text_structure.xml
44.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Kontroli Państwowej. Witam posłów i przybyłych gości oraz pracowników sekretariatu Komisji. Proponowany porządek dzisiejszego posiedzenia został doręczony państwu na piśmie. Jeżeli nie usłyszę głosu sprzeciwu, będę uważała, że został on przyjęty.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselGiovanniRoman">Proponuję dodać do porządku dziennego punkt dotyczący wyboru nowego zastępcy przewodniczącego Komisji. Mandat poselski posła Romana Czepe wygasł w związku z wyborami samorządowymi. Wobec tego dotychczasowe miejsce w prezydium Komisji piastowane przez przedstawiciela Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość jest wolne.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">Czy jest sprzeciw wobec rozszerzenia porządku dziennego o punkt dotyczący wyboru nowego wiceprzewodniczącego Komisji? Nie widzę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">Komisja zajmie się wyborem swojego nowego wiceprzewodniczącego w ostatnim punkcie porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">Czy jest sprzeciw wobec tak zaproponowanego porządku dziennego?</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">Wobec braku głosów sprzeciwu stwierdzam, że porządek posiedzenia został zaakceptowany.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">Przechodzimy do rozpatrzenia punktu pierwszego porządku dziennego, w którym zajmiemy się uchwaleniem planu pracy Komisji na I półrocze 2007 roku.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">Projekt proponowanego planu pracy Komisji na I półrocze 2007 został doręczony na piśmie. Ze swojej strony do planu pracy pragnę wnieść małą korektę. Proponuję, aby punkty 22 i 24 planu, zamiast w maju, były rozpatrywane w czerwcu. Zmiana ta jest spowodowana pewnymi zewnętrznymi czynnikami, które wpływają na możliwość przygotowania informacji i rozpatrzenia ich w maju 2007 r. Czy jest sprzeciw wobec tak sformułowanej propozycji zmiany planu pracy? Nie widzę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">Czy są jakieś inne propozycje lub uwagi dotyczące projektu planu pracy? Nie słyszę żadnych propozycji, ani uwag.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">Stwierdzam, że Komisja uchwaliła plan pracy Komisji na I półrocze 2007 roku.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie punktu pierwszego porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">Przechodzimy do rozpatrzenia punktu drugiego porządku dziennego, w którym zajmiemy się rozpatrzeniem projektu opinii Komisji do Prezesa Rady Ministrów w sprawie przestrzegania przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy w rozlewniach gazu płynnego i stacjach autogazu. Ten punkt porządku dziennego stanowi kontynuację dyskusji na jednym z poprzednich posiedzeń Komisji, na którym zajmowaliśmy się tą problematyką.</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">Proponujemy, aby opinii Komisji nadać brzmienie:</u>
<u xml:id="u-3.11" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">„Komisja do spraw Kontroli Państwowej do Prezesa Rady Ministrów w sprawie przestrzegania przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy w rozlewniach gazu płynnego i stacjach autogazu uchwalona na posiedzeniu w dniu 14 grudnia 2006 r.</u>
<u xml:id="u-3.12" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">Komisja do Spraw Kontroli Państwowej na posiedzeniu w</u>
<u xml:id="u-3.13" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">dniu 7 grudnia 2006 r. zapoznała się z wynikami kontroli Państwowej Inspekcji Pracy dotyczącej przestrzegania przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy w rozlewniach gazu płynnego i stacjach autogazu w latach 2004 – I półrocze 2006.</u>
<u xml:id="u-3.14" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">Komisja stwierdza niezadowalający stan przestrzegania przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy w stacjach paliw płynnych sprzedających autogaz i rozlewniach gazu płynnego. Wielce niepokojącym zjawiskiem jest prowadzenie działalności gospodarczej bez wymaganej prawem decyzji administracji terenowej (nadzoru budowlanego) na użytkowanie obiektów oraz bez koncesji na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie obrotu paliwami udzielanej przez Urząd Regulacji Energetyki.</u>
<u xml:id="u-3.15" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">Komisja pragnie podkreślić, że poprawie stanu bezpieczeństwa i przestrzeganiu przepisów nie sprzyjają również budzące wątpliwości interpretacyjne, niespójne uregulowania prawne (m.in. rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 6 września 1999 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy magazynowaniu, napełnianiu i rozprowadzaniu gazów płynnych). Za nowelizacją wymienionego rozporządzenia (lub opracowaniem nowego) przemawiają m.in.:</u>
<u xml:id="u-3.16" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">– treść par. 15 ust. 1, przywołującego nieobowiązujące już rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 20 września 2000 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać bazy i stacje paliw płynnych, rurociągi dalekosiężne do transportu ropy naftowej i produktów naftowych i ich usytuowanie,</u>
<u xml:id="u-3.17" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">– brak delegacji do stosowania przez inspektorów pracy – jako podstawy prawnej nakazu – rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 21 listopada 2005 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać bazy i stacje paliw płynnych, rurociągi przesyłowe dalekosiężne służące do transportu ropy naftowej i produktów naftowych i ich usytuowanie, wydanego na podstawie ustawy Prawo budowlane,</u>
<u xml:id="u-3.18" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">– konieczność wprowadzenia jednoznacznego zakazu opakowywania butli z gazem płynnym w rękawy foliowe.</u>
<u xml:id="u-3.19" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">Komisja uważa, że poważnym problemem jest brak jednoznacznych regulacji prawnych dotyczących badań i pomiarów urządzeń i instalacji elektroenergetycznych, w tym szczególnie przeglądów urządzeń pracujących w strefach zagrożonych wybuchem. Przeprowadzający pomiary skuteczności ochrony przeciwporażeniowej, rezystancji izolacji przewodów, oporności uziemień podają różne terminy przeprowadzenia kolejnych pomiarów (od jednego roku do pięciu lat).</u>
<u xml:id="u-3.20" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">Wyniki kontroli PIP wskazują także na bezwzględną konieczność uporządkowania przepisów dotyczących uprawnień kwalifikacyjnych wymaganych przy obsłudze urządzeń i instalacji technicznych i energetycznych w zakładach branży gazu płynnego, w tym przede wszystkim kwalifikacji pracowników stacji paliw płynnych prowadzących dystrybucję autogazu. Brak spójności, nieprzejrzystość obowiązujących w tym zakresie uregulowań prawnych, bazujących na ustawie o dozorze technicznym i ustawie Prawo energetyczne, w tym brak zdefiniowania użytych tam pojęć, budzi wątpliwości także u pracodawców, pracowników i firm organizujących szkolenia. W praktyce nierzadko skutkowało to różnymi decyzjami organów nadzoru i kontroli, sądów administracyjnych oraz skrajnie odmiennymi opiniami prezentowanymi w tych sprawach.</u>
<u xml:id="u-3.21" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">W związku z tym Komisja na podstawie wyników kontroli Państwowej Inspekcji Pracy uważa za konieczne:</u>
<u xml:id="u-3.22" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">1) wprowadzenie niezbędnych zmian do obowiązujących uregulowań prawnych, w tym m.in. do:</u>
<u xml:id="u-3.23" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">a) rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 6 września 1999 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy magazynowaniu, napełnianiu i rozprowadzaniu gazów płynnych, w celu likwidacji powstałych luk prawnych (Dz. U. Nr 75, poz. 846 ze zm.), przez określenie szczegółowych wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy dla stacji autogazu i rozlewni gazu płynnego, ściśle skorelowanych z warunkami technicznymi wydanymi na podstawie przepisów Prawa budowlanego;</u>
<u xml:id="u-3.24" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">b) ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz. U. z 2006 r. Nr. 89, poz. 625 ze zm.) i/lub ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, dających organowi koncesyjnemu (URE) prawo kontroli i sankcji w stosunku do podmiotów prowadzących bez koncesji koncesjonowaną działalność gospodarczą;</u>
<u xml:id="u-3.25" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">c) rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 18 lipca 2001 r. w sprawie trybu sprawdzania kwalifikacji wymaganych przy obsłudze i konserwacji urządzeń technicznych (Dz. U. Nr 79, poz. 849 ze zm.), w celu jednoznacznego doprecyzowania zapisów dotyczących szczególnie kwalifikacji pracowników stacji autogazu;</u>
<u xml:id="u-3.26" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">2) bardziej rygorystyczne egzekwowanie – przez wszystkie właściwe organy nadzoru i kontroli – przestrzegania przepisów prawa, a w przypadkach rażącego naruszania przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz warunków technicznych – cofania przez URE udzielonej koncesji lub stosowania innych dolegliwych finansowo sankcji. Dotyczy to w równym stopniu rozlewni będących zakładami o zwiększonym lub dużym ryzyku awarii, jak i pozostałych rozlewni i stacji paliw płynnych;</u>
<u xml:id="u-3.27" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">3) podjęcie skutecznych działań ukierunkowanych na wyeliminowanie niebezpiecznego procederu przetaczania przeznaczonego na cele bytowe gazu z butli (tańszy) do zbiorników magazynowych stacji paliw, z których jako autogaz (droższy, obłożony stawką podatku akcyzowego) stosowany jest do tankowania pojazdów samochodowych. Postulowane ujednolicenie podatku akcyzowego na gaz płynny wymaga szczególnej rozwagi i przemyślenia, gdyż zmiany w podatku akcyzowym spowodować mogą powrót do – niezgodnego także z prawem i stwarzającego poważne zagrożenie dla użytkowników butli – napełniania ich gazem płynnym na stacjach autogazu;</u>
<u xml:id="u-3.28" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">4) rozszerzenie i zdynamizowanie – przy wiodącym i bardziej aktywnym niż dotychczas udziale organizacji zrzeszających pracodawców branży gazu płynnego i branż pokrewnych – pozakontrolnych form oddziaływania prewencyjno-profilaktycznego. Działania te – ukierunkowane na eliminowanie zjawisk negatywnych m.in. poprzez podnoszenie wiedzy i świadomości pracodawców i pracobiorców oraz propagowanie bezpiecznych warunków pracy i korzyści płynących z podwyższania standardów bezpieczeństwa – powinny uzyskiwać wsparcie organów nadzoru i kontroli;</u>
<u xml:id="u-3.29" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">5) wzajemne informowanie się organów nadzoru i kontroli, łącznie z organem koncesyjnym, o wynikach kontroli podmiotów działających w branży gazu płynnego, a także przyjęcie jako zasady informowania Państwowej Inspekcji Pracy o stwierdzonych podczas kontroli uchybieniach i nieprawidłowościach dotyczących sfery bezpieczeństwa i higieny pracy;</u>
<u xml:id="u-3.30" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">6) przeprowadzenie w nadchodzącym roku powtórnych kontroli w rozlewniach gazu płynnego oraz w stacjach autogazu, w których rekontrole nie zostały dotychczas przeprowadzone. Prowadzić je należy głównie pod kątem sprawdzenia prawidłowości realizacji wydanych przez PIP decyzji nakazowych i wniosków prewencyjnych oraz pełnego ich wyegzekwowania;</u>
<u xml:id="u-3.31" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">7) kontynuowanie w 2007 r. kontroli przestrzegania przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy i objęcia nimi kolejnych kilkuset stacji paliw płynnych sprzedających autogaz, które w ostatnich trzech latach nie były kontrolowane, ze szczególnym zwróceniem uwagi na przestrzeganie przepisów dotyczących minimalnych wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach pracy, na których mogą wystąpić atmosfery wybuchowe, oraz wybrane zagadnienia z zakresu prawnej ochrony pracy.</u>
<u xml:id="u-3.32" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">Komisja prosi o ustosunkowanie się do przedłożonej opinii i udzielenie odpowiedzi”.</u>
<u xml:id="u-3.33" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do przedstawionego projektu opinii Komisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselJanuszKrason">Akceptuję treść projektu opinii. Została ona skonsultowana z Głównym Inspektorem Pracy dlatego, że na poprzednim posiedzeniu Komisji pojawiły się wątpliwości dotyczące rozporządzeń ministra oraz ich właściwości. Dziś nie ma tego problemu, gdyż wszystkie zastrzeżenia zostały wyjaśnione. Dodatkowo pragnę przypomnieć, że intencją Komisji było zasygnalizowanie poważnego problemu dotyczącego patologii w funkcjonowaniu stacji autogazu. Mamy wrażenie, że przedłużanie obecnego stanu rzeczy skończy się wkrótce nieszczęściem. Po uzyskaniu odpowiedzi od premiera, bądź wyznaczonego przez niego ministra, powrócimy do rozpatrywania tego tematu na jednym z najbliższych posiedzeń Komisji. Mam także nadzieję, że Komisja razem z Głównym Inspektorem Pracy zorganizuje już wkrótce konferencję poświęconą temu zagadnienia. Problem ten ma w naszym kraju szczególne znaczenie, bowiem liczba użytkowników autogazu gwałtownie wzrasta. Mamy jedną z największych na świecie liczbę samochodów na gaz, a w Europie jesteśmy liderami. Reasumując, treść opinii jest dobra, a temat wymaga szczególnej uwagi.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">Rozumiem, że poseł Janusz Krasoń z ramienia prezydium Komisji będzie współorganizatorem konferencji poświęconej przestrzeganiu przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy w rozlewniach gazu płynnego i stacjach autogazu.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">Jeżeli nie usłyszę dalszych uwag dotyczących treści opinii Komisji, będę uważała, że została ona przyjęta. Uwag nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">Stwierdzam, że Komisja przyjęła treść opinii Komisji do Prezesa Rady Ministrów w sprawie przestrzegania przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy w rozlewniach gazu płynnego i stacjach autogazu.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie punktu drugiego porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">Przechodzimy do rozpatrzenia punktu trzeciego porządku dziennego, w którym zajmiemy się programem działania Państwowej Inspekcji Pracy na 2007 rok i na lata 2007-2009.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">Program przedstawi Główny Inspektor Pracy Bożena Borys Szopa.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#GlownyInspektorPracyBozenaBorysSzopa">Harmonogram działań Państwowej Inspekcji Pracy był przedmiotem posiedzenia Rady Ochrony Pracy w dniu 12 grudnia 2006 roku. Rada Ochrony Pracy na swoim posiedzeniu wniosła kilka poprawek do tego dokumentu, który został wcześniej doręczony na piśmie posłom. Jeśli można, to sekretariat Komisji doręczy za chwilę dodatkowy dokument, który jest erratą do wcześniej dostarczonego planu.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#GlownyInspektorPracyBozenaBorysSzopa">Mam zaszczyt przedstawić Komisji program działania Państwowej Inspekcji Pracy na lata 2007-2009, który jest podstawowym dokumentem określającym kierunki i formy działalności oraz konkretne zadania służące poprawie warunków pracy i poszanowania praw pracowniczych w Polsce.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#GlownyInspektorPracyBozenaBorysSzopa">Nieprzerwanie od kilkudziesięciu lat inspekcja pracy, mimo zmieniających się uwarunkowań gospodarczych, społecznych i politycznych, strzeże praworządności, chroniąc interesy słabszej negocjacyjnie i ekonomicznie strony stosunku pracy. W obszarze bezpieczeństwa i ochrony zdrowia zatrudnionych dążymy przede wszystkim do zapobiegania aktywizowaniu się zagrożeń, które mogą powodować wypadki przy pracy i choroby zawodowe. W obszarze praworządności w stosunkach pracy – szczególną uwagę skupiamy na nieprawidłowościach, które godzą w elementarne prawa pracowników i zagrażają codziennej ich egzystencji i ich rodzin.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#GlownyInspektorPracyBozenaBorysSzopa">Wzorem inspekcji pracy krajów członkowskich Unii Europejskiej, poza kontrolą i nadzorem na coraz większą skalę rozwijamy działania prewencyjne, szczególnie jeśli chodzi o kwestie bezpieczeństwa i higieny pracy, akcentując promocję ochrony pracy.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#GlownyInspektorPracyBozenaBorysSzopa">Monitorujemy również wpływ zmian w przepisach prawa na stan ochrony pracy, wskazując najpilniejsze w tym zakresie potrzeby legislacyjne. Konfrontacja nowych regulacji prawnych z praktyką jest bowiem najbardziej wiarygodnym weryfikatorem zamierzeń ustawodawcy i skuteczności wprowadzonych rozwiązań.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#GlownyInspektorPracyBozenaBorysSzopa">Ostateczny kształt Programu jest wynikiem starannej analizy wniosków i propozycji tematów zgłoszonych zarówno w samej inspekcji, jak również przez ministerstwa i urzędy centralne, organy nadzoru i kontroli warunków pracy, stowarzyszenia, związki zawodowe, organizacje pracodawców, ośrodki naukowo-badawcze.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#GlownyInspektorPracyBozenaBorysSzopa">Pragnę podkreślić, że Program uwzględnia uwagi i zalecenia komisji sejmowych, a także bezpośredniego zwierzchnika inspekcji – Rady Ochrony Pracy.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#GlownyInspektorPracyBozenaBorysSzopa">Wzięliśmy również pod uwagę plany działania europejskich organów i instytucji działających w obszarze ochrony pracy, czyli Komitetu Wyższych Inspektorów Pracy (SLIC) i Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy w Bilbao.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#GlownyInspektorPracyBozenaBorysSzopa">W 2007 r. zakres działania, uprawnień i odpowiedzialności Państwowej Inspekcji Pracy zostanie w istotny sposób rozszerzony.</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#GlownyInspektorPracyBozenaBorysSzopa">W związku z przewidywanym wejściem w życie w przyszłym roku nowej ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy do naszych kompetencji należeć będzie także kontrola legalności zatrudnienia, innej pracy zarobkowej czy wykonywania działalności, w tym również cudzoziemców.</u>
<u xml:id="u-6.10" who="#GlownyInspektorPracyBozenaBorysSzopa">Nowym problemem dla inspekcji będzie też przestrzeganie przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowania ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH – Registration, Evaluation, Authorisation of Chemicals). W 2007 r. polska inspekcja uczestniczyć będzie – jako jeden z organów wyspecjalizowanych – w przygotowaniach do wdrożenia nowych przepisów i kontroli tych zagadnień.</u>
<u xml:id="u-6.11" who="#GlownyInspektorPracyBozenaBorysSzopa">Prezentowany dzisiaj Komisji dokument zawiera długofalowy program działania na lata 2007-2009 oraz szczegółowy plan realizacji zadań w 2007 r.</u>
<u xml:id="u-6.12" who="#GlownyInspektorPracyBozenaBorysSzopa">Przyjęliśmy założenie, że większość tematów o charakterze kontrolnym – zapisanych w centralnym programie długofalowym oraz rocznym – będzie wspólna dla wszystkich okręgowych inspektoratów pracy.</u>
<u xml:id="u-6.13" who="#GlownyInspektorPracyBozenaBorysSzopa">W Programie zawarliśmy również listę zadań realizowanych w ramach codziennej, rutynowej działalności (takich jak badanie przyczyn wypadków przy pracy, zasadności skarg, ocena zgodności wykonania obiektu z projektem budowlanym i in.), a także zadań własnych okręgowych inspektoratów pracy. Dotyczą one problemów nieujętych w kontrolach koordynowanych centralnie, a mających – według rozpoznania poszczególnych okręgowych inspektoratów – istotne znaczenie na terenie objętym ich właściwością terytorialną.</u>
<u xml:id="u-6.14" who="#GlownyInspektorPracyBozenaBorysSzopa">Działaniami długofalowymi obejmujemy z reguły tematy o priorytetowym znaczeniu dla przestrzegania prawa pracy, które odzwierciedlają trudne problemy okresu przekształceń w Polsce, a ich całkowite bądź znaczne ograniczenie wymaga czasu i zmian systemowych.</u>
<u xml:id="u-6.15" who="#GlownyInspektorPracyBozenaBorysSzopa">Za oczywiste i konieczne uznaliśmy kontynuowanie tych działań podejmowanych przez inspekcję na przestrzeni ostatnich lat, które dotyczą obszarów ochrony pracy dotkniętych patologią. Niewypłacanie wynagrodzeń i innych świadczeń ze stosunku pracy, nagminne łamanie przepisów o czasie pracy, niezapewnianie pracownikom odpoczynku w przysługującym wymiarze, praca na czarno – to, niestety, dowody wciąż niskiej kultury pracy, nieposzanowania prawa, a często braku społecznej wrażliwości.</u>
<u xml:id="u-6.16" who="#GlownyInspektorPracyBozenaBorysSzopa">Kontrole przestrzegania przepisów o czasie pracy dotyczyć będą w szczególności: banków, towarzystw ubezpieczeniowych, ochrony zdrowia oraz kierowców transportu drogowego. Uzasadniają to dotychczasowe wyniki kontroli i skargi kierowane do inspekcji.</u>
<u xml:id="u-6.17" who="#GlownyInspektorPracyBozenaBorysSzopa">W tym miejscu chciałabym podkreślić, że przyjęliśmy zasadę otwartości wobec pracodawców stawiających pierwsze kroki na polskim rynku pracy i żelaznej konsekwencji w stosowaniu sankcji wobec tych, dla których prawo pracy, traktowane często instrumentalnie, nie stanowi przeszkody w osiąganiu korzyści własnych kosztem pracowników.</u>
<u xml:id="u-6.18" who="#GlownyInspektorPracyBozenaBorysSzopa">Przy opracowywaniu zadań długofalowych związanych z bezpieczeństwem pracy, kierowaliśmy się znacznym nasileniem zagrożeń wypadkowych i chorobowych w niektórych zakładach pracy oraz przy użytkowaniu maszyn przez pracowników. Około 40% wypadków przy pracy zdarza się właśnie podczas użytkowania maszyn i urządzeń technicznych. Wielu pracodawców – mimo iż termin minął 1 stycznia 2006 r. – użytkuje maszyny, nie dopełniwszy określonych przepisami minimalnych wymogów bezpieczeństwa pracy. Kontrolami objęte będą w szczególności zakłady, w których pracownicy posługują się sprzętem do tymczasowej pracy na wysokości oraz maszynami budowlanymi.</u>
<u xml:id="u-6.19" who="#GlownyInspektorPracyBozenaBorysSzopa">Tematy, które zawiera program długofalowy, będą realizowane jako kompleksowe działania kontrolne i doradczo-prewencyjne oraz koordynowane centralnie.</u>
<u xml:id="u-6.20" who="#GlownyInspektorPracyBozenaBorysSzopa">Sygnalizując najistotniejsze zagadnienia kontrolne planu rocznego, pragnę szczególnie podkreślić, że Państwowa Inspekcja Pracy nasili kontrole przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa pracy, jak i praworządności w stosunkach pracy, w podziemnych zakładach górniczych oraz firmach świadczących usługi górnicze w podziemiach kopalń.</u>
<u xml:id="u-6.21" who="#GlownyInspektorPracyBozenaBorysSzopa">Potrzeba takich działań, w obliczu największej i najbardziej tragicznej w ostatnich latach katastrofy w polskim górnictwie, jaka miała miejsce w kopalni Halemba w listopadzie br., jest bezdyskusyjna.</u>
<u xml:id="u-6.22" who="#GlownyInspektorPracyBozenaBorysSzopa">Kontynuowane będą – ze względu na nadal niepokojącą skalę nieprawidłowości (dotyczących zwłaszcza transportu wewnętrznego wentylacji i oświetlenia) – kontrole obejmujące zarówno problematykę bezpieczeństwa pracy, jak i prawnej ochrony pracy w placówkach handlu detalicznego, w tym w sklepach wielkopowierzchniowych.</u>
<u xml:id="u-6.23" who="#GlownyInspektorPracyBozenaBorysSzopa">Inspektorzy skontrolują przestrzeganie przepisów prawa pracy (w tym przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy) w odniesieniu do młodych pracowników, mających do 26 lat, a także do pracowników tymczasowych funkcjonujących w ramach niestandardowej formy zatrudnienia.</u>
<u xml:id="u-6.24" who="#GlownyInspektorPracyBozenaBorysSzopa">Planujemy także kontrole przestrzegania przepisów bhp w różnych branżach o wysokim poziomie ryzyka zawodowego oraz kontrole przestrzegania praworządności w stosunkach pracy, w tym z uwzględnieniem problematyki legalności zatrudnienia czy wykonywania przez pracodawców wyroków sądów pracy.</u>
<u xml:id="u-6.25" who="#GlownyInspektorPracyBozenaBorysSzopa">W ramach ogólnoeuropejskiej kampanii inspekcja pracy sprawdzi wykonywanie ręcznych prac transportowych w budownictwie, w sklepach wielkopowierzchniowych i placówkach ochrony zdrowia, gdzie pracownicy są szczególnie narażeni na zagrożenia zawodowe związane z układem mięśniowo-szkieletowym.</u>
<u xml:id="u-6.26" who="#GlownyInspektorPracyBozenaBorysSzopa">Warto zaznaczyć, że omawiane kontrole realizowane będą według jednolitych zasad, co umożliwi uzyskanie porównywalnych wyników i miarodajnych wniosków.</u>
<u xml:id="u-6.27" who="#GlownyInspektorPracyBozenaBorysSzopa">Państwowa Inspekcja Pracy, podobnie jak inne inspekcje krajów członkowskich Unii Europejskiej, dostrzega istotne znaczenie prewencji w procesie poprawy stanu przestrzegania prawa pracy.</u>
<u xml:id="u-6.28" who="#GlownyInspektorPracyBozenaBorysSzopa">Jednym z ważnych aspektów naszej działalności jest zatem promocja ochrony pracy ukierunkowana na upowszechnianie obowiązujących przepisów prawa pracy oraz cywilizowanych postaw w stosunkach pracy (w których nie ma miejsca na dyskryminację, mobbing) i bezpiecznych zachowań. Adresujemy działania promocyjne do partnerów inspekcji: organizacji związkowych, organizacji pracodawców oraz mediów.</u>
<u xml:id="u-6.29" who="#GlownyInspektorPracyBozenaBorysSzopa">W 2007 r. Państwowa Inspekcja Pracy, kontynuując tradycję minionych lat, prowadzić będzie szkolenia dla działaczy związkowych, pracodawców, przedstawicieli samorządów terytorialnych i terenowych struktur administracji publicznej.</u>
<u xml:id="u-6.30" who="#GlownyInspektorPracyBozenaBorysSzopa">Przygotujemy również bogatą ofertę wydawniczą dla pracodawców, pracowników i rolników.</u>
<u xml:id="u-6.31" who="#GlownyInspektorPracyBozenaBorysSzopa">Włączymy się także w ogólnoeuropejskie działania ukierunkowane na upowszechnianie wśród pracowników wiedzy o obciążeniach układu mięśniowo-szkieletowego, w tym w realizację działań pod auspicjami Komitetu Wyższych Inspektorów Pracy (SLIC) oraz Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy w Bilbao.</u>
<u xml:id="u-6.32" who="#GlownyInspektorPracyBozenaBorysSzopa">Z myślą o pracodawcach przygotujemy program prewencyjny dotyczących przeciwdziałania negatywnym skutkom przeciążenia psychicznego i stresu w pracy, a także kontynuować będziemy program pn.: Przestrzeganie prawa pracy w małych zakładach.</u>
<u xml:id="u-6.33" who="#GlownyInspektorPracyBozenaBorysSzopa">Kontynuowane będą także w przyszłym roku przedsięwzięcia informacyjno-promocyjne w rolnictwie indywidualnym – w ramach kampanii BHP w rolnictwie – bezpieczne gospodarstwo rolne.</u>
<u xml:id="u-6.34" who="#GlownyInspektorPracyBozenaBorysSzopa">Jak co roku, zorganizujemy również konkursy promujące problematykę ochrony pracy, takie jak: Pracodawca – organizator pracy bezpiecznej; Wiedzy 7 z zakresu bhp dla pracowników młodocianych zatrudnionych w rzemiośle; Wiedzy o bhp w rolnictwie indywidualnym dla uczniów szkół ponadpodstawowych; Bezpieczna budowa, Bezpieczne gospodarstwo rolne oraz konkurs Najaktywniejszy zakładowy społeczny inspektor pracy?</u>
<u xml:id="u-6.35" who="#GlownyInspektorPracyBozenaBorysSzopa">Liczymy bardzo na rzetelną współpracę z dziennikarzami, którą z roku na rok rozwijamy, ponieważ gwarantuje nie tylko obecność problematyki przestrzegania prawa pracy w mediach, ale jest też często źródłem ważnych dla inspekcji informacji i inspiracji.</u>
<u xml:id="u-6.36" who="#GlownyInspektorPracyBozenaBorysSzopa">Współpraca międzynarodowa Państwowej Inspekcji Pracy ukierunkowana jest na poszukiwanie najlepszych i możliwych do wykorzystania w polskich warunkach rozwiązań w dziedzinie ochrony pracy. Dotyczy to przede wszystkim wzorców europejskich.</u>
<u xml:id="u-6.37" who="#GlownyInspektorPracyBozenaBorysSzopa">Najistotniejsze aspekty tej współpracy w najbliższym roku są związane z wypełnianiem zadań wynikających z członkostwa Polski w Unii Europejskiej. Mam na myśli przede wszystkim wdrażanie nowej strategii Wspólnoty Europejskiej w dziedzinie bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia (na lata 2007-2012), przy uwzględnieniu Wspólnych zasad dla inspekcji pracy w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa w miejscu pracy, przyjętych przez Komitet Wyższych Inspektorów Pracy (SLIC).</u>
<u xml:id="u-6.38" who="#GlownyInspektorPracyBozenaBorysSzopa">Przewidujemy także kontynuowanie współpracy z Międzynarodową Organizacją Pracy i innymi organizacjami międzynarodowymi oraz współpracę bilateralną z wybranymi krajami europejskimi i zdobywanie specjalistycznej wiedzy – dzięki uczestniczeniu przedstawicieli inspekcji w tematycznych wizytach studyjnych, najważniejszych europejskich sympozjach i konferencjach poświęconych problematyce szeroko rozumianej ochrony pracy. W dzisiejszych czasach możliwość korzystania z europejskiego dorobku jest warunkiem rozwoju nowoczesnych form działalności i systemów inspekcji pracy.</u>
<u xml:id="u-6.39" who="#GlownyInspektorPracyBozenaBorysSzopa">Wciąż poszukujemy nowych sposobów oddziaływania na pracodawców, w tym również pozakontrolnych, wychodząc z założenia, że metody represyjne są konieczne, ale nie są wystarczające. Starannie wyważamy proporcje, planując działalność prewencyjną oraz kontrolno-nadzorczą. Mamy świadomość, że w krajach wysoko rozwiniętych o dojrzałych demokracjach coraz bardziej odchodzi się od metod represyjnych (traktowanych przez niektórych jak anachronizm) na rzecz prewencji. W naszych warunkach, charakterystycznych dla okresu ciągle trwających przekształceń, nie możemy na razie rezygnować ze środków dyscyplinujących sprawców naruszeń prawa pracy. W Polsce, gdzie tak często obserwujemy nonszalancki stosunek do prawa, także pracy, grzywna, jaką może nałożyć inspektor PIP jest śmiesznie niska (bo nie przekracza tysiąca złotych). Nie muszę nikogo przekonywać, że w wielu przypadkach ten fakt dodatkowo potęguje poczucie bezkarności sprawców naruszeń działających cynicznie i z premedytacją.</u>
<u xml:id="u-6.40" who="#GlownyInspektorPracyBozenaBorysSzopa">Z drugiej strony, co chciałabym bardzo podkreślić, będziemy w dalszym ciągu nagradzać pracodawców stanowiących wzór dla swojego środowiska i promować ich poprzez uświadamianie społeczeństwu, że bycie pracodawcą jest poważnym, obciążonym dużym ryzykiem, obowiązkiem.</u>
<u xml:id="u-6.41" who="#GlownyInspektorPracyBozenaBorysSzopa">Wobec pracodawców rozpoczynających działalność będziemy w większym stopniu stosować środki o charakterze doradczym oraz informacyjno-edukacyjnym. Z założenia pierwsza kontrola ma mieć charakter instruktażowy, ale – zaznaczam – tylko w sytuacji braku rażących naruszeń prawa.</u>
<u xml:id="u-6.42" who="#GlownyInspektorPracyBozenaBorysSzopa">Wszyscy pracodawcy, bez względu na staż, mogą liczyć na pomoc inspekcji w zdobywaniu umiejętności rzetelnej samokontroli stanu ochrony pracy.</u>
<u xml:id="u-6.43" who="#GlownyInspektorPracyBozenaBorysSzopa">Pragnę na zakończenie przypomnieć, że miernikiem skuteczności inspekcji pracy jest z pewnością społeczna ocena działań. Nasz podstawowy cel to zapewnienie respektowania gwarantowanych ustawowo uprawnień pracowniczych, zgodnie z ochronną funkcją prawa pracy, i ograniczanie zagrożeń zawodowych. Społeczeństwo ma prawo nas oceniać, ale także korzystać, na co zawsze liczymy, z obywatelskiego obowiązku zgłaszania sygnałów o nieprawidłowościach, które mogą nieść poważne zagrożenia dla zdrowia czy życia pracowników i być przyczyną ludzkiej krzywdy.</u>
<u xml:id="u-6.44" who="#GlownyInspektorPracyBozenaBorysSzopa">Przed inspekcją rok nowych obowiązków i mam nadzieję, że mające wejść w życie przepisy umożliwią nam wykonywanie ustawowych zadań z wykorzystaniem skuteczniejszych instrumentów prawnych. Większe uprawnienia inspekcji pracy, które przyniesie nowa ustawa o Państwowej Inspekcji Pracy, to także większa odpowiedzialność. Dlatego deklaruję w imieniu kierownictwa Państwowej Inspekcji Pracy i środowiska inspektorów, że dołożymy wszelkich starań, by należycie wywiązać się z nałożonych na nas zadań i nie zawieść społecznego zaufania. Dziękuję za uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">Dziękuję pani minister Bożenie Borys-Szopie za przedstawienie Komisji programu działania Państwowej Inspekcji Pracy na 2007 rok i na lata 2007-2009.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">Otwieram dyskusję. Czy ktoś z członków Komisji chciałby się wypowiedzieć na temat zaprezentowanego programu działania?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselJanuszKrason">Jestem usatysfakcjonowany przedstawionymi nam kierunkami działań Państwowej Inspekcji Pracy w kolejnych latach. Od kilku lat postulowałem zaprowadzenie równowagi pomiędzy konieczną, potrzebną, skuteczną i represyjną działalnością kontrolną Państwowej Inspekcji Pracy, a działalnością prewencyjną. Dziś zauważam nowe inicjatywy w tej mierze, co można było zauważyć w zaprezentowanym programie. Bardzo ważną w tej mierze jest realizacja tzw. programu pierwszej kontroli. Takie kontrole są niezwykle potrzebne. Znaczenie takich kontroli wynika z faktu, że w przeciągu najbliższych lat konieczne będzie doprowadzenie do poprawy świadomości pracodawców o działalności Państwowej Inspekcji Pracy. Państwowa Inspekcja Pracy nie powinna być postrzegana tylko i wyłącznie jako organ karzący, ale także jako sojusznik. Pracodawcy powinni zacząć postrzegać nas tak samo jak pracobiorcy, jako organ potrzebny i przeciwdziałający patologiom. W Polsce pracodawcy boją się wszystkich instytucji kontrolnych w tym: Państwowej Inspekcji Pracy. Takie zachowanie jest powszechne, zauważamy to nawet teraz w wypowiedziach pracodawców, którzy współpracują z nami w pracach nad nową ustawą o Państwowej Inspekcji Pracy. Powinno być natomiast odwrotnie i to pracodawcom powinno najbardziej zależeć na tym, aby Inspekcja była silna i skuteczna, działając na ich rzecz. Musimy pokazywać, że w sytuacjach patologicznych trzeba surowo karać, a recydywiści muszą znaleźć się w więzieniach. Natomiast w innych przypadkach trzeba pomagać i służyć pomocą. Powinniśmy odchodzić od rozliczania inspektorów pracy z ilości wystawionych mandatów, natomiast dążyć do oceny jakości przestrzegania prawa pracy, jaką egzekwują. W przedstawionym nam programie brakuje jeszcze precyzyjnych form i metod prowadzenia tej nowej polityki, do której Państwowa Inspekcja Pracy zmierza. Mam nadzieję, że nowa ustawa pomoże w realizacji tego celu, ale jej wejście w życie jest spodziewane dopiero od wakacji tego roku. W tym samym czasie powinniśmy się także spotkać na posiedzeniu Komisji i omówić nowe formy działalności. W planie pracy warto także zwrócić większą uwagę na tematykę dotyczącą kontroli nielegalnego zatrudnienia. Myślę, że po przeanalizowaniu odpowiednich raportów służb zajmujących się tym problemem w urzędach wojewódzkich, będzie można wyciągnąć odpowiednie wnioski w tej mierze. Mam jednak wrażenie, że dotychczasowa działalność jest dość powierzchowna. Nie wynika to ze złej woli, ani nieudolności tej służby, ale jednak efekty są mizerne. Wszyscy czujemy, że strefa nielegalnego zatrudnienia jest w naszym kraju ogromna. Statystyki mówią nam jednak coś innego. W 2005 były takie województwa, w których odkryto jedynie po dwóch lub trzech nielegalnie pracujących. Wyniki te są rozbieżne z tym, co intuicyjnie wyczuwamy. Do problemu trzeba chyba podejść inaczej niż dotychczas, jeśli chcemy osiągnąć jakieś lepsze wyniki. Nie zakładam złej woli, ale wydaje mi się, że służby działające aktualnie w tym obszarze popełniają chyba jakiś błąd? Być może przyjęte formy i metody kontroli nielegalnego zatrudnienia nie są skuteczne.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PoselJanuszKrason">Niewątpliwie bardzo ważną formą działalności Państwowej Inspekcji Pracy, wyszczególnioną w planie, są prowadzone kampanie. Inspektor Bożena Borys-Szopa wskazała na kilka takich form działalności. Być może na te formy działalności trzeba położyć większy nacisk. Ze swojej strony mogę podpowiedzieć, że duży problem widzę w działalności młodych ludzi podejmujących pierwszą pracę. Byłoby dobrze, abyśmy zastanowili się, jak wspólnie z uczelniami wyższymi oraz szkołami ponadpodstawowymi promować wiedzę na temat pierwszej pracy ich absolwentów. Ten sam problem widzę w pracy młodzieży podejmowanej za granicą. Ludzie nie są często przygotowani do zawodu, który podejmują za granicą i nie mają świadomości, że mają jakieś prawa pracownicze. Warto zająć się promocją prawa pracy obowiązującego w innych krajach europejskich. Trzeba ludzi poinformować, że także za naszymi granicami obowiązują normy pracy, przepisy bhp itd. Takie przedmiotowe traktowanie ludzi powinno być tępione. Nawet w naszym kraju takie przypadki się zdarzają. Ostatnimi czasy wysłałem donos do Okręgowego Inspektoratu Pracy we Wrocławiu, że duża firma, mająca aspiracje wejścia na giełdę, zatrudnia ludzi na próbę jedynie na pierwszy miesiąc, bez jakichkolwiek formalności. Firmy, chcąc w ten sposób sprawdzać czy ludzie nadają się do pracy, nie podpisują z nimi żadnych kontraktów, zatrudniając ich bez żadnego wynagrodzenia oraz ubezpieczeń. To jest jawne łamanie prawa, być może większość z tych młodych ludzi nie wie, że takie zatrudnianie jest prawnie zakazane. Wobec powyższego kampanie edukacyjne, informacyjne kierowane do młodych są bardzo ważne. Warto także pomyśleć o wzbogaceniu kampanii prewencyjno-informacyjnych. Być może są one planowane, ale w planie funkcjonują jedynie hasłowo.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PoselJanuszKrason">Nie możemy także zapominać o warunkach przestrzegania bezpieczeństwa i higieny pracy w budownictwie. Nawet w jednej z dzisiejszych gazet możemy znaleźć artykuł dotyczącego niebezpieczeństw na budowach. Fachowcy wyjeżdżają za granicę i dlatego coraz częściej są oni na wagę złota. Jednocześnie w kraju jest ożywienie gospodarcze, gospodarka stymuluje nowe inwestycje i dlatego dużo się buduje. Jeżeli fachowców nie ma to w efekcie coraz więcej osób bez kwalifikacji trafia na budowy. Biorąc pod uwagę, że pracodawcy nie przestrzegają przepisów bezpieczeństwa, o wypadek bardzo łatwo. Nie wiem, czy wytypowanie 200-300 budów do kontroli to dużo, czy mało, ale ten obszar działań dla Państwowej Inspekcji Pracy jest niezwykle ważny i trzeba go kontynuować i rozszerzać. Konkludując, wnoszę o pozytywne zaopiniowanie programu działań Państwowej Inspekcji Pracy na 2007 rok i na lata 2007-2009. Jednak mam pewne zastrzeżenia i postulat, aby do tych części programu, które dotyczą nowych zadań Państwowej Inspekcji Pracy, powrócić w momencie, gdy wejdzie w życie nowa ustawa o Państwowej Inspekcji Pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">Czy są jakieś głosy przeciwne wnioskowi posła Janusza Krasonia? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">Stwierdzam, że Komisja przyjęła program działań Państwowej Inspekcji Pracy na 2007 rok i na lata 2007-2009 z uwagą, że do tematu powrócimy w miesiącach letnich, gdy wejdzie w życie nowa ustawa o Państwowej Inspekcji Pracy.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie punktu trzeciego porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">Przechodzimy do rozpatrzenia punktu czwartego porządku dziennego, w którym zajmiemy się wyborem zastępcy przewodniczącego Komisji do Spraw Kontroli Państwowej, w związku z wygaśnięciem mandatu posła Romana Czepe.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">Proszę zgłaszać kandydatury na funkcje wiceprzewodniczącego Komisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselGiovanniRoman">Zgodnie z zasadami parytetu, jakie obowiązują przy wyborze prezydiów komisji, w imieniu Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość zgłaszam na funkcję zastępcy przewodniczącego Komisji do Spraw Kontroli Państwowej kandydaturę posłanki Jadwigi Wiśniewskiej. Posłanka Jadwiga Wiśniewska pracuje w Komisji do Spraw Kontroli Państwowej od początku jej istnienia. Jestem przekonany, że będzie dobrze wykonywać funkcję wiceprzewodniczącego.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">Czy są inne kandydatury? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">Czy posłanka Jadwiga Wiśniewska zgadza się kandydować na funkcję zastępcy przewodniczącego Komisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselJadwigaWisniewska">Zgadzam się.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">Przechodzimy do głosowania nad zgłoszoną kandydaturą.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">Kto z członków Komisji jest za wyborem posłanki Jadwigi Wiśniewskiej na funkcję zastępcy przewodniczącego Komisji?</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">Stwierdzam, że Komisja wybrała posłankę Jadwigę Wiśniewską na funkcję zastępcy przewodniczącego Komisji jednogłośnie 9 głosami.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">Ze względu na fakt, że dzisiejsze posiedzenie jest ostatnim przed świętami Bożego Narodzenia pragnę złożyć życzenia.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">Życzę wszystkim wszystkiego najlepszego oraz zdrowych i pogodnych świąt!</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#PrzewodniczacaposelTeresaPiotrowska">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Zamykam posiedzenie Komisji do Spraw Kontroli Państwowej.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>