text_structure.xml 7.46 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselJozefZych">Otwieram posiedzenie Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej. Dzisiejszy porządek obrad przewiduje dyskusję nad komisyjną inicjatywą ustawodawczą w sprawie nowelizacji ustawy z dnia 26 marca 1982 r. o Trybunale Stanu. Po posiedzeniu połączonych Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej oraz Sprawiedliwości i Praw Człowieka powiadomiłem marszałka Sejmu Marka Borowskiego o podjętym przez obie Komisje stanowisku. Ustalony został dalszy tryb postępowania regulaminowego. Po przyjęciu przez naszą Komisję projektu ustawy o zmianie ustawy o Trybunale Stanu, przekażemy ten projekt do marszałka Sejmu. Odbędzie się pierwsze czytanie, a następnie sprawa zostanie skierowana do obydwu Komisji. Wówczas nastąpi połączenie prac nad dwoma projektami. Komisje przedstawią jeden wspólny projekt, który będzie rozpatrywany przez Sejm i przekazany do Senatu. Jest jeszcze jeden problem, który należy rozstrzygnąć. Art. 2 ust. 4 ustawy o Trybunale Stanu stanowi: "Członkowie Rady Ministrów ponoszą odpowiedzialność przed Trybunałem Stanu za naruszenie Konstytucji lub ustaw, a także za przestępstwa popełnione w związku z zajmowanym stanowiskiem." Jest to reguła generalna. Art. 2 ust. 5 stwierdza, że "Osoby, o których mowa w ust. 4, mogą być pociągnięte do odpowiedzialności karnej przed Trybunałem Stanu za przestępstwa popełnione w związku z zajmowanym stanowiskiem, jeżeli w uchwale Sejmu o pociągnięciu do odpowiedzialności konstytucyjnej tych osób łączne pociągnięcie do odpowiedzialności konstytucyjnej i karnej uznano za celowe. W takim przypadku Trybunał Stanu przejmuje do łącznego rozpoznania sprawę, która toczy się już przed sądem." Chodzi o sytuację, kiedy prokuratura prowadzi daną sprawę, która trafiła następnie do sądu, a Sejm podejmuje odpowiednią uchwałę. W tej kwestii zostało podjęte orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego. Musimy się zastanowić jak dokonać zmiany w ustawie o prokuraturze, aby nie było żadnych luk. Obecnie zaistniała sytuacja związana z premierem Leszkiem Millerem, który nie zawiadomił o przestępstwie popełnionym przez Lwa Rywina. Prokuratura sprawę tę podjęła. Luka polega na tym, iż nie zostało nigdzie stwierdzone, w jaki sposób miałoby nastąpić przekazanie sprawy przez prokuraturę do Sejmu RP, a następnie ewentualnie do Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej. W wyniku pracy Komisji powstałoby sprawozdanie z wnioskiem o umorzenie postępowania lub o skierowanie do Trybunału Stanu. W innym przypadku prokuratura prowadziłaby swoje postępowanie, a Komisja prowadziłaby sprawę w zakresie odpowiedzialności konstytucyjnej. Można by było zaproponować Sejmowi podjęcie uchwały o połączeniu tych dwóch postępowań i dopiero wtedy sprawa byłaby kierowana do Trybunału Stanu. Ten problem musi zostać wyjaśniony. Komisja Odpowiedzialności Konstytucyjnej wywiązuje się z wcześniej danej obietnicy przyspieszenia prac nad projektem ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselAndrzejOtreba">Na poprzednim posiedzeniu pojawiła się kwestia wykładni ustaw przez Trybunał Stanu. Biuro Legislacyjne miało wątpliwości czy jest to zgodne z procedurami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Chcę podtrzymać wszystkie uwagi podniesione na poprzednim posiedzeniu. Rozumiem, że tekst projektu ustawy nie uległ zmianie i Komisja przyjmie dzisiaj ten projekt, a praca nad nim będzie odbywała się na posiedzeniu połączonych Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselJozefZych">Trzeba zwrócić uwagę na to, że z prezydenckiego projektu ustawy, zrobiliśmy projekt obejmujący o wiele więcej spraw. Chodzi o to, aby ustawa o Trybunale Stanu była jak najbardziej czytelna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselAndrzejOtreba">Proponuję, abyśmy przyjęli ten projekt komisyjny, a wszelkie wątpliwości, jakie się pojawią, rozpatrzymy podczas prac nad całą ustawą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselJerzyMuller">Czy ten projekt uwzględnia kwestię przedawnienia postępowań?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselJozefZych">Tak, uwzględnia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselJerzyMuller">Czy uwzględnia również poprawki zgłoszone podczas debaty sejmowej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselJozefZych">Tamte poprawki będą rozpatrywane na posiedzeniu połączonych Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselJerzyMuller">Rozumiem, że drugie czytanie podczas debaty sejmowej jest sprawą aktualną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselJozefZych">Oczywiście, że tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Otrzymałem uzasadnienie do tego projektu. Chcę zwrócić uwagę, że brakuje w nim pewnych elementów, które powinny się znaleźć zgodnie z art. 34 ust. 2 Regulaminu Sejmu RP. Proszę więc o jego uzupełnienie. Chodzi w szczególności o ewentualne koszty poniesione przez budżet państwa, zgodność z prawem Unii Europejskiej oraz porównanie istniejącego obecnie stanu prawnego z przedkładanymi propozycjami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselJozefZych">Oczywiście zostanie to zrobione. Komisja wraca znów do sprawy generała Wojciecha Jaruzelskiego. Poseł Bogdan Lewandowski zgłaszał pewne zastrzeżenia w tej kwestii. Otóż zostały sporządzone ekspertyzy mówiące, iż musi się zebrać Zgromadzenie Narodowe, aby rozpatrzyć nasz wniosek o umorzenie postępowania. Wkrótce taki wniosek przedłożymy. Podkreślam jeszcze raz, że ustawa o Trybunale Stanu jest bardzo ważną ustawą. Nie powinno być żadnych problemów, a takie teraz się pojawiają, np. kto ma przygotować regulamin Trybunału Stanu. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy o Trybunale Stanu ze wszystkimi uzupełnieniami jakie zaprezentowałem? Stwierdzam, że Komisja 12 głosami, przy braku przeciwnych i braku wstrzymujących się wniosek przyjęła. Przystępujemy do wyboru posła sprawozdawcy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselAndrzejOtreba">Proponuję, aby poseł Józef Zych został posłem sprawozdawcą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselJozefZych">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła wniosek, aby posłem sprawozdawcą został poseł Józef Zych. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła wniosek, aby posłem sprawozdawcą został poseł Józef Zych. Zamykam posiedzenie Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>