text_structure.xml 7.22 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelRajmundMoric">Otwieram posiedzenie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelRajmundMoric">W dniu dzisiejszym mamy do rozpatrzenia jeden punkt porządku dziennego, który jest państwu znany. Czy są uwagi do porządku obrad? Nie słyszę uwag, a więc uznaję, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelRajmundMoric">Oddaję głos panu ministrowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejMiroslawMielniczuk">Rząd w autopoprawce proponuje wprowadzić przepisy do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz zmianie niektórych innych ustaw, które można podzielić na trzy grupy. Pierwsza grupa, to przepisy, które dotyczą składek. Druga grupa, to przepisy dotyczące orzecznictwa, a trzecia grupa dotyczy współfinansowania programów ze środków Unii Europejskiej. Przepisy w części pierwszej, mają na celu pozostawienie obecnie obowiązującego zakresu przedmiotowego i podmiotowego finansowania składek na ubezpieczenie społeczne należnych od pracowników zatrudnionych w zakładzie pracy chronionej, a także finansowanie obowiązkowych składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych dla osób niepełnosprawnych prowadzących działalność gospodarczą oraz składek na ubezpieczenia rolników niepełnosprawnych i ich niepełnosprawnych domowników.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejMiroslawMielniczuk">Jeżeli chodzi o drugą grupę dotyczącą orzecznictwa, to chcielibyśmy wprowadzić przepisy mające na celu stworzenie jednolitej podstawy prawnej do funkcjonowania w ramach wojewódzkich zespołów do spraw orzekania o niepełnosprawności, diagnostyki orzeczniczej oraz elektronicznego krajowego systemu monitoringu orzekania o niepełnosprawności. Przepisy te również mają na celu skoordynowanie przepisów dotyczących orzecznictwa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o niezdolności do samodzielnej egzystencji z przepisami ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejMiroslawMielniczuk">Trzecia grupa przepisów dotyczy stworzenia podstawy dla PFRON do przekazywania jednostce wdrażającej środków na realizację programów współfinansowanych z funduszy strukturalnych adresowanych do osób niepełnosprawnych. Chodzi tutaj o udział własny tych podmiotów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">W związku z tym, że przepisy te dotyczą refundacji składek osób prowadzących działalność gospodarczą, chciałbym dopytać o dwie sprawy. Po pierwsze, ta refundacja będzie dotyczyć wszystkich osób, które posiadają stopień niepełnosprawności orzeczony przez powiatowy zespół do spraw orzekania i ewentualnie prowadzą działalność gospodarczą. Czy to będzie pełna refundacja?</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Po drugie, jeżeli założymy, że to rozwiązanie wejdzie w życie od 1 lipca 2007 r., to jaki będzie koszt obciążający Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych związany z tą refundacją? Tutaj interesuje mnie także to czy odbędzie się to kosztem innych wydatków?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselMieczyslawKasprzak">W nawiązaniu do wypowiedzi pana posła Tadeusza Tomaszewskiego, chciałbym zapytać o pewną sprawę. Wymagane będzie orzeczenie powiatowego zespołu do spraw orzekania o stopniu niepełnosprawności dla rencistów, którzy mają tylko orzeczenie ZUS. Czy takie zespoły są przygotowane na takie działania? Czy z tego tytułu powiaty otrzymają dodatkowe środki, gdyż to będzie wymagało zatrudnienia większej liczby lekarzy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PodsekretarzstanuwMPiPSMiroslawMielniczuk">Odpowiem na pytania pana posła Tadeusz Tomaszewskiego. Jeżeli chodzi o zwrot tej składki, to od pewnej wysokości jest on częściowy, ponieważ jest to 60% podstawy średniej płacy krajowej w kwartale poprzedzającym podjęcie decyzji. Jeżeli chodzi o koszty PFRON, to wyniosą one 142 mln zł. Tak jak mówiłem na posiedzeniu plenarnym, będą one wynikały ze zmian w planie finansowym PFRON, z przesunięcia zadań nieobligatoryjnych.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PodsekretarzstanuwMPiPSMiroslawMielniczuk">Teraz odpowiem na pytania posła Mieczysława Kasprzaka. Nastąpi tylko formalne przełożenie orzeczenia o świadczeniu rentowym na świadczenie o niepełnosprawności. Zmiana ta dotyczy zmiany orzeczenia o niezdolności do samodzielnego funkcjonowania na orzeczenie o znacznym stopniu upośledzenia, i tylko w tym zakresie te zespoły będą miały więcej pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczacyposelRajmundMoric">Zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PrzewodniczacyposelRajmundMoric">Przypominam, że jest wniosek o skierowanie autopoprawki do rozpatrzenia przez podkomisję stałą do spraw osób niepełnosprawnych. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła ten wniosek.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PrzewodniczacyposelRajmundMoric">Nie słyszę sprzeciwu, a więc uznaję, że Komisja skierowała autopoprawkę do rozpatrzenia przez podkomisję.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PrzewodniczacyposelRajmundMoric">Przypominam, że ustawa musi być uchwalona do końca marca, aby jej zapisy mogły wejść w życie w odpowiednim terminie. Przypomnieli nam o tym przedstawiciele Biura Legislacyjnego. Proszę, aby podkomisja zakończyła swoje prace pod koniec stycznia. Rozumiem, że nikt nie jest temu przeciwny, i uznaję, że Komisja przyjęła taki tryb pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PodsekretarzstanuwMPiPSMiroslawMielniczuk">Nie wiem, czy dobrze zrozumiałem pytanie pana Tadeusza Tomaszewskiego i chciałbym uzupełnić moją odpowiedź. 142 mln zł to są koszty refundacji składek dla niepełnosprawnych prowadzących samodzielną działalność, natomiast środki niezbędne na refundację KRUS dla niepełnosprawnych rolników kształtują się na poziomie 145 mln zł. Suma tych dwóch liczb daje nam pełny obraz wydatków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyposelRajmundMoric">Dziękuję za uzupełnienie wypowiedzi.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PrzewodniczacyposelRajmundMoric">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>