text_structure.xml
13.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Otwieram posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. W porządku dziennym mamy tylko jeden punkt, a mianowicie rozpatrzenie uchwały Senatu o stanowisku w sprawie ustawy o zmianie ustawy o regulacji rynku mleka i przetworów mlecznych. Senat zgłosił tylko jedną poprawkę. Tempo prac mamy szalone, ale byłoby rzeczą niedopuszczalną, gdyby nasza Komisja zaniechała prac nad tą ustawą i żeby rolnicy nie dostali dopłaty do mleka od 1 lipca. Mam prośbę do przedstawiciela rządu. Czy w ogóle jest przedstawiciel rządu na posiedzeniu?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiJerzyPilarczyk">Jestem obecny, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Przepraszam, ale nie zauważyłem pana ministra, którego traktuję jak by był naszym posłem. Bardzo za to pana ministra przepraszam. Proszę pana ministra o wyjaśnienia w tej sprawie. A państwa posłów proszę o wysłuchanie wypowiedzi pana ministra, abyśmy potem nie popełnili jakiegoś błędu, chociaż mamy tylko jedną sprawę do rozstrzygnięcia.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzstanuJerzyPilarczyk">Pragnę poinformować, iż rząd akceptuje poprawkę Senatu zmierzająca do tego, żeby dopłaty do mleka dotyczyły wyłącznie klasy ekstra. Taka była idea wprowadzenia tego zapisu do ustawy, aby oprócz poprawy sytuacji ekonomicznej gospodarstwa, stymulować poprawę jakości mleka. Przypomnę, że rząd podjął również inne działania. Poza szerokim zakresem interwencji na rynku mleka w proszku, zastosowano dopłaty do eksportu, wprowadzono bezpośredni wykup przez Agencję Rynku Rolnego 12 tys. ton tego mleka w proszku. Podjęto także inne formy interwencji przewidziane ustawą. Od 1 września br. wchodzi w życie program przygotowany przez Agencję Rynku Rolnego dotyczący częściowego zwrotu kosztów przekazywania szkołom mleka w ramach akcji "Szklanka mleka dla każdego ucznia szkoły podstawowej i gimnazjum". Obliczamy, że dzięki tej akcji dzieci i młodzież szkolna otrzymają w skali roku około 65 mln litrów mleka. Koszt całej akcji wyniesie ponad 100 mln zł. Oprócz tego przedsięwzięcia w dalszym ciągu funkcjonuje linia kredytowa na zrestrukturyzowanie przetwórstwa, jak również gospodarstw rolnych. Koszty obsługi kredytów zaciągniętych przez te gospodarstwa w latach poprzednich wynoszą rocznie około 200 mln zł. Ponieważ rozszerzenie dopłat na klasę I mleka musiałoby skutkować konsekwencjami w postaci ograniczenia pod koniec roku interwencji na rynku mleka, wnoszę o zaakceptowanie przez Komisję poprawki Senatu.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Czy są pytania do pana ministra bądź jakieś niejasności? Chwilowo nie ma. Przypomnę państwu, że mamy tylko dwie możliwości: albo przyjąć poprawkę Senatu w całości, albo też ją odrzucić. Najpierw przegłosujemy wniosek o przyjęcie poprawki Senatu. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki Senatu? Stwierdzam, że Komisja 13 głosami za, przy 13 przeciw i braku wstrzymujących się, odrzuciła poprawkę Senatu. Poproszę przedstawiciela Biura Legislacyjnego o wyjaśnienie, czy taka jest wykładnia regulaminowa wyników głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Ponieważ głosowany był wniosek o przyjęcie poprawki Senatu i nie uzyskał on większości członków Komisji, oznacza to jego odrzucenie. Tylko w sprawach proceduralnych w sytuacjach uzyskania w głosowaniu równej ilości głosów decyduje głos przewodniczącego Komisji, o ile on głosował.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Komisja nie przyjęła poprawki Senatu. Powinniśmy jeszcze wybrać sprawozdawcę Komisji. Proponuję, aby został nim pan poseł Czesław Cieślak. Proszę, aby poseł sprawozdawca zgodnie z wolą Komisji przedstawił wyniki głosowania na posiedzeniu Sejmu. Czy ktoś wnosi uwagi do propozycji, by sprawozdawcą został pan poseł Czesław Cieślak? Nie widzę. Czy są jeszcze inne głosy?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselRomualdAjchler">Mam prośbę do pana posła Czesława Cieślaka. Prosiłbym, aby w sprawozdaniu pan poseł poinformował Wysoką Izbę o skutkach finansowych, jakie wnosi poprawka Senatu. Chodzi o kwotę ponad 140 mln zł. Wysoka Izba musi sobie z tego zdawać sprawę. Na ten cel nie ma środków w budżecie. Przyjęcie poprawki będzie obligatoryjne w stosunku do Agencji Rynku Rolnego czy też do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. I wtedy jednak pozostanie mniej środków na inne interwencje, które są zaplanowane w decyzjach rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Panie pośle, już przegłosowaliśmy poprawkę Senatu i ten temat zamykamy. Czy przedstawiciel Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej może wyrazić opinię w omawianej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzedstawicielkaUrzeduKomitetuIntegracjiEuropejskiejAnnaLewczukBianco">Jak to przedstawialiśmy w swojej pisemnej opinii Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej do sprawozdania Komisji, sama dopłata przewidziana w ustawie o zmianie ustawy o regulacji rynku mleka i przetworów mlecznych, nie jest objęta zakresem prawa europejskiego. Natomiast system dopłaty do mleka klasy ekstra ustanowiony w ustawie miał być elementem motywacji dla produkcji takiego mleka wysokiej jakości. Jest to całkowicie zgodne i spójne ze stanowiskiem Polski w negocjacjach z Unią Europejską, jak również z koniecznością zwiększenia produkcji tego właśnie mleka. Mleko to spełnia normy unijne i będzie mogło po akcesji Polski do Unii, być wprowadzone na rynki unijne. Natomiast wprowadzenie dopłat do mleka klasy I, które nie spełnia jakościowych norm unijnych i którego produkcja w stanowisku negocjacyjnym jest objęta okresem przejściowym, jest niespójne z intencją ustawodawcy i systemem motywacji, który miał być ustanowiony przez dopłaty.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">System motywacyjny już działa, bo klasa ekstra jest droższa, a klasa I mleka tańsza, więc automatycznie każdy dobry producent chce przejść do klasy ekstra. Dlatego pani argumentacja nie bardzo trafi mi do przekonania. W każdym razie dziękuję pani za informacje. Chciałbym jeszcze powiedzieć państwu o jednej ważnej rzeczy dla członków Komisji. Na 25 czerwca mieliśmy zaplanowane posiedzenie Komisji wspólnie z Komisją Skarbu Państwa. Wielu posłów naszej Komisji nie chce, aby w tym dniu posiedzenie się odbyło. Niestety, nie ma innej możliwości. Zwracałem się do prezydium Komisji Skarbu Państwa o przełożenie naszego wspólnego posiedzenia na inny termin. Okazuje się to jednak niemożliwe, gdyż Komisja Skarbu Państwa zaplanowała sobie wyjazdowe posiedzenie na 26 i 27 czerwca. Jeśli zaniechamy odbycia wspólnego posiedzenia w zaplanowanym wcześniej terminie 25 czerwca, to byśmy ponieśli wszelkie konsekwencje tego, żeby Polski Cukier nie został wprowadzony. Naprawdę nie ma możliwości przełożenia posiedzenia. Zdaję sobie sprawę, że niektórzy członkowie naszej Komisji mogą nie wziąć udziału w posiedzeniu, ale z tego powodu nie możemy go nie odbyć. To nie zależy ode mnie i bardzo proszę, aby to zrozumieć. Dlatego zapraszam wszystkich na posiedzenie Komisji w dniu 25 czerwca.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselEdwardBorawski">Chciałbym powiedzieć kilka zdań na temat uściślenia kwoty, która będzie wynikała z tytułu dopłat do mleka klasy I. W Polsce w drugiej połowie roku skup mleka sięga około 3,5 miliarda litrów, z czego 20% stanowi mleko klasy I. Jest to około 700 mln litrów mleka. Jak się to pomnoży przez 7 groszy, to wychodzi 49 mln zł. To jest zatem ta kwota, choć może być nawet jeszcze mniejsza. Natomiast mleka klasy ekstra mamy w Polsce około 60%, do tego trzeba dodać 20% klasy I. W sumie jest to aż 80% całej produkcji mleka w Polsce.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselRomualdAjchler">Jeśli pan przewodniczący pozwoli, to chciałbym powiedzieć, że nie znam posła pracującego w naszej Komisji, który nie chciałby, by polskim rolnikom powodziło się jak najlepiej i aby jak największe środki finansowe były kierowane na rolnictwo. Podczas debaty nad ustawą budżetową w obecności pana przewodniczącego zrobiliśmy wszystko, żeby jak największe środki zabezpieczyć na rolnictwo. Musimy jednak zdawać sobie sprawę z realiów budżetowych i z tego, jakie środki są w budżecie przeznaczone na rolnictwo. Przypomnę tylko jeden aspekt. Jesienią 2001 roku nie miało być w ogóle żadnej interwencji na rynku wieprzowym, nie była ona przewidywana. Zaistniała jednak taka sytuacja, że w bieżącym roku, aby uspokoić i uporządkować rynek mięsny, konieczna jest interwencja na poziomie 180 tys. ton. Ktoś może zapytać, jaka była interwencja w roku 2001, ale mówiąc o tym chciałem jedynie pokazać wysiłek rządu, który musi wygospodarować środki na te interwencje. Bo do interwencji na rynku mięsnym dochodzi interwencja na rynku zbożowym, a także przyspieszenie o jeden kwartał interwencji na rynku mlecznym, o którym dzisiaj mówimy. W tej sytuacji wprowadzenie tylnymi drzwiami dopłaty do mleka klasy I spowoduje, że na innych rynkach interwencja państwa może być ograniczona. Nie zgadzam się z tym, co przed chwilą powiedział przedmówca. Szkoda, że posiedzenie opuścił już pan minister Jerzy Pilarczyk, bo jeszcze przed posiedzeniem dyskutowaliśmy z nim ile to będzie kosztować i jaka jest sytuacja. Podam tylko te ustalenia, które pan minister Jerzy Pilarczyk przedstawił w Senacie. Padła tam kwota 160 mln zł; taki będzie koszt dopłaty do mleka I klasy. I z tego musimy sobie zdawać sprawę. Możemy się spierać o to, czy to mleko I klasy stanowi 20 czy 40% całości skupowanego mleka. Dopłata 7 groszy miała zmobilizować rolników do produkcji i sprzedaży lepszego jakościowo mleka, mleka klasy ekstra, a nie klasy I.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Proponuję jednak zakończyć tę dyskusję, bo najważniejszy był wynik głosowania. Jeszcze tylko dwie wypowiedzi i kończymy posiedzenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoslankaDanutaHojarska">Kieruję swoje słowa do pana wiceprzewodniczącego Komisji pana posła Romualda Ajchlera. Mleko w klasie ekstra kosztowało u mnie w styczniu 79 gr. Dzisiaj kosztuje 21 groszy i 32 grosze. Co pan na to powie? Nie mamy skąd wziąć środków na dopłaty? Proszę zdjąć środki z wydatków na Unię Europejską i będą środki na dopłaty do mleka. Nie daliśmy rolnikom dopłaty od stycznia. Wtedy to byłyby dla nich pieniądze, bo teraz są już żadne pieniądze.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselAntoniMezydlo">Kiedy niedawno zastanawialiśmy się, skąd rząd weźmie środki finansowe na dopłaty do mleka, to pan poseł Romuald Ajchler najbardziej uzasadniał to tym, że mamy oszczędności wynikające z renegocjacji umowy z funduszem Ajax. Mówił pan również o ogromnych oszczędnościach wynikających ze zmniejszenia odsetek płaconych w związku z coraz bardziej obniżonymi stopami procentowymi banków. Myślę, że jakoś znajdzie się te pieniądze na dopłaty do mleka. Nie rozumiem tylko, dlaczego pan poseł tak bardzo się upiera. Tak naprawdę to wszystko będzie zależało od tego, jak jutro będą głosować posłowie PSL. Bo, niestety, wszystkie kluby będą głosować za dopłatami również do mleka klasy I ze względu nas to, że rolnicy zostali skrzywdzeni. Bo ustawowo mieli zagwarantowane te dopłaty od 1 stycznia, o czym mówiła pani posłanka. Uważam, że trzeba zaapelować do posłów PSL z naszej Komisji, aby byli konsekwentni i przekonali swoje koleżanki i kolegów posłów do głosowania za tą dopłatą.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Naprawdę, nie prowadźmy już dalej tej dyskusji.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselRomualdAjchler">Mam tylko jedną obawę opartą o moje doświadczenia z poprzednich kadencji. Sejm uchwala wiele ustaw, na których realizację potem brakuje środków. Obawiam się, że teraz może także dojść do takiej sytuacji. I tylko tego się obawiam.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Dziękuję wszystkim za udział w posiedzeniu. Liczę tylko na to, że rolnicy dostaną dopłaty do mleka I klasy, ale to już poza dyskusją. Posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi uważam za zamknięte.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>