text_structure.xml
17.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 5 grudnia 1966 r. Komisja Handlu Zagranicznego, obradująca pod przewodnictwem posła Zdzisława Grudnia (PZPR), rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- odpowiedzi na dezyderaty uchwalone w lipcu br.;</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- sprawozdanie Rady Ministrów z wykonania planu i budżetu w 1963 r. wraz z uwagami NIK do tego sprawozdania w części dotyczącej Ministerstwa Handlu Zagranicznego;</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">- projekt narodowego planu gospodarczego i budżetu na 1967 r. oraz podstawowych założeń planu na 1968 r. w części dotyczącej handlu zagranicznego.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">W obradach udział wzięli:</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">- przedstawiciele Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów, - przedstawiciele Ministerstwa Handlu Zagranicznego z Ministrem Witoldem Trąmpczyńskim, dyrektor generalny w Ministerstwie Finansów - Henryk Kotlicki, dyrektor Zespołu NIK - Franciszek Kusto.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Odpowiedzi resortów na dezyderaty Komisji uchwalone w lipcu br. (patrz BPS)217/IV kad. i 175/IV kad./ zreferowali posłowie: Barbara Gruszkiewicz (bezp.) i Maria Mielczarek (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Komisja uznała większość odpowiedzi Komisji Planowania oraz resortów: handlu zagranicznego, przemysłu ciężkiego, przemysłu lekkiego, leśnictwa i przemysłu drzewnego, finansów i Komitetu Drobnej Wytwórczości za wyczerpujące i uwzględniające postulaty zawarte w dezyderatach Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Niektóre odpowiedzi uznano za niewystarczające, w związku z czym wysunięto postulat ponownego zbadania przez handel zagraniczny, przemysł lekki i drobną wytwórczość możliwości lokowania zamówień na małe serie obuwia w zakładach drobnej wytwórczości, przy zabezpieczeniu tym zakładom surowca i poprawie warunków produkcji dla zmniejszenia jej kosztów.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Na wniosek posła Józefa Raźnego (SD) Komisja zwróciła się do Komisji Planowania o ponowne przeanalizowanie trybu sprzedaży rzemiosłu używanych maszyn, wychodząc z założenia, że nie wszystkie możliwości usprawnienia tej sprzedaży zostały wykorzystane.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">W kolejnym punkcie porządku dziennego Komisja rozpatrzyła sprawozdanie Rady Ministrów z wykonania planu i budżetu w 1965 r. wraz z uwagami NIK do tego sprawozdania w części dotyczącej handlu zagranicznego. Sprawozdawcą był poseł Antoni Chudziński (ZSL).</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Przypomniał on, że Komisja rozpatrywała sprawozdanie Ministerstwa Handlu Zagranicznego z wykonania planu i budżetu w 1965 r. na posiedzeniu w dniu 6 lipca br. (patrz BPS nr 217)IV kad./ i przekazała do Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów szereg uwag i wniosków wysuniętych w toku dyskusji.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Sprawozdanie Rady Ministrów z wykonania planu i budżetu w 1965 r. w części dotyczącej handlu zagranicznego nie odbiega ani w cyfrach bezwzględnych, ani w podstawowych wskaźnikach od uprzednio rozpatrywanego przez Komisję sprawozdania resortu. W związku z tym sprawozdawca wniósł o przyjęcie sprawozdania Rady Ministrów bez dyskusji i podtrzymanie w całej rozciągłości poprzednio zgłoszonych uwag i wniosków.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Komisja propozycję tę przyjęła.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">W kolejnym punkcie porządku obrad informację o założeniach projektu planu handlu zagranicznego na lata 1967-1968 przedstawił Minister Handlu Zagranicznego - Witold Trąmpczyński (Streszczenie informacji zamieszczamy na kartkach z numeracją rzymską).</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Projekt budżetu Ministerstwa Handlu Zagranicznego na 1967 r. omówił poseł Tadeusz Młyńczak (SD) wskazał on na prawidłowe ustalenie pozycji dochodów budżetowych oraz na oszczędność i celowość charakteryzującą planowane wydatki Ministerstwa Handlu Zagranicznego.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">W dyskusji głos zabrali posłowie: Konstanty Łubieński (bezp. „Znak”), Andrzej Borodzik (PZPR), Józef Raźny (SD), Stefan Godlewski (PZPR), Jerzy Pryma (PZPR), Wiktor Zyzik (PZPR), Antoni Chudziński (ZSL), Maria Mielczarek (PZPR), Tadeusz Wysocki (PZPR), Barbara Gruszkiewicz (bezp.), Józef Macichowski (PZPR), Zdzisław Grudzień (PZPR); dodatkowych wyjaśnień udzielili: Minister Handlu Zagranicznego - Witold Trąmpczyński, dyrektor Zakładu Badań Koniunktur i Cen Witold Trzeciakowski oraz dyrektor generalny w Ministerstwie Finansów Henryk Kotlicki.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">W toku dyskusji podkreślono, że założenia, proporcje i wskaźniki projektu planu na lata 1967-1968 są prawidłowe i mobilizujące.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Wskazywano, że dla dalszego rozwijania i pogłębiania efektów wynikających dla handlu zagranicznego ze słusznych zmian strukturalnych eksportu (zwiększanie się udziału maszyn i urządzeń oraz przemysłowych artykułów konsumpcyjnych) niezbędne jest rozszerzanie istniejących oraz tworzenie nowych form współpracy między przemysłem a handlem zagranicznym, form mających na celu wzajemne uściślanie zobowiązań obu stron.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Chodzi zwłaszcza - zdaniem posłów - o taką zmianę ogólnych warunków dostaw, która umożliwiałaby bardziej elastyczne dostosowywanie się do indywidualnych wymagań odbiorców; kompletowanie, dodatkowe wyposażenie, zmiana opakowań itp. operacje powinny być obowiązkiem zakładu przemysłowego.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Podkreślano konieczność dalszego zacieśniania współpracy przemysłu i handlu zagranicznego przy zakupie licencji i imporcie inwestycyjnym oraz wypracowanie ogólnych ustaleń normujących tryb prac związanych z tym importem.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Stwierdzono wyraźny postęp w pracach central handlu zagranicznego wyrażający się coraz lepszą znajomością rynków, rosnącą operatywnością i aktywizacją działalności akwizycyjnej. Postulowano usunięcie trudności, na które napotykają jeszcze te centrale w swej działalności, m.in. w organizowaniu reklamy, w sprowadzaniu do. kraju potencjalnych odbiorców wyrobów naszego przemysłu. Za czynnik szczególnie ważny uznano zabezpieczenie kwalifikowanych kadr dla tych central drogą szerszego zatrudniania absolwentów Wydziału Handlu Zagranicznego SGPiS, doszkalania na kursach pomaturalnych kadr ze średnim wykształceniem, angażowania fachowców z dużą praktyką przemysłową. Należy - zdaniem posłów - kontynuować akcję deglomeracyjną.placówek i agend Ministerstwa Handlu Zagranicznego z Warszawy, co pozwoli na zasilenie aparatu handlu zagranicznego pracownikami ściślej powiązanymi z przemysłem. Podnoszenie kwalifikacji pracowników handlu zagranicznego łączy się ściśle z wprowadzaniem postępu technicznego do przedsiębiorstw handlu zagranicznego.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Nieustannie dążyć należy do intensyfikacji eksportu artykułów możliwie najbardziej przetworzonych. W dalszym ciągu kontynuować trzeba działalność zmierzającą do zwiększania efektywności eksportu; jednym z najważniejszych warunków wzrostu tej efektywności jest podnoszenie jakości, poziomu wykończenia, poprawa estetyki wyrobów eksportowanych.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">W centralnych laboratoriach przemysłu lekkiego niezbędne jest zwrócenie większej uwagi na poprawę wzornictwa dla potrzeb eksportu. Posłowie wskazywali, że celowe jest popieranie w przemyśle lekkim akcji bezpośrednich dostaw wyrobów eksportowanych z zakładów produkcyjnych.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">Z uwagi na przewidywany wzrost obrotów handlowych ze Związkiem Radzieckim w zakresie drewna i artykułów pochodzenia drzewnego konieczne jest podjęcie kroków dla usprawnienia ich przeładunku na stacjach granicznych.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">Komisja postanowiła przyjąć projekt planu i budżetu na rok 1967 oraz podstawowych założeń planu na rok 1968, kierując równocześnie do Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów propozycje poprawek do projektu planu. Propozycje te dotyczą m.in. zamieszczenia w planie postanowień dotyczących:</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">- dalszego usprawniania i zacieśniania współpracy między centralami handlowymi i przemysłem, zwłaszcza w zakresie wieloletniego planowania produkcji i kierunków jej rozwoju w sposób zapewniający optymalny rozwój eksportu;</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">- dalszego ulepszania form i metod organizacji rynków dla zapewnienia stałej dynamiki wzrostu eksportu w latach następnych;</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">- polepszenia jakości i estetyki opakowań eksportowych oraz lepszego ich przystosowania do wymagań i gustów odbiorców zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">Komisja uchwaliła również dezyderaty w których postuluje m.in.:</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#komentarz">- doinwestowanie przemysłu stoczniowego celem stworzenia dodatkowych możliwości eksportu statków rybackich, na które jest obecnie dobra koniunktura i eksportu usług remontowych świadczonych w naszych portach;</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#komentarz">- doinwestowanie Zakładów Chemicznych w Oświęcimiu celem uruchomienia tam oddziału alkoholu metylowego, co pozwoli na zlikwidowanie importu tego artykułu.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#komentarz">O ZAŁOŻENIACH PROJEKTU PLANU HANDLU ZAGRANICZNEGO NA LATA 1967-1968</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#komentarz">Informacja złożona przez Ministra Handlu Zagranicznego - Witolda Trąmpczyńskiego na posiedzeniu Komisji Handlu Zagranicznego w dniu 5 grudnia 1966 r.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#komentarz">Projekt planu handlu zagranicznego na lata 1967-1968 zawiera założenie osiągnięcia szybszego wzrostu obrotów zagranicznych od poziomu ustalonego w planie 5-letnim na lata 1966-1970. W myśl projektu planu na 1967 r. obroty te mają wzrosnąć w porównaniu do przewidywanego wykonania w 1966 r. o 8,3 proc., a w 1968 r o dalsze 9,2 proc., podczas gdy plan 5-letni zakładał wzrost zarówno dla 1967 r. jak i dla 1968 r. o 8 proc.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#komentarz">Szczególnie wydatne przyspieszenie tempa wzrostu w stosunku do ustaleń 5-latki charakteryzuje eksport, którego wartość w 1967 r. ma wzrosnąć o 12,4 proc., a w 1968 r. o 8,2 proc., gdy tymczasem plan 5-letni zakładał wzrost o 10 proc. i 7,8 proc.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#komentarz">Natomiast wzrost importu w 1967 r. zakłada się na poziomie nieco niższym od ustaleń planu 5-letniego (o 4,5 proc. wobec 6,2 proc. w planie 5-letnim); dopiero w 1968 r. tempo wzrostu importu ulegnie znacznemu zwiększeniu - o 10,2 proc.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#komentarz">Przyśpieszenie w porównaniu z założeniami planu 5-letniego tempa wzrostu obrotów handlu zagranicznego jest wynikiem ponownej oceny możliwości eksportowych gospodarki narodowej.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#komentarz">Projekt planu na lata 1967-1968 zakłada, obok wysokiego tempa przyrostu globalnego eksportu, również bardzo wydatną zmianę jego struktury towarowej. Udział maszyn i urządzeń w eksporcie wynieść ma w 1967 r. 39,5 proc. i w 1968 r. - 42,7 proc., wobec 38,2 proc. w 1966 r. i 34,4 proc. w 1965 r. Zgodnie z projektem planu na lata 1967-1968 eksport tej grupy towarów wzrosnąć ma w obu tych latach o 16,8 proc. w stosunku do poziomu osiągniętego w roku poprzednim.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#komentarz">Obok kompletnych obiektów przemysłowych, dynamicznie rozwija się w polskim eksporcie maszynowym wywóz maszyn pojedynczych. W latach 1965-1966 eksport ten wzrastał o przeszło 45 proc. rocznie.</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#komentarz">W celu maksymalnego zabezpieczenia realizacji napiętych zadań eksportu maszynowego Ministerstwo Handlu Zagranicznego, wspólnie z Ministerstwem Przemysłu Ciężkiego i innymi zainteresowanymi resortami, prowadzi intensywne prace nad wytypowaniem masy towarowej najbardziej odpowiadającej wymogom rynków zagranicznych oraz pogłębia działalność akwizycyjną na tych rynkach.</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#komentarz">Drugą, obok maszyn i urządzeń, szybko rozwijającą się dziedziną eksportu są towary konsumpcyjne pochodzenia przemysłowego, których udział w ogólnym wywozie osiągnąć ma w 1967 r. 14,5 proc. i w 1968 r. 14,9 proc. wobec 14,3 proc. w 1966 r. i 12,3 proc. w 1965 r. W myśl założeń projektu planu eksport tych artykułów wzrośnie o 14,9 proc. w 1967 r. i o dalsze 11,2 proc. w 1968 r. Charakterystycznym elementem rozwoju eksportu towarów przemysłowych konsumpcyjnych jest stale postępująca zmiana jego wewnętrznej struktury towarowej na rzecz wzrostu udziału towarów bardziej przetworzonych: konfekcji, wyrobów dziewiarskich, farmaceutyków, mebli, niektórych sprzętów gospodarstwa domowego.</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#komentarz">Eksport surowców i materiałów do produkcji ma wzrosnąć o 9,3 proc. w 1967 r. i o dalsze 2,9 proc. w 1968 r. Jest to jednak tempo znacznie niższe od zakładanego dla towarów przemysłowych; tym samym więc udział surowców w globalnym eksporcie ma tendencję malejącą. Na początku ubiegłej 5-łatki udział ten wynosił 39 proc., obecnie spada do 31,6 proc. w 1967 r. i 30 proc. w 1968 r. Wzrastające potrzeby gospodarki narodowej, związane z rozwojem przemysłu przetwórczego powodują narastanie tej tendencji i zastępowanie w eksporcie surowców przez wyroby gotowe.</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#komentarz">Eksport artykułów rolno-spożywczych ma wzrosnąć w 1967 r. o 7,9 proc., ale w 1968 r. spadnie ponownie do poziomu osiągniętego w roku bieżącym. Ten znaczny przyrost eksportu rolno spożywczego w 1967 r. jest wynikiem pomyślnej sytuacji w gospodarce rolnej.</u>
<u xml:id="u-1.44" who="#komentarz">Wzrost eksportu nastąpi w tych dziedzinach, w których zaopatrzenie rynku wewnętrznego nie nastręcza trudności.</u>
<u xml:id="u-1.45" who="#komentarz">Po stronie importu projekt planu zakłada wzrost jego wartości o 4,5 proc. w 1967 r. i o dalsze 10,9 proc. w 1968 r. Wzrost ten dotyczy przywozu surowców i materiałów do produkcji oraz maszyn i urządzeń; natomiast import towarów konsumpcyjnych pochodzenia przemysłowego ulega zmniejszeniu w stosunku do przewidywanego wykonania 1966 r. a import towarów rolno-spożywczych w 1967 r. pozostanie na poziomie 1966 r.</u>
<u xml:id="u-1.46" who="#komentarz">W projekcie planu na 1967 r. w stosunku do założeń 5-latki na ten rok poważnie, bo o 500 tys. ton, zostały zmniejszone rozmiary przywozu zbóż. Jest to rezultatem korzystnego ukształtowania się zbiorów krajowych.</u>
<u xml:id="u-1.47" who="#komentarz">Dzięki możliwości uzyskania dostaw zbóż z ZSRR w ilościach przekraczających, założenie 5-latki o 600 tys. ton, można było zmniejszyć założony import zbóż z krajów kapitalistycznych o 1.100 tys. ton.</u>
<u xml:id="u-1.48" who="#komentarz">Rezygnacja z części importu zbóż jak również przekazanie do dyspozycji handlu zagranicznego dodatkowych towarów na eksport stworzyły warunki do zwiększenia importu szeregu istotnych dla gospodarki narodowej towarów.</u>
<u xml:id="u-1.49" who="#komentarz">Jednym z istotnych problemów stojących do rozwiązania przed handlem zagranicznym jak również i przemysłem jest dalsze dążenie do zwiększenia efektywności eksportu. Na poprawę sytuacji w tej dziedzinie wpływ ma zarówno obniżanie kosztów produkcji eksportowej drogą jej unowocześnienia i usprawnienia organizacyjnego, jak też drogą uzyskiwania wyższych cen na rynkach zagranicznych poprzez podnoszenie jakości, estetyki eksportowanych wyrobów, lepsze przystosowanie towarów do potrzeb rynków zagranicznych; poprzez podnoszenie na wyższy poziom metod sprzedaży towarów i organizacji serwisu technicznego.</u>
<u xml:id="u-1.50" who="#komentarz">Realizacja napiętych zadań handlu zagranicznego wymaga od całego aparatu handlu zagranicznego maksymalnego wysiłku. Podstawowe formy organizacji tego aparatu - jak stwierdziło V Plenum KC - uznać należy za prawidłowe, tym niemniej jednak w wielu jeszcze dziedzinach formy te wymagają dalszego organizacyjnego usprawnienia, rozwijania i pogłębiania działalności zagranicą i współpracy z przemysłem.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>