text_structure.xml 15.5 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Szanowni państwo, w imieniu pana przewodniczącego Komisji Spraw Zagranicznych oraz swoim, chciałbym serdecznie państwa powitać i otworzyć posiedzenie Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki oraz Komisji Spraw Zagranicznych. Zgodnie z listą obecności stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Porządek dzienny jest ustalony, tak jak to jest w zwyczaju, gdy spotykają się dwie komisje. Przewiduje pierwsze czytanie rządowych projektów ustaw: o wypowiedzeniu Europejskiej konwencji w sprawie przemocy i ekscesów widzów w czasie imprez sportowych, a w szczególności meczów piłki nożnej, sporządzonej w Strasburgu dnia 19 sierpnia 1985 r. – druk nr 1407 oraz o ratyfikacji Konwencji Rady Europy w sprawie zintegrowanego podejścia do bezpieczeństwa, zabezpieczenia i obsługi podczas meczów piłki nożnej i innych imprez sportowych, sporządzonej w Strasburgu dnia 4 maja 2016 r., podpisanej przez Ministra Sportu i Turystyki Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 29 listopada 2016 r. – druk nr 1408. Uzasadnienie przedstawią minister spraw zagranicznych oraz minister sportu i turystyki. Witam w szczególności panią minister i pana ministra, przedstawicieli Polskiego Związku Piłki Nożnej, widzę że zjawili się licznie, oraz pozostałych zaproszonych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Szanowni państwo, stwierdzam ustalenie porządku dziennego wobec braku zastrzeżeń i przystępujemy do jego realizacji. Przewidujemy pierwsze czytanie rządowych projektów ustaw, które przedstawiłem. Proszę pana ministra o wstęp, a potem o zabranie głosu panią minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiJanWidera">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, przemoc i zakłócanie porządku podczas imprez sportowych już w latach 80. uznane zostały za problem ogólnoeuropejski, wymagający reakcji instytucjonalnej. W związku z dramatycznymi wydarzeniami, w szczególności z tragedią na stadionie Heysel w maju 1985 roku, Komitet Rady Europy przyjął Europejską konwencję w sprawie przemocy i ekscesów widzów w czasie imprez sportowych, a w szczególności meczów piłki nożnej. Umowa weszła w życie w 1985 roku i została ratyfikowana przez 42 państwa. Konwencja nr 120 skupia się na zapobieganiu, odstraszaniu i reagowaniu na incydenty na stadionach i w ich otoczeniu. Uwydatnia rolę zarządzania tłumem przez stosowanie barier i ogrodzeń oraz działania służb porządkowych i policji.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiJanWidera">W ciągu ostatnich lat dokument zdezaktualizował się i stał się sprzeczny ze współczesnym podejściem i dobrymi praktykami. Część jego postanowień jest dziś postrzeganych jako zwiększające, a nie zmniejszające ryzyko wystąpienia incydentów podczas imprez sportowych. W związku z powyższym w 2013 roku podjęto decyzję o aktualizacji konwencji. Stały Komitet Rady Europy opracował projekt nowej konwencji Rady Europy w sprawie zintegrowanego podejścia do bezpieczeństwa, zabezpieczenia i obsługi podczas meczów piłki nożnej i innych imprez sportowych. Umowa ta zawiera opis podstawowych zasad, założeń i środków na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa opartych na obecnym stanie wiedzy i dobrych praktykach. Nowa konwencja odzwierciedla pogląd, że skupianie się wyłącznie na zagrożeniach nie prowadzi do efektywnego ograniczania ryzyka. Skuteczniejszym rozwiązaniem jest wdrażanie zarówno środków bezpieczeństwa i zabezpieczenia, jak i właściwej obsługi widzów. Oba te czynniki silnie wpływają na zachowania kibiców. Nadrzędną zasadą wprowadzonej konwencji jest zintegrowane, wielopodmiotowe podejście do bezpieczeństwa, oparte o trzy filary – bezpieczeństwo, zabezpieczenie i obsługę oraz współpracę wszystkich innych instytucji i zainteresowanych stron.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiJanWidera">Nowa konwencja Rady Europy podpisana została przez ministra sportu i turystyki w dniu 29 listopada 2016 roku. Reguluje ona obszar, który uznawany jest przez MSiT za priorytetowy. Wprowadza nowatorskie rozwiązania na rzecz poprawy bezpieczeństwa imprez masowych oraz obsługi ich widzów. Ministerstwo już obecnie prowadzi działania w wyżej wymienionym zakresie. Flagowym projektem MSiT jest program ministra sportu i turystyki „Kibice Razem” dotyczący poprawy organizacji i bezpieczeństwa imprez sportowych w Polsce poprzez budowę struktur dialogu i współpracy ze środowiskiem kibiców na lata 2016–2018. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Dziękuję panu ministrowi Janowi Widerze. Bardzo proszę o zabranie głosu panią minister Renatę Szczęch.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRenataSzczęch">Dziękuję. Szanowni panowie przewodniczący, Wysokie Komisje, państwo posłowie, konwencja będzie otwarta do podpisu dla państw członkowskich Rady Europy, będących stronami europejskiej konwencji kulturalnej oraz niebędących członkami Rady Europy, które przed dniem otwarcia do podpisu konwencji przystąpiły do tej z 1985 roku. Żadne państwo-strona wcześniejszej konwencji nie może złożyć swoich dokumentów ratyfikacyjnych, przyjęcia lub zatwierdzenia, jeśli wcześniej nie wypowiedziało tej konwencji lub nie uczyni tego jednocześnie. Podczas składania dokumentu ratyfikacyjnego, przyjęcia lub zatwierdzenia, zgodnie z ustępem poprzedzającym, umawiające się państwo może oświadczyć, że do dnia wejścia w życie konwencji będzie stosować konwencję z 1985 roku.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRenataSzczęch">W związku ze stanowiskiem Komendy Głównej Policji oraz Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji dotyczącym systemu certyfikacji stadionów, w momencie podpisywania konwencji złożone zostało zastrzeżenie wyłączające możliwość stosowania przepisów art. 5 ust. 2 w Polsce. Jednym z nowatorskich rozwiązań, wpisanych do nowej konwencji Rady Europy jest zobowiązanie stron do dążenia do wdrożenia procedury licencjonowania i certyfikacji stadionów. Polska w pracach nad konwencją podkreślała wielokrotnie, że przepisy konwencji powinny wyznaczać kierunki działań, nie obligując notariuszy do wprowadzenia konkretnych rozwiązań. Przepisy obowiązującej w Polsce ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych nie przewidują stosowania licencji lub certyfikatów dla obiektów sportowych. Na obecną chwilę nie ma możliwości wprowadzenia systemu certyfikacji do polskiego porządku prawnego. Rząd Rzeczypospolitej Polskiej uważa, że obecnie działające w Polskim porządku prawnym procedury stwarzają wystarczającą gwarancję zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego podczas imprez masowych.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRenataSzczęch">Przepisy zobowiązują organizatora imprezy każdorazowo do uzyskania od właściwych miejscowo komendantów powiatowych, rejonowych, miejskich Policji, komendanta miejskiego Państwowej Straży Pożarnej, dysponenta zespołów ratownictwa medycznego i państwowego inspektora sanitarnego opinii o niezbędnej wielkości sił i środków potrzebnych do zabezpieczenia imprezy masowej, o zastrzeżeniach do stanu technicznego obiektu, terenu oraz o przewidywanych zagrożeniach.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRenataSzczęch">Ponadto ustawa zobowiązuje właściwego miejscowo komendanta Policji i Państwowej Straży Pożarnej do wydania opinii na podstawie lustracji obiektu lub terenu na którym ma być przeprowadzona impreza i przedłożonych przez organizatora dokumentów i informacji. Komendant Policji wydaje dodatkowo opinię na podstawie analizy ryzyka określającej przewidywane zagrożenia bezpieczeństwa i porządku publicznego mogące wystąpić w związku z daną imprezą masową. Rozwiązania te są bardziej elastyczne od systemu certyfikacji, gdyż pozwalają ocenić ryzyko na podstawie warunków specyficznych dla danego typu imprezy, w tym publiczności, a nie tylko dla samego obiektu. Rozwiązania te zdały egzamin podczas ponad siedmioletniego okresu obowiązywania ustawy, włączając w to wspomniane już mistrzostwa Euro 2012.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRenataSzczęch">Konwencja wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie jednego miesiąca od dnia, w którym trzy państwa członkowskie Rady Europy wyrażą swoją zgodę na związanie się postanowieniami konwencji. W odniesieniu do każdego kolejnego państwa wejdzie ona w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie jednego miesiąca od dnia złożenia przez to państwo dokumentu ratyfikującego przyjęcie lub zatwierdzenie. Postanowienia konwencji dotyczą kwestii wskazanych w art. 89 ust. 1 pkt 5 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej – spraw uregulowanych w ustawie. W związku z powyższym proponuje się związanie Rzeczypospolitej Polskiej konwencją, poprzez jej ratyfikację, za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie. Dokumenty ratyfikacyjne będą następnie podlegały złożeniu u sekretarza generalnego Rady Europy. Polska i pozostałe państwa-strony konwencji z 1985 roku, nie mogą złożyć dokumentów ratyfikacyjnych konwencji z 2016 roku bez wypowiedzenia uprzedniej konwencji.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRenataSzczęch">Panie przewodniczący, Wysokie Komisje, zwracam się z uprzejmą prośba o akceptację projektów ustaw o ratyfikacji i wypowiedzeniu wspomnianych konwencji. Dziękuję serdecznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Dziękuję, pani minister. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie słyszę. Pragnę podziękować pani minister, że przypomniała dobrą pracę polskiego parlamentu od 2009 roku. Ustawa o bezpieczeństwie imprez masowych była kilkakrotnie modyfikowana. To efekt reagowania parlamentu na wnioski organizacji i instytucji państwa. Te modyfikacje według mnie są celowe. W dyskusji z naszymi partnerami zagranicznymi, parlamentarzystami z innych krajów, którzy się tym obszarem zajmują, nie mamy się czego wstydzić. Można nawet powiedzieć, że mogą się uczyć od nas i było miło, gdy w Bundestagu koledzy z Niemiec przecierali oczy, gdy słuchali o tym, co u nas udało się zrobić i jakie wnioski wyciągnęliśmy w ostatnim okresie.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Szanowni państwo, w związku z tym, że to był jedyny głos w dyskusji, zamykam pierwsze czytanie.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Przechodzimy do rozpatrzenia projektów. Projekt o wypowiedzeniu Europejskiej konwencji w sprawie przemocy i ekscesów widzów w czasie imprez sportowych, a w szczególności meczów piłki nożnej, sporządzonej w Strasburgu dnia 19 sierpnia 1985 roku. Czy do projektu ustawy, do tytułu, art. 1 i art. 2 są uwagi Biura Legislacyjnego? Nie ma. Czy są uwagi państwa posłów? Nie ma. Uznaję, że ten krótki projekt ustawy został w całości zaakceptowany przez Wysokie Komisje i stwierdzam jego przyjęcie bez poprawek. Poseł sprawozdawca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełJakubRutnicki">Chciałem zgłosić pana przewodniczącego Ireneusza Rasia na to stanowisko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">To sprawa techniczna, mogę to wziąć na siebie. Czy są inne zgłoszenia? Nie słyszę. Dziękuję, podejmę się tego.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Przechodzimy do rozpatrzenia projektu według druku nr 1408 o ratyfikacji Konwencji Rady Europy w sprawie zintegrowanego podejścia do bezpieczeństwa, zabezpieczenia i obsługi podczas meczów piłki nożnej i innych imprez sportowych, sporządzonej w Strasburgu dnia 4 maja 2016 r., podpisanej przez Ministra Sportu i Turystyki Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 29 listopada 2016. Mamy przed sobą projekt. Tytuł przedłożenia przedstawiłem, jest długi. Art. 1 – „Wyraża się zgodę na dokonanie przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ratyfikacji Konwencji Rady Europy w sprawie zintegrowanego podejścia do bezpieczeństwa, zabezpieczenia i obsługi podczas meczów piłki nożnej i innych imprez sportowych, sporządzonej w Strasburgu dnia 4 maja 2016 r., podpisanej przez Ministra Sportu i Turystyki Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 29 listopada 2016 r.”. Art. 2 projekt ustawy stwierdza, że ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Czy są uwagi Biura Legislacyjnego? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#LegislatorWojciechMiller">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Wojciech Miller – Biuro Legislacyjne. W odniesieniu do przedstawionego projektu Biuro Legislacyjne ma jedną uwagę. Chodzi o sposób identyfikowania konwencji. W projekcie przyjęto, że konwencja identyfikowana jest zarówno poprzez miejsce i dzień sporządzenia oraz dzień podpisania i wskazanie, kto w imieniu RP umowę podpisał. Wskazany jest minister sportu i turystyki. W odniesieniu do tego drugiego elementu identyfikującego konwencję, w ocenie Biura Legislacyjnego jest on zbędny. Praktyka jest taka, że konwencje i umowy międzynarodowe identyfikuje się przez dzień i miejsce sporządzenia. W związku z tym proponujemy aby zarówno w tytule, jak i w art. 1 skreślić wyrazy „podpisanej przez Ministra Sportu i Turystyki Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 29 listopada 2016 r.”. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Dziękuję bardzo. Pani minister przyjmuje uwagę. Ma ona charakter techniczny. Jeśli państwo pozwolą, podpiszę poprawkę przygotowaną przez Biuro Legislacyjne. Czy do tej poprawki jest głos sprzeciwu? Nie słyszę. Przyjmujemy.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Czy do całości projektu ustawy wraz z poprawką ktoś ma uwagi lub jest przeciwny jego przyjęciu? Nie słyszę. Przyjęliśmy projekt. Bardzo proszę o zgłoszenie posła sprawozdawcy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełRobertTyszkiewicz">Chciałem zgłosić pana przewodniczącego Rasia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Czy są inne zgłoszenia? Nie słyszę. Myślę, że to będzie się szybko czytało łącznie podczas posiedzenia Sejmu. Dziękuję. Przyjmuję tę funkcję.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Wyczerpaliśmy porządek dzienny. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>