text_structure.xml
17.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich zgromadzonych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Dzisiejszy porządek dzienny przewiduje pierwsze czytanie poselskich projektów ustaw: o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (1290) – uzasadnienie przedstawi pani poseł Danuta Jazłowiecka, o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (1291) – uzasadnienie przedstawi pan poseł Witold Gintowt-Dziewałtowski oraz o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (1292) – uzasadni pan poseł Eugeniusz Grzeszczak. Proponuję rozszerzenie porządku o rozpatrzenie uchwały Senatu RP w sprawie ustawy o zmianie ustawy o restrukturyzacji górnictwa węgla kamiennego w latach 2003-2006 (druk nr 1372).</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Czy są uwagi do porządku obrad? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Stwierdzam, że porządek obrad został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Do Prezydium Komisji wpłynął także wniosek od pana senatora Bronisława Korfantego o zmianę kolejności rozpatrywania punktów porządku dziennego. Wobec braku sprzeciwu rozpoczniemy prace od rozpatrzenie uchwały Senatu RP w sprawie ustawy o zmianie ustawy o restrukturyzacji górnictwa węgla kamiennego w latach 2003-2006. Proszę pana senatora o przedstawienia uzasadnienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#SenatorBronislawKorfanty">Na posiedzeniu 8 lutego br. Senat przyjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o restrukturyzacji górnictwa węgla kamiennego w latach 2003-2006, wprowadzając jedną poprawkę. Dotyczy ona, jak zapewne wszyscy państwo wiedzą, zwolnienia z tzw. opłaty eksploatacyjnej czy podatku janosikowego. Aby przepisy mogły wejść w życie w trakcie roku budżetowego, konieczne było wprowadzenie tej poprawki. Senat przyjął ją jednogłośnie, więc rekomenduję także jej przyjęcie państwu posłom.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Rozumiem, że sprawa została uzgodniona z rządem.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#SenatorBronislawKorfanty">Tak, poprawka została uzgodniona z przedstawicielami rządu. Poprawka ma na celu zwolnienie gmin górniczych z podatku od opłat eksploatacyjnych w trakcie roku budżetowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Chcę usprawiedliwić nieobecność pana ministra Pawła Poncyljusza, który nie wie o zmianie porządku naszych obrad. Jednak, jak wszyscy słyszeliśmy, sprawa została uzgodniona z rządem.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Przystępujemy do głosowania nad poprawką zawartą w uchwale Senatu RP w sprawie ustawy o zmianie ustawy o restrukturyzacji górnictwa węgla kamiennego w latach 2003-2006. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje rekomendują senacką poprawkę. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Stwierdzam, że Komisje jednogłośnie postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie poprawki.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Pozostał nam wybór posła sprawozdawcy. We wcześniejszych pracach funkcję tę pełnił pan poseł Krzysztof Mikuła (PiS). Jeśli nie usłyszę sprzeciwu i pan poseł wyrazi zgodę, to uznam, że pozostaje to bez zmian.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselKrzysztofMikula">Wyrażam zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Dokonaliśmy wyboru pana posła Krzysztofa Mikuły na funkcję sprawozdawcy.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Chcę państwa poinformować, że otrzymaliśmy na piśmie pozytywną opinię UKIE odnośnie tego projektu.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Zamykam pkt 1 porządku obrad i przechodzimy do realizacji pkt 2.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Przekazuję prowadzenie posiedzenia Komisji panu posłowi Dawidowi Jackiewiczowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyposelDawidJackiewicz">Dziękuję bardzo. Witam wszystkich państwa.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PrzewodniczacyposelDawidJackiewicz">Przystępujemy do pierwszego czytania poselskich projektów ustaw zawartych w drukach nr 1290, 1291 i 1292.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PrzewodniczacyposelDawidJackiewicz">Proszę o przestawienie stanowiska panią poseł Danutę Jazłowiecką w imieniu Klubu Parlamentarnego Platformy Obywatelskiej w sprawie ustawy o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju zawartej w druku nr 1290.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselDanutaJazlowiecka">Zgodnie z obecnie obowiązującym przepisem w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju z 6 grudnia 2006 r. wojewodowie mogą zgłaszać weto przy ustalaniu przez samorządy wojewódzkie, w jakie projekty inwestować środki unijne w latach 2007-2013. Weto skutkuje jednocześnie wstrzymaniem procedury zatwierdzania projektów do realizacji oraz zwołaniem kolejnego posiedzenia Komisji w przypadku, gdy wojewoda dostrzeże nieprawidłowości w danym konkursie. Przepis nie precyzuje, o jaki rodzaj nieprawidłowości chodzi, tak więc skutkować może zupełnie arbitralnymi decyzjami wojewody, nawet w sytuacji wystąpienia niewielkich błędów formalnych. Nie precyzuje także, na jak długo zostanie wstrzymany konkurs i jakie warunki muszą być spełnione by go ponowić.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PoselDanutaJazlowiecka">Obecny zapis znacznie ograniczy i wydłuży proces wykorzystywania funduszy Unii Europejskiej. Wojewoda w ramach tego przepisu staje się cenzorem decyzji samorządu, a nie musi tak być, ponieważ w ustawie znajduje się szereg zapisów zapewniających na poziomie rządowym reprezentowanym przez Radę Ministrów bądź ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego, jak i na poziomie wojewódzkim, reprezentowanym przez wojewodę, podejmowanie decyzji o sposobie uczestniczenia w unijnej polityce spójności oraz pełnienie nadzoru nad wdrażaniem programów pomocowych Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PoselDanutaJazlowiecka">W uchwalonej ustawie można znaleźć więcej przepisów zwiększających uprawnienia wojewody kosztem władz samorządowych, tym samym ustawa w wielu przypadkach staje się sprzeczna z pojęciem samorządności zapisanym w Europejskiej Karcie Samorządu Terytorialnego.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PoselDanutaJazlowiecka">Składam wniosek o rzetelne rozpatrzenie wspomnianych przepisów i dokonanie poprawek, które w sposób przejrzysty określą zarówno rolę wojewody, jak i rolę samorządu w wykorzystywaniu środków pomocowych UE.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyposelDawidJackiewicz">Proszę o przedstawienie i uzasadnienie projektu zawartego w druku nr 1291.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Pozostawienie przepisu z art. 28 ust. 3 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju rodzi wiele niebezpieczeństw. Większość argumentów wymieniła już pani poseł Danuta Jazłowiecka.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Pragnę zaznaczyć, że niegdzie w literaturze nie znajdujemy definicji przytaczanego w treści ustawy pojęcia „udokumentowanych nieprawidłowości”.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Nie znajdujemy także w konstytucji żadnego przepisu, który dawałby prawo wojewodzie do prowadzenia nadzoru celowościowego nad działalnością samorządu terytorialnego. To rozwiązanie jest oznaczeniem tego rodzaju ingerencji, podczas gdy w przekonaniu posłów wnioskodawców organy administracji rządowej maja prawo tylko i wyłącznie do nadzoru legislacyjnego w stosunku do działalności podejmowanej przez jednostki samorządu terytorialnego.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Pragnę zwrócić uwagę, iż przepis ten może powodować różne konflikty i nieporozumienia na szczeblu lokalnym. Może doprowadzić do konfliktów w samorządzie wojewódzkim z jednostkami administracji rządowej, a skutkiem tego dużo gorsze i mniej efektywne wykorzystanie środków finansowych UE, choćby ze względu na fakt, że trudność porozumienia się w sprawach, które w niejasny sposób określają ustawy, będzie dużo większa.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Mając powyższe na uwadze, a także inne uwagi w sprawie ustawy, którą przyjęliśmy 6 grudnia 2006 r., wnoszę o rozpatrzenie naszych propozycji i uwzględnienie ich w toku dalszych prac legislacyjnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyposelDawidJackiewicz">Proszę o uzasadnienie projektu zawartego w druku nr 1292.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselEugeniuszGrzeszczak">Moja rola jest najłatwiejsza, ponieważ z przyczyn, o których mówili moi przedmówcy, wnosimy, jako posłowie Polskiego Stronnictwa Ludowego o zlikwidowanie kontrowersyjnego zapisu zawartego w art. 28 ust. 3.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PoselEugeniuszGrzeszczak">Przypomnę, że w czasie prac w Senacie przepis ten został usunięty, ale Sejm jednym głosem przywrócił niekorzystne dla samorządu rozwiązanie. Naszym zdaniem może to nie tylko opóźniać, ale wręcz paraliżować inwestycje w niektórych regionach kraju, co może spowodować niewykorzystanie bardzo dużych środków unijnych w perspektywie finansowej 2007-2013. Z tego względu prosimy o przyjęcie naszej propozycji. Nowelizacja przyniosłaby pozytywne skutki społeczne, jest oczekiwana nie tylko przez środowiska samorządowe. Spowoduje pełne wykorzystanie środków unijnych, a nieuczynienie tego będzie wielkim grzechem zaniedbania, z którego wszyscy posłowie będą musieli się wytłumaczyć przed wyborcami.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyposelDawidJackiewicz">Proszę o zajęcie stanowiska i odniesienie się do wypowiedzi przez pana ministra Tomasza Nowakowskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuRegionalnegoTomaszNowakowski">Rząd uważa, że sprawę art. 28 ust. 3 należy szczegółowo przedyskutować. Przypomnę, że w trackie prac nad ustawą w Sejmie ta kwestia budziła szereg kontrowersji. Na podstawie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju minister rozwoju regionalnego przygotował projekt tzw. wytycznych, który doprecyzowuje możliwość stosowania tego przepisu przez wojewodów. W ocenie rządu, biorąc pod uwagę trzy projekty nowelizacji ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, fakt pojawienia się wytycznych MRR, które m.in. doprecyzowują pojecie „nieprawidłowości”, które pojawiło się w ustawie, jak również ograniczają prawo do stosowania weta wyłącznie do aspektów proceduralnych, a nie materialnych, oraz stanowiska i opinie, które dość licznie wpłynęły do Komisji, ta sprawa powinna zostać bardzo szczegółowo przedyskutowana, także z udziałem partnerów społecznych. Wówczas będzie można dokonać należytej oceny, biorąc pod uwagę przepis art. 28 ust. 3 oraz projekt wytycznych, który pojawił się od czasu wejścia w życie projektu ustawy, jakie kroki należy przedsięwziąć.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyposelDawidJackiewicz">Otwieram dyskusję. Czy są pytania lub uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Myślę, że przyspieszę tok postępowania. Na podstawie opinii i ekspertyz, które posiadam, uważam, że warto zastanowić się nad propozycjami zmian niektórych innych przepisów. Zostało to w sposób dość jednoznaczny ocenione i wskazane przez np. prof. Michała Kuleszę w jego ekspertyzie, która jest do dyspozycji Komisji. Proponuję, abyśmy podjęli decyzję o powołaniu podkomisji nadzwyczajnej, która spróbowałaby przyjąć rozwiązania optymalne, które następnie rozważymy na kolejnym posiedzeniu obu Komisji i zdecydować, co można uwzględnić, a czego nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelDawidJackiewicz">Czy są inne pytania, wnioski czy sugestie?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselKrzysztofSzyga">Na podstawie art. 70a ust. 3 regulaminu Sejmu wnoszę o przeprowadzenie wysłuchania publicznego w odniesieniu do omawianych poselskich projektów ustaw. Myślę, że ta sprawa wymaga szerszego omówienia, niż na posiedzeniu podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelDawidJackiewicz">Czas na zgłaszanie tego wniosku jest tuż po zakończeniu pierwszego czytania, ale przyjmuję ten wniosek. Otrzymałem go w formie pisemnej.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PrzewodniczacyposelDawidJackiewicz">Czy są uwagi, zastrzeżenia, pytania do wnioskodawców? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#PrzewodniczacyposelDawidJackiewicz">Zamykam pierwsze czytanie.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#PrzewodniczacyposelDawidJackiewicz">Zgodnie z regulaminem Sejmu jestem zobowiązany poddać pod głosowanie wniosek zgłoszony przez pana posła Krzysztofa Szygę w formie pisemnej, który brzmi następująco: „Na podstawie art. 70a ust. 3 w związku z art. 70a ust. 1 Regulaminu Sejmu RP wnoszę o przeprowadzenie wysłuchania publicznego w odniesieniu do poselskich projektów ustaw o zmianie ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju zawartych w druku 1290, 1291 i 1292.” Podpisał pan poseł Krzysztof Szyga.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#PrzewodniczacyposelDawidJackiewicz">Podam pod głosowanie ten wniosek, a następnie przyjmiemy uchwałę Komisji określającą termin i miejsce wysłuchania publicznego, bo tak stanowi regulamin Sejmu.</u>
<u xml:id="u-20.5" who="#PrzewodniczacyposelDawidJackiewicz">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem wniosku zgłoszonego przez pana posła Krzysztofa Szygę o przeprowadzenie wysłuchania publicznego?</u>
<u xml:id="u-20.6" who="#PrzewodniczacyposelDawidJackiewicz">Stwierdzam, że Komisje 38 głosami, przy braku przeciwnych i 1 wstrzymującym się, przyjęły wniosek.</u>
<u xml:id="u-20.7" who="#PrzewodniczacyposelDawidJackiewicz">Zgodnie z Regulaminem Sejmu RP oznacza to, że dalsze procedowanie nad projektami nie jest na razie możliwe. Pozostaje nam ustalenie miejsca i terminu wysłuchania publicznego.</u>
<u xml:id="u-20.8" who="#PrzewodniczacyposelDawidJackiewicz">Okres do zorganizowania wysłuchania publicznego musi wynosić powyżej 14 dni, zgodne z regulaminem Sejmu, aby informacja zdążyła dotrzeć do zainteresowanych. Proponuję zatem, żeby było to 2-3 tyg., aby wysłuchanie publiczne odbyło się podczas kolejnego posiedzenia Sejmu. Czy są sugestie dotyczące dokładnego terminu wysłuchania publicznego?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoselKrzysztofJurgiel">Proponuję ustalić to na 20 marca br.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelDawidJackiewicz">Czy są inne wnioski?</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PrzewodniczacyposelDawidJackiewicz">20 marca to wtorek, ale w tym tygodniu nie odbywają się obrady Sejmu. Sugeruję jednak, żeby do wysłuchania publicznego doszło, kiedy posłowie będą w Warszawie, czyli np. tydzień wcześniej, 13 marca br.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#PrzewodniczacyposelDawidJackiewicz">Proponuję uchwałę o następującym brzmieniu: „Wysłuchanie publiczne zwołuje się na dzień 13 marca 2007 r. Wysłuchanie publiczne odbędzie się na terenie Sejmu RP”. Oczywiście jej treść może zostać doprecyzowana.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#PrzewodniczacyposelDawidJackiewicz">Przekażemy państwu także informacje na temat sali i godziny spotkania. Sądzę, że może ono trwać dość długo, bo spodziewam się dużego zainteresowania samorządowców, więc proponuję rozpocząć o godz. 11.00.</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#PrzewodniczacyposelDawidJackiewicz">Przystępujemy do głosowania nad przyjęciem projektu uchwały Komisji, której brzmienie odczytałem przed chwilą. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje projekt przyjęły. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#PrzewodniczacyposelDawidJackiewicz">Stwierdzam, że Komisje przyjęły uchwałę.</u>
<u xml:id="u-22.6" who="#PrzewodniczacyposelDawidJackiewicz">Wyczerpaliśmy dzisiejszy porządek dzienny.</u>
<u xml:id="u-22.7" who="#PrzewodniczacyposelDawidJackiewicz">Zamykam posiedzenie Komisji Gospodarki oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>