text_structure.xml
47.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam naszych gości: pana Mariana Banasia, podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów, panią Bożenę Borys-Szopę, głównego inspektora pracy, pana Piotra Naimskiego, sekretarza stanu w Ministerstwie Gospodarki, jak i wszystkich innych państwa przybyłych na posiedzenie, oraz członków Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">Porządek dzisiejszy został państwu dostarczony na piśmie. Czy są pod jego adresem uwagi? Nie ma, a zatem uznaję, że przyjęliśmy go. Przystępujemy do realizacji punktu pierwszego, czyli do rozpatrzenia informacji Ministra Finansów na temat stanu wdrażania Systemu Informatycznego Monitoringu i Kontroli Finansowej Funduszy Strukturalnych i Funduszu Spójności SIMIK.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">Przypomnę, że informacją Ministra Finansów na przedmiotowy temat zajmowaliśmy się po raz pierwszy 21 września 2006 roku, w związku z raportem Najwyższej Izby Kontroli, dotyczącym wykorzystania środków wspólnotowych z Finansowego Instrumentu Wspierania Rybołówstwa (FIWR) na restrukturyzację rybołówstwa morskiego. Raport ten wskazał, że nieuruchomienie przez Ministra Finansów systemu SIMIK stanowi podstawę do negatywnej oceny przygotowania instytucji państwowych odpowiadających za zarządzanie i wdrażanie Sektorowego Programu Operacyjnego „Rybołówstwo i przetwórstwo ryb 2004 – 2006”. Wówczas to Komisja do Spraw Kontroli Państwowej wystosowała do Prezesa Rady Ministrów dezyderat w tej sprawie. Postulowaliśmy w nim konieczność niezwłocznego uruchomienia przez Ministra Finansów systemu informatycznego. 6 grudnia ub. r. rozpatrywaliśmy odpowiedź na ten dezyderat, lecz przedstawiciel Ministra Finansów nie był wówczas, niestety, upoważniony do zajęcia stanowiska w tej sprawie. Dlatego też kwestię SIMIK wprowadziliśmy do planu pracy Komisji na pierwsze półrocze roku bieżącego i zwróciliśmy się do Ministra Finansów o przygotowanie stosownej informacji. Informację otrzymaliśmy, za co bardzo dziękujemy.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">Proszę pana ministra o jej przybliżenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowMarianBanas">Szczegółową informację na temat prac prowadzonych w interesującym państwa zakresie przesłaliśmy w lutym. Od tej pory sytuacja zmieniła się nieco, prowadzimy bowiem bardzo intensywne i konkretne działania, w związku z czym podzielę się z państwem aktualnymi informacjami na temat wszystkich naszych dotychczasowych działań, przy czym uczynię to w sposób syntetyczny. Gdyby jednak chcieli państwo zapoznać się ze szczegółami, wraz z dyrektorem Radosławem Marlęgą postaramy się sprostać państwa oczekiwaniom.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowMarianBanas">Jeśli chodzi o obsługę Funduszu Spójności, stan wdrożenia – obejmujący dostosowanie systemu do obowiązujących procedur, zakres wprowadzonych danych historycznych, zakres wprowadzenia danych bieżących – system SIMIK szacuje się aktualnie na 90 proc.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowMarianBanas">Jeśli chodzi o Fundusze Strukturalne, stan wdrożenia systemu SIMIK w zakresie obsługi Sektorowego Programu Operacyjnego „Rozwój Zasobów Ludzkich” szacowany jest na 80 proc., w zakresie obsługi Programu Operacyjnego „Pomoc Techniczna” – na blisko 100 proc., w zakresie obsługi Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL – na ok. 80 proc., w zakresie Sektorowego Programu Operacyjnego „Transport” – na ok. 40 proc., w zakresie Sektorowego Programu Operacyjnego „Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw” – na ok. 40 proc., w zakresie Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego – na ok. 40 proc.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowMarianBanas">Obsługa Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i Modernizacja Sektora Żywnościowego oraz Rozwój Obszarów Wiejskich” oraz Sektorowego Programu Operacyjnego „Rybołówstwo i Przetwórstwo Ryb” aktualnie nie jest prowadzona w systemie SIMIK, gdyż wymienione SPO podlegają obsłudze za pomocą systemu zbudowanego przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowMarianBanas">Do końca maja planuje się zakończyć szczegółową analizę poszczególnych programów, która będzie podstawą do podjęcia decyzji – w uzgodnieniu z Komisją Europejską – na jakim etapie jest możliwe zakończenie działań wdrożeniowych dla każdego z tych programów. Ostatecznym zaś terminem planowanego zakończenia wdrożenia systemu SIMIK w perspektywie 2004 – 2006, poważnie wcześniej zagrożonej, jest koniec września 2007 roku. Dalszy rozwój systemu po tym okresie jest nieuzasadniony ze względu na zamykanie przepływów finansowych w perspektywie finansowej 2004 – 2006. Należy więc skoncentrować się na okresie 2007 – 2013.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowMarianBanas">Informuję także, że prowadzimy i inne działania, jak: zaangażowanie przez Ministerstwo Finansów dedykowanego personelu technicznego w liczbie 53 koordynatorów, wprowadzenie asysty ze strony pracowników wykonawcy systemu odpowiedzialnego za utrzymanie i rozwój systemu SIMIK, organizowanie spotkań w celu wymiany doświadczeń z udziałem administratorów i użytkowników systemu.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowMarianBanas">Beneficjentom udostępniona została ponadto aplikacja wspomagająca przygotowanie wniosków płatniczych – Generator Wniosków Płatniczych. Obecnie GWP używany jest do tworzenia wniosków beneficjentów o płatność w programach: PO, PT, SPO, RZL, Inicjatywa Wspólnotowa EQUAL, a po części również: SPO T, SPO WKP, ZPORR. Od lutego br. z łączy stałych w ramach sieci SIMIK-NET korzystają wszystkie przewidziane 84 instytucje. W styczniu br. zrealizowana została dostawa sprzętu komputerowego dla użytkowników SIMIK w 58 instytucjach.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowMarianBanas">8 grudnia 2006 r. zakończony został audyt zewnętrzny systemu SIMIK, w konkluzji raportu audytor stwierdził m.in., że wdrożenie systemu w dalszym ciągu wymaga poważnego uzupełnienia i kolejnych działań w roku 2007, przy czym należy rozważyć decyzję o – co najmniej – ograniczeniu jego wykorzystania, a nowy okres programowania na lata 2007 – 2013 wymaga istotnych zmian w systemie informatycznym.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowMarianBanas">W czwartym kwartale roku 2006 przeprowadzona też został kontrola KPRM w zakresie wdrożenia systemu SIMIK, a w wystąpieniu pokontrolnym z 15 stycznia br. wśród zaleceń głównych zawarto m.in. zalecenie podjęcia decyzji odnoście do przyszłości systemu dla bieżącej perspektywy finansowej 2004 – 2006, zalecenie niezwłocznego przygotowania założeń oraz wdrożenia systemu monitoringu i kontroli obsługującego nową perspektywę finansową na lata 2007 – 2013, z uwzględnieniem konieczności stosowania powszechnie uznawanych standardów i metodyk tworzenia systemów IT, wyników przeprowadzonej analizy błędów popełnionych przy tworzeniu obecnego SIMIK w celu uniknięcia podobnych sytuacji w przyszłości, stałej i efektywnej współpracy z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego, wyników dotychczasowych audytów i kontroli zewnętrznych. Zalecono także priorytetowe traktowanie zagadnienia.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowMarianBanas">Uwzględniwszy wszystkie uwagi i zalecenia, podjęto stosowne działania naprawcze. I tak przygotowanie założeń oraz wdrożenie systemu obsługującego nową perspektywę finansową na lata 2007 – 2013 następuje zgodnie z powszechnie uznanym standardem zarządzania projektami PRINCE2. Efektem zaś przyjęcia wymienionej metodyki, będącym zarazem kolejnym elementem realizacji zaleceń ścisłej współpracy z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego, jest ustanowienie struktury projektowej wraz z Radą Projektu, której członkowie to przedstawiciele obydwu resortów w randze podsekretarza stanu; w tym to m.in. celu 23 lutego zawarto porozumienie o współpracy między Ministrem Finansów a Ministrem Rozwoju Regionalnego.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowMarianBanas">System, o którym mowa, budowany jest na podstawie technologii internetowej. Zakres danych, który będzie przezeń przechowywany, ograniczony został do niezbędnego minimum, spełniającego wymagania prawne Unii Europejskiej. Dokonano reorganizacji struktury projektowej zajmującej się systemem SIMIK wewnątrz Ministerstwa Finansów, wdrażany jest też udoskonalony proces zarządzania wytwarzaniem oprogramowania.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowMarianBanas">W odniesieniu do zalecenia odnoszącego się do podjęcia decyzji na temat ograniczenia zakresu wdrożenia systemu informatycznego dla bieżącej perspektywy finansowej 2004 – 2006, w uzgodnieniu z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego, podjęte zostały działania mające na celu wdrożenie systemu SIMIK w ograniczonym zakresie funkcjonalnym. Prowadzone są prace nad dokumentem analitycznym, który będzie stanowić podstawę podjęcia decyzji, w uzgodnieniu z Komisją Europejską, dotyczącej docelowego zakresu wdrożenia systemu SIMIK do obsługi okresu programowania 2004 – 2006, przy czym KE zaleca dalsze wdrożenie systemu.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowMarianBanas">Pozostałe zalecenia wynikające z raportu audytora są aktualnie realizowane albo analizowane przez Ministerstwo Finansów pod kątem możliwości ich realizacji oraz harmonogramu.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowMarianBanas">Jeśli chodzi o prace nad systemem informatycznym w okresie programowania 2007 – 2013, to w celu realizacji przedmiotowego zadania podczas posiedzenia Międzyresortowego Zespołu do Spraw Informatycznego Systemu Monitoringu i Kontroli Finansowej Funduszy Strukturalnych i Funduszu Spójności SIMIK, które odbyło się 21 czerwca 2006 roku, powołany został Zespół Roboczy, którego zadaniem było określenie minimalnego zakresu wymagań dla systemu informatycznego 2007 – 2013. Wyniki prac Zespołu Roboczego przedstawiono i zarekomendowano do realizacji podczas posiedzenia zespołu międzyresortowego 23 października ub. roku.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowMarianBanas">Całość pierwszego etapu wytworzenia systemu informatycznego na lata 2007 – 2013 – zdefiniowana w porozumieniu z 23 lutego 2007 roku zawartym między Ministerstwem Finansów i Ministerstwem Rozwoju Regionalnego – która umożliwi zarejestrowanie danych wraz z uruchomieniem realizacji programów operacyjnych w perspektywie 2007 – 2013, zostanie zakończona do 30 czerwca 2007 roku. Przewiduje się, że akceptacja tych programów tych przez Komisję Europejską nastąpi najwcześniej w lipcu – wrześniu br.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowMarianBanas">W procesie zarządzania projektem oraz przy formułowaniu wymagań dla systemu na okres 2007 – 2013 uwzględniono zalecenia audytu i kontroli KPRM.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowMarianBanas">Jak wspomniałem wcześniej, jeśli chcieliby państwo dowiedzieć się nieco więcej na przedmiotowy temat, chętnie udzielimy wyjaśnień dodatkowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">Dziękuję. Ze słów pana ministra powiało optymizmem. Miejmy więc nadzieję, że przedstawione prognozy spełnią się i 30 czerwca br. będziemy mogli się przekonać, że wszystko się udało. Nie pozostaje nam zatem nic innego, jak tylko wierzyć w powodzenie, tym bardziej że pamiętamy, jakie były trudności i jakie kłopoty powstały w związku z tym, iż system ten nie zadziałał w okresie 2004 – 2006.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMFMarianBanas">Jeszcze krótkie uzupełnienie, gdyż należy podkreślić, że nadzór nad informatyką w ministerstwie objąłem w lipcu ub. roku i stwierdziłem, iż działania, które należało podjąć, bardzo były zaniedbane. Niemniej od tego czasu nastąpiły liczne i poważne zmiany, tak że można mówić o znacznym postępie w omawianej kwestii. Uważam ponadto, że przy dobrej współpracy z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego – a współpraca po zawarciu wspomnianego wcześniej porozumienia układa się dobrze – zadanie, przed którym stoimy, zostanie wykonane, tym bardziej że traktujemy je w ministerstwie jako zadanie priorytetowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">Otwieram dyskusję. Czy w związku z informacją chcieliby państwo zadać pytania odnoszące się do szczegółów bądź też zgłosić uwagi? Informacja, którą zaprezentował przed chwilą pan minister, różni się nieco od tej, którą otrzymaliśmy na piśmie, a to z tego względu, że od lutego nastąpiły wyraźne zmiany w sytuacji wdrażania systemu SIMIK. Wypada więc tylko cieszyć się z tej różnicy, gdyż tego właśnie oczekiwaliśmy.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">Ponieważ nie ma chętnych do zabrania głosu, uznaję, że informacja została przez członków Komisji przyjęta do wiadomości. Jestem przekonana, że będziemy obserwować poczynania Ministra Finansów w tym względzie, a w niedalekiej przyszłości zechcemy sprawdzić, czy SIMIK istotnie zadziała.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuwMFMarianBanas">Jestem przekonany, że podczas kolejnego naszego spotkania będziemy mogli przekazać państwu jeszcze bardziej optymistyczne informacje na omawiany temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">Dziękuję bardzo panu ministrowi i osobom towarzyszącym. Zamykamy pierwszy punkt porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">W punkcie drugim rozpatrzymy odpowiedź Ministra Gospodarki na opinię Komisji w sprawie przestrzegania przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy w rozlewniach gazu płynnego i stacjach autogazu.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">Oddaję głos panu ministrowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiPiotrNaimski">Moja dzisiejsza informacja nie będzie odbiegać od informacji pisemnej, przesłanej do Marszałka Sejmu jakiś czas temu, poza jednym dodam, że istotnym szczegółem. W piśmie, o którym mowa, zamieściliśmy naszą reakcję na ustalenia Komisji. Kwestią zasadniczą – i tu właśnie występuje wspomniana różnica – jaka wynikała z kontroli PIP, była konieczność wydania nowego rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy magazynowaniu, napełnianiu i dystrybucji gazów skroplonych. Konieczność owa wynika po części z tego, iż traci moc rozporządzenie z 20 września 2000 roku – w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać bazy i stacje paliw płynnych, rurociągi dalekosiężne do transportu ropy naftowej i produktów naftowych i ich usytuowanie, po części zaś z tego, że zastępca Głównego Inspektora Pracy 15 stycznia br. wystąpił do Ministra Gospodarki o podjęcie działań legislacyjnych mających na celu znowelizowanie rozporządzenia z roku 1999.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiPiotrNaimski">Mam przed sobą treść projektu rozporządzenia znajdującego się w ostatniej fazie przygotowań, tak jak napisaliśmy w piśmie skierowanym do państwa. Zakończenie prac i podpisanie rozporządzenia przez ministra zaplanowane zostało na miesiąc bieżący. 15 maja tekst zostanie skierowany do uzgodnień międzyresortowych, co oznacza, że praktycznie mamy do czynienia z końcowym etapem procedury. Rozporządzenie to uwzględnia zmiany, które zaszły w aktach normatywnych, a dotyczy wymagań związanych z zasadami magazynowania gazu płynnego, napełniania butli, załadunku, rozładunku, opróżniania cystern kolejowych czy drogowych w bazach gazu płynnego. Wprowadza nowe wymagania, mające bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo w strefach zagrożonych wybuchem, takie jak: stosowanie specjalnych narzędzi, które nie iskrzą, specjalnej odzieży atestowanej, precyzuje obszary, gdzie dopuszcza się ruch pojazdów wyłącznie z silnikami wysokoprężnymi.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiPiotrNaimski">Ogólnie rzecz ujmując, jest to rozporządzenie porządkujące wszystkie kwestie budzące do tej pory wątpliwości, mam zatem nadzieję, że po wejściu w życie pomoże doprowadzić sytuację do pożądanego stanu, oczywiście, jeśli stosowanie przepisów będzie przebiegać bez zakłóceń.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiPiotrNaimski">Sprawa kolejna, która wynika z kontroli to sposób przeprowadzania kontroli przedsiębiorców zajmujących się gazami płynnymi czy skroplonymi. Uważamy, iż ustawa o swobodzie działalności gospodarczej z lipca 2004 roku porządkuje zasady przeprowadzania kontroli u przedsiębiorców, formułuje normy generalne i normy te są wystarczające. Są też przepisy ustaw szczegółowych, precyzujące tę kwestię. W efekcie kontroli Państwowa Inspekcja Pracy zgłosiła sugestię, żeby normy kontrolne wprowadzić ewentualnie za pomocą nowelizacji ustawy Prawo energetyczne, tak by ich całość ujęta została odrębnie, do pewnego stopnia na zasadzie lex specialis. Naszym jednak zdaniem jest to zbędne. Nie ma potrzeby powtarzania przepisów szczegółowych w sposób szczególny w sytuacji, gdy kwestia normowana jest za pomocą przepisów ogólnych.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiPiotrNaimski">Kolejna sprawa to sankcje za wykonywanie działalności gospodarczej bez wymaganej koncesji, co określone jest w Kodeksie wykroczeń i obarczone groźbą konkretnej kary ograniczenia wolności czy też grzywny. Jestem zdania, że to przepis również wystarczający.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiPiotrNaimski">Przepisy dotyczące kwalifikacji pracowników stacji autogazu określa rozporządzenia Ministra Gospodarki z 18 lipca 2001 roku w sprawie trybu sprawdzania kwalifikacji wymaganych przy obsłudze i konserwacji urządzeń technicznych. Zgodnie z par. 2.1 sprawdzenie to przeprowadza się na wniosek osoby zainteresowanej lub na wniosek pracodawcy zatrudniającego tę osobę. Wzór wniosku stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiPiotrNaimski">Zgodnie z art. 22 ust. 2 i 3 ustawy z 21 grudnia 2000 roku o dozorze technicznym, osoby obsługujące i konserwujące urządzenia techniczne obowiązane są posiadać zaświadczenia kwalifikacyjne potwierdzające umiejętność praktycznego wykonywania tych czynności oraz znajomość warunków technicznych dozoru technicznego norm i przepisów prawnych w tym zakresie. Sprawdzanie kwalifikacji oraz uzgadnianie programów szkolenia należy do zadań Urzędu Dozoru Technicznego.</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiPiotrNaimski">Wracając do rozporządzenia, od którego zacząłem swą wypowiedź, uważam, iż jego znowelizowanie było kluczową sprawą dla sytuacji stwierdzonej podczas kontroli PIP. Ponieważ, jak wspomniałem, procedura nowelizowania dobiega końca, zmierzamy do osiągnięcia pożądanego rozwiązania.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">Dziękuję, panie ministrze. Czy pani inspektor zechce zabrać głos w omawianej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Państwowa Inspekcja Pracy dwukrotnie zwracała się do ministra właściwego w sprawie nowelizacji wymienionych w naszym piśmie aktów prawnych. Nie chciałabym zagłębiać się teraz szczegółowo w powody, które nami kierowały, tym bardziej że prowadzimy przez cały ten czas korespondencję z ministerstwem w tej kwestii.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Nie odniesiemy się do sprawy rozporządzenia, o którym mówił pan minister, gdyż nie znamy projektu nowelizacji, ale dodam, że występując do ministra gospodarki z wnioskiem o dodatkowe wyposażenie Urzędu Regulacji Energetyki w prawo kontroli i sankcji w stosunku do podmiotów prowadzących stacje paliw bez koncesji, czyli prowadzących działalność koncesjonowaną bez posiadania koncesji, mieliśmy na względzie przede wszystkim istniejącą praktykę, sygnalizowaną przez inspektorów dokonujących kontroli. Trzeba przypomnieć, że na 576 skontrolowanych w 2006 roku stacji autogazu aż 70 nie miało koncesji. Proceder ten – bo trudno w tym wypadku użyć nazwy „działalność gospodarcza” – był prowadzony wbrew obowiązującemu prawu. Zwracam jednocześnie uwagę na fakt, że podana przeze mnie liczba odnosi się tylko do tych stacji, których dotyczyły spostrzeżenia inspektorów pracy przeprowadzających kontrolę. Trudno więc określić, jaka jest skala zjawiska w odniesieniu do wszystkich tego typu podmiotów.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Inspektor, który stwierdza brak koncesji, natychmiast informuje o tym Urząd Regulacji Energetyki, ale URE odpowiada, że nie ma uprawnień do kontroli podmiotów nie posiadających koncesji. Oczywiste jest, że Kodeks wykroczeń zawiera regulacje prawne, które pozwalają na wszczęcie postępowania, lecz nie ma strony, która wnosiłaby o to. Inspekcja Pracy takich uprawnień nie ma, nie uzyskała ich na mocy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Informujemy więc tylko o nieprawidłowościach Urząd Regulacji Energetyki.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Opisana sytuacja stanowi dla nas ogromne utrudnienie pracy i sądzę, że ministerstwo zechce przyjąć nasze wyjaśnienia, a w efekcie w rozporządzeniu bądź w ustawie dokonana zostanie stosowna nowelizacja. Ze swej strony sygnalizujemy istnienie nieprawidłowości, których nie sposób usunąć w obecnym stanie prawnym, nieprawidłowości znajdujących się poza zasięgiem Inspekcji Pracy.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Trudno mi się zgodzić ze stanowiskiem, że uregulowania prawne dotyczące uprawnień kwalifikacyjnych pracowników stacji paliw płynnych prowadzących dystrybucję są wystarczające. Zdaniem inspektorów Państwowej Inspekcji Pracy – ale jest to również zdanie pracodawców oraz pracobiorców – uregulowania te są nieprecyzyjne i niespójne. Z tego też powodu w praktyce wydawane były różne decyzje różnych organów nadzoru i kontroli, różne orzeczenia sądów administracyjnych oraz różne opinie. Powstał swoisty chaos, a zatem materia ta wymaga pilnego uporządkowania, m.in. za pomocą dodania przepisów, w których zdefiniowane zostałyby podstawowe pojęcia użyte w rozporządzeniu i jego załącznikach, w tym takie jak: zbiorniki stałe z zespołami napędowymi, zbiorniki transportowe, zbiorniki przenośne i inne. Naszym zdaniem należy także dodać do wykazu zawartego w pkt 1 załącznika nr 2 pozycję „zbiorniki na gaz skroplony lub sprężony, służące do zasilania silników spalinowych w pojazdach”. Byłoby to zgodne z treścią par. 1 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie rodzajów urządzeń technicznych podlegających dozorowi technicznemu. Na razie istnieje w tym względzie niespójność, jeśli wziąć pod uwagę różne przepisy.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">O konieczności wprowadzenia zmian do rozporządzenia Ministra Gospodarki z 18 lipca 2001 roku w sprawie trybu sprawdzania kwalifikacji wymaganych przy obsłudze i konserwacji urządzeń technicznych przekonany jest także Departament Regulacji Gospodarczych ministerstwa, który we wrześniu 2006 roku przesłał do PIP projekt zmian wymienionego rozporządzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselJanuszKrason">Podczas posiedzenia Komisji poświęconego rozpatrzeniu informacji Państwowej Inspekcji Pracy o wynikach kontroli dyskutowaliśmy na temat, którym i teraz się zajmujemy. Wyraziliśmy wówczas ogromne zaniepokojenie stanem bezpieczeństwa na polskich stacjach autogazu. Zjawisko to wciąż narastało w ciągu ostatnich lat, gdyż jesteśmy nietypowym w Europie państwem, w którym gaz stał się bardzo popularnym i powszechnie stosowanym paliwem samochodowym. Fakt ten spowodował ogromny popyt na gaz, co z kolei wyzwoliło inicjatywy gospodarcze wychodzące naprzeciw zapotrzebowaniu, w związku z czym powstały bardzo liczne stacje, punkty, które – bądź to lepiej, bądź to gorzej przygotowane – chcą sprostać zapotrzebowaniu. To zjawisko normalne.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PoselJanuszKrason">Nienormalne natomiast jest, że obraz całokształtu, ukazany przez inspektorów pracy, jest wprost przerażający. We wspomnianej naszej wcześniejszej dyskusji doszliśmy do wniosku, że należy niezwłocznie podjąć kroki, które zapobiegłyby tragedii, bardzo prawdopodobnej w istniejących warunkach. Z bogato ilustrowanej zaś prezentacji Inspekcji można było wysnuć wniosek, że w każdej chwili na którejś z tych stacji może dojść do wybuchu, w wyniku którego pokrzywdzeni zostaną i jej pracownicy, i osoby postronne – klienci i pobliscy mieszkańcy.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PoselJanuszKrason">Pan minister ma rację, zwracając uwagę na fakt, że rozporządzenie, o którym mówił, ma znaczenie kluczowe dla sprawy, choć, jeśli dobrze zrozumiałem wyjaśnienia, istnieje znaczne opóźnienie w działaniu. W piśmie bowiem minister podaje, że zakończenie prac nad rozporządzeniem i podpisanie go przez ministra przewidywane jest na maj, minister Piotr Naimski natomiast mówi dziś, iż 15 maja projekt skierowany zostanie do uzgodnień międzyresortowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#SekretarzstanuwMGPiotrNaimski">Mam nadzieję, że zostanie dochowany majowy termin sfinalizowania całokształtu prac nad tym rozporządzeniem.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselJanuszKrason">My również na to liczymy. Myślę ponadto, że warto, aby argumenty przytaczane przez Państwową Inspekcję Pracy w odniesieniu do uprawnień do kontroli oraz egzekucji przestrzegania przepisów zostały wzięte pod uwagę. Jeśli resort nie widzi takiej potrzeby, to może powinniśmy, pani przewodnicząca, zastanowić się nad podjęciem komisyjnej inicjatywy ustawodawczej w tym zakresie i przygotowaniem projektu ustawy, który da Urzędowi Regulacji Energetyki uprawnienia, o których mówiła pani inspektor i które pomogłyby w skutecznym egzekwowaniu prawa. Moim zdaniem zapotrzebowanie na paliwo gazowe nadal będzie rosło, nic bowiem nie wskazuje na to, że wystąpi tendencja odwrotna, w związku z czym należy się chyba liczyć z występowaniem tego problemu przez długi jeszcze czas.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PoselJanuszKrason">Panie ministrze, proszę o wyjaśnienie, czy w resorcie podjęta już została ostateczna decyzja, że dyskutowana sprawa rozwiązywana będzie wyłącznie za pomocą nowelizacji rozporządzenia. Może jednak warto, by przedstawiciele ministerstwa i Inspekcji Pracy odbyli spotkanie i rozważyli, czy nie należy podjąć próby zmiany ustawy? Nie ukrywam, że podzielam argumentację PIP, mając na uwadze prezentację na temat bezpieczeństwa na stacjach autogazu.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">Czy ktoś z państwa posłów chciałby jeszcze zabrać głos? Nie ma chętnych, ze swej więc strony zgłoszę pewną sugestię. Otóż projekt rozporządzenia, jak wiemy, trafi niebawem do uzgodnień międzyresortowych. Chciałabym bardzo, żeby w uzgodnieniach tych Państwowa Inspekcja Pracy miała głos, i to głos decydujący, ponieważ jest instytucją o ogromnym doświadczeniu, a w grę wchodzi dobro wielu ludzi. Jak bowiem wspomniał przedmówca, gdy omawialiśmy wyniki kontroli dystrybucji gazu i warunki, w jakich się to odbywa, ogarnęło nas przerażenie. W interesie przygotowujących rozporządzenie leży, więc skorzystanie z doświadczeń Inspekcji w tej dziedzinie.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">Jeśli zaś chodzi o ewentualną nowelizację ustawy, wolałabym, żeby była to inicjatywa resortu, działającego w porozumieniu z Państwową Inspekcją Pracy, gdyż dla naszej Komisji przygotowanie projektu nowelizacji byłoby zadaniem ogromnie trudnym. Lepiej by zatem było, gdyby PIP zdołała przekonać Ministra Gospodarki, iż zmiana jest konieczna, gdyż to kwestia bezpieczeństwa nas wszystkich.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">Czy ktoś spoza członków Komisji chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#NaczelnikwydzialuwDepartamenciePrawaPracyMinisterstwaPracyiPolitykiSpolecznejJerzyKowalski">Nawiązując do przedstawionych materiałów oraz pisma skierowanego do Marszałka Sejmu i korzystając z obecności pana ministra, chciałbym zwrócić uwagę na fakt, że gdyby odesłanie znajdujące się w par. 15 rozporządzenia z 1999 miało charakter ogólny, a nie szczegółowy, być może nie trzeba by rozporządzenia w ogóle zmieniać. Rozumiem więc, że w nowym rozporządzeniu znajdzie się odesłanie do rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać bazy i stacje paliw płynnych, rurociągi dalekosiężne do transportu ropy naftowej i produktów naftowych i ich usytuowanie, wydanego na podstawie ustawy Prawo budowlane. To wystarczy.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#NaczelnikwydzialuwDepartamenciePrawaPracyMinisterstwaPracyiPolitykiSpolecznejJerzyKowalski">Istotnie, jak wspomniał poseł Janusz Krasoń, Polska jest liderem zarówno pod względem liczby stacji paliw, jak i liczby samochodów – 1 mln 770 tys. Myślę więc, że warto zwrócić uwagę na sprawę istotną z punktu widzenia bezpieczeństwa. Otóż w piśmie ministerstwa podane zostało, że mocą nowego rozporządzenia wprowadzony zostanie również zakaz usuwania oznakowania z butli, jej szlifowania i przemalowywania, co mogłoby ukryć wcześniejsze niedozwolone operacje dokonane na jej powierzchni. I to jest słuszne.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#NaczelnikwydzialuwDepartamenciePrawaPracyMinisterstwaPracyiPolitykiSpolecznejJerzyKowalski">Niestety jednak, w roku 1999 na mocy par. 16 ust. 2 wprowadzono zakaz napełniania gazem płynnym butli, których powłoka ma barwę czerwoną lub żółtą, co miało związek z naszym wstąpieniem do Unii. Na zmianę koloru dano termin sześciomiesięczny, podczas których kilka milionów obywateli musiało przemalować czerwone butle turystyczne na różne inne kolory. W ten sposób mimo woli mogły zostać ukryte istotne wady butli, w rodzaju spawania czy pęknięcia. Istnieje więc na rynku kilka milionów butli pomalowanych przez amatorów – bo tylko nieliczne malowane były przez stacje do tego upoważnione – który to fakt może rodzić w przyszłości skutki w postaci zagrożenia bezpieczeństwa. Jakie skutki, wiadomo; niedawno mieliśmy do czynienia z wybuchem butli. Jestem zdania, że w roku 1999 popełniony został błąd w postaci za krótkiego terminu na wymianę butli czerwonych na butle o innym kolorze, ponadto zaś kosztami z tym związanymi obciążeni zostali obywatele.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#NaczelnikwydzialuwDepartamenciePrawaPracyMinisterstwaPracyiPolitykiSpolecznejJerzyKowalski">Wspominam o tym, by zasygnalizować problem, który może w przyszłości spowodować zagrożenie bezpieczeństwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">Proszę pana ministra o ustosunkowanie się do głosów w dyskusji.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#SekretarzstanuwMGPiotrNaimski">Dziękuję panu naczelnikowi za szczegółowe uwagi. Uwaga np. odnosząca się do par. 15 jest bardzo trafna – zmieniamy dotychczasowy przepis. Jeśli zaś chodzi o przemalowane butle, to istotnie jest z tym problem. Niestety, jak bywa w podobnych wypadkach, mamy do czynienia z sytuacją, że otrzymujemy coś za coś. Myślę, że w pewnym momencie trzeba będzie wydać rygorystyczny przepis, który wyruguje z rynku przemalowane butle, choć myślę też, że coraz więcej ich ubywa, gdyż trwałość butli na gaz wynosi chyba do 10 lat.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#SekretarzstanuwMGPiotrNaimski">W nawiązaniu do prośby pani przewodniczącej, abyśmy przy konsultacjach międzyresortowych uwzględnili głos Państwowej Inspekcji Pracy, informuję, że tak się, naturalnie, stanie. Nowelizacja przeprowadzana jest z inicjatywy Inspekcji, a więc tym bardziej oczywiste jest, że będziemy w tej sprawie w kontakcie.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#SekretarzstanuwMGPiotrNaimski">I sprawa zasadnicza, dotycząca tego, kto ma pełnić funkcję „policyjną”. Jest to niebagatelny problem. Jeśli bowiem istnieje w Kodeksie wykroczeń odpowiedni przepis – a istnieje – to powstaje pytanie o charakterze ogólnym: czy mamy w tej chwili wybierać instytucję – czy to Urząd Regulacji Energetyki, czy to np. Państwową Inspekcję Pracy, czy to jeszcze inną instytucję – która otrzyma ustawowo szczególne uprawnienia policyjne, żeby sprawdzać tę szczególną sprawę? Wiadomo, że szczególnych spraw jest w państwie bardzo wiele, a zatem będziemy w ten sposób wchodzić na ścieżkę legislacyjną, która w istocie będzie uszczegóławiać na poziomie ustawowym to, co powinno być rozwiązywane na tym poziomie w sposób ogólny. Jeżeli bowiem obowiązuje Kodeks karny i Kodeks wykroczeń, to mamy przecież system, który powinien monitorować, kontrolować, zapobiegać zjawiskom niepożądanym i wymuszać stosowanie się do przepisów tych kodeksów.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#SekretarzstanuwMGPiotrNaimski">Wspominam o tym, traktując sprawę jako otwartą. Możemy na jej temat przeprowadzić dyskusję między ministerstwem i Państwową Inspekcją Pracy, lecz od razu zastrzegam, że będziemy się w ministerstwie starali uniknąć nałożenia na Urząd Regulacji Energetyki funkcji policyjnych. Rzecz w tym bowiem, że sprawa butli nie jest jedynym punktem, w którym po przeprowadzeniu kontroli szczegółowej przez PIP czy inną inspekcję mogłoby się okazać, że występują różnego rodzaju niedociągnięcia, których być nie powinno, gdyż obowiązują przepisy, odpowiednie regulacje. Kto jednak ma sprawdzać to wszystko? Jak mówię, dziś zasygnalizowana sprawa stanowi element większej całości.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#SekretarzstanuwMGPiotrNaimski">Uszczegóławianie zaś prawa na poziomie ustawowym w omawianej kwestii jest w pewnym sensie psuciem systemu, gdyż w ten sposób wejdziemy na drogę rozwiązywania partykularnych spraw za pomocą regulacji ustawowych, podczas gdy kwestie te powinny być regulowane ustawodawstwem ogólnym.</u>
<u xml:id="u-18.5" who="#SekretarzstanuwMGPiotrNaimski">Przepraszam za ten wywód o charakterze ogólnym. Nie oznacza on wszakże unikania przeze mnie sprawy, którą państwo sygnalizują, lecz zasygnalizowanie przez mnie z kolei istnienia opisanego przed chwilą problemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">Pan poseł jeszcze prosi o głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselJanuszKrason">Podzielam sposób myślenia pana ministra, aczkolwiek sądzę, że inną wagę ma wykroczenie polegające np. na pomalowaniu ściany budynku publicznego czy wybiciu okna wystawowego, inną zaś wykroczenie związane z narażeniem na szwank życia i zdrowia pracowników, i nie tylko ich, bo narażenie na spowodowanie katastrofy dotyczy znacznie większej liczby osób. I z tego tylko punktu widzenia warto przyjrzeć się jeszcze tej sprawie. Również i dlatego, że w moim przekonaniu prawo powinno regulować daną materię w sposób ogólny i zasadniczy, a zarazem najprostszy, zawsze jednak znajdują się pewne dziedziny mające charakter nadzwyczajny.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PoselJanuszKrason">Nie podkreślałbym tak mocno tej kwestii, gdyby nie fakt, że dotyczy ona bardzo szerokiego zjawiska, występującego w naszym kraju. Nie można nie akcentować konieczności zmian wobec liczby użytkowników samochodów na gaz, a więc siłą rzeczy ogromnej również liczby warsztatów przerabiających instalacje samochodowe, wielkiej też liczby osób będących mechanikami amatorami, którzy instalacje gazowe konstruują sami. Podczas jazdy po kraju niekiedy z przerażeniem oglądam stojącą przy jakiejś gminnej drodze niepozorną budkę, w której sprzedaje się gaz do samochodów. Naczelnik Jerzy Kowalski trafnie wskazał skalę zjawiska, z jakim mamy do czynienia – prawie 1 milion 800 tys. użytkowników samochodów. Można więc łatwo wyobrazić sobie, ile czynności związanych z posługiwaniem się gazem odbywa się codziennie w całym kraju.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#PoselJanuszKrason">W tym właśnie aspekcie obstaję przy opinii na temat konieczności dokonania zmian w przepisach, przy czym nie twierdzę bynajmniej, że w grę musi wchodzić nowelizacja ustawy o Urzędzie Regulacji Energetyki. W jakiś jednak sposób z problemem należy się uporać. Może w gronie prezydium Komisji powinniśmy rozważyć, czy nie należałoby zainspirować akcji publicznej, polegającej na uświadamianiu obywatelom występującego zagrożenia. Być może warto zorganizować na ten temat seminarium i zainteresować sprawą przedstawicieli mediów, związków pracodawców itd. Należy w każdym razie zacząć głośno mówić na ten temat. Sądzę bowiem, że znaczna część użytkowników instalacji gazowych w samochodach w ogóle nie zdaje sobie sprawy z zagrożeń występujących w bardzo licznych punktach sprzedających gaz, a dzieje się to często przy użyciu urządzeń nie spełniających żadnych norm.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#PoselJanuszKrason">Ponieważ skala zjawiska jest wielka, musimy zwrócić na nie baczniejszą niż dotychczas uwagę. Być może w efekcie prowadzonych na ten temat rozmów uda się wypracować sposób poprawy sytuacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#SekretarzstanuwMGPiotrNaimski">Zadano mi pytanie ze strony siedzących w pobliżu osób, dlaczego władze lokalne wydają zgodę na działalność stacji, które nie otrzymały na działalność tę koncesji. Być może właśnie w sposób administracyjny dałoby się uregulować tę sprawę? Zastanawialiśmy się również nad innym rozwiązaniem, tzn. ewentualną nowelizacją Kodeksu wykroczeń. Można takie rozwiązanie brać pod uwagę, gdyż mamy w kodeksie do czynienia z pewnego rodzaju specyfikacją wykroczeń. Jeśli np. wykroczenie niesie ze sobą zagrożenie życia, może być odmiennie traktowane niż wykroczenia inne.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">Wygląda na to, że ten bardzo ważny problem jest wciąż otwarty i sądzę, że do tematu wróci Ministerstwo Gospodarki oraz Państwowa Inspekcja Pracy, a my jako Komisja będziemy się sprawą interesować i prosić o informacje na temat jej rozwiązania. Będziemy też oczekiwali na rozporządzenie. Jako Komisja, pozostajemy w ścisłym kontakcie z PIP, a więc będziemy na bieżąco prosić o przekazywanie, jak przebiegają prace i jaki kształt nadany zostanie ostatecznie rozporządzeniu.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">O głos prosi pani inspektor. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Oczywiście, będziemy współpracować z ministerstwem w opisywanej sprawie. Pragnę jednakże zwrócić uwagę na fakt, że luka, o której mówimy, nie zostanie wypełniona przez Inspekcję, ponieważ nie dysponujemy uprawnieniami do sprawdzenia, czy dany podmiot ma koncesję na działalność. Sprawa ta wychodzi na jaw niejako przypadkiem, podczas kontroli dotyczącej bezpieczeństwa i higieny pracy, a także prawa pracy.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej w art. 57 stanowi, że organ koncesyjny jest uprawniony do kontroli działalności gospodarczej w zakresie zgodności wykonywanej działalności z udzieloną koncesją i przestrzegania warunków wykonywania działalności gospodarczej. Pragnę zwrócić uwagę na fakt, że inspektorzy pracy piszą do URE o tym, że prowadzony jest handel gazem na stacji nie posiadającej na to koncesji, ale Urząd ogranicza się jedynie do informacji, że nie interesują go podmioty bez koncesji prowadzące koncesjonowaną działalność gospodarczą. I tu właśnie istnieje luka w przepisach, której Inspekcja w żaden sposób nie jest w stanie wypełnić, gdyż jedynym władnym do działania w tej sprawie organem, do którego się zwracamy, jest Urząd Regulacji Energetyki. Tak jak zwracamy się do Urzędu Dozoru Technicznego, kiedy stwierdzamy, że butle ciśnieniowe są nieodpowiedniego rodzaju. I to wszystko, co na tym etapie możemy uczynić w zakresie naszych ustawowych kompetencji.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">I jeszcze pan prezes. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PrezesUrzeduDozoruTechnicznegoMarekWalczak">Nie chciałbym utrudniać tej dyskusji, niemniej czuję się zobowiązany do zabrania głosu na ten ważny temat w aspekcie regulacji prawa europejskiego. Sprawą zasadniczą jest bowiem kwestia bezpieczeństwa w rozlewniach gazu płynnego, przy czym w aspekcie działania Państwowej Inspekcji Pracy na rozlewnie te patrzymy przede wszystkim jako na stanowiska pracy, zakłady zatrudniające pracowników, gdzie odbywa się kontrola warunków pracy.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PrezesUrzeduDozoruTechnicznegoMarekWalczak">Problem jest istotnie bardzo skomplikowany. Przygotowując się do dzisiejszego spotkania z państwem, sprawdziłem poszczególne ustawy. I tak jeśli chodzi o bezpieczeństwo w rozlewniach gazu, w grę wchodzą przepisy prawa pracy, prawa energetycznego, ustawy o dozorze technicznym, ustawy o ochronie środowiska. Przyznam, że kiedy tak spojrzałem na to wszystko, moją pierwszą myślą było, że za dużo tego, że panuje w tym względzie nieporządek. Dziś patrzę na to nieco inaczej. Przecież chodzi o urządzenia, o instalacje, które mogą być naprawdę niebezpieczne, w związku z czym nie umiałbym z czystym sumieniem stwierdzić, że z jakichś przepisów można by zrezygnować.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#PrezesUrzeduDozoruTechnicznegoMarekWalczak">Pewne jest tylko, że prawo musi być prostsze, ale uproszczeń należy dokonywać z ogromną uwagą, gdyż chodzi o rozlewnie paliw, zakłady pracy o szczególnych zagrożeniach, a zatem mają tu zastosowanie zarówno przepisy ogólne, jak i przepisy szczególne.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#PrezesUrzeduDozoruTechnicznegoMarekWalczak">Sprawa kolejna. Zagrożenia w rozlewniach związane są z urządzeniami technicznymi, z ich stanem. W tym względzie również obowiązują wchodzące przepisy europejskie, co jest dla niniejszej dyskusji o tyle istotne, że jeśli są to przepisy europejskie i jeśli przychodzą zbiorniki czy urządzenia znakowane za pomocą liter CE czy Π, to wiadomo, że w systemie europejskim kontrolują to organy nadzoru rynku. W warunkach polskich wchodzi w związku z tym w rachubę ustawa o ocenie systemu zgodności i ustawa o transporcie materiałów szczególnie niebezpiecznych. W obydwu znajdują się odniesienia do organów nadzoru rynku. Nie ma więc potrzeby powielania uprawnień, choć sam system istotnie wymaga uporządkowania.</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#PrezesUrzeduDozoruTechnicznegoMarekWalczak">Z pokorą przyjmuję uwagi odnoszące się do tego, że w grę niejednokrotnie wchodzą przepisy z pewnością czytelne dla fachowców, ale już nie dla ludzi, którzy wskutek braku doświadczenia nie są świadomi zagrożeń i domagają się znacznych uproszczeń, być może nawet nadmiernych.</u>
<u xml:id="u-26.5" who="#PrezesUrzeduDozoruTechnicznegoMarekWalczak">Przekonany jestem, że zmiany w prawie, nad którymi trwają prace, zmierzają w kierunku uporządkowania tej skomplikowanej materii i uważam za pozytywne zjawisko, że działania te podejmowane są niejako uprzedzająco, gdyż wiadomo, że lepiej zagrożeniom zapobiegać, niż likwidować ich skutki.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">To bardzo dobra puenta naszej dyskusji: lepiej zapobiegać zagrożeniom, niż likwidować ich skutki. Dziękuję, panie prezesie, za wzbogacenie naszych rozważań.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">Czy możemy uznać, że przyjmujemy odpowiedź Ministra Gospodarki na opinię nr 8 Komisji do Spraw Kontroli Państwowej? Nie ma głosów przeciwnych, co oznacza, że odpowiedź została przez państwa posłów przyjęta do wiadomości.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">Czy w sprawach różnych mają państwo jakieś uwagi bądź propozycje? Brak zgłoszeń. Wyczerpaliśmy dzisiejszy porządek. Wszystkim państwu dziękuję za udział w obradach. Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>