text_structure.xml
52.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelEugeniuszCzykwin">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich. Szczególnie serdecznie witam pana ministra Jarosława Zielińskiego oraz pana Zbigniewa Filipkowskiego – dyrektora Departamentu Wyznań Religijnych, Mniejszości Narodowych i Etnicznych. Życzymy panu dyrektorowi sukcesów w pracy i sądzę, że będziemy w stałym kontakcie.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelEugeniuszCzykwin">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia obejmuje: rozpatrzenie informacji MSWiA nt. dotychczasowej działalności oraz zamierzeń Komisji Wspólnej Rządu i Mniejszości Narodowych i Etnicznych.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelEugeniuszCzykwin">W dzisiejszym posiedzeniu uczestniczą członkowie Komisji Wspólnej, gdyż w dyskusji chcielibyśmy wysłuchać głosów zaproszonych gości.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelEugeniuszCzykwin">Czy są uwagi do porządku dziennego? Zgłoszeń nie słyszę, a więc uznaję, że Komisja przyjęła porządek dzisiejszego posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelEugeniuszCzykwin">Proszę o zabranie głosu pana ministra Jarosława Zielińskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAJaroslawZielinski">Chciałbym bardzo krótko omówić rozpatrywany dzisiaj temat, gdyż przedłożyliśmy Komisji materiał pisemny, dotyczący tego zagadnienia.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwMSWiAJaroslawZielinski">Pragnę przeprosić za to, że do końca nie będę na dzisiejszym spotkaniu, ponieważ o godz. 17.00 mam inne posiedzenie, na którym prezentuję budżet MSWiA w podległych mu częściach. Na wszystkie pytania państwa posłów będą mogli odpowiedzieć dyrektorzy MSWiA.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#SekretarzstanuwMSWiAJaroslawZielinski">Jeszcze przed wejściem w życie ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym zgodnie z art. 39 tej ustawy minister spraw wewnętrznych i administracji, de facto minister właściwy do spraw wyznań religijnych oraz mniejszości narodowych i etnicznych, wystąpił do organizacji z wnioskiem o wskazanie kandydatów na członków Komisji Wspólnej Rządu i Mniejszości Narodowych i Etnicznych, którzy zgodnie z ustawą będą reprezentowali poszczególne mniejszości. To samo zostało uczynione wobec organów administracji państwowej, wymienionych w art. 24 ust. 1 pkt 1 ustawy.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#SekretarzstanuwMSWiAJaroslawZielinski">Pierwsze posiedzenie Komisji Wspólnej odbyło się 21 września 2005 roku. Wówczas członkowie Komisji Wspólnej uzgodnili powołanie zespołów Komisji: zespołu ds. edukacji, zespołu ds. kultury oraz zespołu ds. romskich. Komisja Wspólna obradowała jeszcze na dwóch posiedzeniach plenarnych: 19 kwietnia i 27 czerwca br. 17 lipca 2006 roku odbyło się posiedzenie strony mniejszościowej Komisji.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#SekretarzstanuwMSWiAJaroslawZielinski">Podczas posiedzeń plenarnych członkowie Komisji wypracowali opinie. Jedna z nich dotyczyła wysokości i zasad podziału środków przeznaczonych w projekcie budżetu państwa na 2006 rok na wspieranie działalności, zmierzającej do ochrony, zachowania i rozwoju tożsamości kulturowej mniejszości narodowych i etnicznych oraz zachowania i rozwoju języka regionalnego. Druga opinia dotyczyła regulaminu pracy Komisji Wspólnej, a kolejna informacji o szczegółowych zasadach postępowania przy udzielaniu dotacji na realizację w 2007 roku zadań, mających na celu ochronę, zachowanie i rozwój tożsamości kulturowej mniejszości narodowych i etnicznych oraz zachowanie i rozwój języka regionalnego.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#SekretarzstanuwMSWiAJaroslawZielinski">Kolejna sprawa, którą zajmowała się Komisja Wspólna, dotyczyła propozycji wysokości środków, przeznaczonych w projekcie budżetu państwa na 2007 rok na wspieranie działalności zmierzającej do ochrony, zachowania i rozwoju tożsamości kulturowej mniejszości narodowych i etnicznych oraz zachowania i rozwoju języka regionalnego.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#SekretarzstanuwMSWiAJaroslawZielinski">Komisja Wspólna opiniowała także sprawę ratyfikacji Europejskiej Karty Języków Regionalnych lub Mniejszościowych.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#SekretarzstanuwMSWiAJaroslawZielinski">Ponadto na podstawie art. 31 ust. 1 ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz języku regionalnym Komisja zaopiniowała zakres pytań, które miały być skierowane do organizacji mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności, posługujących się językiem regionalnym. Oczywiście, te pytania zostały skierowane do właściwych podmiotów.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#SekretarzstanuwMSWiAJaroslawZielinski">Zgodnie z regulacjami zapisanymi w ustawie opinie Komisji Wspólnej są przekazywane Prezesowi Rady Ministrów i Radzie Ministrów.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#SekretarzstanuwMSWiAJaroslawZielinski">23 października 2006 roku, tzn. wczoraj, do Komisji Wspólnej został przesłany wykaz wniosków o dotacje na 2007 rok z prośbą o ewentualne opinie i sugestie. Uznaliśmy za zasadne sugestie, by przesłać państwu ten wykaz i to uczyniliśmy.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#SekretarzstanuwMSWiAJaroslawZielinski">W 2006 roku planowane są jeszcze dwa posiedzenia Komisji Wspólnej. Pierwsze będzie poświęcone wysokości środków przeznaczonych w projekcie budżetu państwa na 2007 rok na wspieranie działalności, zmierzającej do ochrony, zachowania i rozwoju tożsamości kulturowej mniejszości narodowych i etnicznych oraz zachowania i rozwoju języka regionalnego, a także realizacji praw językowych, określonych w rozdziale 2 ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym. Ponadto posiedzenie to będzie dotyczyło informacji na temat współpracy jednostek samorządu terytorialnego z organizacjami mniejszości narodowych i etnicznych. Uznaliśmy, że ten ważny temat jak najszybciej powinien stać się przedmiotem posiedzenia Komisji Wspólnej i oceny, jak ta sprawa jest realizowana.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#SekretarzstanuwMSWiAJaroslawZielinski">Drugie posiedzenie Komisji Wspólnej będzie dotyczyło dwóch raportów, przygotowywanych przez MSWiA. Jeden z nich zostanie skierowany do Sekretarza Generalnego Rady Europy i będzie dotyczył realizacji przez Polskę postanowień konwencji ramowej o ochronie mniejszości narodowych. Drugi raport dotyczy sytuacji mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego. Na tym posiedzeniu będzie również omawiany plan pracy Komisji Wspólnej na 2007 rok.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#SekretarzstanuwMSWiAJaroslawZielinski">Te dwa posiedzenia zaplanowane są na listopad i grudzień. Mam nadzieję, że tak samo jak do tej pory nasza wspólna praca będzie kończyła się zgodnym i harmonijnym wypracowaniem opinii w sprawach ważnych dla mniejszości narodowych i etnicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelEugeniuszCzykwin">Dziękuję panu ministrowi za przedstawienie informacji.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelEugeniuszCzykwin">Zanim otworzę dyskusję, chciałbym powiedzieć o tym, czym kierowało się prezydium Komisji zapraszając państwa na dzisiejsze posiedzenie i proponując taki temat obrad. Z prac naszej Komisji i kontaktów z przedstawicielami mniejszości wynika, że istnieją problemy, dotyczące poszczególnych mniejszości, a także dotyczące wszystkich mniejszości narodowych i etnicznych mieszkających w naszym kraju.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyposelEugeniuszCzykwin">Niektórzy z państwa posłów uczestniczyli w pracach nad ustawą, bardzo oczekiwaną przez środowiska mniejszości narodowych. Intencją Sejmu było powołanie Komisji Wspólnej jako ciała opiniodawczo-doradczego przy Prezesie Rady Ministrów, które będzie bardzo istotnym elementem realizacji polityki państwa polskiego, polityki rządu w odniesieniu do mniejszości narodowych.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacyposelEugeniuszCzykwin">Sądzimy, że jest czas na wymianę doświadczeń. Dzisiaj jest pierwsze posiedzenie, na które zaprosiliśmy państwa, by wysłuchać państwa opinii i ocen na temat pracy Komisji Wspólnej, a zwłaszcza zaangażowania przedstawicieli organów administracji rządowej tam, gdzie mieszkają mniejszości narodowe.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczacyposelEugeniuszCzykwin">Jak przedstawiciele mniejszości narodowych i etnicznych postrzegają swój mandat w Komisji Wspólnej? Czy widzą szanse na koordynowanie współpracy mniejszości w swoim regionie? Czy w wypełnianiu mandatu macie państwo dostateczne wsparcie logistyczne ze strony MSWiA? Jak przedstawiciele mniejszości postrzegają dotychczasowy system podziału środków na mniejszości przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji? Czy widzicie państwo szansę na szersze zaangażowanie się Komisji Wspólnej w rozwiązywanie problemów, wynikających z podziału środków? Podział środków zawsze wywołuje kontrowersje i krytyczne uwagi. Czy widzicie państwo potrzebę współpracy z Komisją Sejmową i w jakiej formie? W imieniu prezydium i całej Komisji mogę złożyć deklarację gotowości do współpracy.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PrzewodniczacyposelEugeniuszCzykwin">Otwieram dyskusję. Osoby zabierające głos proszę o przedstawianie się, co pomoże przy sporządzaniu stenogramu z dzisiejszego posiedzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#CzlonekZarzaduStowarzyszeniaLemkowHelenaDucFajfer">Jestem przedstawicielem mniejszości łemkowskiej w Komisji Wspólnej Rządu i Mniejszości Narodowych.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#CzlonekZarzaduStowarzyszeniaLemkowHelenaDucFajfer">Pytania pana przewodniczącego Eugeniusza Czykwina są bardzo szerokie. W skrócie chciałabym powiedzieć o tym, jak oceniam pracę Komisji Wspólnej i to, jak się nam współpracuje. Z przykrością muszę powiedzieć, że ta ocena nie jest wysoka. Niezadowolenie wynika z braku poczucia tego, że mój głos i głos innych członków Komisji Wspólnej wiele zmienia. Nie została rozwiązana żadna z kwestii, naprawdę istotnych dla mniejszości narodowych. Żadna z nich nie została przez Komisję Wspólną konsekwentnie poprowadzona. Rozważano jedynie kwestie formalne.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#CzlonekZarzaduStowarzyszeniaLemkowHelenaDucFajfer">W Komisji Wspólnej niewielka jest rola przedstawicieli mniejszości narodowych, a sama Komisja jest mało znacząca dla całości sytuacji mniejszości.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#CzlonekZarzaduStowarzyszeniaLemkowHelenaDucFajfer">Mam odczucie, że jesteśmy przez stronę rządową traktowani raczej jako petenci lub osoby, które coś postulują, a rząd to może przyjąć, albo nie uznać. Pan minister Jarosław Zieliński powiedział o złożeniu wniosków w sprawie udziału w podziale środków i uznano je za zasadne. Po prostu czuję, że mogę coś postulować i ktoś decyduje o tym, czy mój postulat jest zasadny, czy też nie.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#CzlonekZarzaduStowarzyszeniaLemkowHelenaDucFajfer">Jak postrzegam swój mandat w Komisji Wspólnej? Wydaje mi się, że mam dobry kontakt ze środowiskiem. Osiem organizacji wybrało mnie jako swego przedstawiciela, który może reprezentować ich problemy. Jednak nie czuję mocy lub możliwości rozwiązywania czy rzeczywistego przedstawiania tych spraw.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#CzlonekZarzaduStowarzyszeniaLemkowHelenaDucFajfer">Chciałabym powiedzieć o zgłoszonych przez mniejszości 4 sprawach, które zupełnie nie zostały podjęte. Pierwszy problem to kwestia filologii łemkowskiej. Sprawa ta nie rusza z miejsca, a wręcz się cofa. Wydaje się, że ta sprawa niby jest popierana, a w istocie zgłaszane postulaty pozostają bez echa.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#CzlonekZarzaduStowarzyszeniaLemkowHelenaDucFajfer">Druga sprawa dotyczy budynku „Ruskiej Bursy” w Gorlicach. Na posiedzeniu Komisji Wspólnej pan Dobiesław Rzemieniewski wręcz powiedział mi, że wszystko będzie dobrze rozwiązane, a ja bardzo cynicznie stwierdziłam, iż chciałabym pozyskać trochę jego optymizmu w tej kwestii, gdyż sprawa toczy się już kilkanaście lat i po kolejnej zmianie starosty wróciła do punktu wyjścia. Kilkanaście lat pracy poszło więc na marne, a jest to problem jednej z organizacji, którą reprezentuję.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#CzlonekZarzaduStowarzyszeniaLemkowHelenaDucFajfer">Kolejne sprawy to wnioski w sprawie programu telewizyjnego w języku łemkowskim. Zgodnie z ustawą mamy do tego prawo. W spotkaniu w Krakowie na temat mediów i udziału mniejszości uczestniczył również pan Dobiesław Rzemieniewski i złożono obietnicę zajęcia się tą sprawą, ale trzeba wystąpić z odpowiednim pismem. Złożyłam tylko jedno, a okazuje się, że trzeba ich złożyć 4, 10 lub 15, by był jakiś efekt. Właśnie tak działa system. Złożyliśmy dwa kolejne pisma i nadal jest milczenie w tej sprawie. Czuję się jak marionetka, potrzebna jedynie do przysłaniania czegoś i stwarzania pozorów demokracji. Nie ma żadnych skutków w sprawach, o które występujemy.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#CzlonekZarzaduStowarzyszeniaLemkowHelenaDucFajfer">Nie będę podawała przykładu dotyczącego bezpośrednio podziału środków i trzeba go inaczej rozważyć.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#CzlonekZarzaduStowarzyszeniaLemkowHelenaDucFajfer">Czy widzimy potrzebę szerszego zaangażowania się w podział środków? Już na posiedzeniu Komisji Wspólnej wyraziłam taką potrzebę. Rzeczywiście, istnieje niebezpieczeństwo, że będziemy „kozłami ofiarnymi”. Wydaje mi się, że każdy ma swoją subiektywność i obiektywność i trudno tu rozważać proporcje. Jeśli mam mieć poczucie, iż coś znaczę, że mój głos się liczy, to uważam, że te sprawy są na tyle istotne, by została wypracowana odpowiednia formuła.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#CzlonekZarzaduStowarzyszeniaLemkowHelenaDucFajfer">Czy widzimy potrzebę współpracy z Komisją Sejmową i w jakiej formie? W tej sprawie również się wypowiadałam dość sceptycznie. Być może moje sceptyczne nastawienie do rzeczywistości trochę się zmieni. Liczymy na to, że wzajemnie będziemy się wspierać. Komisja wystosowała do ministra nauki i szkolnictwa wyższego dezyderat, dotyczący konkretnych działań w sprawie, filologii łemkowskiej. Odpowiedź była bardzo pozytywna, ale powtarzam, że jest to ubieranie w słowa rzeczywistości, która i tak toczy się swoim nurtem, zupełnie nieznanym dla osób, które nie orientują się, jak przebiegają nurty rządowe.</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#CzlonekZarzaduStowarzyszeniaLemkowHelenaDucFajfer">Przepraszam za sceptycyzm i zbyt otwarty tekst, ale jako filolog uważam, że nie muszę bawić się słowami, lecz mogę ich używać w dosłownym znaczeniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelEugeniuszCzykwin">Rozumiem, że uprzejmość jest cechą ludzi szlachetnych, ale naprawdę nie ma pani za co przepraszać nas i przedstawicieli rządu. Mówi pani o poważnych problemach reprezentowanych przez siebie społeczności. Liczymy na otwartą rozmowę i bezpośrednie zgłaszanie problemów.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#RomowwRadzieEuropyAndrzejMirga">Pani Helena Duć-Fajfer po trosze podsumowała to, co było przedstawiane i dyskutowane i szło w stronę krytyki rządu. Zyskało to poparcie ze strony wielu przedstawicieli mniejszości narodowych.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#RomowwRadzieEuropyAndrzejMirga">Nie będę powtarzał przedstawianych postulatów, chciałbym pozytywnie odnieść się do działań Sejmowej Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych. Poruszaliśmy sprawę wzmocnienia pewnych działań poprzez współpracę z Komisją Sejmową. Doszliśmy do wniosku, że pewne trudne i ważne kwestie mogłyby być dyskutowane na posiedzeniu Komisji Sejmowej, w którym bralibyśmy udział i wspólnie rozważalibyśmy te sprawy.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#RomowwRadzieEuropyAndrzejMirga">Drugi postulat dotyczy możliwości udziału członków Sejmowej Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych w wizytacjach, w rozmowach z przedstawicielami mniejszości. Ten postulat odniosłem do sytuacji Romów w Małopolsce. Można by przygotować i zrealizować wspólny wyjazd.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#RomowwRadzieEuropyAndrzejMirga">Chciałbym poruszyć sprawę przedstawicieli strony rządowej na szczeblu województw, tzn. pełnomocników przy wojewodach. Podkreślano potrzebę pełniejszej współpracy. Możemy już mówić o pozytywnych działaniach w tej sferze, ale sądzę, że należy położyć nacisk na ściślejszą współpracę pełnomocników z przedstawicielami członków Komisji Wspólnej w terenie. Właśnie tam można znaleźć najprostszą drogę, wiodącą do rozwiązania pewnych problemów.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelEugeniuszCzykwin">Zachęcam państwa do zabierania głosu. Szczególnie cenne są wypowiedzi, formułujące pewne propozycje. Już drugi głos mówi o potrzebie wspólnego pochylania się nad trudnymi sprawami. Sądzę, że jest to ważny postulat.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelEugeniuszCzykwin">Jeśli państwo wyrazicie takie życzenie, to nasza Komisja bardzo chętnie będzie w tym uczestniczyła. Myślę, że mogłaby przejąć pewną funkcję inicjującą, tzn. ważne, zgłaszane przez państwo problemy byłyby przedmiotem posiedzenia, w którym państwo by uczestniczyli. Sądzę, że takie działanie dobrze służyłoby mniejszościom narodowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#WiceprzewodniczacyUkrainskiegoTowarzystwaHistorycznegoGrzegorzKuprianowicz">W Komisji Wspólnej jestem przedstawicielem mniejszości ukraińskiej.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#WiceprzewodniczacyUkrainskiegoTowarzystwaHistorycznegoGrzegorzKuprianowicz">Gdy kilkanaście miesięcy temu Sejm uchwalał ustawę o mniejszościach narodowych i etnicznych, to jednym z ważnych jej punktów było wprowadzenie zupełnie nowego ciała, całkowicie nowej jakości, tzn. Komisji Wspólnej Rządu i Mniejszości Narodowych i Etnicznych.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#WiceprzewodniczacyUkrainskiegoTowarzystwaHistorycznegoGrzegorzKuprianowicz">W odczuciu członków mniejszości narodowych ten zapis był istotny, gdyż w dość diametralny sposób zmieniał formułę kontaktów między administracją rządową a mniejszościami narodowymi. W naszym mniemaniu Komisja Wspólna miała być ciałem, w którym obie strony są partnerami i byłaby głównym miejscem rozmowy między przedstawicielami administracji rządowej i reprezentantami mniejszości narodowych.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#WiceprzewodniczacyUkrainskiegoTowarzystwaHistorycznegoGrzegorzKuprianowicz">W moim odczuciu i innych przedstawicieli mniejszości narodowych Komisja Wspólna nie stała się takim miejscem. W tej chwili nie jest ona najważniejszym miejscem dyskusji o problemach mniejszości narodowych i miejscem, w którym są one rozwiązywane. Komisja Wspólna nie spełniła tej roli.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#WiceprzewodniczacyUkrainskiegoTowarzystwaHistorycznegoGrzegorzKuprianowicz">Posiedzenia Komisji Wspólnej nie są miejscem dialogu, rozmowy, lecz raczej monologów z obu stron. Jest to jeden z podstawowych problemów funkcjonowania tej komisji.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#WiceprzewodniczacyUkrainskiegoTowarzystwaHistorycznegoGrzegorzKuprianowicz">Dowodem na niecałkowite spełnianie swej roli jest np. list przedstawicieli części mniejszości narodowych, jaki kilka miesięcy temu został skierowany do premiera rządu. Dotyczący problemów mniejszości narodowych list był sformułowany i wystosowany poza Komisją Wspólną. Niestety, jest to świadectwem niespełniania przez nią swojej roli. Przecież takie problemy powinny być rozwiązywane właśnie za pośrednictwem Komisji Wspólnej, gdyż po to istnieje. To forum Komisji powinno być miejscem, gdzie takie problemy są załatwiane.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#WiceprzewodniczacyUkrainskiegoTowarzystwaHistorycznegoGrzegorzKuprianowicz">Czasem mamy wrażenie, że w dalszym ciągu znajdujemy się w roli nie partnerów, lecz petentów. Z pewnością nie wpływa to komfortowo na formę dialogu.</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#WiceprzewodniczacyUkrainskiegoTowarzystwaHistorycznegoGrzegorzKuprianowicz">Chciałbym odnieść się do pytań sformułowanych przez pana posła Eugeniusza Czykwina. Pragnę powiedzieć, że nie została wypracowana formuła mandatu członka Komisji Wspólnej. Jest to jeden z niezwykle aktualnych problemów. Nie do końca wypracowano rolę komisji i jej członków. Do tej pory nie pochylono się nad tą sprawą, która utrudnia sprawne funkcjonowanie tego ciała. Jest to jednym z powodów, sprawiających, że Komisja Wspólna nie może w pełni wykonywać swoich zadań.</u>
<u xml:id="u-8.8" who="#WiceprzewodniczacyUkrainskiegoTowarzystwaHistorycznegoGrzegorzKuprianowicz">Kończąc, pragnę poprzeć postulat ściślejszej współpracy między Komisją Wspólną a Sejmową Komisją Mniejszości Narodowych i Etnicznych. Wydaje się, że wiele kwestii warto poruszyć w ramach współpracy między tymi dwiema komisjami. Wówczas rozwiązywanie wielu problemów będzie dużo prostsze i bardziej skuteczne.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelEugeniuszCzykwin">Pan Grzegorz Kuprianowicz poruszył bardzo istotną kwestię, świadczącą chyba o jakimś niedopatrzeniu – być może również z naszej strony. List, podpisany przez przedstawicieli chyba szesnastu organizacji mniejszości narodowych, nie został skierowany nawet do Komisji Sejmowej.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelEugeniuszCzykwin">Chciałbym podzielić się z państwem jeszcze jedną wątpliwością i refleksją. W ostatnich latach wydarzyło się wiele dobrego w kwestii stosunku do mniejszości narodowych. Została uchwalona bardzo oczekiwana ustawa. Znacznie wzrosły nakłady z budżetu państwa przeznaczone na podtrzymywanie kultury mniejszości narodowych. Mamy zapowiedź dalszego znacznego wzrostu tych nakładów. Nie chcę mówić o istnieniu w środowiskach mniejszości narodowych oślepiającego stygmatu krzywdy własnej. O takim syndromie mówią socjologowie. W rozmowach z państwem odnoszę wrażenie, że pomimo tych pozytywnych faktów nie oceniacie państwo najlepiej komfortu funkcjonowania jako reprezentantów mniejszości narodowych oraz stosunków między organizacjami mniejszości narodowych a administracją rządową.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyposelEugeniuszCzykwin">Dobrze, że prowadzimy otwartą rozmowę, która jest potrzebna nam, ale także i stronie rządowej. Uważamy, że nasza Komisja podejmuje kroki zmierzające do tego, by ten dialog stał się rzeczywiście dialogiem, by państwa możliwość wpływania na istotne sprawy dla mniejszości narodowych była adekwatna do zamysłu, zawartego w ustawie.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PrzewodniczacyposelEugeniuszCzykwin">Proszę o wypowiedzi państwa posłów.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#PrzewodniczacyposelEugeniuszCzykwin">Poseł Henryk Kroll (niez.):</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#PrzewodniczacyposelEugeniuszCzykwin">Chciałbym zadać pytanie panu ministrowi.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#PrzewodniczacyposelEugeniuszCzykwin">Usłyszeliśmy nie najwyższą ocenę współpracy, wyrażoną przez przedstawicieli mniejszości narodowych. Już wcześniej rozmawialiśmy na ten temat i być może jeszcze bardziej otwartym tekstem. Byłoby dobrze usłyszeć również opinię strony rządowej na temat tej współpracy.</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#PrzewodniczacyposelEugeniuszCzykwin">Jest wiele komisji wspólnych, m.in. związków zawodowych. Jeśli coś nie podoba się stronie związkowej, to ma w ręku „bat”, o którym wszyscy wiedzą, a mianowicie strajk. Proszę powiedzieć, jakim „biczykiem” może się posługiwać strona mniejszości narodowych w wypadku swego niezadowolenia?</u>
<u xml:id="u-9.8" who="#PrzewodniczacyposelEugeniuszCzykwin">Chciałbym zapytać przedstawicieli mniejszości narodowych jeszcze o jedną sprawę.</u>
<u xml:id="u-9.9" who="#PrzewodniczacyposelEugeniuszCzykwin">W trakcie naszych kontaktów, zwłaszcza na posiedzeniach wyjazdowych, przedstawiciele mniejszości narodowych zgłaszają uwagi do sposobu podziału środków, przeznaczanych na podtrzymywanie kultury mniejszości narodowych. Osoby, dotychczas zabierające głos, nie odnosiły się do tej sprawy. Być może są to problemy zbyt przerysowane i nie ma poważniejszych uwag do procedur i do dotychczasowych decyzji departamentu.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselKazimierzKleina">Pytanie do przedstawicieli strony mniejszości narodowych, którzy pracują w terenie, a więc tam, gdzie są skupiska mniejszościowe.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PoselKazimierzKleina">Jak państwo oceniacie współpracę z pełnomocnikami wojewodów ds. mniejszości narodowych i etnicznych? Czy jest dobra współpraca, kontakty i wsparcie ze strony przedstawicieli administracji rządowej? Jak oceniacie państwo współpracę z samorządem wojewódzkim? To właśnie na tym poziomie powinna być realizowana większość zadań, związanych z polityką regionalną, a więc w miejscu, gdzie zamieszkują mniejszości narodowe. Czy w ogóle państwo znacie pełnomocników wojewodów?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrezesZwiazkuUkraincowwPolscePiotrTyma">W Komisji Wspólnej jestem przedstawicielem mniejszości ukraińskiej.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PrezesZwiazkuUkraincowwPolscePiotrTyma">Chciałbym się odnieść do kwestii pełnomocników. W trakcie jednego z posiedzeń Komisji Wspólnej strona mniejszości narodowych zgłosiła postulat o trochę więcej informacji ze strony pełnomocników. Na obszarach, na których występują problemy, zazwyczaj jest tak, że administracja państwowa nie ma „dobrej ręki” do wybierania pełnomocników. Posłużę się przykładem naszej społeczności na Podkarpaciu. Bardzo często przez cały okres swego urzędowania pełnomocnicy nieznani są danej społeczności, chociaż właśnie na tym terenie występują problemy, które wymagałyby pośrednictwa czy też poradnictwa ze strony pełnomocnika. Myślę o tak skomplikowanych kwestiach, jak sprawa upamiętnień czy majątku, przejętego przez państwo w wyniku akcji „Wisła”.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PrezesZwiazkuUkraincowwPolscePiotrTyma">Nie chodzi wyłącznie o brak aktywności pełnomocników, ale o fakt ich nieistnienia w wymiarze lokalnym. Od kilku lat nasze środowiska zgłaszają ten problem. Przedstawiciele mniejszości i ja osobiście postulowałem, aby doprowadzić do sytuacji, w której praca pełnomocników będzie w pewien sposób udokumentowana i przedkładana także przedstawicielom mniejszości. Bardzo często w regionach nie ma bezpośredniego kontaktu (w roboczym trybie) między administracją szczebla wojewódzkiego a mniejszościami narodowymi. Kontakt pojawia się wtedy, gdy są jakieś trudne problemy, ale nie zawsze skutkuje on jakimś pozytywnym działaniem.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PrezesZwiazkuUkraincowwPolscePiotrTyma">Sprawa kontaktów z samorządami. Możemy podać pozytywne przykłady współpracy naszej społeczności z samorządami na poziomie gmin, powiatów i województw. Jednak są przypadki, w których można odnieść wrażenie, że przedstawiciele samorządów, administracji państwowej mają własną koncepcję rozwiązywania problemów mniejszości, która nie zawsze zgadza się z tym, co jest głoszone na szczeblu centralnym.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#PrezesZwiazkuUkraincowwPolscePiotrTyma">Ostatnio wystąpiliśmy w sprawie problemów, jakie występują na terenie Podkarpacia, gdyż żadnych rezultatów nie przyniosły nasze próby rozmowy na ten temat z przedstawicielem administracji rządowej, tzn. z panią wojewodą podkarpacką. Podobne przykłady są na poziomie samorządów – nie tyle województw, ile powiatów. Mamy trudną sprawę jednej szkoły, do której samorząd lokalny wniósł bardzo wiele, jeśli chodzi o rozpalenia emocji i podwyższenie poziomu konfliktu. Niestety, nie widać tutaj jakiegoś mechanizmu interwencji. Choć sprawa trwa już rok, to w dalszym ciągu nie wiadomo, kto powinien występować w charakterze mediatora. Zgodnie z ustawą o edukacji w takich przypadkach organizacja mniejszości narodowej nie jest stroną.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#PrezesZwiazkuUkraincowwPolscePiotrTyma">Na przykładzie kilku regionów możemy powiedzieć, że mamy z pełnomocnikami poważny problem. Trzeba powiedzieć, że po posiedzeniu Komisji Wspólnej, poświeconemu problemowi współpracy z pełnomocnikami, jeden z pełnomocników podjął interwencję w sprawie audycji radiowych w języku mniejszości ukraińskiej. W wypadku naszej społeczności jest to narastający problem. Pozytywne, wypracowane w minionych latach schematy, są kwestionowane przez poszczególne zarządy mediów publicznych – jednocześnie w różnych regionach Polski.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#PrezesZwiazkuUkraincowwPolscePiotrTyma">W pełni popieram postulat, by zająć się tym problemem w szerszym gronie – nie tylko na posiedzeniu Komisji Wspólnej. Chodzi o to, by Komisja Wspólna i Sejmowa Komisja zajęły się trudnymi sprawami, które pojawiły się w ciągu ostatnich kilku miesięcy. Uważam, iż brak mechanizmów interwencyjnych wynika z tego, że Komisja Wspólna spotyka się zbyt rzadko. W przewidzianym harmonogramie następnych posiedzeń Komisji Wspólnej nie zaplanowano dostatecznie dużo czasu na rozwiązanie problemów, jakie zgłaszaliśmy w ciągu roku. Sam zgłosiłem kwestię sporu wokół upamiętnień ukraińskich i naszych relacji z odpowiadającymi za to instytucjami rządowymi oraz kwestię ukraińskiego „Domu Ludowego” w Przemyślu, która przynajmniej od dwóch lat jest przedmiotem rozległej korespondencji między wszelkimi możliwymi instytucjami państwa polskiego i ukraińskiego oraz naszej społeczności. Niestety, z przykrością muszę stwierdzić, że nie ma pozytywnego uregulowania tej sprawy oraz nie ma wskazanej realnej perspektywy czasowej, która naszej społeczności dawałaby jakąś nadzieję na rozwiązanie tego problemu. Za porażkę Komisji Wspólnej uważam to, że w obliczu trudnych spraw nie pojawiła się inicjatywa, doprowadzająca do tego, by za jednym stołem zasiedli przedstawiciele samorządu, administracji państwowej i mniejszości i otwarcie rozmawiali o problemie. Mnożenie korespondencji nawet o milimetr nie posunęło sprawy, o której mówiłem przed chwilą.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAJaroslawZielinski">Poprosiłem o głos również dlatego, by odnieść się do skierowanego bezpośrednio do mnie pytania pana posła Henryka Krolla.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#SekretarzstanuwMSWiAJaroslawZielinski">Wydaje mi się, że jest jeszcze chyba za mało doświadczeń, byśmy w sposób jednoznaczny oceniali to, czy Komisja Wspólna do końca spełnia swoją rolę, czy też nie. Odbyły się zaledwie trzy posiedzenia komisji, a ustawa funkcjonuje dopiero około roku. Jest to zbyt krótki czas na to, by wydawać wyroki. Myślę, że jest to generalna uwaga.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#SekretarzstanuwMSWiAJaroslawZielinski">Pan poseł Henryk Kroll zapytał o ocenę działania Komisji Wspólnej. Po pierwsze – za wcześnie jest na jednoznaczną ocenę, a po drugie – mamy do czynienia z dwiema stronami i „w tym cały jest ambaras, żeby dwoje chciało naraz”. W obu stronach Komisji Wspólnej musimy szukać wszelkich możliwości, prowadzących do udoskonalenia jej funkcjonowania.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#SekretarzstanuwMSWiAJaroslawZielinski">Jako współprzewodniczący Komisji Wspólnej zawsze deklarowałem i deklaruję pełną gotowość, dobrą wolę do poszukiwania takich wspólnych rozwiązań, które dobrze będą służyły sprawie, dla której zostało powołane to ciało. Proszę państwa o podchodzenie do Komisji Wspólnej z dobrą wolą, a nie wyłącznie z krytyką. Oczywiście, krytyka jest czasem potrzebna, ale niczego definitywnie nie rozwiązuje.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#SekretarzstanuwMSWiAJaroslawZielinski">Odnoszę wrażenie funkcjonowania jakby dwóch rzeczywistości. Współprzewodniczyłem jedynie jednemu z trzech posiedzeń Komisji Wspólnej, gdyż wcześniej nie pełniłem tej funkcji. Jednak po tym posiedzeniu odniosłem wrażenie, że razem możemy zrobić wiele dobrego. Nie oceniam tego posiedzenia negatywnie, choć wypowiadane na nim głosy były bardzo różne – również ostre i krytyczne z obu stron: rządowej i mniejszości narodowych. Myślę, że w tej komisji tkwi ogromny potencjał i możemy sporo zrobić. Chciałbym do tego zachęcić stronę mniejszości narodowych.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#SekretarzstanuwMSWiAJaroslawZielinski">Są przykłady, świadczące o tym, że artykułowany przez Komisję Wspólną głos ma swoje znaczenie. Takim przykładem jest projekt budżetu na 2007 rok. Zapisano w nim to, o czym mówiła Komisja Wspólna, tzn. o konieczności zwiększenia środków finansowych na dotacje podmiotowe oraz na realizację programu na rzecz społeczności romskiej. Te środki zostały zwiększone w sposób znaczący. Mam nadzieję, że Sejm przyjmie przedłożony projekt budżetu w tej części.</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#SekretarzstanuwMSWiAJaroslawZielinski">Myślę, że rzeczywistość, o której mówiłem, jest płaszczyzną rodzącej się dobrej współpracy. Drugą płaszczyznę stanowi to, co jest artykułowane w imieniu słusznych interesów poszczególnych mniejszości. Być może te oczekiwania nie znalazły miejsca podczas dyskusji w ramach Komisji Wspólnej, która przecież ma swoje zadania, określone w art. 23 ust. 2 ustawy. Trzeba dobrze przemyśleć istotę tego, co zapisał ustawodawca o roli Komisji Wspólnej. Myślę, że nie jest ona powołana do rozpatrywania szczegółowych, jednostkowych spraw, choć oczywiście można je zgłaszać w ramach wolnych wniosków i omawiać nawet najdrobniejsze kwestie.</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#SekretarzstanuwMSWiAJaroslawZielinski">Czytając zapisy ustawy myślę, że Komisja Wspólna jest powołana do współrozwiązywania zasadniczych spraw. Może mieć istotny głos w rozwiązywaniu takich problemów. Uważam, że trzeba spróbować wykorzystać tę szansę. Na ostatnim etapie prac legislacyjnych znajduje się regulamin pracy Komisji Wspólnej, który ureguluje pewne kwestie i sądzę, że łatwiej będzie nam funkcjonować.</u>
<u xml:id="u-12.8" who="#SekretarzstanuwMSWiAJaroslawZielinski">Rzeczywiście, potrzebna jest również refleksja na temat roli i statusu członka Komisji Wspólnej. Może to nam uświadomić zadania stojące przed jej członkami. Myślę, że właśnie w tym będzie tkwiła nadzieja na to, byśmy coraz lepiej kształtowali naszą pracę.</u>
<u xml:id="u-12.9" who="#SekretarzstanuwMSWiAJaroslawZielinski">Chciałbym zwrócić uwagę na możliwość odbywania posiedzeń w ramach części mniejszościowej Komisji Wspólnej i wypracowywania opinii, które również będą miały znaczenie, a ustawa reguluje tryb ich dalszego przekazywania. Odbyło się już jedno takie posiedzenie. Jeśli istnieje taka potrzeba, to przecież można korzystać z takiej możliwości. Można przedyskutować problem w gronie mniejszości i potem przedstawić swoje stanowisko stronie rządowej. Taki sposób postępowania przewiduje art. 28 ust. 3 ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych.</u>
<u xml:id="u-12.10" who="#SekretarzstanuwMSWiAJaroslawZielinski">Wydaje mi się, że przy dobrej woli, przy niestawianiu nie do końca bezstronnych pytań i przy niekierowaniu się negatywnym nastawieniem do rzeczywistości możemy obiektywnie spojrzeć na stojące przed nami sprawy. Pragnę powiedzieć, że ze strony rządu jest pełna wola rozwiązywania nurtujących państwa problemów, ale na podstawie regulacji, zawartych w przepisach. Nie chciałbym, abyśmy zamienili Komisję Wspólną w ciało o innych zadaniach niż te, jakie przewiduje ustawa. Byłoby to złe i niedopuszczalne, gdyż musimy opierać się na podstawie prawnej, która określa ramy naszego działania.</u>
<u xml:id="u-12.11" who="#SekretarzstanuwMSWiAJaroslawZielinski">Kwestia wniosków złożonych w MSWiA. Nie chodzi o to, by Komisja Wspólna zajmowała się ich rozstrzyganiem, gdyż nie taki cel został zapisany w ustawie. Przekazaliśmy je do wiadomości po to, byście państwo je znali.</u>
<u xml:id="u-12.12" who="#SekretarzstanuwMSWiAJaroslawZielinski">Abyśmy się dobrze rozumieli, muszę powiedzieć o istniejącym podziale kompetencji pomiędzy poszczególnymi organami władzy publicznej – np. ustawodawczej i wykonawczej. Nie wolno mieszać tych kompetencji. Jest też zakres obowiązków poszczególnych instytucji i ciał. Jednym z nich jest Komisja Wspólna, a także Sejmowa Komisja Mniejszości Narodowych i Etnicznych. Oczywiście, powinniśmy podejmować wspólne działania, ale nie możemy zastępować się w swoich kompetencjach. Jeśli prawidłowo rozumiemy te sprawy, to na pewno możemy świetnie współdziałać na rzecz rozwoju kultury, podtrzymywania tożsamości mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce, na czym bardzo zależy rządowi pana premiera Jarosława Kaczyńskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelEugeniuszCzykwin">Bardzo dziękuję za wyrażoną wolę i deklarację zmierzającą do tego, by uwagi członków Komisji Wspólnej, reprezentujących mniejszości narodowe, rzeczywiście odpowiadały polityce rządu i deklaracji pana premiera.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelEugeniuszCzykwin">Nie ma sporu co do intencji pana ministra, rządu i przedstawicieli mniejszości narodowych. Chodzi o to, że występują konkretne problemy. Oczywiście, pan minister ma rację mówiąc o podziale kompetencji. Jednak art. 23 ustawy mówi: „do zadań Komisji Wspólnej należy np.: opiniowanie wysokości i zasad podziału środków przeznaczonych w budżecie”. Rzeczywiście, można to zrobić poprzez wysłanie informacji i zebranie opinii od poszczególnych członków, ale wtedy pozostaje pewien niedosyt i rodzą się uwagi. Właśnie dlatego zapytałem przedstawicieli mniejszości o to, czy widzą potrzebę przedstawienia państwu swojej opinii w sposób bardziej ukształtowany. Oczywiście, inną sprawą jest to, czy te opinie zostaną uwzględnione.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAJaroslawZielinski">Trzeba dobrze zinterpretować ustawę. Zadaniem Komisji Wspólnej nie jest opiniowanie podziału dotacji. Nie jest to przewidziane w ustawie. Po prostu różnimy się w interpretacji zapisu ustawy, albo nie do końca się rozumiemy. Rzeczywiście, Komisja Wspólna opiniuje wysokość i zasady podziału środków, ale nie może opiniować i bezpośrednio wpływać na podział dotacji. Komisja Wspólna opiniuje zasady, zgodnie z którymi podziału dokonuje wskazany organ administracji rządowej, w tym wypadku – minister spraw wewnętrznych i administracji. Być może przedstawiciele konkretnych mniejszości uważają, że Komisja Wspólna dokonywałaby tego podziału, a przynajmniej go opiniowała. Nie widzę podstaw do opiniowania dotacji przez Komisję Wspólną. Ktoś może powiedzieć, że jest to tylko opinia, a my podejmujemy inną decyzję niż ta, która jest w niej wyrażona. Jest to potencjalny powód do różnicy zdań, do konfliktu, który byłby sztuczny, gdyż ta decyzja nie należy do kompetencji Komisji Wspólnej. Ktoś bierze odpowiedzialność za podjętą decyzję. Gdybyśmy mieli takie kompetencje, to zapewne byłoby nam wygodniej, gdyż moglibyśmy powiedzieć, że tak właśnie chciała część mniejszościowa Komisji Wspólnej. Jednak przepisy nie pozwalają uzasadnić takiego trybu postępowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelEugeniuszCzykwin">Rzeczywiście, mamy rozbieżność w interpretacji tego zapisu.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyposelEugeniuszCzykwin">W rozmowach indywidualnych i na spotkaniu prezydium naszej Komisji z członkami Komisji Wspólnej wyrażane są postulaty i krytyczne uwagi na temat podziału środków. Tłumaczę to tym, że członkowie Komisji Wspólnej reprezentują konkretne środowiska i organizacje. Stworzyła się taka sytuacja, że każda uwaga krytyczna będzie w środowiskach mniejszości przyjmowana jako kwestionowanie przyznawania środków. Na ostatnim wyjazdowym posiedzeniu Komisji, poświęconemu kulturze białoruskiej i ukraińskiej na Podlasiu padało bardzo dużo krytycznych uwag. Zgodnie z informacją pani dyrektor Białoruskie Zrzeszenie Studentów otrzymało łącznie chyba ponad 200 tys. zł dotacji. Widziałem, że ci ludzie byli w ogromnym szoku. Podawano przykłady, mówiące o tym, że jedna organizacja może zorganizować imprezę przy dofinansowaniu w wysokości 2 tys. zł, a inna organizacja na imprezę tej samej rangi otrzymuje 30 tys. zł. To musi niepokoić posłów, ponieważ w pewnym sensie sprawujemy funkcję kontrolną nad racjonalnością wydawanych pieniędzy. Myślę, że taka dyskusja jest potrzebna.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczacyposelEugeniuszCzykwin">Nie uważam za niepotrzebne i za rodzące konflikty wysłuchanie przez członków Komisji Wspólnej szczegółowych propozycji. Uważam, że byłoby to bardzo przydatne ze względu na wiedzę przedstawicieli mniejszości o problemach, potrzebach i priorytetach swoich środowisk.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#PrzewodniczacyposelEugeniuszCzykwin">Poseł Henryk Kroll (niez.):</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#PrzewodniczacyposelEugeniuszCzykwin">Podczas naszego spotkania przed posiedzeniem Komisji nie zauważyłem ze strony członków mniejszości narodowych Komisji Wspólnej dążenia do dzielenia budżetu w detalach.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#PrzewodniczacyposelEugeniuszCzykwin">Chodzi o wypracowanie pewnego rodzaju generaliów, w czym może być bardzo pomocna strona mniejszościowa. Chodzi nie tylko o generalny podział środków, ale np. o wyrażanie opinii o niektórych organizacjach. Z zestawienia wynika, że są organizacje, które „podszywają się” pod organizacje mniejszościowe, choć nimi nie są.</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#PrzewodniczacyposelEugeniuszCzykwin">Chciałbym się zwrócić do pana ministra z pewnym apelem. Kończą się prace nad regulaminem i dla przyszłej, dobrej współpracy może byłoby dobrze wcześniej zaprezentować go przedstawicielom mniejszości. W tej chwili słyszę, że regulamin już został przyjęty, a więc źle zrozumiałem wypowiedź pana ministra. Być może przedstawiciele mniejszości poczuli się tak, jakby to zostało im narzucone, ale jest to moja prywatna opinia na temat faktu, który już miał miejsce.</u>
<u xml:id="u-15.7" who="#PrzewodniczacyposelEugeniuszCzykwin">Czy jeszcze ktoś chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAJaroslawZielinski">Chciałbym potwierdzić, że projekt regulaminu był przedmiotem obrad Komisji Wspólnej, która wydała opinię w tej sprawie, a więc nic nie dzieje się tylko po jednej stronie. Bylibyśmy w wielkim błędzie, gdybyśmy postąpili w inny sposób.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#SekretarzstanuwMSWiAJaroslawZielinski">Pragnę powiedzieć, że Komisja Wspólna może wyrazić opinię w każdej sprawie. Jednak pojawia się pytanie o to, jaki zakres spraw i stopień ich szczegółowości ma być przedmiotem obrad Komisji Wspólnej? Być może powinniśmy się nad tym zastanowić i na zasadzie consensu, pewnej umowy pomiędzy stronami, określić zakres i szczegółowość spraw rozpatrywanych przez Komisję Wspólną.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#SekretarzstanuwMSWiAJaroslawZielinski">Sprawa opiniowania organizacji znalazła wyraz w stanowisku strony mniejszościowej. Zapewne taka pomoc byłaby dla nas bardzo cenna, ale zarazem jest w równym stopniu niebezpieczna – nie dla nas, lecz dla państwa, gdyż będziecie wyrażać te opinie. Czy państwo dobrze przemyśleliście tę sprawę? Czy nie będzie to powód do konfliktów po waszej stronie? Obawiam się o to, by nie stworzyć kolejnego problemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselKazimierzKleina">W skład Komisji Wspólnej po stronie mniejszościowej wchodzą ludzie, którzy żyją sprawami mniejszości, co bierze się z serca, domu, tradycji i z wszystkiego, o co się najbardziej troszczymy. Po stronie rządowej są urzędnicy, nie zawsze tak emocjonalnie związani z tą sprawą jak pan minister. Stąd wynika odczucie i wrażenie, że nie wszyscy do końca rozumieją tematykę problemów mniejszości narodowych i etnicznych. Wówczas pojawiają się różnego rodzaju problemy, gdyż urzędnik musi na te sprawy patrzeć przede wszystkim z perspektywy przepisów, regulujących tę tematykę. Rodzi to czasem poczucie niedosytu ze strony administracji rządowej.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PoselKazimierzKleina">Myślę, że to będzie się zmieniało, choć pojawił się jeden głos mówiący, że Komisja Wspólna wyczerpała już swoje możliwości działania. Ja jednak myślę, że ma ona bardzo duże i coraz lepsze perspektywy. Po raz pierwszy w Polsce powstała taka instytucja, która może się zajmować bardzo bliską nam tematyką. Byłoby dobrze, gdyby były jak największe i oczekiwane efekty jej działań. Oczywiście, mogą być krytyczne oceny jednej lub drugiej strony. Strona rządowa nie powinna mieć żalu o to, że czasami przedstawiciele mniejszości narodowych mają bardzo krytyczną ocenę. Wynika to z tego, że strona mniejszościowa chciałaby, by większość spraw była załatwiona jeszcze szybciej. Po prostu czas działa na niekorzyść problemów mniejszościowych, gdyż następują różnego rodzaju procesy i chcemy, by działania na rzecz zachowania pewnych spraw odbywały się przy pomocy administracji rządowej i samorządowej. Uważam, że niektóre zadania związane z tematyką mniejszościową nie zostały wyraźnie zapisane jako obowiązki samorządów.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelEugeniuszCzykwin">Czy jeszcze ktoś chciałby zabrać głos? Zgłoszeń nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PrzewodniczacyposelEugeniuszCzykwin">Sądzę, że nie jest potrzebne podsumowanie dzisiejszego posiedzenia. Na pewno dobrze się stało, że spotkaliśmy się. Rozumiem, że główny postulat dotyczy wspólnej pracy, wspólnego podejmowania zwłaszcza trudnych tematów – szczegółowych i ogólnych. W imieniu prezydium Komisji wyrażam gotowość współdziałania, a razem z przewodniczącym Komisji Wspólnej ustalimy praktykę tej współpracy. Wydaje mi się, że najwłaściwsze będzie zajęcie się na naszym posiedzeniu tematem bardzo ważnym dla danej społeczności. Będziemy państwa zapraszać na takie spotkania.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#PrzewodniczacyposelEugeniuszCzykwin">Głęboki sens ma propozycja pana Andrzeja Mirgi, by organizować wyjazdowe posiedzenia. Takie posiedzenia są tradycją naszej Komisji. Przyjęliśmy już plan pracy na to półrocze, ale w przyszłym roku złożymy Komisji Wspólnej propozycję zorganizowania posiedzenia wyjazdowego po zapoznaniu się z problemem mniejszości romskiej.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#PrzewodniczacyposelEugeniuszCzykwin">Czy ktoś chciałby zabrać głos w sprawach różnych? Zgłoszeń nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#PrzewodniczacyposelEugeniuszCzykwin">Chciałbym poinformować państwa posłów o posiedzeniu Komisji pojutrze o godz. 17.00, na którym będziemy opiniować projekt budżetu. Będziemy również przyjmować opinie i dezyderaty, będące wynikiem wyjazdowego posiedzenia Komisji na Podlasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrezesZwiazkuUkraincowwPolscePiotrTyma">Pan przewodniczący deklaruje chęć organizacji posiedzenia wyjazdowego. Z racji poważnej i od lat nurtującej naszą społeczność kwestii proponuję, by zaplanować najbliższe posiedzenie wyjazdowe w Przemyślu i poświecić je problematyce zarówno upamiętnień ukraińskich na terytorium Polski, jak i sprawie ukraińskiego „Domu Ludowego” w Przemyślu, w której od dłuższego czasu wymieniana jest korespondencja, ale dotychczas nie zostaliśmy poważnie potraktowani. Nie doszło do konfrontacji stanowiska administracji, samorządu z udziałem naszej społeczności.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PrezesZwiazkuUkraincowwPolscePiotrTyma">Drugi mój postulat dotyczy kwestii dostępu do mediów publicznych mniejszości narodowych i zagrożeń, które pojawiły się w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PrezesZwiazkuUkraincowwPolscePiotrTyma">Chciałbym jeszcze zwrócić uwagę na kwestię, która jest dla nas problemem i myślę, że może być problemem wszystkich społeczności mniejszościowych. Chodzi o sprawę naszych relacji z ZAiKS. Ten problem może sparaliżować działalność kulturalną – zwłaszcza w regionach.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelEugeniuszCzykwin">Zgłoszono dwie propozycje posiedzeń wyjazdowych, a w ciągu półrocza organizujemy jedno takie posiedzenie. Być może na wiosnę uda się nam zrealizować dwa posiedzenia – jedno związane ze społecznością romską a drugie – z ukraińską.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PrzewodniczacyposelEugeniuszCzykwin">Ludzie oczekują pewnych efektów ze spotkania z nami na wyjazdowych posiedzeniach Komisji, a najczęściej problem nadal pozostaje nierozwiązany. Nie unikamy trudnych spraw, ale do czasu wyjazdowego posiedzenia może pojawić się jakaś możliwość rozwiązania skomplikowanego problemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoselKazimierzKleina">Kwestia ZAiKS była podnoszona również na spotkaniu z prezydium Komisji.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PoselKazimierzKleina">Chciałbym prosić państwa o przesłanie nam w formie notatki uwag na temat współpracy z ZAiKS – również doświadczeń negatywnych. Prezydium Komisji mogłoby zorganizować spotkanie z zarządem tej organizacji, by wyjaśnić pewne sprawy i otrzymać wskazówkę odnośnie do postępowania w terenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelEugeniuszCzykwin">Przepraszam, ale musimy dopełnić pewien wymóg formalny, dotyczący przyjęcia przedłożonej informacji do aprobującej wiadomości.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PrzewodniczacyposelEugeniuszCzykwin">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła informację do wiadomości. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#PrzewodniczacyposelEugeniuszCzykwin">Przypominam o kolejnym posiedzeniu Komisji, poświęconemu zaopiniowaniu projektu budżetu oraz przyjęciu opinii i dezyderatów, będących efektem wyjazdowego posiedzenia w woj. podlaskim.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#PrzewodniczacyposelEugeniuszCzykwin">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>