text_structure.xml 18.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselPawelZalewski">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych oraz Komisji Zdrowia. Witam posłów i zaproszonych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselPawelZalewski">Porządek dzienny został państwu udostępniony na piśmie. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam porządek obrad za przyjęty. Sprzeciwu nie słyszę, zatem przystępujemy do realizacji porządku dziennego, obejmującego pierwsze czytanie ustawy ratyfikacyjnej z druku nr 132.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PoselPawelZalewski">Projekt z druku nr 132 został skierowany do obu Komisji do pierwszego czytania przez marszałka Sejmu w dniu 9 grudnia 2005 r. Proszę ministra Janusza Stańczyka o uzasadnienie projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">Ramowa Konwencja Światowej Organizacji Zdrowia o Ograniczeniu Użycia Tytoniu została sporządzona w Genewie w dniu 21 maja 2003 r. Rzeczpospolita Polska podpisała Konwencję w dniu 14 czerwca 2004 r. W chwili obecnej stronami Konwencji jest 117 państw.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">Opracowanie Konwencji podyktowane było przekonaniem, że współpraca międzynarodowa jest konieczna w opanowaniu epidemii tytoniowej i w zmniejszeniu ryzyka przedwczesnych zgonów, niepełnosprawności oraz degradacji społecznej i ekonomicznej spowodowanej konsumpcją wyrobów tytoniowych i biernym paleniem.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">Konwencja przewiduje szereg działań zmierzających do realizacji tego celu, m.in. edukację i szkolenia na temat ryzyka związanego z używaniem tytoniu, tworzenie narodowych planów walki z uzależnieniem od tytoniu, ochronę ludności przed skutkami biernego palenia, wprowadzenie środków zmierzających do ograniczenia popytu na wyroby tytoniowe oraz ich dostępności dla niepełnoletnich.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">Planuje się również wyeliminowanie nielegalnego handlu wyrobami tytoniowymi, zapewnienie dostępności diagnostyki i leczenia uzależnień od tytoniu, jak również organizowanie i wspieranie badań nad nikotynizmem.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">Ratyfikacja przez Polskę przedmiotowej Konwencji oznaczać będzie włączenie się do światowej koalicji na rzecz ochrony zdrowia i będzie znaczącym wsparciem podejmowanych dotychczas na tym polu działań. Wzmocni także politykę zdrowotną państwa oraz stanowić będzie warunek skoordynowania działań ograniczających konsumpcję tytoniu w Polsce z działaniami innych państw – stron Konwencji, w szczególności z krajami Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">Dzięki temu możliwe będzie kompleksowe podejście do problematyki produkcji i konsumpcji tytoniu w skali międzynarodowej, jak również do problemu wzrostu przemytu papierosów.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">Ratyfikowanie przez Polskę Konwencji nie pociągnie za sobą istotnych zmian w obecnej polityce zdrowotnej i społeczno-ekonomicznej państwa. Nie spowoduje również konieczności wprowadzenia wielu zmian do obowiązującego prawa. Niezbędne będzie dostosowanie przepisów prawnych odnośnie do eliminacji transgranicznej reklamy, promocji i sponsoringu wyrobów tytoniowych oraz wspieranie alternatywnej działalności gospodarczej w stosunku do uprawy tytoniu.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">Ratyfikowanie Konwencji nie spowoduje dodatkowych kosztów budżetowych, a jej realizacja będzie finansowana ze środków przeznaczonych na program ograniczania zdrowotnych następstw palenia tytoniu, przyjęty przez Radę Ministrów w lipcu 2002 r.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">Finansowanie tego programu uregulowane jest w art. 4 ustawy z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">Ze względu na to, że postanowienia Konwencji dotyczą spraw uregulowanych w ustawie, związanie Rzeczypospolitej Polskiej przedmiotową Konwencją powinno nastąpić w trybie ratyfikacji za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie, zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 5 Konstytucji RP.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">Wnoszę o przyjęcie projektu ustawy o ratyfikacji Ramowej Konwencji Światowej Organizacji Zdrowia o Ograniczeniu Użycia Tytoniu, sporządzonej w Genewie dnia 21 maja 2003 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselPawelZalewski">Czy minister Andrzej Wojtyła chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaAndrzejWojtyla">Chciałbym poinformować, że dotychczas z krajów Unii Europejskiej tylko 4 kraje nie podpisały i nie ratyfikowały Konwencji – Polska, Grecja, Włochy i Czechy. Polska była jednym z inicjatorów tej Konwencji. Bardzo intensywnie był zaangażowany w te prace prof. Witold Zatoński.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaAndrzejWojtyla">Bardzo dziękujemy za to, że Komisje w bardzo szybkim tempie przystąpiły do pierwszego czytania. Na razie jesteśmy tylko obserwatorami, a nie członkami tej Konwencji.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaAndrzejWojtyla">Nie chciałbym mówić o negatywnych zdrowotnych skutkach palenia tytoniu, bo jest to oczywiste.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselPawelZalewski">Kto z państwa posłów chciałby skierować pytania do panów ministrów?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoslankaJolantaSzymanekDeresz">To pytanie powinno być skierowane do ministra gospodarki, bowiem dotyczy spraw, które pozostają do uregulowania w związku z przyjęciem przez nas zobowiązań wynikających z Konwencji.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoslankaJolantaSzymanekDeresz">Z zestawienia dołączonego do przedłożenia rządowego wynika, że 90% zobowiązań, które przyjmujemy, zostało już wdrożonych. Do uregulowania pozostają dwie sprawy, m.in. wspieranie alternatywnej działalności gospodarczej w stosunku do uprawy tytoniu.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PoslankaJolantaSzymanekDeresz">Łatwo jest wprowadzać nowe regulacje, jeżeli ograniczają się one tylko do wprowadzenia zakazów, nakazów, jeśli są regulacjami czysto prawnymi. Obawiam się, że ta regulacja pociągnie za sobą koszty, a przed chwilą pana minister zapewniał, że ratyfikacja Konwencji nie spowoduje dodatkowych kosztów.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PoslankaJolantaSzymanekDeresz">Czy przystępując do procesu ratyfikacyjnego, Ministerstwo Spraw Zagranicznych analizowało możliwości wypełnienia tego zobowiązania? W jaki sposób będzie realizowane wspieranie alternatywnej działalności gospodarczej, biorąc pod uwagę trudności z przedsiębiorczością indywidualną? Wiadomo, że tego rodzaju działalność gospodarcza to indywidualna działalność.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselPawelZalewski">Czy są pytania do przedstawicieli rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselAleksanderSoplinski">Mam pytanie, dlaczego Polska tak późno ratyfikuje tę Konwencję? Czym było spowodowane opóźnienie?</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselAleksanderSoplinski">Jesteśmy w grupie czterech państw w Unii Europejskiej, które dotychczas nie ratyfikowały Konwencji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselTomaszLatos">Chciałbym dowiedzieć się, co spowodowało, że co prawda teraz pracujemy w przyspieszonym trybie, co stwarza szansę szybkiej ratyfikacji Konwencji, ale wcześniej doszło do opóźnień.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PoselTomaszLatos">Polska od początku miała świetnie przystosowane prawo, związane z ograniczeniami użycia tytoniu, a także należała do krajów w Unii Europejskiej, które miały najlepsze regulacje prawne w tym zakresie. W tym kontekście jest zastanawiające, dlaczego nasz kraj bardzo późno dokonuje ratyfikacji.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PoselTomaszLatos">Większość krajów Unii Europejskiej już tego dokonała w ubiegłym roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselMaciejSwiatkowski">Mam pytanie do ministra zdrowia. Czy przygotowana została symulacja dotycząca korzyści zdrowotnych społeczeństwa wynikających z ratyfikacji Konwencji? Mówimy o kosztach gospodarczych, które w stosunku do korzyści zdrowotnych wydają się minimalne albo żadne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselPawelZalewski">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zadać pytanie? Nie ma dalszych zgłoszeń, zatem proszę ministra Andrzeja Wojtyłę o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuwMZAndrzejWojtyla">Konwencję podpisał z upoważnienia rządu ambasador nadzwyczajny i pełnomocny RP przy Organizacji Narodów Zjednoczonych 14 czerwca 2004 r. Jesienią 2004 r. podjęto prace nad dokumentacją wniosku o ratyfikację Konwencji. Ze względu na fakt, że Konwencja dotyczy spraw uregulowanych ustawowo, konieczne było przyjęcie trybu ratyfikacji za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PodsekretarzstanuwMZAndrzejWojtyla">Komplet dokumentów skierowano do uzgodnień w marcu 2005 r., a po wprowadzeniu niezbędnych poprawek i uzupełnień w maju 2005 r. przedłożono Radzie Ministrów. Rada Ministrów rozpatrzyła wniosek o ratyfikację Konwencji 1 lipca 2005 r. i 4 lipca 2005 r. skierowała do Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PodsekretarzstanuwMZAndrzejWojtyla">Niestety, przed zakończeniem IV kadencji Sejm nie rozpatrzył ustawy. Prezes Rady Ministrów ponownie przedłożył Sejmowi projekt 26 października 2005 r.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PodsekretarzstanuwMZAndrzejWojtyla">Fakt, że dyskutujemy nad ustawą ratyfikacyjną dopiero teraz, był związany przede wszystkim z wyborami i tym, że nowy prezes Rady Ministrów każdą ustawę, która pozostała nierozpatrzona w poprzedniej kadencji, musiał ponownie przedłożyć Sejmowi V kadencji.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#PodsekretarzstanuwMZAndrzejWojtyla">Jeśli chodzi o korzyści wynikające z ratyfikacji Konwencji, generalnie uważa się, że każda złotówka przeznaczona na zapobieganie użycia tytoniu bądź walkę z paleniem tytoniu przynosi dwukrotnie większe korzyści, które polegają na tym, że nie leczymy chorób spowodowanych używaniem tytoniu.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#PodsekretarzstanuwMZAndrzejWojtyla">Profesor Witold Zatoński najlepiej by państwu wyjaśnił, jakie są negatywne skutki palenia tytoniu dla organizmu człowieka.</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#PodsekretarzstanuwMZAndrzejWojtyla">Część pytań państwa posłów dotyczyła upraw tytoniowych. Chciałbym powiedzieć, że obecnie prowadzimy politykę dopłat do uprawy tytoniu przez Agencję Modernizacji i Restrukturyzacji Rolnictwa. Rocznie na ten cel wydaje się ok. 40 mln zł z budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-12.7" who="#PodsekretarzstanuwMZAndrzejWojtyla">Te środki mają służyć restrukturyzacji upraw tytoniu i niwelowaniu strat, które są związane ze zmniejszaniem upraw tytoniu i ze zmniejszaniem się ilości wypalanych papierosów, gdyż takie zjawisko od kilku lat obserwujemy w Polsce. To jest nasze osiągnięcie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselAleksanderSoplinski">Mam jeszcze jedno pytanie do pana ministra. Czy Polska jest przygotowana do laboratoryjnego badania składu papierosów? Czy mamy odpowiednie pracownie laboratoryjne, które określają skład chemiczny? Wiem, że w ostatnim okresie do papierosów dodawany jest amoniak, który powoduje, że uzależnienie następuje szybciej i łatwiej.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PoselAleksanderSoplinski">Czy laboratoria funkcjonujące w kraju są w stanie badać skład chemiczny papierosów?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PodsekretarzstanuwMZAndrzejWojtyla">Jeżeli chodzi o substancje dodatkowe, nasze prawo zabrania dodawania wszelkich substancji dodatkowych, również tych, które miałyby bardziej zachęcać do palenia tytoniu. Takie rozwiązanie ustawowe funkcjonuje już od 2003 r. Była to nowelizacja ustawy z 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PodsekretarzstanuwMZAndrzejWojtyla">Co do substancji toksycznych, które znajdują się w papierosach, odpowiednie badania wykonuje się w trzech laboratoriach toksykologicznych: m.in. w Poznaniu i Krakowie. Referencyjne laboratorium przeznaczone tylko do badania tytoniu znajduje się w Łodzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselJanRzymelka">Panie ministrze, chciałbym kontynuować wątek bilansu finansowego państwa. Mówił pan o środkach przeznaczonych na dopłaty do uprawy tytoniu w wysokości 40 mln zł rocznie. Z drugiej strony mamy przeciwnika, jakim są koncerny tytoniowe, przemysł tytoniowy i firmy handlowe, które poprzez swoją reklamę, na którą przeznaczają miliardy złotych rocznie, zachęcają do palenia zwłaszcza ludzi młodych.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PoselJanRzymelka">Interesuje mnie, ile pieniędzy przemysł tytoniowy wydaje na promocję palenia, a jakie środki przeznacza państwo na przeciwdziałanie temu procesowi? Czy został sporządzony taki bilans?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselPawelZalewski">Czy są jeszcze pytania do pana ministra? Proponuję, żebyśmy zebrali grupę pytań, a potem poprosilibyśmy przedstawicieli rządu o odpowiedź.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PoselPawelZalewski">Rozumiem, że nie ma dalszych zgłoszeń, zatem zamykam fazę pytań. Proszę pana ministra o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PodsekretarzstanuwMZAndrzejWojtyla">Nowelizacja ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, dokonana w 1999 r., zabrania reklamy wyrobów tytoniowych w jakiejkolwiek formie. Nowelizacja miała 2-letnie vacatio legis. Przepisy weszły w życie w 2001 r. Napisy na paczkach papierosów mają zniechęcać do palenia. Są to napisy ostrzegawcze.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PodsekretarzstanuwMZAndrzejWojtyla">Reklama wyrobów tytoniowych jest w Polsce zabroniona. Jeśli chodzi o środki wydawane z budżetu państwa na walkę z paleniem tytoniu, w tym roku zostały zwiększone dwukrotnie i wynoszą 1 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PodsekretarzstanuwMZAndrzejWojtyla">Mamy świadomość, że są to środki niewystarczające, ale dotyczy to, niestety, wszystkich programów promocji zdrowia. Można by w tym zakresie czynić o wiele więcej. W 1999 r. wydaliśmy na ten cel 20 mln zł i wtedy promocja zdrowego stylu życia, walka z paleniem tytoniu była przeprowadzona najbardziej skutecznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselPawelZalewski">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w debacie ogólnej? Nie ma zgłoszeń, zatem stwierdzam zakończenie pierwszego czytania.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PoselPawelZalewski">Przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy w Komisji.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PoselPawelZalewski">Czy są uwagi do tytułu ustawy? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#PoselPawelZalewski">Czy są uwagi do art. 1 projektu ustawy? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#PoselPawelZalewski">Czy są uwagi do art. 2 projektu ustawy? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-18.5" who="#PoselPawelZalewski">Wszyscy państwo otrzymali pozytywną opinię Biura Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu, podpisaną przez pana Jana Morwińskiego.</u>
          <u xml:id="u-18.6" who="#PoselPawelZalewski">Czy Biuro Legislacyjne zgłasza uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuUrszulaSek">Biuro nie zgłasza uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselPawelZalewski">Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa posłów jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia projektu ustawy z druku nr 132?</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PoselPawelZalewski">Stwierdzam, że Komisje jednogłośnie rekomendują Sejmowi przyjęcie projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#PoselPawelZalewski">Przystępujemy do wyboru posła sprawozdawcy. Proponuję, aby sprawozdawcą został poseł Giovanni Roman. Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselGiovanniRoman">Wyrażam zgodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselPawelZalewski">Czy są inne kandydatury? Nie ma zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PoselPawelZalewski">Kto z państwa posłów opowiada się za powierzeniem posłowi Giovanniemu Romanowi funkcji sprawozdawcy?</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#PoselPawelZalewski">Stwierdzam, że Komisje 36 głosami za, przy braku przeciwnych i 1 wstrzymującym się, wybrały posła sprawozdawcę.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#PoselPawelZalewski">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzisiejszego posiedzenia. Zamykam wspólne posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>