text_structure.xml
27.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Szanowni państwo, witam serdecznie na dzisiejszym posiedzeniu Komisji. W porządku obrad mamy rozpatrzenie wniosków i poprawek zgłoszonych w drugim czytaniu do projektu ustawy o zmianie ustawy o służbie cywilnej oraz niektórych innych ustaw, druki nr 119 i 143. I punkt drugi to pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego. Czy są uwagi do porządku obrad? Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselMarekWojcik">Panie przewodniczący, proponuję zamianę kolejności rozpatrywanych punktów, dlatego że prawdopodobnie, jeżeli zostanie uwzględniona propozycja prezydium, po zakończeniu pierwszego czytania rządowego projektu ustawy o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego zostanie powołana podkomisja. W związku z tym rozpatrzenie tego punktu na pewno nie zajmie nam dużo czasu, natomiast myślę, że rozpatrywanie przez Komisję poprawek zgłoszonych w drugim czytaniu może trochę czasu zająć.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Panie przewodniczący, prosiłbym jednak o wycofanie się z tego wniosku, ponieważ jest to pierwsze czytanie. Jest z nami pan minister Witold Kołodziejski, nie wiem, czy będzie pani minister Anna Streżyńska, której nie widzę, ale będzie przedstawiony cały projekt, następnie będzie tura pytań, a państwo legislatorzy z naszego sejmowego biura muszą przygotować sprawozdanie z przyjęcia lub odrzucenia poprawek do ustawy o służbie cywilnej. Jeżeli chodzi o pierwsze czytanie projektu ustawy o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego, to mamy czas do 12 stycznia, natomiast w przypadku pierwszego punktu czas nas goni, stąd moja prośba. Rozumiem, że pan przewodniczący przychyla się do mojego wniosku.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Szanowni państwo, przechodzimy do realizacji dzisiejszego porządku obrad, czyli do rozpatrzenia wniosków i poprawek zgłoszonych w drugim czytaniu. Został przygotowany dokument zbiorczy zawierający wszystkie poprawki, które zostały zgłoszone przez chyba wszystkie kluby parlamentarne podczas drugiego czytania. Poprawki są poukładane zgodnie z kolejnością artykułów nowelizacji, oczywiście z wyjątkiem najdalej idącego wniosku klubu PO o odrzucenie projektu ustawy w całości.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Chodzi o zmianę kolejności? Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselMarekWojcik">Dziękuję bardzo. Mój pierwszy wniosek dotyczył, według mnie, usprawnienia pracy Komisji, ale oczywiście jeżeli wolą pana przewodniczącego jest inne rozpatrywanie, to tamten wniosek proszę uważać za niebyły. W takim razie rozumiem, że jesteśmy w punkcie pierwszym, czyli przy rozpatrzeniu poprawek zgłoszonych w drugim czytaniu. Otóż w tym punkcie chciałbym złożyć wniosek o odroczenie posiedzenia do czasu przesłania do Wysokiej Komisji stanowiska rządu. Pani minister Beata Kempa dziś w swoim wystąpieniu z mównicy sejmowej mówiła, że takie stanowisko rządu jest przygotowywane, w związku z czym, skoro trwają prace nad przygotowaniem takiego stanowiska, nie chcielibyśmy, żeby zostało to zmarnowane z powodu zbyt szybkiego przyjęcia ustawy. Pani minister, stanowisko rządu na pewno sporo do naszych prac by wniosło. Uważam, że jeśli zaczekamy na to stanowisko, to będzie to zasadne z punktu widzenia jakości naszej pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MinisterczlonekRadyMinistrowszefKancelariiPrezesaRadyMinistrowBeataKempa">Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, ponieważ jest to projekt poselski, stanowisko rządu nie wiąże państwa posłów. Jest to stanowisko wobec ustawy i uważam, że nie ma takiej potrzeby, żeby zwlekać z pracami nad tym projektem. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Proszę bardzo, pan przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselMarekWojcik">Podtrzymuję swój wniosek. Zaznaczę tylko, że poseł ma mandat wolny, w związku z czym nawet stanowiskiem rządu nie jest związany, natomiast chciałem poczekać, aż państwo zakończą swoje prace w KPRM związane z opiniowaniem tego projektu. Podtrzymuję swój wniosek o odroczenie rozpatrywania tego punktu i mam nadzieję, że za chwilę przystąpimy do głosowania w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Rozumiem, że wniosek przeciwny?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselJerzyMeysztowicz">Nie, nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Nie? W takim razie w jakiej… Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselJerzyMeysztowicz">Chciałem tylko poprzeć to uzasadnienie, bo skoro wszystkie ustawy, które w tej chwili otrzymujemy, to są ustawy poselskie, to myślę, że rząd może się wykazać jakąkolwiek inicjatywą i przedstawić na posiedzeniu Komisji przynajmniej opinię rządową. Zdaje się, że rząd nie ma zbyt dużo pracy, gdyż wszystkie ustawy są ustawami poselskimi.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Jeszcze pani poseł Anna Siarkowska i potem pani poseł Janyska.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselAnnaMariaSiarkowska">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, ja również chciałabym w imieniu posłów naszego klubu wnieść o odroczenie rozpatrywania tego projektu z tego względu, że dopiero teraz, na posiedzeniu, otrzymaliśmy zbiorcze zestawienie wszystkich poprawek, które zostały zgłoszone w imieniu klubów, i w związku z tym nie mieliśmy możliwości się z nimi zapoznać. Wobec tego uważam, że zasadne jest, aby dać posłom choć chwilę czasu na to, żeby mogli z tymi poprawkami się zapoznać. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Mam wrażenie, że te poprawki są doskonale znane wszystkim klubom. Proszę, pani poseł Janyska.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselMariaMalgorzataJanyska">Panie przewodniczący, ja tylko chciałam wzmocnić przekaz moich przedmówców. Poprawki są znane na pewno tym, którzy je składali, autorom, natomiast nie jesteśmy w stanie w tej chwili z całą odpowiedzialnością podjąć decyzji w głosowaniach, biorąc pod uwagę konsekwencje niektórych naszych poprawek w stosunku do innych poprawek, gdyż wyniki głosowania mogą być bardzo różne. To jest pierwszy argument. A drugi argument jest taki, że pani minister podczas dyskusji w trakcie drugiego czytania powiedziała dosłownie, cytuję: „Nie ma stanowiska rządu, ono się tworzy, konsultacje rozpoczęliśmy lub rozpoczniemy.”. W związku z tym pani minister uważa, że stanowisko rządu i przeprowadzenie konsultacji są ważne, dlatego myślę, że spokojnie możemy na to poczekać, bo stanowisko rządu jest bardzo istotne przy rozpatrywaniu tej ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, pani poseł Andżelika Możdżanowska.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselAndzelikaMozdzanowska">Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, myślę, że rzeczywiście powinna być przerwa, żeby można było zapoznać się z poprawkami, ponieważ kilka godzin wcześniej mieliśmy sprawozdanie Komisji, które jest już nieaktualne. Tak jak powiedział pan przewodniczący, zaproponowane poprawki całkowicie będą zmieniały ustawę o służbie cywilnej i to jest niezwykle ważne. Do czasu pojawienia się stanowiska rządu prosimy o przerwę.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Proszę bardzo, pani minister Beata Kempa.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#MinisterczlonekRadyMinistrowszefKPRMBeataKempa">Bardzo dziękuję. Szanowni państwo, chciałabym, żebyście mieli pełny obraz. Pan zarzucił, że rząd nie wykazuje jakiejkolwiek inicjatywy. Pragnę uprzejmie powiedzieć – aczkolwiek być może jest to dla pana zbyt skromne – że jestem tu jako przedstawiciel rządu i służę państwu każdą informacją, podobnie jak służyłam państwu informacją na posiedzeniu plenarnym, zarówno podczas pierwszego czytania, jak i drugiego. Przytaczacie państwo ten sam argument co podczas pierwszego posiedzenia Sejmu, podczas pierwszego czytania, kiedy o kwestii dotyczącej stanowiska rządu również uprzejmie wspomniałam – proszę zajrzeć do stenogramu. Zatem jestem do dyspozycji i przypomnę, że w poprzednich latach, w latach 2007–2015, do projektów poselskich również nie było stanowiska rządu bądź rząd nie zdążył ze stanowiskiem, zanim większość PO–PSL takie ustawy uchwaliła. Zatem jeszcze raz powtarzam, nie jest to wiążące.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Dziękuję. Czy pani poseł Maria Małgorzata Janyska chce jeszcze wzmocnić swój wniosek? Zostało to już pięciokrotnie powtórzone.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselMariaMalgorzataJanyska">Bardzo krótko, panie przewodniczący, jesteśmy tu i teraz – chciałam odpowiedzieć pani minister – i ten projekt ustawy mamy dzisiaj do procedowania. Poza tym chciałabym osobiście, i myślę, że wiele osób również, poznać stanowisko rządu, a nie opinię pani minister. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Dobrze, dziękuję. Był wniosek formalny pana posła Marka Wójcika – rozumiem, że bez określenia daty, tylko do czasu przygotowania stanowiska rządu.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Kto z pań i panów posłów jest za tym wnioskiem? Dziękuję bardzo. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto wstrzymał się od głosu? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#SekretarzKomisjiJacekKarolak">16 głosów za, 15 głosów przeciw.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Przystępujemy do realizacji punktu drugiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoselMarekWojcik">16 głosów za, 15 przeciw.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">I co w związku z tym?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PoselMarekWojcik">Złożyłem wniosek formalny o odroczenie rozpatrywania punktu pierwszego.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Przepraszam, wybiegłem myślami w przyszłość i chciałem już przystąpić do rozpatrywania punktu drugiego.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Wniosek przeszedł stosunkiem głosów 16 za, 15 przeciw i 0 wstrzymujących się. W związku z tym oznacza to, że teraz przystępujemy do realizacji punktu drugiego. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Proszę bardzo pana ministra Witolda Kołodziejskiego o przedstawienie projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieCyfryzacjiWitoldKolodziejski">Szanowni państwo, chciałem zaprezentować projekt ustawy o ponownym wykorzystaniu danych z sektora publicznego, z domeny publicznej. Ustawa powstała…</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Przepraszam państwa, jeżeli nie są państwo zainteresowani tym punktem, to ogłaszam pół minuty przerwy na opuszczenie sali, a jeśli państwo zostają, to bardzo bym prosił, aby dać panu ministrowi możliwość przedstawienia ustawy.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Dziękuję, koniec przerwy. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#SekretarzstanuwMCWitoldKolodziejski">Szanowni państwo, przedstawiam projekt ustawy o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego. Ustawa powstała w wyniku implementacji dyrektywy Unii Europejskiej, którą parlament uchwalił w czerwcu 2013 r. Polska miała 2 lata na wprowadzenie tych regulacji do prawa krajowego, na implementowanie, czyli latem tego roku termin minął, w związku z czym mamy półroczne opóźnienie. Przyczyn tego opóźnienia było wiele, jedną z nich była konieczność dokładnych konsultacji treści naszej ustawy, treści nowej regulacji. Przypomnę, że te konsultacje zaczęły się praktycznie zaraz po uchwaleniu dyrektywy, jeszcze przed przetłumaczeniem jej na język polski, były przedprowadzane dwukrotnie, a przedkładany państwu projekt jest owocem kompromisu osiągniętego w tej kwestii.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#SekretarzstanuwMCWitoldKolodziejski">Jeśli chodzi o sam charakter ustawy i przedmiot, który ona reguluje, to rozszerza ona zakres dotychczas stosowany i zapisany w ustawie o dostępie do informacji publicznej. Tam mówiliśmy o prawie obywatela do dostępu do informacji publicznej, które wynika wprost z polskiej konstytucji, natomiast tu mówimy nie o samym dostępie, ale o ponownym wykorzystaniu informacji, które w tej domenie publicznej się znajdują. O ile ustawa zapewnia każdemu obywatelowi dostęp do pewnych kategorii informacji, to tutaj mówimy już o pewnej wartości dodanej, o wartości komercyjnej, rynkowej, bo chodzi również o podmioty rynkowe, które taką informację będą mogły wykorzystywać, a więc także przetwarzać. Jest to zgodne ze strategią rozwoju i budowy społeczeństwa informacyjnego. Ustawodawca liczy, że dzięki tego typu regulacjom będziemy mogli zapewnić obywatelom łatwiejszy, wszechstronniejszy i lepszy jakościowo dostęp do informacji czy do produktu wytworzonego z tej właśnie informacji.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#SekretarzstanuwMCWitoldKolodziejski">Szanowni państwo, jeszcze na chwilę wrócę do samej formy. Jest to odrębna ustawa. O ile poprzednie regulacje mieściły się w kategoriach regulowanych ustawą o dostępie do informacji publicznej, o tyle tutaj mamy osobny akt prawny właśnie ze względu na ten inny charakter, który ma znaczenie również gospodarcze.</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#SekretarzstanuwMCWitoldKolodziejski">Jeśli chodzi o rozszerzony zakres, który wprowadza ta ustawa – jeszcze raz wrócę do dyrektywy – implementacja jest na poziomie minimalnym, tzn. staraliśmy się nie rozszerzać zbytnio, na tyle na ile było to możliwe, wskazań zawartych w dyrektywie. Największą nowością, która pojawia się w ustawie, jest wprowadzenie dodatkowych kategorii, rozszerzenie wachlarza instytucji, które operowały danymi w domenie publicznej, o instytucje kultury, muzea, biblioteki i archiwa. W związku z tym najgorętszy spór czy największa dyskusja toczyła się właśnie na tym polu, stąd też duże zainteresowanie Komisji Kultury i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego właśnie tą kwestią. Chodziło o znalezienie pewnej równowagi między otwartością, dostępnością danych – a więc dóbr kultury, które w tej domenie publicznej się znalazły – a zagwarantowaniem przede wszystkim prawa do ochrony własności intelektualnej, prawa autorskiego, w szczególności jednomajątkowego, jak też prawa do zrozumienia specyfiki pewnej sytuacji, pewnych instytucji kultury, w posiadaniu których takie dane zostają. Mam tu na myśli chociażby archiwa mediów publicznych, czyli Telewizji Polskiej, radia publicznego, które zostały wyjęte spod tej regulacji – i to jest w ustawie wprost zapisane.</u>
<u xml:id="u-32.4" who="#SekretarzstanuwMCWitoldKolodziejski">Dyskusja na posiedzeniu Komisji Kultury była dosyć długa, odpowiadałem tam na zadawane pytania, ale jeżeli i państwo będziecie mieli jakieś szczegółowe pytania, to oczywiście jestem gotów udzielić informacji. Natomiast ze względu na charakter tej Komisji powiem, że ta zmiana ma dosyć fundamentalne znaczenie i dla polskich przedsiębiorców, i dla polskich obywateli, i dla obywateli UE. Wprowadzone regulacje wreszcie sankcjonują i dokładnie wskazują sposób i zasady, na jakich trzeba i można udostępniać do ponownego użycia posiadane dane, a jednocześnie odnoszą się do kwestii finansowych, dotyczą odpłatności za tego typu udostępnianie. Mamy nadzieję, że spowoduje to rozszerzenie zakresu usług, które się pojawią głównie na rynku cyfrowym.</u>
<u xml:id="u-32.5" who="#SekretarzstanuwMCWitoldKolodziejski">Ta ustawa nie jest skierowana i dedykowana specjalnie dla rynku usług elektronicznych, usług w Internecie, ale wszyscy wiemy, że tak naprawdę o tego typu dane chodzi. Na tę ustawę bardzo długo czekały również liczne organizacje pozarządowe, które będą mogły korzystać z tych danych, przetwarzać je i na tej podstawie prezentować treści nowej jakości, wygenerowane treści. Oczywiście istnieją ograniczenia, które dotyczą chociażby instytutów naukowych, bo instytuty naukowe niekoniecznie muszą chcieć w tak prosty sposób udostępniać swoje dane do przetwarzania. Jest to ich narzędzie pracy, jest to ich dorobek naukowy, intelektualny, dlatego chcą one jakby dyskontować to, co wytworzyły, i takie wyłączenia w tej ustawie się znajdują. Dodam tylko, że implementacja, która oczywiście wchodzi we wszystkich krajach, państwach członkowskich, jest jednym z kroków zmierzających do zbudowania jednolitego rynku cyfrowego, co oznacza, że będą i już są dostępne np. aplikacje, które umożliwiają eksplorowanie muzeum w Lourdes, muzeów londyńskich czy innych zasobów kultury pochodzących z domeny publicznej całego rynku europejskiego. Jest to dla nas niesłychanie istotne, dlatego cieszymy się, że taki kompromis udało się wygenerować.</u>
<u xml:id="u-32.6" who="#SekretarzstanuwMCWitoldKolodziejski">Wiem, że są jeszcze drobne uwagi, również legislacyjne, stąd dopracowanie tej ustawy przez podkomisję zapewne będzie wskazane, ale z tego co wiem, są to uwagi natury technicznej. W związku z tym liczę na szybkie uchwalenie, tym bardziej że, jak już mówiłem, mamy półroczne opóźnienie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Przystępujemy teraz do zadawania pytań. Bardzo bym prosił, żebyśmy każdemu klubowi dali możliwość zadania pytania w pierwszej kolejności, tak żeby można było proporcjonalnie ten głos zabierać. Kolejni posłowie z danego klubu będą mogli zabrać głos dopiero w drugiej turze. Bardzo proszę, pan przewodniczący Marek Wójcik.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PoselMarekWojcik">Panie ministrze, dziękuję za prezentację tego projektu. Myślę, że są to rozwiązania, których oczekujemy, dlatego że wszystkie kwestie związane z dostępem do informacji publicznej mogą być wykorzystywane do rozwijania różnego rodzaju usług cyfrowych. To jest na pewno coś, co pobudza innowacyjność polskich przedsiębiorców, zwiększa możliwość dostępu do danych, zwiększa kreatywność, w związku z czym z pewnością ta ustawa jest potrzebna. Myślę, że dobrze się stało, iż jest porozumienie w sprawie tego, aby ustawa nie była procedowana tu i teraz, bardzo szybko. Dzięki temu, że zostanie ona skierowana do podkomisji, nad konsekwencjami każdego z rozwiązań będzie można się zastanowić, dlatego że dla rynku czy z punktu widzenia dostępu rynku, a czasem z punktu widzenia ochrony praw twórców to są rzeczy bardzo istotne. W związku z tym myślę, że gruntowne pochylenie się nad tym projektem będzie ważne. Myślę, że nie będzie wielkiego sporu politycznego dotyczącego zaproponowanych rozwiązań. Liczymy na to, że ostatecznie zostanie wypracowany taki kompromis, który będą mogły poprzeć, mam nadzieję, wszystkie kluby w Sejmie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze pytania do pana ministra? Nie widzę zgłoszeń. W związku z tym, szanowni państwo, kończymy pierwsze czytanie i proponuję powołać podkomisję w składzie siedmioosobowym – 3 osoby z klubu PiS, 2 osoby z klubu PO, 1 osoba z klubu Kukiz’15 i 1 osoba z Nowoczesnej.pl. Rozumiem, że jest zgoda?</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#Gloszsali">Oprócz tego, że nie ma pl.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Przepraszam. A zmieniliście państwo nazwę? Nie było nigdy takiej? To przepraszam, nie wiem, dlaczego mi to przyszło do głowy.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Mamy porozumienie prezydium z panem przewodniczącym w sprawie tego, że klub PSL nie będzie reprezentowany w tej podkomisji, ale oczywiście zachowuje pełnię praw przy pracach nad sprawozdaniem podkomisji. W tych pracach będziemy już w pełnym składzie brali udział. Bardzo proszę o zgłaszanie kandydatów. Proszę bardzo, pani Anna Siarkowska.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PoselAnnaMariaSiarkowska">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Chciałabym zgłosić pana posła Bartosza Józwiaka.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PoselBartoszJozwiak">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Panie pośle, bardzo proszę – pan poseł Jerzy Meysztowicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PoselJerzyMeysztowicz">Chciałbym zgłosić pana posła Mirosława Suchonia z Nowoczesnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Dziękuję. Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PoselMiroslawSuchon">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo, pan przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PoselMarekWojcik">Dziękuję, panie przewodniczący. Chciałbym zgłosić panią poseł Annę Nemś i panią poseł Dorotę Rutkowską.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Dziękuję. Czy pani poseł Anna Nemś wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PoselAnnaNems">Wyrażam.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Czy pani poseł Rutkowska wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PoselDorotaRutkowska">Wyrażam.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Czyli pani poseł Anna Nemś, pani poseł Dorota Rutkowska, pan poseł Bartosz Józwiak oraz pan poseł Mirosław Suchoń, tak? I teraz z klubu PiS proponuję pana posła Jerzego Polaczka, pana posła Jarosława Krajewskiego i panią poseł Ewę Filipiak. Czy pani poseł wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PoselEwaFilipiak">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Dziękuję pięknie. Czy pan poseł Jerzy Polaczek wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PoselJerzyPolaczek">Wyrażam zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Czy pan poseł Jarosław Krajewski wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PoselJaroslawKrajewski">Tak, wyrażam zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Dziękuję uprzejmie. Kto z pań i panów posłów jest za wyborem podkomisji w przedstawionym składzie? Dziękuję bardzo. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję, jednogłośnie wybraliśmy podkomisję.</u>
<u xml:id="u-57.1" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Chcę tylko poinformować państwa, członków podkomisji, że do dnia 12 stycznia powinno być przygotowane sprawozdanie podkomisji. Jak już się państwo ukonstytuujecie, to tryb pracy… Słyszę propozycję – myślę, że to jest dobra propozycja – żeby zaraz po zamknięciu tego posiedzenia podkomisja się ukonstytuowała przy stoliku prezydialnym.</u>
<u xml:id="u-57.2" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Szanowni państwo, na tym zakończyliśmy rozpatrywanie punktu drugiego i teraz jest kwestia budżetu. Posiedzenie budżetowe odbędzie się 5 stycznia o godz. 9.00. Bardzo proszę zwrócić uwagę na esemesy i na informacje mailowe.</u>
<u xml:id="u-57.3" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Czy ktoś chciałby zabrać głos w sprawach różnych? Nie widzę zgłoszeń, zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>