia wymaga też sprawa znakowania towarów importowanych przez producentów zagranicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#FeliksFiutowski">Mimo pomyślnego rozwoju eksportu towarów produkowanych w woj. kieleckim, niektóre branże mają trudności w tej dziedzinie. Brak dostatecznej powierzchni magazynowej do składowania produkcji eksportowej. Dotyczy to niektórych artykułów przemysłu spożywczego, odzieżowego, metalowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JózefMacichowski">Wiele uwagi poświęcano nadmiernie ostrym normom sanitarnym stosowanym przy ocenie importowanych artykułów żywnościowych. Wydaje się, że należałoby rozważyć możliwość takiej rewizji tych norm, która pozwoliłaby na lepsze dostosowanie ich do wymagań rynku, bez narażania na szwank zdrowia obywateli.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#JózefMacichowski">Wielokrotnie poruszana była przez Komisje sprawa cen owoców cytrusowych. Należałoby ponownie postulować zróżnicowanie cen tych owoców w zależności od ich gatunku oraz od sezonu.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#AndrzejBorodzik">Kilka dni temu Komisja Przemysłu Ciężkiego, Chemicznego i Górnictwa rozpatrywała problemy produkcji przeznaczonej na zaopatrzenie rynku wewnętrznego. Coraz ważniejszym problemem staje się system badania rynku i organizowania przez różne resorty wspólnych badań potrzeb rynkowych.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#AndrzejBorodzik">Za pozytywne zjawisko uznać można zawieranie wzajemnych umów pomiędzy krajami socjalistycznymi co do specjalizacji i wymiany niektórych rynkowych artykułów przemysłowych. I tak np. zawarliśmy umowę z NRD, że Polska będzie produkować lodówki absorpcyjne, a NRD kompresorowe. Podobną umowę zawarto z ZSRR w sprawie produkcji pralek; Polska produkować będzie pralki wirnikowe, a ZSRR pralki bębnowe.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#AndrzejBorodzik">Należałoby zwrócić uwagę na konieczność podjęcia badań nad prawidłowością przepisów ogólnych warunków dostaw i do prowadzenia do bardziej równomiernego obciążenia odpowiedzialnością dostawców i odbiorców.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#AndrzejBorodzik">W ostatnich latach handel wewnętrzny dokonał poważnego kroku w dziedzinie organizowania coraz lepiej funkcjonujących służb odbioru jakościowego. Wyłania się jednak problem pewnej sprzeczności interesów handlu i przemysłu. Aparat kontroli handlu premiowany jest od ilości zareklamowanych partii towarów. Może to być źródłem nie zawsze uzasadnionych reklamacji, nie licząc tych usterek, jakie powstają pod wpływem złych warunków składowania.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#AndrzejBorodzik">Niezbędna jest również nowelizacja norm jakościowych, które nie mając wpływu na użytkowość i estetykę wyrobu, stają się podstawą zaostrzonej i bardzo skomplikowanej kontroli odbioru jakościowego. Np. w stosunku do obuwia gumowego wymogi norm polskich są tak wysokie, że obuwie to nie jest reklamowane w handlu zagranicznym, natomiast niejednokrotnie zgłaszane są reklamacje przy odbiorze przez służby kontroli handlu wewnętrznego.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#AndrzejBorodzik">Wymiana rynkowa przyczynia się w poważnym stopniu do wzbogacenia rynku wewnętrznego. W ramach tej wymiany wprowadzono szereg nowych i poszukiwanych asortymentów. Konieczne jest dołączanie do nowowprowadzanych artykułów, zwłaszcza kosmetyków i środków chemicznych, odpowiednich przepisów użytkowania tych preparatów.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#KonstantyŁubieński">Szeroka wymiana rynkowa sprzyja niewątpliwie lepszemu zaopatrzeniu konsumentów, musi być ona jednak zawsze uzasadniona w szeroko pojętym interesem ogólnogospodarczym. Szeroką wymianę rynkową rozpoczęto od importu i eksportu artykułów trudno zbywalnych, obecnie wachlarz towarów podlegających wymianie znacznie się rozszerzył. Należałoby przemyśleć formy lepszego skoordynowania planowego eksportu z wymianą towarową dokonywaną przez organizacje handlu wewnętrznego. Słuszne i celowe wydaje się powołanie do komitetów branżowych przedstawicieli handlu wewnętrznego.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#HenrykSkrobisz">Z przedstawionych informacji resortów, koreferatów poselskich i dyskusji wynika, że mamy do czynienia z pozytywnym zjawiskiem stałości importu w wielu asortymentach rynkowych, (np. owoce cytrusowe) i że istnieje możliwość dalszego rozwijania importu na potrzeby rynku wewnętrznego. Obserwuje się stały rozwój importu szeregu artykułów przemysłowych w krajów trzeciego świata oraz z krajów socjalistycznych.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#HenrykSkrobisz">Chłonność rynków krajów socjalistycznych, jak wykazują badania, jest bardzo duża. Dla zapewnienia dalszego rozwoju eksportu naszych towarów jak i importu z krajów socjalistycznych, konieczne jest pogłębienie wysiłków w celu lepszego rozeznania podaży i popytu na rynkach tych krajów. Szczególną uwagę należałoby zwrócić na możliwość dalszej intensyfikacji wymiany z bardzo chłonnym rynkiem radzieckim, mogącym równocześnie oferować wiele atrakcyjnych dla nas artykułów.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#HenrykSkrobisz">Nie negując poważnych osiągnięć i wysiłków handlu zagranicznego w dziedzinie wzbogacenia zaopatrzenia rynku wewnętrznego w towary importowane, należy wyrazić uznanie dla wysiłków resortu handlu wewnętrznego i CHS „Samopomoc Chłopska” w rozwijaniu szerokiej wymiany rynkowej. Dla pogłębienia tej działalności konieczne jest stworzenie podstaw do bardziej prawidłowego dokonywania podziału pracy i specjalizacji produkcji w grupie artykułów rynkowych w ramach RWPG.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#HenrykSkrobisz">Wydaje się konieczne zróżnicowanie cen na rynku wewnętrznym na artykuły importowane. Nie można uważać za słuszne sprzedawanie po takiej samej cenie np. owoców cytrusowych nie zawsze o takiej samej jakości i niezależnie od sezonu.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#HenrykSkrobisz">Wnioski zgłoszone przez zespoły zostały w dyskusji uznane za słuszne. Na pełne poparcie zasługują obecne kierunki działania obu resortów, mające na celu dalsze wzbogacenie zaopatrzenia rynku wewnętrznego w artykuły z importu. Możliwości takie staną się szersze. po dokonaniu pewnych usprawnień techniczno-organizacyjnych.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#HenrykSkrobisz">Zastępca Przewodniczącego Komisji Handlu Zagranicznego - poseł Zdzisław Tomal (ZSL): Dzięki badaniom zespołów poselskich Komisje uzyskały wnikliwe naświetlenie działalności resortów handlu wewnętrznego i handlu zagranicznego na rzecz wzbogacenia wyboru towarów na rynku. Problem jest istotny, jeśli uwzględnić, że towary importowane stanowią 7 proc. ogólnej puli towarów na rynku wewnętrznym.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#HenrykSkrobisz">Bezsporne jest, że w poprawie zaopatrzenia rynku szeroka wymiana towarów z krajami socjalistycznymi może odegrać dużą rolę. Wymiana ta zapoczątkowana jako eksport nadwyżek towarowych, stopniowo przeobrażać się będzie w manipulowanie masą towarów rynkowych, służące w drodze operacji wymiennych, lepszemu i bogatszemu zaopatrywaniu ludności.</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#HenrykSkrobisz">W ramach doskonalenia koordynacji i uzgodnień międzyresortowych, należy dążyć do usuwania ewentualnych sprzeczności pomiędzy szeroką wymianą rynkową a planowym eksportem artykułów powszechnego użytku ten ostatni powinien być jak najbardziej rozwijany w interesie równowagi bilansu płatniczego.</u>
<u xml:id="u-8.8" who="#HenrykSkrobisz">Wydaje się, że koncepcja powoływania wspólnych międzypaństwowych przedsiębiorstw sprzyjałaby utrwaleniu i doskonaleniu form wymiany artykułów rynkowych. Podejmowane w tym kierunku kroki zasługują na poparcie.</u>
<u xml:id="u-8.9" who="#HenrykSkrobisz">Dotychczasowy stan rzeczy w zakresie szerokiej wymiany artykułów rynkowych nasuwa m.in. potrzebę zwrócenia się do Komisji Planowania przy Radzie Ministrów o spowodowanie zbadania i rewizji norm jakościowych poszczególnych towarów w tym kierunku, aby nie naruszając interesów konsumenta, nie stanowiły one hamulca działalności handlowej.</u>
<u xml:id="u-8.10" who="#HenrykSkrobisz">Słuszne są wnioski pod adresem Ministerstwa Handlu Wewnętrznego o rozważenie możliwości różnicowania cen detalicznych towarów importowanych w obrocie wewnętrznym, a także uszlachetniania niektórych sprowadzanych na nasz rynek artykułów. Jak najbardziej słuszny wyda je się wniosek w sprawie udziału przedstawicieli central handlu wewnętrznego w komitetach branżowych przy centralach handlu zagranicznego.</u>
<u xml:id="u-8.11" who="#HenrykSkrobisz">Komisje powołały zespół w składzie posłów: Antoni Chudziński (ZSL), Franciszek Dąbal (ZSL), Kazimierz Kuraś (PZPR), Maria Mielczarek (PZPR), któremu zleciły opracowanie projektu dezyderatów.</u>
<u xml:id="u-8.12" who="#HenrykSkrobisz">O IMPORCIE TOWARÓW NA POTRZEBY RYNKU WEWNĘTRZNEGO</u>
<u xml:id="u-8.13" who="#HenrykSkrobisz">Streszczenie informacji złożonych na wspólnym posiedzeniu Komisji Handlu Wewnętrznego i Handlu Zagranicznego w dniu 21 maja 1968 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#EmilKołodziej">Import stanowi poważne uzupełnienie zaopatrzenia rynku wewnętrznego. Plan na rok 1968 przewiduje import towarów rynkowych na kwotę ponad 750 mln zł dew.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#EmilKołodziej">Ponad 500 mln zł dew. stanowi import z krajów socjalistycznych, skąd sprowadzamy głównie: samochody osobowe i części zamienne do samochodów, artykuły spożywcze, obuwie skórzane i gumowe, wyroby futrzarskie, rękawiczki, meble, tkaniny meblowe i jedwabie, bieliznę dzianą, dywany, chodniki, artykuły gospodarstwa domowego, sprzęt fotograficzny.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#EmilKołodziej">Z krajów kapitalistycznych importujemy w większości artykuły spożywcze takie jak: cytryny, pomarańcze, kawę i herbatę i inne artykuły kolonialne. Wartość importu z tych krajów przekroczy w 1968 r. - 200 mln zł dew. Z artykułów przemysłowych importujemy towary wysokiej jakości przeznaczone w większości do sprzedaży w sklepach Mody Polskiej, jak również części zamienne, narzędzia itp.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#EmilKołodziej">Szybko rośnie import towarów z krajów rozwijających się. W roku 1968 przeznacza się na ten cel ponad 30 mln zł dew. Import towarów z krajów rozwijających się obejmuje m.in. dywany, chodniki, ręczniki frotte, tkaniny dekoracyjne, obuwie i płaszcze skórzane, szkło gospodarcze i artykuły dziewiarskie.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#EmilKołodziej">Poważne uzupełnienie zaopatrzenia rynku krajowego stanowią towary sprowadzane z krajów socjalistycznych w ramach wymiany towarowej przeprowadzanej bezpośrednio przez Ministerstwo Handlu Wewnętrznego. W roku 1967 w ramach tej wymiany dostarczono na rynek krajowy towary wartości 157 mln zł dew. Przewiduje się, że w roku bieżącym wartość tych dostaw wzrośnie.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#EmilKołodziej">Wymiana towarowa między krajami socjalistycznymi prowadzona, jest na zasadzie równowagi dewizowej.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#EmilKołodziej">W ramach wymiany towarowej importujemy głównie: mięso, smalec, konserwy mięsne i rybne, piwo oraz niektóre artykuły przemysłowe jak: magnetofony, zegarki, rowery itp.</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#EmilKołodziej">Eksport towarów w ramach wymiany towarowej obejmuje: konfekcję, tkaniny, wódkę, ryby świeże, telewizory, papier fotograficzny, artykuły kosmetyczne itp.</u>
<u xml:id="u-9.8" who="#EmilKołodziej">Do końca marca br. 55 proc. towarów, które mają być przeznaczone na rynek wewnętrzny w ramach wymiany towarowej prowadzonej przez MHW zostały już zakontraktowane. Przewiduje się, że do końca czerwca br. będzie zakończona kontraktacja przewidzianych na rok bieżący dostaw.</u>
<u xml:id="u-9.9" who="#EmilKołodziej">Równolegle rozwija się współpracę naukowo techniczną, obejmującą badania nad organizacją handlu, planowania i inwestycji. Organizowane są sklepy z towarami polskimi i zakłady gastronomiczne w krajach socjalistycznych i odwrotnie.</u>
<u xml:id="u-9.10" who="#EmilKołodziej">W roku 1967 podjęta została uchwała KERM o wymianie towarowej z krajami socjalistycznymi, która stwarza lepsze warunki rozwoju tej wymiany oraz możliwość bardziej elastycznego stosowania cen i norm eksportowych. Uchwałą tą Minister Handlu Wewnętrznego upoważniony jest do podejmowania samodzielnych decyzji o imporcie towarów sprowadzanych w ramach wymiany towarowej.</u>
<u xml:id="u-9.11" who="#EmilKołodziej">Dla usprawnienia wymiany towarowej rozszerzamy współpracę z niektórymi krajami socjalistycznymi. I tak np. projektuje się wprowadzenie nowych zasad organizacji tej wymiany między Polską i Węgrami m.in. poprzez powołanie wspólnego przedsiębiorstwa handlowego.</u>
<u xml:id="u-9.12" who="#EmilKołodziej">Współpraca Ministerstwa Handlu Wewnętrznego z Ministerstwem Handlu Zagranicznego w zakresie realizacji dostaw z importu na potrzeby rynku układa się pomyślnie. Powołano specjalny zespół, który dokonuje okresowej oceny realizacji dostaw i stara się operatywnie oddziaływać na usuwanie dostrzeganych niedociągnięć.</u>
<u xml:id="u-9.13" who="#EmilKołodziej">Podsekretarz stanu w Ministerstwie Handlu Zagranicznego -Tadeusz Olechowski:</u>
<u xml:id="u-9.14" who="#EmilKołodziej">Rozwijająca się wymiana towarów rynkowych z zagranicą, realizowana w pionie Ministerstwa Handlu Wewnętrznego oraz central spółdzielczych: ZSS „Społem” i CRS „Samopomoc Chłopska” - służy wzbogaceniu zaopatrzenia rynku wewnętrznego; import realizowany w tej wymianie stanowi już obecnie 26 proc. ogólnej puli planowego importu towarów rynkowych z krajów socjalistycznych. Wymiana ta w szeregu przypadkach toruje drogę planowemu eksportowi do krajów socjalistycznych różnych produkowanych przez nas towarów rynkowych.</u>
<u xml:id="u-9.15" who="#EmilKołodziej">Resort handlu zagranicznego za jedną z głównych trudności w rozszerzaniu obrotów wymiennych uważa obowiązujące u nas normy jakościowe i przepisy sanitarno-weterynaryjne, które, jako bardziej rygorystyczne niż w innych krajach RWPG, ograniczają dostęp wielu towarów na nasz rynek, zwłaszcza przetworów owocowo-warzywnych, konserw itp. Podobne trudności również występują przy imporcie niektórych artykułów żywnościowych z krajów rozwijających się. Powoduje to szereg perturbacji w zakresie rytmicznego zaopatrywania rynku w importowane towary. Istnieje również szereg sprzeczności w zakresie ogólnych warunków dostaw na odcinku zagranicznym z ogólnymi warunkami sprzedaży obowiązującymi w kraju w zakresie płacenia kar za tzw. „złą jakość” towaru oraz opóźnienia w terminowej realizacji, które wymagają ujednolicenia.</u>
<u xml:id="u-9.16" who="#EmilKołodziej">Dla prawidłowego przebiegu wymiany rynkowej pomiędzy organizacjami handlu wewnętrznego krajów socjalistycznych, wymiany mającej w zasadzie obejmować nadwyżki towarowe, pożądana byłaby zmiana systemu zawierania odpowiednich umów. Należałoby wcześniej ustalać w oparciu o znajomość produkcji i rynku jaką mają organizacje handlu wewnętrznego i zagranicznego, szczegółowe listy towarów, jakimi dysponować będą do wymiany partnerzy, następnie zaś zawierać umowy.</u>
<u xml:id="u-9.17" who="#EmilKołodziej">Jednym z problemów do uregulowania zarówno w obrotach planowych realizowanych przez centrale handlu zagranicznego jak i w ramach wymiany rynkowej z krajami socjalistycznymi są ceny artykułów rynkowych. Podejmowane są kroki mające na celu pokonania trudności wynikających z istnienia w niektórych przypadkach rozbieżności cen artykułów rynkowych.</u>
<u xml:id="u-9.18" who="#EmilKołodziej">Przedmiotem wspólnych z resortem handlu wewnętrznego rozważań jest obecnie problem uszlachetniania niektórych towarów żywnościowych, zwłaszcza sprowadzanych z krajów rozwijających się. W tej dziedzinie istnieją duże możliwości, mogące przynieść oszczędności dewizowe na dodatkowe zakupy z importu.</u>
<u xml:id="u-9.19" who="#EmilKołodziej">Ważnym problemem w szerokiej wymianie jest jakość dostarczanego towaru, jako czynnik rzutujący na ocenę towarów na rynkach odbiorczych.</u>
<u xml:id="u-9.20" who="#EmilKołodziej">Koordynacja obrotów towarami rynkowymi odbywa się w ramach przedsiębiorstwa Handlu Zagranicznego „Impeko”. We wszystkich centralach handlu zagranicznego powołani są specjalni pełnomocnicy do spraw importu rynkowego. Dla aparatu handlu zagranicznego wprowadzono bodźce stymulujące jego działalność w rozwijaniu wymiany rynkowej. Okresowo odbywają się narady dyrektorów central handlu zagranicznego z udziałem przedstawicieli Ministerstwa Handlu Wewnętrznego.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>