text_structure.xml 27.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselJacekPiechota">Otwieram posiedzenie Komisji Rozwoju Przedsiębiorczości oraz Komisji Polityki Społecznej. Witam wszystkich. Z członkami prezydiów Komisji uzgodniliśmy, że mi przypadnie prowadzenie dzisiejszych obrad. Porządek dzienny został państwu przedstawiony. Czy są do niego uwagi? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselJacekPiechota">W związku z tym przystępujemy do procedowania w ramach pierwszego czytania rządowego projektu ustawy o spółdzielniach socjalnych. Zgodnie z przyjętą procedurą na początku rząd przedstawi uzasadnienie proponowanego projektu ustawy, następnie odbędzie się dyskusja. W zależności od tego, jakie wnioski zostaną złożone, Komisje podejmą decyzję nad dalszym sposobem procedowania.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PoselJacekPiechota">Oddaję głos stronie rządowej.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PoselJacekPiechota">Minister pracy i polityki społecznej Krzysztof Michałkiewicz:</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PoselJacekPiechota">Chciałbym przedstawić państwu projekt ustawy o spółdzielniach socjalnych, który rząd premiera Marka Belki przekazał do Sejmu poprzedniej kadencji. W związku z tym nad projektem ustawy były prowadzone już uzgodnienia międzyresortowe oraz debata z partnerami społecznymi.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PoselJacekPiechota">Rząd Marka Belki skierował projekt do marszałka Sejmu V kadencji, a obecny rząd uznał, że ustawa jest tak ważna, że należy kontynuować rozpoczęte nad nią prace. Projektowana ustawa wpisuje się w szereg działań, zmierzających do tego, aby zadania pomocowe dla różnych wykluczonych grup społecznych zostały przekształcone we wspieranie tych ludzi poprzez integrację zawodową.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PoselJacekPiechota">Ustawa o spółdzielniach socjalnych jest jedną z inicjatyw budujących system integracji społecznej i zawodowej. Kolejną jest ustawa o zatrudnieniu socjalnym. Zgodnie z tymi przepisami powstały dwie nowe, ważne instytucje wspierania aktywności zawodowej i społecznej osób wykluczonych. Są to Centra Integracji Społecznej oraz Kluby Integracji Społecznej. Stwarza to możliwość dalszego aktywizowania osób, które już zostały zreintegrowane i będą mogły same podejmować różnego rodzaju działalność zawodową i gospodarczą.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PoselJacekPiechota">W Europie jest wiele przykładów wprowadzania takich rozwiązań przez państwo. Spółdzielczość socjalna od wielu lat funkcjonuje we Włoszech, a także w krajach skandynawskich, szczególnie w Finlandii. Podmioty te stały się ważnym elementem budowania wsparcia dla osób wykluczonych społecznie.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#PoselJacekPiechota">Projekt ustawy dotyczy wielu aspektów. Myślę, że łatwiej będzie się do nich odnieść na bazie zadanych przez państwa pytań w trakcie dyskusji. Warto jednak zaznaczyć, że projektowana ustawa nie jest niezgodna z obecnie obowiązującymi przepisami ustawy o zatrudnieniu socjalnym, ustawy Prawo spółdzielcze oraz ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Przedstawiony projekt jest jedynie uzupełnieniem przepisów tych trzech regulacji, które dotyczą zarówno rozwoju spółdzielczości, jak i wspierania zatrudnienia.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#PoselJacekPiechota">Jeżeli chodzi o pomoc publiczną, to będzie ona minimalna. Zakładamy udział w tworzeniu spółdzielni, który nie przekroczy kwoty 100 tysięcy euro w ciągu trzech lat. Jest to zgodne z prawem Unii Europejskiej, które zezwala właśnie na taki rodzaj i zakres pomocy państwowej.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#PoselJacekPiechota">Chciałbym również zauważyć, że projektowana ustawa odpowiada na postulaty organizacji pozarządowych. Istnieją już przykłady podejmowania określonej działalności gospodarczej przez środowiska osób bezdomnych, a także osób, które walczą z nałogami. Najbardziej znany jest przykład „Barki”. Pokazuje on, jak duże znaczenie dla osób wykluczonych może mieć rozwój spółdzielczości. Tworzy ona dla tych ludzi realną szansę powrotu na rynek pracy i do aktywnego życia w społeczeństwie.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#PoselJacekPiechota">Prosiłbym państwa o podjęcie wspólnej pracy nad projektem ustawy. Uważam, że jest szansa na szybkie uchwalenie tych, bardzo ważnych, regulacji.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#PoselJacekPiechota">Otwieram dyskusję w ramach pierwszego czytania projektu. Chciałbym jedynie nadmienić, że jest prośba ze strony osób dokumentujących naszą pracę, aby każdy z zabierających głos przedstawił się i podał nazwę instytucji, którą reprezentuje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Przedstawiony projekt rządowy jest kontynuacją starań o uchwalenie przez Sejm ustawy o spółdzielniach socjalnych. Dnia 22 lutego 2005 r. identyczny projekt ustawy został skierowany do Sejmu poprzedniej kadencji. Różnił się on zaledwie jednym zapisem, który został ujęty w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, dotyczącej pomocy dla osób tworzących i przystępujących do spółdzielni socjalnych. Jednak wówczas praca nad projektem wpisała się w kalendarz kampanii wyborczej i ustawa nie została uchwalona. Mimo to dorobek prac powołanej podkomisji był znaczący.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Chciałbym również poinformować, że w ubiegłym tygodniu Klub Parlamentarny SLD skierował do laski marszałkowskiej poselski projekt ustawy o spółdzielniach socjalnych, uwzględniający także dorobek prac z poprzedniej kadencji. Szkoda, że te projekty nie zostały łącznie skierowane do pierwszego czytania. Być może nie pozwoliły na to procedury związane z trybem sprawdzania projektu.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Zgadzam się z panem ministrem, że projektowana ustawa jest ważnym elementem polityki społecznej, zwłaszcza w zakresie możliwości oddziaływania na polu reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Obok ustaw: o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz o zatrudnieniu socjalnym projektowane przepisy będą kolejnym rozwiązaniem prawnym umożliwiającym tym osobom powrót do aktywnego życia zawodowego i społecznego.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Jednak proponowana ustawa wprowadza minimalne rozstrzygnięcia podatkowe oraz okołopodatkowe. W złożonym przez nas projekcie poselskim uwzględniliśmy także pewne nowe propozycje. Dlatego prosiłbym, aby strona rządowa wstępnie odniosła się do tych zapisów.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Chodzi głównie o kwestię założycielstwa spółdzielni. Należy rozważyć możliwość tworzenia spółdzielni socjalnych również przez osoby prawne. Mam na myśli organizacje pozarządowe zajmujące się reintegracją zawodową i społeczną, które posiadają w tym zakresie ogromne doświadczenie. Przede wszystkim dotyczy to ludzi bezrobotnych, walczących z uzależnieniem alkoholowym, bezdomnych, niepełnosprawnych. Oni właśnie tworzą tego rodzaju organizacje. Ich przedstawiciele oraz jednostki gminne byliby znaczącym wsparciem dla spółdzielni socjalnej, zwłaszcza na etapie jej tworzenia.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Kolejna sprawa dotyczy rozwiązań podatkowych. Proponuje się zwolnienie od podatku tej części dochodu, która jest przeznaczana na reintegrację zawodową i społeczną członków spółdzielni. Po dokładnej analizie musimy stwierdzić, że zapis ten jest niezwykle zawiły i kłopotliwy.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PoselTadeuszTomaszewski">O wiele prostszym rozwiązaniem byłoby podmiotowe zwolnienie spółdzielni, tak jak wszystkich organizacji pozarządowych, które swój ewentualny zysk przeznaczają na cele statutowe. W rządowym projekcie zakłada się, że spółdzielnia socjalna ma uczestniczyć w konkursie ofert na zadania z zakresu pożytku publicznego, więc ma konkurować z organizacjami pozarządowymi, którym przysługuje takie zwolnienie podatkowe.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Chcielibyśmy, aby spółdzielnie socjalne weszły na rynek usług, takich jak utrzymanie parku miejskiego, przystanków komunikacji miejskiej. Jednak jeżeli w odniesieniu do zamówień publicznych nie wprowadzimy rozwiązań podobnych do włoskich, to spółdzielnie znajdą się już na starcie w bardzo trudnej sytuacji, nie będą zdolne do konkurowania z innymi podmiotami na rynku. Dlatego należałoby rozważyć możliwość wprowadzenia zwolnień dla spółdzielni socjalnych, czyli tak zwanych zamówień z wolnej ręki. Właśnie takie regulacje obowiązują we Włoszech, gdzie 10% zamówień publicznych jest przekazywanych tym spółdzielniom.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Chciałbym również poruszyć kwestię wspierania spółdzielni socjalnych przez władze samorządowe. Problem dotyczy ustawy o gospodarce gruntami i stworzenia możliwości wzmacniania działalności spółdzielni socjalnych poprzez wsparcie na zasadach ogólnych, czyli wycenę gruntów i nieruchomości przez rzeczoznawcę. Jednak odbywałoby się to bez konieczności prowadzenia całej procedury przetargowej.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Takie rozwiązania wypracowaliśmy w czasie Sejmu poprzedniej kadencji, z udziałem podmiotów pozarządowych, przedstawicieli związków spółdzielczych. Proponowane zapisy stworzyłyby lepszą pozycję prawną już na samym początku organizowania spółdzielni socjalnych i ich działania.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Chciałbym również poinformować, że Klub Parlamentarny SLD popiera dalsze prace nad projektem ustawy. Uważamy, że projekt powinien zostać skierowany do wybranej na dzisiejszym posiedzeniu podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselJacekPiechota">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos w dyskusji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrezesZarzaduKrajowejRadySpoldzielczejJerzyJankowski">Chciałbym jedynie wyrazić żal, że to, o czym mówił pan minister Michałkiewicz, nie odnosi się do spółdzielni socjalnych „typu B”, które funkcjonują na przykład we Włoszech. Jednak w Polsce one nie mogą zaistnieć, nad czym należy ubolewać.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PrezesZarzaduKrajowejRadySpoldzielczejJerzyJankowski">Prawdą jest, że w poprzedniej kadencji Sejmu pracowano nad tą ustawą, choć niechętnie przypomina się argumenty wysuwane tylko po to, aby przepisy te nie zostały uchwalone. Sugerowano nawet, że wszystkie supermarkety przekształcą się w spółdzielnie socjalne w celu uzyskania stosownych zwolnień podatkowych. Mówiono tak, pomimo że w projekcie wyraźnie został określony zakres podmiotowy oraz przedmiotowy.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PrezesZarzaduKrajowejRadySpoldzielczejJerzyJankowski">Chciałbym zwrócić uwagę, że projekt ustawy nie uwzględnia regulacji dotyczących spółdzielczości w ogóle, a zawartych w przepisach o spółdzielczości mieszkaniowej. Warto zauważyć, że zmienia się procedura wykluczenia i wykreślenia członka ze spółdzielni. Kiedyś procedura ta kończyła się na postępowaniu wewnątrzspółdzielczym. Obecnie wykluczenie lub wykreślenie członka staje się ostateczne po wyczerpaniu drogi sądowej, łącznie z możliwością odwołania się do Sądu Najwyższego.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PrezesZarzaduKrajowejRadySpoldzielczejJerzyJankowski">W spółdzielniach mieszkaniowych lub konsumenckich ta kwestia nie jest tak istotna. Jednak w spółdzielniach socjalnych podstawowym założeniem jest spółdzielczy stosunek pracy, będący pochodną członkostwa. Jeżeli członek spółdzielni zostanie zwolniony z pracy, to może pozostać członkiem do momentu, aż Sąd Najwyższy uzna, czy decyzja podjęta w jego sprawie była zgodna z prawem. Zatem taka osoba przez cały czas, do ogłoszenia wyroku, będzie miała prawo do pracy w organach spółdzielni.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PrezesZarzaduKrajowejRadySpoldzielczejJerzyJankowski">Dlatego należałoby się zastanowić nad odejściem od tej generalnej zasady i powróceniem do art. 194 Prawa spółdzielczego. Przepis ten uwzględnia trzy przypadki utraty zdolności do wykonywania obowiązków członka spółdzielni. Jednak to są jedynie szczegóły, które należy dopracować.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PrezesZarzaduKrajowejRadySpoldzielczejJerzyJankowski">Chciałbym wyrazić swoje poparcie dla projektu ustawy. Jednocześnie nie zgadzam się z niektórymi opiniami przekazanymi Komisjom, że proponowane przepisy stworzą podmioty o charakterze hybrydowym. Specjalny rodzaj rozwiązań wynika właśnie ze specyfiki spółdzielni socjalnych. Podmioty te nie mają za zadanie maksymalizować zysków, ale stworzyć ludziom szansę powrotu do normalnego funkcjonowania w społeczeństwie.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#PrezesZarzaduKrajowejRadySpoldzielczejJerzyJankowski">Nie zgadzam się również z opinią Biura Studiów i Ekspertyz, że spółdzielnie te nie różnią się od innych podmiotów, czyli są nastawione na zysk. Z definicji spółdzielni wynika, że celem spółdzielni jest zaspokajanie potrzeb jej członków.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#PrezesZarzaduKrajowejRadySpoldzielczejJerzyJankowski">Jak rozumiem, dalsze szczegółowe rozwiązania będzie można zgłaszać podczas prac w podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselRajmundMoric">Chciałbym powiedzieć, że klub parlamentarny Samoobrona dostrzega celowość dalszego procedowania nad projektem ustawy. Jednak powstają pewne pytania dotyczące zastosowania tych przepisów w praktyce.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PoselRajmundMoric">Spółdzielnie socjalne mają zrzeszać ludzi wykluczonych, mających problemy z integrowaniem się ze społeczeństwem. Te osoby, w celu przystąpienia do spółdzielni, mogą otrzymać od starosty określony wkład pieniężny. W związku z tym rodzą się pewne wątpliwości. Starostowie przyznając środki z funduszu pracy, wymagają przedstawienia stosownego poręczenia. Uważam, że na przykład osobie bezrobotnej lub komuś, kto niedawno wyszedł z więzienia, będzie bardzo trudno znaleźć kogoś, kto za niego poręczy.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PoselRajmundMoric">Prosiłbym o odniesienie się do kwestii poręczeń, gdyż – moim zdaniem – ten wymóg powinien zostać zniesiony. Należy zwrócić także uwagę na to, że liczba spółdzielni socjalnych nie będzie wysoka, więc państwo też nie będzie podejmować znacznego ryzyka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselJacekPiechota">Czy ktoś jeszcze chciałby wziąć udział w dyskusji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzedstawicielCaritasOgolnopolskiegoZwiazkunarzeczZatrudnieniaSocjalnegoksiadzStanislawSlowik">Oczywiście jest szereg szczegółowych kwestii, które należy przedyskutować podczas procedowania nad tym projektem ustawy. Popieramy dalsze prace nad wprowadzeniem stosownych regulacji.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzedstawicielCaritasOgolnopolskiegoZwiazkunarzeczZatrudnieniaSocjalnegoksiadzStanislawSlowik">Przyznam, że nie udało mi się prześledzić dokładnie wszystkich projektów poprawek zgłoszonych w czasie prac poprzedniej kadencji Sejmu. Jednak dziwi mnie, że wiele oczywistych zmian, postulowanych dzisiaj, dotychczas do projektu ustawy nie zostało wprowadzonych.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PrzedstawicielCaritasOgolnopolskiegoZwiazkunarzeczZatrudnieniaSocjalnegoksiadzStanislawSlowik">Chciałbym zwrócić również uwagę na pewną logikę umiejscowienia projektowanej ustawy w systemie prawnym. Warto zauważyć, że ponad 90% proponowanych rozwiązań obowiązuje w obecnych przepisach prawnych. Ubiegłoroczna nowelizacja Prawa spółdzielczego wprowadziła przecież szereg zmian. W związku z tym nie są to propozycje zupełnie nowatorskie tak, jak niektórzy się obawiają, że tą drogą wypłyną jakieś środki finansowe.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PrzedstawicielCaritasOgolnopolskiegoZwiazkunarzeczZatrudnieniaSocjalnegoksiadzStanislawSlowik">Od wielu lat w dokonywanych zmianach legislacyjnych można zauważyć pewne docenienie potencjału ukrytego w środowisku osób wykluczonych. Do tej kwestii w szczególności odnosi się ustawa o zatrudnieniu socjalnym. Oczywiste jest dla mnie, że właśnie ona wskazuje pewne ścieżki i kierunki działania. Daje możliwości pomocy pewnym ludziom, ale nie rozwiązuje w pełni problemu.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PrzedstawicielCaritasOgolnopolskiegoZwiazkunarzeczZatrudnieniaSocjalnegoksiadzStanislawSlowik">Centra Integracji Społecznej, choć są bardzo potrzebne, jednocześnie są niezwykle kosztowne. Ponadto przez tak krótki okres, około dwunastu miesięcy, nie zdołają rozwiązać wszystkich problemów.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#PrzedstawicielCaritasOgolnopolskiegoZwiazkunarzeczZatrudnieniaSocjalnegoksiadzStanislawSlowik">Dla założyciela CIS powstaje problem, co późniejszym okresie zrobić z beneficjantami. A właśnie propozycja utworzenia spółdzielni socjalnej jest bardzo dobrym rozwiązaniem, ogniwem w rozwoju działań. Dlatego jak najbardziej należy podjąć inicjatywę utworzenia tego rodzaju podmiotów.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#PrzedstawicielCaritasOgolnopolskiegoZwiazkunarzeczZatrudnieniaSocjalnegoksiadzStanislawSlowik">Chciałbym nawiązać również do wcześniej poruszonego wątku odnośnie do spółdzielni „typu B”. Nie znam dokładnie ich specyfiki, ale jestem zwolennikiem wprowadzenia pewnej hierarchii priorytetów. Jeżeli teraz udałoby się wypracować określone zmiany, to może za kilka lat podjęte zostaną kolejne kroki. A życie zapewne wskaże jeszcze wiele luk prawnych, które trzeba będzie poprawić.</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#PrzedstawicielCaritasOgolnopolskiegoZwiazkunarzeczZatrudnieniaSocjalnegoksiadzStanislawSlowik">Dlatego trudno na początku prac zakładać występowanie mankamentów projektu ustawy. Jednak zakładając rozwój filozofii i rozwój człowieka, nie należy zmarnować już wyzwolonego potencjału. Trzeba dać tym ludziom możliwość rozwijania się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselJacekPiechota">Rozumiem, że ksiądz mówiąc o rozwoju człowieka, miał na myśli również rozwój służb zatrudnienia, które będą coraz lepiej przygotowane do pełnienia swoich funkcji.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselJacekPiechota">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos w dyskusji? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PoselJacekPiechota">W związku z tym prosiłbym, aby strona rządowa odniosła się do kwestii poruszonych w trakcie dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PoselJacekPiechota">Minister pracy i polityki społecznej Krzysztof Michałkiewicz:</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#PoselJacekPiechota">Oczywiście znamy uwagi i poprawki zgłoszone w czasie prac Sejmu poprzedniej kadencji. Nieuwzględnienie ich w projekcie nie wynika z tego, że się z nimi nie zgadzamy. Jednak gdybyśmy chcieli wprowadzić je już teraz, to należałoby ponownie przeprowadzić całą procedurę uzgodnień międzyresortowych oraz z partnerami społecznymi, analizy Rządowego Centrum Legislacyjnego.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#PoselJacekPiechota">W związku z tym prace nad ustawą można byłoby rozpocząć dopiero za pół roku, a chcieliśmy tego uniknąć. Jednak wszystkie zgłoszone poprawki są nam znane, możemy je przekazać, ponadto z większością z nich się zgadzamy. Chciałbym, aby ta sprawa była w pełni wyjaśniona. Poprawki odnoszą się do kwestii osoby prawnej, udziału w przetargach, ułatwień w korzystaniu z zamówień publicznych lub majątku publicznego.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#PoselJacekPiechota">Cieszę się, że Krajowa Rada Spółdzielcza pozytywnie odnosi się do propozycji powołania spółdzielni socjalnych i postrzega je jako ważny element rozwoju spółdzielczości. Uważam, że utworzenie tego rodzaju podmiotów wzbogaci polską spółdzielczość. Świadczyć o tym mogą pozytywne doświadczenia z Włoch oraz dotychczasowe próby podejmowane w Polsce przez różne organizacje tworzące wspólnotę bezrobotnych lub byłych alkoholików. Wyraźnie widać, że umożliwienie stworzenia jakiejś formy spółdzielczości dałoby tym ludziom szansę na inny rodzaj aktywności zawodowej i społecznej.</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#PoselJacekPiechota">Chciałbym odnieść się do kwestii uzyskania poręczeń. Wymóg ten wynika z przepisów ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Zgodnie z tymi regulacjami starosta, udzielając wsparcia finansowego, jednocześnie określa, kto i w jaki sposób powinien przedstawić poręczenie. Jednak sprawa ta będzie wymagała jedynie uregulowania zapisów obu ustaw.</u>
          <u xml:id="u-8.8" who="#PoselJacekPiechota">Odnosząc się do wypowiedzi księdza Stanisława Słowika, ponownie zwracam uwagę, że nieuwzględnienie wcześniej zgłoszonych uwag wynika jedynie ze względów technicznych, a nie z tego powodu, że strona rządowa nie zgadza się z tymi poprawkami.</u>
          <u xml:id="u-8.9" who="#PoselJacekPiechota">Zgadzam się również z opiniami w sprawie spółdzielni „typu B”. Będą one także ważnym elementem procesu aktywizowania ludzi wykluczonych. Uważam, że przy wprowadzaniu ustawy o spółdzielniach socjalnych warto byłoby zastanowić się nad rozwojem nowych form działania.</u>
          <u xml:id="u-8.10" who="#PoselJacekPiechota">Wdrożenie ustawy o zatrudnieniu socjalnym, tworzenie centrów integracji społecznej wskazuje konieczność podjęcia dalszych kroków. Przygotowanie do aktywności zawodowej osób długotrwale wykluczonych, bezrobotnych, bezdomnych, uzależnionych, wcale nie sprawia, że miejsca pracy czekają na tych ludzi. Bardzo często oni sami muszą znaleźć sobie pracę i robią to, jednak brakuje ram prawnych dla takiej działalności.</u>
          <u xml:id="u-8.11" who="#PoselJacekPiechota">W czasie dyskusji w ramach pierwszego czytania został sformułowany wniosek o powołanie wspólnej podkomisji w celu kontynuowania prac nad projektem ustawy. Jednocześnie chciałbym poinformować, że do Komisji wpłynęły pisemne opinie z propozycjami konkretnych zmian.</u>
          <u xml:id="u-8.12" who="#PoselJacekPiechota">Swoje opinie zgłosiły między innymi: Krajowa Rada Spółdzielcza, Krajowa Izba Gospodarcza, Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych. Myślę, że partnerzy społeczni będą chcieli mieć możliwość zgłoszenia szczegółowych uwag do projektu ustawy. Dlatego uważam, że wniosek o powołanie podkomisji jest w pełni uzasadniony.</u>
          <u xml:id="u-8.13" who="#PoselJacekPiechota">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje wyraziły zgodę na skierowanie projektu ustawy do podkomisji. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-8.14" who="#PoselJacekPiechota">Stwierdzam, że Komisje wyraziły zgodę na skierowanie projektu ustawy do podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-8.15" who="#PoselJacekPiechota">Uważam, że podkomisja powinna reprezentować członków obu Komisji oraz byłoby dobrze, gdyby reprezentowała wszystkie kluby parlamentarne. Członkami podkomisji powinny być również osoby, które chcą podjąć się tej pracy. Z doświadczenia parlamentarnego wiem, że zdarzało się, że podkomisje pracowały w jednoosobowym składzie z dużą grupą ekspertów.</u>
          <u xml:id="u-8.16" who="#PoselJacekPiechota">Myślę, że przeprowadzona dyskusja pokazała, że ponad wszelkimi podziałami, dla dobra sprawy należy podjąć pracę i jak najszybciej wprowadzić w życie stosowne regulacje.</u>
          <u xml:id="u-8.17" who="#PoselJacekPiechota">W związku z tym prosiłbym o zgłaszanie kandydatów do pracy w podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselStanislawSzwed">Chciałbym zaproponować, aby podkomisja liczyła dziewięciu członków. Z klubu parlamentarnego PiS zgłaszam następujące osoby: posłankę Ewę Malik, posła Waldemara Andzela oraz posła Krzysztof Maciejewskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselRajmundMoric">Chciałbym zgłosić kandydaturę pani posłanki Małgorzaty Olejnik oraz pana posła Jarosława Dudy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselWieslawSzczepanski">Do pracy w podkomisji chciałbym zgłosić także pana posła Tadeusza Tomaszewskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselTomaszSzczypinski">Chciałbym zgłosić kandydaturę pana posła Stanisława Gawłowskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoslankaElzbietaRatajczak">Chciałabym zgłosić kandydaturę pana posła Andrzeja Mańki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselJacekPiechota">Zostało zgłoszonych osiem osób. Czy ktoś jeszcze chciałby podjąć się pracy w podkomisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselLeszekSulek">Chciałbym zgłosić swoją kandydaturę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselJacekPiechota">Do pracy w podkomisji zostały zgłoszone następujące osoby: posłanki Ewa Malik (PiS) oraz Małgorzata Olejnik (Samoobrona) oraz posłowie Waldemar Andzel (PiS), Krzysztof Maciejewski (PiS), Jarosław Duda (PO), Tadeusz Tomaszewski (SLD), Stanisław Gawłowski (PO), Andrzej Mańka (LPR) oraz Leszek Sułek (Samoobrona).</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PoselJacekPiechota">Czy któraś ze zgłoszonych osób wyraża sprzeciw co do swego członkostwa w podkomisji? Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PoselJacekPiechota">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje powołały podkomisję w odczytanym składzie. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#PoselJacekPiechota">Stwierdzam, że Komisje powołały podkomisję w odczytanym wcześniej składzie.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#PoselJacekPiechota">Dziękuję bardzo. Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Prosiłbym, aby wybrani członkowie podkomisji pozostali jeszcze w sali w celu ukonstytuowania się i wyznaczenia harmonogramu prac.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#PoselJacekPiechota">Zamykam posiedzenie Komisji Rozwoju Przedsiębiorczości oraz Komisji Polityki Społecznej.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>