text_structure.xml
9.34 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 25 października 1966 r. Komisja Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów, obradująca pod przewodnictwem posła Wiktora Obolewicza, omówiła zawarte w 5-letnim planie rozwoju gospodarki narodowej na lata 1966-1970 podstawowe założenia w zakresie zatrudnienia, wydajności pracy, płac i nowych mierników produkcji.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W obradach Komisji udział wzięli:</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- przedstawiciele sejmowej Komisji Pracy i Spraw Socjalnych;</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">- przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów z przewodniczącym - Stefanem Jędrychowskim, Minister Finansów - Jerzy Albrecht, wiceprezes Najwyższej Izby Kontroli Bolesław Szlązak, zastępca przewodniczącego Komitetu Pracy i Płac - Tadeusz Kochanowicz.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Sprawozdanie zespołu do spraw zatrudnienia, wydajności pracy, płac i nowych mierników produkcji, przedstawił poseł Stanisław Cieślak (ZSL). W skład zespołu wchodzili ponadto posłowie: Jan Frankowski (bezp. Chrz. Stow. Społ.), Edward Graliński (PZPR) i Józef Łastowski (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Projekt planu na lata 1966-1970 w zakresie zatrudnienia, płac i wydajności pracy oparty jest na głębokiej analizie wieloletnich prognoz demograficznych, wskaźników aktywności zawodowej w poszczególnych grupach wieku (oddzielnie dla miast i oddzielnie dla wsi), terenowych bilansów siły roboczej, stanu zatrudnienia w rolnictwie oraz bilansów siły roboczej opracowanych dla poszczególnych działów gospodarki narodowej. Przygotowanie tych materiałów rozpoczęto już na podstawie wyników spisu powszechnego w roku 1960, które były następnie wielokrotnie weryfikowane.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">W świetle uzyskanych materiałów przyrost ludności w Polsce w okresie bieżącego planu 5-letniego wyniesie ok. 1.800 tys. osób, a przyrost siły roboczej - 1.560 tys. osób, z tego na wsi 916 tys. osób, a w mieście 644 tys. osób (mężczyzn 895 tys., a kobiet 665 tys.).</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">W warunkach socjalistycznej gospodarki generalną wytyczną jest zasada pełnego zatrudnienia, ale oczywiście racjonalnego, uzasadniona efektami ekonomicznymi, a nie zatrudnienia za wszelką cenę. Założenia planu przewidują realizację tej zasady, zakładając pełne zatrudnienie przyrostu siły roboczej. Przyrost zatrudnienia oparty jest w znacznej mierze o wzrost ilości nowych miejsc pracy.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Istnieje problem właściwego rozmieszczenia siły roboczej na poszczególnych terenach kraju i w układzie gałęziowym. Obecnie na terenie 9 województw istnieje niedobór siły roboczej, w 10 natomiast województwach występuje nadwyżka. Problem właściwego wykorzystania i przemieszczenia siły roboczej jest jednym z czołowych w bieżącym planie 5-letnim.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Zatrudnienie w rolnictwie planuje się w zasadzie na poziomie minionej 5-latki. Rozdrobnienie gospodarstw chłopskich nie pozwala na dalsze zmniejszenie zatrudnienia w rolnictwie.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Przeprowadzone badania w zakresie struktury zatrudnienia na wsi wskazują m. in. na potrzebę większego rozwoju oświaty rolniczej. Nadanie szkołom przysposobienia rolniczego charakteru szkoły zawodowej oraz podniesienie atrakcyjności tych szkół i rangi zawodu rolniczego - może w poważnej mierze służyć temu celowi.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Istotnym problemem jest również prawidłowe zatrudnienie w bieżącej 5-latce ponad 1 mln młodzieży kończącej szkoły zawodowe. Chodzi tu głównie o zatrudnienie zgodne ze zdobytymi kwalifikacjami.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Więcej uwagi należy poświęcić zatrudnieniu inwalidów i zabezpieczaniu środków na ich przygotowanie zawodowe.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">W planie 5-letnim zakłada się wzrost wydajności pracy o 3- proc., podczas gdy w minionej 5-latce wynosił - 25,3 proc. Wymaga to poważnego wysiłku zmierzającego do poprawy organizacji pracy każdego przedsiębiorstwa, zwłaszcza do bardziej efektywnego ekonomicznie operowania żywą siłą roboczą. Zadania w dziedzinie podnoszenia wydajności pracy sformułowane są w planie ostrożnie i istnieje możliwość przekroczenia planowanych wskaźników, W przemyśle trwa proces wprowadzania nowych, bardziej realnych mierników produkcji. W toku realizacji planu 5-letniego wskazane jest kontynuowanie prac w tym zakresie i dlatego należałoby do projektu uchwały wprowadzić zalecenie o upowszechnienie nowych mierników produkcji w całym przemyśle kierowanym centralnie.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Przedstawiony projekt planu posiada wiele rozumnych rezerw, możliwych do uruchomienia zwłaszcza w rolnictwie, w budownictwie, w dziedzinie wydajności pracy.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">W dyskusji udział wzięli posłowie: Józef Łastowski (PZPR), Bolesław Bednarek (PZPR), Konstanty Łubieński (bezp. „Znak”), Franciszek Blinowski (PZPR), Jan Pysz (PZPR), Irena Janiszewska (PZPR) przewodn. Komisji Pracy i Spraw Socjalnych/, Czesław Burski (ZSI), Ewa Trojanowska (bezp.), Władysław Kuszyk (PZPR), Eugeniusz Witek (ZSL), i Wiktor Obolewicz (PZPR). Dodatkowych wyjaśnień udzielił Przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - Stefan Jędrychowski.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">W dyskusji podkreślano, że założenia projektu planu 5-letniego przewidują prawidłowe ukształtowanie proporcji między wzrostem zatrudnienia i realnych płac - z jednej strony, a wzrostem działalności produkcyjnej, tworzącej dochód narodowy - z drugiej.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Posłowie stanęli na stanowisku, że przy określonym wskaźniku wzrostu produkcji, wskaźnik wzrostu zatrudnienia nie może przekroczyć wielkości założonych w planie. Jest to nieodzowny warunek utrzymania na planowanym poziomie realnych płac.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Wskazywano, że rezerwy wzrostu spożycia tkwią w stosunkowo nisko ustalonym wskaźniku wydajności pracy, a wysiłek ogniw gospodarczych wszelkiego szczebla powinien być skierowany na wydobycie tej rezerwy w drodze różnego rodzaju przedsięwzięć organizacyjnych.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Wskazywano, że poważne rezerwy zawiera dziedzina usług materialnych opłacalnych przez ludność i niematerialnych, których rozwój nie wymaga nakładów finansowych ani inwestycyjnych ze strony państwa; usługi te mogą zarówno zaspokoić wiele potrzeb ludności jak i rozszerzyć rynek pracy. W tej dziedzinie pożądany jest o wiele większy niż dotychczas wysiłek zwłaszcza ze strony terenowych organów władzy.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Jako szczególnie ważny uznano problem dostosowania profilu szkolnictwa zawodowego w poszczególnych zawodach do potrzeb gospodarki narodowej, poświęcenie większej uwagi adaptacji młodych kadr w zakładach pracy dla zapobiegania fluktuacji i innym niepożądanym zjawiskom przekwalifikowywania do innych zawodów niż wyuczony. Zwrócono uwagę, że szkoły zawodowe powinny uwzględniać również w swoich programach przydatność absolwentów do pracy w usługach, ażeby przeciwdziałać jednostronnemu naciskowi młodych roczników na przemysł.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Wiele wysiłków wymaga sprawa rozładowania lokalnych nadwyżek kobiecej siły roboczej. Jakkolwiek odpowiednie akty normatywne otwierają szeroko drogę zatrudnianiu kobiet, tam gdzie jest to możliwe, to jednak w wielu przypadkach napotyka się niechęć do niezbędnego czasem zastępowania pracy mężczyzn pracą kobiet.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Likwidowaniu lokalnych nadwyżek siły roboczej służyć powinna również lepiej zorganizowana komunikacja, umożliwiająca dojazd pracujących do pobliskich ośrodków cierpiących na niedosyt siły roboczej.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Uznano za słuszne założenie stabilizacji zatrudnienia w rolnictwie. Postulowane nacelowanie wysiłków na poprawę struktury wieku zawodowo czynnych w rolnictwie, czemu sprzyjać powinien m. in. prawidłowy rozwój szkolnictwa rolniczego.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">Zwrócono uwagę, iż władze terenowe powinny w większym stopniu okazać pomoc terenowym wydziałem zatrudnienia, których działalność skierowana ma być na prawidłową realizację polityki zatrudnienia.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">Komisja zleciła zespołowi opracowanie wniosków w oparciu o referat i przebieg dyskusji.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">Na posiedzeniu w dniu 4 listopada br. Komisja uchwalić ma wnioski i dezyderaty związane z rozpatrzeniem poszczególnych działów projektu planu 5-letniego.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>