text_structure.xml 78.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselArturZawisza">Otwieram posiedzenie Komisji. Zauważony przeze mnie kłopot ze znalezieniem wolnych miejsc siedzących na sali jest spowodowany – całkiem słusznie – zainteresowaniem osobą naszego głównego gościa, ministra gospodarki, pana Piotra Woźniaka, który został zaproszony, aby wygłosił – użyję pewnej analogii – „ministerialne” exposé. W tej kadencji Sejmu głosowanie nad wotum zaufania dla rządu nie było poprzedzone przesłuchaniem ministrów przed właściwymi komisjami sejmowymi, jak to niekiedy bywało. Wprawdzie przesłuchania nie miałyby charakteru decyzyjnego, ale stwarzałyby możliwość zapoznania się z planowaną działalnością ministrów. Można powiedzieć, że odrabiamy tę zaległość na dzisiejszym posiedzeniu Komisji Gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselArturZawisza">Cieszę się z obecności zarówno posłów, jak i gości Komisji, reprezentujących agendy rządowe oraz organizacje przedsiębiorców. Będę chciał, aby byli to stali nasi goście – oczywiście w miarę ich chęci uczestniczenia w poszczególnych posiedzeniach Komisji Gospodarki. Dodam, że zawsze mile widzianymi gośćmi są dziennikarze.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PoselArturZawisza">Zaplanowaliśmy, iż posiedzenie Komisji będzie trwało do godz. 11, a więc czasu mamy niewiele, zważywszy na głębię i rozległość zagadnień będących w kręgu naszego zainteresowania. Po wystąpieniu pana ministra będzie czas na pytania oraz na wyrażenie własnych opinii. Będę starał się tak poprowadzić posiedzenie, aby pan minister zdążył także ustosunkować się do wszystkich wypowiedzi mających miejsce po jego „ministerialnym” exposé.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Ze względów technicznych exposé nie jest przygotowane w taki sposób, w jaki bym chciał. Państwo wiecie, że wczoraj wydarzyła się tragedia w kopalni „Zofiówka” i w związku z tym pan premier zaangażował dość dużą część resortu do spraw bieżących. Niemniej jednak obiecuję, że będę gotów odpowiedzieć na wszelkie pytania, także na te, które dotyczą drażliwych kwestii, ale proszę także przyjąć, że szczegółowość odpowiedzi może być różna, w zależności od tego, jak głęboko zaawansowane są prace nad poszczególnymi kwestiami.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Wszyscy państwo znacie program działań rządu, który nie jest jeszcze planem pracy, ale kiedy będę mówił o tym, co resort chce robić, to daleko nie odbiegnę od tak zarysowanego programu rządu. Rozpocznę od zasadniczych kwestii.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Chcę dodać motto do tego, co jest napisane w dotychczasowych dokumentach. Być może nie brzmi ono ani oryginalnie, ani specjalnie porywająco, ale będzie mottem dla pracy nie tylko Ministerstwa Gospodarki, ale również wszystkich innych ministerstw, a zwłaszcza dla Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Tym mottem jest zwalczanie bezrobocia. Sytuacja, w której stopa bezrobocia dla grupy osób w wieku produkcyjnym, czy tej, która dla przyszłości państwa jest najważniejsza, wynosi obecnie 51,3 proc., jest sytuacją do pilnej zmiany. Temu problemowi towarzyszy występujące także w innych krajach europejskich zjawisko starzenia się społeczeństwa polskiego, więc tym bardziej musi być we właściwy sposób wykorzystane zaplecze w postaci siły roboczej i muszą być wykorzystane możliwości zatrudnienia.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Druga kwestia, o której chcę powiedzieć na wstępie, to obecna sytuacja resortu. Trwają jeszcze prace nad ustanowieniem Ministerstwa Gospodarki – narzędzia do prac nad realizacją programu rządu. Dokonywany jest podział resortu, jego obecnego kształtu, na zasadnicze trzy części. Część resortu, dotyczącą problematyki pracy, przejmuje minister pracy i polityki społecznej. Ta zmiana strukturalna przebiega dość łatwo – o ile cokolwiek może przebiegać łatwo w tym resorcie. Natomiast napotyka na problemy rozdzielenie na ministra rozwoju regionalnego i ministra gospodarki kompetencji w zakresie programów współfinansowanych ze środków unijnych. Powodem jest wysoki stopień integracji, wypracowany przez resort w poprzednim czasie, przy realizacji spraw unijnych, a przede wszystkim realizacji programów w ramach funduszy strukturalnych. W związku z tym rozdzielenie tych kompetencji będzie trwało jeszcze jakiś czas.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Przypomnę na czym polega ten proces. Otóż przy ministrze gospodarki zostają zadania dotyczące wdrażania programów i stosowne instrumenty, natomiast ministrowi rozwoju regionalnego zostało przypisane prowadzenie i nadzorowanie zarządzania. Innymi słowy, w Ministerstwie Gospodarki zostaje wszystko to, co jest poniżej zarządzania i będzie restrukturyzowane w nowy sposób.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Od razu udzielę odpowiedzi napytanie, czy to znaczy, że znikną instytucje pośredniczące, w rozumieniu Unii Europejskiej. Otóż wygląda na to, że w Ministerstwie Gospodarki będzie ulokowana instytucja pośrednicząca przynajmniej w odniesieniu do dwu obszarów.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Jednym z elementów restrukturyzacji resortu – zmiany w zasadach jego pracy – jest kwestia współpracy gospodarczej z zagranicą. Minister spraw zagranicznych, oczywiście we współpracy z ministrem gospodarki i z innymi resortami, będzie dokonywał tzw. ekonomizacji służby zagranicznej w tym celu, żeby nie skupiała się ona wyłącznie na reprezentowaniu Polski za granicą, lecz także brała udział w sprawach unijnych i sprawach zewnętrznych w stosunku do Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Przypomnę tym z państwa, którzy wcześniej nie zajmowali się sprawami współpracy gospodarczej z zagranicą bądź relacjami ekonomicznymi z zagranicą, iż od 1 maja 2004 r. jesteśmy na jednolitym rynku unijnym. W związku z tym to, co przed tą datą było uznawane – także w powszechnej świadomości Polaków – za eksport do Niemiec, Włoch, Hiszpanii oraz do innych krajów członkowskich Unii Europejskiej, obecnie jest uznawane za sprzedaż wewnątrz wspólnotową. Natomiast eksportem jest sprzedaż towarów i usług na rynkach zewnętrznych w stosunku do Unii Europejskiej. Nie znaczy to, że zmieniło się narodowe podejście do spraw współpracy gospodarczej z zagranicą, dlatego że jest nią cały obrót handlowy. Towary wysyłane poza dawne granice celne, a obecnie poza granice administracyjne z sąsiednimi krajami członkowskimi Unii Europejskiej, są także traktowane jako eksport. To samo dotyczy usług.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Po tym wstępie chcę rozwinąć to, co mamy zadane przez siły polityczne, czyli to, co powstało w formie programu działań rządu. Proszę przy tym pamiętać o mojej wypowiedzi w sprawie zwalczania bezrobocia i o najwyższym w Europie wskaźniku niewykorzystanej siły roboczej w grupie osób zawodowo czynnych. Przede wszystkim będziemy się skupiać na sprawach dotyczących szeroko pojętej przedsiębiorczości. Już zaczęliśmy przegląd barier utrudniających przedsiębiorczość. Zdaję sobie sprawę, że taką próbę podejmowały poprzednie rządy. To, co chcemy zrobić inaczej w sprawie przeglądu takich barier, polega na tym, że do ich identyfikacji zamierzamy wciągnąć wszystkie organizacje przedsiębiorców. Dlatego zapraszamy je do wzięcia udziału w bieżących pracach nad opracowaniem wykazu barier. Oczywiście, nie jesteśmy w stanie zmusić do współpracy te organizacje, które się od niej uchylą bądź uznają, że sprawa jest drugorzędna. Nie będziemy nalegać na to, żeby obowiązkowa przynależność do samorządu gospodarczego nastąpiła natychmiast. Tym niemniej wszystkich zapraszam do współpracy, ponieważ celem przeglądu barier nie ma być kolejny esej na ten temat lub bardziej oryginalna, sporządzona według jakiegoś nowego schematu ich klasyfikacja. Chcemy dopracować się konkretnego wykazu regulacji ustawowych i niższej rangi, które utrudniają funkcjonowanie i rozwój przedsiębiorczości, w odniesieniu do których będziemy w stanie wystąpić z propozycją bądź ich usunięcia z porządku prawnego bądź z propozycją dokonania głębokiej korekty. Spodziewam się, że w tym wykazie znajdzie się ponad 100 pozycji, bo takie są wstępne szacunki, ale z całą pewnością mogę powiedzieć, że skorzystamy z tego, co organizacje przedsiębiorców zechcą nam przedstawić. Już na wstępnym etapie dyskusji na temat wspierania przedsiębiorczości okazało się, że przedsiębiorcy inaczej oceniają skuteczność pewnych instrumentów, niż zrobił to swego czasu ustawodawca. Przykładem może być jednorazowa dopłata do utworzonego miejsca pracy. Przedsiębiorcy twierdzą, że woleliby regulacje dotyczące stawek amortyzacji niż jednorazowy datek na utworzenie miejsca pracy.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Tego rodzaju dyskusje będą nam potrzebne po to, aby we właściwy sposób sporządzić spis problemów do rozwiązania. Myślę, że zajmie nam to nie więcej niż 3 miesiące i w styczniu lub lutym 2006 r. będziemy gotowi do przedłożenia publicznie pakietu działań na rzecz rozwoju przedsiębiorczości.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Spośród spraw bieżących wymienię usprawnienie procedur, które stosuje Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, w przypadku gdy przedsiębiorca ubiega się o dofinansowanie przedsięwzięcia inwestycyjnego ze środków unijnych. W tym przypadku mamy do czynienia z procedurą przerysowaną w stosunku do wymogów stawianych przez Unię Europejską – przerysowaną w tym sensie, że przedsiębiorca, który złożył wniosek, najpierw musi wylegitymować się wszystkimi wymaganymi zaświadczeniami, że jest do tego uprawniony, a dopiero potem jego wniosek jest rozpatrywany pod względem merytorycznym. Chcemy odwrócić tę kolejność, aby pierwszym krokiem był konkurs merytorycznej zawartości wniosków, przeprowadzony według jasnych kryteriów, a dopiero potem będziemy przechodzić do sprawdzania, czy wyłonieni wnioskodawcy są rzeczywiście uprawnieni do aplikowania o środki finansowe. Jeśli po uszeregowaniu wniosków według uzyskanych przez nie ocen, np. liczby przyznanych punktów, okaże się, że dany przedsiębiorca nie spełnia wymogów formalnych i w związku z tym nie mogą mu być udostępnione już przyznane środki finansowe, to jego miejsce zajmie przedsiębiorca, którego wniosek uzyskał relatywnie niższą ocenę. Uważam, że tak skonstruowana procedura przyspieszy wykorzystanie środków unijnych.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Według danych Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, poziom wykorzystania udostępnionych Polsce środków unijnych wynosi 3,18 proc. Nie chcę powiedzieć, że w zasięgu ręki jest ponad 96 proc. ogółu środków unijnych, ale z całą pewnością można je wykorzystać w dużo większym procencie niż do tej pory.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Zmiana procedury, stosowanej przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, będzie gestem w kierunku przedsiębiorców. Chcemy dać im kredyt zaufania, na jaki zasługują. To będzie także początek zmiany podejścia do współpracy z przedsiębiorcami, którzy tworzą klasę średnią i którzy również prawdopodobnie będą na poziomie przedsiębiorstw w skali mikro największą dźwignią wzrostu gospodarczego i najlepszym sposobem na likwidację wysokiego bezrobocia.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości jest najważniejszą instytucją wdrażającą, w rozumieniu przepisów unijnych i aczkolwiek jej sposób działania w tym zakresie jest nadmiernie zbiurokratyzowany, to jednak trzeba powiedzieć, że działa ona w sposób przejrzysty, transparentny i akceptowany przez Unię Europejską. Chcemy tę instytucję powielić w innych działaniach. Uważamy bowiem, że instytucje wdrażające, jako państwowe osoby prawne, są dobrym mechanizmem służącym do konsumpcji pomocy unijnej.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Prawdopodobnie w ciągu najbliższych trzech miesięcy opracujemy bardziej szczegółowe kierunki działań wobec małych i średnich przedsiębiorstw, wraz z harmonogramem i instrumentarium. Nie wiem czy od razu powstanie tak ambitny dokument, jak napisano w programie działania rządu, czyli obejmujący rok 2006 r. i następne lata, ale z całą pewnością zostanie zachowany horyzont dwuletni. Z góry proszę o życzliwe przyjęcie tego dokumentu. Wiem, że jego pierwsza wersja może nie być wersją ostateczną, a wobec tego będziemy liczyć na konsultacje z parlamentem, a zwłaszcza z Komisją Gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Jedną ze spraw o charakterze jednostkowym, które zamierzamy podjąć w najbliższym czasie, jest nowelizacja ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym. Przedłożymy projekt jej nowelizacji, której celem będzie skrócenie procedur i czasu biegnącego od zrodzenia się pomysłu do zawarcia umowy. Zdaję sobie sprawę z tego, że niektórzy z obecnych członków Komisji Gospodarki włożyli w poprzedniej kadencji Sejmu dożo wysiłku w nadanie ostatecznego kształtu ustawie o partnerstwie publiczno-prywatnym. Ministerstwo Gospodarki ma swój pogląd na temat tej ustawy i nie spodziewam pełnej korelacji naszego stanowiska ze stanowiskiem Komisji Gospodarki. Sądzę jednak, że przedstawiony przez nas projekt będzie stanowił właściwą podstawę do dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Dotychczas jeszcze nikt nie skorzystał z możliwości, jakie stwarza ta ustawa. Częściowo jest to wina resortu, dlatego że nie zostały wydane wszystkie stosowne rozporządzenia. Chcę poinformować Komisję, że podpiszę wszystkie przepisy wykonawcze do obecnie obowiązującej ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym po to, aby nie hamować realizacji opartych na tej zasadzie projektów inwestycyjnych, jeśli takie powstały. Projektowana zmiana tej ustawy nie spowoduje jej zablokowania. Będziemy ją realizować do czasu aż wejdzie w życie – jeśli taka będzie wola parlamentu – znowelizowana ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Osobną kwestią, słusznie ujętą w szczególny sposób, jest kwestia innowacyjności. Chcę podkreślić, że prawdziwą innowacyjność tworzy się na poziomie przedsiębiorstw, a nie w instytutach naukowych czy w jednostkach badawczo-rozwojowych. Z innowacyjnością nie mamy do czynienia wtedy, gdy zostało opracowane rozwiązanie innowacyjne, np. w postaci unowocześnionej technologii, lecz wówczas, gdy to rozwiązanie przejmuje przedsiębiorca. Ten proces jest nazywany obecnie komercjalizacją, a dawniej określano go jako proces wdrożeniowy.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Proszę mnie dobrze zrozumieć. Przez 10 lat pracowałem w instytucie naukowym i mam szacunek do badań podstawowych. Poza tym uważam, iż dla praktyków nie ma nic lepszego od dobrej znajomości teorii. Styk czystej nauki z przedsiębiorczością nie odbywa się bezboleśnie, ale po to jest Ministerstwo Edukacji i Nauki, aby zajmowało się naukowcami, natomiast my przejmujemy owoce ich pracy do wdrożeń i do wzrostu gospodarczego.</u>
          <u xml:id="u-2.19" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Sposób podejścia do kwestii innowacyjności będzie także zgodny z tym, co jest określone w „strategii lizbońskiej”. Chcemy szybko opracować studium wykonalności dla nowej instytucji wdrażającej. Będzie to państwowa osoba prawna, która umożliwi dobre wdrożenie strategii wzrostu innowacyjności w gospodarce. Po opracowaniu tego studium upłynie pewien czas, nim powstanie ta instytucja. Jeszcze raz podkreślę, że instytucje o statusie państwowej osoby prawnej wydają się jedynie właściwym narzędziem do wdrażania tego rodzaju programów.</u>
          <u xml:id="u-2.20" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Powiem kilka zdań na temat bezpieczeństwa energetycznego kraju oraz o tym, co minister gospodarki ma „wypisane na sztandarze”, czyli o dywersyfikacji źródeł dostaw surowców energetycznych. Mam na myśli przede wszystkim gaz ziemny oraz ropę naftową i ewentualnie dostawę paliw płynnych, przy czym te dwa sektory różnią się od siebie pod względem stopnia zagrożenia spadkiem poziomu dostaw. Po ostatnich ruchach wokół „Naftoportu”, które słusznie podjęto i które formalnie zostały wykonane, ewentualne zagrożenia w dostawach ropy naftowej i paliw płynnych uznaję za z grubsza opanowane, w odróżnieniu od dostaw gazu ziemnego, które cały czas pozostają na takim poziomie ryzyka, jaki powodował kilka lat temu aktywność ówczesnego rządu i parlamentu w poszukiwaniu możliwej dywersyfikacji źródeł dostaw tego surowca.</u>
          <u xml:id="u-2.21" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">W związku z tym nacisk będzie położony na kwestię dostaw gazu ziemnego. Potwierdzam to, co pan premier Kazimierz Marcinkiewicz powiedział w exposé, iż w ciągu czterech lat zostanie przesądzona przynajmniej sprawa drugiego źródła dostawy gazu ziemnego. Nie może powtórzyć się sytuacja, z którą mieliśmy już do czynienia, iż leżący na „rządowym stole” kontrakt podpisany z dostawcami, istotny dla dywersyfikacji, opatrzony zobowiązaniem do wybudowania odpowiedniego połączenia gazociągowego – podkreślam – bez udziału strony polskiej, później zostaje odłożony na bok, chociaż ryzyko załamania się dostaw gazu ziemnego utrzymuje się nadal na wysokim poziomie. Można już powiedzieć, że tego projektu już nie było na horyzoncie rynku i w działaniach poprzedniego rządu. Tak drugi raz być nie może.</u>
          <u xml:id="u-2.22" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Także wobec państwa zobowiązuję się do zrealizowania zapowiedzianej w exposé premiera dywersyfikacji źródeł dostaw gazu ziemnego. Tej sprawy nie można odłożyć na później bądź potraktować ją jako drugorzędnej, ponieważ sektor jest zbyt narażony na ryzyko przerwania dostaw gazu. Poprosiłem premiera o wyznaczenie dodatkowego sekretarza stanu w Ministerstwie Gospodarki, który będzie się zajmował wyłącznie bezpieczeństwem energetycznym. Na to stanowisko jest już upatrzona osoba, ale ponieważ nie ma ona jeszcze nominacji, więc proszę nie pytać mnie o jej nazwisko. Temu sekretarzowi stanu zostanie podporządkowany istniejący w Ministerstwie Gospodarki Departament Bezpieczeństwa Energetycznego. Uważamy też, iż niezbędny dla jego działalności jest dostęp do stosownych informacji, które posiadają inne ministerstwa. Liczymy na ich współpracę. Chcemy mieć dobrą kooperację z Ministrem Spraw Zagranicznych i z Ministrem Obrony Narodowej oraz z innymi ministrami, którzy mogą mieć swój wkład w taki projekt.</u>
          <u xml:id="u-2.23" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Przejdę do innego tematu. Będziemy popierać – oczywiście, na tyle, na ile można to robić z poziomu administracji – kwestię budowy rurociągu naftowego Odessa-Gdańsk. W najbliższym czasie wygasną kontrakty, na podstawie których ropa naftowa jest tłoczona na odcinku Brody-Odessa. Będziemy chcieli skorelować nasze prace w taki sposób, aby w momencie wygasania zobowiązań, które ma strona ukraińska do przesyłu ropy na południe, przedłożyć odpowiednią ofertę, aby możliwe było dobudowanie brakującego odcinka rurociągu oraz skierowanie przepływu ropy na północ. W ten sposób mielibyśmy możliwość dostępu zarówno do ropy kaspijskiej, jak i do ropy CBC, co daje właściwą dywersyfikację dostaw ropy naftowej do polskich rafinerii i na polski rynek.</u>
          <u xml:id="u-2.24" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Informacje na temat polityk sektorowych nie przygotowałem w taki sposób, w jaki chciałbym je państwu przekazać. Skupię się na trzech ważnych dla gospodarki sektorach, które będą pod szczególnym nadzorem. Jednym z nich jest górnictwo węgla kamiennego. Restrukturyzacja tego sektora przebiega mniej więcej według założonego programu. Na rynku węgla kamienne jeszcze trwa koniunktura, ale trzeba pamiętać, że prawdopodobnie już od połowy przyszłego roku rynek europejski zostanie zasilony z nowo otwartych kopalń na południu świata. Jeśli dobrze pamiętam, to chodzi o Nową Zelandię. Spodziewamy się, że do Europy drogą morską zostanie sprowadzone około 50 mln ton węgla, który będzie sprzedawany po bardzo konkurencyjnych cenach. Skutkiem tego może dojść do zmiany obecnej sytuacji na rynku.</u>
          <u xml:id="u-2.25" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Trzeba się z tym liczyć i przygotować do zmienionej sytuacji rynkowej we właściwy sposób. Przebywając wczoraj na Śląsku miałem okazję rozmawiać na ten temat z przedstawicielami spółek węglowych. Wydaje się, że biorą oni to pod uwagę, a więc mam nadzieję, że będziemy mieli wsparcie tych spółek i działających w nich związków zawodowych, niezwykle w tym sektorze silnych.</u>
          <u xml:id="u-2.26" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Chcę podziękować byłemu ministrowi, a obecnie panu posłowi Jackowi Piechocie za to, że zdając urząd ministra wprowadził mnie w istotę problemów przemysłu stoczniowego. Prawdę mówiąc, wprowadzał mnie wyłącznie w problemy. Jeśli chodzi o przemysł stoczniowy, to są dwa, jak się wydaje, konkurencyjne projekty. Jeden sprowadza się do tego, aby utworzona korporacja stoczni polskich została użyta jako dźwignia do finansowania całego sektora. W związku z tym na ostatnim etapie są przygotowania do emisji przez tę korporację obligacji, które mają być gwarantowane przez Agencję Rozwoju Przemysłu. Mam jeszcze poważną wątpliwość, czy ta agencja jest w stanie udźwignąć takie obciążenie, jakim jest gwarantowanie obligacji na kwotę 100 mln dolarów. Dzisiaj w tej sprawie spotkam się z władzami Agencji Rozwoju Przemysłu oraz jeszcze z kilkoma partnerami.</u>
          <u xml:id="u-2.27" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Drugi konkurencyjny pomysł jest przedstawiany przez związki zawodowe i zainteresowane firmy z Wybrzeża. Pomysł polega na rozdzieleniu Stoczni Gdynia i Stoczni Gdańsk w taki sposób, aby każda z nich była w stanie funkcjonować samodzielnie. Trzeba jednak powiedzieć, iż wydaje się, że żadna z nich nie da sobie rady bez strategicznego inwestora. Zatem w tym przypadku niepewność wyraża się w pytaniu, czy znajdzie się taki potencjalny inwestor strategiczny, który złoży satysfakcjonującą, nie budzącą wątpliwości ofertę. Jeśli wpłynie taka oferta, to sytuacja decyzyjna stanie się klarowniejsza, bowiem można będzie we właściwy sposób ocenić oba pomysły na uzdrowienie sytuacji w stoczniach.</u>
          <u xml:id="u-2.28" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Powiedziałem wcześniej, że wydają się one być konkurencyjne wobec siebie, bowiem – moim zdaniem – jest jeszcze trzecia droga, która połączy oba te pomysły. Będę o niej rozmawiał z przedstawicielami Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.</u>
          <u xml:id="u-2.29" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Bezsporne jest to, że przemysł stoczniowy wymaga skuteczniejszego nadzoru. To nie jest zarzut pod adresem byłego ministra gospodarki. Po prostu, tak przedstawia się sytuacja. Pod koniec przyszłego roku kończy się pomoc publiczna dla tego sektora i raczej nie możemy liczyć na to, że Unia Europejska zgodzi się na przedłużenie stosowania dopłat w wysokości 6 proc. wartości kontraktów zawartych przez 3 polskie stocznie na budowę niektórych statków.</u>
          <u xml:id="u-2.30" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Jeśli będą pytania w sprawie hutnictwa żelaza i stali, to udzielając odpowiedzi będę się odwoływał do wiedzy towarzyszących mi dyrektorów departamentów.</u>
          <u xml:id="u-2.31" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Niestety, nie zdążyłem odbyć przed posiedzeniem Komisji Gospodarki odpowiednich spotkań w sprawach dotyczących programów sektorowych, ale jeśli dzisiaj zostaniemy pozytywnie ocenieni, to będę prosił pana przewodniczącego o zaproszenie nas na posiedzenie poświęcone tym sprawom. Moim zdaniem, panel parlamentarny jest absolutnie niezbędny do właściwego wdrażania tych programów.</u>
          <u xml:id="u-2.32" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">W skrócie powiem, w jaki sposób będziemy podchodzili do polityk sektorowych. Wszystkie programy sektorowe zostaną w solidny sposób przejrzane do połowy przyszłego roku. Przyjrzymy się m.in., jakie są możliwości renegocjacji umów społecznych. Kolejność tych programów, które nie dotyczą już wymienionych przeze mnie 3 sektorów, będzie zależała od tego, jakie zostaną przyjęte priorytety. Jeśli zajdzie potrzeba, to wprowadzimy do programów zmiany. Nie chodzi o to, że są to złe programy, lecz o pewne korekty podyktowane nowymi wyzwaniami rynku i oczekiwaniami pracowników, które mają to do siebie, że ulegają zmianie.</u>
          <u xml:id="u-2.33" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Chcę jeszcze powiedzieć o niektórych zamierzeniach dotyczących promocji eksportu. Dziennikarze pytają mnie, w jaki sposób rząd będzie pobudzał wzrost gospodarczy. Nie znam innych sposobów na pobudzanie wzrostu niż inwestycje i eksport. Pozycja ministra gospodarki plasuje się na takim miejscu, z którego można startować do spraw eksportu, więc będziemy to robić. Narzędziem będzie instytucja, którą obecnie znamy pod nazwą Państwowa Agencja Inwestycji i Informacji Zagranicznej, a która zostanie przekształcona. Chcemy z niej zrobić instytucję wdrażającą o statusie państwowej osoby prawnej.</u>
          <u xml:id="u-2.34" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Nikt nie podważa tego, że promocja eksportu jest ważna. To stwierdzenie jest tak prawdziwe, że nawet można je uznać za banalne. Natomiast nie ma powszechnej świadomości tego, że środki publiczne, przeznaczane na promocję eksportu, mają prawo być mnożone razy 5, tak samo jak środki wydatkowane z budżetu państwa na programy i projekty współfinansowane z funduszy unijnych. Mówiąc w skrócie, chciałbym, aby przekształcona agencja była w stanie promować eksport taki sposób, aby każda wydatkowana na ten cel z budżetu państwa złotówka była u pani minister Grażyny Gęsickiej mnożona razy 5 za pomocą odpowiedniego programu i dopiero wtedy agencja realizowałaby swój program, przy czym dostęp do środków finansowych byłby przesądzany na zasadzie konkursów i kwalifikacji, których główny schemat znacie państwo z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.</u>
          <u xml:id="u-2.35" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Trwają już prace nad legislacją w tej sprawie i w ciągu najbliższych tygodni zaproponujemy rządowi pierwszą wersję stosownych regulacji prawnych. Sądząc po wczorajszej nocnej dyskusji rządu nad projektem budżetu, kwestia promocji eksportu jest doceniana przez ministrów, natomiast odpowiedzialny za tę działalność rządu jest minister gospodarki, co przyjmuję z satysfakcją, ale także z pewną obawą, czy wszystko będzie realizowane tak, jak to sobie założyłem.</u>
          <u xml:id="u-2.36" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Chcę jeszcze raz przypomnieć państwu motto, od którego rozpocząłem swoją wypowiedź: 51,3 proc. bezrobocie w grupie zawodowo czynnej, to sytuacja do pilnej zmiany. W tej sprawie mamy w rządzie jedynie sojuszników. Mam nadzieję, że pod koniec kadencji ten wskaźnik będzie znacznie niższy.</u>
          <u xml:id="u-2.37" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Oddaję się do państwa i pana przewodniczącego dyspozycji. Oczekuję na pytania – proszę nas atakować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselArturZawisza">Dziękuję za tę syntetyczną prezentację, dotykającą kluczowych i interesujących nas spraw. Taka była intencja dzisiejszego spotkania, abyśmy mieli swego rodzaju, nie tyle wieczorek, co poranek zapoznawczy, który już się dobrze rozpoczął. Sądzę, iż zaczynamy się zaprzyjaźniać – minister z Komisją i Komisja z ministrem.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PoselArturZawisza">Nawiasem mówiąc, brak pustych krzeseł na sali świadczy nie tylko o dysfunkcjonalności pomieszczeń w siedzibie Sejmu w stosunku do potrzeb pracy poselskiej, ale przede wszystkim o wadze, jaka przywiązywana jest do słów pana ministra zarówno przez członków Komisji Gospodarki, jak i przez obecnych na jej posiedzeniu przedstawicieli zainteresowanych środowisk.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PoselArturZawisza">Sądzę, że w imieniu posłów, członków Komisji Gospodarki poprzedniej kadencji mogę wyrazić opinię, że zwykle bywało tak, iż ta Komisja była swego rodzaju zbiorowym i non profitowym lobbystą na rzecz gospodarki. Oprócz prac legislacyjnych prowadziła ona zdrowy lobbing na rzecz dobrych rozwiązań gospodarczych. Myślę, że ta tradycja będzie kontynuowana w tej kadencji Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PoselArturZawisza">Mamy jedną godzinę na zadanie pytań, a później pan minister, wykorzystując swoje rządowe prawo, odpowie na nie tak, jak zechce i tak, jak uzna za stosowne.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PoselArturZawisza">Pozwalam sobie zadać trzy krótkie pytania. Mówimy o znoszeniu barier utrudniających funkcjonowanie i rozwój przedsiębiorczości, ale te bariery są nie tylko w prawie gospodarczym, ale także w tym obszarze, który podlega ministrowi sprawiedliwości. Jak wobec tego będzie wyglądała współpraca obu ministerstw, aby można było koordynować wysiłki na rzecz znoszenia barier?</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PoselArturZawisza">Gdy do laski marszałkowskiej zostanie wniesiony projekt nowelizacji ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym, to oczywiście będziemy nad nim pracować, natomiast ja chciałbym się dowiedzieć, czy rząd przewiduje swój udział w popularyzowaniu tej ustawy i zachęcaniu do jej stosowania, modelując oraz promując wzorcowe inwestycje podejmowane w trybie partnerstwa publiczno-prywatnego?</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#PoselArturZawisza">Trzecie pytanie dotyczy kontraktów długoterminowych na dostawy energii elektrycznej. W poprzedniej kadencji Sejmu pracowaliśmy nad rządowym projektem ustawy, której celem było rozwiązanie tego problemu. Nie dawaliśmy się panu ministrowi Jackowi Piechocie „zapędzić w kozi róg”, ale efekt jest taki, że problem nadal istnieje, a musi być rozwiązany prawie że natychmiast. Pytam, jak pan minister patrzy na tę kwestię?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselAdamSzejnfeld">Zapytam o kilka kwestii, które nie znalazły się w „exposé” pana ministra, a także chcę prosić o pogłębienie niektórych wątków tego wystąpienia. Dlatego tematy, które poruszę, nie będą usystematyzowane. Większość pytań będzie dotyczyła spraw ogólnych, ale zacznę od kwestii szczegółowej – zapowiedzianej przez pana ministra zmiany procedury oceny wniosków składanych do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselAdamSzejnfeld">Jeżeli celem jest uproszczenie procedury, to wszyscy się pod tym podpiszemy. Każde uproszczenie wymogów proceduralnych, stawianych przedsiębiorcom ubiegającym się o dotacje z funduszy unijnych, znajdzie poparcie Komisji Gospodarki, a także w Sejmie. Natomiast zdziwiła mnie zmiana kolejności, bo jeśli najpierw ocenie zostanie poddany projekt, a następnie będzie sprawdzane, czy wnioskodawca ma mandat do złożenia wniosku o dotacje na realizację tego projektu, to w niektórych przypadkach okaże się, że liczne grupy osób wykonały zbędną pracę, niepotrzebnie tracąc na nią czas. Być może czegoś nie zrozumiałem, więc proszę o pogłębienie wyjaśnienia pomysłu na zmianę procedury.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PoselAdamSzejnfeld">Oprócz promocji eksportu, istotne znaczenie dla polskiej gospodarki ma promocja inwestycji zagranicznych w Polsce i inwestycji polskich podmiotów za granicą. W ubiegłej kadencji Sejmu pracowaliśmy nad projektem ustawy dotyczącej nowego podmiotu, który wykonywałby te zadania i który zastąpiłby Państwową Agencję Inwestycji i Informacji Zagranicznej. Wprawdzie był to projekt rządowy, ale de facto nad jego przygotowaniem pracowały środowiska, które dzisiaj stanowią partię rządzącą i główną partię opozycyjną. Chcę zapytać pana ministra, czym różni się koncepcja przekształcenia Państwowej Agencji Inwestycji i Informacji Zagranicznej w instytucję wdrążającą od koncepcji wyrażonej we wspomnianym projekcie ustawy.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PoselAdamSzejnfeld">Przypomnę, że w ubiegłej kadencji Komisja Gospodarki zakończyła prace legislacyjne nad tym projektem, ale nie został on skierowany pod obrady Sejmu ze względu na różniące się od siebie stanowiska Ministerstwa Spraw Zagranicznych oraz Ministerstwa Gospodarki i Pracy w sprawie proponowanych rozwiązań dotyczących wydziałów ekonomiczno-handlowych.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PoselAdamSzejnfeld">W związku z tym chciałbym się dowiedzieć, jakie rząd ma plany wobec wydziałów ekonomiczno-handlowych. Czy te instytucje będą nadal funkcjonowały, a jeśli tak, to czy pozostaną w gestii ministra gospodarki, czy może zostaną podporządkowane ministrowi spraw zagranicznych?</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PoselAdamSzejnfeld">Pan minister wspomniał, że będą restrukturyzowane tzw. instytucje pośredniczące. Proszę wyjaśnić, na czym będzie polegała ich restrukturyzacja, jakie cele zamierza się osiągnąć i które instytucje zostaną poddane temu procesowi.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#PoselAdamSzejnfeld">W swoim „exposé” pominął pan dwa tematy, które znajdują się w zakresie regulaminowego zainteresowania Komisji Gospodarki. Mam na myśli turystykę jako dział gospodarki oraz problematykę ochrony konkurencji i konsumentów. Chcę zapytać, dlaczego pan minister nawet jednym zdaniem nie dotknął tych dwu dziedzin, ważnych dla gospodarki i obywateli? Czy nastąpią jakieś zmiany w podejściu Ministerstwa Gospodarki do turystyki i pewnych aspektów ochrony konkurencji?</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#PoselAdamSzejnfeld">Zarówno poprzedni rząd, jak i Komisja Gospodarki były zdania, że dla rynku pracy, dla zmiany stopy bezrobocia ważne jest rozwiązanie problemu, które stwarzają samorządy zawodowe, bowiem drastycznie ograniczają one dostęp do wykonywania niektórych zawodów. Czy Ministerstwo Gospodarki ma lub będzie miało jakieś plany w zakresie zmian faktycznych lub legislacyjnych?</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#PoselAdamSzejnfeld">Chcę podziękować panu ministrowi za deklarację wydania rozporządzeń wykonawczych do ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym, bo już rozniosła się po Polsce wieść, że tych rozporządzeń nie będzie, aby w ten sposób można było tę ustawę zablokować. Jeśli są pomysły na uproszczenie procedur przewidzianych w obecnie obowiązującej ustawie, to sądzę, że jej nowelizacja znajdzie poparcie w tej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#PoselAdamSzejnfeld">Na temat bezpieczeństwa energetycznego można rozmawiać godzinami, ale zwrócę uwagę tylko na jedną kwestię. W trwającej od kilku lat dyskusji na temat dywersyfikacji źródeł dostaw ropy naftowej i gazu ziemnego wskazuje się na możliwość zwiększenia krajowego wydobycia tych dwu surowców energetycznych, a zwłaszcza gazu, którego zasoby są bardzo duże. Jakie jest nastawienie pana ministra do takiej koncepcji?</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#PoselAdamSzejnfeld">Ostatnie pytanie dotyczy, formalnie rzecz biorąc, działalności ministra skarbu państwa, ale też trudno jest sobie wyobrazić, aby można było sprawnie zarządzać gospodarką i rozwojem przedsiębiorczości, abstrahując od sytuacji firm, które mają status spółek Skarbu Państwa. Dlatego pytam, jaki pan minister ma pogląd na ich prywatyzację?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselTadeuszMotowidlo">Jest mi bardzo trudno zadawać pytania dotyczące górnictwa, ponieważ w kopalni, z której się wywodzę, jeszcze trwa akcja ratunkowa. Chcę podziękować panu ministrowi za to, że przyjechał do Jastrzębia Zdroju i zadeklarował, że rodziny górników, którzy zginęli w wypadku, otrzymają renty i inne formy wsparcia finansowego. W tym miejscu przypomnę, że gdy cztery lata temu doszło do wypadku w Kopalni Węgla Kamiennego Jas-Mos, to przy ustalaniu wysokości rent popełniono pewne uchybienia. Na pewno pracownicy Kancelarii Prezesa Rady Ministrów wiedzą, o co chodzi, i proszę wziąć to pod uwagę, aby tym razem nie trzeba było naprawiać błędów.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PoselTadeuszMotowidlo">Chcę się dowiedzieć, czy został już powołany wiceminister w randze sekretarza bądź podsekretarza stanu podsekretarz stanu, który jest odpowiedzialny za problematykę górnictwa węgla kamiennego. W tym sektorze jest wiele spraw, które czekają na rozstrzygnięcie, m.in. kwestia prywatyzacji kopalń. Pan premier powiedział, wygłaszając exposé, że nie będą prywatyzowane gałęzie gospodarki o charakterze strategicznym, ale nie wymienił górnictwa węgla kamiennego. Wobec tego chcielibyśmy, aby wkrótce zostały podjęte na ten temat rozmowy ze stroną społeczną.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PoselTadeuszMotowidlo">Pilnego rozstrzygnięcia wymaga także kwestia zatrudnienie w spółkach węglowych. Prawdopodobnie pan minister wie, jakie są postulaty tych spółek i działających w nich związków zawodowych. Głośno mówimy, że jeśli nie będą przyjmowani nowi pracownicy, którzy zastąpią odchodzących z pracy górników, to w kopalniach będzie dochodziło do wypadków z winy właściciela. Posiadamy opracowania, z których wynika, że w poszczególnych brygadach przodkowych, ścianowych brakuje ludzi, a w takiej sytuacji może dojść do zaniechania lub niewłaściwego wykonania pewnych robót, co stworzy stan zagrożenia dla pracujących pod ziemią górników.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PoselTadeuszMotowidlo">My nie domagamy się zwiększenia zatrudnienia w górnictwie, lecz utrzymywania zatrudnienia na jednakowym poziomie – bieżącego uzupełniania luk w zatrudnieniu, które powstają głównie z powodu odchodzenia górników na emerytury.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PoselTadeuszMotowidlo">Jakie pan minister ma zdanie na temat ustawy uprawniającej górników do przejścia na emeryturę po przepracowanych 25 latach? Czy będzie pan namawiał pana premiera Kazimierza Marcinkiewicza do wycofania tej ustawy z Trybunału Konstytucyjnego? Środowisko górnicze bardzo liczy na to, że premier podejmie taką decyzję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#WiceprezesNajwyzszejIzbyKontroliJacekJezierski">Nawiązując do wypowiedzi pana przewodniczącego na temat zaprzyjaźniania się Komisji Gospodarki z Ministerstwem Gospodarki, chcę zaproponować włączenie do tego grona Najwyższej Izby Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#WiceprezesNajwyzszejIzbyKontroliJacekJezierski">W imieniu prezesa Ireneusza Sekuły, który nie mógł przybyć na posiedzenie Komisji, ponieważ przebywa za granicą, przedstawiam państwu pana Jacka Bartnickiego, wicedyrektora Departamentu Gospodarki, Skarbu Państwa i Prywatyzacji. Pan dyrektor będzie współpracował z Komisją Gospodarki w związku z tym, że wymieniony przeze mnie departament przeprowadza kontrole w obszarach, które pokrywają się z właściwością Komisji. Jedną z form współpracy, dla nas najistotniejszą, jest przedstawianie wyników przeprowadzonych przez nas kontroli. Chcę zapowiedzieć 4 informacje pokontrolne.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#WiceprezesNajwyzszejIzbyKontroliJacekJezierski">W najbliższych dniach powinny dotrzeć do państwa informacja na temat kontroli systemów informatycznych w administracji celnej oraz informacja dotycząca wydatków na promocję w przedsiębiorstwach państwowych i w spółkach z udziałem Skarbu Państwa. Prace nad dwoma kolejnymi informacjami już dobiegają końca, a zatem w najbliższych tygodniach powinny dotrzeć do państwa informacja o wynikach kontroli restrukturyzacji i przekształceń własnościowych w przemyśle cukrowniczym oraz informacja dotycząca Polskiego Komitetu Normalizacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselArturZawisza">Prawdopodobnie nie skorzystamy w trybie obrad Komisji ze wszystkich informacji pokontrolnych, natomiast na pewno niektóre z nich powinny spowodować posiedzenia naszej Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselTadeuszAziewicz">Chcę zapytać pana ministra o plany rządu dotyczące koncentracji urzędów regulacyjnych. Premier Kazimierz Marcinkiewicz w swoim exposé zapowiedział powstanie jednego dużego urzędu regulacyjnego, zawierającego w sobie m.in. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Z kolei z informacji prasowych można się było dowiedzieć, że powstaje inny urząd, zawierający w sobie struktury dotychczasowego Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty oraz częściowo Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselTadeuszAziewicz">Stąd bierze się moje pytanie, czy to są rozłączne koncepcje, czy może chodzi o ścieżkę dojścia do tej koncepcji, o której mówił pan premier Kazimierz Marcinkiewicz? Czy na tej ścieżce znajduje się także Urząd Regulacji Energetyki, nad którym pan minister sprawuje nadzór?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselJacekPiechota">Przede wszystkim składam deklarację, że nie będę atakował, bo mam świadomość mnogości problemów, przed którymi dzisiaj stoi pan minister Piotr Woźniak. Szczerze życzę panu powodzenia w ich skutecznym rozwiązywaniu. Dzisiaj usłyszeliśmy, że pozyskuje pan nowych przyjaciół. Nawet zaniepokoiły mnie pierwsze słowa pana prezesa Jacka Jezierskiego, że pan przyjacielem będzie także Najwyższa Izba Kontroli, bo jego ostrza krytyki mogłyby zostać osłabione, ale później uspokoiła mnie zapowiedź, że otrzymamy informacje o wynikach przeprowadzonych kontroli.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PoselJacekPiechota">Tematy, które pan minister poruszył w swoim wystąpieniu, nasuwają wniosek dla prezydiów Komisji Gospodarki i Komisji Rozwoju Przedsiębiorczości. Uważam, że oba te prezydia będą musiały uzgodnić podział zadań, gdyż przynajmniej połowa informacji przedłożonych przez pana ministra jest w kręgu zainteresowania Komisji Rozwoju Przedsiębiorczości i w jej właściwości. Jestem przewodniczącym tej Komisji, ale nie z nie z mojej inicjatywy zdecydowano o powołaniu odrębnej komisji sejmowej, która ma zajmować się rozwojem przedsiębiorczości i warunkami, które temu sprzyjają bądź hamują rozwój przedsiębiorczości. W tym miejscu przejdę do podniesionego przez pana ministra tematu barier.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PoselJacekPiechota">Indeks problemów i barier jest dość dobrze opracowany przez organizacje przedsiębiorców. Przykładem może być publikacja Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan pt. „Czarna lista barier”. Natomiast problemem jest pokonanie barier tkwiących w przepisach prawa, których „gospodarzami” są inne resorty. Dlatego naprawdę warto będzie skorzystać z deklaracji pana przewodniczącego Artura Zawiszy, że Komisja Gospodarki będzie lobbowała na rzecz dobrych rozwiązań. Skoro jedną z dotkliwych dla przedsiębiorców bolączek jest długi czas rozpatrywania wniosków przez sądownictwo gospodarcze, to jest to problem, który ukierunkuje pana ministra Piotra Woźniaka do „zwarcia” z ministrem sprawiedliwości, ale sądzę, że wszyscy członkowie Komisji wesprą pana ministra w jego słusznych działaniach.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PoselJacekPiechota">Zadam kilka pytań, ale nie poczuję się urażony, jeśli nie na wszystkie uzyskam odpowiedzi z tego powodu, że jeszcze prowadzone są analizy, dyskusje i za wcześnie jest na podjęcie rozstrzygnięć. Pierwsze pytanie dotyczy kontraktów długoterminowych na dostawę energii elektrycznej. Pan przewodniczący Artur Zawisza powiedział, że Komisja Gospodarki w poprzedniej kadencji Sejmu nie dała się „zapędzić w kozi róg”, ale skutkiem tego obecny rząd znalazł się w „kozim rogu”. Właśnie w poprzedniej kadencji wielokrotnie ostrzegaliśmy, że Komisja Europejska nie wszczyna postępowania tylko dlatego, że trwają prace legislacyjne, których efektem będzie ustawa rozwiązująca problem kontraktów długoterminowych. W tym czasie niektórzy posłowie twierdzili, że są lepsze koncepcje od wyrażonej w projekcie ustawy. Jedną z nich, lansowaną przez posłów PiS, była dobrowolna rezygnacja z kontraktów za prawo do konsolidacji.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#PoselJacekPiechota">O tym pomyśle można przeczytać w dzisiejszej prasie. Chcę więc zapytać pana ministra, czy jest to już pomysł rządu, czy raczej czeka nas praca nad projektem ustawy o rozwiązaniu kontraktów długoterminowych?</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#PoselJacekPiechota">Dziękuję panu ministrowi za stwierdzenie, że restrukturyzacja górnictwa toczy się mniej więcej według założonego programu. Przypomnę, że w tym programie jest przewidziana prywatyzacja i w tym kierunku zostały poczynione pierwsze kroki. Powstaje pytanie, czy będzie kontynuowana realizacja programu także w tym zakresie?</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#PoselJacekPiechota">Mam świadomość wagi problemu i stanowiska związków zawodowych w tej sprawie, więc ze zrozumieniem przyjmę wyjaśnienie, że kwestia prywatyzacji górnictwa węgla kamiennego wymaga jeszcze analizy i konsultacji.</u>
          <u xml:id="u-9.7" who="#PoselJacekPiechota">Ekonomizacja służb zagranicznych to rzeczywiście istotny problem, któremu dużo czasu poświęciła zarówno Komisja Gospodarki w ubiegłej kadencji, jak i Ministerstwo Gospodarki i Pracy, bowiem zgodnie z ustawą o działach administracji rządowej za współpracę gospodarczą z zagranicą jest odpowiedzialny minister właściwy do spraw gospodarki. Tymczasem Ministerstwo Spraw Zagranicznych pojmowało ekonomizację służb zagranicznych w prosty sposób: przejąć majątek, etaty, ewentualnie pracowników, natomiast pozostawić w resorcie gospodarki ośrodek wyznaczający zadania dla służb zagranicznych i tym samym nie ponosić odpowiedzialności.</u>
          <u xml:id="u-9.8" who="#PoselJacekPiechota">Chcę się dowiedzieć, czy ekonomizacja służb zagranicznych wiąże się także z funkcjonalnymi zmianami w obu tych resortach i w relacji między nimi?</u>
          <u xml:id="u-9.9" who="#PoselJacekPiechota">Pan przewodniczący Artur Zawisza już zwrócił uwagę na to, że pan minister pominął temat turystyki, więc przypomnę, że premier Kazimierz Marcinkiewicz wspominał o likwidacji funkcjonujących za granicą placówek Polskiej Organizacji Turystycznej. Pytanie brzmi: czy już to zostało przesądzone, czy może dopiero prowadzone są analizy, których wynik uwarunkuje podjęcie decyzji w tej sprawie?</u>
          <u xml:id="u-9.10" who="#PoselJacekPiechota">Pozwolę sobie zauważyć, że o bezpieczeństwie energetycznym decyduje nie tylko wola rządu, ale także kondycja firm zajmujących się tą problematyką. Wobec tego zadam pytanie w kontekście dzisiejszych publikacji prasowych o sytuacji w Polskim Górnictwie Naftowym i Gazownictwie SA. Czy była uzgadniania z panem ministrem inicjatywa ministra skarbu państwa, aby przekształcić nieformalne, konsultacyjne spotkanie z członkami rady nadzorczej PGNiG SA w posiedzenie rady podejmującej decyzję o zawieszeniu członków zarządu?</u>
          <u xml:id="u-9.11" who="#PoselJacekPiechota">Tego rodzaju nerwowe ruchy wokół upublicznionej spółki na pewno nie zwiększają gwarancji co do stabilności jej sytuacji i tym samym bezpieczeństwa energetycznego kraju. A przecież można było oczekiwać, że zmiana na stanowiskach prezesa zarządu i członków zarządu nastąpi w sposób cywilizowany. Walne zgromadzenie akcjonariuszy zostało zwołane na 12 grudnia br. i myślę, że obecny zarząd mógł się spodziewać, iż jego dni są policzone.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselAndrzejCzerwinski">Brzmi dobrze to, co pan minister powiedział, i daje nadzieję, że pójdziemy we właściwym kierunku. Jest wiele spraw szczegółowych, o których chciałbym się dowiedzieć, ale skupię się na sprawach ogólnych.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoselAndrzejCzerwinski">W poprzednim rządzie ministrem gospodarki i równocześnie wicepremierem był pan Jerzy Hausner. Powiedział on, że z tej racji członkowie rządu będą włączali się w realizację jego polityki gospodarczej. Pan minister wspomniał, że współdziała z Ministerstwem Spraw Zagranicznych i Ministerstwem Obrony Narodowej, ale nic pan nie powiedział o współpracy z obecnym ministrem finansów, ministrem skarbu państwa i ministrem środowiska. Jeśli weźmiemy pod uwagę pana stwierdzenie, że rzeczywista innowacyjność powstaje na szczeblu przedsiębiorstw, to trzeba dodać, że ponoszą one z tego tytułu dodatkowe koszty, a ta kwestia powinna być skorelowana ze zmianami w systemie podatkowym. Powstaje więc pytanie: czy ma pan to uzgodnione z ministrem finansów?</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PoselAndrzejCzerwinski">Interesuje mnie także, czy minister skarbu państwa będzie prowadził uzgodnioną z panem politykę prywatyzacyjną, czy raczej wzorem swoich dwu poprzedników, a zwłaszcza ministra w rządzie Leszka Millera, będzie realizował swoje konstytucyjne zadanie, sprowadzając je wyłącznie do wykonania przewidzianych w budżecie państwa na dany rok przychodów z prywatyzacji?</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PoselAndrzejCzerwinski">Nie bez powodu wymieniłem także ministra środowiska. Czy polityka wobec górnictwa węgla kamiennego – sprzedaż węgla i jego spalanie – jest skoordynowana z ochroną środowiska?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselMarekSawicki">W ramach zaprzyjaźniania się z Komisją pozwolę sobie nie krytykować wystąpienia pana ministra i nie będę sprzeciwiał się temu, co stwierdził pan przewodniczący, podsumowując to wystąpienie, natomiast powiem tak: znamy z grubsza program rządu Kazimierz Marcinkiewicza, natomiast trudno dzisiaj odnosić się do programu resortu gospodarki, bo sam pan powiedział, że poznamy go za 3–4 miesiące.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PoselMarekSawicki">Zaciekawiła mnie pana propozycja uproszczenia procedur pozyskiwania środków z funduszy unijnych, ale usłyszałem także – niestety – że nadal będą funkcjonować wszystkie powołane do życia instytucje pośredniczące i co najwyżej zostaną one w niewielkim stopniu zreorganizowane. Nie daje to gwarancji faktycznego uproszczenia tych procedur.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PoselMarekSawicki">Jednym z głównych celów rządu, a także kierowanego przez pana ministra resortu, jest zmniejszenie bezrobocia. Wymienił pan jeszcze jeden cel rządu, który będzie realizowany przez resort gospodarki, a mianowicie zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego kraju poprzez dywersyfikację źródeł dostaw surowców energetycznych. Podnosząc ten temat w swoim wystąpieniu nie wspomniał pan ani jednym słowem o energii odnawialnej, a przecież wszyscy wiemy o tym, że energia elektryczna i paliwa płynne z biomasy to także nowe miejsca pracy. Oczekuję od pana ministra konkretnego programu i konkretnych działań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselWojciechSaluga">Pan premier podczas różnych spotkań podkreślał rolę parków technologicznych w tworzeniu nowych miejsc pracy. Póki co, samorządy terytorialne, które chcą mieć takie parki, borykają się z wieloma problemami. Projekt, który pilotuje Agencja Rozwoju Przemysłu, nabiera pewnego tempa, ale nie jest ono nadal takie, by przynosiło oczekiwane efekty.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PoselWojciechSaluga">Pytanie jest następujące: jaką resort gospodarki widzi rolę dla parków przemysłowych i jakie zamierza wdrażać w tych parkach regulacje, zwłaszcza regulacje korzystne dla przedsiębiorców?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselBoleslawBorysiuk">Jesteśmy zadowoleni, że zdefiniowanym przez pana ministra głównym celem działalności resortu gospodarki jest zwalczanie bezrobocia. Tak się składa, że bardzo wysoki poziom bezrobocia jest we wschodnich województwach naszego kraju. W związku z tym chcę zapytać, w jaki sposób Ministerstwo Gospodarki włączy się do kształtowania relacji gospodarczych i handlowych ze wschodnimi sąsiadami Polski.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PoselBoleslawBorysiuk">Odnoszę wrażenie, analizując zapowiedziane przez pana ministra działania resortu, że mamy do czynienia raczej z kontynuacją niż z przełomem, a tymczasem jest potrzebne inne spojrzenie na politykę proeksportową. Otwarcie nowych rynków dla naszej produkcji odegra istotną rolę w tworzeniu miejsc pracy, a tym samym w rozwiązywaniu problemu bezrobocia. Mamy świadomość, że bez aktywności politycznej państwa i ofensywy dyplomatycznej nie będziemy w stanie wejść na nowe dla nas rynki, np. rynki krajów Ameryki Łacińskiej, na rynek chiński, indyjski itp. Polscy przedsiębiorcy czekają na inicjatywy o politycznym charakterze, otwierające takie możliwości. Przypomnę, że funkcjonujące przed wojną spółki państwowo-prywatne DAL, których było 108, bardzo dobrze radziły sobie na rynkach – można powiedzieć – egzotycznych. Apeluję do pana ministra o większą otwartość na tworzenie warunków do eksportu.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PoselBoleslawBorysiuk">Dla ekspansji eksportu na rynki zagraniczne, zwłaszcza na te, gdzie udział polskich towarów jest znikomy, są potrzebne kredyty eksportowe. Chcę zapytać pana ministra: jakie jest pana stanowisko wobec problemu braku mechanizmów finansowania produkcji eksportowej?</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PoselBoleslawBorysiuk">Wrócę do tematu eksportu na rynki wschodnie. Już w pierwszej połowie bieżącego roku zaczęło się stopowanie eksportu polskiej żywności na rynek ukraiński. Z Ukrainą mamy dobre relacje polityczne, a więc nasuwa się wniosek, że potrzebna jest większa proeksportowa ofensywa resortu gospodarki. Chodzi także o to, abyśmy zrobili krok dalej w polsko-ukraińskich stosunkach w obszarze wymiany gospodarczej. Mam na myśli tworzenie warunków dla polskich inwestycji na Ukrainie.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#PoselBoleslawBorysiuk">Zadam panu ministrowi jeszcze 3 pytania. Otrzymujemy sygnały, że przedsiębiorstwa korzystające z offsetu, mają problemy z Komitetem Offsetowym, bo nie zawsze znajdują w nim zrozumienie dla swojego praktycznego podejścia do pewnych kwestii. Pytanie brzmi: czy pan minister ma zamiar zareagować na tę sytuację, usprawniając funkcjonowanie ustawy offsetowej?</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#PoselBoleslawBorysiuk">Z wczorajszego wydania „Rzeczpospolitej” można było się dowiedzieć, że minister obrony narodowej przystał na propozycję Unii Europejskiej dotyczącej budowania wspólnego rynku broni. Sądzę, że dla polskich przedsiębiorstw, które specjalizują się w produkcji broni, potrzebny jest okres ochronny, gdyż jeszcze wspólnym rynku nie byłyby konkurencyjne. Jakie jest w tej sprawie stanowisko pana ministra?</u>
          <u xml:id="u-13.6" who="#PoselBoleslawBorysiuk">Jaki jest stosunek pana ministra do specjalnych stref ekonomicznych? Pytam o to dlatego, że w woj. lubelskim rozważany jest projekt utworzenia takiej strefy, jako ważnego instrumentu do pozyskania inwestycji zagranicznych, a w tym przypadku inwestycji z Ukrainy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#DyrektorInstytutuBadannadDemokracjaiPrzedsiebiorstwemPrywatnymMieczyslawBak">Przede wszystkim chcę podziękować panu ministrowi za to, że wśród instrumentów, które mają być stosowane do zwalczania bezrobocia, wymienił pan innowacyjność gospodarki. Myślę, że wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, że już się wyczerpują proste rezerwy zwiększające konkurencyjność przedsiębiorstw, takie jak zmniejszanie kosztów pracy i zmiany organizacyjne. W tej sytuacji, jak pokazuje doświadczenie innych krajów, nacisk na innowacyjność daje nam największe szanse. W związku z tym mam dwa pytania.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#DyrektorInstytutuBadannadDemokracjaiPrzedsiebiorstwemPrywatnymMieczyslawBak">Trudno się nie zgodzić ze stwierdzeniem, że innowacyjność jest tworzona na poziomie przedsiębiorstw, to jednak poziom innowacyjności gospodarki w dużym stopniu będzie zależał od zdolności do generowania przez naukę takich projektów, które będą mogły być wykorzystane przez przedsiębiorstwa. Stąd pytanie: jak będzie wyglądało współdziałanie Ministerstwa Gospodarki z Ministerstwem Edukacji i Nauki?</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#DyrektorInstytutuBadannadDemokracjaiPrzedsiebiorstwemPrywatnymMieczyslawBak">Reprezentuję instytut Krajowej Izby Gospodarczej. Dostrzegamy, że już zrobiono dużo, aby położyć nacisk na znaczenie prac rozwojowych. Według ustawy o finansowaniu nauki i nowej ustawy o szkolnictwie wyższym, uczelnie mają zajmować się m.in. pracami rozwojowymi, natomiast brakuje jednego elementu o zasadniczym znaczeniu – elementu, który pozwalałby łączyć karierę naukową z pracami badawczo-rozwojowymi.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#DyrektorInstytutuBadannadDemokracjaiPrzedsiebiorstwemPrywatnymMieczyslawBak">Uregulowania wymaga także wykorzystanie do celów komercyjnych własności intelektualnej, której powstanie było sfinansowane ze źródeł publicznych. Jak w tym obszarze będzie wyglądała współpraca resortu gospodarki z resortem edukacji i nauki?</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#DyrektorInstytutuBadannadDemokracjaiPrzedsiebiorstwemPrywatnymMieczyslawBak">Bardzo ucieszyła nas ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej. Została ona uchwalona pod koniec ubiegłej kadencji Sejmu. Jednak po to, żeby mogły być skutecznie wykorzystane przewidziane w tej ustawie instrumenty podatkowe, należy odstąpić od rozwiązania polegającego na tym, że odliczeniu polegają tylko zakończone prace badawczo-rozwojowe. Trzeba wziąć pod uwagę, że te prace trwają latami i w tej sytuacji wspomniana regulacja skłania do sztucznego dzielenia projektów badawczych na kilkumiesięczne etapy.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#DyrektorInstytutuBadannadDemokracjaiPrzedsiebiorstwemPrywatnymMieczyslawBak">Drugie pytanie dotyczy procedury stosowanej przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości przy rozpatrywaniu wniosków o dotacje z funduszy unijnych. Mam wątpliwości, podobnie jak pan poseł Adam Szejnfeld, czy zapowiedziana przez pana ministra zmiana kolejności elementów tej procedury będzie miała znaczenie dla przedsiębiorców. Moje pytanie dotyczy innego rozwiązania. Czy pan minister widzi możliwość podzielenia środków z funduszy unijnych na większe granty? Otrzymywaliby je, na zasadach konkursowych, partnerzy społeczni, czyli m.in. duże organizacje pozarządowe i organizacje przedsiębiorców, które zajmowałyby się wdrażaniem poszczególnych projektów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselWlodzimierzKarpinski">Życzę panu ministrowi, aby udało się jak najlepiej zrealizować plan zwiększenia zatrudnienia. Nie użyłem sformułowania „plan walki z bezrobociem”, ponieważ kojarzy mi się ono z hasłami z dawniejszych czasów, jak np. walka o pokój, walka o socjalizm itp.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PoselWlodzimierzKarpinski">Usunięcie wielu barier, stojących na przeszkodzie rozwojowi przedsiębiorczości, będzie wykraczać poza możliwości Ministerstwa Gospodarki. Powszechnie wiadomo, że problemem jest nadmierny fiskalizm, przeregulowany rynek, koncesjowanie działalności gospodarczej, co stanowi podglebie korupcji, dowolność interpretacyjna urzędników itd. Chcę zapytać pana ministra, czy nie byłoby sensowne, aby Ministerstwo Gospodarki wysłało impuls do innych resortów, który zainicjowałby tam identyfikację barier i prace legislacyjne nad ich usunięciem.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PoselWlodzimierzKarpinski">Polityki sektorowe dotyczą tych obszarów gospodarki, w których wystąpiły problemy lub które mogą mieć problemy. Sektor wielkiej syntezy chemicznej, który nie miał lobby parlamentarnego, wyszedł z zapaści i dobrze się rozwija, ale jest narażony na duże niebezpieczeństwa przynajmniej z dwu powodów. Po pierwsze dlatego, że koszt zakupu gazu ziemnego stanowi znaczącą pozycję w kosztach produkcji. Drugim powodem są ponoszone wydatki w związku z coraz bardziej rygorystycznymi regulacjami w zakresie ochrony środowiska. W związku z tym chcę zapytać pana ministra, czy można liczyć na to, że sektor wielkiej syntezy chemicznej znajdzie w Ministerstwie Gospodarki odpowiednie zainteresowanie?</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#PoselWlodzimierzKarpinski">Dodam, że w tym sektorze zatrudnionych jest prawie 20 tys. osób. Kooperuje on z firmami zatrudniającymi kilkadziesiąt tysięcy. Produkty tego sektora są bardzo dobrą wizytówką polskiego przemysłu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoslankaAnnaZielinskaGlebocka">Pan minister nic nie powiedział na temat Narodowego Planu Rozwoju. Czy może pan poinformować Komisję, jakie będzie stanowisko Ministerstwa Gospodarki wobec propozycji, które już zostały przygotowane, i czy należy się spodziewać jakichś zmian. Myślę, że Narodowy Plan Rozwoju można potraktować jako okazję do utworzenia systemu koherentnej współpracy między różnymi resortami, co było podnoszone w dyskusji. Ponadto można uprościć procedury zarządzania środkami funduszy unijnych.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PoslankaAnnaZielinskaGlebocka">Niepokoi mnie to, że pomimo powołania Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, nadal Ministerstwo Gospodarki będzie zajmowało się funduszami strukturalnymi.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PoslankaAnnaZielinskaGlebocka">Drugie pytanie dotyczy problematyki usług, którą pan minister też pominął w swoim wystąpieniu. Proszę powiedzieć, czy resort zajmie jakieś stanowisko wobec dyrektywy usługowej Unii Europejskiej?</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#PoslankaAnnaZielinskaGlebocka">Politykę sektorową wypierała polityka horyzontalna, ale ostatnio w Europie wystąpiła tendencja powrotu do polityki sektorowej. Może dlatego, że gdy uprawiane są polityki sektorowe, to łatwiej jest zadbać lobbystom danego sektora jego interes. Pytam: czy idziemy w tym kierunku, czy w kierunku bardziej nowoczesnym – polityki horyzontalnej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselArturZawisza">Została wyczerpana lista osób, które wyraziły chęć zadania pytań. Czy pan minister odpowie na pytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Prawdę mówiąc, nie spodziewałem się aż tak licznych pytań, a do tego większość z nich dotyczy zagadnień systemowych, jak np. pytanie pani posłanki w sprawie Narodowego Planu Rozwoju. Gdybym miał odpowiedzieć na nie w trzech słowach, to byłaby to kpina. Mogę tylko powiedzieć, że korekta Narodowego Planu Rozwoju jest niezbędna.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Proszę pana przewodniczącego o radę, jaki mam zastosować „klucz” do pytań, które zapisałem na czterech stronach. Może wybiorę po jednym pytaniu z grupy pytań, które zadał każdy z posłów</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselArturZawisza">Wszyscy mamy kłopot, bo zadawaliśmy pytania świadomie, a za chwilę może się okazać, iż zabraknie czasu na wysłuchanie rzetelnych odpowiedzi. Niech pan minister wybierze pytania – swoje ulubione, ale w dobrym, merytorycznym znaczeniu słowa „ulubione”. Podam panu jeszcze jedną wskazówkę. Proszę o odpowiedzi pisemne na te pytania, na które nie będzie odpowiedzi ustnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Wobec tego pozwolę sobie dokonać wyboru pytań, a gdyby ktoś z państwa nie był nim usatysfakcjonowany, to proszę od razu to zasygnalizować. Wówczas przejdę do wskazanego przez posła pytania.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Moim zdaniem, w sprawie kontraktów długoterminowych nastąpiło przerysowanie akcentów. Przede wszystkim jest nam potrzebny dobry program rozwoju elektroenergetyki. Nie chciałbym atomizować tych kontraktów. Są one częścią szerszego projektu dotyczącego elektroenergetyki.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Byłem pytany o to, jak będzie przebiegać konsolidacja w sektorze elektroenergetycznym. Nie można negować faktów, a konsolidacja jest faktem. W 1998 r., gdy zostało uchwalone prawo energetyczne, funkcjonowały 33 spółki dystrybucyjne, a obecnie jest ich 10. Niezależnie od tego, czy któryś z programów restrukturyzacji elektroenergetyki zakładał lub nie zakładał dokonania konsolidacji, to już do tego doszło. Można dyskutować, czy to się potoczyło w dobrym, czy w złym kierunku.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Kończymy prace nad całym projektem, który konsumuje kontrakty długoterminowe. Nie sądzę, aby udało się wrócić do projektu ustawy – nie tylko ze względów formalnych – którą poprzedni rząd przedłożył Sejmowi. Głównym powodem, podzielanym przeze mnie, jest wielka rozpiętość między wartością rekompensaty – jeśli pamiętam, od 10 do 23 mld zł – za dobrowolną bądź częściowo dobrowolną rezygnację z kontraktu, przy czym wysokość rekompensaty miała być obliczana według dość skomplikowanego mechanizmu rozliczeń. Nie mam nic przeciwko skomplikowanym mechanizmom, jeśli są transparentne.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Wydaje się, że nastawimy się atak Komisji Europejskiej, jeśli taki będzie, a w każdym razie na wszczęcie postępowania w sprawie kontraktów długoterminowych, które będzie trwało przez jakiś czas. Będziemy w tym czasie przedstawiać swoje argumenty mające charakter systemowy.</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Zdaję sobie sprawę z tego, że państwo możecie to uznać za ryzykowną grę z Komisją Europejską, gdyż rozmowy z nią są zwykle bardzo trudne, zwłaszcza gdy dotyczą pomocy publicznej. Mamy poczucie dużego brzemienia odpowiedzialności. Chcę jednak podkreślić, że sytuacja w polskiej elektroenergetyce jest inna niż elektroenergetyki w państwach „piętnastki”. W związku z tym nacisk ze strony tych państw należy „amortyzować” różnymi argumentami. Chcemy mieć komplementarny program, którego niezbywalnym elementem będzie likwidacja kontraktów długoterminowych. Będziemy przekonywać Komisję Europejską, żeby zechciała to przyjąć. Może ten argument nie wstrzyma postępowania, ale mam nadzieję, że w dyskusji zwiąże nas z Komisją w taki sposób, żeby uniknąć odpowiedzialności, zwłaszcza finansowej.</u>
          <u xml:id="u-20.6" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Pan poseł Adam Szejnfeld zadał 9 pytań i wszystkie są ważne. Faktycznie, w swoim wystąpieniu pominąłem turystykę, ale nie było to zamierzone. Na wczorajszym posiedzeniu Rady Ministrów, podczas którego był omawiany projekt budżetu na 2006 r., udało się częściowo ochronić przed propozycjami cięć wydatki zaplanowane w części 40 – Turystyka. W Ministerstwie Gospodarki będziemy traktowali turystykę jako przemysł, który rozwija się bardzo dobrze. Udział turystyki w produkcie krajowym brutto wynosi 4,8 proc. i jest wyższy od udziału rolnictwa w PKB. Zwykle postępuję zgodnie z zasadą, że jeśli coś funkcjonuje dobrze, to nie należy tego psuć. Wobec tego trzeba zbadać, czy nie należałoby wyhamować ingerencji administracji rządowej.</u>
          <u xml:id="u-20.7" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Pan poseł pytał, czy będą likwidowane zagraniczne oddziały Polskiej Organizacji Turystycznej. Rząd skierował do mnie pytanie, czy możemy się tym zająć. Odpowiedziałem, że najpierw przyjrzymy się, jak te oddziały działają i jakie przynoszą korzyści. Jeżeli się okaże, iż są to kosztowne struktury biurokratyczne, w negatywnym znaczeniu tego pojęcia, to będziemy je likwidować. Natomiast jeśli obronią się merytorycznie, to będę orędownikiem ich pozostawienia, a przynajmniej wybranych oddziałów. Proszę jednak nie brać tego za deklarację, bo jeszcze nie przeprowadziliśmy stosownych analiz.</u>
          <u xml:id="u-20.8" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Chcę odpowiedzieć na pytanie o mój stosunek do prywatyzacji spółek Skarbu Państwa, bo jest to pytanie o charakterze systemowym. Otóż opowiadam się za prywatyzacją tam, gdzie jest ona potrzebna.</u>
          <u xml:id="u-20.9" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Przejdę zatem do pytań dotyczących PGNiG. Nie była to potrzebna prywatyzacja. Jest to firma, która ma ewidentnie płynność finansową w nadmiarze. Ponad 3 lata z rzędu wskaźnik szybkiej płynności kształtował się na poziomie 2,2 proc., podczas gdy ten wskaźnik płynności dla europejskich firm gazowniczych, transparentnych, notowanych na giełdzie, wynosi 1 proc. Program inwestycyjny PGNiG opiewa – jeśli się nie mylę – na 8 mld zł. Jest dostępny w granicach rozpoznawalnych instrumentów otwartego rynku pieniężno-kredytowego – dowolnych instrumentów, ponieważ standing firmy jest znakomity. Ta firma jest prywatyzowana, podnosi kapitał i wpuszcza inwestora bez pogłębionej próby zdobycia środków na sfinansowanie programu inwestycyjnego, którego nawet nie rozpoczęła realizować.</u>
          <u xml:id="u-20.10" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Powtarzam, w tym przypadku prywatyzacja nie była konieczna. Jest jeszcze pytanie, czy wybrany został dobry okres dla prywatyzacji tej firmy, Moim zdaniem, dokonano złego wyboru. Zatem przedwczesna była decyzja o prywatyzacji i moment, w którym jej dokonano.</u>
          <u xml:id="u-20.11" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Jeśli chodzi o sektory, które są poza sferą bezpieczeństwa państwa (infrastruktura kolejkowa, sfera przesyłu w energetyce, itp.)to nie będziemy odbiegać od normalnego schematu demonopolizacji, aby osiągnąć wzrost konkurencji, stawiający sektor, pojedynczą firmę i konsumentów w lepszej dla nich sytuacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselAdamSzejnfeld">Czy pan minister mógłby odpowiedzieć na moje pytanie dotyczące wydziałów ekonomiczno-handlowych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Oczywiście, byłoby to złe podejście do ekonomizacji służb zagranicznych, gdyby miała ona sprowadzać się do przejęcia majątku lub struktury. Ekonomizacja tych służb polega na przypisaniu im dodatkowych ról, czy na zmianie ról naszych przedstawicielstw dyplomatycznych po to, aby były one bardziej świadome interesów gospodarczych Polski i aby próbowały o nie zadbać. Toczą się rozmowy na poziomie podsekretarzy stanu w Ministerstwie Gospodarki i w Ministerstwie Spraw Zagranicznych zarówno w sprawie usytuowania wydziałów ekonomiczno-handlowych, jak i przydzielenia kompetencji obu tym resortom. Dopóki ustawa o działach administracji rządowej stanowi, iż ministrowi gospodarki jest przypisana współpraca gospodarcza z zagranicą, to musi być on wyposażony w instrumentarium umożliwiające realizację tego zadania. Z kolei Ministerstwo Spraw Zagranicznych nie może być pozbawione instrumentarium ekonomicznego w sprawach ważnych dla naszego kraju.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Służba zagraniczna wymaga wzmocnienia i pan minister Stefan Meller zapowiedział, że będzie o to zdecydowanie zabiegał, a ja mu w tym pomogę, abyśmy pewnego razu nie „strzelili sobie w stopę” gdy w grę będą wchodzić sprawy dotyczące Unii Europejskiej. Od 1 maja 2004 r. Polska jest na jednolitym rynku unijnym. Moim zdaniem, musimy w którymś momencie podjąć decyzję, czy będzie to nasz rynek wewnętrzny, czy będzie on traktowany jako klasyczna zagranica, ale dopóki nie ustalimy sobie kompetencji i ich zasięgu w relacjach świat – Unia Europejska, to musimy to robić delikatnie.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Mogę obiecać panu posłowi Tadeuszowi Motowidło, że osobiście dopilnuję, żeby renty dla rodzin górników, którzy zginęli w wypadku w kopalni „Zofiówka”, były takie, jakie się należą. Dopiero teraz się dowiedziałem, że pan poseł pracował w tej kopalni, więc składam na pana ręce, w imieniu własnym i premiera, wyrazy współczucia dla rodzin zmarłych górników. Swego czasu też pracowałem w kopalni, ale nie o takim stopniu zagrożenia, jaki występuje w kopalniach Jastrzębskiej Spółki Węglowej. Niemniej jednak wiem, jak wypadki w kopalniach odbijają się na psychice i postawie pracowników. To nie znaczy, że źle jest oceniany poziom bezpieczeństwa w górnictwie. Miałem okazję zobaczyć, przebywając z premierem w kopalni „Zofiówka”, jak wzorowo zorganizowane są służby ratunkowe.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Mogę uspokoić pana posła Jacka Piechotę. Nie będzie sojuszu Najwyższej Izby Kontroli z Ministrem gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Zdaję sobie sprawę, że przy usuwaniu barier i rozwiązywaniu innego rodzaju problemów będziemy musieli współpracować z innymi resortami. Dobrym przykładem może być sprawa biopaliw, w którą musi zaangażować się kilka resortów. Mogę zdradzić tajemnicę, że wczoraj minister finansów, nagabnięta podczas posiedzenia Rady Ministrów o podatek ekologiczny od samochodów, zaraz po tym posiedzeniu zwołała naradę czterech ministrów w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Pozostając przy temacie biopaliw, o które pytał pan poseł Marek Sawicki, podam dzisiaj tylko jedną informację. Otóż otrzymałem dwa dodatkowe etaty dla pracowników, którzy będą zajmowali się kwestią biopaliw. Jest to wyjątkowe wsparcie, jak na możliwości tego rządu.</u>
          <u xml:id="u-22.6" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Pan poseł Bolesław Borysiuk upomniał się o ofensywę dyplomatyczną na nowych rynkach, na których przed wojną – o czym przypomniał – działało przedsiębiorstwo DAL. Dodam, że po wojnie kontynuacją tego przedsiębiorstwa był DALIMPEX. Ten model już nie wróci, a przywoływanie takich dawnych struktur nie zawsze zdaje egzamin. Ministerstwo Gospodarki będzie zajmowało się promocją eksportu, ale nie będziemy ukierunkowywali jej jedynie na wybrane rynki. Będziemy szli za głosem przedsiębiorców. Jeśli przedsiębiorcy powiedzą, że są w stanie sprzedać np. wyroby tekstylne na rynku chińskim, komputery w Stanach Zjednoczonych, to najpierw sprawdzimy, ile jest w tym prawdy. Natomiast w korzystnej sytuacji znajdzie się przedsiębiorca, który w wiarygodny sposób wystartuje do programu promocji eksportu i udowodni, że w danym kraju jest nisza rynkowa, a on ma odpowiedni towar. Nie będzie odgórnie tworzonych programów eksportu.</u>
          <u xml:id="u-22.7" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Pan poseł wspomniał o wyhamowanie eksportu żywności na rynek ukraiński. Moim zdaniem, jest to pewnego rodzaju koniunkturalne wahnięcie, a nie systemowe. Natomiast inną sprawą jest wyhamowanie eksportu artykułów żywnościowych do Rosji. Przypomnę, że w ubiegłym roku uzyskaliśmy takie wielkości eksportu asortymentów rolnych i spożywczych, jakie były w 1998 r. Odbudowywaliśmy rynek rosyjski przez prawie 7 lat i w ciągu jednej doby eksport tych towarów spadł do zera. Musimy chronić się przed takimi sytuacjami nie tylko na rynku rosyjskim. Ja wiem, że Rosja nie jest członkiem WTO i w związku z tym nie mamy procedur, które moglibyśmy wykorzystać. W takiej sytuacji dźwignią będzie Unia Europejska.</u>
          <u xml:id="u-22.8" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Minęła już ta godzina, w której powinienem opuścić posiedzenie Komisji, bo czekają mnie inne obowiązki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselArturZawisza">Myślę, że cel zasadniczy posiedzenia, czyli wzajemne wysłuchanie się, został osiągnięty. Nie sposób było spodziewać się, że na tak liczne, często szczegółowe pytania zostanie dana pełna odpowiedź. Dalsza współpraca przed nami, ale prosimy o pisemną wersję odpowiedzi na wszystkie zadane pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Proszę nas zwolnić na co najmniej półtora miesiąca z udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące Narodowego Planu Rozwoju i polityk sektorowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoslankaAnnaZielinskaGlebocka">Pytałam o Narodowy Plan Rozwoju, gdyż miał on być zatwierdzony do końca grudnia 2005 r. Wydawało mi się, że ma on priorytet w pracach Ministerstwa Gospodarki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselArturZawisza">Wyczerpaliśmy porządek dzienny – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>