text_structure.xml 36.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 10 minut 02)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich Sławomir Rybicki)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacySlawomirRybicki">Dzień dobry państwu, witam serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacySlawomirRybicki">Otwieram osiemnaste posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich oraz Komisji Ustawodawczej Senatu Rzeczypospolitej.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacySlawomirRybicki">Jest to wspólne posiedzenie, które przewiduje w porządku obrad jeden punkt: pierwsze czytanie projektu uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Senatu; druk senacki nr 91.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacySlawomirRybicki">Czy ktoś z państwa senatorów ma uwagi do porządku posiedzenia?</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczacySlawomirRybicki">Skoro nie ma uwag, uznaję, że porządek został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PrzewodniczacySlawomirRybicki">Posiedzeniu współprzewodniczy senator Gogacz, który razem ze mną poprowadzi to wspólne posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#PrzewodniczacySlawomirRybicki">Przystępujemy do rozpatrzenia punktu pierwszego porządku obrad: pierwsze czytanie projektu uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Senatu.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#PrzewodniczacySlawomirRybicki">Zgodnie z art. 80 ust. 1 Regulaminu Senatu pierwsze czytanie projektu obejmuje przedstawienie projektu uchwały przez przedstawiciela wnioskodawców – witam na posiedzeniu naszych komisji pana senatora Ryszkę – przeprowadzenie dyskusji oraz zgłaszanie wniosków.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#PrzewodniczacySlawomirRybicki">Panie Senatorze, udzielam panu głosu jako przedstawicielowi wnioskodawców. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#SenatorCzeslawRyszka">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#SenatorCzeslawRyszka">Panie Przewodniczący! Wysokie Komisje!</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#SenatorCzeslawRyszka">Chciałbym zaproponować, wzorem Sejmu, żeby wnioski uchwał były kierowane do Komisji Kultury i Środków Przekazu. Z jednej strony odciążyłoby to wasze komisje, które wiem, że mają bardzo dużo pracy, a z drugiej strony Komisja Kultury i Środków Przekazu – tak jak to jest w Sejmie – jest dobrze przygotowana, żeby procedować tego rodzaju uchwały. Tak że przygotowaliśmy z Biurem Legislacyjnym wniosek zmiany Regulaminu Senatu. Ale, o ile wiem, jest już jakby doprecyzowanie tej uchwały w sprawie zmiany, ponieważ w pierwszej wersji były pewne nieścisłości. Ja bym prosił, żeby pan mecenas może sprecyzował, jakie ma być nowe brzmienie tej zmiany Regulaminu Senatu. Chodzi o to, żeby uchwały dotyczące ustanowienia roku rokiem – te tylko 3 uchwały dotyczące ustanowienia roku – były do 31 października zgłaszane, a następnie do końca listopada procedowane, a uchwały okolicznościowe innego rodzaju można było zgłaszać w ciągu roku i były procedowane, w zależności od wagi osób czy wydarzeń. I tych uchwał byłaby taka liczba, jaką Senat by uznał za słuszne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacySlawomirRybicki">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacySlawomirRybicki">Proszę państwa, czy ktoś z państwa senatorów chciałby zadać pytanie?</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#SenatorJerzyFedorowicz">Jeżeli chodzi o pytanie, to nie, chciałbym tylko coś powiedzieć.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczacySlawomirRybicki">Rozumiem, że w ramach uzupełnienia wystąpienia przedstawiciela wnioskodawców senator Fedorowicz jako szef komisji. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#SenatorJerzyFedorowicz">Tak, jako przewodniczący komisji. Rozmawialiśmy o tym na posiedzeniu komisji regulaminowej około miesiąca temu. Potem zacząłem mieć co do tego rozwiązania pewne wątpliwości, ponieważ byłem takim świeżym senatorem. Niemniej teraz uważam, że to jest dobre rozwiązanie. Przyglądałem się, jak to wyglądało przez 10 lat w Sejmie. Tam komisja decydowała co do uchwał Sejmu związanych z kulturą w szerszym tego słowa znaczeniu i historią. Innego rodzaju uchwały, które dotyczyły na przykład innych spraw, w zakresie prac innych komisji, na przykład uchwały dotyczące wojska czy armii itd., zapadały w innych komisjach. I myślę sobie, że jesteśmy do tego rzeczywiście przygotowani, a przy okazji ułatwimy pracę komisji. To tak tylko jakby podpieram… Ale popieram tę wypowiedź pana przewodniczącego Ryszki.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#SenatorJerzyFedorowicz">Ale idzie mi o jeszcze jedną rzecz, nad którą chciałbym, żebyśmy się zastanowili, może nie dzisiaj, ale w przyszłości. Mianowicie w Sejmie będzie teraz tak, że… Bo jeśli chodzi o uchwały dotyczące przyznania roku osobie lub wydarzeniu – jak wynika, po rozmowie z panią przewodniczącą Kruk i z panią wiceprzewodniczącą Katarasińską, a także z mojego doświadczenia – jest to za późno, bo czasami, jak się ustanawia takie święto… jakiś rok, musi być uruchomiona debata na sali i są jeszcze inne związane z tym okoliczności. Tak więc jeżeli nie dzisiaj, to w innym czasie prosiłbym o rozważenie takiej sytuacji – może w tym roku jest na to za późno – żeby na przyszłość próbować święto… ustanowienie roku uchwalać tak, jak sejmowa komisja. Bo wiem, że będą, zdaje się, wprowadzać do swojego regulaminu, że to ma być uchwalone do końca kwietnia. Tutaj chodziło o takie przypadki, kiedy przygotowywanie ustanowienia roku rokiem na przykład Kantora czy Witkacego wymaga uruchomienia różnego rodzaju działań w Europie czy na świecie, i czasem to ułatwia…</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#komentarz">(Sygnał telefonu komórkowego)</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#SenatorJerzyFedorowicz">Nie mogę rozmawiać…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacySlawomirRybicki">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#komentarz">(Rozmowy na sali)</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczacySlawomirRybicki">Proszę bardzo, Panie Senatorze, o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#SenatorRafalAmbrozik">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#SenatorRafalAmbrozik">Ja mam jeszcze takie pytanie. Czy ustalenie w pkcie 9 to ustalenie, że możemy tylko co najwyżej 3 sprawozdania zawierające wnioski o przyjęcie projektów uchwał w sprawie ustanowienia danego roku rokiem osoby albo wydarzenia, to jednak nie jest troszeczkę za mało? Biorąc pod uwagę bogactwo naszej historii, czasem może być jakiś taki zbieg dat czy jakichś wydarzeń… Czy my tutaj nie związujemy sobie rąk? O to tylko chciałem zapytać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacySlawomirRybicki">Pytanie do pana przedstawiciela wnioskodawców, pana senatora. Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#SenatorCzeslawRyszka">Wówczas marszałek może uchylić… może rozszerzyć ten regulamin. Marszałek może wszystko. Tak że jeżeli będzie taka sytuacja, że taki wniosek w sprawie jakiegoś roku pojawi się później, to wtedy decyzja będzie w rękach marszałka. Tak że tutaj niczego sobie nie związujemy, nie ograniczamy jakichś możliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacySlawomirRybicki">Senator Zientarski, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#SenatorPiotrZientarski">Ja myślę, że 3 okazje… że jeśli chodzi o uchwały w sprawie ogłoszenie roku rokiem danej osoby czy wydarzenia, to jest to wystarczające. Przecież my, jeśli chodzi na przykład o poprzedni rok, uznaliśmy, że będzie tylko jedna taka intencja, mianowicie 25-lecie samorządu. Dlatego też najistotniejsze… Chodzi o to, żeby zapobiegać inflacji. Uchwały okolicznościowe przecież też są po to, żeby upamiętnić dane wydarzenie w danym roku, ale ogłoszenie roku to jest rzecz zupełnie wyjątkowa. I 3 takie uchwały to jest maksymalna liczba.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#SenatorPiotrZientarski">Może coś bym zaproponował, bo my nie musimy działać tak jak Sejm, mamy pełną autonomię. Sejm planuje do 30 kwietnia i to jest może trochę za wcześnie. Ale ja proponowałbym przesunięcie tej daty z 30 listopada na przykład do połowy roku, do 30 czerwca, żeby z półrocznym wyprzedzeniem ogłaszać… Chociaż to ogłoszenie by nie było, bo do 30 czerwca to byłby dopiero wniosek. Bo jak tu zrobimy, proszę zobaczyć… Nie. Komisja składa sprawozdanie do 30 listopada, tak? A wniosek do kiedy?</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#SenatorCzeslawRyszka">Miesiąc wcześniej.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#SenatorPiotrZientarski">Miesiąc wcześniej, czyli do 30 października, tak? To ja bym proponował wydłużyć ten okres, czyli – nazwijmy to w cudzysłowie – vacatio legis czyli żeby zgłaszanie było do 30 maja, a projekt – do 30 czerwca. Żeby to było…</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#SenatorPiotrZientarski">Oczywiście roku poprzedzającego, mówimy o roku poprzedzającym. Bo w przypadku, kiedy termin jest do 30 listopada, rzeczywiście jest tylko praktycznie 1 miesiąc na przygotowania, a może być tak, że trzeba będzie już od 1 stycznia rozpocząć obchody danego roku i wtedy byłby tylko miesiąc. Tak że myślę, że można by tu… Ja składam taki wniosek, żeby termin był nie do 30 listopada, tylko do 30 czerwca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacySlawomirRybicki">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#SenatorJerzyFedorowicz">Popieram.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczacySlawomirRybicki">Jeżeli nie ma więcej pytań do przedstawiciela wnioskodawców, proszę o zabranie głosu przedstawiciela Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Dziękuję bardzo. Szymon Giderewicz.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Wysokie Komisje! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Rozpatrywany dziś projekt ma na celu jedynie zmianę właściwości senackiej komisji w sprawach dotyczących rozpatrywania tzw. uchwał okolicznościowych, czyli uchwał, które dotyczą ustanowienia danego roku rokiem osoby albo wydarzenia, lub uchwał, które nie ustanawiają takiego roku rokiem osoby lub wydarzenia, ale są związane z przypadającą w danym roku rocznicą.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Projekt zmienia jedynie samą właściwość komisji, z Komisji Ustawodawczej na Komisję Kultury i Środków Przekazu. Zawiera stosowny przepis przejściowy tak, aby utrzymać tę liczbę trzech projektów ustanawiających dany rok rokiem osoby lub wydarzenia, bez względu na to, która z komisji taki projekt przygotuje.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Sygnalizowany przez państwa senatorów problem tzw. uchwał okolicznościowych, które nie ustanawiają danego roku rokiem osoby lub wydarzenia, a są związane z przypadającą w danym roku rocznicą… My również zauważamy ten problem. Zgodnie z dotychczasową praktyką stosowania przepisów regulaminu takie projekty były w zasadzie składane w ciągu bieżącego roku. Marszałek Senatu za każdym razem czy też często wyrażał zgodę na procedowanie takich projektów uchwał bez konieczności zachowania terminów, czyli terminu do końca października na złożenie projektu i terminu do końca listopada na przygotowanie sprawozdania przez komisję. Te projekty nie są limitowane 3 projektami w ciągu roku, inaczej niż te projekty, które dotyczą ustanowienia roku rokiem osoby lub wydarzenia.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Dlatego też prosimy wysokie komisje o rozważenie takiego rozwiązania, aby te projekty, które są związane z przypadającą w danym roku rocznicą, ale nie ustanawiają roku rokiem osoby lub wydarzenia, mogły być składane w dowolnym czasie, bez tego limitu do końca października. I jest to propozycja poprawki w kształcie nowego tekstu jednolitego projektu, którą przedstawiło Biuro Legislacyjne. Jest to oczywiście propozycja merytoryczna, ale ona wynika z obserwacji dotychczasowego stosowania regulaminu i prosimy wysokie komisje, żeby zechciały również ją rozważyć. Jak rozumiem, pan senator Zientarski składa poprawkę, która idzie jeszcze dalej, nakazuje, aby składanie projektów uchwał, które ustanawiają rok rokiem osoby lub wydarzenia, odbywało się do końca maja poprzedniego roku, a sprawozdanie komisji było przygotowane do końca czerwca, czyli na pół roku przed ustanowieniem danego roku rokiem osoby lub wydarzenia. W tej chwili przepisy Regulaminu Senatu przewidują, że takie projekty można składać do końca października, a sprawozdanie komisji powinno się pojawić do końca listopada, czyli pozostaje jeszcze miesiąc, w którym Senat może podjąć uchwałę ustanawiającą dany rok rokiem osoby lub wydarzenia. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacySlawomirRybicki">Bardzo proszę, pan przewodniczący Gogacz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#SenatorStanislawGogacz">Jeżeli chodzi o propozycję przedstawioną przez Biuro Legislacyjne, ja nad tym się zastanawiałem, bo już dotarła do mnie informacja, że taka propozycja może paść, propozycja dotycząca uchwał okolicznościowych, ale nie tych, które dotyczą w liczbie 3 danego roku… tylko tych, które dotyczą rocznicy przypadającej w danym roku. Wydaje mi się, proszę państwa… Zdarzało się już czasami, że bardzo ważna okrągła rocznica ważnego wydarzenia była zgłaszana przez kogoś w ostatniej chwili, była grupa senatorów, która w ostatniej chwili to zgłaszała. Wydaje się, że zachowanie tego terminu odnośnie do rocznic przypadających w ciągu roku nadaje większej powagi temu wydarzeniu, które my chcemy sformułować w postaci uchwały. No przecież o tym, że zbliża się okrągła rocznica, my już wiemy dużo wcześniej i – nawet idąc tutaj w kierunku myślenia pana senatora Zientarskiego – jednak dużo wcześniej powinniśmy zapowiedzieć, że tak wielkie wydarzenie będzie miało miejsce. Ale gdyby naprawdę wydarzyło się coś nagłego, o czym my czy inicjatorzy nagle w ostatniej chwili się dowiedzieliśmy, to przecież jest pkt 10, który mówi o tym, że marszałek Senatu zawsze drogą nadzwyczajną może taką inicjatywę wnieść. Zachowanie terminu czy, tak jak pan senator mówi, nie wiem, w maju czy między listopadem a majem, czy też tego terminu, który teraz mamy, czyli 31 października, nadaje pewnej powagi tym inicjatywom, które zamierzamy podejmować, a marszałek zawsze może w trybie nadzwyczajnym to zrobić, dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacySlawomirRybicki">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczacySlawomirRybicki">Senator Słoń, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#SenatorKrzysztofSlon">Terminy 31 października i koniec listopada są terminami ostatecznymi do tego, żeby procedować nad ustanowieniem danego roku rokiem wydarzenia bądź osoby. Nie sądzę, żeby była potrzeba przesuwania tego terminu na połowę roku. Oczywiście wniesienie takiego projektu może nastąpić dużo wcześniej, może nastąpić na początku roku poprzedzającego dany rok, ale te terminy 31 października i 30 listopada to są jeszcze takie racjonalne terminy, które pozwalają na to, żebyśmy dany rok ogłosili tymże rokiem z pewnym wyprzedzeniem, z pewnym logicznym wyprzedzeniem, czyli np. może to się wydarzyć jeszcze w grudniu. Zatem nie uchybimy ogłoszeniu tego roku rokiem osoby bądź wydarzenia, a jednocześnie pozwolimy na pewną dowolność i elastyczność w zgłaszaniu takich inicjatyw. Poza tym jeśli komisja kultury będzie odpowiedzialna za procedowanie nad tego typu uchwałami Senatu, to ona również będzie… no myślę, że przejmie taką niepisaną zasadę, że będzie w jakiś sposób katalogowała też te wydarzenia i te osoby, które wypadałoby, żeby Senat uczcił, czy to ogłaszając rok ich rokiem, czy to ogłaszając jakąś uchwałę okolicznościową przypominającą o danej rocznicy. Zatem tutaj nakładanie takiego jarzma w postaci tej połowy roku na to, żeby zgłaszać wnioski wydaje mi się niezbyt uzasadnione i temu rozwiązaniu byłbym raczej przeciwny. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacySlawomirRybicki">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczacySlawomirRybicki">Senator Czerwiński, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#SenatorJerzyCzerwinski">Panie Przewodniczący! Wysokie Komisje!</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#SenatorJerzyCzerwinski">Chciałbym troszeczkę uporządkować, bo być może nie wszyscy myślimy o tym samym, mówiąc tymi samymi pojęciami, wyrażając te same słowa. Otóż ja rozumiem, że są uchwały, nazwałbym je, roczne, czyli ustanawiające jakiś rok imieniem… rokiem jakiejś osoby albo wydarzenia. Te uchwały mają taki oto charakter, że one są konsumowane nie przez sam Senat, ale na ogół przez instytucje, osoby, organy, ogólnie przez społeczeństwo na zewnątrz, jeśli chodzi o przygotowanie do tego, odpowiednie nagłośnienie imprezy itd. Te uchwały muszą być oczywiście podjęte odpowiednio wcześniej, żeby można je było skonsumować w sposób poważny i odpowiedzialny. Ale, proszę państwa, są przecież uchwały – ja rozumiem, że to także wkracza w zakres przedmiotowy tej uchwały – na przykład takie, jaką dzisiaj rozpatrywaliśmy, czyli związane z przypadającą w danym roku rocznicą; była to uchwała w sprawie osiemdziesiątej rocznicy pierwszej deportacji ludności polskiej do Kazachstanu. Jej się, przepraszam za wyrażenie, konsumować w żaden sposób nie będzie, ona ma tylko dotrzeć do opinii publicznej, jest to oddanie czci pewnej grupie ludzi. I na takie uchwały nie powinien być nakładany żaden reżim czasowy, bo ja sobie nie wyobrażam, że będziemy czcić wydarzenie, którego rocznica będzie jakby ściśle wrześniowa i zapowiemy, że będziemy czcić tę wrześniową rocznicę pod koniec listopada roku poprzedniego. Przecież to umknie opinii publicznej, przecież to nie o to chodzi.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#SenatorJerzyCzerwinski">No jeśli ja czegoś nie rozumiem, no to te sformułowania są nieostre. Bo, jak mówię, jeśli chodzi o uchwały związane z przypadającą w danym roku rocznicą, to czy takie uchwały, jak ta, która dzisiaj jest podejmowana, związana z sześćdziesiątą rocznicą – jest to w nazwie – też wchodzą jakby w obszar zainteresowania tej uchwały. Jeśli tak nie jest, to wycofuję się z tej uwagi… Ale jeśli tak jest, to uważam, że tak nie powinno być.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacySlawomirRybicki">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczacySlawomirRybicki">Przewodniczący Fedorowicz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#SenatorJerzyFedorowicz">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#SenatorJerzyFedorowicz">Ja podam przykłady. W zeszłym roku przygotowywałem uchwałę Sejmu o ustanowieniu Roku Rzeki Wisły, ponieważ w 2017 r. minie 550 lat od pierwszego spływu, dzięki któremu rozwinął się handel. Jeżeli decyzja nie zapadnie do 30 kwietnia tego roku, to w ogóle nie da się przeprowadzić imprezy, dlatego że ludzie przygotowujący tego typu wydarzenia muszą mieć rok albo półtora roku na przygotowanie. Daję przykład z pracy z Sejmu i wyciągnijmy z tego wnioski. Jeżeli była sytuacja, że Sejm nie przyjął uchwały o 650-leciu Uniwersytetu Jagiellońskiego, który reprezentowałem, to panowie z Senatu uratowaliście uchwałę rocznicową. Ale uniwersytet, nie mając zatwierdzonego… przez to, że nabiera to rytmu i rozmów w sprawach budżetowych już miał poważne kłopoty z zapraszaniem gości. W przypadku bardzo poważnych rzeczy ten czas jest za krótki dla organizatorów. Podobnie było w przypadku nawet takiej uchwały sejmowej, jak uchwała w sprawie rocznicy dotyczącej Marii Konopnickiej czy jakiegoś innego wielkiego pisarza. Przecież przygotowują się samorządy. Jeżeli ktoś chce zdobyć środki zewnętrzne na przygotowanie poważnych uroczystości o wymiarze państwowym – a to jest wymiar państwowy – to musi iść z zatwierdzoną uchwałą do sponsora i powiedzieć: dorzuć mi. Taka jest sytuacja organizacyjna. Sam przygotowywałem takie święta i jeżeli się zdarzało, że było za późno, to wiele rzeczy się nie udawało zrobić. To jest argument, który ja przedstawiam. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacySlawomirRybicki">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczacySlawomirRybicki">Marszałek Borowski, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#SenatorMarekBorowski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#SenatorMarekBorowski">Ja, proszę państwa, trochę się wyłamię z tej, że tak powiem, ogólnej atmosfery, ponieważ ja uważam ten projekt w ogóle za niepotrzebny. Jestem przeciw. Lepsze jest wrogiem dobrego. Wszystko działo się bez problemów u nas. Nagle powstaje problem, że trzeba to przenieść. Jak się przenosi, to zaraz jest parę pomysłów na to, co z tym zrobić, jak to w środku zmienić. Ja przejrzałem uchwały, które były podjęte albo – dzisiejsza to będzie podjęta – dotychczas. Na razie mamy krótki okres funkcjonowania, ale tych uchwał już trochę było. No i może jedna czwarta pasuje do komisji kultury, a reszta pasuje do innych komisji albo do tzw. ogólnego, powiedziałbym, entourage’u historycznego. W związku z tym ja stawiam wniosek, że tak powiem, o wycofanie tego projektu albo o jego odrzucenie.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#SenatorMarekBorowski">Jeśli chodzi o ulżenie pracy, bo tu padł taki argument, że ulży się, jeśli chodzi o pracę, Komisji Ustawodawczej. No nie wiem, jak koleżanki i koledzy, ale ja jestem dość pracowity i nie widzę powodu, żeby mi, że tak powiem, ulgi jakieś dawać, tym bardziej że bierzemy za to, zdaje się, jakieś pieniądze. Tak że stawiam jasny wniosek. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacySlawomirRybicki">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczacySlawomirRybicki">Senator Zientarski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#SenatorPiotrZientarski">Tego wniosku wcześniej nie było, bo prawdą jest, że te problemy, o których dzisiaj mówimy, to znaczy te pomysły, były. Przez 7 lat przewodniczyłem Komisji Ustawodawczej i były te problemy, te pomysły… Jednak w Komisji Ustawodawczej te sprawy pozostawały i rzeczywiście problemu nie było… Chociaż Komisja Ustawodawcza rzeczywiście jest szczególnie obciążona i to się wiąże właśnie z tym dodatkiem. Ale to jest jedna kwestia.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#SenatorPiotrZientarski">Jeśli miałaby być wprowadzona zmiana, to oczywiście chodzi tylko o to, co mówił tutaj senator Czerwiński i co ja mówiłem – zwracam się też do legislatora, wiem, że taka poprawka jest przygotowana – czyli o to, że te rygory powinny dotyczyć tylko tych uchwał okolicznościowych, które mają ogłosić dany rok rokiem wydarzenia bądź osoby, a nie innych, chodzi tylko o rok.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#SenatorMarekBorowski">Tak nie jest, Panie Senatorze.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#SenatorPiotrZientarski">No nie jest. Dlatego mówię, że taka poprawka powinna być wprowadzona, jeśli chodzi o rok. I proszę państwa, dlaczego z wyprzedzeniem? Bo po pierwsze my w Komisji Ustawodawczej w poprzedniej kadencji mieliśmy sytuację taką, że wpłynęło 5, 6 czy nawet 7 propozycji co do roku i musieliśmy wybierać, ograniczyć do 3. I między innymi jednym z argumentów był już przygotowany wcześniej przez różne organizacje program obchodów danego roku od stycznia. I to decydowało o tym, to, że już są takie przygotowania w instytucjach państwowych i innych, samorządowych, decydowało o tym, że od stycznia już ruszają obchody dotyczące roku danej osoby czy wydarzenia. Dlatego też powinno być wyprzedzenie. Miesiąc to jest za krótki okres, za krótki i niewątpliwie… Słyszę, że komisja sejmowa do 30 kwietnia… A ja uważam, że do 30 czerwca… I jeszcze raz podkreślam: dotyczy to tylko tych 3 uchwał co do ogłoszenia roku, musi być tu odpowiednie wyprzedzenie.</u>
          <u xml:id="u-26.4" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-26.5" who="#SenatorPiotrZientarski">…Pozostać, ale ja nie jestem za tym, żeby na siłę pozbywać się tego, co, funkcjonowało prawidłowo w Komisji Ustawodawczej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacySlawomirRybicki">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczacySlawomirRybicki">Przewodniczący Gogacz…</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#SenatorJerzyFedorowicz">Panie Przewodniczący, ja w tej sytuacji wycofuję… Pan powiedział do mnie, że ja?</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#SenatorJerzyFedorowicz">Ja w tej sytuacji… To znaczy ja też jestem pracowity, Panie Marszałku, i muszę powiedzieć, że mam za mało pracy w komisji. Ale w tej sytuacji – ponieważ mój klub jest przeciw temu, a ja tu figuruję jako jedyny przedstawiciel klubu Platformy Obywatelskiej – rozumiejąc to wszystko, co zostało powiedziane, ale mając też na uwadze to, że przez 10 lat przechodziłem piekło w komisji, bo zapadało setki uchwał okolicznościowych, które wzbudzały nieustanne napięcia i nerwy wśród posłów, zwłaszcza, że historycy ze swojej strony interpretowali różnie… Mając na uwadze jednak fakt, że w Senacie taka sytuacja jest niemożliwa, bo jesteśmy gronem ludzi odpowiedzialnych, ja wycofuję moje poparcie. Z bólem to mówię, Mój Drogi Przyjacielu, Panie Przewodniczący Ryszka. Rozmawialiśmy wczoraj o tym długo. Ja uważam, że jako człowiek kultury jestem w stanie przychodzić do Komisji Ustawodawczej i przedstawiać moje uchwały w imieniu mojego klubu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacySlawomirRybicki">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PrzewodniczacySlawomirRybicki">Przewodniczący Gogacz, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#SenatorStanislawGogacz">Jak rozumiem, został zgłoszony jeden wniosek formalny pana senatora Borowskiego o odrzucenie…</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#Gloszsali">Ale pan senator wycofał poparcie dla projektu.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#SenatorStanislawGogacz">Ale ja mówię o wnioskach…</u>
          <u xml:id="u-30.3" who="#Gloszsali">Tylko 9 senatorów go poparło.</u>
          <u xml:id="u-30.4" who="#SenatorStanislawGogacz">Wniosek formalny… wniosek o odrzucenie…</u>
          <u xml:id="u-30.5" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
          <u xml:id="u-30.6" who="#SenatorPiotrZientarski">Panie Przewodniczący, skoro wycofał, to już nie ma inicjatywy. Inicjatywa jest bezprzedmiotowa.</u>
          <u xml:id="u-30.7" who="#Gloszsali">Skoro jest poparcie 9 senatorów, to nie ma inicjatywy.</u>
          <u xml:id="u-30.8" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacySlawomirRybicki">Senator Czerwiński, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#SenatorJerzyCzerwinski">Przepraszam, ale chciałbym mimo wszystko, Panie Przewodniczący, Wysokie Komisje, wrócić do kwestii podstawowych, czyli definicyjnych. Jeśli w regulaminie jest użyte pojęcie – ja jestem świeżym senatorem, nie wiem, jak to było traktowane wcześniej – „projekty uchwał związane z przypadającą w danym roku rocznicą” i mamy projekt uchwały w sprawie 80. rocznicy pierwszej deportacji ludności polskiej do Kazachstanu, i nazywa je wprost krótko: historycznymi… Takie projekty uchwał, historyczne, w ogóle nie kojarzą mi się z Komisją Kultury i Środków Przekazu, bo one na ogół dotykają kwestii, jak sama nazwa wskazuje, historycznych, interpretacyjnych, czasami sięgają do kwestii bieżącej polityki. To jest pierwsza kwestia.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#SenatorJerzyCzerwinski">Po drugie, jeśli państwo chcecie ulżyć wnioskodawcy, pracy Komisji Ustawodawczej, a jednocześnie mówicie o uchwałach związanych z uczczeniem roku, to chciałbym zaznaczyć, że takich uchwał jest stosunkowo niewiele. Maksymalnie ile? 3. No to, przepraszam, jak wy nam ulżycie? Tymi 3 uchwałami…</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-32.3" who="#SenatorJerzyCzerwinski">No ale chwileczkę… Dlatego mówię o definicyjnych kwestiach. Rozdzielacie rocznicowe, nazwijmy je, historyczne – ich jest w ciągu roku, załóżmy, 80 czy 70… przesadziłem, 30 – od uchwał ustalających jakiś rok rokiem jakiejś osoby, i tych jest 3. Rzeczywiście jest to sensowne, ale trzeba to wyraźnie rozdzielić w tekście, bo tutaj nie ma tego rozdzielenia, one są wszystkie w jednym konglomeracie. Czym innym, według mnie, są uchwały – i starałem się to wcześniej powiedzieć – historyczne, które powinny być podejmowane ad hoc, jak się dana rocznica, dzień czy miesiąc, zbliża, żebyśmy z taką uchwałą mogli wyjść do społeczeństwa i jakby zaakcentować, że taką uchwałę należy podjąć, ale ona się nie wiąże z nakładami zewnętrznymi, a czym innym są uchwały ustanawiające dany rok. Bo jeśli chodzi o uchwały w sprawie roku, to rzeczywiście trzeba zebrać wszystkie propozycje – to nie muszą być tylko propozycje nasze, senackie – także propozycje zewnętrzne, poukładać je i wybrać 3 najważniejsze. No to jest pewnego rodzaju też decyzja polityczna, ale trzeba wybrać 3 najważniejsze, żeby nie było inflacji… Być może po przepracowaniu tej uchwały należałoby rozdzielić te 2 grupy uchwał, ale na razie to jest jeden konglomerat, który dotyczy zupełnie innych jakby właśnie tekstów, innych typów uchwał.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacySlawomirRybicki">Dziękuję, Panie Senatorze.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PrzewodniczacySlawomirRybicki">Wobec wycofania senatora Fedorowicza swojego podpisu pod wnioskiem o zmianę w regulaminie trochę sytuacja formalnoprawna się zmieniła.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#PrzewodniczacySlawomirRybicki">Zanim oddam głos przedstawicielowi Biura Legislacyjnego, proszę o zabranie głosu senatora Gogacza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#SenatorStanislawGogacz">Ja tylko w jednym zdaniu odniosę się do tego, co powiedział senator Czerwiński. Pomimo sytuacji, jeżeli chodzi o procedowanie naszej komisji po wycofaniu swojego poparcia przez pana przewodniczącego, senatora, chciałbym powiedzieć, że mi się wydaje, że akurat z problemem, który przedstawił pan senator Czerwiński, będziemy się stykać. Ja, pozostając jakby przy swojej wcześniej przedstawionej opinii, jeżeli chodzi o uchwały rocznicowe… dotyczące danego roku, bo je zostawiamy, chciałbym odnieść się do propozycji, która padła ze strony pana mecenasa i ze strony niektórych senatorów, żeby uchwały rocznicowe zgłaszać w zasadzie w ostatniej chwili. Wie pan, ja uważam, że co do zasady, to jednak ten termin 31 października powinien obowiązywać, bo to nadaje powagi, jeszcze raz to powtarzam: to nadaje powagi. Bo jeżeli tego terminu nie zachowamy, to możemy sobie wyobrazić taką sytuację, że grupy inicjatorów będą nawet celowo zwlekały do ostatniej chwili, żeby w ostatniej chwili to przedstawić, no bo skoro można to przedstawić na cito, ad hoc itd… Natomiast pozostawiamy termin, ale w pkcie 10 art. 84 jest informacja, że pan marszałek – tak jak mamy dzisiaj uchwałę w sprawie 80-lecia pierwszej deportacji Polaków do Kazachstanu – przecież ad hoc może w każdej chwili ze swojego prawa skorzystać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacySlawomirRybicki">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PrzewodniczacySlawomirRybicki">Poproszę przedstawiciela Biura Legislacyjnego o wykładnię prawną, w jakiej sytuacji formalnej jesteśmy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Zgodnie z art. 78 ust. 2 Regulaminu Senatu, wnioskodawca, do czasu zakończenia drugiego czytania, może wycofać wniesiony przez siebie projekt. Wniosek o podjęcie inicjatywy ustawodawczej złożony przez co najmniej 10 senatorów uważa się za wycofany również wówczas, gdy liczba senatorów popierających wniosek jest mniejsza niż 10. Jest to przepis gwarancyjny, który umożliwia wnioskodawcy wycofanie projektu. W tej sytuacji, bo doszło do wycofania projektu, nie możemy go dalej procedować. Przed dalszym…</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#Gloszsali">Ale to nie jest tak, że 10 podpisało się i 10 powinno się wycofać?</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Nie. Wystarczy, jeżeli wycofa się 1 senator. To wynika wprost z regulaminu: „gdy liczba senatorów popierających wniosek jest mniejsza niż 10”. Wystarczy, że wycofa się 1 z senatorów, jeżeli ich liczba będzie mniejsza niż 10, inicjatywę uważa się za wycofaną. Czyli w tym momencie dalsze procedowanie jest bezprzedmiotowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacySlawomirRybicki">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#PrzewodniczacySlawomirRybicki">Proszę państwa, wobec sytuacji, w której wniosek jest bezprzedmiotowy, zamykam wspólne posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich oraz Komisji Ustawodawczej.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-37.3" who="#PrzewodniczacySlawomirRybicki">Dziękuję państwu serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-37.4" who="#PrzewodniczacySlawomirRybicki">Proszę członków Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich o pozostanie na sali. Za chwilę odbędziemy krótkie posiedzenie w sprawie zmian w składach komisji.</u>
          <u xml:id="u-37.5" who="#PrzewodniczacySlawomirRybicki">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-37.6" who="#PrzewodniczacySlawomirRybicki">Zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 10 minut 36)</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>