text_structure.xml 60.9 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Wielce szanowni państwo, dziękuję za to, że dali mi państwo dodatkowe 3 minuty – czas dla mnie. W sporcie to normalne, że prosi się o czas, więc o niego poprosiłem.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Zgodnie z listą obecności stwierdzam kworum. Otwieram posiedzenie Komisji. Stwierdzam przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji, wobec braku zastrzeżeń. W imieniu pań i panów posłów witam całe kierownictwo Ministerstwa Sportu i Turystyki, na czele z panem ministrem Stawiarskim. Niech to powitanie wystarczy, bo musiałbym każdego z państwa powitać z imienia i nazwiska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiJarosławStawiarski">Dodam jeszcze, że pan minister Bańka jest obecny duchem. Chciał być obecny ciałem, ale jest na innym, ważnym spotkaniu, w kancelarii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Przyjmujemy to usprawiedliwienie. Znamy zainteresowanie tematyką pana ministra Stawiarskiego. Jego obecność nam wystarczy, abyśmy mogli w dniu dzisiejszym poważnie porozmawiać o budżecie Ministerstwa Sportu i Turystyki na rok 2016.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Zapytam gwoli spełnienia procedur – wiedzą państwo, że w dniu dzisiejszym mieliśmy się zajmować jedynie sprawami budżetowymi i taka jest agenda dzisiejszego posiedzenia – czy do porządku dziennego ktoś z posłów zgłasza uwagi? Nie słyszę. Stwierdzam zatem, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Szanowni państwo, rozpoczynamy pracę. Bardzo proszę pana ministra o słowo wstępne, a następnie pani minister Klimek-Krypa będzie omawiała poszczególne części budżetu. Po każdej części proszę o pauzę, aby wyznaczeni przez Komisję posłowie mogli przedstawić koreferaty. Bardzo proszę, oddaję głos panu ministrowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzstanuwMSiTJarosławStawiarski">Jeszcze raz serdecznie państwa witam – pana przewodniczącego, koleżanki i kolegów posłów oraz wszystkich z państwa, którzy są z nami i chcą wsłuchiwać się w informację i opiniować budżet Ministerstwa Sportu i Turystyki.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#SekretarzstanuwMSiTJarosławStawiarski">Główne cele przewidziane do realizacji przez MSiT w roku 2016 to zapewnienie warunków dla rozwoju sportu dla wszystkich oraz promocja aktywności fizycznej pozytywnie wpływającej na zdrowie. Ten cel realizowany jest w ramach zadania „Sport dla Wszystkich”. Drugi cel, to poprawa pozycji reprezentantów Polski w światowym współzawodnictwie sportowym w ramach zadania „Sport Wyczynowy”. Mam nadzieję, że przełoży się to z obecnych 10 medali, przynajmniej na 15, panie przewodniczący. Mówimy oczywiście o Rio. Priorytetem w obszarze sportu wyczynowego będzie wspieranie udziału zawodników w Letnich Igrzyskach Olimpijskich w Rio de Janeiro w roku 2016.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#SekretarzstanuwMSiTJarosławStawiarski">W projekcie ustawy budżetowej na rok 2016 przewidziano środki publiczne na realizację zadań kultury fizycznej o łącznej wysokości 1 032 432 tys. zł, co stanowi wzrost o 8,8% w stosunku do wydatków ujętych w ustawie budżetowej na rok 2015. Zadania z obszaru kultury fizycznej realizowane będą w ramach dwóch źródeł finansowania – ze środków budżetu państwa oraz z państwowych funduszy celowych: z części 25 – Kultura fizyczna, wykorzystaniem środków przewidzianych na poziomie 316 151 tys. zł, co stanowi wzrost o 9% w stosunku do planowanych wydatków w roku 2015; ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej przewidzianych na poziomie 701 131 tys. zł, co stanowi wzrost o 8,6% w stosunku do planowanych wydatków w roku ubiegłym; ze środków Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów przewidzianych na poziomie 15 150 tys. zł, co stanowi wzrost o 16,5% w stosunku do planowanych wydatków w roku ubiegłym.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#SekretarzstanuwMSiTJarosławStawiarski">Zadania przewidziane do realizacji w roku 2016 w ramach powyższych środków publicznych mają na celu promocję upowszechniania aktywności fizycznej w społeczeństwie, wspieranie sportu wyczynowego, wspieranie sportu wyczynowego osób niepełnosprawnych oraz rozwój infrastruktury sportowej.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#SekretarzstanuwMSiTJarosławStawiarski">Poza obszarem kultury fizycznej minister sportu i turystyki realizuje zadania z zakresu turystyki. W roku 2016 w projekcie budżetu w części 40 – Turystyka przewidziano środki w wysokości 50 096 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#SekretarzstanuwMSiTJarosławStawiarski">Chciałbym teraz poprosić panią dyrektor Klimek-Krypę o kontynuację prezentacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Bardzo proszę, głos ma pani dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznegoFinansowegoMSiTAnnaKlimekKrypa">Szanowni państwo, tak jak wspomniał pan minister, na realizację tych czterech zadań w budżecie MSiT jest ponad 1 032 432 tys. zł. Pierwsze zadanie, które jest realizowane w ramach resortu sportu to „Sport dla Wszystkich”. Łącznie na to zadanie w budżecie przewidziano kwotę 121 693 tys. zł. W ramach tych środków realizowane są zadania w dwóch obszarach: ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej – program „Sport Wszystkich Dzieci” na kwotę 68 299 tys. zł; „Upowszechnianie Sportu Osób Niepełnosprawnych” na kwotę 15 692 tys. zł; realizacja zadań „Sportu dla Wszystkich” ze środków FRKF w ramach zajęć sportowych dla uczniów na kwotę 15 140 tys. zł. W ramach tych dwóch funduszy łączna kwota na realizację zadań to 99 131 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznegoFinansowegoMSiTAnnaKlimekKrypa">W ramach środków z budżetu państwa przeznaczyliśmy środki na zadania „Sportu dla Wszystkich” w kwocie 22 562 tys. zł. Drugie zadanie w budżecie ministra sportu i turystyki obejmuje sport wyczynowy, na łączną kwotę 350 267 tys. zł. Jest to wzrost o 10% w stosunku do planu budżetu roku 2015. W ramach tych środków realizujemy dwa zadania z wykorzystaniem dwóch źródeł finansowych – środków budżetu państwa na zadania sportu wyczynowego w kwocie 172 000 tys. zł, co stanowi wzrost o 14,7%. W tym zakresie realizowane są wszystkie przygotowania do igrzysk olimpijskich oraz do udziału w mistrzostwach świata i Europy w sportach olimpijskich – na to zadanie przeznaczono kwotę 146 200 tys. zł. Wspieranie sportów nieolimpijskich poprzez przygotowania zawodników do udziału we współzawodnictwie międzynarodowym – na to zadanie przeznaczono 19 200 tys. zł. W ramach wspomnianych środków ogółem mieszczą się również pozostałe zadania.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznegoFinansowegoMSiTAnnaKlimekKrypa">W ramach środków z funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej na szkolenie i współzawodnictwo młodzieży uzdolnionej sportowo przeznaczono 178 267 tys. zł. Rok 2016 nie będzie rokiem, w którym realizowali będziemy zadania kadry narodowej w ramach ustawy okołobudżetowej. Te środki będą przeznaczone tylko i wyłącznie na szkolenie sportowe młodzieży uzdolnionej.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznegoFinansowegoMSiTAnnaKlimekKrypa">Trzecie zadanie z tego obszaru obejmuje sport wyczynowy osób niepełnosprawnych. Na to zadanie łącznie przeznaczyliśmy 23 158 tys. zł. Jest to wzrost o ponad 19%. Ze środków budżetowych na realizację sportu wyczynowego osób niepełnosprawnych przeznaczyliśmy 8200 tys. zł, co stanowi o niemal 58% tego co w roku ubiegłym. Realizacja zadań w ramach FRKF na wspieranie współzawodnictwa sportowego osób niepełnosprawnych opiewa na kwotę 14 958 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznegoFinansowegoMSiTAnnaKlimekKrypa">Czwarty obszar to zadania inwestycyjne. Główne środki pochodzą z FRKF – na zadania inwestycyjne w kwocie 423 905 tys. zł. Pozostałe środki w kwocie 1698 tys. zł to dotacje dla instytutu gospodarki budżetowej Centralnego Ośrodka Sportu oraz Instytutu Sportu na zakupy inwestycyjne w ramach dotacji celowej.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznegoFinansowegoMSiTAnnaKlimekKrypa">Budżet w części 25, tak jak wspomniał pan minister, wynosi 316 151 tys. zł, co stanowi wzrost o 9% w stosunku do roku 2015.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznegoFinansowegoMSiTAnnaKlimekKrypa">Pokrótce chciałabym zreferować, że na potrzeby Komisji do spraw Zwalczania Dopingu w Sporcie na rok 2016 przeznaczyliśmy środki na poziomie 2094 tys. zł. To środki przeznaczone na działalność statutową komisji, a przede wszystkim realizację programu kontroli antydopingowej, kontynuację programów edukacyjnych oraz na utrzymanie i zabezpieczenie biura komisji.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznegoFinansowegoMSiTAnnaKlimekKrypa">Zadania z zakresu kultury fizycznej, o których już państwu opowiadałam, wykorzystają środki na poziomie 209 892 tys. zł. W tym zawarte są dotacje celowe dla zadań sportu dla wszystkich oraz sportu wyczynowego osób niepełnosprawnych, finansowanie Instytutu Sportu, a także zadań związanych z utrzymaniem akredytacji WADA.</u>
          <u xml:id="u-6.8" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznegoFinansowegoMSiTAnnaKlimekKrypa">Działalność badawczo-rozwojowa kosztowała będzie 600 tys. zł. Na potrzeby Centralnego Ośrodka Sportu zabezpieczono środki na poziomie roku 2015 w kwocie 23 311 tys. zł. Są to dotacje celowe na utrzymanie obiektów sportowych oraz zakupy inwestycyjne.</u>
          <u xml:id="u-6.9" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznegoFinansowegoMSiTAnnaKlimekKrypa">Szkolenie z zakresu obrony narodowej kosztowało będzie 13 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-6.10" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznegoFinansowegoMSiTAnnaKlimekKrypa">Administracja publiczna oraz środki na funkcjonowanie urzędu kosztowały będą 26 099 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-6.11" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznegoFinansowegoMSiTAnnaKlimekKrypa">Pozostała działalność zamknie się kwotą 54 142 tys. zł. W ramach tych środków 23 315 tys. zł przeznaczyliśmy na świadczenia olimpijskie, paraolimpijskie i dla medalistów zawodów „Przyjaźń” – jest to kwota 19 113 tys. zł. Uwagę należy zwrócić na fakt, iż od dnia 1 stycznia 2016 roku świadczenia olimpijskie wzrastają o wskaźnik 1,4%. Kwota będzie wypłacana brutto, co wynika z ustawy o sporcie, która została zmieniona w dniu 23 lipca 2015 roku oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pozostałe wydatki stanowiły będą 30 827 tys. zł. W tym uwzględnione są środki na wspieranie kampanii, akcji medialnych, projektów edukacyjnych, opłaty składek do organizacji międzynarodowych, wydatki związane ze spółką Narodowe Centrum Sportu Rozliczenia, ubezpieczenie Stadionu Narodowego, podatek od nieruchomości oraz koszty postępowania sądowego i prokuratorskiego związane ze Stadionem Narodowym.</u>
          <u xml:id="u-6.12" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznegoFinansowegoMSiTAnnaKlimekKrypa">Minister właściwy do spraw kultury fizycznej jest dysponentem dwóch państwowych funduszy celowych, w tym Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów. Plan finansowy tegoż funduszu uwzględniony jest w projekcie ustawy budżetowej w załączniku nr 13. W roku 2016 obejmuje on stan funduszu na początek roku – na 1 stycznia 2016 – 25 430 tys. zł. Przychody funduszu prognozuje się na poziomie 15 150 tys. zł. Na taką samą kwotę zaplanowano wydatki. W roku 2016 przewidujemy realizację dwóch zadań – dofinansowania zajęć sportowych dla uczniów w ramach projektu powszechnej nauki pływania „Umiem Pływać” na kwotę 12 996 tys. zł oraz zajęcia upowszechniające sporty zimowe na kwotę 2 144 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-6.13" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznegoFinansowegoMSiTAnnaKlimekKrypa">Plan Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej również ujęty jest w załączniku nr 13 do projektu ustawy budżetowej i obejmuje on stan funduszu na początek 2016 roku na poziomie 323 337 tys. zł. Przychody funduszu zostały zaplanowane na 681 131 tys. zł, a wpływy pochodzące z dopłat do stawek w grach losowych, które prognozuje Totalizator Sportowy, zostały określone na poziomie 649 110 tys. zł. Koszty funduszu kształtują się na 701 131 tys. zł. Stan funduszu na koniec roku prognozujemy na 303 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-6.14" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznegoFinansowegoMSiTAnnaKlimekKrypa">W ramach realizacji zadań ustawowych przewidujemy trzy, które związane są z infrastrukturą sportową. Inwestycje sportowe na rok 2016 zostały zaplanowane na kwotę 423 000 tys. zł, co stanowi wzrost o 10% w stosunku do planu roku 2015. Rozwijanie sportu wśród dzieci i młodzieży – na dwa programy zabezpieczono kwotę 246 566 tys. zł, co stanowi wzrost o 5,5% w stosunku do roku 2015. W ramach tego zadania realizujemy dwa przedsięwzięcia – szkolenie i współzawodnictwo sportowe młodzieży uzdolnionej na kwotę 178 267 tys. zł, co stanowi wzrost o 5,4% oraz sport wszystkich dzieci, na który zabezpieczono środki na poziomie 68 299 tys. zł, co stanowi wzrost o 5,6%. Na zadanie – rozwijanie sportu wśród osób niepełnosprawnych zaplanowano środki w kwocie 30 650 tys. zł, co stanowi wzrost o 5,2% w stosunku do planu roku 2015.</u>
          <u xml:id="u-6.15" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznegoFinansowegoMSiTAnnaKlimekKrypa">Plan finansowy Centralnego Ośrodka Sportu również ujęty jest w ustawie, w załączniku nr 12. Jako instytucja gospodarki budżetowej COS zaplanował przychody na poziomie 103 658 tys. zł. Dotacje celowe na bieżące utrzymanie i zarządzanie obiektami sportowymi stanowią 21,5% wszystkich przychodów. Jest to kwota 22 313 tys. zł. Dotacje celowe – majątkowe, to wyłącznie zakupy majątkowe COS. W ramach dotacji z budżetu państwa jest to kwota 998 tys. zł. Środki z FRKF również stanowią przychody. Są to środki na realizację zadań inwestycyjnych z funduszu. Pozostałe przychody to 60% przychodów ogółem i stanowią 62 310 tys. zł. Pozostałe przychody to 5,7% wszystkich planowanych przychodów. Koszty COS zostały zaplanowane na poziomie 212 145 tys. zł. Koszty funkcjonowania COS to 88% wszystkich kosztów – kwota 99 060 tys. zł. Na te koszty składają się zakupy materiałów, energii, wynagrodzenia, opłaty na składki ubezpieczenia społecznego, podatek od nieruchomości, opłaty na rzecz jednostek samorządu terytorialnego i koszty pozostałe – 11,7% wszystkich planowanych. Zatrudnionych w COS jest 649 osób. Planowane miesięczne wynagrodzenie na jednego pracownika będzie wynosiło 3472 zł brutto.</u>
          <u xml:id="u-6.16" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznegoFinansowegoMSiTAnnaKlimekKrypa">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Dziękuję, pani dyrektor. Tak jak mogliśmy usłyszeć, przedstawiła pani w zarysie dość szczegółowym budżet w kilku działach. Teraz wysłuchamy kilku koreferatów do różnych działów. Jak mogliśmy zauważyć, były to kultura fizyczna oraz COS – koreferentów mamy w tym zakresie rozdzielonych – a także fundusze celowe. Wysłuchamy więc trzech koreferatów na ten temat.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Jako pierwsza wystąpić miała pani poseł Małgorzata Niemczyk. Wszyscy tego się spodziewali, ale niestety będę musiał ją, zapewne ułomnie, zastąpić. Sprawy rodzinne zatrzymały panią poseł w Łodzi. Pozwolą państwo, że odniosę się teraz do części 25, ale bez COS, bo o tym opowie pan przewodniczący Falfus oraz bez funduszy celowych, bo w tym zakresie koreferat zaprezentuje pan poseł Grzegorz Janik.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Na wstępie chciałem powiedzieć, że biorąc pod uwagę dzisiejszą ekipę, która prezentuje projekt budżetu na 2016, obecny jest minister, który pracował nad założeniami i kwestiami budżetowymi – pan minister Korol – iż sport łączy. Dobrze, że ten budżet jest dla sportu optymistyczny. Część 25 – Kultura fizyczna pokazuje to. Z roku na rok widzimy, że wsparcie budżetowe dla sportu rośnie. Dynamika lat 2015–2016, którą zaprojektowała poprzednia ekipa rządząca, a podtrzymała obecna, to 9% w skali roku. To dużo. Czy wystarczająco? Zapewne nie. Będziemy chcieli, aby ta dynamika w latach kolejnych się nie zmieniała, będziemy to wspierali. Na początku trzeba jednak nadmienić, że do części 25 wielkich uwag Wysoka Komisja w opinii do projektu budżetu mieć nie powinna. Te 9% jest zadowalające. Należy stwierdzić, że w kwocie nieco ponad 316 000 tys. zł 81% środków dedykowanych jest na zadania z zakresu kultury fizycznej, w tym sportu wyczynowego, powszechnego i osób niepełnosprawnych. Inne zadania mają mniejszy udział. Pragnę dodać, że rozsądne i jedyne słuszne jest wspieranie tak mocno sportu wyczynowego ze środków budżetowych. Przypomnę, że wedle planu ustawy budżetowej na rok 2015 w zakresie zadań kultury fizycznej przewidziano 150 000 tys. zł. Obecnie zaplanowane mamy 172 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Zwrócę uwagę na dwie istotne kwestie. Oczywiście przygotowanie do igrzysk w Rio i zwiększenie środków jest ważne. Pamiętają państwo jednak, że po tym peak wydatków na sport, w dużej mierze inwestycyjnych – bo funkcjonowały programy jak „Moje Boisko Orlik 2012”, budowy stadionów na Euro 2012 – nasz budżet nieco zmalał. Posiłkowaliśmy się na sport wyczynowy Funduszem Rozwoju Kultury Fizycznej. Często na tej sali w poprzedniej kadencji mówiliśmy, że tak być nie powinno. Nie uważam, aby ministrowi sportu i turystyki należy teraz zabierać ten mechanizm. On jest dość elastyczny. Może on posiłkować się – to nie jest złe rozwiązanie – środkami z FRKF. Oczywiście powinien w mniejszej skali pobierać środki z tego funduszu na sport wyczynowy. Dlaczego? Gdy czytają państwo budżet, da się zauważyć mały spadek środków na sport powszechny, oczywiście w zakresie budżetu państwa. Nie mówię o FRKF. To skok w dół o 1000 tys. zł – z 23 349 tys. na 22 562 tys. zł. To nieznaczny spadek, ale należy go zauważyć.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Rozumiem, że to jest wynikiem tego, iż więcej pieniędzy na sport powszechny kieruje się z funduszu. To dobrze, ale powinniśmy o tym pamiętać – ministerstwo i parlamentarzyści zajmujący się w Sejmie sportem – że to środki, które powinny być wzorem programu takiego jak „Orlik” w obszarze inwestycyjnym, dedykowane na współpracę z samorządami w obszarze projektów miękkich. Obecnie widzę dość duże mankamenty, jeśli chodzi o nasze działania do tej pory. To środki za małe. Trzeba szukać większych, tak aby ukierunkować programy w całej Polsce na ten tor i dzięki tym programom zachęcić do wydatkowania środków samorządowych na sport. Oczywiście robiła to pani minister Mucha, pan minister Biernat, a następnie pan minister Korol. Z tych środków finansowano wtedy innowacyjne programy. Fajnie ukierunkowały one działania, ale pieniędzy było za mało, aby zrobić to skutecznie, tak jak w przypadku programu „Moje Boisko – Orlik 2012” i wejść w sport powszechny tam, gdzie powinien być rozwijany, czyli w gminach, samorządach. Te zadania głównie realizować powinny gminy. O tym mówi obowiązująca od kilku lat ustawa o sporcie. Świadomość niektórych jednostek samorządu terytorialnego w tym zakresie jeszcze jest mała, choć wysiłki kolejnych ministrów sportu, aby poprzez konferencje to uświadamiać, były duże. Uważam, że musimy znaleźć więcej środków w perspektywie najbliższych lat, być może szukać nowych funduszy, które pozwoliłyby na wspieranie sportu powszechnego.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Z pewnością cieszy, że sport osób niepełnosprawnych jest dostrzegany. Wzrost z poziomu 5200 tys. zł na 8200 tys. zł pokazuje pewną pozytywną tendencję. Jedynym mankamentem, które wykazuje Biuro Analiz Sejmowych w swojej opinii jest odejście od działalności badawczo-rozwojowej w tej skali, która mimo wszystko według mnie powinna być rozwijana. To były symboliczne kwoty. W roku 2014 było to 1000 tys. zł, później zmniejszono to do 800 tys. zł. Teraz jest to 600 tys. zł. Tak mały budżet na działalność badawczo-rozwojową zmniejszył się o 25%. Rodzi się pytanie – przecież mamy akademie wychowania fizycznego, które co prawda nie podlegają ministrowi sportu i turystyki, ale powinny wykonywać pewne działania na rzecz polskiego sportu i turystyki. Zwracam na to uwagę. Myślę, że w dniu dzisiejszym nie usłyszymy konstruktywnej odpowiedzi. Trzeba spróbować tę współpracę z ośrodkami akademickimi wzmocnić w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Jeśli chodzi o świadczenia olimpijskie, paraolimpijskie, wzrost jest efektem nowelizacji ustawy o sporcie i zwiększenia kwot bazowych, współczynników, aby te od wielu lat zamrożone stawki mogły wzrosnąć. Z tego powodu odnotowujemy większe kwoty.</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Reasumując, mimo uwag szczegółowych, trzeba docenić zmiany na lepsze. Zwracamy uwagę na pewne sprawy, ale nie jest to krytyka. W tej części, o której mówiłem przed chwilą, trzeba powiedzieć, że krok naprzód jest wyraźny, dobry i mam nadzieję, że ten trend będzie kontynuowany w latach przyszłych. Składam wniosek, aby Wysoka Komisja zaopiniowała budżet w tym zakresie na 5-. Nie powiedziałem, że wzrosną pensje, ale jest to w projekcie, więc również się cieszymy.</u>
          <u xml:id="u-7.8" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Bardzo proszę, w zakresie COS koreferat przedstawi wiceprzewodniczący Jacek Falfus.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełJacekFalfus">Szanowni państwo w odniesieniu do słów pani dyrektor, która przedstawiała budżet, pragnę powiedzieć, że jeśli chodzi o COS, finansowanie kształtuje się na poziomie roku ubiegłego. Przychody, choć w kontekście ogólnym zmniejszyły się o 21 500 tys. zł, ale koszty ogólne również zredukowano o tę kwotę. Cały wynik finansowy jest ujemny, tak jak w roku ubiegłym. Zauważyć należy, że COS działają bardzo sprawnie i mają coraz lepszą ofertę dla sportu wyczynowego i innych podmiotów, które chętnie korzystają z ich zasobów. W przychodach dotacja celowa na wsparcie realizacji zadania publicznego wynosi 22,3 tys. zł. Ta przedmiotowa dotacja służy wyłącznie realizacji celu publicznego i jest zbieżna z prowadzoną przez COS działalnością podstawową. Jak wiemy, COS jest obecnie instytucją gospodarki budżetowej. Mając takie prawo, wspomniane środki może wydawać na utrzymanie.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PosełJacekFalfus">Pragnę zauważyć, że w ramach inwestycji w roku 2016 do użytku zostaną oddane takie obiekty jak: hala wielofunkcyjna w Zakopanem, której roczny koszt utrzymania wynosi około 600 tys. zł; orczyk Doliny II w Szczyrku, którego koszt utrzymania wyniesie 218 tys. zł – ośrodek ten zostanie doposażony również w 10 dodatkowych armatek śnieżnych. Po wstępnej analizie, koszty utrzymania obu obiektów wyniosą 868 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PosełJacekFalfus">Jeśli chodzi o kalkulację dotyczącą wydatkowania dotacji celowej na bieżące utrzymanie COS i zarządzanie obiektami sportowymi, wynagrodzenia pracowników wzrastają – osobowe i bezosobowe – o 5%. Dotacja celowa – majątkowa – będzie wykorzystana na inwestycje we Władysławowie – zakup nawierzchni TeraFlex. Centralny Ośrodek Sportu w Warszawie zakupi i zamontuje bandy z szybami ochronnymi na hali Torwar II. W Spale zostanie wykonana instalacja klimatyzacji w 22 pokojach internatu.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PosełJacekFalfus">Środki z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej w kwocie 12 087 tys. zł wydatkowane będą na inwestycje takie jak: budowa pawilonu sportowego przy Wielkiej Krokwi, rozliczenie podwykonawców, budowa hali sportowej – wielofunkcyjnej w warszawskim COS oraz budowa maszynowni chłodni.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#PosełJacekFalfus">Przychody z tytułu prowadzonej działalności to kwota 62 310 tys. zł. Pozostałe przychody to niespełna 6000 tys. zł. Cieszy, że wrósł poziom szkolenia centralnego. Szczególnie wykorzystują to polskie związki sportowe. Odnotowaliśmy wzrost o 11,7% w stosunku do roku poprzedniego, jeśli chodzi o wykorzystanie COS przez pzs. To właściwa droga prowadzenia działalności.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#PosełJacekFalfus">Na zakończenie pragnę powiedzieć, że wynik finansowy na koniec 2016 roku prognozowany jest na poziomie roku 2015 i wynosi 8500 tys. zł. Planowane średnie wynagrodzenie wzrosło, a środki na płace osobowe i bezosobowe również, ponieważ baza sportowa cały czas poszerzana jest o nowe obiekty. Jeśli chodzi o układ zadaniowy, w ramach funkcji 8 w odniesieniu do wydatków COS, będzie on wynosił 57 200 tys. zł. Te wydatki są większe w stosunku do roku ubiegłego o 2,1%. To bardzo pozytywna zmiana. Myślę, że COS mają się nie najgorzej i ich finansowanie w roku bieżącym jest wystarczające. Popieramy budżet w tym zakresie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Dziękuję panu przewodniczącemu. Bardzo proszę o przedstawienie koreferatu w zakresie dwóch funduszy – Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów oraz Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej pana posła Grzegorza Janika.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełGrzegorzJanik">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, pani minister, panie ministrze, Wysoka Komisjo, szanowni państwo mam zaszczyt przedstawić informacje o projekcie budżetu państwa na rok 2016 w części 25 – Kultura fizyczna w zakresie Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów oraz Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej. Szanowni państwo, przypomnę że kalkulacja przychodów FRKF ujęta jest w projekcie planu finansowego FRKF, przygotowanego na podstawie informacji uzyskanych od Totalizatora Sportowego – to jego pochodne. Fundusz Zajęć Sportowych dla Uczniów stanowi 10% podatku od towarów i usług polegających na reklamie napojów alkoholowych.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PosełGrzegorzJanik">Szanowni państwo FRKF wzrośnie o 8,6%, a FZSU wzrośnie o 18,9%. Oba fundusze są realizowane zgodnie z zadaniami statutowymi. W związku z tym wnoszę o pozytywną opinię Komisji i przyjęcie projektu budżetu Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej oraz Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Dziękuję. Oklaski pokazują, że było to wykonane brawurowo.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Szanowni państwo, poproszę teraz o przedstawienie części turystycznej. Czy będzie słowo wstępu, czy od razu głos zabierze pani dyrektor? Wypowie się pani dyrektor Klimek-Krypa. Bardzo prosimy o omówienie części 40 – Turystyka oraz Polskiej Organizacji Turystycznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#DyrektordepartamentuMSiTAnnaKlimekKrypa">Panie przewodniczący, szanowni państwo, zadania ministra sportu w roku 2016 w zakresie turystyki dotyczą następujących obszarów: realizacji zapisów Programu rozwoju turystyki do 2020 roku; wspierania rozwoju konkurencyjnych i innowacyjnych produktów turystycznych związanych z turystyką kulturową, aktywną, wiejską, uzdrowiskową, medyczną oraz ekoturystyką; realizacji działań na rzecz podnoszenia jakości usług turystycznych, wspierania działań na rzecz bezpieczeństwa turystów – kampania „Turystyka bez ryzyka” oraz akcji „Bezpieczna woda”, „Bezpieczny stok”, „Telefon bezpieczeństwa”; podejmowania we współpracy z Polską Organizacją Turystyczną działań w obszarze promocji Polski i wzmacniania pozytywnego wizerunku naszego kraju oraz wspierania działań na rzecz rozwoju infrastruktury turystycznej.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#DyrektordepartamentuMSiTAnnaKlimekKrypa">Wydatki w części 40 budżetu kształtują się na poziomie 50 096 tys. zł. Stanowi to wzrost o 1,1% w stosunku do środków ujętych w ustawie budżetowej na rok 2015. Wydatki te realizowane są w ramach trzech działów administracji. W dziale – Turystyka na te zadania przeznaczono środki w kwocie 45 576 tys. zł, co stanowi 91% wszystkich wydatków części 40. Kwotę 4515 tys. zł przeznacza się na utrzymanie i funkcjonowanie urzędu, co stanowi 9% wszystkich wydatków. W dziale – Obrona narodowa przeznacza się 5 tys. zł na realizację działań obronnych w ramach programu pozamilitarnych przygotowań obronnych RP w latach 2013–2022.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#DyrektordepartamentuMSiTAnnaKlimekKrypa">Na dział – Turystyka przeznaczono środki na poziomie 45 576 tys. zł. Podobnie jak w latach ubiegłych przeważającą część wydatków stanowi dotacja podmiotowa dla Polskiej Organizacji Turystycznej – 86% wszystkich. W ramach rozdziału – Polska Organizacja Turystyczna w projekcie budżetu dla POT przeznaczono dotację podmiotową w kwocie 39 405 tys. zł. Cały plan finansowy POT jako państwowej osoby prawnej ujęty jest w załączniku nr 14 do ustawy budżetowej i będzie omówiony później.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#DyrektordepartamentuMSiTAnnaKlimekKrypa">Tak jak powiedziałam, główne zadania POT to promocja Polski, jako kraju atrakcyjnego turystycznie, zapewnienie funkcjonowania i rozwijanie Polskiego Systemu Informacji Turystycznej w kraju i na świecie, wspieranie i współpraca z regionalnymi organizacjami turystycznymi. W zakresie zadań dotyczących upowszechniania turystyki w tym rozdziale zaplanowano kwotę 2500 tys. zł. Jest ona na tym samym poziomie co w roku 2015. Przede wszystkim są to dotacje celowe z budżetu państwa, które są przeznaczone na dofinansowanie zadań zleconych w ramach otwartych konkursów na podstawie przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Rok 2016 to trzy priorytety, które będą realizowane – przede wszystkim produkty turystyczne o wysokiej konkurencyjności, kształtowanie przestrzeni turystycznej i działania na rzecz kadr turystycznych oraz pozostała działalność – jest to kwota 3671 tys. zł, czyli na poziomie roku 2015. W ramach tego rozdziału środki przeznaczamy na organizację spotkań krajowych, międzynarodowych, różnego rodzaju konferencje, kongresy, kontynuujemy akcję „Turystyka bez ryzyka” „Bezpieczna woda”, „Bezpieczny stok”, „Telefon bezpieczeństwa”, opłacamy składki do organizacji międzynarodowych i prowadzimy badania statystyczne oraz prace badawcze w zakresie turystyki.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#DyrektordepartamentuMSiTAnnaKlimekKrypa">Tak jak wspomniałam, plan finansowy Polskiej Organizacji Turystycznej jest ujęty w projekcie ustawy budżetowej w załączniku nr 14 i przewiduje przychody na poziomie 42 510 tys. zł. Gro tych przychodów to dotacje z budżetu państwa, przede wszystkim dotacja podmiotowa, która stanowi 93% wszystkich przychodów oraz dotacja celowa. Jest to etap zamknięcia i rozliczenia końcowego projektu pomocy technicznej działania 6.4. Pozostałe przychody przewidziane są w kwocie 2200 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#DyrektordepartamentuMSiTAnnaKlimekKrypa">Koszty w planie finansowym ukształtowały się na poziomie 42 510 tys. zł. Są to przede wszystkim koszty funkcjonowania POT – 24% wszystkich kosztów. Koszty realizacji zadań to 74% wszystkich, a 2% stanowią koszty pozostałe. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Dziękuję bardzo pani dyrektor. Do tych dwóch części dotyczących turystyki koreferat przedstawiam ja. Z czystym sercem pragnę powiedzieć, iż w przypadku części dotyczącej sportu mogłem przedstawić bardzo pozytywną rekomendację, w zakresie turystyki proszę o uwagę i ewentualną dyskusję. Kwoty, które przewidziano w budżecie na rok 2016 są na niezmienionym poziomie. Wzrost o 1,1% powiedzmy sobie szczerze, przy obecnym wzroście gospodarczym Polski, żaden. Przy coraz większym udziale turystyki w PKB też ten wzrost należy uznać za niepoważny.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Od jakiegoś czasu obserwujemy, że ta córa gospodarki nie jest traktowana zbyt poważnie, niezależnie od podziału na ekipy rządzące. Od razu chcę o tym powiedzieć – to nie jest jak sport, kwestia polityczna. Mówię o sprawach merytorycznych. Od 2012 roku, jak analizowałem, promocja Polski i turystyki wspierana była z programów operacyjnych – unijnych. To był duży zastrzyk. W prezentacji pani dyrektor ująć tego nie mogła, bo tych środków nie ma. W latach 2012–2014 na turystykę i promocję wydawaliśmy w granicach 96–85 mln zł. Wchodziła w to dotacja mniej więcej na poziomie 35–45 mln zł z budżetu państwa, a resztę pieniędzy dawały programy operacyjne. Przyczyniło się to oczywiście do sukcesu i promocji polskiego biznesu turystycznego.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Pragnę powiedzieć, że mamy wymierny efekt – wpływy dewizowe z zagranicznej turystyki przyjazdowej, na której powinno nam najbardziej zależeć, wzrosły co najmniej dwuipółkrotnie. Startowaliśmy w roku 2010 z wpływów do budżetu państwa na poziomie 5,7 mld dolarów, a w roku 2014 wzrosły one do 14,3 mld dolarów. To jest niebywały krok, który udało się nam postawić, oczywiście dzięki większemu wsparciu naszych kampanii. Przypomnę program „Promujemy Polskę Razem”. Dzięki tym środkom Polska Organizacja Turystyczna i minister do spraw turystyki współpracowali z regionalnymi programami operacyjnymi w tym zakresie. Marszałkowie wpisywali się w to, wiedzieli o tym, więc ta kwota mogła być jeszcze większa. Takich danych nie posiadam. Wiem, że te ROT, czyli regionalne organizacje turystyczne dołączały się do tych programów centralnych realizowanych przez ministra i zarząd Polskiej Organizacji Turystycznej. Dało to wymierne efekty.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Obecnie można powiedzieć, że ten wzrost nie jest wielki. Brak tu refleksji. Minister finansów dał tę podwyżkę na przeżycie, ale chyba na tym się przeżyć nie da i nie da się utrzymać tej dynamiki, którą zaobserwowaliśmy w ostatnich latach. Proszę zwrócić uwagę na to, w jakiej sytuacji geopolitycznej jesteśmy. Polska teraz powinna wspierać branżę i touroperatorów, którzy proponują wypoczynek w naszym kraju i naszą gospodarkę turystyczną. Niestety żyjemy w wielkiej wiosce i wszyscy odbierają zagrożenia zewnętrzne. Polski klient będzie według mnie obecnie kierował swoje wybory częściej ku naszym polskim kurortom, a przynajmniej poważnie zastanowi się nad ich ofertą, jeśli z nią do niego wyjdziemy. Z drugiej strony klient europejski, po tej dobrej promocji, może wybierać wypoczynek w Polsce. Trzeba to wzmocnić.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Z tego powodu, pomijając bardzo dobre opinie Najwyższej Izby Kontroli, która mówi, że pieniądze przez POT są dobrze wydatkowane, chciałbym abyśmy rozważyli w tym zakresie jedną wspólną poprawkę skierowaną do rządu, o to, aby zwiększyć środki na POT o 10 000 tys. zł. Wydaje mi się, że to mogłaby być kwota, która pomogłaby utrzymać tę tendencję. Moglibyśmy dodać argumentów ministrowi i wesprzeć go podczas posiedzenia Komisji Finansów Publicznych, gdy te kwestie będą rozstrzygane. Czy to będzie łatwa poprawka? Zapewne nie. Przypomnę, że nasza Komisja robiła to pod moim przewodnictwem w ostatnich latach i zawsze byliśmy skuteczni. Udawało się coś zdobyć, szczególne na turystykę. Uważam, że obecna sytuacja jest szczególna, ze względu na brak środków unijnych, które nie zasilą turystyki.</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Przygotowałem taką poprawkę i zaproponuję ją państwu posłom. Odczytam ją, aby zakończyć moją wypowiedź. Do pozostałego budżetu POT nie mam zastrzeżeń. Wzrosną również pensje. To czas, aby ludzie lepiej zarabiali – o 5,1%. To są jednak drobne kwestie. Proponuję, aby Komisja wniosła o zwiększenie o kwotę 10 000 tys. zł w części 40 – Turystyka, dział 630, rozdział 63002 – Polska Organizacja Turystyczna z przeznaczeniem na realizację działań promujących Polskę jako kraj atrakcyjny turystycznie. Powyższą kwotę Komisja proponuje pokryć z części 83 – Rezerwy celowe, pozycja 73 – Rezerwa na zmianę systemu oraz niektóre zmiany organizacyjne, w tym nowe zadania.</u>
          <u xml:id="u-13.6" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">To bezpieczne rozwiązanie, zadania jeszcze nie są nazwane, łatwo je potem wypełnić i nie będzie trudno ministrowi finansów przekazać tak niewielką jak na budżet państwa kwotę. Nie będę odczytywał uzasadnienia, bo pokrywa się z tym, o czym mówiłem przy okazji koreferatu. Na tym zakończyłem moją wypowiedź.</u>
          <u xml:id="u-13.7" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Otwieram dyskusję poselską. Bardzo proszę. Kto z państwa posłów chciałby zabrać głos odnośnie do budżetu – do wszystkich jego części? Nie widzę zgłoszeń. Jest. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełWojciechKossakowski">Dziękuję, panie przewodniczący. Państwo ministrowie, Wysoka Komisjo, mam pytanie odnośnie do budowy hali tenisowych w roku 2016. Wcześniej funkcjonował taki program, który wspierał ich budowę i promował dyscyplinę tenisa ziemnego w Polsce. W dobie dużych osiągnięć naszych tenisistów – Agnieszki Radwańskiej i innych – chciałbym dowiedzieć się czy w 2016 roku ten program będzie kontynuowany i czy środki na niego zostaną utrzymane. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Czy ktoś jeszcze z państwa posłów chciałby zabrać głos i zapytać o coś pana ministra i ekipę? Głos ma pan przewodniczący Matuszewski, a następnie pan poseł Kazimierz Moskal.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełMarekMatuszewski">Panie przewodniczący, wysłuchałem pana koreferatu dotyczącego turystyki. Bardzo cieszę się, że pan przewodniczący jest za tym, aby turystyka się rozwijała. Myślę, że na tej sali nie ma nawet jednej osoby, która byłaby temu przeciwna. Każdy z nas chce, aby szczególnie w Polsce turystyka osiągnęła jak najwyższy poziom i aby ta dwuipółkrotność przyjazdowa wzrosła do trzyipółkrotności, w porównaniu do lat ubiegłych.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PosełMarekMatuszewski">Przyglądając się Polskiej Organizacji Turystycznej – byłem wiceprzewodniczącym podkomisji stałej do spraw turystyki w ubiegłej kadencji – muszę powiedzieć, że trzeba się bardzo zastanowić nad tym, czy w POT na chwilę obecną jest wszystko przygotowane, aby tak poważna poprawka, jaką zgłosił pan przewodniczący, opiewająca na kwotę 10 000 tys. zł, była spożytkowana. Może ktoś mnie poprawi, ale za czasów, gdy pan przewodniczący wraz z panem ministrem Biernatem byli odpowiedzialni za turystykę, takich poprawek nie było.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PosełMarekMatuszewski">W związku z tym chciałbym, abyśmy się nad tym zastanowili. Absolutnie nie jestem przeciwny wzmacnianiu turystyki poważnymi środkami. Czy jednak należy robić to w ten sposób? To jest pytanie. Myślę, że pani minister będzie mogła się wypowiedzieć w tym zakresie. Są na pewno inne sposoby. Chciałbym szczególnie kłaść nacisk na rozwój turystyki krajowej. Oczywiście przyjazd turystów zagranicznych temu sprzyja. Są różne instrumenty, aby rozwijać turystykę krajową. Na chwilę obecną panie przewodniczący, nie wiem czy to nie jest taka wrzutka ze strony Platformy Obywatelskiej – wrzucacie 10 000 tys. zł, może za chwile PiS powie, że wrzuci 12 000 tys. zł i będziemy się tak licytowali. Mój głos jest za tym, aby się jeszcze przygotować. Zawsze mamy możliwość dofinansowania turystyki w trakcie roku. Pod tym względem nie będzie problemów, można to zrobić z rezerwy budżetowej w każdej chwili. Powinniśmy to zrobić jednak w sposób odpowiedni, przygotowany, abym wiedział, gdzie dokładnie pójdą te pieniądze. Wrzutka 10 000 tys. zł jest fajną sprawą, ale myślę że na chwilę obecną nie jest to przygotowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Zgadzam się, na tą chwilę nie jest to przygotowane. Odpowiem chętnie, bo myślałem, że będą tylko pytania do ministra. Głos ma poseł Kazimierz Moskal.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełKazimierzMoskal">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie ministrze, szanowni państwo, chciałbym aby minister lub przedstawiciel Polskiej Organizacji Turystycznej powiedział mi w jaki sposób, czym i dlaczego wspierali Forum Innowacji w latach poprzednich, jakie były założone cele, jakie osiągnięto, jaki był to wysiłek finansowy i czy w tym roku również przewidywany jest udział ministra sportu i turystyki oraz POT w Forum Innowacji. To był interesujący projekt, ale związany z pewną osobą, której nie ma w Sejmie, chyba z zasadnych powodów i przyczyn. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Dziękuję. O głos poprosił jeszcze pan poseł, a następnie wypowie się pani poseł Mucha.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełJerzyKozłowski">Jerzy Kozłowski – Kukiz'15.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Proszę przybliżyć mikrofon, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PosełJerzyKozłowski">Oczywiście. Mam konkretne pytanie odnośnie do planu finansowego Polskiej Organizacji Turystycznej. Koszty realizacji zadań statutowych, które są bardzo duże, opisano bardzo ogólnikowo. Czy jest planowany audyt sensowności niektórych projektów? Czy jest badana ich efektywność? Szukać dofinansowania zawsze można. Zastanowiłbym się najpierw nad celowością niektórych wydatków w planie POT. To moje pytanie. Czy POT prowadzi audyt swoich wydatków, które w sumie nie są z ich pieniędzy, ale z naszych? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Dziękuję panu posłowi. Głos ma pani minister Mucha.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PosełJoannaMucha">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, uczestniczę w dzisiejszym posiedzeniu jako przedstawiciel Komisji Finansów Publicznych. Będę przedstawiała koreferat podczas jej posiedzenia. Moje pytania dotyczą jednak innych kwestii. Jeśli pan minister będzie uprzejmy odpowiedzieć, chciałabym zapytać, czy planuje pan kontynuację programów „Mały Mistrz” oraz „Multisport”. Z prezentacji dowiedziałam się, że planowana jest kontynuacja programu „Umiem Pływać”, co bardzo mnie cieszy.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PosełJoannaMucha">W ramach programów inwestycyjnych były realizowane przez ministerstwo dwa programy. Choć miały różne losy, były bardzo dobrze ocenione przez środowisko sportowe – program remontowy i program infrastruktury przyszkolnej. Chciałam zapytać, czy pan minister planuje ich kontynuowanie.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#PosełJoannaMucha">Przyłączam się również do pytania o program budowy hali tenisowych. Byłabym wdzięczna za odpowiedź. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Panie ministrze, bardzo proszę o odpowiedzi. Nie słyszę innych zgłoszeń ze strony posłów. Bardzo proszę, głos ma pan minister Stawiarski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#SekretarzstanuwMSiTJarosławStawiarski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, jeśli chodzi o dwa pytania dotyczące hali tenisowych, ten program jest realizowany, jeszcze trwają rozliczenia. Nie jest on programem idealnym, gdyż Polski Związek Tenisowy jest taką dziwną instytucją, która niezbyt dobrze funkcjonuje. Chcemy ten program przemodelować i wprowadzić pewne zmiany. Nie zaprzepaścimy go, szczególnie mając na uwadze to, co powiedział pan poseł, iż polski tenis jest na fali. Są Agnieszka Radwańska, jej siostra, a także pani Linette, Janowicz – jesteśmy w grupie światowej. Z tego powodu warto to wspierać. Trzeba jednak wprowadzić pewne modyfikacje. Zapewne pójdziemy w tym kierunku, aby to było coś tańszego. Obecny program był duży, lekko ocierał się o kilkumilionowe Bizancjum. Spróbujemy państwu i środowisku tenisowemu zaproponować coś tańszego.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#SekretarzstanuwMSiTJarosławStawiarski">Jeśli chodzi o programy „Mały Mistrz” i „Multisport” nie planujemy ich likwidacji. Będziemy je oceniali i audytowali na bieżąco. Przyjrzymy się efektom po ich ewaluacji. Wszystko, co dobre, z pewnością będziemy kontynuowali. Trzeba będzie wprowadzić pewne modyfikacje. O tym, co trzeba będzie usunąć z tych programów porozmawiamy w najbliższym czasie.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#SekretarzstanuwMSiTJarosławStawiarski">Było jeszcze pytanie o program remontowy i szkolny, o co zapytała pani minister Mucha. Jesteśmy za tym, aby kontynuować dobre rozwiązania. Program modernizacyjny przewiduje w roku 2016 21000 tys. zł, a szkolny około 10 000 tys. zł. Te programy, jak powiedziała pani minister, cieszą się wielką popularnością. Mam nadzieję, że te miejscowości i części Polski, które nie mogły do tej pory skorzystać z nich – szczególnie mowa o gminach biedniejszych, które nie są w stanie same poradzić sobie z remontem infrastruktury i nowymi niedużymi zadaniami – będziemy gorąco wspierali i te programy będą funkcjonowały.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#SekretarzstanuwMSiTJarosławStawiarski">Pozostałe pytania dotyczyły Polskiej Organizacji Turystycznej. Odpowie na nie pani minister Dulińska. Chciałem jedynie napomnieć, panie przewodniczący, że w POT w 2016 roku zaoszczędziliśmy już około 1000 tys. zł. Pan minister Bańka poprosił o zrewidowanie zatrudnienia i nie ma już czterech doradców pana prezesa. Koszt zatrudnienia tych doradców wynosił około 900 tys. zł. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Dziękuję. Głos ma pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PodsekretarzstanuwMSiTDorotaDulińska">Szanowni państwo, na wstępie chciałam odnieść się do wniosku pana przewodniczącego. Stwierdzam, że budżet w części 40 na takim poziomie był przygotowany przez poprzedni rząd i rozumiem, że opierał się już na ośmioletnich doświadczeniach, jakie środki będą odpowiednie, aby zabezpieczyć rozwój turystyki. Zdziwiona jestem, że tego typu inicjatywy nie zostały podjęte już wcześniej – we wrześniu lub październiku. Oczywiście każde dodatkowe środki racjonalnie i efektywnie wykorzystamy. Mogę o tym zapewnić. Taki budżet zastałam na chwilę obecną. Postaram się, aby środki były dobrze wykorzystane. Skoro budżet taki jest, na chwilę obecną, gdy już rozpoczęliśmy działania, najistotniejsze jest przeprowadzenie audytu wewnętrznego. To już się dzieje w Ministerstwie Sportu i Turystyki. W dalszej perspektywie ten audyt przeprowadzony zostanie w Polskiej Organizacji Turystycznej. Jego wyniki będą kluczowe dla dalszych decyzji – czy te większe środki rzeczywiście są potrzebne. Tak jak wspomniałam, każde dodatkowe finanse są mile widziane.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PodsekretarzstanuwMSiTDorotaDulińska">Naszym priorytetem jest rozwój turystyki krajowej, zarówno poprzez akcje promocyjne, mające na cele zwiększanie liczby turystów zagranicznych jaki i też Polaków. Mamy liczne atuty. Nie wspominam już o sytuacji geopolitycznej choćby w aspekcie bezpieczeństwa. Chcemy wykorzystać ten atut w celu zachęcania Polaków do podróżowania po kraju. Szczegółowo do spraw POT odniesie się pan prezes. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Bardzo proszę, głos ma pan prezes.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#WiceprezesPolskiejOrganizacjiTurystycznejBartłomiejWalas">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Chciałbym ustosunkować się do pytań dotyczących części 40 – budżetu Polskiej Organizacji Turystycznej. Pozwolę sobie tylko, ponieważ zawsze patrząc na liczby warto je do czegoś porównać, przedstawić budżety organizacji turystycznych analogicznych do POT. Dobry jest przykład naszych najbliższych konkurentów czyli Czechów i Węgrów – w latach 2008–2012 skumulowany budżet Węgier wynosił 108 000 tys. euro, Czech 71 000 tys. euro, a Polski 49 000 tys. euro. Mówimy o dotacjach celowych, bez środków unijnych, które faktycznie do roku 2015 pozwoliły na prowadzenie multimedialnych, szerokich kampanii promocyjnych.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#WiceprezesPolskiejOrganizacjiTurystycznejBartłomiejWalas">W najbliższych latach POT w wyniku programu przyjętego przez rząd w ramach rozwoju turystyki do roku 2020 została zobowiązana do wprowadzenia dwóch nowych zadań. Jedno wiąże się z obserwatorium turystyki – wielopłaszczyznowym gromadzeniem i transferem wiedzy dla przedsiębiorców i samorządów terytorialnych w zakresie gospodarki turystycznej. Drugie dotyczy inicjowania…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Panowie posłowie z tyłu sali – bardzo proszę nie rozmawiać. Są od tego kuluary. Jeśli jest to pilna sprawa, tam można to zrobić. Jest taki szum, że nie słyszymy pana prezesa. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#WiceprezesPOTBartłomiejWalas">Drugie zadanie dotyczy inicjowania i wspierania różnych form integracji przedsiębiorców i samorządów w formach klasteringu i podobnych konsorcjów marketingowych. To są nowe zadania.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#WiceprezesPOTBartłomiejWalas">Nowym zadaniem, dla którego musieliśmy wykroić środki w założeniach jest przedstawicielstwo na rynku chińskim. Będziemy musieli również znaleźć środki na promocję Polski w kontekście największych wydarzeń promocyjnych roku 2016 – np. Światowych Dni Młodzieży. Odpowiadając na jedno z zadanych pytań – chodzi również o merytoryczne kampanie – „Zarekomenduj Polskę znajomym” oraz „Wróć. Nie widziałeś wszystkiego”. Ich zręby są obecnie przygotowane.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#WiceprezesPOTBartłomiejWalas">Odpowiadając na pytania dotyczące struktury kosztów i analizę efektywności, chciałem powiedzieć, że praktycznie co roku, a nawet teraz, prowadzona jest kontrola Najwyższej Izby Skarbowej, kontrole urzędów skarbowych oraz wewnętrzny audyt NIK i wewnętrzny audyt realizowany decyzją prezesa POT. Pod względem efektywności i uzyskanych mierników wszystkie kampanie są prowadzone tylko w ten sposób. W kampanii określony jest miernik, który musi zostać przekroczony. To dobrze, jeśli się to uda, czasem się to nie udaje. W ten sposób potrafimy zmierzyć i ocenić swoją efektywność. Jeśli chodzi o ocenę funkcjonowania POT jako całości, to nie jest nasza rola. Mierniki, które służą ocenie efektywności marketingowej są prowadzone w sposób wewnętrzny, na bieżąco.</u>
          <u xml:id="u-32.3" who="#WiceprezesPOTBartłomiejWalas">Było również pytanie, które dotyczyło kongresu innowacyjności, który odbywał się w Rzeszowie. Polska Organizacja Turystyczna była tam mocniej zaangażowana dwa lata temu, ze względu na całą gamę merytoryczną poświęconą innowacyjności w turystyce. Prowadziliśmy panel o międzynarodowym charakterze. Nie potrafię obecnie powiedzieć czy to wydarzenie jest kontynuowane w Rzeszowie. Z pewnością budowanie takiego brandu, jaki buduje sobie Rzeszów – innowacyjności – oraz wpisanie w to gospodarki turystycznej jest jak najbardziej uzasadnione.</u>
          <u xml:id="u-32.4" who="#WiceprezesPOTBartłomiejWalas">Panie przewodniczący, jestem do dyspozycji w razie kolejnych szczegółowych pytań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Szanowni państwo, zmierzamy do puenty. Odpowiem jeszcze panu posłowi Matuszewskiemu, który zadał jedno pytanie merytoryczne. Co roku nasza Komisja przyjmowała do budżetu opinię pozytywną z poprawkami. Co roku, od dwóch lat odnosiliśmy sukcesy, może nie na poziomie kwot wnioskowanych, ale jednak potrafiliśmy obronić te propozycje podczas posiedzeń Komisji Finansów Publicznych i później w rozmowach. Nieraz nasze wnioski wprowadzane były w Senacie, ale ten głos był słyszalny i ważny, dobrze postawiony w tej debacie. Pani minister, dając pani czas na pełne wdrożenie się w obowiązki, uważam że polska turystyka obecnie nie jest dofinansowana. Jest jedno zadanie. W ubiegłym roku opinia była pozytywna, ale Komisja wnosiła o dwie poprawki – o wzmocnienie marki „Polska” i o środki dla POT oraz w zakresie upowszechniania turystyki z przeznaczeniem na rozwój – osoby, które pracowały z nami w ubiegłej kadencji to pamiętają – szlaków turystycznych.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">To jest wyzwanie. W ogóle nie ma środków, oprócz tego incydentu z roku 2015, na modernizację szlaków. Mamy coraz lepsze drogi, a to też droga, tylko turystyczna. Tak jak w latach 80., PTTK je poprawia, ale w niewystarczającym zakresie, bez wsparcia państwa. Dopiero przed nami wielki obszar, który trzeba wesprzeć. W tym roku zapewne będziemy rozmawiali o tym z PTTK, z panią minister i przeprowadzimy obrady w tym zakresie. Będziemy musieli odpowiedzieć na to zapotrzebowanie. Zastanawiamy się, dlaczego tak wielu turystów zginęło podczas okresu świątecznego w górach. To byli raczej wytrawni turyści. Ktoś może powiedzieć, że nie było odpowiednio ustawionych znaków, nie włączył się alert, TOPR nie ma narzędzi aby ostrzec tych, którzy nie oglądają telewizji, nie słuchają radia i nie odwiedzają stron internetowych, aby nie wychodzili, bo jest zagrożenie życia. Wkrótce odbędziemy taką dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Panie pośle, moja poprawka nie jest polityczna, tak jak uprzednio nie była. Nie uzgadniałem tej poprawki z Platformą Obywatelską. Składam ją mając wiedzę i uzasadniając to merytorycznie. Pragnę państwa przekonać, że warto o to powalczyć. Oczywiście decyzję podejmie Komisja, ale byłoby zaniedbaniem z mojej strony, gdybym państwu nie powiedział prawdy. Taka poprawka nie jest drastyczna – to 10 000 tys. zł. W skali budżetu, z całym szacunkiem, to przecież go nie położy. Trzeba dać pani minister na starcie większe narzędzia. Jeśli schodzimy z kwoty 65 000 tys. zł na promocję Polski, łącznie ze środkami unijnymi, na 40 000 tys. zł, to tego nie obronimy. Zwracam się do pana posła Kozłowskiego – to się nie uda, nawet jeśli zrobimy 10 audytów. Nie uzyskamy z nich 10 000 tys. zł, bo nie ma z czego. Suwerenem jest Komisja i rozstrzygnie to w głosowaniu.</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Proponuję, aby opinia była pozytywna, wraz z poprawką, którą mam nadzieję, że po dyskusji w Komisji Finansów Publicznych i w gremiach politycznych uda się wprowadzić. Uważam, że będzie to zaniedbanie, jeśli nie przyjmiemy tej jednej uwagi.</u>
          <u xml:id="u-33.4" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Bardzo proszę, głos ma pan przewodniczący Matuszewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PosełMarekMatuszewski">Panie przewodniczący Rasiu, powiem że jestem jak najbardziej za tym, aby rozwijać naszą turystykę i wzmacniać Polską Organizację Turystyczną. Szanowni państwo, nie może być tak, że dajemy 10 000 tys. zł i nie zrobimy audytu – tak jak powiedział pan poseł Kozłowski. Dysponuję informacjami, że u pana prezesa POT pracowało czterech doradców, których koszty zatrudnienia wynosiły około 1000 tys. zł rocznie. Czy pan przewodniczący nie uważa, że należy to sprawdzić, zobaczyć jakie są inne koszty?</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#PosełMarekMatuszewski">Dysponuję informacją podpisaną przez dziennikarza i publicystę, twórcę fundacji Lex Nostra – pana Macieja Lisowskiego – cytuję: „Przez ostatnie lata w radzie POT zasiadali m.in. emerytowani partyjni aktywiści z czasów PRL, na dodatek jak wieść gminna głosi niektórzy z nich powiązani byli też z PRL-owskimi służbami bezpieczeństwa”. Nie wiem czy to jest prawda. Jeśli takie informacje są upubliczniane przez dziennikarzy, to trzeba to sprawdzić. Należy zobaczyć kto jest zatrudniony w różnych siedzibach POT i później zastanowić się jaka powinna być kwota dofinansowania. Nie można mówić, że dajemy w ciemno 10 000 tys. zł i niech się to kręci, tak jak do tej pory. Rekomenduję odrzucenie tej poprawki w głosowaniu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Zaraz to rozstrzygniemy. Uważam, że ścigać należy przestępców, odsuwać od władzy PRL-owców, jeśli ktoś ma taki plan, ale to nie ma nic wspólnego z działalnością merytoryczną, o której mówię.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Szanowni państwo, poddaję pod głosowanie tę poprawkę – wniosek o zwiększenie wspomnianej części budżetu o 10 000 tys. zł z przeznaczeniem na działania promocyjne Polski, jako kraju atrakcyjnego turystycznie, wraz z uwarunkowaniami i uzasadnieniem, że tracimy środki unijne i bez nich trudno będzie sobie wyobrazić utrzymanie i wzrost PKB z turystyki.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Poddaję pod głosowanie najpierw poprawkę, bo jeśli przejdzie zostanie załączona do całości opinii. Kto jest za jej przyjęciem? (4) Kto jest przeciw? (15) Kto wstrzymał się od głosu? (0)</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Stwierdzam, że poprawka została odrzucona.</u>
          <u xml:id="u-35.4" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Teraz konsekwentnie poddaję pod głosowanie opinię pozytywną dla wszystkich części. Kto jest za? (18) Kto jest przeciw? (0) Kto się wstrzymał? (1)</u>
          <u xml:id="u-35.5" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Stwierdzam, że pozytywna opinia została przyjęta. Dziękuję wszystkim za pracę.</u>
          <u xml:id="u-35.6" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Na posła sprawozdawcę proponuje pana posła Matuszewskiego. Czy jest zgoda? Pan poseł się zgadza. Czy są głosy przeciwne? Nie słyszę. Posłem sprawozdawcą będzie pan poseł Matuszewski. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-35.7" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>