text_structure.xml
8.64 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoslankaTeresaPiotrowska">Otwieram posiedzenie Komisji, podczas którego będziemy kontynuować rozpatrywanie informacji przewodniczącego Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych dotyczącej skuteczności realizacji funkcji kontrolnych RIO w aspekcie obowiązujących przepisów prawnych. Na poprzednim posiedzeniu poświęconym temu tematowi podjęliśmy się rozpoczęcia procesu legislacyjnego, tak by propozycje przedłożone przez przewodniczącego Krajowej Rady wykorzystać, przekładając je na komisyjny projekt nowelizacji ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych i innych ustaw.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoslankaTeresaPiotrowska">Zgodnie z postanowieniem Komisji, zwróciliśmy się do Biura Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu z prośbą o opinię w kwestii spójności tych propozycji z obowiązującym prawem. Zwróciliśmy się również o stanowisko w tej kwestii do ogólnopolskich organizacji samorządu terytorialnego, przy czym na siedem takich organizacji dotychczas otrzymaliśmy dwie odpowiedzi.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PoslankaTeresaPiotrowska">Sądzę, że powinniśmy powołać dziś podkomisję, która zajmie się przygotowaniem projektu nowelizacji.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PoslankaTeresaPiotrowska">O zabranie głosu proszę przewodniczącego Krajowej Rady RIO, z prośbą o ustosunkowanie się do opinii Biura Studiów i Ekspertyz, następnie zaś poproszę o ewentualne uwagi, po czym, jak sądzę, będziemy mogli przystąpić do powołania podkomisji. A teraz już oddaję głos panu przewodniczącemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychStanislawSrocki">Za pośrednictwem Komisji otrzymałem opinię prawną Biura Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu na temat materiału, który przedstawialiśmy podczas poprzedniego posiedzenia. Stanowisko Biura dotyczy tylko części spraw, o których rozmawialiśmy wówczas i o których była mowa w naszym tekście; nie odnosi się do problemów najważniejszych, a mianowicie do układu kompetencji, jeśli chodzi o uchwalanie budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego, do sprawy absolutorium, zwłaszcza w gminach, gdzie jest bezpośredni wybór wójta.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychStanislawSrocki">A to problemy poważne i bardzo pilne do rozstrzygnięcia, tym bardziej że trwa właśnie okres uchwalania budżetów, w związku z czym powstają spory. Co oznacza przepis mówiący o wyłącznej kompetencji w zakresie projektu i zmian projektu? Co znaczy możliwość dokonywania zmian w projekcie przez radę, jeśli nie zwiększa się długu publicznego danej jednostki? Łatwo można wskazać wiele zmian, które nie dotykają wyniku budżetu, nie powiększają go, a mimo to są bardzo konfliktowe, gdyż do czego innego dąży zarząd, a do czego innego rada; inny jest zakres odpowiedzialności za wykonanie budżetu.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychStanislawSrocki">Podobnie będzie za kilka tygodni, w kwestiach absolutoryjnych zwłaszcza. Mamy rok wyborczy, w związku z czym wielu radnych chce iść do wyborów z załatwionymi przez siebie np. inwestycjami. Niektórzy uważają również, że miło jest dokuczyć wójtowi w sprawie postępowania absolutoryjnego.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychStanislawSrocki">Biuro Studiów i Ekspertyz w wielu kwestiach podziela zgłoszone przez nas postulaty, uwagi. Zastrzeżenia zaś, które wnosi, są naszym zdaniem zasadne, jeśli chodzi o zmianę ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. Przypomnę, że chodzi o to, czy kierujemy wnioski, czy zalecenia. Biuro zgadza się też co do zmiany art. 49 Kodeksu postępowania karnego. Myślę, że to odpowiednia pora na nasze propozycje w tym zakresie, gdyż k.p.k. jest właśnie zmieniany w dwóch miejscach. Zaznaczam wszakże, iż z naszego punktu widzenia nie istnieje potrzeba nadzwyczaj pilnego wprowadzenia zmiany w tym akcie prawnym.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychStanislawSrocki">Jeśli chodzi o kwestię odwoływania skarbnika – o to, czy ma tu wchodzić w grę zgoda, czy opinia RIO, to – jak już mówiłem wcześniej – nie jest to nasz postulat, lecz postulat właśnie skarbników, z którymi pracujemy na co dzień. W sprawie form prowadzenia działalności kulturalnej Biuro Studiów i Ekspertyz nie wnosi zastrzeżeń do naszego wystąpienia, podobnie jak do propozycji zmiany ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychStanislawSrocki">Jeśli chodzi o tę ostatnią ustawę, nie proponujemy nakładania obowiązku na Zakład Ubezpieczeń Społecznych, ale jednoznaczne stwierdzenie w przepisie, że ZUS może nas informować o zadłużeniu płatników składek. Jak bowiem sygnalizowałem na poprzednim naszym spotkaniu, mieliśmy kilka wypadków przekroczenia limitów zadłużenia tylko dlatego, że nie były płacone składki; w jednym wypadku terenowy oddział ZUS stwierdził, że nie może nas informować o takim zadłużeniu, gdyż nie ma o tym mowy w ustawie.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychStanislawSrocki">Dziękuję za uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoslankaTeresaPiotrowska">Dziękuję. Otwieram dyskusję. Proszę zarówno państwa posłów, jak i naszych gości o ewentualne uwagi czy też pytania. Myślę jednak, że sprawy, o których była mowa, będziemy szczegółowo rozważać podczas pracy podkomisji, którą zamierzamy powołać i która będzie mieć za zadanie przygotowanie projektu ustawy nowelizującej.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselRomanCzepe">Istotnie, wszystkie propozycje będą jeszcze dyskutowane podczas obrad podkomisji, a następnie i Komisji. Mam wszakże jedną uwagę, odnoszącą się sprawy ZUS. Otóż jestem przekonany, że wszystkie informacje powinny być jawne, a wówczas skończyłyby się kłopoty, o których wspomniał przewodniczący Krajowej Rady. Na razie bowiem, zależnie od regionu, albo danych informacji Zakład udziela, albo też nie. Różnie zresztą bywa – z całym szacunkiem dla RIO – z interpretacją stosowaną przez izby. Przykładem może być sprawa konserwacji zabytków, w którym to wypadku miałem sygnały, że w różnych województwach różnie izby rzecz interpretowały. Zostanie to jednakże zmienione w efekcie nowelizacji ustawy.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PoselRomanCzepe">Jestem zdania, że powinniśmy po prostu powołać podkomisję, na której forum będą toczyć się dyskusje, tak że dziś nie ma już chyba takiej potrzeby.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoslankaTeresaPiotrowska">Proszę zatem o zgłaszanie kandydatur. Ze strony prezydium Komisji proponujemy, by w skład podkomisji wchodziły cztery osoby, jeśli nie usłyszę innej propozycji, uznam, że państwo akceptują tę sugestię. Nie ma innej propozycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselRomanCzepe">Chciałbym zgłosić sugestię, by przedstawiciele poszczególnych klubów parlamentarnych wytypowali swych reprezentantów.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoslankaTeresaPiotrowska">Stwierdzam, że zgłoszono następujące kandydatury członków podkomisji: poseł Janusz Krasoń, reprezentujący SLD, poseł Giovanni Roman z PiS, poseł Mirosław Pawlak z PSL, a ja pozwalam sobie zgłosić własną kandydaturę jako reprezentantki PO.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PoslankaTeresaPiotrowska">Innych propozycji nie ma, w związku z czym przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PoslankaTeresaPiotrowska">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie powołała podkomisję w przedstawionym składzie.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PoslankaTeresaPiotrowska">Członków podkomisji proszę o pozostanie w sali. Wszystkim innym uczestnikom naszego spotkania dziękuję za uczestnictwo w obradach. Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>