text_structure.xml 68.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam posłów i zaproszonych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Porządek obrad otrzymali państwo na piśmie. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że porządek obrad został przyjęty. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Przechodzimy do rozpatrzenia pkt I porządku dziennego. Marszałek Sejmu, na podstawie art. 118 ust. 2 regulaminu Sejmu, skierował w dniu 11 czerwca br. zawiadomienie z druku nr 1801 do Komisji Spraw Zagranicznych celem zajęcia stanowiska co do zasadności wybranego przez Radę Ministrów trybu ratyfikacji Umowy między Rządem RP a Rządem Stanów Zjednoczonych w sprawie środków bezpieczeństwa służących ochronie informacji niejawnych w sferze wojskowej.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Czy pan minister zechciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">Przedmiotowa umowa została podpisana w Warszawie 8 marca br. Jej regulacje dotyczą współpracy właściwych polskich organów z ich amerykańskimi partnerami w zakresie wymiany i wzajemnej ochrony przekazywanych informacji niejawnych.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">Jednocześnie będzie ona stanowić podstawę prawną do zawierania porozumień wykonawczych i umów niższej rangi. W odróżnieniu od zawartych do tej pory umów tego typu z innymi państwami umowa ze Stanami Zjednoczonymi odnosi się do informacji niejawnych wytwarzanych lub wymienianych w sferze wojskowej. Ograniczenie to zostało wprowadzone na wniosek strony amerykańskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">Przedmiotowa umowa umożliwi nawiązanie bliższej współpracy w zakresie obronności, gospodarki oraz zapewnienia bezpieczeństwa wewnętrznego i zewnętrznego. Wymiana informacji niejawnych w tych dziedzinach oraz ich ochrona jest warunkiem skuteczności działania właściwych organów obu państw.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">Zgodnie z art. 25 ust. 1 umowy, z dniem jej wejścia w życie utraci swoją moc obowiązujące Porozumienie między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie ochrony wojskowych informacji niejawnych, podpisane w Waszyngtonie 17 lutego 1995 r.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">Jest to spowodowane niezgodnością zapisów tego porozumienia z regulacjami zawartymi w ustawie z 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych. W związku z tym nie może ono nadal stanowić podstawy do wymiany informacji niejawnych między Polską a Stanami Zjednoczonymi.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">Wejście w życie niniejszej umowy powinno spowodować korzystne skutki polityczne oraz prawne, a współpraca oparta na niej przyczyni się do rozwoju gospodarczego obu państw.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">Zawarcie i ratyfikacja niniejszej umowy są zgodne z szerszymi działaniami podejmowanymi przez Polskę na arenie międzynarodowej, w tym z innymi umowami międzynarodowymi, których Polska jest stroną, w szczególności z Umową między Stronami Traktatu Północnoatlantyckiego o ochronie informacji, sporządzoną 6 marca 1997 r.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">Wejście w życie przedmiotowej umowy nie będzie wymagało wprowadzenia zmian w ustawodawstwie polskim. Jej uregulowania nie odbiegają bowiem od przepisów zawartych w ustawie o ochronie informacji niejawnych. Nie spowoduje ona dodatkowych skutków dla budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">Ze względu na to, że umowa nie wprowadza żadnych specjalnych zasad ochrony lub wymiany informacji niejawnych, innych niż określone w ustawie oraz ze względu na to, że nie zostały spełnione przesłanki, o których mowa w art. 89 ust. 1 oraz art. 90 Konstytucji RP, związanie Polski umową ze Stanami Zjednoczonymi w sprawie środków bezpieczeństwa służących ochronie informacji niejawnych w sferze wojskowej powinno nastąpić w trybie ratyfikacji, bez uprzedniej zgody wyrażonej w ustawie.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">Jednocześnie z uwagi na konieczność zapewnienia przepisom umowy charakteru prawa powszechnie obowiązującego, nie jest możliwe związanie RP przedmiotową umową w drodze zatwierdzenia.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">Wnoszę o przyjęcie zawiadomienia z druku nr 1801 bez zastrzeżeń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Czy są pytania w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselZbyszekZaborowski">Pan minister wspomniał o tym, że do tej pory obowiązywała inna umowa między oboma krajami. Nowa umowa stanowi również dostosowanie do polskiej ustawy o ochronie informacji niejawnych.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselZbyszekZaborowski">Co nowego wprowadza rozpatrywana dziś umowa? Co się zmienia? Skąd taki szybki tryb ratyfikacji?</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PoselZbyszekZaborowski">Często czekamy kilka lat zanim niektóre umowy zostaną przedłożone do ratyfikacji. W tym przypadku w ciągu trzech miesięcy od zawarcia umowy dochodzi do przedłożenia Sejmowi zawiadomienia o tzw. małej ratyfikacji.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PoselZbyszekZaborowski">Co umowa zmienia w stosunkach między Polską a Stanami Zjednoczonymi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PodsekretarzstanuwMSZJanuszStanczyk">Mogę się tylko cieszyć, że może budzić niepokój szybki tryb postępowania ratyfikacyjnego. Jeśli chodzi o umowy dwustronne, taki tryb powoli staje się regułą. Dokładamy wszelkich starań, żeby czas między podpisaniem umowy a wdrożeniem procedury zatwierdzenia bądź ratyfikacji nie przekraczał kilku miesięcy. Poruszamy się w obrębie rutynowej procedury. Nie ma żadnego nadzwyczajnego pośpiechu.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PodsekretarzstanuwMSZJanuszStanczyk">Jeśli chodzi o nowe elementy umowy, panie przewodniczący, chciałbym prosić o zabranie głosu dyrektora Piotra Potejko z Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#DyrektorDepartamentuOchronyInformacjiNiejawnychwAgencjiBezpieczenstwaWewnetrznegoPiotrPotejko">Jeżeli chodzi o nowe uregulowania, które zostały zawarte w umowie, wynikają one ze zmiany przepisów w Polsce w 1999 r. Mam na myśli zmianę ustawy z 1992 r., na bazie której zostało podpisane wcześniejsze porozumienie między Polską a Stanami Zjednoczonymi.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#DyrektorDepartamentuOchronyInformacjiNiejawnychwAgencjiBezpieczenstwaWewnetrznegoPiotrPotejko">Było to porozumienie bardzo wąskie w swoim zakresie. Nie obejmowało większości nowych przepisów zawartych w ustawie o ochronie informacji niejawnych z 1999 r. Zarówno stronie polskiej, jak i amerykańskiej chodziło o uregulowanie kwestii dotyczących bezpieczeństwa przemysłowego i związanej z tym wymiany informacji oraz nowoczesnych technologii, opartych na informacjach niejawnych.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#DyrektorDepartamentuOchronyInformacjiNiejawnychwAgencjiBezpieczenstwaWewnetrznegoPiotrPotejko">Chodziło o zapewnienie bieżącej współpracy pomiędzy firmami zarówno ze strony amerykańskiej, jak i polskiej, które realizują różnego rodzaju projekty rządowe, w ramach których wymieniane są informacje niejawne.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#DyrektorDepartamentuOchronyInformacjiNiejawnychwAgencjiBezpieczenstwaWewnetrznegoPiotrPotejko">Celem umowy jest również zapewnienie bezpieczeństwa osobowego, czyli możliwości udostępniania informacji niejawnych partnerom czy przedstawicielom zarówno jednego, jak i drugiego państwa na zasadach wzajemności i odpowiedniości klauzul oraz poświadczeń, które posiadają te osoby.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#DyrektorDepartamentuOchronyInformacjiNiejawnychwAgencjiBezpieczenstwaWewnetrznegoPiotrPotejko">Po 1999 r. zmieniły się również klauzule tajności. Porozumienie, które było wcześniej podpisane, nie uwzględniało zmiany klauzul. Obecna umowa reguluje te kwestie.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#DyrektorDepartamentuOchronyInformacjiNiejawnychwAgencjiBezpieczenstwaWewnetrznegoPiotrPotejko">Zmiany wynikają również z faktu, że ustawa z 1999 r. obejmuje najnowsze przepisy natowskie, które są regularnie wprowadzane w ramach naszego systemu obiegu informacji niejawnych. W umowie zawarte są najnowsze regulacje, żeby można było dostosować wymianę informacji do procedur natowskich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Czy są jeszcze pytania ze strony posłów? Nie ma zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Otrzymali państwo opinię eksperta sejmowego pani Agnieszki Grzelak, która nie kwestionowała przyjętego trybu ratyfikacji.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Proponuję, aby Komisja przyjęła sprawozdanie o niezgłaszaniu zastrzeżeń. Czy jest sprzeciw? Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Stwierdzam, że nikt z posłów nie zgłosił sprzeciwu co do trybu ratyfikacji umowy z druku nr 1801. Stwierdzam, że Komisja przyjęła sprawozdanie o niezgłaszaniu zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Przechodzimy do rozpatrzenia pkt II porządku dziennego, który obejmuje przesłuchanie kandydata na stanowisko ambasadora RP. Proszę pana ministra o przedstawienie kandydatury pana Krzysztofa Hinza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuwMSZJanuszStanczyk">Chciałbym przedstawić państwu osobę pana Krzysztofa Hinza. Z pełnym przekonaniem i zawodową satysfakcją pragnę zarekomendować państwu tę kandydaturę.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PodsekretarzstanuwMSZJanuszStanczyk">Kandydat na ambasadora RP w Boliwariańskiej Republice Wenezueli ma bogate doświadczenie zawodowego dyplomaty, odpowiednie przygotowanie merytoryczne, umiejętności analityczne i bogate doświadczenie.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PodsekretarzstanuwMSZJanuszStanczyk">Jest z wykształcenia iberystą. Przed wstąpieniem do służby dyplomatycznej był dziennikarzem prasowym, agencyjnym, radiowym. Specjalizował się w problematyce latynoamerykańskiej. Posługuje się biegle pięcioma językami obcymi – hiszpańskim, portugalskim, angielskim, francuskim i rosyjskim.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PodsekretarzstanuwMSZJanuszStanczyk">W latach 1998-2001 pełnił funkcję radcy ambasady w Hawanie. Wyróżnił się jakością swojej pracy. Zainicjował wówczas nasze działania dyplomatyczne związane ze wspieraniem na Kubie opozycji demokratycznej. Monitorował sytuację w zakresie praw człowieka. Brał udział we współpracy unijnej w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#PodsekretarzstanuwMSZJanuszStanczyk">Podjął szereg przedsięwzięć autorskich, które do dziś są kontynuowane, np. wydawany we własnym zakresie przez ambasadę biuletyn informacyjny w języku hiszpańskim. W zakresie jego kompetencji były sprawy polityczne, prasowe, kulturalne, gospodarcze, konsularne i polonijne.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#PodsekretarzstanuwMSZJanuszStanczyk">Od lipca 2001 r. do sierpnia 2005 r. był ambasadorem RP w Brazylii, koncentrując w swych działaniach uwagę przede wszystkim na rozwoju współpracy gospodarczej. W październiku 2001 r. wniósł osobisty wkład do negocjacji wykupu na korzystnych warunkach całego polskiego zadłużenia wobec Brazylii, wynoszącego wówczas prawie 3,5 mld USD.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#PodsekretarzstanuwMSZJanuszStanczyk">Wynegocjowana umowa międzyrządowa zamknęła ten drażliwy temat w stosunkach dwustronnych. Rząd Brazylii uhonorował ambasadora Krzysztofa Hinza dwoma wysokimi odznaczeniami – Narodowym Orderem Krzyża Południa i Wielkim Krzyżem Rio Branco.</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#PodsekretarzstanuwMSZJanuszStanczyk">Od października 2005 r. do chwili obecnej pan Krzysztof Hinz pełni funkcję zastępcy dyrektora Departamentu Ameryki, odpowiadając za kształtowanie polityki RP wobec państw Ameryki Łacińskiej i regionu Karaibów.</u>
          <u xml:id="u-8.8" who="#PodsekretarzstanuwMSZJanuszStanczyk">Podsumowując, z pełnym przekonaniem rekomenduję jego osobę na stanowisko ambasadora RP w Boliwariańskiej Republice Wenezueli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Proszę pana dyrektora o przedstawienie koncepcji swojej pracy na placówce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwBoliwarianskiejRepubliceWenezueliKrzysztofHinz">Zacznę od wspomnienia rodzinnego. Moja babcia zwykła mawiać: „Wracam stamtąd, dokąd ty idziesz”.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwBoliwarianskiejRepubliceWenezueliKrzysztofHinz">Często wspominam te słowa, kiedy myślę o Wenezueli. W konstytucji Boliwariańskiej Republiki Wenezueli zapisana jest wręcz kategoria rewolucji boliwariańskiej. Od ponad roku prezydent Hugo Chávez forsuje tzw. ideę socjalizmu XXI wieku, przy czym nikt nie wie, o co w tej koncepcji chodzi – ani sąsiedzi Wenezueli, ani analitycy międzynarodowi.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwBoliwarianskiejRepubliceWenezueliKrzysztofHinz">Można to ująć następująco. Jest to nawiązanie do utopijnych idei boliwariańskich, do Simona Bolivara – wyzwoliciela Ameryki sprzed 200 lat, przy czym traktowane w sposób bardzo wybiórczy. Nie jest to pełna ideologia Simona Bolivara, lecz wybrane jej elementy. Uznanie Bolivara za ojca niepodległości Wenezueli jest nie w pełni zgodne z historycznymi osądami prac i dokonań Bolivara, który w początkowym okresie wszak walczył o niepodległość całego regionu Nowej Grenady.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwBoliwarianskiejRepubliceWenezueliKrzysztofHinz">Dążenie do tworzenia sojuszu antyamerykańskiego czy też sojuszu całej Ameryki Łacińskiej w opozycji do USA kłóci się z ideami, przynajmniej z początkowej fazy, Simona Bolivara.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwBoliwarianskiejRepubliceWenezueliKrzysztofHinz">Wenezuela nie należy do priorytetowych partnerów Rzeczypospolitej w Ameryce Łacińskiej, ale trudno nie docenić jej roli w naszych stosunkach z tym regionem. Ze względu na problematykę bezpieczeństwa, na kwestie przestrzegania praw człowieka i zasad demokracji, Wenezuela jest obok Kuby tym spośród państw Ameryki Łacińskiej, na którym koncentruje się w największym stopniu uwaga Unii Europejskiej i USA.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwBoliwarianskiejRepubliceWenezueliKrzysztofHinz">Sytuacja w tym kraju jest istotnym elementem dialogu transatlantyckiego. Stanowi to dodatkowe wyzwanie dla naszej polityki.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwBoliwarianskiejRepubliceWenezueliKrzysztofHinz">Jeśli chodzi o sytuację w Wenezueli, zaniepokojenie obserwatorów wywołuje coraz większa koncentracja władzy w rękach prezydenta Hugo Cháveza, militaryzacja społeczeństwa, renacjonalizacja (ostatnio nawet pojawił się pomysł nacjonalizacji banków), zapowiedzi wywłaszczenia latyfundystów, ograniczanie swobody działania środków masowego przekazu, brak reprezentacji opozycji w parlamencie, a także dążenie do stworzenia systemu monopartyjnego i próby ograniczania możliwości działania organizacji pozarządowych. W tym kontekście można podać przykład perypetii organizacji Sumate.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwBoliwarianskiejRepubliceWenezueliKrzysztofHinz">Refleksja mojej babci wydaje się jak najbardziej słuszna. Skądś to znamy.</u>
          <u xml:id="u-10.8" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwBoliwarianskiejRepubliceWenezueliKrzysztofHinz">Jak przekłada się polityka wewnętrzna Wenezueli na relacje zagraniczne? Otóż obserwujemy dążenie do stworzenia sojuszu o podłożu antyamerykańskim, związki z Iranem, wspieranie irańskiego programu nuklearnego, związki z Białorusią i Rosją, tzw. oś dobra tworzona z Kubą, Boliwią, Ekwadorem i w nieco mniejszym stopniu z Nikaraguą, a także często powtarzające się konflikty z krajami sąsiednimi, takimi jak Meksyk, Kolumbia, Peru, związane głównie ze wspieraniem przez prezydenta Hugo Cháveza opozycyjnych, lewicowych i populistycznych kandydatów w wyborach prezydenckich w tych krajach.</u>
          <u xml:id="u-10.9" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwBoliwarianskiejRepubliceWenezueliKrzysztofHinz">W ostatnich tygodniach rośnie nawet napięcie w stosunkach z Brazylią. Wenezuela zapowiada, że nie jest wcale takie pewne, czy zostanie w bloku gospodarczym Mercosur. Jest to bardzo interesujące z punktu widzenia analizy sytuacji i roli Wenezueli w regionie, gdyż najbliższe miesiące powinny zadecydować, w jakim kierunku Wenezuela będzie zmierzała.</u>
          <u xml:id="u-10.10" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwBoliwarianskiejRepubliceWenezueliKrzysztofHinz">Do tej pory prezydent Brazylii wywierał stabilizujący wpływ na prezydenta Hugo Cháveza. Zaniepokojenie może wywoływać także posługiwanie się dyplomacją naftową, nie tylko w odniesieniu do państw karaibskich, ale również innych państw regionu.</u>
          <u xml:id="u-10.11" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwBoliwarianskiejRepubliceWenezueliKrzysztofHinz">Z drugiej jednak strony trzeba stwierdzić, że rząd Wenezueli ma demokratyczną legitymację. Prezydent Hugo Chávez został wybrany w wolnych wyborach, których wyników nie da się kwestionować. Nadal cieszy się poparciem większości społeczeństwa. Nie ma doniesień na temat nielegalnych aresztowań i prześladowań opozycji. Większość państw unijnych, a także USA zwiększyły w ubiegłym roku wymianę handlową i obroty z Wenezuelą.</u>
          <u xml:id="u-10.12" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwBoliwarianskiejRepubliceWenezueliKrzysztofHinz">Wenezuela osiągnęła dość dynamiczny wzrost PKB w wysokości 18%, 9%, 12% w ostatnich latach. Jest on oparty głównie na dobrej koniunkturze na światowych rynkach oraz dobrych cenach ropy naftowej.</u>
          <u xml:id="u-10.13" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwBoliwarianskiejRepubliceWenezueliKrzysztofHinz">Podejmując się misji ambasadora RP w Caracas, będę dążył do realizacji następujących celów: zwiększenia współpracy gospodarczej, utrzymania dwustronnego dialogu politycznego na zadowalającym poziomie, wspierania wysiłków społeczeństwa i rządu Wenezueli na rzecz zapewnienia przestrzegania zasad demokracji i praw człowieka, rozwijania współpracy kulturalnej i promocji Polski, wspierania Polonii i opieki nad polskimi obywatelami.</u>
          <u xml:id="u-10.14" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwBoliwarianskiejRepubliceWenezueliKrzysztofHinz">Jeśli chodzi o współpracę gospodarczą, w ubiegłym roku nasze obroty handlowe z tym krajem wyniosły 67 mln USD. Wenezuela jest jednym z nielicznych, jeśli nie jedynym państwem regionu, z którym mamy dodatnie saldo w dwustronnych obrotach, czyli wartość eksportu przewyższa wartość importu.</u>
          <u xml:id="u-10.15" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwBoliwarianskiejRepubliceWenezueliKrzysztofHinz">W związku z nacjonalizowaniem wielu sektorów gospodarki przez prezydenta Hugo Cháveza pojawiło się także dużo projektów sterowanych odgórnie, związanych z rozbudową infrastruktury, z planami budowy tankowców, co stwarza duże możliwości. Wiele krajów Unii Europejskiej wykorzystało je po referendum odwoławczym Wenezueli w 2004 r., wchodząc na rynek wenezuelski.</u>
          <u xml:id="u-10.16" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwBoliwarianskiejRepubliceWenezueliKrzysztofHinz">My z wielu powodów do tej pory nie wykorzystaliśmy tych możliwości. Istnieją szanse rozwijania współpracy w zakresie przemysłu stoczniowego, metalurgicznego, wydobywczego, lotniczego, kolejnictwa, energetyki, a także w zakresie wymiany turystycznej.</u>
          <u xml:id="u-10.17" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwBoliwarianskiejRepubliceWenezueliKrzysztofHinz">Kiedy mówię o dwustronnym dialogu politycznym, powracam myślą do ubiegłorocznych dwustronnych konsultacji polityczno-gospodarczych na szczeblu wiceministrów spraw zagranicznych, które odbyły się w Warszawie. Chcielibyśmy, żeby kolejna runda odbyła się w Caracas jeszcze w tym roku i żeby miała nieco szerszy charakter. Taka jest propozycja rządu wenezuelskiego. Uczestniczyliby w niej również przedsiębiorcy i przedstawiciele wielu innych resortów.</u>
          <u xml:id="u-10.18" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwBoliwarianskiejRepubliceWenezueliKrzysztofHinz">Do tej pory nie udało się zorganizować żadnej misji gospodarczej, poza wizytami w Wenezueli przedstawicieli Agencji Rozwoju Przemysłu i Stoczni Szczecińskiej. W ubiegłym roku odbyła się wizyta przedstawicieli stoczni Dianca i wizyta wenezuelskich przedsiębiorców.</u>
          <u xml:id="u-10.19" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwBoliwarianskiejRepubliceWenezueliKrzysztofHinz">Jeśli chodzi o dialog polityczny, w ciągu ostatnich 9 lat najwyższe kontakty odbywały się na szczeblu wiceministrów. Liczyłbym bardzo na rozwinięcie współpracy międzyparlamentarnej.</u>
          <u xml:id="u-10.20" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwBoliwarianskiejRepubliceWenezueliKrzysztofHinz">Mamy bardzo dobry przykład – w ubiegłym roku przewodnicząca Polskiej Grupy Unii Międzyparlamentarnej, pani poseł Halina Olendzka, złożyła wizytę oficjalną w Wenezueli. Była to bardzo udana wizyta. Pani poseł odbyła spotkanie z wiceprezydentem Wenezueli. Rozmowy dotyczyły możliwości biznesowych.</u>
          <u xml:id="u-10.21" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwBoliwarianskiejRepubliceWenezueliKrzysztofHinz">Mówiąc o wspieraniu wysiłków społeczeństwa i rządu Wenezueli na rzecz demokracji, mam na myśli utrzymywanie kontaktów z wszystkimi grupami społecznymi i z przedstawicielami wszystkich opcji politycznych.</u>
          <u xml:id="u-10.22" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwBoliwarianskiejRepubliceWenezueliKrzysztofHinz">Opozycja – jak wiemy – nie ma w ogóle przedstawicielstwa w wenezuelskim parlamencie.</u>
          <u xml:id="u-10.23" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwBoliwarianskiejRepubliceWenezueliKrzysztofHinz">Jeśli chodzi o współpracę kulturalną, szczególne możliwości rozwijania współpracy mamy w zakresie współpracy muzycznej. Krzysztof Penderecki ma bardzo bliskie kontakty z Wenezuelą. W ostatnich latach trzykrotnie dawał w Wenezueli koncerty. Istnieje zupełnie niesamowity fenomen jak na Amerykę Łacińską, mianowicie około 300 młodzieżowych orkiestr symfonicznych. Są to dzieci i młodzież z najuboższych warstw ludności.</u>
          <u xml:id="u-10.24" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwBoliwarianskiejRepubliceWenezueliKrzysztofHinz">Orkiestry są na doskonałym poziomie, koncertowały już w Niemczech, Austrii, Włoszech. Mam nadzieję, że uda się zorganizować wymianę i doprowadzić do bliższej współpracy.</u>
          <u xml:id="u-10.25" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwBoliwarianskiejRepubliceWenezueliKrzysztofHinz">W Wenezueli Polska ma pozytywny wizerunek. Kojarzy się najczęściej z Janem Pawłem II i z Lechem Wałęsą. Znana jest polska kultura, polski film. W tej sferze istnieją spore możliwości prezentacji naszych dokonań.</u>
          <u xml:id="u-10.26" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwBoliwarianskiejRepubliceWenezueliKrzysztofHinz">Dla promocji wizerunku Polski i dla umacniania naszych relacji dobrym pretekstem mogą być nasze historyczne związki, mianowicie udział kapitana Gustawa Berguda w walkach o wyzwolenie Wenezueli. W 1806 r. zginął w Puerto Cabello, gdzie miejscowe władze sfinansowały powstanie pomnika ku czci Berguda.</u>
          <u xml:id="u-10.27" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwBoliwarianskiejRepubliceWenezueliKrzysztofHinz">Polonia w Wenezueli liczy około 4 tys. osób. Jest to środowisko słabo zorganizowane. Ambasada utrzymuje na bieżąco kontakty z tymi ludźmi. Niestety, nie ma przekazów TV Polonia, która nadawała swoje programy do Wenezueli i była doskonałym narzędziem podtrzymywania polskości.</u>
          <u xml:id="u-10.28" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwBoliwarianskiejRepubliceWenezueliKrzysztofHinz">Zasadniczym problemem konsularnym jest 19 polskich więźniów. Dwóch więźniów przebywa na Jamajce.</u>
          <u xml:id="u-10.29" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwBoliwarianskiejRepubliceWenezueliKrzysztofHinz">Istotnym elementem misji jest fakt, że w 2011 r. Polska będzie sprawowała półroczną prezydencję w Unii Europejskiej. Placówka musi być odpowiednio przygotowana do pełnienia tej funkcji. Musi też opracować we współpracy z centralą program działań polskiej prezydencji w odniesieniu do Wenezueli.</u>
          <u xml:id="u-10.30" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwBoliwarianskiejRepubliceWenezueliKrzysztofHinz">Ambasador RP w Caracas akredytowany jest również w 7 państwach karaibskich, które są w kompetencjach terytorialnych ambasady. Są to: Surinam, Kooperacyjna Republika Gujany, Barbados, Jamajka, Saint Vincent i Grenadyny, Trinidad i Tobago. W planie mamy również nawiązanie stosunków dyplomatycznych z Saint Kitts I Nevis i ze Wspólnotą Dominiki.</u>
          <u xml:id="u-10.31" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwBoliwarianskiejRepubliceWenezueliKrzysztofHinz">Kiedy mówimy o małych państwach karaibskich, często słyszymy pytanie, dlaczego zależy nam na utrzymywaniu stosunków z tym regionem. Otóż każde z tych państw ma jeden głos w Organizacji Narodów Zjednoczonych, dokładnie tyle samo co Stany Zjednoczone. Mieliśmy okazję przekonać się, jak ważne są głosy państw karaibskich, gdy rozważana była kandydatura Wrocławia na gospodarza EXPO 2012.</u>
          <u xml:id="u-10.32" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwBoliwarianskiejRepubliceWenezueliKrzysztofHinz">Kolejne zadania wynikają z naszego członkostwa w Unii Europejskiej. W coraz większym stopniu będziemy uczestniczyli w realizacji programu rozwojowego dla tych krajów. Mamy już przygotowane programy, przynajmniej w zakresie małych grantów dla kilku państw karaibskich.</u>
          <u xml:id="u-10.33" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwBoliwarianskiejRepubliceWenezueliKrzysztofHinz">Oddaję się do dyspozycji Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Dziękuję za prezentację.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Proszę państwa posłów o zadawanie pytań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselZbyszekZaborowski">To była bardzo ciekawa prezentacja, ale chciałbym zadać kilka pytań.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PoselZbyszekZaborowski">Po pierwsze, mówił pan o niepokoju związanym z hojną dyplomacją naftową Wenezueli. Proszę o sprecyzowanie, czym Polska się niepokoi? Też chcielibyśmy uzyskiwać tanio ropę.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PoselZbyszekZaborowski">Drugie pytanie dotyczy współpracy gospodarczej. W 2005 r. odbyła się wizyta w Wenezueli przedstawicieli Agencji Rozwoju Przemysłu. Były propozycje m.in. z zakresu górnictwa, przemysłu stoczniowego, przemysłu zbrojeniowego. Nie słychać jednak o konkretach współpracy.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PoselZbyszekZaborowski">Czy polski rząd podejmuje konsekwentnie wysiłki w tej kwestii, czy po prostu są problemy polityczne ze współpracą, zwłaszcza w przemyśle zbrojeniowym?</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#PoselZbyszekZaborowski">Z informacji wynika, że ostatnio Hugo Chávez zaopatruje się w Rosji. Notabene produkty polskiego przemysłu zapewne są konkurencyjne.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#PoselZbyszekZaborowski">Czy to jest problem polityczny z uwagi na napięte stosunki amerykańsko-wenezuelskie, czy są inne przyczyny, że tej współpracy nie można rozwinąć?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselMateuszPiskorski">Pan dyrektor ocenił w sposób jednoznaczny i mało pozytywny – oczywiście każdy z nas ma do tego prawo – ideologię panującą w Wenezueli. Czy prywatna ocena pana dyrektora nie będzie wpływała na relacje z władzami kraju urzędowania, w przypadku pełnienia przez pana funkcji ambasadora?</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PoselMateuszPiskorski">Czy będzie to pana prywatna ocena, czy też będzie wpływała na oficjalne stanowisko Polski wobec dosyć oryginalnych procesów ideologicznych, które zachodzą w Wenezueli?</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PoselMateuszPiskorski">Drugie pytanie dotyczy dyplomacji energetycznej. Cóż złego można dostrzec w tym, że prezydent Hugo Chávez, m.in. we współpracy z kilkoma stanami USA, przesyłał dla ludności biednej niemal darmowo ropę naftową?</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PoselMateuszPiskorski">Podtekst polityczny tych działań jest oczywisty, ale czy powinny one budzić nasz niepokój? Czy one są groźne dla polskiej racji stanu? Tu pojawia się pewna wątpliwość, którą podzielam wespół z posłem Zbyszkiem Zaborowskim.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#PoselMateuszPiskorski">Pan dyrektor wspomniał o tym, że z wielu powodów nie wykorzystano gospodarczych możliwości współpracy, jakie pojawiły się po 2004 r., z których skorzystały kraje Unii Europejskiej. Moje pytanie dotyczy konkretnych powodów, jakie moglibyśmy wskazać, niewykorzystania tej szansy, która wówczas się pojawiła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselRobertTyszkiewicz">Mam pytanie dotyczące szczególnej natury kontaktów pomiędzy przywódcami Wenezueli i sąsiadującej z nami Białorusi. Jak pan ocenia te kontakty i ich możliwy wpływ na realizację przedstawianych przez pana celów?</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PoselRobertTyszkiewicz">Wydaje się, że kontakty z Wenezuelą są w jakiejś mierze wykorzystywane przez propagandę białoruską dla pokazywania alternatywnej drogi budowania polityki zagranicznej Białorusi.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PoselRobertTyszkiewicz">Jaki – pana zdaniem – może to mieć wpływ na politykę sąsiedzką Polski, na nasze stanowisko w Unii Europejskiej, dotyczące relacji z Białorusią? Czy to może utrudnić realizację celów, które pan nakreślił? Na ile te związki uważa pan za trwałe?</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#PoselRobertTyszkiewicz">Jaka jest pana ocena dotycząca możliwego wpływu tych związków na ważne cele polskiej polityki zagranicznej i na współpracę z Wenezuelą?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselTadeuszIwinski">Powiem szczerze, że z mieszanymi uczuciami wysłuchałem prezentacji pana dyrektora, który z jednej strony jest człowiekiem niezwykle doświadczonym, jeśli chodzi o Amerykę Łacińską. Spędził tam wiele lat jako dziennikarz i potem jako pracownik dyplomatyczny. Był dobrym ambasadorem w Brazylii.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PoselTadeuszIwinski">Z drugiej strony, wiele ocen zawartych w jego wypowiedzi, należy uznać za symplifikujące.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PoselTadeuszIwinski">Najpierw pragnę zwrócić się do przedstawiciela kierownictwa MSZ. Po pierwsze, chciałbym, żeby w materiale, który otrzymujemy, zawsze była zawarta informacja, jak długa była przerwa w obsadzie stanowiska ambasadora danej placówki. Jeśli skrócono kadencję poprzedniego ambasadora, z jakich powodów to nastąpiło.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#PoselTadeuszIwinski">Prosiłbym, żeby minister Janusz Stańczyk odpowiedział na te pytania w odniesieniu do Wenezueli.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#PoselTadeuszIwinski">Nie wiem, czy dobrze usłyszałem, w których małych państwach karaibskich jest akredytowany ambasador RP w Caracas. Były czasy, kiedy ambasador RP miał akredytację w Dominikanie i na Haiti.</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#PoselTadeuszIwinski">Jakie jest kryterium takiego, a nie innego doboru państw?</u>
          <u xml:id="u-15.6" who="#PoselTadeuszIwinski">Informacje pisemne, które otrzymujemy, nie zawsze są aktualne i nie zawsze odpowiadają rzeczywistości. Pan dyrektor mówił np., że obecnie nie ma w parlamencie wenezuelskim opozycji. Otóż partia Podemos, która de facto zastąpiła współrządzącą przez kilkadziesiąt lat socjaldemokratyczną partię Accion Democratica, obecnie zaczyna spełniać rolę opozycji.</u>
          <u xml:id="u-15.7" who="#PoselTadeuszIwinski">Nie wiem, dlaczego podaje się nieaktualne dane dotyczące liczby Polaków przebywających w wenezuelskich więzieniach. Pochodzą one sprzed 3 lat.</u>
          <u xml:id="u-15.8" who="#PoselTadeuszIwinski">Powiem szczerze, że notatka nie jest najgorsza w porównaniu z innymi.</u>
          <u xml:id="u-15.9" who="#PoselTadeuszIwinski">Przechodzę do formułowania pytań pod adresem kandydata. Powiem szczerze, że nie zrozumiałem pana dwukrotnego odniesienia do babci. Jest to dla mnie kompletnie niezrozumiałe.</u>
          <u xml:id="u-15.10" who="#PoselTadeuszIwinski">Powinien się pan odwołać do udziału Polaków w powstaniu na Haiti, dzięki którym Haiti w 1804 r. stało się pierwszym państwem latynoskim, które proklamowało niepodległość. To są naprawdę nasze źródła. To jest nasz największy wkład w historię rozwoju tego regionu.</u>
          <u xml:id="u-15.11" who="#PoselTadeuszIwinski">Nie wiem, dlaczego nie wspomniał pan o tym, bo to jest nasz ogromny atut, że prawdziwym bohaterem filmu „Cena strachu”, był Polak, żyjący do dziś w Wenezueli, mający się dobrze, mimo sędziwego wieku. To jest prawdziwy bohater.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Jak się nazywa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselTadeuszIwinski">Stanisław Sowiński.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PoselTadeuszIwinski">Nie zrozumiałem pana odniesienia do Mercosur. Wenezuela na razie nie jest członkiem Mersocur. Ta struktura zrzesza Argentynę, Brazylię, Urugwaj i Paragwaj. Nie wiem, jaki to może mieć związek z Wenezuelą.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PoselTadeuszIwinski">Moje pytanie merytoryczne jest następujące – na ile Polska, wykorzystując różne doświadczenia, może wpływać na politykę Unii Europejskiej w relacjach z Ameryką Łacińską. Portugalczycy jeszcze w tym tygodniu zwołują szczyt Unii z Brazylią, po raz pierwszy w historii.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#PoselTadeuszIwinski">Na ile pan może wpływać na rozwój naszych kontaktów z krajami Paktu Andyjskiego? To jest ważne ugrupowanie regionalne. Jesteśmy zbyt małym krajem z perspektywy Ameryki Łacińskiej, żebyśmy występowali oddzielnie. Na ile w relacjach z Wenezuelą możemy kształtować politykę w odniesieniu do państw Paktu Andyjskiego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselJanRzymelka">Mam pytanie dotyczące przyszłości Wenezueli. Jak pan przewiduje, jaka będzie rola przyszłej opozycji?</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PoselJanRzymelka">Czy należy się tam spodziewać scenariusza rewolucji w kierunku państwa bardziej demokratycznego, bardziej zachodniego?</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PoselJanRzymelka">Jak pan postrzega interesy i rolę Stanów Zjednoczonych, które dziś tracą wpływy w tamtym obszarze. Wielkie koncerny amerykańskie wycofują się z własności złóż w rejonie Orinoko. Rosjanie angażują się militarnie z dozbrojenie Wenezueli.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#PoselJanRzymelka">Czy widzi pan możliwość powrotu tego kraju do kręgu państw bardziej demokratycznych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselJolantaSzymanekDeresz">Moje pytanie dotyczy pozycji opozycji. Bardzo mało powiedział pan na ten temat, poza informacją, że opozycja nie ma reprezentacji w parlamencie.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PoselJolantaSzymanekDeresz">Jaki jest stosunek naszej misji do tego, co dzieje się poza parlamentem, poza obszarem władzy Hugo Cháveza? Unia Europejska wyraziła swoje zaniepokojenie dążeniami do rządów autorytarnych i do ograniczania praw człowieka oraz podstawowych wolności. Wspomniał pan o nacjonalizacji banku centralnego, zmianie statusu własności.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PoselJolantaSzymanekDeresz">Czy polska ambasada przejawia jakieś zainteresowanie tymi zjawiskami, również w kontekście zainicjowanego sojuszu Wenezueli z Białorusią, konfliktu z Ameryką, przy naszych jak najlepszych relacjach transatlantyckich, a także w kontekście naszego zainteresowania szerzeniem demokracji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselTadeuszIwinski">Na ile tragiczny wypadek Sky Trucka, do którego doszło przed kilku laty w Wenezueli, wpłynął na ograniczenie eksportu tych samolotów i naszego sprzętu wojskowego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Proszę pana dyrektora o udzielenie odpowiedzi na pytania posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#KandydatnaambasadoraRPKrzysztofHinz">Postaram się odpowiedzieć na wszystkie państwa pytania. Zacznę od nawiązania do wypowiedzi posła Tadeusza Iwińskiego. Zarzuty pod moim adresem, że dopuściłem się uproszczeń, być może są zasadne, a to ze względu na krótki czas prezentacji. Tego typu zabieg wydaje się więc nieunikniony.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#KandydatnaambasadoraRPKrzysztofHinz">Jeśli chodzi o kwestie kompetencji terytorialnych ambasady w Caracas, zawsze staramy się brać pod uwagę możliwości komunikacyjne, łatwość dostępu do poszczególnych państw. Obecnie kompetencje w odniesieniu do państw karaibskich są podzielone. Większość z nich podlega ambasadzie RP w Caracas, a cztery ambasadzie RP w Meksyku, przy czym w przypadku Meksyku widzimy, że dostęp do Dominikany czy Haiti jest niezwykle trudny. Chodzi o konkretne połączenia lotnicze i drogę, jaką trzeba przebyć.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#KandydatnaambasadoraRPKrzysztofHinz">Kolejne kryterium stanowi przynależność większości z tych państw do CARICOM i bliskie związki Wenezueli z CARICOM.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#KandydatnaambasadoraRPKrzysztofHinz">Jeśli chodzi o partię Podemos, trudno jeszcze stwierdzić, że to opozycja. Ta partia chyba jeszcze nie zasłużyła sobie na miano opozycji.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#KandydatnaambasadoraRPKrzysztofHinz">Co do kwestii członkostwa Wenezueli w Mercosur, powtarzam, że kraj ten należy do Mercosur, jednakże bez prawa głosu. Mercosur składa się Brazylii, Argentyny, Paragwaju, Urugwaju i Wenezueli. Proces dostosowywania się Wenezueli do warunków wspólnej unii celnej ma potrwać co najmniej do 2013-2014 roku.</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#KandydatnaambasadoraRPKrzysztofHinz">Na zarzuty parlamentarzystów brazylijskich, w związku z cofnięciem licencji dla stacji telewizyjnej, bardzo ostro zareagował prezydent Hugo Chávez i wręcz zapowiedział, że Wenezuela rozważy swoje członkostwo w Mercosur.</u>
          <u xml:id="u-22.6" who="#KandydatnaambasadoraRPKrzysztofHinz">Na ile Polska może wpływać na politykę Unii wobec Ameryki Łacińskiej? Mieliśmy dosyć dobry przykład, kiedy toczyły się dyskusje na temat Kuby w ramach Unii Europejskiej. Polska zajmuje bardzo zrównoważone stanowisko, jednakże kwestia przestrzegania praw człowieka, zasad demokracji, więźniów politycznych pozostają w naszym polu widzenia.</u>
          <u xml:id="u-22.7" who="#KandydatnaambasadoraRPKrzysztofHinz">Dzięki stanowisku Polski wiele zapisów dotyczących polityki unijnej wobec Kuby znalazło się w dokumentach unijnych.</u>
          <u xml:id="u-22.8" who="#KandydatnaambasadoraRPKrzysztofHinz">Jeśli chodzi o rozwój kontaktów ze Wspólnotą Andyjską, do której należą: Peru, Kolumbia, Boliwia i Ekwador i z którą stowarzyszone jest Chile, zaznacza się wyraźna linia podziału. Peru i Kolumbia stawiają na otwarcie gospodarcze. Nawiązały układy o wolnym handlu ze Stanami Zjednoczonymi, co było bezpośrednią przyczyną wycofania się Wenezueli ze Wspólnoty Andyjskiej.</u>
          <u xml:id="u-22.9" who="#KandydatnaambasadoraRPKrzysztofHinz">Z trudem udało się doprowadzić do zgody czterech państw członkowskich Wspólnoty Andyjskiej i do ustalenia, że w końcu września rozpoczną się tego rodzaju negocjacje. Boliwia nalega, żeby była to umowa pierwszej generacji. Są to reminiscencje z lat 60. i 70. Chodzi m.in. o to, żeby nie brać pod uwagę liberalizacji usług.</u>
          <u xml:id="u-22.10" who="#KandydatnaambasadoraRPKrzysztofHinz">Umowy stowarzyszeniowe, jakie faktycznie funkcjonują, np. Unii Europejskiej z Meksykiem czy Chile, to umowy drugiej generacji, które obejmują również współpracę polityczną, w zakresie polityki społecznej, liberalizację usług. Nie sprowadzają się tylko do prostej wymiany towarowej.</u>
          <u xml:id="u-22.11" who="#KandydatnaambasadoraRPKrzysztofHinz">Zawsze byliśmy zwolennikami tych umów, uważając, że przyczyniają się one do rozwoju współpracy gospodarczej i umożliwiają płynny dialog z naszymi partnerami.</u>
          <u xml:id="u-22.12" who="#KandydatnaambasadoraRPKrzysztofHinz">W przypadku Wspólnoty Andyjskiej chcielibyśmy, żeby poszukiwane było takie rozwiązanie, które umożliwiłoby asymetryczne traktowanie członków Wspólnoty Andyjskiej.</u>
          <u xml:id="u-22.13" who="#KandydatnaambasadoraRPKrzysztofHinz">Jeśli chodzi o wypadek Sky Trucka, mogę stwierdzić, że polskie Sky Trucki, których sprzedaliśmy Wenezueli 24, cieszą się doskonałą opinią. Wypadek nie wpłynął na zmianę tego stanowiska.</u>
          <u xml:id="u-22.14" who="#KandydatnaambasadoraRPKrzysztofHinz">Pojawiła się natomiast inna kwestia. Od ponad roku Stany Zjednoczone wprowadziły embargo na sprzedaż Wenezueli broni i technologii amerykańskich. To embargo rozciąga się również na państwa trzecie.</u>
          <u xml:id="u-22.15" who="#KandydatnaambasadoraRPKrzysztofHinz">Nie ma zgody USA na eksport sprzętu, który korzysta z technologii amerykańskich bądź zawiera komponenty amerykańskie. W przypadku niezastosowania się do tego rodzaju zaleceń USA mogą zastosować sankcje. Widać to było na przykładzie Hiszpanii, która musiała się wycofać z kontaktów z Wenezuelą.</u>
          <u xml:id="u-22.16" who="#KandydatnaambasadoraRPKrzysztofHinz">Powodem embarga amerykańskiego jest zaniepokojenie możliwością stworzenia zagrożenia przez Wenezuelę dla bezpieczeństwa całego regionu.</u>
          <u xml:id="u-22.17" who="#KandydatnaambasadoraRPKrzysztofHinz">Odpowiadam na pytanie dotyczące współpracy gospodarczej. Otóż w zakresie przemysłu zbrojeniowego musimy brać pod uwagę, czy zależy nam na opuszczeniu rynku amerykańskiego. Oczywiście to nie wchodzi w grę.</u>
          <u xml:id="u-22.18" who="#KandydatnaambasadoraRPKrzysztofHinz">Z drugiej strony Wenezuela intensywnie się zbroi. Zrealizowano zakup 100 tys. kałasznikowów. Istnieją plany zakupu 7 łodzi podwodnych. Wenezuela zawarła kontrakty z Rosją rzędu 17 mld USD. Powstały plany budowy fabryki amunicji. Z tym wiążą się plany przyjazdów setek doradców rosyjskich do Wenezueli. Obecnie przebywa już w Wenezueli wielu doradców kubańskich w zakresie wojskowości.</u>
          <u xml:id="u-22.19" who="#KandydatnaambasadoraRPKrzysztofHinz">W przeszłości wyposażenie wenezuelskiej armii było głównie amerykańskie. Teraz następują zdecydowane zmiany. Wojskowi byli przyzwyczajeni do innych standardów. Teraz muszą się uczyć posługiwać innego rodzaju sprzętem, sprzętem rosyjskim.</u>
          <u xml:id="u-22.20" who="#KandydatnaambasadoraRPKrzysztofHinz">Jeśli mówiłem wcześniej o niepokojach Stanów Zjednoczonych, są to też obawy o transfer technologii amerykańskich w związku z wyposażeniem F-16, znajdujących się jeszcze w dyspozycji wenezuelskich sił zbrojnych. Starsze modele amerykańskich myśliwców znajdują się na wyposażeniu Iranu. Zostały uruchomione bezpośrednie połączenia lotnicze między Caracas a Teheranem.</u>
          <u xml:id="u-22.21" who="#KandydatnaambasadoraRPKrzysztofHinz">Jeszcze 2 lata temu Wenezuela należała do tych państw Ameryki Łacińskiej, w których mało pieniędzy zagospodarowanych było na zbrojenie. Obecnie to się diametralnie zmienia. Głównymi sojusznikami i oferentami uzbrojenia stają się Rosja i Białoruś.</u>
          <u xml:id="u-22.22" who="#KandydatnaambasadoraRPKrzysztofHinz">Panowie posłowie sformułowali też pytanie, jakie są powody niepokoju Polski w przypadku hojnej dyplomacji naftowej. Hojna dyplomacja rzeczywiście nie powinna niepokoić. Dominikana jednak miała powód do niepokoju, kiedy Wenezuela odcięła dostawy ropy naftowej z powodów politycznych. My też znamy tego rodzaju sytuacje.</u>
          <u xml:id="u-22.23" who="#KandydatnaambasadoraRPKrzysztofHinz">Jest kwestią dyskusyjną, do jakiego stopnia dyplomacja naftowa związana jest z planami integracji pod hasłem rewolucji boliwariańskiej całego regionu, czyli Ameryki Łacińskiej, a do jakiego stopnia przeważają przesłanki ideologiczne i chęć uzależnienia od siebie krajów partnerskich.</u>
          <u xml:id="u-22.24" who="#KandydatnaambasadoraRPKrzysztofHinz">Tego typu dyplomacja naftowa niepokoi również państwa, które weszły w sojusz z Wenezuelą – Argentynę i Brazylię, do których zostanie zbudowany wielki rurociąg naftowy. Z drugiej strony muszę podkreślić, że większość państw sąsiadujących z Wenezuelą stara się wykorzystać w maksymalnym stopniu możliwości kontaktów gospodarczych.</u>
          <u xml:id="u-22.25" who="#KandydatnaambasadoraRPKrzysztofHinz">Pragnę podkreślić, że nie dokonywałem ocen sytuacji w Wenezueli. Przedstawiłem różne argumenty. W polityce zagranicznej jesteśmy dalecy od jakiegokolwiek ingerowania w wewnętrzne sprawy innego państwa. Ze szczególną wrażliwością traktujemy państwa latynoamerykańskie, doceniając ich młode państwowości, ich chęć istnienia, większego udziału w relacjach międzynarodowych. Naprawdę mamy bardzo życzliwy stosunek do tych procesów.</u>
          <u xml:id="u-22.26" who="#KandydatnaambasadoraRPKrzysztofHinz">Jaka byłaby zatem ocena panującej ideologii? W dużym stopniu jest to wynik zaniedbań w wenezuelskim systemie politycznym, efekt kompromitacji elit politycznych, wielkiej korupcji. Wenezuelscy wielcy przedsiębiorcy trzymali miliardy dolarów na kontach w USA. Przebywali głównie w Miami.</u>
          <u xml:id="u-22.27" who="#KandydatnaambasadoraRPKrzysztofHinz">Połowa społeczeństwa Wenezueli żyje w skrajnym ubóstwie. Jednakże kierowanie się głównie ideologią w kwestiach gospodarczych ma kruche podstawy. Stosowanie interwencyjnych programów społecznych, których celem jest zaspokojenie potrzeb najuboższych w danym momencie, ale w sytuacji, gdy nie prowadzi to do stworzenia trwałych podstaw gospodarczych, miejsc pracy, również wzbudza zastrzeżenia.</u>
          <u xml:id="u-22.28" who="#KandydatnaambasadoraRPKrzysztofHinz">Wysiłki rządu wenezuelskiego, jeśli chodzi o walkę z analfabetyzmem, dotarcie ze służbą zdrowia do uboższych warstw ludności, są godne podziwu. Nie kierujemy się w konstruowaniu naszej polityki zagranicznej wobec Wenezueli żadnymi uprzedzeniami. Rzetelna ocena tego, co się dzieje obecnie, jest taka, że nastąpiła zbyt duża koncentracja władzy w jednych rękach, co w dłuższej perspektywie czasowej może wywołać duże niezadowolenie.</u>
          <u xml:id="u-22.29" who="#KandydatnaambasadoraRPKrzysztofHinz">Przykładem tego były ostatnie zajścia związane z cofnięciem koncesji dla stacji telewizyjnej.</u>
          <u xml:id="u-22.30" who="#KandydatnaambasadoraRPKrzysztofHinz">Wrócę do kwestii, na ile możemy wpływać na politykę Unii Europejskiej wobec Ameryki Łacińskiej. Dobrym przykładem jest Wenezuela. Do tej pory Unia Europejska stosowała zasadę dyskretnej dyplomacji wobec Wenezueli. W przypadku zajść spowodowanych cofnięciem koncesji dla stacji telewizyjnej Unia Europejska wydała pod koniec maja br. oświadczenie, na które nie otrzymała żadnej odpowiedzi.</u>
          <u xml:id="u-22.31" who="#KandydatnaambasadoraRPKrzysztofHinz">Naszym pomysłem może być zachęcenie Unii Europejskiej do znalezienia formuły dialogu politycznego z Wenezuelą. Nie mylmy tego z dialogiem, jaki odbywa się między Brazylią i Unią Europejską.</u>
          <u xml:id="u-22.32" who="#KandydatnaambasadoraRPKrzysztofHinz">Należy znaleźć taką formułę takich regularnych konsultacji politycznych z Wenezuelą, która umożliwiłaby rozmowy i dyskusję na temat praw człowieka i zasad demokracji. Jak pokazały nasze konsultacje polityczno-gospodarcze w ubiegłym roku, mieliśmy doskonały dialog.</u>
          <u xml:id="u-22.33" who="#KandydatnaambasadoraRPKrzysztofHinz">Oczywiście strona wenezuelska mówiła o socjalizmie XXI wieku, natomiast my przedstawialiśmy własne doświadczenia, wskazujące na to, jak wiele pomysłów może się nie sprawdzić. Nie jest to przeszkoda w rozwijaniu współpracy gospodarczej.</u>
          <u xml:id="u-22.34" who="#KandydatnaambasadoraRPKrzysztofHinz">Dlaczego nie doszło do rozwoju kontaktów gospodarczych? Złożyły się na to różne czynniki, m.in. wybory w Polsce, cały cykl wyborów i referendów w Wenezueli. W pewnym momencie była propozycja ze strony wenezuelskiej, dotycząca wizyty prezydenta Hugo Cháveza w Polsce, ale potem nasi partnerzy wycofali się z tej propozycji.</u>
          <u xml:id="u-22.35" who="#KandydatnaambasadoraRPKrzysztofHinz">Jeśli chodzi o kontakty gospodarcze, problem może stanowić fakt, że obecnie, w związku z przejmowaniem kontroli państwa nad większością sektorów gospodarki, większość kontraktów gospodarczych uzależniona jest od bezpośrednich decyzji politycznych na najwyższym szczeblu.</u>
          <u xml:id="u-22.36" who="#KandydatnaambasadoraRPKrzysztofHinz">Trudno jest zawrzeć jakikolwiek większy kontrakt bez równoczesnego dialogu, kontaktów na najwyższym szczeblu i decyzji politycznej ze strony władz wenezuelskich.</u>
          <u xml:id="u-22.37" who="#KandydatnaambasadoraRPKrzysztofHinz">Różne czynniki wpłynęły na to, że faktycznie nie wykorzystaliśmy do tej pory nadarzających się możliwości. Mam nadzieję, że uda się poszerzyć nasze konsultacje i zrealizować skuteczną misję gospodarczą z udziałem naszych przedsiębiorców.</u>
          <u xml:id="u-22.38" who="#KandydatnaambasadoraRPKrzysztofHinz">Pytali państwo również o to, czy możliwy jest powrót Wenezueli do orbity krajów bardziej demokratycznych, jakie są interesy i rola USA, a także jaka będzie rola przyszłej opozycji. Opozycja wenezuelska w ostatnich wyborach prezydenckich zdołała całkiem nieźle się zmobilizować, ale nie wystarczyło to na pokonanie prezydenta Hugo Cháveza.</u>
          <u xml:id="u-22.39" who="#KandydatnaambasadoraRPKrzysztofHinz">Wybory parlamentarne, które odbywały się wcześniej, opozycja zbojkotowała, zatem nie weszła do jednoizbowego parlamentu. Wybory prezydenckie w styczniu ubiegłego roku świadczyły o tym, że opozycja odzyskała nieco siłę mobilizacji. Oznaki tego widzieliśmy również w przypadku demonstracji na tle cofnięcia koncesji dla stacji telewizyjnej.</u>
          <u xml:id="u-22.40" who="#KandydatnaambasadoraRPKrzysztofHinz">Wydaje się, że w okresie sprawowania urzędu przez prezydenta George’a Busha i Hugo Cháveza możliwości poprawy stosunków politycznych są praktycznie równe zeru. Wenezuela oskarża Stany Zjednoczone o wsparcie zamachu w 2002 r. na Hugo Cháveza. Stany Zjednoczone wysuwają mnóstwo oskarżeń, związanych głównie z nieprzestrzeganiem zasad demokracji, zbyt bliskimi kontaktami z Kubą.</u>
          <u xml:id="u-22.41" who="#KandydatnaambasadoraRPKrzysztofHinz">Nie przeszkadza to w rozwijaniu kontaktów gospodarczych. Mimo wszystko 80% sprzedaży wenezuelskiej ropy naftowej trafia do Stanów Zjednoczonych, aczkolwiek dążenia rządu wenezuelskiego zmierzają w tym kierunku, żeby zredukować to uzależnienie i np. eksportować znacznie więcej ropy do Chin. Wiązałoby się to z koniecznością budowy wielu tankowców.</u>
          <u xml:id="u-22.42" who="#KandydatnaambasadoraRPKrzysztofHinz">Czy możliwy jest powrót Wenezueli do kręgu krajów bardziej demokratycznych? Wydaje się, że odpowiedzieć na to mogą tylko sami Wenezuelczycy. Jeśli opozycja wenezuelska, działająca poza strukturami parlamentarnymi, zdoła się zmobilizować i w najbliższych wyborach uzyska lepsze notowania, jeżeli dojdzie do mobilizacji społeczeństwa obywatelskiego, to oczywiście ten powrót jest możliwy.</u>
          <u xml:id="u-22.43" who="#KandydatnaambasadoraRPKrzysztofHinz">Wenezuela to nie jest jednak przypadek kubański. To są zupełnie inne uwarunkowania, historia i pamięć ostatnich lat.</u>
          <u xml:id="u-22.44" who="#KandydatnaambasadoraRPKrzysztofHinz">Nasza rola polegać może tylko na utrzymywaniu kontaktów i delikatnym wspieraniu dążeń ze wszystkich stron społeczeństwa wenezuelskiego do trzymania się zasad demokracji. Nasz stosunek do opozycji, dopóki nie jest to zbrojna opozycja, lecz demokratyczna, jest pełen sympatii i gotowości wspierania.</u>
          <u xml:id="u-22.45" who="#KandydatnaambasadoraRPKrzysztofHinz">Nasze doświadczenia z okresu totalitaryzmu, a później transformacji są niezwykle przydatne zarówno w naszych działaniach w Wenezueli, jak i na forum Unii Europejskiej, w dyskusji na temat polityki wobec Wenezueli.</u>
          <u xml:id="u-22.46" who="#KandydatnaambasadoraRPKrzysztofHinz">W dyskusji pojawiła się kwestia, jak można krytykować, że Wenezuela wysyła ropę naftową do USA. Pamiętamy pomysły wysyłania śpiworów z Polski do USA.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Bardzo dziękuję za obszerną i kompetentną odpowiedź na pytania posłów. Wenezuela budzi nasze żywe zainteresowanie.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Za chwilę przejdziemy do części zamkniętej posiedzenia. Proszę państwa posłów oraz pana ministra o pozostanie na sali.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Czy są pytania w części zamkniętej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselTadeuszIwinski">Zadałem panu ministrowi pytanie w części otwartej, na które może być udzielona odpowiedź w części zamkniętej.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PoselTadeuszIwinski">Oczekuję informacji, co się stało z poprzednim ambasadorem oraz jak długo trwał vacat na stanowisku ambasadora w Caracas. Proszę o przekazanie prośby kierownictwu MSZ, żeby takie informacje były przekazywane regularnie, przy kolejnych nominacjach na ambasadorów.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#PoselTadeuszIwinski">Czy pan minister nie uważa za błąd – co potwierdził kandydat – że odpowiedzialność za Haiti i Dominikanę spoczywa na ambasadorze RP w Meksyku? Wcześniej ambasador RP w Caracas był akredytowany w tych państwach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Proszę pana ministra o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">Panie pośle, wszystkie wskazania weźmiemy serio pod uwagę.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">Jeśli chodzi o obsadę placówki w Caracas, pan ambasador Adam Skryba zjechał z końcem listopada ubiegłego roku, po zakończeniu pełnej, czteroletniej kadencji. Od 1 grudnia obowiązki charge d’affaires pełni pani Anna Pieńkos. Nie ma żadnych nadzwyczajnych sytuacji.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">Przerwa siedmiomiesięczna po części usprawiedliwiona jest jakością stosunków dwustronnych, a także brakiem ambasadora Wenezueli w Warszawie.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">Wszystkie inne sugestie zabieram ze sobą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Przechodzimy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Kto z posłów jest za pozytywnym zaopiniowaniem kandydatury pana Krzysztofa Hinza na ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego RP w Boliwariańskiej Republice Wenezueli?</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Stwierdzam, że Komisja pozytywnie zaopiniowała kandydaturę, przy 14 głosach za, braku przeciwnych i 1 wstrzymującym się.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Kończymy cześć zamkniętą posiedzenia. Zapraszam wszystkich z powrotem na salę.</u>
          <u xml:id="u-27.4" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Chciałbym serdecznie pogratulować panu Krzysztofowi Hinzowi. Uzyskał poparcie Komisji, przy 14 głosach za, braku przeciwnych i 1 wstrzymującym się. To jest silne poparcie.</u>
          <u xml:id="u-27.5" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Życzymy panu powodzenia na tej trudnej, ale bardzo interesującej placówce. Jesteśmy przekonani, że współpraca, którą będzie pan rozwijał, będzie miała również wymiar parlamentarny.</u>
          <u xml:id="u-27.6" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Dziękujemy za dzisiejszą prezentację i gratulujemy efektu.</u>
          <u xml:id="u-27.7" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Przechodzimy do pkt III – sprawy różne. Chciałbym powiedzieć państwu o trzech sprawach.</u>
          <u xml:id="u-27.8" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Po pierwsze, o godz. 12.30 nastąpi wyjazd posłów spod Sejmu. Przypominam, że o godz. 13.00 mamy wspólnie z Komisją Obrony Narodowej zamknięte posiedzenie w Sztabie Generalnym, dotyczące przebiegu misji stabilizacyjnych w Iraku i Afganistanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselTadeuszIwinski">Czy dojazd zajmie nam aż pół godziny?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselZbyszekZaborowski">O której przewidziane jest zakończenie posiedzenia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Tego nie wiemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#StarszysekretarzKomisjiPiotrBabinski">Możemy przesunąć wyjazd o kwadrans. Organizacją tego posiedzenia zajmowała się Komisja Obrony Narodowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Mam prośbę, abyśmy przesunęli wyjazd o 10 minut.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Po drugie, proszę pana Piotra Babińskiego o rozdanie projektu uchwały w sprawie tarczy antyrakietowej. Przypominam, że Komisja powołała podkomisję, która w ubiegłym tygodniu przyjęła projekt uchwały. Chciałbym, żebyście państwo zaznajomili się z tekstem. W dniu jutrzejszym chciałbym zwołać posiedzenie Komisji i wówczas moglibyśmy rozpatrzyć ten dezyderat. Posiedzenie odbędzie się jutro o godz. 12.00 w sali nr 12.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Po trzecie, mamy odbyć posiedzenie poświęcone sprawom kadrowym. Panie ministrze, do tej pory nie otrzymałem odpowiedzi na pismo, które wystosowałem do pani minister w sprawie sytuacji ekonomicznej placówek i personelu dyplomatycznego na placówkach.</u>
          <u xml:id="u-32.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Chciałbym, żebyśmy te kwestie połączyli, gdyż poseł Tadeusz Iwiński składał taką propozycję i przychyliłem się do niej. Pan poseł zapewne będzie chciał zająć się innymi wątkami polityki kadrowej.</u>
          <u xml:id="u-32.4" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Kiedy mogę otrzymać taką odpowiedź? Czy będziemy mogli jeszcze podczas bieżącego posiedzenia Sejmu odbyć posiedzenie Komisji, np. w piątek?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PodsekretarzstanuwMSZJanuszStanczyk">Sądzę, że będzie to możliwe. Wiem, że prace nad materiałem są już zakończone.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Serdecznie proszę o ten materiał.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Moja wiedza jest taka, że pani minister jest na urlopie. Tego typu posiedzenie powinno odbyć się w obecności ministra spraw zagranicznych. Mamy do wyboru – albo przesuwamy posiedzenie na sierpień bądź wrzesień i wówczas odbędzie się ono w obecności ministra spraw zagranicznych, albo zapraszamy osobę, która pełni obowiązki ministra, czyli sekretarza stanu w MSZ Pawła Kowala i w jego obecności prowadzimy dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Panie ministrze, rozumiem, że pani minister w tym tygodniu nie będzie dostępna dla posłów? Pan minister to potwierdza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PoselTadeuszIwinski">Mam propozycję, żeby odłożyć tę debatę, tym bardziej że jutro w ramach pytań bieżących zadam pytanie dotyczące nieobsadzenia ponad 20 placówek. Ubolewam nad tym, że pani minister, porażona doświadczeniami brukselskimi, wolała trochę odpocząć i wyjechać poza Unię Europejską, żeby się nie stresować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PoselKrzysztofLisek">Chciałbym zapytać o kwestię, która jest przedmiotem zainteresowania nie tylko polityków, ale również mediów. Kilka dni temu rozpoczęła się prezydencja portugalska.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PoselKrzysztofLisek">Czy panu przewodniczącemu są znane jakieś fakty, które dają nadzieję na przedstawienie Komisji do zaopiniowania w nieodległym czasie kandydata na ambasadora RP w Portugalii?</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#PoselKrzysztofLisek">Myślę, że ten dziwaczny i skandaliczny stan, szkodzący Polsce, należałoby jak najszybciej zakończyć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PoselJolantaSzymanekDeresz">Chciałam przypomnieć, że poza tematem polityki kadrowej zgłaszałam również kwestię tzw. czystek przeprowadzonych w resorcie spraw zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#PoselJolantaSzymanekDeresz">Druga kwestia związana jest z planowaną informacją rządu na temat szczytu brukselskiego, która zostanie przedstawiona na forum Sejmu w piątek. Kto będzie przedstawiał tę informację, jeśli osoba uczestnicząca w szczycie jest na urlopie?</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#PoselJolantaSzymanekDeresz">Na ostatnim posiedzeniu Komisji, kiedy pani minister nie miała czasu odpowiedzieć na nasze pytania, prosiłam, żeby odpowiedzi zostały nam udzielone na piśmie. Czy znajdują się one w sekretariacie Komisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Nie otrzymaliśmy odpowiedzi. Rozumiem, że przedstawiciele MSZ notowali pytania, które były formułowane, ale niezależnie od tego proszę, aby do pana Piotra Babińskiego zgłaszali państwo pytania, które wówczas były sformułowane, a na które nie uzyskali państwo odpowiedzi.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Pan Piotr sformułuje dodatkowe pismo. Mam nadzieję, że będzie to możliwe jeszcze dzisiaj. Proszę o kontakt z panem Piotrem Babińskim.</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Kwestię czystek kojarzę z panem posłem Tadeuszem Iwińskim, za co bardzo przepraszam panią poseł. Rzeczywiście to pani poseł zgłaszała tę propozycję tematyczną. Sądzę, że pan poseł nie poczuł się dotknięty przypisaniem mu autorstwa tej propozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PoselTadeuszIwinski">Nie jestem jedynym krytykiem MSZ.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Jest pan pierwszym krytykiem, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PoselTadeuszIwinski">Pierwszym jest pan.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Dziękuję za odstąpienie mi palmy pierwszeństwa.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Kwestia, kto będzie reprezentował rząd podczas debaty sejmowej na temat szczytu w Brukseli, to jest pytanie do pana premiera.</u>
          <u xml:id="u-42.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Oddaje głos panu ministrowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PodsekretarzstanuwMSZJanuszStanczyk">Przepraszam, ale mam małą wiedzę w kwestiach, które państwo poruszyli. Nie mogę służyć wiadomościami. W szczególności nie wiem, na jakim etapie jest sprawa obsady placówki w Portugalii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Chciałbym zadeklarować, że jeśli kandydatura wpłynie do Komisji Spraw Zagranicznych do 10 lipca br., to zwołam posiedzenie Komisji, na którym kandydatura będzie mogła być rozpatrzona.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Jeśli kandydatura nie zostanie przedstawiona Komisji do 10 lipca br., to oznacza, że będziemy mogli ją rozpatrzyć dopiero po wakacjach, co przesunie w czasie moment objęcia placówki przez doskonałego, jak sądzę, ambasadora.</u>
          <u xml:id="u-44.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>