text_structure.xml
37.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 18 minut 03)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Marek Rocki)</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Proszę państwa senatorów o zajęcie miejsc.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Otwieram kolejne posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej Senatu Rzeczypospolitej.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Porządek obrad obejmuje: w punkcie pierwszym komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Banku Centralnego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego, Komitetu Regionów i Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Roczna analiza wzrostu gospodarczego na 2016 r. Stabilizacja ożywienia gospodarczego i sprzyjanie konwergencji; w punkcie drugim wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie prospektu emisyjnego publikowanego w związku z ofertą publiczną lub dopuszczeniem do obrotu papierów wartościowych; w punkcie trzecim propozycję pozostawienia aktu ustawodawczego bez uwag; w ostatnim punkcie, czwartym, propozycję prezydium komisji niewystępowania do rządu z żądaniem stanowiska co do wymienionych w projekcie porządku obrad aktów nieustawodawczych.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Czy w sprawie porządku obrad ktoś z państwa senatorów chciałby zabrać głos? Nie.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Wobec braku zastrzeżeń stwierdzam, że komisja zatwierdziła porządek obrad.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Ale zanim przejdziemy do realizacji tego porządku obrad, chciałbym udzielić głosu panu senatorowi Waldemarowi Sługockiemu, a potem senatorowi Obremskiemu. Uczestniczyli oni w wydarzeniach, które, myślę, powinny być zrelacjonowane na posiedzeniu komisji.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Senator Sługocki uczestniczył w spotkaniu Grupy Wyszehradzkiej.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Bardzo poproszę o relację z tego spotkania.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#SenatorWaldemarSlugocki">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#SenatorWaldemarSlugocki">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Szanowni Goście!</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#SenatorWaldemarSlugocki">Chciałbym podzielić się z państwem kilkoma informacjami w związku z moim uczestnictwem wspólnie z panem przewodniczącym Markiem Rockim w spotkaniu komisji do spraw europejskich Grupy Wyszehradzkiej. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele komisji do spraw europejskich Zgromadzenia Narodowego Węgier, Izby Poselskiej i Senatu Republiki Czeskiej, Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz Rady Narodowej Republiki Słowackiej.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#SenatorWaldemarSlugocki">Dyskutowaliśmy o trzech kluczowych zagadnieniach wynikających z bieżącej sytuacji międzynarodowej, sytuacji w Unii Europejskiej, sytuacji, która dotyka także państwa członkowskie Grupy Wyszehradzkiej.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#SenatorWaldemarSlugocki">Pierwszym z problemów, o których rozmawialiśmy, były kwestie związane z migracją oraz polityką azylową, ale także polityką bezpieczeństwa zewnętrznych granic Unii Europejskiej. Podczas dyskusji nad tym zagadnieniem uczestnicy zwrócili uwagę, iż kryzys imigracyjny jest generowany przede wszystkim czynnikami zewnętrznymi, niestabilną sytuacją, a właściwie konfliktem w Syrii oraz pogarszającą się sytuacją ekonomiczną i demograficzną w państwach Afryki. Uczestnicy spotkania zauważyli też, że należy zwrócić większą uwagę na pomoc państwom trzecim, w których aktualnie przebywają uchodźcy, bo ta pomoc i wsparcie są tam niezbędne, a przede wszystkim zwrócili uwagę na fakt, iż przepisy azylowe są niekiedy stosowane w sposób niekonsekwentny, wybiórczy i nie są przestrzegane. Zaapelowali jednocześnie o to, aby państwa członkowskie Unii Europejskiej ściśle współpracowały w zakresie tejże polityki.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#SenatorWaldemarSlugocki">Drugim z tematów, o których rozmawialiśmy, była kwestia ewentualnego wystąpienia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. Uczestnicy spotkania zgodzili się, że Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii jest ważnym członkiem Unii Europejskiej i jego pozostanie leży w interesie zarówno samej Unii, jak i Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii. Oczywiście mówiliśmy także o tym, iż ważne jest, aby poszukiwać kompromisu w relacjach między Radą Europejską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii. Chyba wszyscy byliśmy zgodni co do tego, że uczestnictwo Wielkiej Brytanii w Unii Europejskiej jest wartością. Pamiętamy o tym, iż Wielka Brytania przystąpiła do wówczas jeszcze Wspólnot Europejskich w 1972 r., w ramach pierwszego rozszerzenia.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#SenatorWaldemarSlugocki">I ostatnią kwestią, o której dyskutowaliśmy, była kwestia wydatkowania środków pochodzących z polityki spójności z nowego instrumentu „Łącząc Europę”, który zaistniał w aktualnej perspektywie 2014–2020. Zwróciliśmy uwagę głównie na infrastrukturę transportową, w tym przede wszystkim infrastrukturę drogową i kolejową, nieco węziej zajmowaliśmy się infrastrukturą śródlądową, mówiliśmy także sporo o infrastrukturze energetycznej. W tym kontekście uczestnicy spotkania podkreślali, iż niezwykle ważne jest właśnie korzystanie z nowego instrumentu „Łącząc Europę” i budowanie komplementarnych układów zarówno infrastruktury komunikacyjnej, drogowej, kolejowej, śródlądowej, jak i sieci energetycznych. Pokazaliśmy dobre przykłady inwestycji, które do tej pory zrealizowaliśmy. Pokazaliśmy także nasze plany, zawarte de facto chociażby w takim dokumencie jak program budowy dróg krajowych, którego finansowanie zapewnione jest w ramach polityki spójności i tego właśnie instrumentu „Connecting Europe Facility”, ale także w ramach środków budżetowych. Mówiliśmy o transgranicznych odcinkach tej infrastruktury. Mówiliśmy również o wspólnych, przede wszystkim polsko-czeskich, przedsięwzięciach w zakresie infrastruktury energetycznej.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#SenatorWaldemarSlugocki">Chcę powiedzieć o jeszcze jednej rzeczy, niezwykle istotnej w mojej ocenie. Rzeczy, która pojawiła się z inicjatywy pana przewodniczącego Marka Rockiego. A mianowicie podjęliśmy także kwestię, co znalazło odzwierciedlenie w konkluzjach z tego spotkania, dotyczącą budowy Nord Stream II. Mówiliśmy o ryzykach wynikających z budowy tego połączenia dla państw Morza Bałtyckiego. Wszystkie kraje Grupy Wyszehradzkiej zgodziły się z zaproponowanym przez pana przewodniczącego stanowiskiem, iż te ryzyka są na tyle duże, że należy taką konkluzję sformułować. I znalazło to swoje odzwierciedlenie w tychże konkluzjach ze spotkania, które odbyło się w Warszawie 1 lutego 2016 r.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#SenatorWaldemarSlugocki">To tyle ode mnie. Bardzo dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Poproszę senatora Obremskiego o relację ze spotkania, w którym on uczestniczył.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#SenatorJaroslawObremski">Wczoraj wróciłem ze spotkania tzw. małego COSAC, na którym, jak sama nazwa sugeruje, przygotowuje się tzw. duży COSAC. To jest skrót konferencji przedstawicieli komisji europejskich parlamentów narodowych. W okresie prezydencji spotykają się oni na spotkaniach małego i dużego COSAC. Było to w Hadze w Holandii.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#SenatorJaroslawObremski">Może dwa słowa o dylematach holenderskiej prezydencji. Tak jak jest to oceniane przez PISM i przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych, ale co też było widać w czasie tych spotkań, jest pewna obawa co do jedności Unii Europejskiej w tej chwili. Dylemat, który stoi przed Holandią, jest taki: czy za wszelką cenę szukać jedności, czy też, mając świadomość tego, że Holandia zawsze będzie w twardym jądrze centrum integracji europejskiej, próbować narzucić swoją narrację, swoje pomysły na dalszą integrację, a wtedy będą się, że tak powiem, doklejać ci, którzy będą chcieli, ale to będzie oznaczać Europę wielu prędkości.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#SenatorJaroslawObremski">Na razie ten dylemat jest rozstrzygany na korzyść pierwszej opcji przez hasło making connections i przez próbę odbudowy legitymizacji demokratycznej, co jest dużym problemem na poziomie Unii Europejskiej, a w związku z tym Holendrzy bardzo mocno akcentują kwestię zwiększenia wpływu parlamentów europejskich na stanowione przez Brukselę prawo. Mają świadomość, że objęli prezydencję w bardzo krytycznym momencie, bo jest kwestia imigrantów, granic, jest pytanie, co dalej z Schengen, jest bardzo poważny problem nieudającej się w tej chwili relokacji 120 tysięcy emigrantów i jest jeszcze groźba wyjścia Wielkiej Brytanii z UE. Jest też pewien dylemat, bo Holandia jest chyba jednym z krajów w największym stopniu uzależnionych od Wielkiej Brytanii, jeśli chodzi o wymianę handlową. Nie mniej jednak nie za wszelką cenę jest gotowa… Dla niej kwestia eurozone jest niezmiernie istotna. Bardzo wyraźnie stawiają na kwestię jakości zarządzania. Ale trzeba jeszcze pamiętać, że cichym wspólnikiem rządu jest tam Partia Wolności. Jej szef, Wilders, zasłynął kiedyś tym, że na portalu partii można było narzekać na sąsiada Polaka. To jest taka partia antyemigrancka, więc jest bardzo silny wątek niezależności parlamentu w stosunku do Brukseli.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#SenatorJaroslawObremski">Jak pamiętamy, priorytety prezydencji holenderskiej to: innowacyjność i nowe miejsca pracy, całościowe podejście do migracji, całościowe podejście do spraw klimatu i zrównoważonego rozwoju oraz stabilność finansowa – to jest oczywiście projekt pod strefę euro.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#SenatorJaroslawObremski">A na spotkanie dużego COSAC proponują kontrolę narodową poprzez używanie instytucji żółtej kartki. Anglicy bardzo mocno podkreślali jeszcze, że czerwona kartka też jest istotnym elementem blokowania złych pomysłów. To po pierwsze. Po drugie, przejrzenie rządów prawa i chyba funkcjonowania Komisji Weneckiej. Jest zapis, że na czerwcowym spotkaniu może być rozważana kwestia rządów prawa w poszczególnych państwach Unii Europejskiej. Uważa się, że to może być wykorzystane do dyskusji o Polsce i Węgrzech. Moja teza jest taka, że to zostanie uruchomione, jeśli Holendrzy zorientują się, że Europa rzeczywiście, że tak powiem, trzeszczy. Wtedy będą chcieli podnieść sztandar wolności. Przecież zawsze próbowali się wyróżniać tym, że stoją na straży wolności. A ostatnim tematem dużego COSAC będzie kwestia migracji.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#SenatorJaroslawObremski">Później była dyskusja, która też trochę pokazała, jak myślą poszczególne kraje europejskie. Na pewno wspólnymi elementami, najczęściej powtarzającymi się były: migracja, zachowanie strefy Schengen, alokacja emigrantów, terroryzm. Kilkakrotnie pojawiał się wątek wyjścia Wielkiej Brytanii z UE, nawet w kontekście porozumień, które negocjuje Donald Tusk. Pojawiły się kwestie energetyczne. Jak pamiętam, Francuzi mówili o dekarbonizacji, a Łotysze mówili o Nord Stream II. Przedstawiciele krajów, które są obserwatorami, czyli krajów Bałkanów Zachodnich oraz Słowenii odczytali z kratki oświadczenia związane z wielkimi problemami z potokami imigrantów przechodzących przez Bałkany Zachodnie. Turcy zwracali uwagę na kwestie powiększenia Unii Europejskiej. Chcieli przedyskutowania, czy rzeczywiście Europa tylko udaje, czy jest szansa większej otwartości na Turcję w ramach Unii Europejskiej. No i oczywiście był wątek antyrosyjski przy okazji wystąpienia Turcji. Portugalia, jakby z innego pułapu – że trzeba wrócić do problemów socjalnych. Norweżka uważała, że są podwójne standardy w ocenie Rosji i Izraela, jeżeli chodzi o osiedlanie się na Krymie i osiedlanie się na terenach palestyńskich przez Izraelczyków, co od razu spotkało się z ripostą ze strony Łotwy.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#SenatorJaroslawObremski">I była propozycja pani Danuty Hübner jako przedstawicielki Unii Europejskiej dotycząca przedyskutowania nowej ordynacji wyborczej do europarlamentu. Potem, już w kuluarach Anglik mówił mi, że to jest wspaniały pomysł – chodzi o listę krajową, czyli listę europejską dla wszystkich partii – że to jest wspaniały sposób na wieczysty mandat dla najważniejszych europejskich VIP-ów, że to trochę tak jest odczytywane.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#SenatorJaroslawObremski">Właściwie była jedna wycieczka dotycząca Wyszehradu. Parlamentarzysta belgijski zarzucił antyislamską fobię w nieprzyjmowaniu… Bo albo chcemy być w klubie, albo nie. Później z nim rozmawiałem. To był Belg tureckiego pochodzenia. On rzeczywiście uważa, że brak odpowiedzi ze strony krajów wyszehradzkich i najostrzejsze stanowisko czeskie nie oznaczają przynależności do tego samego klubu.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#SenatorJaroslawObremski">W kuluarach uzgodniliśmy termin spotkania weimarskiego. Odbędzie się ono w czerwcu, zaraz po dużym COSAC. Największy był problem z uzgodnieniem terminu ze stroną niemiecką, ponieważ oni mają tych bilateralnych spotkań dosyć dużo.</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#SenatorJaroslawObremski">Było też oczekiwanie przedstawiciela Senatu francuskiego… On chce przyjechać do Polski, bo uważa, że jest kryzys i ten kryzys jest nie do rozwiązania bez tak silnego partnera, jakim jest Polska. I chce nawiązać bliższe kontakty.</u>
<u xml:id="u-6.10" who="#SenatorJaroslawObremski">Wystąpiła wiceprzewodnicząca, zastępczyni pana Junckera, pani Kristalina Georgieva z Bułgarii, która odpowiada za budżet i HR. Muszę powiedzieć, że ta Bułgarka ma bardzo wysoki poziom… Z jej perspektywy w tej chwili najważniejsze rzeczy to rynek cyfrowy i zarządzanie migracjami. Minister spraw zagranicznych Holandii z kolei pokazał holenderską idée fixe dotyczącą legitymizacji demokratycznej, czyli skrócenia relacji między Brukselą a obywatelami.</u>
<u xml:id="u-6.11" who="#SenatorJaroslawObremski">W kuluarach było dużo rozmów Portugalczyków, Litwinów, Węgrów, Niemców i Francuzów. Był stawiany zarzut, że holenderski pomysł na COSAC, w przeciwieństwie do wszystkich wcześniejszych spotkań, zajmuje się rzeczami dosyć ogólnymi, proceduralnymi, wymianą trochę abstrakcyjnych dobrych praktyk. A wszystkie wcześniejsze COSAC były w miarę konkretne. No, ale najprawdopodobniej same obrady czerwcowe też będą w takiej przestrzeni bardziej myślenia abstrakcyjnego o Europie, niż rozwiązywania konkretnych problemów.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Dziękuję bardzo za te informacje.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Myślę, że powinienem państwa poinformować, że w imieniu komisji w sprawie ordynacji wyborczej do europarlamentu wysłałem protest związany z trybem prac, który nie był publiczny. Tzn. pojawił się dokument, który nie do końca był publiczny, a były terminy, które biegły, więc nie jest to gra fair.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Przechodzimy do punktu pierwszego.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Przedtem powinienem powitać naszych gości – z Ministerstwa Rozwoju pan minister Paweł Chorąży z towarzyszącymi mu urzędnikami; z Ministerstwa Finansów pan minister Leszek Skiba, którego ponownie witam, z Giełdy Papierów Wartościowych pan prezes Karol Półtorak z panią dyrektor Prucnal.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">W punkcie pierwszym mamy komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Banku Centralnego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego, Komitetu Regionów i Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Roczna analiza wzrostu gospodarczego na 2016 r. Stabilizacja ożywienia gospodarczego i sprzyjanie konwergencji. Jest to dokument o sygnaturze COM(2015) 690.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Pragnę poinformować, że zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy kooperacyjnej w dniu 25 stycznia tego roku nasza komisja otrzymała stanowisko rządu, o które wystąpiliśmy.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Teraz poproszę przedstawiciela Ministerstwa Rozwoju, pana ministra Pawła Chorążego, o przedstawienie stanowiska rządu.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRozwojuPawelChorazy">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRozwojuPawelChorazy">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRozwojuPawelChorazy">W swoim wystąpieniu będę chciał państwu zaprezentować najważniejsze elementy zawarte w stanowisku rządu.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRozwojuPawelChorazy">26 listopada Komisja Europejska opublikowała „Roczną analizę wzrostu gospodarczego na 2016 r.”, tzw. Annual Growth Survey 2016. To jest taki dokument, który formalnie rozpoczyna dyskusję na temat wdrażania już kolejnego, szóstego semestru europejskiego. To jest, jak państwo wiecie, tak naprawdę główny mechanizm koordynacji polityki gospodarczej Unii Europejskiej. Zaproponowane tam oceny, jak również priorytety będą przedmiotem dyskusji na forum Rady Europejskiej w marcu 2016 r., tradycyjnie poświęconej sprawom gospodarczym. Następnie konkluzje posłużą do przygotowania kolejnego kroku, czyli krajowych programów reform i programów stabilności lub konwergencji. Cały proces kończy się w lipcu przyjęciem przez Radę ECOFIN zaleceń dla państw członkowskich na podstawie oceny krajowych programów reform oraz programów stabilności lub konwergencji, czyli tzw. rekomendacji rady, Country Specific Recommendations, CSR, które są zaleceniami formułowanymi przez radę w stosunku do poszczególnych krajów.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRozwojuPawelChorazy">I teraz odniosę się do samego dokumentu, do samego stanowiska. Rząd podziela zawartą w Annual Growth Survey diagnozę kondycji gospodarki europejskiej. Uważamy, że obecnie polityka gospodarcza Unii Europejskiej powinna być skierowana na wzmacnianie ożywienia i sprzyjanie konwergencji przez ambitne reformy strukturalne. W związku z tym popieramy utrzymanie priorytetów gospodarczych i społecznych, które zostały nakreślone przez Komisję Europejską.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRozwojuPawelChorazy">To, co zostało zawarte w rocznej analizie wzrostu gospodarczego, opiera się na 3 filarach – przede wszystkim na skoordynowanych działaniach stymulujących wzrost inwestycji, w tym na kontynuacji „Planu inwestycyjnego dla Europy”, tzw. planu Junckera, na odnowionym zobowiązaniu do reform strukturalnych, które służą modernizacji gospodarki, poprawie produktywności i konkurencji, walce z bezrobociem ludzi młodych i długotrwałym bezrobociem, oraz na odpowiedzialnej polityce budżetowej.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRozwojuPawelChorazy">Rok ubiegły potwierdził kluczową rolę zwiększenia inwestycji. Na uwagę zasługuje zaprezentowany w 2014 r. plan zmobilizowania około 315 miliardów euro. Tutaj kluczowa jest rola Europejskiego Funduszu Inwestycji Strategicznych. Z naszego punktu widzenia istotne jest również powiązanie tego instrumentu z funduszami unijnymi i zapewnienie możliwie najszerszej oferty potencjalnych projektów inwestycyjnych. To, co jest istotne i do czego powinniśmy dążyć w przyszłości, to ich maksymalne uproszczenie, a także wplecenie w ich wdrażanie nie tylko europejskich agend finansowych, ale i agend krajowych. To, co również jest istotne z punktu widzenia priorytetów polskich, to przywrócenie zatrudnienia i trwałego wzrostu gospodarczego poprzez lepsze inwestycje w kapitał ludzki zorientowany na rezultaty oraz kształcenie zawodowe i ustawiczne. Rząd polski popiera inicjatywy europejskie służące walce z bezrobociem osób młodych, jak również inicjatywy mające na celu ograniczenie długotrwałego bezrobocia.</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRozwojuPawelChorazy">I kluczowa rola reform strukturalnych. Te elementy, które są istotne w długofalowej strategii Polski, to przede wszystkim: pełne wdrożenie dyrektywy usługowej – to nie jest nowy element – usuwanie barier w przypadku przedsiębiorców z różnych krajów unijnych; zwiększenie przejrzystości, skuteczności i odpowiedzialności w udzielaniu zamówień publicznych; zwiększenie dostępności do zamówień publicznych dla mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw.</u>
<u xml:id="u-8.8" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRozwojuPawelChorazy">I wreszcie odpowiedzialna polityka budżetowa. To jest z jednej strony traktowanie polityki budżetowej w sposób odpowiedzialny, a z drugiej strony zapewnienie priorytetowego traktowania instrumentów inwestycyjnych. To, co jest również zawarte w komunikacie Komisji Europejskiej i co pozytywnie oceniamy, to są inicjatywy mające na celu wzmocnienie semestru europejskiego. Na uwagę zasługuje także wykorzystanie strategii „Europa 2020” w realizacji tego procesu. To jest również element, który jest dla nas istotny. I jeszcze kwestia związana z koniecznością udziału wszystkich krajów członkowskich w dyskusji na temat strefy euro. Ten element również znajduje odzwierciedlenie w stanowisku rządu.</u>
<u xml:id="u-8.9" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRozwojuPawelChorazy">Kwestie społeczne odgrywają coraz istotniejszą rolę w procesie semestru europejskiego. Uważamy, że kwestie te powinny być obecne podczas całej koordynacji procesu gospodarczego, ale jesteśmy przeciwni wprowadzaniu jednolitych standardów w polityce społecznej. To nadal powinna być domena tzw. otwartej metody koordynacji. Chodzi o zapewnienie kompetencji krajom członkowskim. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Kto z państwa senatorów chciałby zabrać głos? Nikt.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Wobec tego zamykam dyskusję.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Dziękuję, Panu Ministrowi.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Informuję, że komisja zapoznała się z komunikatem Komisji.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Przechodzimy do rozpatrzenia punktu drugiego porządku obrad: wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie prospektu emisyjnego publikowanego w związku z ofertą publiczną lub dopuszczeniem do obrotu papierów wartościowych. Jest to dokument o sygnaturze COM(2015) 583.</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Pragnę poinformować, że projekt stanowiska Rzeczypospolitej Polskiej otrzymaliśmy na podstawie art. 7 ustawy kooperacyjnej i zgodnie z ust. 4 tego artykułu nasza komisja może wyrazić opinię o projekcie aktu ustawodawczego.</u>
<u xml:id="u-9.8" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Proszę teraz przedstawiciela Ministerstwa Finansów, pana ministra Skibę, o przedstawienie projektu stanowiska rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieFinansowLeszekSkiba">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieFinansowLeszekSkiba">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieFinansowLeszekSkiba">Powiem trochę o tym projekcie, zwracając uwagę na to, czego dotyczy, ale też przedstawiając pewne tło. To jest projekt… Stanowisko rządu jest pozytywne, jeśli chodzi o wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie właśnie prospektu emisyjnego. To pozytywne stanowisko wynika przede wszystkim z uznania, że treść regulacji ma sens i rzeczywiście jest zgodna z celami polskiej polityki w tym obszarze, ale również – że jest istotna z punktu widzenia konsekwencji, których możemy oczekiwać. Bo wydawałoby się, że prospekt emisyjny to jest dosyć prosta rzecz, która dotyczy właśnie regulacji na rynkach kapitałowych, regulacji wskazujących, jak ma wyglądać informacja o papierach wartościowych. Ale dzięki tej informacji ktoś, kto chce zainwestować na rynku kapitałowym, może zadecydować i lepiej alokować swoje środki finansowe. W związku z tym te konkretne rozstrzygnięcia zmierzają do zmniejszenia obciążeń administracyjnych i do tego, żeby treść informacyjna prospektu emisyjnego była cenniejszym narzędziem informacyjnym. Jest tu szereg bardzo drobnych szczegółów, które można pominąć, ale trzeba zwrócić uwagę na dwa ważne elementy. Pierwszy stanowią pewne uproszczenia, które pozwalają na dostęp do rynków kapitałowych właśnie małym i średnim przedsiębiorstwom. Niektóre ograniczenia regulacyjne w mniejszym czy większym stopniu są pewną barierą dla małych i średnich przedsiębiorstw w dostępie do rynku kapitałowego w takim znaczeniu, które dotyczy tego, co pozwala na to, by małe i średnie przedsiębiorstwa mogły emitować swoje papiery wartościowe w ofercie publicznej. A drugi element to jest pewna standaryzacja informacji, chociażby w formie prospektu emisyjnego, dzięki czemu możliwe będzie, można powiedzieć, porównywanie informacji o papierach wartościowych z różnych krajów świata. To są dwa ważne elementy tego projektu.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieFinansowLeszekSkiba">Czemu to jest istotne z punktu widzenia gospodarki europejskiej? Z tego powodu, że w wielu różnych krajach europejskich mamy do czynienia – pomimo działań Europejskiego Banku Centralnego chociażby w strefie euro, ale też w wielu innych krajach spoza strefy euro w obrębie Unii Europejskiej – z większym czy mniejszym problem z dostępem małych i średnich przedsiębiorstw do finansowania. W gruncie rzeczy jest tak, że bankowy model, który jest dominujący w Europie, wraz z pewnego rodzaju pokryzysowymi problemami w sektorze bankowym i implementacją rozwiązań regulacyjnych zmierzających do wzmocnienia sektora bankowego – mówię tu chociażby o rozwiązaniach zawartych w kolejnych umowach bazylejskich – prowadzą do tego, że dostęp małych i średnich przedsiębiorstw do finansowania przez tradycyjny kanał bankowy jest ograniczony. A to jest ważne z punktu widzenia chociażby tego, co jest projektem jakoś tam istotnym dla Unii Europejskiej, czyli Unii Rynków Kapitałowych. Właśnie zwiększenie dostępu dla małych i średnich przedsiębiorstw rzeczywiście, można powiedzieć, rozwiązuje ten palący problem pewnych ograniczeń… Problem z dostępem małych i średnich przedsiębiorstw, który ma istotny wpływ na to, że wzrost gospodarczy w niektórych miejscach jest ograniczony i jest wiele różnych problemów, chociażby z transmisją polityki pieniężnej… Z takim zablokowaniem pewnych kanałów transmisji polityki pieniężnej mamy do czynienia chociażby w Portugalii czy w krajach tzw. peryferyjnych. To jest jeden element, czyli dostęp małych i średnich przedsiębiorstw do finansowania.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieFinansowLeszekSkiba">Drugi element to jest właśnie prospekt emisyjny i pewna standaryzacja. Chodzi o to, aby istniała możliwość porównywania i lepsza alokacja. Znaczy, to jest istotne z punktu widzenia budowania prawdziwej Unii Rynków Kapitałowych, i to w podwójnym znaczeniu. Dla samej Unii Europejskiej odpowiednia alokacja środków pomiędzy krajami jest rzeczywiście, można powiedzieć, uproszczeniem, ograniczeniem barier w swobodzie, ale tu właśnie nie chodzi tylko o bariery, tylko o to, aby alokacja była lepsza w takim znaczeniu, że trafia we właściwe miejsce. W związku z tym można powiedzieć, że to jest jakiś tam element, który na to pozwala. A z punktu widzenia funkcjonowania strefy euro to też jest… Warto pamiętać o tym, że Unia Rynków Kapitałowych, ten pomysł zawiera rozwiązanie, które bierze pod uwagę wszystkie problemy strefy euro. A więc z punktu widzenia samej strefy euro optymalnym celem jest właśnie to, aby rynki kapitałowe były ze sobą bardziej zintegrowane, aby rzeczywiście istniała silniejsza integracja, bo dzięki temu problemy gospodarcze i turbulencje ekonomiczne w różnych krajach są rozwiązywane w sposób bardziej naturalny. Ta krzyżowa własność byłaby pewnym rozwiązaniem właśnie ograniczającym te turbulencje.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieFinansowLeszekSkiba">Z tego punktu widzenia również dla Polski, która jest krajem spoza strefy euro, istotne jest zwiększenie zależności kapitałowych, w sensie większego napływu środków i inwestycji o trwalszym charakterze.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieFinansowLeszekSkiba">Kończąc powiem, że takie są zalety projektu. Z tego powodu stanowisko rządu jest pozytywne. Proszę komisję o zaakceptowanie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Poproszę teraz senatora sprawozdawcę, senatora Napieralskiego, o przedstawienie projektu opinii komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#SenatorSprawozdawcaGrzegorzNapieralski">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#SenatorSprawozdawcaGrzegorzNapieralski">Ja bym chciał tylko dodać do tego, co przed chwilą usłyszeliśmy, że ten dokument jest kolejnym w tej sferze dokumentem, który tak naprawdę na podstawie doświadczeń ma wprowadzać pewne ułatwienia i dogodności oraz obniżyć ryzyko. Chociaż w opinii naszego biura, Biura Spraw Międzynarodowych Unii Europejskiej, jest też informacja, że oczywiście wszelkie ryzyko nie zostało zaniechane. Znaczy to tak naprawdę, że to, co się dzieje na rynku kapitałowym, podlega jednak… Taka informacja może być niedostateczna. Być może decyzje, które będą podejmowane przez inwestora, mogą być obarczone ryzykiem. Ale zarówno rząd, jak i nasze biuro tak samo patrzą na ten dokument: po pierwsze, on zmierza w tym kierunku, aby jednak wyjść naprzeciw tym problemom; po drugie, w tych bardzo ważnych, o czym przed chwilą słyszeliśmy, siedmiu punktach on tak naprawdę pomaga na tych rynkach kapitałowych.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#SenatorSprawozdawcaGrzegorzNapieralski">Moja sugestia jest taka sama jak sugestia rządu, który przesłał do nas informacje, odniósł się do tego dokumentu w takim bardzo obszernym materiale. Sugeruję, abyśmy zaopiniowali to pozytywnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Czy ktoś z państwa senatorów albo z zaproszonych gości chciałby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Panie Prezesie?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#WiceprezesZarzaduGieldyPapierowWartosciowychKarolPoltorak">Dziękujemy za zaproszenie.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#WiceprezesZarzaduGieldyPapierowWartosciowychKarolPoltorak">My, z naszej strony, z perspektywy Giełdy Papierów Wartościowych, w pełni się zgadzamy, nie mamy uwag i popieramy stanowisko rządu.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#WiceprezesZarzaduGieldyPapierowWartosciowychKarolPoltorak">Uwagi, które zgłosiliśmy, zostały w tym stanowisku uwzględnione. Można powiedzieć, że te zmiany obejmują korzyściami, które rynek kapitałowy oferuje przedsiębiorcom i pracodawcom, mniejsze podmioty, mniejsze spółki, co na pewno jest pozytywne dla warszawskiej giełdy, która de facto jest rynkiem właśnie tych małych i średnich przedsiębiorstw. A więc na tle rynków europejskich relatywnie nam to bardziej pomaga niż dużym rynkom, typu Londyn czy Frankfurt.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#WiceprezesZarzaduGieldyPapierowWartosciowychKarolPoltorak">Tak więc jeszcze raz: popieramy to stanowisko w całości.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Generalnie podzielam opinię co do pozytywnej opinii. Moją uwagę zwróciło też to, co napisali nasi analitycy – że ułatwienia dla przedsiębiorców oznaczają ryzyko dla drobnych inwestorów. Bo jeśli prospekt ma być ułatwieniem dla przedsiębiorcy, to oznacza ograniczenie informacji dla przeciętnego Kowalskiego. A więc jest to taka gra: czy łatwiej dla przedsiębiorców, którzy pozyskają finansowanie, czy łatwiej dla tego, kto inwestuje i daje im te pieniądze. Ale to trzeba pewnie przećwiczyć i zobaczyć, jak to będzie działało w krótkim okresie, a potem ewentualnie korygować.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Czy ktoś z państwa senatorów chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#SenatorGrzegorzNapieralski">Jeżeli pan przewodniczący pozwoli, to do uwagi, którą pan przedstawił… Ale to też jest tak… Ja spotkałem się z taką opinią. Nie jestem finansistą, więc opieram się na tym, co usłyszałem w ramach konsultacji. Otóż to też jest tak, że jeżeli ktoś chce inwestować i tak naprawdę szuka, to oczywiście może opierać się na różnych danych i może sam minimalizować swoje ryzyko. Tak? Znaczy, oczywiście są tacy, którzy bardzo mocno ryzykują na rynkach kapitałowych i tego się nie boją. Ale ten dokument zmierza o krok dalej – do tego, żeby jednak pomóc, a nie szkodzić. Wydaje mi się, że raczej robi krok w dobrą stronę, a nie w złą.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Rozumiem, że w konkluzji przedstawionej przez senatora Napieralskiego opinia o projekcie jest pozytywna.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Czy ktoś z państwa senatorów chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Przypominam, że opinia komisji odnosi się do projektu aktu prawnego.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Wobec niezgłoszenia uwag do projektu aktu możemy uznać, że komisja poparła ten projekt rozporządzenia.</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-17.6" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-17.7" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">W punkcie trzecim porządku obrad mamy propozycję prezydium komisji, aby nie rozpatrywać na posiedzeniu komisji projektu aktu ustawodawczego COM(2015) 674.</u>
<u xml:id="u-17.8" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Czy są jakieś inne opinie w tej sprawie? Nie.</u>
<u xml:id="u-17.9" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">W punkcie czwartym mamy propozycję prezydium komisji, aby nie występować o stanowisko rządu i tym samym nie rozpatrywać na posiedzeniu komisji następujących projektów aktów nieustawodawczych: COM(2015) 687, COM(2016) 003, COM(2016) 009, COM(2016) 017 oraz JOIN(2015) 035, JOIN(2015) 036.</u>
<u xml:id="u-17.10" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Czy są inne propozycje w tej sprawie? Nie.</u>
<u xml:id="u-17.11" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Stwierdzam, że komisja zaakceptowała obydwie propozycje prezydium.</u>
<u xml:id="u-17.12" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Dziękuję państwu bardzo.</u>
<u xml:id="u-17.13" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Zamykam dzisiejsze posiedzenie komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie18 minut 43)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>