text_structure.xml
75.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Otwieram kolejne posiedzenie Komisji Łączności z Polakami za Granicą.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Witam panie posłanki, witam panów posłów. Witam zaproszonych gości, widziałem pana dyrektora Kuberskiego z Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Witam przedstawicieli Instytutu Pamięci Narodowej i Ministerstwa Spraw Zagranicznych oraz innych gości, którzy zaszczycili swoją obecnością dzisiejsze posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Proszę państwa, chciałbym zaproponować poszerzenie porządku dziennego, który jest na razie w rozdanym nam projekcie jednopunktowy, czyli zaopiniowanie kandydata na stanowisko konsula generalnego RP w Lyonie. Proponuję, żebyśmy poszerzyli porządek o punkt, pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o ustanowieniu Krzyża Wschodniego (druk nr 889). Jednocześnie informuję, że zgodnie z regulaminem Sejmu, art. 37 ust. 4, pierwsze czytanie może odbyć się nie wcześniej niż siódmego dnia od doręczenia posłom druku, chyba, że Sejm lub Komisja postanowi inaczej.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Pytanie: czy jest sprzeciw wobec rozszerzenia porządku o ten punkt, który w tej chwili stałby się punktem pierwszym?</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Nie słyszę sprzeciwu, więc stwierdzam, że Komisja zaakceptowała taki sposób procedowania.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Jeżeli nie ma innych uwag do porządku obrad to, w takim razie, przystępujemy do pierwszego punktu, czyli do pierwszego czytania projektu ustawy o ustanowieniu Krzyża Wschodniego (druk nr 889).</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Jako poseł wnioskodawca przedstawię państwu pokrótce informacje na temat tego projektu.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Proszę państwa, jest to próba wypełnienie pewnej luki, która od lat istniała w państwie polskim a która polega na tym, że państwo polskie nie miało odznaczenia, nie miało żadnego sposobu honorowania osób, które pomagały Polakom na Wschodzie. Jak wiemy los Polaków na Kresach I i II Rzeczypospolitej i szerzej, na terenach byłego Związku Sowieckiego w XX wieku, były bardzo dramatyczne. Na początku rewolucja bolszewicka zdziesiątkowała ziemiaństwo i inteligencję, później wojna polsko-bolszewicka, po pokoju ryskim 1921 r. na terenie pierwszych Kresów zostało ponad milion Polaków. Eksperymenty narodowościowe prowadzone przez Związek Sowiecki skończyły się w połowie lat 30. rozpoczęciem gigantycznych represji, których kulminacją była tzw. „operacja polska” w 1937 r. W ramach tej operacji, przeprowadzonej przez NKWD, rozstrzelano sto kilkanaście tysięcy Polaków, tylko właśnie dlatego, że byli Polakami, pod zarzutem, w większości to były zarzuty dotyczące szpiegostwa na rzecz Polski i działania w Polskiej Organizacji Wojskowej oraz innego rodzaju nieprawdziwe zarzuty. Prawdziwy powód był taki, że Stalin wówczas postanowił rozprawić się z Polakami. Ponad 100 tys. osób było deportowanych.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Następnie przyszedł okres II wojny światowej, wywózki z zajętych przez Sowietów Kresów II Rzeczypospolitej, mordy polityczne, które były na porządku dziennym i były wymierzone w Polaków. Po zakończeniu II wojny światowej również szereg represji wymierzonych w Polaków na tym terenie i, szerzej, na terenie Związku Sowieckiego. Ci, którzy nie zostali zabici trafili do łagrów, w których część skończyła życie, a część cierpiała, żeby po wielu latach móc dopiero wrócić do Polski.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Martyrologię narodu polskiego na tym terenie uzupełnia ludobójstwo dokonane przez ukraińskich nacjonalistów na Wołyniu i na terenach południowo-wschodnich II Rzeczypospolitej. Do tego dochodzą jeszcze prześladowania i ataki na ludność polską ze strony nacjonalistów białoruskich i litewskich.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Krótko mówiąc, historia narodu polskiego (bo tak można tę sytuację opisać) na tamtych terenach była niezwykle dramatyczna i my, jako państwo polskie, do tej pory nie mieliśmy dedykowanego odznaczenia. Nie mieliśmy żadnego sposobu, w którym moglibyśmy wyróżnić te osoby, które – narażając często swoje zdrowie, życie – ratowały naszych rodaków. Działo się tak zarówno na terenach Kresów I Rzeczypospolitej w czasie właśnie „operacji polskiej”, działo się tak w łagrach, kiedy Rosjanie, Kazachowie Uzbecy udzielali Polakom pomocy. Działo się tak w czasie ludobójstwa na Wołyniu, gdzie też byli sprawiedliwi Ukraińcy ratujący swoich polskich sąsiadów.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">W naszej opinii, w opinii wnioskodawców – wykorzystując dobre wzory a takim najbardziej chyba znanym jest tytuł Sprawiedliwego wśród Narodów Świata, nadawany przez instytut Yad Vashem – państwo polskie powinno mieć instrument, który – z jednej strony – będzie honorował te osoby, które ratowały Polaków w tamtym okresie i na tamtym terenie. Z drugiej strony, będzie to takie bardzo wyraźne podkreślenie tego, że państwo polskie umie zadbać o każdego Polaka a potem docenić tych, którzy pomagają Polakom, niezależnie od tego, z jakim ryzykiem to się wiąże. Stąd pomysł takiej ustawy.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Projekt ustawy przewiduje, aby były honorowane osoby, które nie posiadają obywatelstwa polskiego, które są obcokrajowcami (czyli właśnie: Rosjanie, Litwini, Białorusini, Ukraińcy, Kazachowie i Uzbecy), którzy w okresie 1937-1959 pomagali, ratowali naszych rodaków na Wschodzie, zarówno na Kresach I i II Rzeczypospolitej, ale również na terenach całego Związku Sowieckiego, bo tak jak już powiedziałem, nasi rodacy trafiali do łagrów czy to w Kazachstanie, czy w Uzbekistanie, czy w azjatyckiej części Związku Sowieckiego, dzisiaj – w azjatyckiej części Federacji Rosyjskiej.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Można powiedzieć, że dwie daty są symboliczne i trzeba było przyjąć jakieś ramy czasowe, dlatego też wybraliśmy dwa takie charakterystyczne momenty. Pierwszy to jest rok 1937, czyli „operacja polska” NKWD. W przyszłym roku będziemy obchodzić okrągłą rocznicę – mam nadzieję, że nie tylko Sejm, ale w ogóle w całej Polsce będzie ta rocznica bardzo poważnie potraktowana. Czyli pierwsze wydarzenie od którego byśmy otwierali ten okres, to jest rok 1937, a data zamykająca to rok 1959, czyli zamknięcie tzw. „drugiej repatriacji”, właściwie powinniśmy mówić ekspatriacji, dlatego, że ludzie, którzy wyjeżdżali z Kresów I i II Rzeczypospolitej, oni nie wyjeżdżali gdzieś z zagranicy, tylko wyjeżdżali z terenów na których od wieków ich rodziny mieszkały, więc de facto to była ekspatriacja, ale to jest właśnie data zamknięcia oficjalnej tzw. drugiej repatriacji.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">W załączniku do ustawy jest projekt odznaczenia, projekt w formie krzyża, którego białe ramiona łączy w środku tarcza herbowa zawierająca herb trójdzielny, na którym mamy: orła w koronie, Pogoń i Michała Archanioła, czyli odwołanie do tradycji I Rzeczypospolitej. Tradycji, w której te trzy narody stworzyły wielki organizm państwowy dzięki współpracy, dzięki pewnemu braterstwu i tolerancji udało się stworzyć jedno z najsilniejszych państw ówczesnej Europy, stąd to odwołanie. Umieszczony jest także napis „Ratującym Polaków”.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Jeżeli są ze strony państwa jakieś do mnie, jako do wnioskodawcy, pytania to, z przyjemnością, postaram się na nie odpowiedzieć.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Zgłasza się pan poseł, bardzo proszę,</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselTomaszJaskola">Szanowny panie przewodniczący, droga Komisjo, oczywiście, nie jestem przeciwko temu odznaczeniu, to wspaniałe odznaczenie, ale mieliśmy taki instrument w postaci Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej – jest to moje stwierdzenie.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PoselTomaszJaskola">A pierwsze pytanie: chyba jest błąd w graficznym wyróżnieniu, bo tam jest data 56 a nie 59?</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Tak jest, ma pan poseł rację.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselTomaszJaskola">I czy nie moglibyśmy się zastanowić (jest to taka luźna uwaga) – skoro jest to odznaczenie dla osób, które funkcjonują obecnie poza terytorium państwa polskiego, są cudzoziemcami, nad jednorazowym, bądź stałym jakimś ciągłym, być może niewielkim, ale ekwiwalencie finansowym, bo być może dla tych ludzi ma to jakieś ogromne znaczenie. Na przykład, wraz z legitymacją dodaje się jakąś tam sumę pieniędzy, w postaci jednorazowego – na przykład – ekwiwalentu.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PoselTomaszJaskola">Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Jest to nawiązanie do dobrej tradycji II Rzeczypospolitej, kiedy do niektórych odznaczeń były przywiązane świadczenia finansowe. Obecnie tego rodzaju praktyki, o ile wiem, nie ma. Uważam, że jest to dobry pomysł, ze względu na szczególną sytuację osób mieszkających na tamtych terenach. Natomiast tutaj też trzeba, moim zdaniem, bardzo do tego ostrożnie podejść, żeby nie wywoływać takiego wrażenia, że państwo polskie płaci tym, którzy pomagali innym Polakom, żeby to nie była …</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Jest to jakby jedna uwaga i takie moje zastrzeżenie, znaczy, to trzeba by oczywiście przemyśleć i właśnie mieć na względzie również ten aspekt. Druga zaś sprawa wiąże się z kwestią budżetową, prawda, tutaj trzeba by ten pomysł skonsultować z Ministrem Finansów. Natomiast uważam, że warto o tym pomyśle dyskutować i w trakcie procedowania ustawy zastanowić się, jak taki zapis mógłby brzmieć, ale fundamentalną sprawą byłaby rozmowa z Ministerstwem Finansów, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Bardzo proszę, czy są inne pytania, uwagi w tej sprawie?</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Jako, że nie ma… ale jest pani poseł Fabisiak, to chciałem prosić, żeby pani poseł rzuciła jeszcze okiem, ponieważ jesteśmy w pierwszym czytaniu ustawy a pani poseł jest niezwykle aktywną posłanką, w związku z tym nie chciałbym pozbawić możliwości pani poseł sformułowania jakiś uwag natury ogólnej w pierwszym czytaniu.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Proszę państwa, wszyscy czekamy w napięciu jeszcze na to…</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">O, jeszcze raz pan poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Przepraszam, byłam na inauguracji roku akademickiego w SGH, stąd to moje spóźnienie.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PoselJoannaFabisiak">Natomiast jest to w takim trybie, dlatego proszę dać mi trochę czasu, żebym mogła, bo nie mogę tak od razu tego zrobić.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Rozumiem, to może w czasie rozpatrywania, dziękuję.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Tak, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselTomaszJaskola">Panie przewodniczący, już nie będę pytał o którą Pogoń chodzi, czy o litewską, czy o białoruską, bo jednak jest różnica. Natomiast jednak bym apelował do wszystkich twórców, żebyśmy we wszystkich odznaczeniach, tak jak w Krzyżu Wojskowym, uhonorowano koronę Chrobrego, czyli jedyne regalia, które są między innymi w herbie Krakowa, żeby ta korona była również koroną Chrobrego, która jest jedyną, legalną koroną państwa polskiego, Królestwa Polskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Jest to postulat natury precyzyjnej i myślę, że w trakcie rozpatrywania projektu będzie można go zgłosić.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Jeśli nie ma głosów ze strony parlamentarzystów, czy ktoś z zaproszonych gości chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Pan poseł Melak, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselAndrzejMelak">Panie przewodniczący, szanowni państwo, uważam, że stwierdzenie, żeby nie wyglądało, że Polska płaci za ratowanie swych obywateli, jest to jednak godne określenie i Polska powinna nie tylko moralnie płacić za ratowanie swoich obywateli, ale w wypadku tych, którzy są na Wschodzie także wspomóc ich materialnie, jest to godne i potrzebne.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PoselAndrzejMelak">Polskę powinno stać na to, by za ratowanie swoich obywateli, żeby nawet były gratyfikacje pieniężne, to byłby dobry przykład.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Bardzo słuszna intencja i cenna inicjatywa. Z przyjemnością będę towarzyszył panu posłowi w rozmowie z ministrem finansów, wicepremierem Morawieckim.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Czy ktoś jeszcze z pań lub panów posłów chciałby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Jeśli nie, to, czy ktoś z zaproszonych gości chciałby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Nie widzę, zatem bardzo dziękuję, na tym kończymy pierwsze czytanie projektu ustawy o ustanowieniu Krzyża Wschodniego (druk nr 889).</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Proponuję przejść do rozpatrzenia projektu przez Komisję.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Nie widzę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Przechodzimy do rozpatrzenia. Będziemy omawiać poszczególne zapisy artykuł po artykule.</u>
<u xml:id="u-11.7" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Na początku zaczniemy od tytułu ustawy „o ustanowieniu Krzyża Wschodniego”. Czy do tytułu są jakieś zastrzeżenia ze strony pań posłanek, bądź panów parlamentarzystów?</u>
<u xml:id="u-11.8" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Pani poseł Fabisiak.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Nie są to zastrzeżenia, natomiast jest pytanie: czy krzyż ma być wręczany osobom, które ratowały Polaków w różnych sytuacjach…</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Lub obywateli polskich.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Tak, Polaków ze Wschodu.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PoselJoannaFabisiak">Tymczasem, czy to nie powinien być krzyż, który przyznajemy tym wszystkim cudzoziemcom, którzy pomagali Polakom na całym świecie, w różnych sytuacjach? Czy zasadnym jest to ograniczenie, nie kwestionując zupełnie idei i zgadzając się z nią w pełni, czy to zawężenie jest słuszne? Czy nie byłoby bardziej słuszne, gdyby to było rozszerzone na cały świat?</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PoselJoannaFabisiak">Ostatnie zdanie, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#PoselJoannaFabisiak">Ponieważ tych, którzy pomagali Polakom w różnych sytuacjach było i jest tak wielu, że wydaje mi się, że warta byłaby inicjatywa, aby dla nich była jakaś forma nagrody, nawet nie pieniężnej. Choć tu się z panem posłem zgadzam, że czasami to byłaby też dobra forma, ale też do Ministra Finansów się nie udam.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Rozumiem, pani poseł, w takim razie na sekundę musimy zawiesić rozpatrywanie i wrócić do pierwszego czytania, bo pani pytanie, pani uwaga ma charakter ogólny, ale już odpowiadam, jakie intencje przyświecały projektodawcom tego odznaczenia.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Otóż obecna większość parlamentarna, spośród niej wywodzą się wnioskodawcy tego projektu, uważa, że do tej pory, jeśli chodzi o historię Polaków na Wschodzie, historię Kresów I i II Rzeczypospolitej mamy bardzo duże zaległości. O ile dramat II wojny światowej i relacje polsko-niemieckie zostały dosyć szczegółowo zbadane i przepracowane również w relacjach polsko-niemieckich, o tyle te wszystkie kwestie dotyczące Wschodu, krajów, które kiedyś tworzyły Związek Sowiecki, dzisiaj są krajami niepodległymi, to wszystko jest jeszcze w dużej mierze przed nami.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Jeśli chodzi o martyrologię Polaków na Wschodzie, o tym wiemy o wiele mniej niż o tym, co spotkało Polaków ze strony najeźdźców niemieckich. Dlatego też uznaliśmy (właśnie przywracając pamięć o Polakach na Kresach, o dramatycznej historii narodu polskiego na Wschodzie w XX wieku), że warto jest podkreślić to w taki sposób, żeby dedykować specjalne odznaczenie poświęcone właśnie nie wszystkim, którzy gdziekolwiek na świecie pomagali Polakom, ale właśnie tym, którzy na Wschodzie wspierali naszych rodaków, narażając często swoje życie. Taka była intencja.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Oczywiście, można się z nią nie zgadzać, bo argumenty, których używa pani poseł w pewnym sensie są słuszne. Chociaż z drugiej strony również ze względu na prowadzenie polityki historycznej, ale też jako instrument pewnej polityki w relacjach polsko-ukraińskich, polsko-litewskich, polsko-białoruskich, utworzenie takiego specjalnego, dedykowanego odznaczenia ma swój sens. To nam przyświecało jako osobom przygotowującym ten projekt i dlatego akurat tak go skonstruowaliśmy.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Teraz wróćmy może do rozpatrywania.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Bardzo proszę pan przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselLeonardKrasulski">Puentując niejako zainteresowanie tym wątkiem, pecunia non olet, pieniądz nie śmierdzi jednak wyrażam nadzieję, że osoby, które zostaną wyróżnione tym krzyżem będą cieszyły się specjalnym zainteresowaniem placówek dyplomatycznych Polski i to niejako również obejmuje ewentualną pomoc materialną.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Wracamy zatem do rozpatrywania i wracam do pytania: czy są uwagi do tytułu „Projekt ustawy o ustanowieniu Krzyża Wschodniego”?</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Nie słyszę, zatem uznaję, że Komisja zaakceptowała tytuł.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Przechodzimy do rozpatrywania wstępu, preambuły, która jest w druku. Jeśli nie słyszę innych pytań i sugestii to ja chciałem wnieść poprawkę. Otóż chciałem zaproponować, żebyśmy preambułę przenieśli do art. 1, czyniąc ją tym samym częścią normatywną tej ustawy i chciałbym zaproponować, żeby art. 1, już po tych zmianach, przybrał następujące brzmienie:</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">„Art. 1. Wypełniając moralny obowiązek wobec osób, które w latach 1937-1959 niosły Polakom na dawnych Kresach Wschodnich I i II Rzeczypospolitej oraz na terenach byłego Związku Sowieckiego i ratowały ich w obliczu prześladowań oraz ludobójstwa ryzykując życiem własnym i swoich rodzin, ustanawia się Krzyż Wschodni, zwany dalej Krzyżem, jako dowód wdzięczności oraz wyraz szacunku i pamięci o tych osobach”.</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Krótko mówiąc, łączymy art.1 z obecna preambułą, będzie to lepsze ze względów legislacyjnych i językowych.</u>
<u xml:id="u-17.6" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Jeżeli państwo zgodzicie się i nie usłyszę sprzeciwu, to przyjmiemy takie brzmienie?</u>
<u xml:id="u-17.7" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Bardzo proszę, pan poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselTomaszJaskola">Nie w sprawie sprzeciwu, tylko – zgodnie z ustawą o orderach i odznaczeniach – musi być wyraźnie powiedziane, co jest orderem a co jest odznaczeniem. I w art. 1, po pana sugestii, panie przewodniczący, jest: „ustanawia się Krzyż Wschodni” – prosiłbym, ewentualnie, o dodanie takiego sformułowania: „ustanawia się odznaczenie Krzyż Wschodni”, żebyśmy mieli jasność, że nie jest to order.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Panie mecenasie?</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Proszę o sekundkę na weryfikacje przez…</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselTomaszJaskola">Jest jeszcze pojęcie odznaka, ale odznaka orderowa też jest pojęciem podobnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Intencja jest taka, aby było to odznaczenie, więc być może…</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Bardzo proszę, panie mecenasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#LegislatorwBiurzeLegislacyjnymKancelariiSejmuSlawomirOsuch">Możemy się tu posiłkować ustawą z 17 października 2003 r. o ustanowieniu Krzyża Zesłańców Sybiru.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#LegislatorwBiurzeLegislacyjnymKancelariiSejmuSlawomirOsuch">Ten projekt, który teraz państwo procedują jest w dużym stopniu powieleniem akurat rozwiązań, które tam zostały przyjęte i nie były do tej pory kwestionowane. Jest tam, rzeczywiście, też kwestia, że jest odznaka krzyża, też w tekście, tak samo jak pojawia się w naszym projekcie i to nie budziło wątpliwości, jeżeli chodzi o interpretację tych przepisów.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PoselTomaszJaskola">Szanowny panie mecenasie, to znaczy odznaką jest odznaka orderowa, odznaką jest odznaka orderowa Polonii Restituta, Orderu Orła Białego i to jest emblemat. Natomiast odznaczenie a order, to są dwie zupełnie różne kategorie w systemie tej ustawy, którą pan cytuje.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#LegislatorSlawomirOsuch">No tak, ale rozumiemy, że ten krzyż jest odznaką…</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Odznaczeniem.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoselLeonardKrasulski">Ale nie zostało to określone.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Czyli krótko mówiąc, pan poseł proponuje, żeby to doprecyzować i dopisać?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PoselTomaszJaskola">„Odznaczenie”.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Odznaczenie – „ustanawia się odznaczenie Krzyż Wschodni”, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PoselTomaszJaskola">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Czy jest głos przeciw? Jeśli nie usłyszę, to uznam, że Komisja przyjęła poprawkę pana posła? W takim razie uzupełniono o te słowo brzmienie art. 1.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu uznam, że Komisja przyjmuje. Dobrze.</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Art. 2, czy są uwagi do artykułu drugiego?</u>
<u xml:id="u-31.4" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Nie ma, w takim razie zaproponuję też drobną zmianę oraz uzupełnienie, po tych zmianach art. 2 brzmiałby w sposób następujący: „Krzyż jest nadawany osobom o narodowości innej niż polska, które udzielały pomocy Polakom lub obywatelom polskim” – to jest punkt 1. Pkt 2: „Krzyż może być nadawany pośmiertnie”.</u>
<u xml:id="u-31.5" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Proponuję uzupełnienie o punkt 3: „Krzyża można pozbawić, gdy jego posiadacz zachowuje się w sposób uwłaczający Rzeczypospolitej Polskiej lub Polakom”.</u>
<u xml:id="u-31.6" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Jest to, proszę państwa, propozycja zapisu przeniesiona wprost z ustawy o Karcie Polaka, w takim brzmieniu, które pozwala osobom, jeżeli by się zachowywały w sposób właśnie opisany w projekcie, odebrać to odznaczenie.</u>
<u xml:id="u-31.7" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu…</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PoselLeonardKrasulski">Nie mogę użyć słowa krzyż jeszcze przed zapisem „Krzyż Wschodu zwany dalej Krzyżem”.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Nie, tu chyba nie ma żadnego problemu. Dlaczego? Panie wiceprzewodniczący, to bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PoselLeonardKrasulski">Wydaje mi się, że jest to akurat kwestia uporządkowania słów, że nie możemy nazywać krzyżem czegoś, co jeszcze nie zostało nazwane krzyżem.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Zostało w pierwszym artykule, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PoselLeonardKrasulski">Nie, zostało nazwane Krzyżem Wschodnim. W drugim artykule jest: „Krzyż Wschodni nazywany dalej Krzyżem”.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Nie, zmieniliśmy pierwszy artykuł i w pierwszym artykule: „Ustanawia się odznaczenie Krzyż Wschodni zwany dalej Krzyżem”, dlatego to się zmienia, ja powiedziałem, że to jest zmiana.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PoselLeonardKrasulski">Wycofuję, dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Bardzo proszę, panie mecenasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#LegislatorSlawomirOsuch">Tak, rzeczywiście, pan przewodniczący ma rację, gdyż skrót stosujemy w pierwszym miejscu, kiedy przywołujemy dany termin.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#LegislatorSlawomirOsuch">Natomiast, tak przy okazji, prośba o przyzwolenie od Komisji, aby Biuro Legislacyjne mogło nanieść oczywiste zmiany redakcyjne, które – w związku z tymi poprawkami – jeszcze się wyłonią i które są w tekście, bez potrzeby odrębnego ich zgłaszania.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Tak, myślę, że jak przy każdym procedowaniu ustawy Komisja wyrazi na to zgodę.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznaję, że Komisja wyraziła na to zgodę?</u>
<u xml:id="u-41.2" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-41.3" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Po rozwianiu wątpliwości pana przewodniczącego Krasulskiego pytanie: czy są inne uwagi do zaproponowanego brzmienia art. 2?</u>
<u xml:id="u-41.4" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Nie słyszę, w związku z tym przyjmuję, że Komisja zaakceptowała nowe brzmienie art. 2.</u>
<u xml:id="u-41.5" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Przechodzimy do omawiania art. 3. Czy jest ze strony pań posłanek, bądź panów posłów propozycja wprowadzenia zmian?</u>
<u xml:id="u-41.6" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Proszę bardzo, pan mecenas.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#LegislatorwBiurzeLegislacyjnymKancelariiSejmuKrzysztofKarkowski">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#LegislatorwBiurzeLegislacyjnymKancelariiSejmuKrzysztofKarkowski">Ze strony Biura Legislacyjnego, tylko taka drobna uwaga, o której wcześniej kolega mówił, że tutaj należy wyrazy „Kierownika Urzędu ds. Kombatantów” ujednolicić, dostosować do obecnego nazewnictwa tego urzędu, czyli będzie tu chodziło o „Szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych”.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Dobrze, dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Czyli zmieniamy „kierownik” na „szef”. Jeśli nie ma innych zmian i nie usłyszę od pań i panów parlamentarzystów propozycji, to uznam, że Komisja przyjęła – z tą jedną zmianą – art. 3.</u>
<u xml:id="u-43.2" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Przechodzimy zatem do art. 4. Czy są uwagi do art. 4 ze strony Komisji?</u>
<u xml:id="u-43.3" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Nie ma, w związku z tym uznaję, że Komisja zaakceptowała art. 4.</u>
<u xml:id="u-43.4" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Przechodzimy zatem do art. 5. Jeżeli nie usłyszę…</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PoselTomaszJaskola">Mam uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Bardzo dobrze, ja też mam uwagi, więc być może one się będą pokrywały, dotyczą one opisu odznaczenia. Nie wiem, czy pan poseł w tej sprawie, ale proszę bardzo, najpierw pan poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PoselTomaszJaskola">Tak, szanowny panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#PoselTomaszJaskola">Chciałbym, żeby w tym artykule (wprawdzie nie wiem jak sformułować tę myśl), ale jednak by było odwołanie do korony Chrobrego, bo to jest dobra tradycja śp. prezydenta Lecha Kaczyńskiego, że w Krzyżu Wojennym przywrócono właściwą koronę, świadczącą o suwerenności państwa polskiego. Żeby to było wyraźnie, że to nie jest korona, bo ona wygląda na pruską koronę, szczerze mówiąc. Akurat się trochę na tym znam i tutaj powinna być korona Chrobrego, a tu jest pruska korona królewska a ja bym chciał mieć polską, Chrobrego, tę, którą Prusacy akurat zniszczyli w wieku XIX i z taką pieczołowitością i trudem polscy rekonstruktorzy ją odbudowali.</u>
<u xml:id="u-46.2" who="#PoselTomaszJaskola">Proszę wrzucić sobie w wyszukiwarkę „korona Chrobrego” i będziecie państwo widzieć, w herbie Krakowa również się znajduje, więc graficzne przedstawienie jest.</u>
<u xml:id="u-46.3" who="#PoselTomaszJaskola">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Tak, bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-47.1" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Bardzo cenię sobie heraldyczną znajomość tego zagadnienia przez pana posła i, oczywiście, uwzględnimy to, tylko musimy to sformułować w jakiś taki sposób, który będzie możliwy do opisania w ustawie. Zastanawiam się (i to jest pytanie do pana mecenasa), czy to nie mogłoby być ujęte w załączniku jakim jest wizerunek odznaczenia, czy to powinno być opisane w treści art. 5?</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#LegislatorSlawomirOsuch">Tu powinno być opisane, gdyż – rzeczywiście – mamy część opisową w ust. 1 i wzór rysunkowy w ust. 3, są to dwie integralne części. Krótko mówiąc – to, co jest opisane, jest częścią opisową w ust. 1, musi odpowiadać temu, co będzie wzorem rysunkowym jako załącznik do ustawy. Czyli generalnie, jeżeli dokonamy stosownych zmian w ust. 1 to, siłą rzeczy, dokonać trzeba także zmiany załącznika, jego wyglądu.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Dobrze, to zaraz…</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Może zaproponuję w takim razie brzmienie art. 5, które różni się od tego w druku, dlatego, że opisuje wizerunek krzyża precyzyjniej niż to, co mamy do tej pory a później dołączę propozycję pana posła.</u>
<u xml:id="u-49.2" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Art. 5 po zmianie brzmiałby w sposób następujący: „Odznaką Krzyża jest krzyż równoramienny wykonany z brązu, posrebrzany, oksydowany i emaliowany o wymiarach 40 x 40 mm. Ramiona krzyża są złączone pośrodku tarczą herbową…” – i tutaj można by dodać propozycję pana posła – „…nad którą widnieje korona Chrobrego”. Tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PoselTomaszJaskola">Nie wiem jaki jest opis Orderu Wojennego, bo moglibyśmy się posiłkować tą ustawą konkretnie, w tym orderze jest właśnie ta konkretna korona.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">„…nad którą istnieje korona Chrobrego. Na awersie ramiona Krzyża są pokrytą białą emalią, na ramionach poziomych jest umieszczony srebrny i oksydowany napis RATUJĄCYM POLAKÓW. Na tarczy umieszczony jest herb trójdzielny z wizerunkiem orła, Pogoni oraz Michała Archanioła. Na rewersie cała powierzchnia krzyża jest srebrzona i oksydowana.”</u>
<u xml:id="u-51.2" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">I dalej bez zmian: „Krzyż zawieszony jest na wstążce koloru czarnego szerokości 37 mm z dwoma białymi paskami o szerokości 7 mm, po bokach umieszczonymi w odległości 1 mm od brzegu. Wzór rysunkowy odznaki krzyża stanowi załącznik do ustawy”.</u>
<u xml:id="u-51.3" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">I teraz pytanie jest takie: czy możemy przyjąć tak brzmiący zapis art. 5 i upoważnić Biuro Legislacyjne do zweryfikowania właściwej nazwy korony Chrobrego? Czy jeśli ten rodzaj korony ma jakąś swoją szczególną nazwę to, ewentualnie, Biuro Legislacyjne użyje tej nazwy?</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#LegislatorSlawomirOsuch">Jeżeli dostaniemy takie przyzwolenie, zweryfikujemy i zawrzemy w sprawozdaniu. Natomiast, jak mówiłem wcześniej, odrębną sprawą jest dopasowanie wyglądu, czyli wzoru rysunkowego załącznika do części opisowej, która właśnie jest stworzona.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">No tak, ale musimy właśnie umieścić to i w części opisowej, co byśmy teraz zrobili a potem jeszcze w załączniku. Dobrze?</u>
<u xml:id="u-53.1" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">W takim razie przyjmuję, że Komisja zaakceptowała art. 5 w tym brzmieniu, upoważniając jednocześnie Biuro Legislacyjne do zweryfikowania opisu korony, która będzie umieszczona nad tarczą herbową.</u>
<u xml:id="u-53.2" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Przechodzimy zatem do art. 6. Czy są uwagi ze stron pań posłanek i panów posłów?</u>
<u xml:id="u-53.3" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Bardzo proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Prosiłabym, aby spojrzeć na art. 6 i 8, bowiem art. 8 mówi o tym, że ustawa wchodzi w życie z dniem opublikowania, czyli natychmiast po przegłosowaniu, po zakończeniu trybu.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Ale teraz mówi pani poseł o art. 8, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Tak, dlatego, że już przechodzę do art. 6.</u>
<u xml:id="u-56.1" who="#PoselJoannaFabisiak">Tymczasem, jak na dzisiaj nie mamy rozporządzenia a w dniu opublikowania już będą konieczne rozporządzenia w kwestiach niezmiernie ważnych, bo całego trybu postępowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Absolutnie słuszna uwaga.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Zatem proponowałabym, by jednak dać jakieś vacatio legis.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Bardzo słuszna uwaga, jakie vacatio legis pani poseł proponuje? Czy 1 stycznia 2017 r. to jest dobry czas?</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Myślę, że trzy miesiące na przygotowanie takich rozporządzeń, ale sądzę, że moja propozycja będzie mniej ważna niż propozycja w tym wypadku Kancelarii Prezydenta, która musi przygotować te rozporządzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Zaraz będzie to pytanie, w związku z tym chciałem najpierw usłyszeć propozycję pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Proponowałabym, tak żeby to było godnie, żeby ludzie, którzy będą składać wnioski nie otrzymywali informacji, że jeszcze niewiadomo jak to będzie, więc myślę, że te trzy miesiące to jest na pewno czas konieczny.</u>
<u xml:id="u-62.1" who="#PoselJoannaFabisiak">Proponowałabym też, aby pan przewodniczący uzgodnił te terminy, kiedy możliwe jest przygotowanie wszystkich dokumentów.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-63.1" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Panie dyrektorze, czy czuje się pan na siłach określić, czy w ciągu kwartału Kancelaria Prezydenta jest w stanie przygotować rozporządzenie?</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#DyrektorBiuradoSprawKontaktuzPolakamizaGranicaKancelariiPrezydentaRPKrzysztofKuberski">Panie przewodniczący, wchodziłbym trochę nie w swoją kompetencję, bo to jest Biuro Odznaczeń i Nominacji, natomiast wydaje się, że trzy miesiące jest takim rozsądnym okresem.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Dobrze. Zawsze będziemy mieli drugie czytanie w czasie, którego będziemy mogli ewentualnie jeszcze coś zmienić.</u>
<u xml:id="u-65.1" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Krótko mówiąc, pani poseł zaproponowała zmianę brzmienia art. 8. Tak przeskoczyliśmy, zaraz wrócimy do art. 6, ale jak już zostało to zaproponowane, to, czy w brzmieniu zaproponowanym przez panią poseł, Komisja zgadza się zaakceptować ten artykuł?</u>
<u xml:id="u-65.2" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Nie słyszę sprzeciwu. Komisja przyjęła obecne brzmienie.</u>
<u xml:id="u-65.3" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Proszę?</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#LegislatorSlawomirOsuch">1 stycznia…</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">1 stycznia 2017 r.</u>
<u xml:id="u-67.1" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Wracamy do art. 6. Ja też mam uwagę, proponowałbym tutaj, aby skrócić nieco pkt 1 w art. 6 i obecne brzmienie mogłoby być następujące: „Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej w drodze rozporządzenia określi szczegółowy tryb postępowania w sprawach o nadanie Krzyża z uwzględnieniem terminów przedkładania wniosków oraz wręczenia odznak nadanego już Krzyża. Tryb postępowania w przypadku podjęcia przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej decyzji o pozbawieniach Krzyża lub jego utraty.” – i tutaj bym postawił kropkę, i to będzie wystarczające.</u>
<u xml:id="u-67.2" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Pkt 2: „Wzory: wniosku o nadanie Krzyża, wykazu przedstawionych wniosków, legitymacji potwierdzających nadanie Krzyża oraz jej wtórnika”, tu jest bez zmian. I pkt 3 też bez zmian.</u>
<u xml:id="u-67.3" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Tak, pan mecenas?</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#LegislatorSlawomirOsuch">Rozumiem, że w sumie jest przeoczeniem akurat pominięcie przez pana przewodniczącego: „oraz tryb postępowania w przypadku zgubienia lub zniszczenia odznaki Krzyża lub jego legitymacji”.</u>
<u xml:id="u-68.1" who="#LegislatorSlawomirOsuch">Chodzi o końcówkę pkt 1.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Tak jest, końcówka musi być.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#LegislatorSlawomirOsuch">To zostaje?</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Tak jest: „oraz tryb postępowania w przypadku zgubienia lub zniszczenia odznaki Krzyża lub jego legitymacji”.</u>
<u xml:id="u-71.1" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Nie słyszę sprzeciwu, zatem przyjmuję, że Komisja przyjęła art. 6 w zaproponowanym brzmieniu.</u>
<u xml:id="u-71.2" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Art. 7, czy są jakieś uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#LegislatorSlawomirOsuch">Jeszcze chcieliśmy wrócić do art. 6. Sygnalizujemy, że może być tu wątpliwość konstytucyjna, z uwagi na brak wytycznych. Wiadomo, że wytycznych nie da się wypracować ot tak w jednej chwili, bo to trzeba rzeczywiście skonsultować się także z organem, który potencjalnie będzie wykonawcą rozporządzenia, w jakim kierunku akurat pójdzie treść normatywna i o tę treść trzeba by uzupełnić jako wytyczne ten art. 6.</u>
<u xml:id="u-72.1" who="#LegislatorSlawomirOsuch">Rozumiem, że to jest do zrobienia w drugim czytaniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Możemy to zrobić w drugim czytaniu, ale w innych ustawach o odznaczeniach nie wszędzie są tak precyzyjne wytyczne.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#LegislatorSlawomirOsuch">Zgadza się, nie ma.</u>
<u xml:id="u-74.1" who="#LegislatorSlawomirOsuch">Dokładnie jest to powtórzenie przepisu upoważniającego z tej ustawy, o której już mówiłem, z 2003 r. o ustanowieniu Krzyża Zesłańców Sybiru. Tam nie ma tych wytycznych, ale jest domniemanie konstytucyjności, bo nikt się tym nie zainteresował. Natomiast lepiej zrobić to i…</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Dziękuję za tę uwagę.</u>
<u xml:id="u-75.1" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Jeśli ktoś z parlamentarzystów w drugim czytaniu zaproponuje, to będziemy to uzupełniać.</u>
<u xml:id="u-75.2" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Wracając do art. 7 – jeśli nie słyszę żadnych propozycji zmian to uznaję, że Komisja przyjęła w zaproponowanym brzmieniu art. 7.</u>
<u xml:id="u-75.3" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Teraz musimy jeszcze przyjąć jako całość. Jeżeli nie usłyszę głosu sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła całość tekstu, wraz z naniesionymi poprawkami i załącznikiem.</u>
<u xml:id="u-75.4" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-75.5" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">W takim razie pozostaje nam wyznaczenie posła sprawozdawcy.</u>
<u xml:id="u-75.6" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Bardzo proszę, pan poseł przewodniczący Krasulski.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#PoselLeonardKrasulski">Przepraszam, ale wydaje mi się rzeczą oczywistą, tak świetnie przewodniczącemu szło, że niech dalej ciągnie na sali sejmowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu to podziękuję i uznam, że Komisja upoważniła mnie do bycia posłem sprawozdawcą?</u>
<u xml:id="u-77.1" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Nie słyszę sprzeciwu, dziękuję.</u>
<u xml:id="u-77.2" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Na tym zamykam punkt pierwszy i ogłaszam trzydzieści minut przerwy – do 14.15, kiedy będziemy musieli zaopiniować, w punkcie drugim, panią konsul, która jest kandydatem na Konsula Generalnego RP do Lyonu.</u>
<u xml:id="u-77.3" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-77.4" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">[Po przerwie]</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Witam państwa serdecznie.</u>
<u xml:id="u-78.1" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Mając szacunek do czasu, jaki państwo mają do zagospodarowania, pokrótce powiem tylko – witając państwa na drugiej części naszego dzisiejszego posiedzenia, która będzie dotyczyła zaopiniowania kandydata na stanowisko konsula generalnego RP w Lyonie –minister spraw zagranicznych, pan Witold Waszczykowski poinformował nas, iż zamierza skierować na stanowisko Konsula Generalnego Rzeczypospolitej Polskiej w Lyonie panią Joannę Kozińską-Frybes.</u>
<u xml:id="u-78.2" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">W związku z tym serdecznie witam sekretarza w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, pana Jana Dziedziczaka i prosiłbym o przedstawienie osoby kandydatki.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanDziedziczak">Szanowny panie przewodniczący, szanowne panie i panowie posłowie, mam zaszczyt w imieniu pana ministra Witolda Waszczykowskiego zaprezentować państwu kandydata na konsula generalnego w Lyonie, panią Joannę Kozińską-Frybes.</u>
<u xml:id="u-79.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanDziedziczak">Pani Joanna Kozińska-Frybes urodziła się w Warszawie, ukończyła w 1985 r. studia, obroniła pracę magisterską pod tytułem „Świat widowisk prekolumbijskich”. W tym samym roku rozpoczęła studia pomagisterskie na Sorbonie w Paryżu, gdzie rok później uzyskała dyplom DEA w dziedzinie: języki, literatury i cywilizacje krajów hispanojęzycznych, oraz obroniła pracę na temat Sądu ostatecznego – spektaklu meksykańskiego z 1533 r.</u>
<u xml:id="u-79.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanDziedziczak">W trakcie pobytu w Paryżu, wraz z mężem Marcinem Frybesem, aktywnie uczestniczyła w powołaniu oraz działalności Komisji Europy Środkowej i Wschodniej utworzonej przy Światowej Siedzibie Międzynarodowego Ruchu Studentów Katolickich.</u>
<u xml:id="u-79.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanDziedziczak">W latach 1987-1989 prowadziła badania naukowe oraz wykłady dotyczące historii teatru religijnego w Ameryce Łacińskiej, w uniwersytetach, archiwach i bibliotekach we Francji, Hiszpanii, Meksyku, Gwatemali i Peru. W latach 1992-1993 pani Joanna Kozińska-Frybes pełniła funkcję sekretarza generalnego Polskiego Komitetu ds. UNESCO, była pierwszym sekretarzem PK ds. UNESCO po transformacji (przewodniczącym był pan profesor Jerzy Kłoczowski). W trakcie pełnienia funkcji zorganizowała między innymi Światową Konferencję „Edukacja dla Wszystkich”, z udziałem dyrektora generalnego UNESCO oraz konferencję „Pamięć świata”, która zainaugurowała program oraz światową listę UNESCO pod tym samym tytułem.</u>
<u xml:id="u-79.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanDziedziczak">W 1993 r. rozpoczęła misję ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego Rzeczypospolitej w Meksykańskich Stanach Zjednoczonych, którą z sukcesami pełniła do roku 1999. W Meksyku ponownie była pierwszym ambasadorem po transformacji. W tym czasie odbyła się pierwsza od bardzo wielu lat wizyta na szczeblu premiera, podczas której podpisano szereg istotnych umów dwustronnych. Doceniła też działalność Polonii meksykańskiej na rzecz pomocy „Solidarności” w okresie stanu wojennego. Czynnie uczestniczyła jako ambasador Rzeczypospolitej w pielgrzymce świętego Jana Pawła II do Meksyku. Pod koniec misji pełniła rolę dziekana korpusu dyplomatycznego. Odkryła oraz spowodowała opracowanie i przekazanie do polskich archiwów kolonii polskich uchodźców ze Związku Sowieckiego, lat 1944-1946, w Santa Rosa.</u>
<u xml:id="u-79.5" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanDziedziczak">Po powrocie do kraju objęła stanowisko dyrektora departamentu polityki kulturalno-naukowej. W tym czasie powstała koncepcja dyplomacji kulturalnej, pierwszy raport oraz, w jej ramach, kilka nowych instytutów kultury w formie agencji: Nowy Jork, Izrael, Lipsk, a także instytut Adama Mickiewicza. W 2001 r. minister spraw zagranicznych wyznaczył panią Joannę Kozińską-Frybes do pełnienia funkcji kierownika Konsulatu Generalnego w Barcelonie, w klasie konsula generalnego. Podczas pełnienia misji zrealizowała między innymi „Rok Polski w Katalonii”, jako fragment roku polskiego w Hiszpanii. Uczestniczyła również w przygotowaniach i realizacji udziału polskiej delegacji w szczycie europejskim 2002 r. oraz w szczycie procesu barcelońskiego, z udziałem prezydenta i premiera Rzeczypospolitej. Rozwinęła współpracę gospodarczą i akademicką.</u>
<u xml:id="u-79.6" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanDziedziczak">Po zakończeniu misji konsula, w 2006 r. objęła stanowisko zastępcy dyrektora Departamentu Konsularnego i Polonii MSZ a następnie – Departamentu Konsularnego. Była odpowiedzialna za zarządzanie kryzysowe migracji zarobkowej oraz konsulów honorowych. Organizowała między innymi ewakuację Polaków z Iraku oraz Gazy. Zajmowała się polskimi kapitanami i marynarzami porwanymi przez somalijskich piratów a także, niestety, nieudaną próbą uratowania życia polskiemu geodecie porwanego przez talibów w Pakistanie. Stworzyła podstawy zarządzania kryzysowego w MSZ, z których znaczna część stosowana jest do dzisiaj. Zainicjowała rządowy program „Bliżej pracy, bliżej Polski” na rzecz pomocy Rzeczypospolitej dla Polaków migrujących, w ramach którego zostały otwarte nowe urzędy w Wielkiej Brytanii oraz Islandii, a także wzmocnione w innych krajach Europy Zachodniej. Zorganizowała pierwszy, jak dotąd jedyny, Światowy Zjazd Konsulów Honorowych w Warszawie, w którym uczestniczyło ponad dwieście osób z całego świata.</u>
<u xml:id="u-79.7" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanDziedziczak">W 2009 r. została ponownie konsulem generalnym Rzeczypospolitej, tym razem w Los Angeles, sprawowała funkcję w okręgu o powierzchni 60% terytorium Stanów Zjednoczonych, z Polonią liczącą ponad dwa miliony osób. Czynnie współpracowała z dziewięcioma konsulami honorowymi. W okręgu organizowała regularnie dyżury konsularne we wszystkich stanach zamieszkałych przez Polaków, aktywnie wspierała szkolnictwo polonijne, harcerstwo oraz wszelką działalność organizacji polonijnych okręgu. Stworzyła Polonijną Radę Konsultacyjną opartą na komisjach eksperckich. Wspierała rozwój relacji polsko-żydowskich, za co została nagrodzona specjalną nagrodą American Jewish Committee. Była zaangażowana w rozwój i współpracę w zakresie IT, gier komputerowych, filmów, przemysłów kreatywnych, przemysłu lotniczego, przemysłu elektrycznego, w tym poszukiwań gazu łupkowego w Polsce. Sprawowała także polską prezydencję unijną.</u>
<u xml:id="u-79.8" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanDziedziczak">Po powrocie z placówki w 2013 r. została powołana na stanowisko zastępcy dyrektora Departamentu Współpracy z Polonią i Polakami za Granicą. W trakcie pełnienia funkcji była odpowiedzialna za organizację, przeprowadzanie i rozliczanie dotacji w ramach konkursu … na sumę ponad 60 mln zł. Wprowadziła między innymi zasadę finansowania projektów wieloletnich w zakresie edukacji, mediów polonijnych oraz infrastruktury polonijnej. Z chwilą decyzji o powrocie środków do Senatu, przygotowała mechanizm działania w tej sprawie a wszystkie dotacje udzielane przez MSZ zostały ostatecznie rozliczone. Doprowadziła do końca projekt „Atlasu Polonii”, w ramach posiadanych narzędzi informatycznych. Zainicjowała koordynację i współpracę instytucji publicznych w zakresie wspierania muzeów, bibliotek i archiwów polskich poza granicami, współpracę z GUS, w zakresie bazy danych organizacji polonijnych na świecie, a także ostatni międzyresortowy projekt opracowania strategii nauczania i promocji języka polskiego na świecie – projekt bez precedensu, z efektami, którego mamy ogromne nadzieje.</u>
<u xml:id="u-79.9" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanDziedziczak">Za niewątpliwy wkład pracy wniesiony w funkcjonowanie całej służby zagranicznej, w 2008 r. minister spraw zagranicznych nadał pani Joannie Kozińskiej-Frybes stopień dyplomatyczny ambasadora tytularnego. Jest mężatką, ma jedno dziecko. Włada biegle językiem angielskim, hiszpańskim, francuskim oraz, komunikatywnie, portugalskim i rosyjskim.</u>
<u xml:id="u-79.10" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanDziedziczak">Szanowni państwo, w imieniu pana ministra Witolda Waszczykowskiego, ale i w swoim również, jako osoba mająca przyjemność przez te 10 miesięcy współpracować z panią dyrektor (jak wiemy, nadzoruję w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Departament Współpracy z Polonią i Polakami za Granicą, którego pani Kozińska-Frybes jest wicedyrektorem) chciałbym z przyjemnością zarekomendować państwu panią Joannę Kozińską-Frybes na stanowisko konsula generalnego Rzeczypospolitej w Lyonie.</u>
<u xml:id="u-79.11" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanDziedziczak">Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Dziękuję, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-80.1" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Zanim oddam państwu, paniom i panom posłom głos, chciałbym spytać panią Joannę Kozińską-Frybes, czy miałaby coś do dodania do tego bardzo obszernego przedstawienia pani osoby?</u>
<u xml:id="u-80.2" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Kandydatka na stanowisko konsula generalnego RP w Lyonie Joanna Kozińska-Frybes:</u>
<u xml:id="u-80.3" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, oczywiście, o sobie opowiadać nie będę, natomiast – jeśli państwo pozwolą – chciałabym powiedzieć ze dwa słowa o tym, co – być może – mnie czeka, jak mniej więcej sobie to wyobrażam, jeśli chodzi o te prace w Konsulacie Generalnym w Lyonie.</u>
<u xml:id="u-80.4" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Otóż, przede wszystkim, muszę powiedzieć, że jestem zaszczycona, że przed tą Komisją staję, ale z drugiej strony jest to taka przyjemność i smutek rozstania, bo jako wicedyrektor departamentu polonijnego stawałam przed nią już od jakiegoś czasu, z wieloma z państwa współpracuję od dosyć dawna. W związku z tym jest to nowe wyzwanie życiowe, ale na pewno, jeśli państwo zdecydują, że jestem godna powierzenia tej funkcji, to pewnie w najbliższym czasie będzie to nasze jedno z ostatnich spotkań.</u>
<u xml:id="u-80.5" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Powiem też tak, że jestem dyplomatą takim politycznym, bo byłam skądinąd ambasadorem i różne funkcje w MSZ pełniłam, natomiast myślę, że z powołania jestem „konsularnikiem”, to znaczy, że – po prostu – mam przekonanie do tego, że dobry „konsularnik” pomaga ludziom i to przynosi praktycznie największą satysfakcję. Natomiast spoczywa na nas ogromna odpowiedzialność, dlatego, że jeśli ambasador coś złego zrobi to w dzisiejszych czasach, tak naprawdę – w najgorszym wypadku – wyleci z pracy, bo wojny nie wywoła, ale jeżeli „konsularnik” zrobi coś złeg,o to do końca życia nie wybaczy sobie, że komuś nie pomógł.</u>
<u xml:id="u-80.6" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Wydaje mi się, że to jest taka duża różnica. Dla mnie jest to bardzo ważna różnica, bo to, że my mamy właśnie taką funkcję misyjną jest szalenie ważne, tak że dla mnie to jest taki powrót do bliskiej współpracy, rzeczywiście, z ludźmi w terenie.</u>
<u xml:id="u-80.7" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Nie mówiąc już o tym (to, co pan minister mówił), że jest to pewnego rodzaju powrót do korzeni, dlatego, że wiele lat spędziłam we Francji jako Polonia, w czasie, kiedy byliśmy do pewnego stopnia zmuszeni tam być, bo mój mąż był internowany, wyleciał z uniwersytetu i znaleźliśmy się w tym czasie we Francji.</u>
<u xml:id="u-80.8" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Jeżeli chodzi o sam okręg, to też trzeba zwrócić uwagę, że jest to praktycznie połowa Francji, chociaż ta największa grupa polonijna znajduje się na północy, w okolicy Nord-Pas-de-Calais, natomiast tutaj jest jednak około 200 tysięcy osób. Myślałam, że w porównaniu ze Stanami Zjednoczonymi, co to jest 200 tys. osób (200 tys. a 2 mln) jest to niewielka grupa, natomiast jeżeli pomyślimy np. o Litwie to na Litwie też jest 200 tys., to znaczy ta liczba Polaków w okręgu konsularnym niewątpliwie zyskuje tutaj i, rzeczywiście, stanowi pewnego rodzaju wyzwanie.</u>
<u xml:id="u-80.9" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Myślę, że warto zwrócić uwagę na to czym jest Francja w polskiej polityce zagranicznej, dosłownie za kilka dni, bo 13 października odbędą się VI konsultacje międzyrządowe, którym najprawdopodobniej będą przewodzili prezydenci Rzeczypospolitej i Francji. Francja jest znaczącym graczem na scenie międzynarodowej, ale tak samo w relacjach bilateralnych, w związku z tym to się powtarza i przekłada również na nasze kontakty bezpośrednie z Francją, i również kontakty polonijne. Mamy tam dużą grupę pracowników migrujących, którymi się zajmujemy. Mamy praktycznie wszystkie grupy, bardzo ciekawe zresztą, po Powstaniu Listopadowym, kiedy powstańcy byli rozlokowywani, żeby nie stanowili elementu wywrotowego dla Francji, w związku z tym oni byli rozlokowywani w różnych miejscach, między innymi są ślady takich rozlokowań w okręgu konsularnym, w okolicy Besançon właśnie osób, które tam zostały i teraz są ich potomkowie. W związku z tym, jest to szalenie zróżnicowana grupa osób. Oczywiście trzeba do tego dodać turystów, którzy licznie odwiedzają nie tylko Lazurowe Wybrzeże, ale tak samo Alpy. Jest to związane z wypadkowością i z wydarzeniami losowymi i tym konsulat się zajmuje.</u>
<u xml:id="u-80.10" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Jakie są wyzwania tego konsulatu? Otóż, przede wszystkim, są to wyzwania konsularne. Wyzwania konsularne to są zarówno paszportowe, jak i prawne, bo to jest ta grupa osób, które potrzebują cały czas dokumentów i podtrzymywania swoich więzi z Polską, ale to są tak samo wyzwania związane z opieką konsularną. Chcę zwrócić uwagę na to, że jest to w Europie jeden z najbardziej w tej chwili zagrożonych (przynajmniej tak się uważa) regionów atakami terrorystycznymi, w związku z tym niewątpliwie ten konsulat na tego typu ewentualności musi być przygotowany i dlatego kwestia opieki konsularnej jest szalenie istotna.</u>
<u xml:id="u-80.11" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Jeżeli chodzi o takie wyzwania polonijne, które tam mamy, to jest tam około siedemdziesięciu organizacji, powiedzmy pięćdziesiąt działa w miarę aktywnie, ale o tyle jest ciekawa ta struktura, że one właściwie działają niezależnie, jest to działalność lokalna i taką trzeba podtrzymywać. Większość tych organizacji nie należy do tych organizacji parasolowych z północy Francji (bo są takie dwie na północy Francji, które świetnie funkcjonują) to mogą być organizacje kulturalne, jest tam nawet drużyna harcerska w Aix-en-Provence, która się nazywa „Ścieżka”. W związku z tym wspieranie tej działalności lokalnej różnego pochodzenia Polaków, różnych pokoleń tych Polaków i różnych zainteresowań, jest to niewątpliwie bardzo, bardzo ciekawe wyzwanie.</u>
<u xml:id="u-80.12" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Działa tam, oczywiście, misja katolicka, jest dwudziestu paru księży, jest nawet takie spotkanie Związku Katolickiego Południowej Francji, które się odbywa rokrocznie na południu Francji. Są szkoły, jest szkolny punkt konsultacyjny w Lyonie, ale jednocześnie w Lyonie jest taka szkoła, która się nazywa Cité Scolaire Internationale, jest to szkoła, która została założona przy Interpolu, gdzie w sekcji polskiej jest 120 dzieci. W związku z tym w całym okręgu jest pomiędzy 400 a 500 dzieci. Sporo jest także szkół społecznych, które też wymagają wsparcia, więc to jest na pewno bardzo też ciekawe zadanie.</u>
<u xml:id="u-80.13" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Ważnym i ciekawym, w relacjach w ogóle polsko-francuskich, jest współpraca samorządowa, często oddzielamy tę współpracę samorządową od współpracy polonijnej i mówimy: samorządy, to nie Polonia. A to jest absolutna nieprawda, dlatego, że tam gdzie jest współpraca samorządowa to, najprawdopodobniej w 90% (oczywiście jeżeli nie są to dalekie Chiny, ale jeżeli chodzi o Europę), motorem tego typu współpracy był ktoś, kto albo w Polsce się urodził, albo w Polsce ma przyjaciół, albo z Polski pochodzi itd., itd. W związku z tym włączenie jakby i podtrzymywanie tejże współpracy jest dosyć istotne. Sam Lyon ma współpracę z Łodzią (w tym roku jest to 25 lat tejże współpracy) i, na przykład, Zakopane ma swoich dzielnic współpracę itd., itd. Tak więc myślę, że ta współpraca samorządowa też jest bardzo ciekawym wyzwaniem.</u>
<u xml:id="u-80.14" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Natomiast jeżeli chodzi o same wyzwania promocyjne to należy zwrócić uwagę, że południe Francji, szczególnie Rodan-Alpy, to są regiony bardzo rozwinięte. W Tuluzie jest Airbus, jest tam dużo instytucji akademickich i naukowych, w związku z tym, ja się bardzo cieszę, bo ostatnio usłyszałam, że ma powstać w Lyonie filia Izby Handlowej Polsko-Francuskiej, która istnieje w Paryżu i ma być jej filia w Lyonie ze względu właśnie na tę działalność gospodarczą. Nasze autobusy solarisy jeżdżą po Awinionie, w związku z tym mamy tam trochę tego typu kontaktów.</u>
<u xml:id="u-80.15" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Myślę, że absolutnym wyzwaniem promocyjnym, tak samo dla Polski będzie rok 2019, kiedy to minie 100 lat od nawiązania stosunków dyplomatycznych i od de facto założenia konsulatu zarówno w Lyonie, jak i w Marsylii (w 1919 r. były nominacje Piłsudskiego). W związku z tym myślę, że odzyskanie stuletniej historii jest jakimś punktem wyjścia, żeby odświeżyć historię, która w relacjach polsko-francuskich w ogóle odgrywa ogromną rolę.</u>
<u xml:id="u-80.16" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Nie będę też ukrywała, że mam jeszcze kilka wyzwań takich infrastrukturalnych, otóż jest tam budynek, który został zbudowany w latach 70., który jest pięknym budynkiem z zewnątrz, natomiast wewnątrz od dawna nie był remontowany, w związku z tym moja funkcja inżyniera budowlanego przy funkcji konsularnej będzie niewątpliwie rozwinięta.</u>
<u xml:id="u-80.17" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-80.18" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Dziękuję, pani serdecznie.</u>
<u xml:id="u-80.19" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Mam pytanie do pań i panów posłów, czy są jakieś pytania do pani Joanny Kozińskiej-Frybes?</u>
<u xml:id="u-80.20" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#PoselTomaszJaskola">Szanowny panie przewodniczący, panie ministrze, szanowna pani kandydat na wielce szanowne stanowisko konsula Rzeczypospolitej, pewnie pan minister będzie miał do mnie troszkę pretensji, ale chciałbym zadać dwa pytania.</u>
<u xml:id="u-81.1" who="#PoselTomaszJaskola">Jaki jest pani stosunek do tego, że w MSZ jest ponad setka ludzi, którzy mają bardzo niechlubną kartę i znajdują się w zasobach MSZ – niechlubną kartę bycia tajnymi współpracownikami Służby Bezpieczeństwa? O pani stosunek, chciałbym zapytać, do takich osób, które w zasobach kadrowych MSZ się znajdują, a byli tajnymi współpracownikami Służby Bezpieczeństwa.</u>
<u xml:id="u-81.2" who="#PoselTomaszJaskola">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-81.3" who="#PoselTomaszJaskola">Kandydatka na stanowisko konsula generalnego RP w Lyonie Joanna Kozińska-Frybes:</u>
<u xml:id="u-81.4" who="#PoselTomaszJaskola">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-81.5" who="#PoselTomaszJaskola">Pytanie rzeczywiście jest trochę zaskakujące, dlatego, że ja, jak pan słyszał, od pewnego czasu jestem urzędnikiem służby cywilnej, w związku z tym akceptuję decyzje moich przełożonych i zupełnie ani nie śmiem ich krytykować (a tym bardziej na forum komisji sejmowej), ani wypowiadać komentarzy na ten temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#SekretarzstanuwMSZJanDziedziczak">Jeśli mogę też wypowiedzieć się w tej kwestii, znaczy po pierwsze, my oceniamy to bardzo negatywnie. Osobiście odwołałem już kilku, więcej niż kilku, tajnych współpracowników Służby Bezpieczeństwa i myślę, że ten problem się w tej kadencji rozwiąże, tak bym to powiedział.</u>
<u xml:id="u-82.1" who="#SekretarzstanuwMSZJanDziedziczak">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-82.2" who="#SekretarzstanuwMSZJanDziedziczak">Oczywiście, jeśli chodzi o panią ambasador, która jest dzisiejszym kandydatem, pani ambasador była związana ze środowiskiem opozycji demokratycznej a nie komunistycznej.</u>
<u xml:id="u-82.3" who="#SekretarzstanuwMSZJanDziedziczak">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-83.1" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Pani poseł Fabisiak, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-84.1" who="#PoselJoannaFabisiak">Też mam pytanie nietypowe.</u>
<u xml:id="u-84.2" who="#PoselJoannaFabisiak">Usłyszeliśmy rekomendację pana ministra, rekomendację pełną bardzo wartościowych faktów. Zawsze zadaję takie pytanie, jakie są słabe strony kandydata, pani dyrektor, pani ambasador, bo jest to bardzo ważne, aby człowieka ktoś przedstawiał w świetle najlepszym a sam człowiek przedstawiał także swoje słabe strony?</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Nie wiem, do kogo te pytanie jest skierowane?</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Pytanie jest skierowane do pani dyrektor.</u>
<u xml:id="u-86.1" who="#PoselJoannaFabisiak">Kandydatka na stanowisko konsula generalnego RP w Lyonie Joanna Kozińska-Frybes:</u>
<u xml:id="u-86.2" who="#PoselJoannaFabisiak">Tak, muszę powiedzieć, że z tego punktu widzenia się nad tym nie zastanawiałam, tak że będę improwizować.</u>
<u xml:id="u-86.3" who="#PoselJoannaFabisiak">Mam nadzieję, że moją wadą nie jest rutyna, to znaczy, ja już mam dosyć duże doświadczenie i bardzo ważne jest, żebym tam pojechała i żebym słuchała tego co się dzieje. Żebym nie uważała, że wiem, żebym nie uważała, że to moje doświadczenie w trzech konsulatach i jednej ambasadzie i w paru departamentach predestynuje mnie do tego, żeby wypowiadać sądy i decydować.</u>
<u xml:id="u-86.4" who="#PoselJoannaFabisiak">Myślę, że dla każdego, kto ma już jakieś doświadczenie, ten grzech rutyny jest niebezpieczeństwem. Ważne, żebyśmy sobie zdawali z tego sprawę i żebyśmy o tym myśleli. Żebyśmy myśleli o nowych misjach zawsze z pokorą, ale myślę, że to jest takie największe wyzwanie. Ja bym nie chciała, żebym była przyjmowana jako osoba, która po prostu przyjeżdża i wszystko wie, i wszystko decyduje, itd., itd., ludzi trzeba słuchać.</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-87.1" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Pani Fabisiak jeszcze ma pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-88.1" who="#PoselJoannaFabisiak">Bardzo życzę pani właśnie takiej postawy, bowiem to chyba najważniejsza cecha konsula, aby umiał słuchać ludzi. Tym bardziej, że teren w którym będzie pani sprawowała swoją zaszczytną funkcję, mimo, że może nie jest tak wielki jak ten amerykański, nie jest łatwym terenem, jest zróżnicowany, w sensie przekonań ludzkich i opinii.</u>
<u xml:id="u-88.2" who="#PoselJoannaFabisiak">Życzę pani tego, aby potrafiła pani dostrzec te różne opinie, te różne wartości, które będą przedstawiali w przyszłości przedstawiciele Polonii, bo z całą pewnością przygotowanie ma pani doskonałe. Będąc w Meksyku, też chciałabym to przekazać, usłyszałam od ludzi właśnie wiele ciepłych słów i przekazuję tę opinię.</u>
<u xml:id="u-88.3" who="#PoselJoannaFabisiak">Natomiast powiem też, że osobiście jako poseł współpracujący, myślę, że różne wychodziły rzeczy, które były szczególnie przy podziale środków i właśnie przy tych rozmowach wychodziło różnie. Stąd sądzę, że tak bardzo ważne jest to, aby słuchać przedstawicieli Polonii, ale z różnych ugrupowań i mających różne poglądy. Czego, tak jak powiedziałam na początku, bardzo pani konsul, pani dyrektor i pani tytularnej ambasador życzę.</u>
<u xml:id="u-88.4" who="#PoselJoannaFabisiak">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-89.1" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Chciałbym tylko zauważyć, może tak zbyt szowinistycznie, ale usatysfakcjonowanie pani Fabisiak to naprawdę bardzo dużo. A pani gratuluję, że pani potrafi tak świetnie (ale tylko kobieta to potrafi) przekuć rzekomą swoją słabość w zaletę.</u>
<u xml:id="u-89.2" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Gratuluję pani serdecznie.</u>
<u xml:id="u-89.3" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Natomiast chciałbym się spytać państwa, czy są jeszcze jakieś pytania? Jeśli nie ma. to chciałbym panią serdecznie poprosić o chwilowe opuszczenie sali. Gości też.</u>
<u xml:id="u-89.4" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">[…]</u>
<u xml:id="u-89.5" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Mam ogromną przyjemność, pani Joanno (że tak się wyrażę, przepraszam bardzo), że zakomunikuję pani, iż jednogłośnie została pani zarekomendowana i z poparciem całej Komisji.</u>
<u xml:id="u-89.6" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Gratuluję pani serdecznie.</u>
<u xml:id="u-89.7" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Kandydatka na stanowisko konsula generalnego RP w Lyonie Joanna Kozińska-Frybes:</u>
<u xml:id="u-89.8" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-89.9" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Panie ministrze, pozwolę sobie wręczyć, w imieniu przewodniczącego…</u>
<u xml:id="u-89.10" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Tym samym serdecznie państwu dziękuję, kończymy posiedzenie Komisji.</u>
<u xml:id="u-89.11" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>