text_structure.xml 63.7 KB
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Otwieram posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Porządek dzienny posiedzenia został państwu doręczony. Czy ktoś z państwa ma uwagi do porządku obrad? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Przystępujemy do realizacji pierwszego punktu porządku dziennego. Bardzo proszę pana ministra Tomasza Wilczaka o przedstawienie przedmiotowej informacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTomaszWilczak">W Polsce spółki sektora Wielkiej Syntezy Chemicznej produkują nawozy azotowe, fosforowe i potasowe, a na ich bazie nawozy wieloskładnikowe. Do największych krajowych producentów nawozów mineralnych w Polsce należą: Zakłady Azotowe Puławy SA, Zakłady Azotowe Kędzierzyn SA, Zakłady Azotowe w Tarnowie-Mościcach SA oraz Zakłady Chemiczne ANWIL SA. Główne produkty spółek nawozowych to przede wszystkim nawozy azotowe i wieloskładnikowe.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTomaszWilczak">Wyniki finansowe przemysłu nawozowego są lepsze niż w latach ubiegłych. Zatrudnienie w przemyśle nawozowym systematycznie maleje. W 2004 r. zatrudniano tam prawie 10 tys. osób, co stanowiło około 6% pracowników zatrudnionych w przemyśle chemicznym. Natomiast w trzecim kwartale 2005 r. w przemyśle nawozowym pracowało już tylko niecałe 8 tys. osób przy jednoczesnym wzroście produkcji.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTomaszWilczak">Sytuacja przemysłu nawozowego pogarszała się aż do roku 2002. Wynik finansowy sektora w 2002 r. zamknął się w kwocie – 319,9 mln zł. Natomiast w trzecim kwartale 2005 r. odnotowano dodatni wynik finansowy na poziomie około 230 mln zł. Rentowność przemysłu kształtuje się na poziomie około 7%. Przemysł nawozowy charakteryzuje niedoinwestowanie – w 2004 r. inwestycje wyniosły 191,4 mln zł, a według danych z trzeciego kwartału 2005 r. zaledwie 116,6 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTomaszWilczak">Moce produkcyjne przemysłu nawozowego przewyższają zapotrzebowanie krajowe. Obserwujemy wzrost eksportu tych nawozów, których w Polsce produkuje się za dużo. W ubiegłym roku udało się wyeksportować nawozy za około 360 mln dolarów. Importujemy nawozy, których nie wytwarza się w kraju. W 2004 r. kupiliśmy głównie nawozy potasowe za kwotę 300 mln dolarów.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTomaszWilczak">Kwestia postępowań ochronnych dotyczących nawozów mineralnych jest szczegółowo opisana w przekazanym państwu materiale, w związku z tym nie będę jej omawiał.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Bardzo proszę o zabranie głosu przedstawiciela Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi już cztery lata próbuje doprowadzić do ucywilizowania rynku nawozów sztucznych w Polsce. Wydaje mi się, że nadszedł czas, aby nasze działania zakończyły się powodzeniem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiLechRozanski">Chciałbym państwu przedstawić dodatkowe informacje, które opisują stan na dzień 20 stycznia 2006 r.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiLechRozanski">Z przeprowadzonych przez okręgowe stacje chemiczno-rolnicze badań rynku nawozowego wynika, że zaopatrzenie we wszystkie grupy nawozów mineralnych było na ogół dobre. Zanotowano jednak przypadki braku mocznika w rejonie Kielc. Odnotowano też niskie stany mocznika i saletry amonowej w rejonie działania Okręgowej Stacji Chemiczno-Rolniczej w Koszalinie.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiLechRozanski">Z uzyskanych informacji od większości dystrybutorów wynika, że przewidywany jest wzrost cen nawozów produkowanych przez Zakłady Chemiczne Police SA. W najbliższym czasie dojdzie też do wzrostu cen nawozów azotowych o 10 do 15%. W grupie nawozów fosforowych i potasowych występują braki w zakresie: superfosfatu potrójnego w rejonie działania Okręgowej Stacji Chemiczno-Rolniczej w Rzeszowie oraz Okręgowej Stacji Chemiczno-Rolniczej we Wrocławiu. Nadal trudno dostępna jest sól potasowa w okolicach Sokołowa, Siedlec i Węgrowa, w rejonie działania Okręgowej Stacji Chemiczno-Rolniczej we Wrocławiu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Bardzo proszę, aby przedstawicielka Ministerstwa Skarbu Państwa poinformowała Komisję, w jakich spółkach nawozowych udziały posiada Skarb Państwa. Potem dowiemy się, kto te spółki reprezentuje na dzisiejszym posiedzeniu Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaSkarbuPanstwaBeataZawadzka">Jeśli chodzi o sektor Wielkiej Syntezy Chemicznej, to minister skarbu państwa w 2005 r. wniósł aportem 80% akcji spółek do Nafty Polskiej SA. W związku z tym Nafta Polska SA jest właścicielem 80% akcji spółki Zakłady Chemiczne Zachem SA.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Przepraszam, że przerywam, ale pytaliśmy tylko o te spółki, które zajmują się produkcją nawozów sztucznych. Oczekuję, że przedstawiciele resortów będą precyzyjnie odpowiadać na pytania. Pytałem, które firmy z udziałem własnościowym Skarbu Państwa zajmują się produkcją nawozów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzedstawicielkaMSPBeataZawadzka">Produkcją nawozów zajmują się następujące firmy Skarbu Państwa: Fabryka Nawozów Fosforowych „Ubocz” Sp. z o.o. – 100% udziałów Skarbu Państwa, Zakłady Azotowe Kędzierzyn SA – 20% udziałów Skarbu Państwa, Zakłady Azotowe w Tarnowie-Mościcach SA – 20% udziałów Skarbu Państwa, ANWIL SA – 5,6% udziałów Skarbu Państwa. Zakłady Chemiczne Police SA – około 70% udziałów Skarbu Państwa, Zakłady Azotowe „Puławy” SA – około 80% udziałów Skarbu Państwa. W przypadku zakładów w Policach została sprzedana jedna akcja Skarbu Państwa w celu udostępnienia akcji pracownikom.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Otwieram dyskusję. Kto z państwa chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoslankaDanutaHojarska">Chcielibyśmy jeszcze wiedzieć, kto reprezentuje spółki nawozowe na dzisiejszym posiedzeniu Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">To jest bardzo słuszna uwaga. Kto z państwa reprezentuje spółki nawozowe?</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Szkoda, że na zaproszenie Komisji nie odpowiedział na przykład prezes Zakładów Azotowych „Puławy” SA. Tak już jest od lat. Podobnie jest z Zakładami Chemicznymi Police SA. Właściwie nie mamy, o czym rozmawiać. Omówimy problematykę nawozów, ale zapowiadam, że wystąpię do ministra skarbu państwa oraz do premiera rządu o odwołanie prezesów tych spółek. To jest skandaliczne zachowanie. Dlaczego na dzisiejsze posiedzenie nie przybyli chociaż zastępcy prezesów?</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Przez trzy lata próbowaliśmy doprowadzić do sytuacji, w której rolnicy mogliby kupować nawozy bezpośrednio od producenta. Oczywiście nie chodziło o to, aby rolnik kupił jedną przyczepę nawozów. To miały być systematyczne, comiesięczne zakupy. Na nasze apele odpowiedziały nieliczne firmy. Na terenie Kujaw pozytywnie zareagowała spółka ANWIL SA.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Mam pytanie do przedstawicieli Zakładów Azotowych „Puławy” SA oraz Zakładów Chemicznych „Police” SA. Czy jakaś grupa producentów rolnych kupuje nawozy bezpośrednio z waszych fabryk?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoslankaDanutaHojarska">Przed chwilą przedstawicielka Ministerstwa Skarbu Państwa poinformowała nas, że Skarb Państwa posiada 100% udziałów w Fabryce Nawozów Fosforowych „Ubocz” Sp. z o.o. Nie rozumiem zatem, dlaczego na posiedzenie Komisji nie przybył prezes tych zakładów. Mogli chociaż przysłać sprzątaczkę, to może by nam coś powiedziała.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PoslankaDanutaHojarska">Zgadzam się z opinią wyrażoną przez posła Wojciecha Mojzesowicza. Jeśli w ten sposób traktuje się posłów, to można sobie wyobrazić, jak są traktowani rolnicy, którzy odbierają tam nawozy. Uważam, że Komisja powinna przyjąć uchwałę wzywającą rząd do rozliczenia tych osób, które nie przybyły na dzisiejsze posiedzenie. Oczywiście mam na myśli prezesów spółek. Ich obowiązkiem jest tutaj być. Nie powinni nam przysyłać dyrektorów handlowych, bo oni powinni być na miejscu, żeby sprzedawać nawozy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselRyszardKaczynski">Przedstawicielka Ministerstwa Skarbu Państwa stwierdziła, że Nafta Polska SA przejęła od Skarbu Państwa 80% akcji spółek produkujących nawozy. Czy można doprecyzować tę informację? Ile to było akcji i ilu firm to dotyczyło?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Czy w posiedzeniu Komisji uczestniczy przedstawiciel Nafty Polskiej SA?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzedstawicielkaNaftyPolskiejSAMalgorzataIwanejko">Nazywam się Małgorzata Iwanejko i jestem ekspertem w Nafcie Polskiej SA.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">A kto jest teraz prezesem zarządu Nafty Polskiej SA?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzedstawicielkaNaftyPolskiejSAMalgorzataIwanejko">Od kilku dni prezesem zarządu Nafty Polskiej SA jest pan Piotr Wojciechowski, a zastępcą prezesa pan Wojciech Lubiewa-Wieleżyński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Zmienił się zatem zarząd spółki, ale forma działania pozostała ta sama. Odbędziemy tę dyskusję i podziękujemy tym, którzy ponieśli jakiś trud i przyjechali na zaproszenie Komisji. Natomiast wystąpię do rządu o zdyscyplinowanie członków zarządu tych spółek. Na posiedzenie Komisji nie przybył ani prezes ani wiceprezes Nafty Polskiej SA. Może tam jest jeszcze trzech wiceprezesów, ale na posiedzenie Komisji nikt nie chce przyjść. Jako przewodniczący Komisji nie pozwolę tak traktować naszego gremium. Wystąpię do ministra skarbu państwa o wyciągnięcie konsekwencji wobec winnych.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Wracamy do sprawy nawozów. Ile grup producentów rolnych kupuje nawozy bezpośrednio u producentów?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzedstawicielZakladowAzotowychPulawySAPawelJarczewski">Grupy producenckie mogą kupować w naszych zakładach nawozy. Nie ma tutaj żadnych przeszkód. W zeszłym roku zgłosiły się do nas trzy takie grupy z Dolnego Śląska. Jedna z nich nie odebrała nic z zagwarantowanej dostawy. Druga grupa odebrała tylko część zamówionych nawozów. Ostatni podmiot odebrał 100 ton nawozów. Mimo tych negatywnych doświadczeń, w naszym systemie sprzedaży nie ma przeszkód w zawieraniu umów z grupami producentów rolnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Czy grupa, która odebrała te 100 ton nawozów, zapłaciła za nie tyle, co inni najwięksi odbiorcy operujący na rynku?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzedstawicielZakladowAzotowychPulawySAPawelJarczewski">Tak, wszystkim odbiorcom oferujemy jednakowe warunki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Czy na pewno?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzedstawicielZakladowAzotowychPulawySAPawelJarczewski">Tak, mamy ceny loco i ceny franco, które są ujednolicone.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Pytałem, czy duża firma handlująca nawozami na rynku kupuje od państwa za taką samą cenę, co grupa producentów rolnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzedstawicielZakladowAzotowychPulawySAPawelJarczewski">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselJozefPilarz">Ile nawozów sprzedaliście państwo grupom producentów rolnych, ale ile nawozów rozprowadzono poprzez dystrybutorów?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselLechKuropatwinski">Czy ceny hurtowe są takie same, jak ceny dla dealerów? Wiem, że dealerzy kupują nawozy taniej i potem u pośredników rolnik musi zapłacić nawet do 40% więcej. Jak to jest, że cena hurtowa tony nawozu wynosi na przykład 600 zł, a dealer płaci 550 zł? Kto pokrywa tę różnicę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselMarekSawicki">Zdaję sobie sprawę z tego, że funkcjonujemy w warunkach wolnego rynku i Komisja nie jest od tego, aby regulować ceny i narzucać jakiekolwiek rygory. Chciałbym jednak otrzymać kompleksową informację dotyczącą cen loco nawozów w stosunku do cen nawozów w punktach, gdzie zaopatrują się rolnicy. Niczego nie sugeruję. Po prostu chcę mieć większą wiedzę w tym względzie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselLechKuropatwinski">Czy rolnik prowadzący gospodarstwo towarowe może kupić na przykład 30 lub 50 ton nawozów bezpośrednio u producenta?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Starajmy się mówić o grupach zorganizowanych. Moim zdaniem taki rolnik nie może kupić nawozów bezpośrednio u producenta. Każdy z zakładów przyjmuje jakiś plan sprzedaży. Są jeszcze wymogi bezpieczeństwa, nie wolno składować zbyt wielkiej ilości nawozów w magazynie itd. To wszystko wiemy.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Natomiast nie wierzę w zapewnienia przedstawiciela Zakładów Azotowych Puławy SA, że jest taka sama cena dla wszystkich podmiotów. My to dokładnie sprawdzimy. Wiem, że w tej chwili cała produkcja została wykupiona przez potężne firmy obracające na rynku nawozami. Mam wątpliwości, czy grupa producentów rolnych może kupić dzisiaj nawóz u producenta za tę samą cenę, którą proponuje się dużemu dealerowi. Jest pięciu dużych dealerów, którzy zdominowali rynek nawozów w Polsce. Jestem przekonany, że między ceną proponowaną rolnikowi, a ceną uzyskiwaną przez te duże firmy jest różnica rzędu 20%. Poseł Marek Sawicki ma rację, że Komisja nie jest od wyznaczania cen. Chcemy tylko, aby rolnicy mogli pominąć pośredników przy zakupie nawozów. Nie ma sensu powoływać grup producentów rolnych czy tworzyć spółdzielnie, skoro takie podmioty nie mogą kupować taniej środków produkcji. Uważam, że rynek dystrybucji nawozów jest zmonopolizowany, co ma duży wpływ na kondycję finansową wielu gospodarstw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselJanLaczny">Myślę, że przedstawiciele spółek nawozowych potrafią dzisiaj powiedzieć, o ile drożej są sprzedawane nawozy na rynku w stosunku do cen oferowanych podmiotom zajmujących się dystrybucją. Sądzę, że państwo posiadacie dobre rozeznanie na rynku, skoro dzisiaj zapowiedziano wzrost cen nawozów o co najmniej 15%, ponieważ zbliża się okres wypłacania rolnikom środków z tytułu dopłat bezpośrednich.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PoselJanLaczny">Doskonale zdaję sobie sprawę z trudnej sytuacji, jaka jest w przemyśle nawozowym, natomiast trzeba pamiętać, w jak trudnej sytuacją są polscy rolnicy. Dlatego proszę przedstawicieli zakładów azotowych, aby przekazali nam dane dotyczące różnicy cen.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#CzlonekRadyNadzorczejZakladowAzotowychwTarnowieMoscicachSABogdanGurgul">Zakłady Azotowe w Tarnowie-Mościcach SA produkują około 350 tys. ton nawozów saletrzanych rocznie, to jest prawie o 100 tys. ton więcej niż cztery lata temu. Całą produkcję przeznaczamy na rynek krajowy. W sprzedaży kierujemy się uwagami, które poczyniła Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi na posiedzeniu w ubiegłym roku.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#CzlonekRadyNadzorczejZakladowAzotowychwTarnowieMoscicachSABogdanGurgul">Apelowaliście państwo o to, aby rolnicy mogli kupować nawozy bezpośrednio u producenta. Tak też się stało. Każdy rolnik może kupić nawozy bezpośrednio w naszej fabryce, ale byłoby najlepiej, gdyby to był duży odbiorca i gdyby chciał kupować wtedy, gdy to się mu najbardziej opłaca. Nawozy warto kupować jesienią. Jesienią produkujemy taką samą ilość nawozów, jak w każdym innym okresie, ponieważ pracowników zatrudniamy przez cały rok, a nie tylko wtedy, gdy nadchodzi czas wysiewu nawozów na pola. Wyprodukowane u nas nawozy rozprowadzamy poprzez sieć siedemdziesięciu dealerów w całej Polsce.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#CzlonekRadyNadzorczejZakladowAzotowychwTarnowieMoscicachSABogdanGurgul">W trakcie poprzedniego spotkania zarzucaliście państwo zakładom azotowym, że współpracują ze zbyt małą liczbą dystrybutorów. A zatem zwiększyliśmy sieć dealerów z 45 do 70. Zajmuję się tymi sprawami od 15 lat i wydaje mi się, że rolnicy są zadowoleni z obecnej sieci sprzedaży. Ponadto, jeśli rolnik zamówi na przykład 24 tony nawozu, to może go kupić poprzez dealera po cenie wyższej tylko o 15–20 zł. To jest zaledwie 3% różnica. Mówię o tym z pełną odpowiedzialnością, ponieważ rolnicy często dzwonią do naszej sekcji marketingowej z prośbą o informację. Dane są też dostępne w Internecie. Jeśli potem nikt się nie zgłasza do zakładu, to znaczy, że nawóz zakupiono u dealera.</u>
          <u xml:id="u-32.3" who="#CzlonekRadyNadzorczejZakladowAzotowychwTarnowieMoscicachSABogdanGurgul">Sprzedajemy około 1,2 tys. ton nawozów na dobę. Miesięcznie jest to blisko 35 tys. ton. Niestety brakuje nam amoniaku i zdani jesteśmy na zakup surowca u konkurencji. Dlatego wcześniej musimy wiedzieć, ile nawozów chcemy wyprodukować i ile ich sprzedamy. A zatem kontrakty na odbiór comiesięczny gwarantują nam właściwe efekty ekonomiczne. Myślę, że dzięki tej stabilizacji zadowoleni są też nasi klienci. Ceny dla podmiotów, które podpisały kontrakty są o 2% niższe od tych, po których może kupić dowolny klient. Jeśli porównamy obecne ceny saletrzaków z cenami sprzed roku, to one są niższe o około 55 zł.</u>
          <u xml:id="u-32.4" who="#CzlonekRadyNadzorczejZakladowAzotowychwTarnowieMoscicachSABogdanGurgul">Jeżeli chodzi o dealerów dominujących na rynku, to Zakłady Azotowe w Tarnowie-Mościcach SA nie mają odbiorców kupujących więcej niż 3 tys. ton nawozów miesięcznie. To nie jest nawet 9% całej produkcji. Najmniejszy podmiot może kupować nawet 100 ton, pod warunkiem, że będzie cyklicznie odbierał zamówiony nawóz.</u>
          <u xml:id="u-32.5" who="#CzlonekRadyNadzorczejZakladowAzotowychwTarnowieMoscicachSABogdanGurgul">Nie poruszam już spraw związanych z płatnościami, bo z tym sobie coraz lepiej radzimy. Transakcje są już ubezpieczane w odpowiednich instytucjach finansowych. Prowadzimy też monitoring kondycji finansowej firm, z którymi współpracujemy. Uważam, że w tej dziedzinie jest coraz lepiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzedstawicielZakladowAzotowychPulawySAPawelJarczewski">Zakłady Azotowe Puławy SA mają podobny system sprzedaży. Są trzy rodzaje odbiorców naszych nawozów. Pierwsza grupa, to partnerzy, którzy podpisali z nami umowy kontraktowe i którzy co miesiąc odbierają od nad konkretną ilość produktu. Są także firmy, z którymi zawarliśmy umowy, ale którym nie gwarantujemy dostarczenia określonej ilości nawozów. Trzecia grupa, to są klienci, którzy mogą kupić nawozy, gdy dysponujemy nadwyżkami produkcji. Nasz zakład może produkować dziennie do 3 tys. ton saletry, natomiast posiadamy magazyn do przechowywania 500 ton saletry. Musimy zatem zapewnić sobie stały odbiór produkowanego nawozu. Jeśli magazyn zostaje zapełniony, właściwie powinniśmy przerwać produkcję.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PrzedstawicielZakladowAzotowychPulawySAPawelJarczewski">Jeszcze raz powtarzam, że wszystkim odbiorcom oferujemy jednolite warunki cenowe. Wszystko zależy od tego, czy za towar wpłynęła przedpłata, czy też wyznaczono termin płatności. Cena zależy też od tego, czy dostawa odbywa się przy pomocy naszego transportu.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#PrzedstawicielZakladowAzotowychPulawySAPawelJarczewski">Jeśli chodzi o sytuację na rynku nawozów, to ceny są podobne do zeszłorocznych, a w przypadku niektórych produktów nawet niższe. Potwierdzam to, o czym mówił przedstawiciel Zakładów Azotowych w Tarnowie-Mościcach SA. Cena, po której dealerzy kupują nawozy jest może od 5 do 20 zł niższa od ceny sprzedaży na rynku. Wiem, że sytuacja ekonomiczna rolników nie jest najlepsza i wiele firm sprzedawało nawozy po kosztach, praktycznie nic na tym nie zarabiając. Mieliśmy kłopoty ze sprzedażą, ponieważ nie potrafiliśmy zapewnić sobie cyklicznego odbioru produktów. Popyt na rynku detalicznym był zdecydowanie mniejszy.</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#PrzedstawicielZakladowAzotowychPulawySAPawelJarczewski">Ceny nawozów zaczynają rosnąć w lipcu. Tak jest co roku. To jest znany wszystkim, powtarzający się schemat. Rolnicy zaczynają kupować nawozy w szczycie sezonu. Tymczasem najtaniej nawozy można kupić jesienią. Wtedy ceny są zdecydowanie niższe.</u>
          <u xml:id="u-33.4" who="#PrzedstawicielZakladowAzotowychPulawySAPawelJarczewski">Obecnie współpracujemy z 60 firmami rozprowadzającymi nasze produkty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Za jaką cenę sprzedajecie państwo teraz saletrę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzedstawicielZakladowAzotowychPulawySAPawelJarczewski">Zakłady Azotowe Puławy SA są spółką akcyjną notowaną na giełdzie, więc obowiązuje mnie tajemnica handlowa. Jeżeli można, to chciałbym przesłać tę informację po posiedzeniu Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Nie bardzo rozumiem, na czym polega różnica. Czy jak otrzymamy ten cennik po posiedzeniu Komisji, to nikt o tym nie będzie wiedział? Jeśli to prawda, że każdy może kupić od państwa nawóz po tej samej cenie, to pojadę, kupię i będę wiedział. A teraz pan nie może powiedzieć? To jest nielogiczne.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Bardzo proszę o zabranie głosu przedstawiciela Zakładów Chemicznych „Police” SA.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PrzedstawicielZakladowChemicznychPoliceSALeszekBaran">Zakłady Chemiczne „Police” SA mają bardzo przejrzysty system sprzedaży nawozów. Te same zasady dotyczą wszystkich naszych partnerów handlowych, z którymi jesteśmy związani umowami ramowymi. Podpisaliśmy takie umowy ze 130 firmami. Sieć dystrybutorów obejmuje cały kraj.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#PrzedstawicielZakladowChemicznychPoliceSALeszekBaran">Wielkość opustu cen jest uzależniona od ilości odbieranego towaru. Zaznaczam, że to są opusty kilkuprocentowe i wynoszą od 5,5 do 8%. Są również jasno określone terminy płatności, uzależnione od tego, czy sprzedaż odbywa się w sezonie czy poza sezonem. Te reguły obowiązują wszystkich.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#PrzedstawicielZakladowChemicznychPoliceSALeszekBaran">Zakłady Chemiczne „Police” SA stworzyły indywidualnym odbiorcom możliwość zakupu nawozów bezpośrednio w firmie. Klienci mogą kupować nawozy po cenach fabrycznych.</u>
          <u xml:id="u-37.3" who="#PrzedstawicielZakladowChemicznychPoliceSALeszekBaran">Ceny nawozów pozostają na poziomie z ubiegłego roku. Oczywiście prowadzimy pewną politykę cenową, która jest czytelna dla odbiorców. Najniższe ceny są po zakończeniu sezonu. Wtedy są promocje. Następnie ceny sukcesywnie rosną w miarę zbliżania się następnego sezonu. Obniżki cenowe mają przynajmniej pokryć koszty związane z magazynowaniem nawozów kupionych poza sezonem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PrzedstawicielZakladowChemicznychPoliceSAKrzysztofPasikowski">Chciałbym się wypowiedzieć w kwestii sprzedaży nawozów grupom producenckim. Zakłady Chemiczne „Police” SA umożliwiają zakup nawozom wszystkim firmom, które spełnią dosyć liberalne kryteria, jeśli sprzedaż odbywa się na zasadzie kredytu kupieckiego. Obecnie współpracujemy właściwie tylko z jedną grupą producentów rolnych z Dolnego Śląska.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PrzedstawicielZakladowChemicznychPoliceSAKrzysztofPasikowski">Pan Leszek Baran mówił o różnicy w opustach, ale tak prawdę 80% macy towarowej sprzedajemy w jednakowych cenach. Najważniejszy jest cykliczny odbiór wyprodukowanego przez nas nawozu, ponieważ dziennie wytwarzamy nawet 5 tys. ton tego produktu. To jest około 150 tys. ton nawozu miesięcznie. W takiej sytuacji najważniejsza jest rytmiczność sprzedaży. Oczywiście większe zainteresowanie nawozami jest tuż przed sezonem. Natomiast w takich miesiącach jak maj, czerwiec i lipiec jesteśmy zdani na siebie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PrezeszarzaduZakladowAzotowychKedzierzynSAJerzyMajchrzak">Zakłady Azotowe Kędzierzyn SA stosują podobny system sprzedaży do tego, co przed chwilą opisali przedstawiciele innych producentów. Codziennie produkujemy około 2 tys. ton nawozów i codziennie musimy sprzedać taką ilość towaru.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#PrezeszarzaduZakladowAzotowychKedzierzynSAJerzyMajchrzak">Nawozy sprzedajemy po cenach hurtowych i detalicznych. Ceny hurtowe są stałe dla wszystkich odbiorców. Różnica polega na tym, że jeżeli ktoś zgadza się na przedpłatę, to otrzymuje 5 zł dyskonta. Jeżeli zapłata wpływa w terminie 25 dni, to cena jest standardowa. Cena detaliczna jest o 8 do 10% wyższa. Rolnik może po tej cenie kupić nawóz w dowolnym momencie, także w szczycie sezonu nawozowego.</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#PrezeszarzaduZakladowAzotowychKedzierzynSAJerzyMajchrzak">Obecnie współpracujemy z 87 podmiotami rozprowadzającymi nawozy. Ceny saletry są niższe od zeszłorocznych o około 50 zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Mam wrażenie, jakbym słyszał reklamę dealera samochodów: Możesz kupić samochód o 10 tys. taniej. Tylko nie wiemy, ile ten samochód kosztuje.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Panie prezesie, proszę powiedzieć, jaka jest obecna cena nawozu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PrezeszarzaduZakladowAzotowychKedzierzynSAJerzyMajchrzak">Saletrę sprzedajemy po 600 zł za tonę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PoselRobertAmbroziewicz">Chciałbym się ustosunkować do wypowiedzi przedstawiciela Zakładów Azotowych Puławy SA. Moim zdaniem to była skandaliczna wypowiedź. Usłyszeliśmy, że ponieważ to jest spółka notowana na giełdzie, to jej przedstawiciel nie może ujawnić cen sprzedaży. Tymczasem chyba nie muszę państwu przypominać, że spółka akcyjna notowana na giełdzie jest spółką publiczną, którą obowiązują szczególnie rygorystyczne zasady publikowania raportów kwartalnych i rocznych z działalności.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#PoselRobertAmbroziewicz">Proszę nie wprowadzać Komisji w błąd, że nie może pan ujawnić cen sprzedaży. Pan powinien być przygotowany do dzisiejszego posiedzenia Komisji i z pamięci wyrecytować te wszystkie dane. To skandal, że pan przychodzi nieprzygotowany i wprowadza posłów w błąd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Problem polega na tym, że te 10% różnicy między ceną detaliczną a hurtową zmusza mnie do kupienia nawozów u dealera. Po co mam jechać do fabryki, żeby tam kupić nawóz za 600 zł, jeśli dealer jest bliżej i oferuje taką samą cenę?</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Wydaje mi się, że przez ostatnie cztery lata nie zrobiliśmy żadnego postępu. To nie jest tak, jak to opisują przedstawiciele producentów. Jestem członkiem grupy producenckiej i próbowaliśmy kupować środki produkcji bezpośrednio u producentów. Na naszą ofertę odpowiedziała tylko firma ANWIL SA. Prezes grupy producenckiej dowiadywał się o ceny u wszystkich producentów. Okazało się, że w fabryce trzeba zapłacić więcej niż u dealera. To nie ma sensu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PoselJozefPilarz">Mam jeszcze pytanie do przedstawiciela Zakładów Chemicznych „Police” SA. Czy te zakłady należą do Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Nawozów? Czy przystąpienie do tej organizacji miało wpływ na ceny nawozów w Polsce?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PrzedstawicielZakladowChemicznychPoliceSALeszekBaran">Zakłady Chemiczne „Police” SA przystąpiły w ubiegły roku do Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Nawozów. Chcemy uczestniczyć w pracach tej organizacji, aby uzyskiwać pewne dane statystyczne dotyczące produkcji i zużycia nawozów w Europie. Dzięki tej organizacji mamy również pewien wpływ na kształt prawa europejskiego w zakresie nawozów i nawożenia. Europejskie Stowarzyszenie Producentów Nawozów ma dosyć silną pozycję. Głos tej organizacji jest uważnie słuchany przez Komisję Europejską. Myślę tutaj o różnych etapach tworzenia prawa na przykład w zakresie zawartości metali ciężkich w nawozach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PrezeszarzaduZakladowAzotowychKedzierzynSAJerzyMajchrzak">Europejskie Stowarzyszenie Producentów Nawozów (EFMA) doradza Komisji Europejskiej w zakresie pomysłu istotnego ograniczenia używania saletry amonowej. Ten nawóz traktuje się jako potencjalny środek dla terrorystów. Dlatego w najbliższym czasie należy się spodziewać istotnych ograniczeń w bezpośrednim stosowaniu saletry. Takie kroki będą podejmowane.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#PrezeszarzaduZakladowAzotowychKedzierzynSAJerzyMajchrzak">Przepraszam za to, że wcześniej wprowadziłem państwa w błąd. Od 1 stycznia 2006 r. saletrę amonową sprzedajemy po 610 zł za tonę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PrzedstawicielZwiazkuZawodowegoOjczyznaMieczyslawPekal">Przed chwilą poseł Jan Łączny mówił o tym, że ceny nawozów wzrosną o 10 do 15%. Jakie czynniki decydują o wzroście cen nawozów? Czy Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi planuje jakieś rekompensaty dla rolników z tytułu wzrostu cen środków produkcji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PoselKrzysztofCzarnecki">Wiem, że polskie nawozy są wysyłane na eksport. Jaka jest relacja cenowa tych nawozów sprzedawanych na przykład na rynku niemieckim i polskim?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PrzedstawicielZakladowAzotowychPulawySAPawelJarczewski">Jeśli chodzi o saletrę amonową, to ceny na rynkach zachodnich są dużo wyższe od tych w Polsce. We Francji i w Wielkiej Brytanii po ostatnich podwyżkach cen gazu i ogólnym wzroście cen nawozów na świecie, cena saletry amonowej wynosi w przeliczeniu na złotówki około 900 zł za tonę.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#PrzedstawicielZakladowAzotowychPulawySAPawelJarczewski">Chciałbym jeszcze nawiązać do wypowiedzi pana prezesa Jerzego Majchrzaka. Pan prezes poruszył bardzo ważny problem, ponieważ saletra amonowa jest głównym nawozem stosowanym w kraju. W Polsce zużywa się rocznie około 1,5 mln ton saletry amonowej. W Komisji Europejskiej są dwa projekty rozporządzeń. Pierwszy zakłada całkowite wyeliminowanie saletry amonowej z rynku. Drugi projekt zakłada wprowadzenie certyfikatów dla wszystkich uczestników obrotu nawozami od producenta do ostatecznego odbiorcy. Jeśli ktoś będzie chciał kupić saletrę amonową, będzie musiał starać się o zezwolenie i zagwarantować, że nawóz zostanie zużyty wyłącznie do celów rolniczych. Wiąże się to także z koniecznością zabezpieczenia magazynów, w których jest przechowywana saletra, przed atakami terrorystycznymi. Dodatkowo zostanie wprowadzony obowiązek składania comiesięcznych raportów.</u>
          <u xml:id="u-49.2" who="#PrzedstawicielZakladowAzotowychPulawySAPawelJarczewski">Zakłady produkcyjne są bardzo zaniepokojone tą sytuacją. Propozycje Komisji Europejskiej ujawniono po ostatnich zamachach terrorystycznych w Europie. W Stanach Zjednoczonych sprzedaż saletry amonowej już od dawna jest monitorowana. Wielu producentów nawozów w Stanach Zjednoczonych wycofało się z produkcji saletry amonowej. Jeśli Komisja Europejska zdecyduje o zaprzestaniu produkcji tego nawozu w Europie, będziemy mieli poważny problem, ponieważ zaraz po Francji zużywamy najwięcej saletry amonowej. Jeśli natomiast zostaną wprowadzone surowe kryteria obrotu, będzie to oznaczało wyższe koszty, co z pewnością odbije się na cenie. Europejskie Stowarzyszenie Producentów Nawozów prowadzi rozmowy z Komisją Europejską starając się powstrzymać wprowadzenie tych rozwiązań w życie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Dziękuję za te dodatkowe informacje. Mam nadzieję, że sprawą zainteresują się minister gospodarki oraz minister skarbu państwa. Należy o tych zagrożeniach poinformować Komisję Rolnictwa Parlamentu Europejskiego. Mamy tam swoich przedstawicieli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PrezeszarzaduZakladowAzotowychKedzierzynSAJerzyMajchrzak">Chciałbym przypomnieć, że na sytuację na rynku nawozów mogą wpłynąć ostatnie perturbacje związane z dostawami gazu. To jest podstawowy surowiec używany do produkcji nawozów w Polsce. Zapowiedź ograniczenia dostaw gazu do 15 lutego 2006 r. może wpłynąć na znaczące zmniejszenie produkcji nawozów w tym roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">To jest bardzo niedobra sytuacja. Po informacji o ograniczeniu produkcji nawozów ze względu na zmniejszone dostawy gazu, sytuację mogą wykorzystać dealerzy zwiększając ceny.</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Chciałbym się jeszcze odnieść do materiału przygotowanego przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Co miesiąc kupuję saletrę amonową i wiem, jakie są ceny nawozów. W przygotowanym przez państwa materiale wpisano nieprawdziwe ceny. Piszecie państwo, że w listopadzie saletrę sprzedawano po 805 zł za tonę, a w grudniu po 730 zł za tonę. Tymczasem w tym okresie kupowaliśmy saletrę po 640-650 zł za tonę. Bardzo proszę, aby w przyszłości staranniej przygotowywać te materiały.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWLechRozanski">Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi posiada aktualne informacje dotyczące cen detalicznych nawozów. Dane są zbierane przez okręgowe stacje chemiczno-rolnicze i są różne w zależności od regionu, a nawet od miejsca sprzedaży. Jeżeli chodzi o saletrę amonową, to ceny wahają się od 605 do 880 zł za tonę. Ogólnie można powiedzieć, że ceny nawozów są niższe o około 5% od cen zanotowanych w grudniu 2005 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PodsekretarzstanuwMGTomaszWilczak">Chciałbym się wypowiedzieć w kwestii produkcji saletry amonowej. Póki co Komisja Europejska przeprowadza konsultacje w tym zakresie. Poinformowano nas o rozważanych rozwiązaniach, ale to są tylko wyniki prac grup roboczych. W tej dziedzinie nie podjęto jeszcze żadnych decyzji.</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#PodsekretarzstanuwMGTomaszWilczak">Jak już tutaj powiedziano, rozważa się możliwość wprowadzenia licencji na handel nawozami na bazie azotanu amonu o zawartości azotu ponad 28%. Wymagana będzie rejestracja wszystkich transakcji i użytkowników końcowych. Użytkownicy będą musieli zagwarantować bezpieczne magazynowanie i użytkowanie takich nawozów.</u>
          <u xml:id="u-54.2" who="#PodsekretarzstanuwMGTomaszWilczak">Druga koncepcja polega na przyjęciu poprawki do dyrektywy nr 76/769 przewidującej wprowadzenie całkowitego zakazu handlu oraz stosowania na terytorium Unii Europejskiej nawozów na bazie azotanu amonu o zawartości azotu ponad 28%.</u>
          <u xml:id="u-54.3" who="#PodsekretarzstanuwMGTomaszWilczak">Na początku stycznia Ministerstwo Gospodarki otrzymało z Instytutu Nawozów Sztucznych opinię w zakresie rozwiązań proponowanych przez Komisję Europejską. Zdaniem ekspertów wprowadzenie wymogu uzyskiwania licencji i monitoringu stosowania saletry amonowej w gospodarstwach rolnych jest nierealne i będzie całkowicie nieskuteczne. Jednocześnie dojdzie do znacznego wzrostu cen nawozów. Przyznaję, że nie wyobrażam sobie takiej sytuacji. Jak miałby wyglądać monitoring zużycia nawozu? Czy wystarczyłoby oświadczenie rolnika, że saletra została rozsypana na polu? Niewątpliwie skuteczniejszy wydaje się drugi sposób, ponieważ wystarczy doprowadzić do obniżenia zawartości azotu w nawozie poniżej 28%. Niestety taka decyzja oznacza konieczność poczynienia znacznych inwestycji w przemyśle. Nie wiem, czy zakłady azotowe są do tego przygotowane. Zakładam, że producenci będą chcieli maksymalnie wydłużyć okresy przejściowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PoselRyszardKaczynski">Pytałem o akcje spółek nawozowych, które przekazano Nafcie Polskiej SA. Jakie to były akcje i ile ich było?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PrzedstawicielkaNaftyPolskiejSAMalgorzataIwanejko">Nafta Polska SA obecnie jest właścicielem 80% akcji Zakładów Azotowych w Tarnowie-Mościcach, Zakładów Azotowych Kędzierzyn SA oraz Zakładów Chemicznych „Organika-Sarzyna” SA, które produkują środki ochrony roślin. Posiadamy jeszcze akcje Zakładów Chemicznych Zachem, które nie produkują na potrzeby rolnictwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Zamykam dyskusję. Będziemy wracali do tych spraw. Postaramy się wyjaśnić, dlaczego na posiedzenie Komisji nie przybył nikt z zarządu Nafty Polskiej SA. Ta sama uwaga dotyczy prezesów spółek pozostających w rękach Skarbu Państwa, a produkujących nawozy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PoselRyszardKaczynski">A kto jest właścicielem akcji ANWIL SA? Wiem, że 5,6% akcji tej Spółki posiada Skarb Państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PrzedstawicielZakladowChemicznychANWILSAJacekGlowacki">Właścicielem 85,6% akcji ANWIL SA jest PKN „Orlen” SA.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Ogłaszam krótką przerwę.</u>
          <u xml:id="u-60.1" who="#PoselWojciechMojzesowicz">[Po przerwie]</u>
          <u xml:id="u-60.2" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Wznawiam posiedzenie</u>
          <u xml:id="u-60.3" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawek zgłoszonych w trakcie drugiego czytania poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych.</u>
          <u xml:id="u-60.4" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia do poprawki nr 1. Klub Poselski Sojuszu Lewicy Demokratycznej proponuje, aby w art. 1 pkt 4 i 5 nadać brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-60.5" who="#PoselWojciechMojzesowicz">„4) art. 22 ust. 4 i 5 otrzymują brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-60.6" who="#PoselWojciechMojzesowicz">»4. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, jest składany od dnia 1 sierpnia do ostatniego dnia lutego danego roku kwotowego na formularzu opracowanym i udostępnianym przez Agencję.</u>
          <u xml:id="u-60.7" who="#PoselWojciechMojzesowicz">5. Umowa, o której mowa w ust. 1, może zostać zawarta na dany rok kwotowy, do końca grudnia danego roku kwotowego, pomiędzy producentami zarejestrowanymi w tym samym, ze względu na ich miejsce zamieszkania albo siedzibę, oddziale terenowym Agencji, a od dnia 1 stycznia do ostatniego dnia lutego danego roku kwotowego pomiędzy producentami na terytorium danego kraju.«</u>
          <u xml:id="u-60.8" who="#PoselWojciechMojzesowicz">5) w art. 22a ust. 3 i 4 otrzymują brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-60.9" who="#PoselWojciechMojzesowicz">»3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, zawiera informacje określone w art. 22 ust. 3 oraz jest składany od dnia 1 sierpnia do dnia 31 stycznia danego roku kwotowego na formularzu opracowanym i udostępnianym przez Agencję.</u>
          <u xml:id="u-60.10" who="#PoselWojciechMojzesowicz">4. Umowa, o której mowa w ust. 1, może zostać zawarta na dany rok kwotowy, do końca grudnia danego roku kwotowego, pomiędzy producentami zarejestrowanymi w tym samym, ze względu na ich miejsce zamieszkania albo siedzibę, oddziale terenowym Agencji, a od 1 stycznia do 31 stycznia danego roku kwotowego pomiędzy producentami na terytorium całego kraju.«”.</u>
          <u xml:id="u-60.11" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Bardzo proszę o stanowisko rządu w sprawie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">Rząd opowiada się za odrzuceniem poprawki nr 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">W takim razie będziemy musieli podjąć decyzję w drodze głosowania.</u>
          <u xml:id="u-62.1" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Poseł Marian Daszyk (niez.):</u>
          <u xml:id="u-62.2" who="#PoselWojciechMojzesowicz">To jest bardzo ważna kwestia. Chciałbym, abyście państwo zapoznali się z opinią Polskiej Federacji Hodowców Bydła i Producentów Mleka. Opinia została przyjęta zdecydowaną większością głosów dwa lub trzy dni temu. W spotkaniu uczestniczyli również członkowie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
          <u xml:id="u-62.3" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Mam także przed sobą stanowisko środowisk rolniczych z Podkarpacia. Dokument przyjęto na dużej konferencji, w której uczestniczyli rolnicy, przedsiębiorcy, przedstawiciele władz wojewódzkich i środowisk naukowych. Proszę o umożliwienie mi odczytania tego stanowiska.</u>
          <u xml:id="u-62.4" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Chciałbym przypomnieć, że w poselskim projekcie ustawy nie było mowy o zniesieniu regionalizacji. W związku z tym nie widzę tutaj żadnych zagrożeń. Wydaje mi się, że regionalizacja zostanie utrzymana. W związku z tym nie widzę sensu odczytywania teraz tych opinii czy stanowisk.</u>
          <u xml:id="u-62.5" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Poseł Marian Daszyk (niez.):</u>
          <u xml:id="u-62.6" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Chodzi o wniosek mniejszości oraz o poprawkę, która proponuje utrzymanie regionalizacji jeszcze tylko przez dziesięć miesięcy.</u>
          <u xml:id="u-62.7" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Polska Federacja Hodowców Bydła i Producentów Mleka prosi, aby jeszcze przez dwa lata utrzymać regionalizację kwot mlecznych. Podobne stanowisko wyraziła Krajowa Rada Izb Rolniczych.</u>
          <u xml:id="u-62.8" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Dlatego proszę, aby Komisja rekomendowała Sejmowi odrzucenie poprawki nr 1.</u>
          <u xml:id="u-62.9" who="#PoselWojciechMojzesowicz">W programie Prawa i Sprawiedliwości jest wyraźnie napisane, że zawsze bierzemy pod uwagę opinię samorządu rolniczego. Krajowa Rada Izb Rolniczych podjęła niedawno decyzję w tej sprawie i zwróciła się do Komisji o utrzymanie regionalizacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PoselStanislawStec">Przy rozpatrywaniu poprawek zawsze obowiązują takie zasady, że słucha się jednego głosu za i jednego głosu przeciw, a potem przystępuje się do głosowania. Bardzo proszę o taki sposób procedowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PoselWojciechPomajda">Jestem autorem poprawki nr 1 i dlatego jeszcze raz chciałbym ją uzasadnić. Uważam, że Komisja powinna rekomendować Sejmowi przyjęcie tej poprawki. W ten sposób, jeśli jutro Sejm odrzuci wniosek mniejszości zmierzający do przywrócenia regionalizacji, będzie można przyjąć rozwiązanie nieco bardziej liberalne. To jest propozycja wychodząca na przeciw tym posłom, którzy uważają, że regionalizacja powinna jednak być zniesiona. Jeżeli wniosek mniejszości jutro zostanie przyjęty przez Sejm, to wycofam poprawkę nr 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PoselAndrzejFedorowicz">Podczas drugiego czytania zostały zgłoszone poprawki oraz wnioski mniejszości. Komisja ma za zadanie zaopiniować poprawki.</u>
          <u xml:id="u-65.1" who="#PoselAndrzejFedorowicz">Dyskusja na temat regionalizacji kwot mlecznych nie dotyczy tylko województw podkarpackiego i podlaskiego. Chodzi o możliwość przesuwania kwot mlecznych pomiędzy oddziałami Agencji Rynku Rolnego na terenie całego kraju.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuMichelRyba">Komisja powinna zaopiniować poprawkę. Jeżeli wniosek mniejszości zostanie przyjęty przez Sejm, poprawka zgłoszona przez Klub Parlamentarny Sojuszu Lewicy Demokratycznej stanie się bezprzedmiotowa. Jeżeli wniosek zostanie odrzucony, Sejm będzie rozpatrywał poprawkę zawierającą to rozwiązanie pośrednie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PoselStanislawStec">Chciałbym zwrócić uwagę, że wniosków mniejszości na posiedzeniu Komisji się nie rozpatruje. Komisja ma prawo rekomendować tylko poprawki. Natomiast wnioski mniejszości będą poddane pod głosowanie na sali sejmowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Wracamy do rozpatrywania poprawki nr 1. Rząd opowiedział się za odrzuceniem tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-68.1" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Poseł Wojciech Pomajda stwierdził, że jeśli Sejm przyjmie wniosek mniejszości dotyczący utrzymania regionalizacji kwot mlecznych, to pan poseł tę poprawkę wycofa.</u>
          <u xml:id="u-68.2" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Poseł Marian Daszyk (niez.):</u>
          <u xml:id="u-68.3" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Przyznaję, że nie rozumiem, czego dotyczy to głosowanie. Skoro nie możemy poprzeć wniosku mniejszości, to zwracam się do posła Wojciecha Pomajdy, aby wycofał poprawkę nr 1. Pozornie to jest rozwiązanie kompromisowe, ale tak naprawdę spowodujemy tylko duże zamieszanie. Po wycofaniu poprawki Sejm będzie się musiał jednoznacznie opowiedzieć za lub przeciw regionalizacji. Jeśli natomiast będzie trzecia możliwość, to sytuacja stanie się bardziej skomplikowana. To będzie już pewna sugestia dla posłów.</u>
          <u xml:id="u-68.4" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Mam pytanie do przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu. Czy Komisja może odłożyć głosowanie nad tą poprawką do czasu rozstrzygnięcia dalszego losu wniosku mniejszości?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSMichelRyba">Jak już powiedział poseł Stanisław Stec, Komisja nie może rozpatrywać wniosków mniejszości. Wnioski mniejszości będą rozpatrywane na posiedzeniu plenarnym Sejmu. Przedmiotem dzisiejszych obrad Komisji są poprawki zgłoszone w drugim czytaniu. Powstaje pytanie, czy Komisja chce przyjąć wariant pośredni, gdyby wniosek mniejszości przez Sejm został odrzucony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-70.1" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Kto z państwa jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 1?</u>
          <u xml:id="u-70.2" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Stwierdzam, że przy 10 głosach za, 16 przeciw i braku wstrzymujących się, Komisja rekomenduje Sejmowi odrzucenie poprawki nr 1.</u>
          <u xml:id="u-70.3" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSMichelRyba">Poprawkę nr 2 należy rozpatrywać łącznie z poprawkami nr 5 i 11. Przepisy dotyczą rozliczeń prowadzonych między producentem mleka, a podmiotem skupującym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Bardzo proszę o stanowisko rządu w sprawie tych poprawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWAndrzejKowalski">Rząd opowiada się za przyjęciem poprawek nr 2, 5 i 11.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-74.1" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Kto z państwa jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawek nr 2, 5 i 11?</u>
          <u xml:id="u-74.2" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Stwierdzam, że Komisja jednomyślnie rekomenduje Sejmowi te poprawki.</u>
          <u xml:id="u-74.3" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSMichelRyba">Poprawki nr 3 i 4 wykluczają się, a zdaniem Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu poprawka nr 3 zawiera lepsze rozwiązanie. Poprawka nr 4 stanowi, że wszystkie decyzje wysyłane przez dyrektora oddziału Agencji Rynku Rolnego muszą trafić także do pomiotów skupowych. W ten sposób przy dużych podmiotach skupowych, trzeba będzie odebrać na przykład 5 tys. listów poleconych. Natomiast zgodnie z przepisem zawartym w poprawce nr 3 dyrektor wysyła decyzję do rolnika, a podmiot skupujący otrzymuje zestawienie zbiorcze w formie elektronicznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Poprawkę nr 4 zgłosił Klub Parlamentarny Polskiego Stronnictwa Ludowego. Czy państwo wycofujecie tę poprawkę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#PoselMiroslawMaliszewski">Tak, wycofujemy tę poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Bardzo dziękuję. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-78.1" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Kto z państwa jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 3?</u>
          <u xml:id="u-78.2" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Stwierdzam, że Komisja jednomyślnie rekomenduje Sejmowi przyjęcie poprawki nr 3.</u>
          <u xml:id="u-78.3" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 6.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSMichelRyba">Poprawki nr 6 i 9 należy rozpatrywać łącznie. Te przepisy dotyczą przekazywania opłat z tytułu kar przez podmiot skupowy do Agencji Rynku Rolnego. Dają także możliwość rozłożenia na raty niezapłaconej części kary. Jeśli rolnik nie będzie chciał w tym zakresie współpracować z podmiotem skupowym, przedsiębiorca otrzymuje narzędzie do wszczęcia postępowania egzekucyjnego.</u>
          <u xml:id="u-79.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSMichelRyba">Poprawka nr 7 wyklucza rozwiązania zawarte w poprawkach nr 6 i 9. Ponadto proponowany przepis jest niezgodny z prawem Unii Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#PrzedstawicielkaUrzeduKomitetuIntegracjiEuropejskiejAnnaPawlowska">Jak już powiedział przedstawiciel Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu, poprawka nr 7 jest sprzeczna z dwoma rozporządzeniami unijnymi dotyczącymi opłaty wyrównawczej. Chodzi o kwestię obowiązku nałożonego na podmiot skupujący do poboru od dostawców hurtowych i wpłaty środków z tytułu kar. Druga sprawa dotyczy proponowanego terminu. Rozporządzenia stanowią, że podmioty skupujące muszą wpłacić należne środki do 1 sierpnia. W poprawce nr 7 ten termin jest wydłużony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#PoselMiroslawMaliszewski">Wycofuję poprawkę nr 7.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-82.1" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Kto z państwa jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawek nr 6 i 9?</u>
          <u xml:id="u-82.2" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Stwierdzam, że Komisja jednomyślnie rekomenduje Sejmowi przyjęcie tych poprawek.</u>
          <u xml:id="u-82.3" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 8. Bardzo proszę pana ministra Andrzeja Kowalskiego o wyjaśnienie, na czym polega ta poprawka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuWspolnejOrganizacjiRynkowRolnychwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiJerzyDabrowski">Rząd opowiada się za przyjęciem tej poprawki. Przepis zakłada, że decyzja, o której mowa w art. 37 ust. 1 podlega natychmiastowemu wykonaniu. Opłata musi być zebrana do 1 września. Jeśli będzie rygor natychmiastowej wykonywalności, to ten termin będzie mógł być dotrzymany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#ZastepcaprezesaAgencjiRynkuRolnegoMariuszLipinski">To jest rozwiązanie analogiczne do tego, co zostało zapisane w poprzedniej ustawie odnośnie dostawców hurtowych. Chodzi o spełnienie wymogów i terminów wynikających z przepisów Unii Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-85.1" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Kto z państwa jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 8?</u>
          <u xml:id="u-85.2" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Stwierdzam, że 26 głosami za, przy braku głosujących przeciw i jednym wstrzymującym się, Komisja rekomenduje Sejmowi przyjęcie poprawki nr 8.</u>
          <u xml:id="u-85.3" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 10.</u>
          <u xml:id="u-85.4" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Bardzo proszę o stanowisko rządu w sprawie poprawki nr 10.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWAndrzejKowalski">Rząd opowiada się za odrzuceniem tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Bardzo proszę o uzasadnienie tej decyzji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-88">
          <u xml:id="u-88.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMRiRWWsiJerzyDabrowski">Poprawka polega na tym, że z rezerwy nie mogliby skorzystać rolnicy posiadający duże kwoty mleczne. Oni mogą znacznie przekroczyć dopuszczalne limity produkcji, więc zapłacą duże kary. Ponadto, dlaczego wnioskodawcy przyjęli akurat wartość 800 tys. kg mleka?</u>
          <u xml:id="u-88.1" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMRiRWWsiJerzyDabrowski">Rząd uważa, że w tym zakresie nie należy wprowadzać żadnych ograniczeń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-89">
          <u xml:id="u-89.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Nie bardzo rozumiem. Są firmy, które otrzymały nawet po 10 mln kg kwoty mlecznej. Czy to ma związek z proponowanym przepisem?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-90">
          <u xml:id="u-90.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMRiRWWsiJerzyDabrowski">Jak już powiedziałem, to jest także kwestia ustalenia limitu. Nie dysponujemy żadną analizą, która wskazywałaby na to, że proponowany przez wnioskodawców limit 800 tys. kg jest właściwy. Jeśli nawet były przypadki przydzielenia bardzo dużych kwot mlecznych, to były one nieliczne. Wprowadzanie tego limitu wydaje się przedwczesne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-91">
          <u xml:id="u-91.0" who="#PoselMarekSawicki">Myślę, że przedstawiciele rządu powinni sobie zdawać sprawę z tego, że Wspólna Polityka Rolna nie polega na wspieraniu wszystkich producentów bez ograniczeń. Państwa członkowskie dofinansowują produkcję do pewnego poziomu. Uchwalając pierwszą wersję ustawy, dotyczącej rynku mleka, o tym elemencie zapomnieliśmy. W związku z tym w Polsce od wielu lat uprzywilejowane są gospodarstwa wielkotowarowe i wielkoobszarowe.</u>
          <u xml:id="u-91.1" who="#PoselMarekSawicki">Pan dyrektor Jerzy Dąbrowski pytał, skąd się wziął limit 800 tys. kg. W kilku państwach członkowskich Unii Europejskiej obowiązuje ograniczenie do 90 stanowisk dla krów mlecznych. Oznacza to, że przy bardzo wydajnej produkcji do osiągnięcia tego limitu potrzebnych będzie 80 krów. Jeśli dużych producentów jest rzeczywiście niewielu, to tym bardziej warto dać szansę tym średnim, którzy hodują po 20–30 krów. Dzięki temu może się rozwinie dodatkowych kilkadziesiąt gospodarstw rodzinnych. Nie może być tak, że na skutek złej interpretacji zasad Wspólnej Polityki Rolnej zmierzamy do restytucji latyfundiów. Tego we Wspólnej Polityce Rolnej nie ma.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-92">
          <u xml:id="u-92.0" who="#PoselSzczepanSkomra">Rezerwa restrukturyzacyjna jest właściwie niewielka, bowiem zawiera tylko 416 mln kg. Natomiast zapotrzebowanie jest znacznie większe. Proponowane rozwiązanie daje możliwość, aby z rezerwy skorzystała większa liczba rolników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-93">
          <u xml:id="u-93.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Tutaj chodzi o kierunki polityki rolnej państwa. Dzisiaj nikt nikomu nie zabrania posiadania 10 tys. ha gruntów. Jednak przypominam, że zgodnie z polityką rolną państwa nie wspieramy gospodarstw o powierzchni powyżej 300 ha. Limit 800 tys. kg oznacza obsadę około 130 krów. To jest naprawdę przyzwoita produkcja bez ryzyka skażenia środowiska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-94">
          <u xml:id="u-94.0" who="#PoselRyszardKaczynski">Wydawało mi się, że w Polsce jest nadprodukcja mleka. Jak to wygląda w tym kontekście? Czy należy rozwijać produkcję mleka, gdy jest nadprodukcja?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-95">
          <u xml:id="u-95.0" who="#PoselMarekSawicki">Myślę, że poseł Ryszard Kaczyński nie rozumie naszych intencji.</u>
          <u xml:id="u-95.1" who="#PoselMarekSawicki">Poseł Marian Daszyk (niez.):</u>
          <u xml:id="u-95.2" who="#PoselMarekSawicki">Bardzo zaniepokoiła mnie dzisiejsza wypowiedź pana ministra. Pan minister stwierdził, że świat zmierza w kierunku koncentracji produkcji mleka i nie da się tego procesu zatrzymać.</u>
          <u xml:id="u-95.3" who="#PoselMarekSawicki">To nie jest prawda. Unia Europejska też nie sprzyja koncentracji. Takie wypowiedzi przedstawicieli rządu są bardzo niepokojące.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-96">
          <u xml:id="u-96.0" who="#PoselTadeuszDebicki">Wiem, że wspieramy gospodarstwa rodzinne, ale te duże gospodarstwa, o których mówił przedstawiciel Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, to są zazwyczaj grunty dzierżawione od Skarbu Państwa. Powstanie zatem następny problem.</u>
          <u xml:id="u-96.1" who="#PoselTadeuszDebicki">Proszę na to zwrócić uwagę. To nie są nagminne przypadki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-97">
          <u xml:id="u-97.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Niestety nie ma rozwiązania, które zadowoliłoby wszystkich.</u>
          <u xml:id="u-97.1" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-97.2" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Kto z państwa jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 10?</u>
          <u xml:id="u-97.3" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Stwierdzam, że 13 głosami, przy 4 głosujących przeciw i 3 wstrzymujących się, Komisja rekomenduje Sejmowi przyjęcie poprawki nr 10.</u>
          <u xml:id="u-97.4" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Pozostał nam jeszcze obowiązek wyboru posła sprawozdawcy.</u>
          <u xml:id="u-97.5" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Zgłaszam kandydaturę posła Jacka Boguckiego. Czy są inne kandydatury?</u>
          <u xml:id="u-97.6" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-97.7" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Czy pan poseł się zgadza?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-98">
          <u xml:id="u-98.0" who="#PoselJacekBogucki">Tak, zgadzam się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-99">
          <u xml:id="u-99.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja zaakceptowała tę kandydaturę.</u>
          <u xml:id="u-99.1" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-99.2" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Bardzo proszę przedstawicielkę Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej o wyrażenie opinii o zgodności przyjętych poprawek z prawem Unii Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-100">
          <u xml:id="u-100.0" who="#PrzedstawicielkaUKIEAnnaPawlowska">Przyjęte poprawki są zgodne z prawem Unii Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-101">
          <u xml:id="u-101.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Zamykam posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>