text_structure.xml
73.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
558
559
560
561
562
563
564
565
566
567
568
569
570
571
572
573
574
575
576
577
578
579
580
581
582
583
584
585
586
587
588
589
590
591
592
593
594
595
596
597
598
599
600
601
602
603
604
605
606
607
608
609
610
611
612
613
614
615
616
617
618
619
620
621
622
623
624
625
626
627
628
629
630
631
632
633
634
635
636
637
638
639
640
641
642
643
644
645
646
647
648
649
650
651
652
653
654
655
656
657
658
659
660
661
662
663
664
665
666
667
668
669
670
671
672
673
674
675
676
677
678
679
680
681
682
683
684
685
686
687
688
689
690
691
692
693
694
695
696
697
698
699
700
701
702
703
704
705
706
707
708
709
710
711
712
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Dzień dobry. Witam państwa bardzo serdecznie. Otwieram posiedzenie podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o wyrobach medycznych (druk nr 1764). Posiedzenie jest prowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumienie się na odległość. Przystępujemy do stwierdzenia kworum. Bardzo proszę państwa posłów o wciśnięcie przycisku, szczególnie tych, którzy biorą udział za pomocą środków komunikacji elektronicznej.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Dziękuję bardzo, mamy kworum. W takim razie przystępujemy do procedowania. Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie rządowego projektu ustawy o wyrobach medycznych z druku nr 1764. Jest to kontynuacja.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Bardzo serdecznie witam państwa posłów obecnych na sali jak również uczestniczących zdalnie. Witam bardzo serdecznie przedstawicieli rządu, pana ministra Macieja Miłkowskiego. Witam zaproszonych gości. Witam… pana Grzegorza Cessaka, nie ma, tak? Jest zastępca. Witam bardzo serdecznie przedstawicieli departamentu polityki lekowej – panią dyrektor Kilkowską. Witam również wiceprezesa do spraw wyrobów medycznych Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, pana Sebastiana Migdalskiego. Witam serdecznie. Jest z nami też dyrektor Departamentu Prawnego Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych, pani Katarzyna Postek-Kaczmarczyk. Nie ma, tak? Ale są przedstawiciele. Witamy pozostałych szanownych gości. Witam również osoby, które łączą się z nami za pomocą środków komunikacji elektronicznej.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Przechodzimy do realizacji porządku dziennego. Szanowni państwo, na poprzednim posiedzeniu podkomisja rozpatrzyła art. 1, art. 12, art. 21, 22, 23, 24; art. 27–57, art. 60, art. 62, art. 70, art. od 72–86, art. 88–103, art. 105–138 oraz art. od 140–147. Podkomisja odłożyła rozpatrywania art. 18 ust. 1, art. 26, art. 58 ust. 1, art. 59, art. 61 ust. 1, art. 71, art. 87, art. 104 i art. 139. W związku z tym musimy wrócić do rozpatrzenia tych artykułów. Przypominam, że projekt ma na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej. W związku z tym do zgłoszenia poprawki potrzebnych jest 3 posłów. Biuro Legislacyjne przygotowało projekt ustawy z przyjętymi wcześniej poprawkami, tzw. urobek. Stanowiska i zgłoszone poprawki zostały wysłane do państwa posłów i zamieszczone są na Ipadach poselskich w folderze ESDI.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Kontynuujemy rozpatrywanie projektu ustawy z druku 1764 i będziemy po kolei procedować te artykuły, które nie zostały rozpatrzone na poprzednim posiedzeniu podkomisji. Czyli art. 18 ust. 1 – czy do tego artykułu są uwagi? Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#LegislatorzBiuraLegislacyjnegoAleksandraWolnaBek">Pani przewodnicząca, czy wracamy teraz do tych, które nie zostały rozpatrzone?</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Tak, tak, art. 18 ust. 1.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#LegislatorAleksandraWolnaBek">Szanowni państwo, mamy pytanie. Mamy powroty i w większości poprawki przygotowane, jak rozumiem, przez posłów. Natomiast w tym pakiecie 9 poprawek jedna była już dyskutowana. Było to wstępnie rozpatrzone, o tym będziemy mówić przy art. 32. Nie wiem, może najpierw proponowałybyśmy zająć się tymi 9 poprawkami. Potem mamy jeszcze takie zestawienie, które wysyłałyśmy do Komisji. Jeszcze mamy też kilka kwestii, o które dodatkowo będziemy chciały zapytać,</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Dobrze. Rozumiem, że do art. 18 jest poprawka, tak? Pani poseł Barbara Dziuk, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełBarbaraDziuk">W art. 18 ust. 1 nadać nowe brzmienie. Tutaj macie je państwo przed sobą. Czy legislatorzy mają uwagi od strony prawnej co do tego zapisu?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#LegislatorAleksandraWolnaBek">W tej poprawce jest kwestia nadania brzmienia ustępowi pierwszemu i dodania ustępu 1a. Na ten moment nie mamy uwag. Są to merytoryczne kwestie.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Dobrze. Strona rządowa?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMaciejMiłkowski">Nie mamy uwag. Popieramy tę poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa ma zastrzeżenia do tej poprawki? Ponieważ rozumiem, że możemy też bez głosowania, tak, Biuro Legislacyjne? Czy musimy głosować nad wszystkimi? … Dobrze. W takim razie przystępujemy do głosowania. Kto z państwa posłów jest za przyjęciem poprawki nr 1 do art. 18 ust. 1? Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Proszę o wyniki.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Głosowało 8 posłów, za było 7, 0 przeciw, 1 poseł się wstrzymał. Poprawka została zatem przyjęta. Czyli art. 18 uznajemy w całości za rozpatrzony.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Przechodzimy do rozpatrywania art. 26. Czy są tutaj jakieś uwagi? Ponieważ on pozostał bez rozpatrzenia. Artykuł 26.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#LegislatorAleksandraWolnaBek">Widzimy, że do art. 26 nie ma żadnej poprawki. Tutaj była nasza dyskusja i dlatego to było odłożone.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Ale teraz mają państwo uwagi czy nie?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#LegislatorAleksandraWolnaBek">Nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Nie ma uwag. Czy strona rządowa ma uwagi do art. 26?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMaciejMiłkowski">Też nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Dziękuję bardzo. Artykuł 26 został rozpatrzony.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Przystępujemy do rozpatrywania art. 58.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#LegislatorAleksandraWolnaBek">Jeśli można, to pani poseł ma jeszcze poprawkę do art. 32.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">To bardzo proszę o poprawki do art. 32 i art. 40.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosełBarbaraDziuk">W art. 32 ust. 1 dodać ust. 1a w brzmieniu: „Obowiązek, o którym mowa w ust. 1 nie dotyczy badania klinicznego prowadzonego wyłącznie w zakresie przewidzianego zastosowania wyrobu, który nosi już oznakowanie CE, gdy badanie to obejmie wyłącznie zabiegi wykonane w normalnych warunkach używania wyrobu”. W art. 40 dotychczasową treść oznaczyć jako ust. 1 i dodać ust. 2 w brzmieniu: „Obowiązek, o którym mowa w ust. 1 nie dotyczy badania działania prowadzonego wyłącznie w zakresie przewidzianego zastosowania wyrobu, który nosi już oznakowanie CE, gdy badanie to obejmuje wyłącznie zabiegi wykonane w normalnych warunkach używania wyrobu”. Czy do tych zapisów Biuro Legislacyjne ma jakieś uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Biuro Legislacyjne, czy są uwagi do projektu tej poprawki? To jest poprawka 2, prawda?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PosełBarbaraDziuk">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#LegislatorAleksandraWolnaBek">Na ten moment nie mamy. Jest to nowość, tak że ewentualnie zostawimy sobie na przemyślenia jeszcze termin na Komisję. Na razie uwag nie mamy.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Dziękuję. Strona rządowa?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMaciejMiłkowski">Popieramy tę poprawkę. To było dyskutowane, taki był głos środowiska, żeby jeszcze zmienić ten zakres. Ta poprawka zadośćuczyniła temu wnioskowi. Jesteśmy więc za tą poprawką.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Dziękuję bardzo. Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa posłów jest za przyjęciem poprawki nr 2? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Zamykamy głosowanie. Proszę o wyniki.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Głosowało 9 posłów – 8 za, 0 przeciw, 1 się wstrzymał. Poprawka nr 2 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">W takim razie przystępujemy do rozpatrywania kolejnego artykułu, który pozostał bez rozpatrzenia. To jest art. 58 ust. 1. Bardzo proszę, pani poseł. Jest poprawka, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PosełBarbaraDziuk">Tak. W art. 58 ust. 1 w pkt 6 kropkę zastąpić średnikiem i dodać pkt 7 w brzmieniu: „przekazywania próbek w celu promocji wyrobów”. Ustępowi 3 nadać brzmienie: „nadzór nad reklamą, o której mowa w ust. 1 pkt 2–7, jest sprawowany przez prezesa urzędu”.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Biuro Legislacyjne, czy są uwagi do projektu tej poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#LegislatorAleksandraWolnaBek">Poprawka ma charakter merytoryczny. Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Strona rządowa?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMaciejMiłkowski">Nie mamy uwag, popieramy.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Dziękuję bardzo, przystępujemy do głosowania. Kto z państwa posłów jest za przyjęciem poprawki nr 3 do art. 58? Kto jest za? Kto przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Dziękuję bardzo, zamykamy głosowane. Proszę o wyniki.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Głosowało 8 posłów – za 7, przeciw 0, 1 się wstrzymał. Poprawka nr 3 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Przystępujemy do rozpatrywania art. 59. Jest poprawka do artykułu. Bardzo proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PosełBarbaraDziuk">Artykułowi 59 nadać brzmienie: „Za reklamę wyrobu nie uważa się po pierwsze katalogów handlowych lub list cenowych zawierających wyłącznie nazwę handlową i cenę wyrobu lub specyfikację techniczną. Dwa – informacji umieszczonych na opakowaniach oraz załączonych do opakowań wyrobu wymaganych przepisami ustawy i rozporządzenia 2017/745 lub rozporządzenia 2017/746”. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Dziękuję bardzo. Biuro Legislacyjne, czy są uwagi do projektu poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#LegislatorAleksandraWolnaBek">Nie mamy uwag, dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Strona rządowa?</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMaciejMiłkowski">Popieramy tę poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Dziękuję, przystępujemy do głosowania. Kto z państwa posłów jest za przyjęciem poprawki nr 4 do art. 59? Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Dziękuję. Proszę o wyniki.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Głosowało 8 posłów – za 7, przeciw 0, wstrzymał się 1. Poprawka nr 4 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-37.3" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Przystępujemy do rozpatrywania art. 61. Tutaj też jest poprawka, tak? Bardzo proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PosełBarbaraDziuk">W art. 61 ust. 1 nadać brzmienie: „Do obowiązków podmiotu gospodarczego prowadzącego reklamę wyrobów kierowaną do publicznej wiadomości należy przechowywanie wzorów reklam oraz informacji o miejscach jej rozpowszechniania przez okres 2 lat od zakończenia roku kalendarzowego, w którym ta reklama była rozpowszechniana”.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Dziękuję bardzo. Biuro Legislacyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#LegislatorAleksandraWolnaBek">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Strona rządowa?</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMaciejMiłkowski">Popieramy poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Dziękuję bardzo, przystępujemy do głosowania. Kto z państwa posłów jest za przyjęciem poprawki nr 5 do art. 61? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Dziękuję bardzo. Proszę o wyniki.</u>
<u xml:id="u-43.2" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Głosowało 8 posłów – 6 za, przeciw 0, wstrzymało się 2 posłów. Poprawka nr 5 do art. 61 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-43.3" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Przystępujemy do rozpatrywania art. 71. Czy tutaj mamy uwagi? Poprawek nie widzę.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#LegislatorAleksandraWolnaBek">Szanowni państwo, mamy poprawkę. Poprawka do art. 71 była w zestawieniu poprawek na poprzednim posiedzeniu podkomisji. W tym dużym materiale to była poprawka nr 47. Nasze pytanie było takie: czy ta poprawka powinna mieć brzmienie, tak jak jest przygotowane, czy należy dokonać korekty? To pytanie do strony rządowej, jak art. 71 powinien brzmieć. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Strona rządowa?</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMaciejMiłkowski">Powinniśmy to przyjąć tak, jak to proponowało biuro. Zgodnie z propozycją Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Mamy poprawkę? Gdzie jest ta poprawka?</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#GłównyspecjalistawDepartamenciePrawnymMZMichelRyba">Ta poprawka była zgłaszana i omawiana w poprzednim zestawieniu. Dotyczyła art. 71, to była poprawka nr 49, o ile dobrze pamiętam. Tam chodziło tylko o składnię zdania. My zaproponowaliśmy składnię: „w zakresie nieuregulowanym w niniejszym rozdziale do kontroli, o których mowa w niniejszym rozdziale stosuje się”, a biuro pytało, czy na pewno trzeba dwa razy powtórzyć frazę „w niniejszym rozdziale”. W związku z tym art. 71 powinien brzmieć: „W zakresie nieuregulowanym w niniejszym rozdziale do kontroli stosuje się przepisy rozdziału 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców”.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#GłównyspecjalistawDepartamenciePrawnymMZMichelRyba">Tak to było w zestawieniu poprawek, tylko ta poprawka nie została ostatecznie przyjęta w związku z tą kwestią redakcyjną.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Tak, tak, rozumiem. Czyli państwo posłowie otrzymali tę poprawkę jeszcze przed poprzednim posiedzeniem, w wykazie…</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#LegislatorAleksandraWolnaBek">Poprawka nr 47 będzie wymagała korekty i tyle. To po posiedzeniu z panią przewodniczącą wskażemy, jak należy ją skorygować i w tym zestawieniu, które pani podpisywała, będzie już prawidłowo. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Czyli rozumiem, że państwo to skorygują, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#LegislatorAleksandraWolnaBek">Tak, za pani zgodą.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Dziękuję. Strona rządowa zgadza się, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMaciejMiłkowski">Tak, popieramy tę korektę.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Dobrze. Czyli w takim razie art. 71 uznajemy za rozpatrzony.</u>
<u xml:id="u-55.1" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Przechodzimy do rozpatrywania art. 87. Chociaż zaraz… Wcześniej mamy do rozpatrzenia art. 84. Do art. 84 jest zgłoszony przez państwo posłów projekt poprawki nr 6. Bardzo proszę panią poseł Dziuk o przedstawienie poprawki do art. 84.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PosełBarbaraDziuk">Artykułowi 84 nadać brzmienie: „Kto wbrew obowiązkowi określonemu w art. 18 ust. 1 lub w przepisach wydanych na podstawie art. 18 ust 1a nie zachowuje lub nie przechowuje kodów UDI dostarczonych mu wyrobów, systemów lub zestawów zabiegowych, podlega karze pieniężnej w wysokości do 50 000 zł”.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Dziękuję bardzo. Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#LegislatorAleksandraWolnaBek">Nie mamy uwag. W sumie powinno się nad tym głosować z pierwszą poprawką, bo wydaje się, ze to jest jej konsekwencja, ponieważ dodano to „art. 18 ust. 1a”. Jednak w tych warunkach nie mamy uwag i proponujemy głosować.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Dziękuję. Strona rządowa?</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMaciejMiłkowski">Popieramy poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Dziękuję, przystępujemy do głosowania. Kto z państwa posłów jest za przyjęciem poprawki nr 6 do art. 84? Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-61.1" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Szanowni państwo, w międzyczasie osoby uczestniczące zdalnie zgłaszają się do głosu i są uwagi przedstawiciela izby POLMED do art. 55. Ponieważ ten artykuł został rozpatrzony na poprzednim posiedzeniu, to proponuję, że oddam panu głos po zakończeniu procedowania tych poprawek, których procedowanie rozpoczęliśmy w tej chwili. Jeżeli jest uzasadniona potrzeba powrotu do art. 55, to w każdej chwili możemy wrócić. W związku z tym oddam głos panu Arkadiuszowi Grądkowskiemu po zakończeniu procedowania tych poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#PrezesOgólnopolskiejIzbyGospodarczejWyrobówMedycznychPOLMEDArkadiuszGrądkowski">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Dziękuję. Proszę o podanie wyników głosowania.</u>
<u xml:id="u-63.1" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Głosowało 9 posłów – za 7, przeciw 1, wstrzymał się 1. Poprawka nr 6 do art. 84 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-63.2" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Przystępujemy do rozpatrywania art. 87. Tutaj też jest poprawka? Bardzo proszę, pani poseł Dziuk.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#PosełBarbaraDziuk">Artykułowi 87 nadać brzmienie: „Jednostka notyfikowana, która nie spełnia wymogów i nie wypełnia swoich obowiązków określonych w załączniku VII do rozporządzenia 2017/745 lub załączniku VII do rozporządzenia 2017/746 w związku z art. 44 ust. 4 rozporządzenia 2017/745 lub art. 40 ust. 4 rozporządzenia 2017/746, i która nie wywiązała się z realizacji zaleceń pokontrolnych na podstawie zatwierdzonego przez prezesa Urzędu planu działań naprawczych, podlega łącznej karze pieniężnej w wysokości do 100 000 zł”.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Dziękuję bardzo. Biuro Legislacyjne, czy są uwagi do projektu poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#LegislatorAleksandraWolnaBek">Do poprawki 7 nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Dziękuję. Strona rządowa?</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMaciejMiłkowski">Popieramy poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Dziękuję, przystępujemy do głosowania. Kto z państwa posłów jest za przyjęciem poprawki nr 7 do art. 87? Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-69.1" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Dziękuję bardzo. Proszę o podanie wyników głosowania.</u>
<u xml:id="u-69.2" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Głosowało 9 posłów – za 6, przeciw 0, 3 wstrzymało się od głosu. Poprawka nr 7 do art. 87 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-69.3" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Przystępujemy do rozpatrywania art. 104. Tutaj też jest poprawka. Bardzo proszę, pani poseł Dziuk.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#PosełBarbaraDziuk">W art. 104 obecny ust. 1 oznaczyć jako ust. 2 i dodać przed nim ust. 1 w brzmieniu: „Wysokości kary pieniężnej, o której mowa w art. 74, art. 75 ust. 1 pkt 1, 3, 5–7; art. 77 ust. 1 pkt 4–6 oraz ust. 2 pkt 1 i 3, art. 78, art. 79 ust. 1 pkt 2, art. 81, art. 82 ust. 1 i 2, art. 86, art. 88 ust. 1, art. 92–94, art. 96–98 lub art. 103, nie może przekroczyć, po pierwsze, 10% maksymalnego wymiaru kary za dany czyn, jeżeli naruszenie będące podstawą nałożenia kary nie mogło powodować zagrożenia życia lub zdrowia użytkowników lub pacjentów. Dwa – 50% maksymalnego wymiaru kary za dany czyn, jeżeli kara pieniężna ma zostać nałożona na tej samej podstawie wskazanej w ust. 1 w związku z ponownym niewypełnieniem obowiązku, a naruszenie będące podstawą nałożenia kary nie mogło powodować zagrożenia życia lub zdrowia użytkowników lub pacjentów”.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Dziękuję bardzo. Biuro Legislacyjne, czy są uwagi do poprawki nr 8?</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#LegislatorAleksandraWolnaBek">Tak, szanowni państwo. Chcemy odszyfrować czym ma być to odesłanie, bo rozumiem, że w projekcie mamy obecnie 4 ustępy. Roboczo rozumiem, że to, co jest tu proponowane, to ma być taki ustęp zerowy? Przed jedynką? Jeżeli to ma być nowy – roboczo mówiąc – zerowy, to mam teraz pytanie. W treści pkt 2 mamy wskazane „50% maksymalnego wymiaru kary za dany czyn, jeżeli kara pieniężna ma zostać nałożona na tej samej podstawie wskazanej w ust. 1”. A my jesteśmy w ust. 1.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#LegislatorzBiuraLegislacyjnegoUrszulaSęk">Ale w ogóle można to wyrzucić.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#Głoszsali">W punkcie 1.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#LegislatorAleksandraWolnaBek">A, „wskazany w pkt 1”, tak? To prosimy o korektę tej poprawki. Czyli w pkt 2…</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#LegislatorUrszulaSęk">Ale nie wiem, czy to trzeba w ogóle…</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Jak to powinno być według państwa?</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#LegislatorAleksandraWolnaBek">Mamy wątpliwość. Jak będzie, przepraszam, z tym „na tej samej podstawie wskazanej w pkt 1”, skoro w pkt 1 mamy 10%? Czy to chodzi o te odesłania, które są we wprowadzeniu, w główce?</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#LegislatorUrszulaSęk">Tak, w główce, ale to…</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#LegislatorAleksandraWolnaBek">To może po prostu skreślić tę frazę „w ust. 1”, bo to będzie chyba oczywiste.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#LegislatorUrszulaSęk">Przepraszam, jeśli jest napisane, że ma zostać nałożona „na tej samej zasadzie w związku z ponownym”, to jeśli raz na podstawie art. 74 został skazany, to wiadomo, że się czyta, że te 50% to musi być znowu naruszenie art. 74. Mnie się wydaje, że w ogóle te wyrazy „wskazane w ust. 1” czy „w pkt 1” są zbędne.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Strona rządowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMaciejMiłkowski">Pani mecenas zawsze ma rację.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Ale na czym konkretnie polega ta racja? Wykreślamy…</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMaciejMiłkowski">Wykreślamy „wskazane w ust. 1”. De facto chodziło o pkt 1, ale w ogóle jest to niepotrzebne.</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Czyli przy tym drugim…</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#PosełBarbaraDziuk">Tak, tutaj: „wskazane…”.</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">To jeśli pani poseł wnioskodawca…</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#PosełBarbaraDziuk">Wyrażam zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Wykreślamy w pkt 2, tak? Przy tych „50% maksymalnego wymiaru kary”, w drugiej linijce wykreślamy słowa „wskazanej w ust. 1”, tak? Dobrze. Czyli Biuro Legislacyjne akceptuje to, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#LegislatorAleksandraWolnaBek">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Rząd też?</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMaciejMiłkowski">Też.</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Dobrze. W takim razie przystępujemy do głosowania. Kto z państwa posłów jest za przyjęciem poprawki nr 8 z naniesioną autopoprawką? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-94.1" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Głosowało 9 posłów – za 6, przeciw 0, wstrzymało się 3 posłów. Poprawka nr 8 do art. 104 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-94.2" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Przystępujemy w takim razie do rozpatrywania art. 139. Tutaj też jest zgłoszona poprawka. Pani poseł Dziuk, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#PosełBarbaraDziuk">W art. 139 dodać ust. 7 w brzmieniu: „W przypadku, w którym system, o którym mowa w art. 33 ust. 2 lit. a rozporządzenia 2017/745 lub w art. 30 ust. 1 lit. a rozporządzenia 2017/746 zostanie uruchomiony przed datą, o której mowa w art. 123 ust. 3 lit. d rozporządzenia 2017/745 oraz w art. 113 ust. 3 lit. f rozporządzenia 2017/746, rejestracja wyrobu w tym systemie wyłącza stosowanie art. 58 ustawy uchylanej w art. 146 ust. 1. Podmiot gospodarczy jest obowiązany do aktualizowania danych w systemie, o którym mowa w zdaniu pierwszym, w terminie 7 dni od dnia wystąpienia ich zmiany”.</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Dziękuję bardzo. Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#LegislatorAleksandraWolnaBek">Szanowni państwo, mamy wątpliwość co do tego „wyłączenia stosowania”. Jednak tak na gorąco, bez wyjaśnienia, o co dokładnie w tym chodzi, trudno nam coś zaproponować. Czy chodzi o to, że w momencie zarejestrowania wyrobu nie stosuje się do tego wyrobu art. 58 ustawy uchylanej w art. 146 ust. 1? I wtedy stosuje się tylko…</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#LegislatorzBiuraLegislacyjnegoKatarzynaAbramowicz">Art. 146 w całości.</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#LegislatorAleksandraWolnaBek">Tak, 146, bo już nie ma ustępów. I wtedy stosuje się rozporządzenia?</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Strona rządowa. Mogą państwo to przedstawić?</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMaciejMiłkowski">Dyrektor Szulc to przedstawi.</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#DyrektorDepartamentuInformacjioWyrobachMedycznychUrzęduRejestracjiProduktówLeczniczychWyrobówMedycznychiProduktówBiobójczychJanSzulc">Dzień dobry. Jan Szulc, Urząd Rejestracji.</u>
<u xml:id="u-102.1" who="#DyrektorDepartamentuInformacjioWyrobachMedycznychUrzęduRejestracjiProduktówLeczniczychWyrobówMedycznychiProduktówBiobójczychJanSzulc">Szanowni państwo, Wysoka Komisjo, w tej poprawce chodzi o to, że zgodnie z rozporządzeniami system Eudamed, w którym rejestruje się wyroby medyczne i producentów, ma wejść w jednym terminie – czyli jest mowa o tym, że od pewnego momentu ten system osiągnie pełną operacyjność. Pomimo przepisów z tego rozporządzenia, Komisja Europejska zdecydowała się na uruchamianie tych modułów w różnych terminach. Pierwszy moduł został uruchomiony w ogóle jeszcze przed wejściem w życie rozporządzenia, więc wyroby medyczne można rejestrować już teraz. Bez tego przepisu mielibyśmy sytuację, w której ktoś rejestrowałby się w Eudamedzie i jednocześnie musiałby składać zgłoszenie do nas, do urzędu. Odbywałoby się to w naszej ocenie ze szkodą dla polskich podmiotów, polskich przedsiębiorców, ponieważ mieliby podwójną rejestrację i musieliby wykonywać podwójne obowiązki.</u>
</div>
<div xml:id="div-103">
<u xml:id="u-103.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Dziękuję bardzo. Czy Biuro Legislacyjne usatysfakcjonowała ta odpowiedź?</u>
</div>
<div xml:id="div-104">
<u xml:id="u-104.0" who="#LegislatorAleksandraWolnaBek">Szanowni państwo, gdyby strona rządowa mogła tak na gorąco wysłuchać. Mamy propozycję, żeby to „wyłączenie” inaczej napisać. Początek, tak jak państwo przygotowali – „w przypadku, w którym system” itd., te rozporządzenia, a potem: „do rejestracji wyrobu w tym systemie nie stosuje się art. 58 ustawy uchylanej w art. 146”. Zdanie drugie: „podmiot gospodarczy jest obowiązany do aktualizowania danych” – może „w tym systemie”? – „w terminie 7 dni od dnia wystąpienia ich zmiany”. Tak, aby już nie pisać „o którym mowa w zdaniu pierwszym”, bo chyba usuwaliśmy w trakcie też takie odesłania. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-105">
<u xml:id="u-105.0" who="#DyrektordepartamentuURPLWMiPBJanSzulc">Dobrze, to jest dla nas akceptowalne.</u>
</div>
<div xml:id="div-106">
<u xml:id="u-106.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Jeszcze raz, bo nie usłyszałam.</u>
</div>
<div xml:id="div-107">
<u xml:id="u-107.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMaciejMiłkowski">Nie zmienia to treści, w związku z tym jest to uwaga legislacyjna i myślę, że jak biuro tak uważa, to tak można przyjąć.</u>
</div>
<div xml:id="div-108">
<u xml:id="u-108.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Szanowni państwo, to jeszcze raz, żebyśmy wszyscy mieli jasność. Jak powinna brzmieć ta poprawka? Są też państwo posłowie na łączach, to żeby mieli świadomość.</u>
</div>
<div xml:id="div-109">
<u xml:id="u-109.0" who="#LegislatorAleksandraWolnaBek">Dobrze. Szanowni państwo, ust. 7: „W przypadku, w którym system, o którym mowa w art. 33 ust. 2 lit. a rozporządzenia 2017/745 lub w art. 30 ust. 1 lit. a rozporządzenia 2017/746 zostanie uruchomiony przed datą, o której mowa w art. 123 ust. 3 lit. d rozporządzenia 2017/745 oraz w art. 113 ust. 3 lit. f rozporządzenia 2017/746, do rejestracji wyrobu w tym systemie nie stosuje się art. 58 ustawy uchylanej w art. 146. Podmiot gospodarczy jest obowiązany do aktualizowania danych w tym systemie w terminie 7 dni od dnia wystąpienia ich zmiany”.</u>
</div>
<div xml:id="div-110">
<u xml:id="u-110.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Dziękuję bardzo. W takim brzmieniu ta poprawka jest akceptowalna dla strony rządowej, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-111">
<u xml:id="u-111.0" who="#DyrektordepartamentuURPLWMiPBJanSzulc">Mam tutaj wątpliwość, ponieważ w naszej obecnej w ustawie z 2010 r. nie mówi się o rejestracji wyrobu. Tam jest mowa o zgłoszeniu do prezesa urzędu. Jeżeli napiszemy „rejestracja wyrobu”, to nie wiem, czy to będzie jasne. Dlatego też tutaj był wskazany konkretny artykuł, a nie sama ustawa.</u>
</div>
<div xml:id="div-112">
<u xml:id="u-112.0" who="#LegislatorAleksandraWolnaBek">Panie dyrektorze, ale my nic nie zmieniamy, bo „rejestracja” jest już w propozycji poprawki. Jest tutaj zapisane pierwotnie „rejestracja wyrobu w tym systemie wyłącza stosowanie art. 58 ustawy uchylanej”. My tylko proponujemy, żeby było: „do rejestracji wyrobu” – czyli tutaj nic nie zmieniamy – „w tym systemie nie stosuje się art. 58”.</u>
</div>
<div xml:id="div-113">
<u xml:id="u-113.0" who="#DyrektordepartamentuURPLWMiPBJanSzulc">A, OK, dobra. Nie dosłyszałem wcześniej tego o art. 58. Tak jest OK. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-114">
<u xml:id="u-114.0" who="#LegislatorAleksandraWolnaBek">Nie, to tutaj nic nie zmieniamy. Zamiast „wyłącza” będzie „nie stosuje się”, a „rejestracja wyrobu” zostaje tak, jak było pierwotnie. Tylko damy na początku „do” – „do rejestracji wyrobu nie stosuje się”.</u>
</div>
<div xml:id="div-115">
<u xml:id="u-115.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Czyli strona rządowa…</u>
</div>
<div xml:id="div-116">
<u xml:id="u-116.0" who="#LegislatorAleksandraWolnaBek">Chyba że pan dyrektor uważa, że zamiast „rejestracji wyrobu” powinno być co innego. To już kwestia merytoryczna, to już…</u>
</div>
<div xml:id="div-117">
<u xml:id="u-117.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMaciejMiłkowski">Nie, jest dobrze, bo właśnie chodziło o to, że musi być „rejestracja”. Popieramy tę zmianę legislacyjną pani mecenas.</u>
</div>
<div xml:id="div-118">
<u xml:id="u-118.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Czyli ta poprawka została zmodyfikowana, że tak powiem, w czwartej linijce. Po tym wyrażeniu „rozporządzenia 2017/746” dopisujemy litery „do”, czyli „do rejestracji wyrobu w tym systemie nie stosuje się art. 58” itd., itd. Tak brzmi ten projekt poprawki. Dobrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-119">
<u xml:id="u-119.0" who="#PosełBarbaraDziuk">Jeszcze nie ma teraz tego „o którym mowa w zdaniu pierwszym”.</u>
</div>
<div xml:id="div-120">
<u xml:id="u-120.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">OK. Czyli głosujemy teraz nad tą poprawką?</u>
<u xml:id="u-120.1" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Dobrze. To przystępujemy do głosowania. Kto z państwa posłów jest za przyjęciem poprawki nr 9? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-120.2" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Zamykamy głosowane. Proszę o wyniki.</u>
<u xml:id="u-120.3" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Głosowało 8 posłów – za 7, przeciw 0, 1 się wstrzymał. Poprawka została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-120.4" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">W takim razie rozpatrzyliśmy praktycznie wszystkie artykuły tego projektu. Są też zgłoszone poprawki Biura Legislacyjnego. Państwo przedstawią w tej chwili te poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-121">
<u xml:id="u-121.0" who="#LegislatorAleksandraWolnaBek">Tak, tylko jeszcze, jeśli można, pani przewodnicząca… Ponieważ rozumiem, że w sytuacji, kiedy w naszych powrotach zostały przyjęte poprawki pani poseł Dziuk, to te poprawki zgłoszone na pierwszym posiedzeniu podkomisji – poprawki pana posła Wichra, na których była też podpisana pani poseł Dziuk – będą już nieaktualne?</u>
</div>
<div xml:id="div-122">
<u xml:id="u-122.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Tak, ponieważ zostały skonsumowane tymi poprawkami, tak że są już nieaktualne.</u>
<u xml:id="u-122.1" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Czy państwo mają jeszcze uwagi? Biuro Legislacyjne? Bardzo proszę o przedstawienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-123">
<u xml:id="u-123.0" who="#LegislatorKatarzynaAbramowicz">To zaczęłybyśmy od art. 15. Szanowni państwo, w trakcie czytania i opracowywania tekstu sprawozdania zostało odkryte jeszcze jedno miejsce, gdzie zostały wyrazy „przedkłada się”. To jest art. 15 ust. 1. Proponujemy tutaj również zastąpić je wyrazami „składa się”. To możemy zrobić w ramach upoważnienia, jako konsekwencje przyjętych wcześniej poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-124">
<u xml:id="u-124.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Jeszcze raz, w którym artykule?</u>
</div>
<div xml:id="div-125">
<u xml:id="u-125.0" who="#LegislatorKatarzynaAbramowicz">Artykuł 15 ust. 1.</u>
<u xml:id="u-125.1" who="#LegislatorKatarzynaAbramowicz">Mamy dwa pliki, ponieważ jeden plik został przygotowany przez nas, a drugi z pomocą państwa z ministerstwa. Będziemy mówić po kolei.</u>
</div>
<div xml:id="div-126">
<u xml:id="u-126.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">OK. Tak, mamy. Państwo posłowie też otrzymali te uwagi do art. 15 ust. 1 – wyrazy „przedkłada się” zastąpić wyrazami „składa się”. Strona rządowa?</u>
</div>
<div xml:id="div-127">
<u xml:id="u-127.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMaciejMiłkowski">Zgadzamy się z tym.</u>
</div>
<div xml:id="div-128">
<u xml:id="u-128.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Dobrze. Czy nad tymi poprawkami będziemy głosować? Nie, bo to można…</u>
</div>
<div xml:id="div-129">
<u xml:id="u-129.0" who="#LegislatorKatarzynaAbramowicz">To można w ramach upoważnienia, bo to są konsekwencje wcześniej przyjętych poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-130">
<u xml:id="u-130.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Dobrze, rozumiem. Czyli proszę o przedstawienie tych poprawek, które można przyjąć w ramach upoważnienia, dobrze?</u>
</div>
<div xml:id="div-131">
<u xml:id="u-131.0" who="#LegislatorKatarzynaAbramowicz">Będę mówić po kolei przy każdej poprawce, dobrze? Może będzie łatwiej niż wszystkie.</u>
</div>
<div xml:id="div-132">
<u xml:id="u-132.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Dobrze. To proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-133">
<u xml:id="u-133.0" who="#LegislatorKatarzynaAbramowicz">W art. 16 ust. 2, na końcu ust. 2 mamy wyrazy: „zdrowia publicznego i bezpieczeństwa pacjentów”. Tutaj była dyskusja i chyba też zgoda państwa ze strony rządowej, żeby tym miejscu był spójnik „lub”.</u>
</div>
<div xml:id="div-134">
<u xml:id="u-134.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Strona rządowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-135">
<u xml:id="u-135.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMaciejMiłkowski">Potwierdzamy, że była taka zgoda.</u>
</div>
<div xml:id="div-136">
<u xml:id="u-136.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">To w ramach upoważnienia, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-137">
<u xml:id="u-137.0" who="#LegislatorKatarzynaAbramowicz">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-138">
<u xml:id="u-138.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Rozumiem, że te poprawki zostały już przedyskutowane ze stroną rządową?</u>
</div>
<div xml:id="div-139">
<u xml:id="u-139.0" who="#LegislatorKatarzynaAbramowicz">Tak, to są wszystko kwestie, o których rozmawialiśmy.</u>
</div>
<div xml:id="div-140">
<u xml:id="u-140.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">To może te kwestie, które są w ramach upoważnienia… Ponieważ rozumiem, że to nie są merytoryczne zmiany, tylko korekcyjne. Jeżeli więc państwo uzgodnili je ze stroną rządową, to może niekoniecznie musimy to teraz omawiać, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-141">
<u xml:id="u-141.0" who="#LegislatorKatarzynaAbramowicz">Wolałybyśmy jeszcze jednak po prostu powiedzieć i uzyskać upoważnienie, dobrze? Tak bez głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-142">
<u xml:id="u-142.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Dobrze. To proszę przedstawiać te poprawki, które państwo proponują w ramach upoważnienia. Rozumiem, że wszystkie są uzgodnione ze stroną rządową, tak że nie muszę pytać strony rządowej o stanowisko? OK. Umówmy się, że jak strona rządowa będzie miała inne zdanie, to będzie sygnalizować, OK?</u>
</div>
<div xml:id="div-143">
<u xml:id="u-143.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMaciejMiłkowski">My nie zmieniamy zdania.</u>
</div>
<div xml:id="div-144">
<u xml:id="u-144.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Dziękuję bardzo. Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-145">
<u xml:id="u-145.0" who="#LegislatorKatarzynaAbramowicz">Czyli najpierw w art. 16 ust. 2, to też konsekwencja, bo wcześniej zmieniałyśmy…</u>
</div>
<div xml:id="div-146">
<u xml:id="u-146.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">To już było.</u>
</div>
<div xml:id="div-147">
<u xml:id="u-147.0" who="#LegislatorKatarzynaAbramowicz">Czyli to jest już zaakceptowane, tak? Dobrze.</u>
<u xml:id="u-147.1" who="#LegislatorKatarzynaAbramowicz">Z tego zestawienia w art. 21, 23, 24 i 25 – ponieważ one są powiązane, dotyczą tej samej korekty – proponujemy językowo zrezygnować z pewnych fragmentów. Czyli napisałybyśmy, że „wniosek, o którym mowa, zawiera nazwę wnioskodawcy z danymi zawartymi we właściwym rejestrze”. Później jest: „adres wykonywania działalności, numer identyfikacji podatkowej NIP lub numer PESEL” – i tutaj proponujemy wykreślić wyrazy „o ile posiada’, ponieważ na końcu mamy takie wyrazy „jeżeli takie posiada”. Ponieważ mamy różną nazwę podmiotu w każdym z tych ustępów, to proponujemy skreślić wyrazy „ten podmiot”. To też jest uzgodnione i to jest w zasadzie poprawka stylistyczna.</u>
</div>
<div xml:id="div-148">
<u xml:id="u-148.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-149">
<u xml:id="u-149.0" who="#LegislatorKatarzynaAbramowicz">Czyli poprosimy…</u>
</div>
<div xml:id="div-150">
<u xml:id="u-150.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Stanowisko rządu. Proszę jednak o stanowisko rządu, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-151">
<u xml:id="u-151.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMaciejMiłkowski">Zgadzamy się.</u>
</div>
<div xml:id="div-152">
<u xml:id="u-152.0" who="#LegislatorKatarzynaAbramowicz">OK.</u>
</div>
<div xml:id="div-153">
<u xml:id="u-153.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Czyli państwo wprowadzą to na podstawie upoważnienia, tak? Kolejna poprawka.</u>
</div>
<div xml:id="div-154">
<u xml:id="u-154.0" who="#LegislatorAleksandraWolnaBek">Kolejna poprawka jest w art. 48, to jest punkt 7. Przy sporządzaniu tekstu miałyśmy wątpliwość jeśli chodzi o ten przepis, a mianowicie o „osobę poszkodowaną”. Ponieważ później mamy taką frazę, że „następca prawny takiej osoby, ubezpieczyciel takiej osoby lub inna osoba poszkodowana”. Naszą wątpliwość wzbudzało to, czy ubezpieczyciel może działać również za życia osoby poszkodowanej. Jeżeli tak, to wtedy proponujemy zmianę szyku, aby było „ubezpieczyciel lub następca prawny takiej osoby lub inna osoba poszkodowana”, żeby nie powtarzać „takiej osoby”. To jest w pkt 7.</u>
</div>
<div xml:id="div-155">
<u xml:id="u-155.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Dziękuję. Strona rządowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-156">
<u xml:id="u-156.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMaciejMiłkowski">Zgadzamy się.</u>
</div>
<div xml:id="div-157">
<u xml:id="u-157.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Dziękuję. Czyli na podstawie upoważnienia państwo to wprowadzą.</u>
</div>
<div xml:id="div-158">
<u xml:id="u-158.0" who="#LegislatorAleksandraWolnaBek">Jeśli jeszcze mogę, to mielibyśmy prośbę do strony rządowej o zerknięcie, czy we wprowadzeniu do ust. 2 art. 48 jest prawidłowo zapisane, że „poważne incydenty mają obowiązek zgłosić producentowi wyrobu lub jego upoważnionemu przedstawicielowi bez uzasadnionej zwłoki”. Czy tu nie chodziło, tak jak zazwyczaj piszemy, o zwłokę nieuzasadnioną? Czy to jest tutaj celowo? To tak do przemyślenia. Przepraszam, ale po prostu przy sczytywaniu, przygotowywaniu dla państwa tekstu, tak nas tutaj naszło. Czy tu celowo jest ta „uzasadniona zwłoka”? Nam się to wydało jakoś… To jest raz w całym projekcie. Ale to można na posiedzeniu Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-159">
<u xml:id="u-159.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMaciejMiłkowski">Może jakiegoś mecenasa trzeba by się było spytać.</u>
</div>
<div xml:id="div-160">
<u xml:id="u-160.0" who="#LegislatorKatarzynaAbramowicz">Ponieważ mamy w tym projekcie tylko raz takie użycie. Zazwyczaj piszemy „niezwłocznie”.</u>
</div>
<div xml:id="div-161">
<u xml:id="u-161.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Szanowni państwo, uzgodnią to państwo w tej chwili czy…</u>
</div>
<div xml:id="div-162">
<u xml:id="u-162.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMaciejMiłkowski">Chyba tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-163">
<u xml:id="u-163.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">To bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-164">
<u xml:id="u-164.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMaciejMiłkowski">„Niezwłocznie”.</u>
</div>
<div xml:id="div-165">
<u xml:id="u-165.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Czyli ostatecznie jak to ma być? Czyli rozumiem, że tam ma być sformułowanie „niezwłocznie”, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-166">
<u xml:id="u-166.0" who="#LegislatorKatarzynaAbramowicz">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-167">
<u xml:id="u-167.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Dobra. Rozumiem, że za upoważnieniem państwo wprowadzają tę zmianę. Jakieś kolejne poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-168">
<u xml:id="u-168.0" who="#LegislatorKatarzynaAbramowicz">W art. 70 ust. 4 powinniśmy dodać wyrazy: „lub tej instytucji”, ponieważ w ust. 4 jest mowa nie tylko o podmiocie, ale także o instytucji. Tak że dwukrotnie należałoby zapisać, że „w wezwaniu do zapłaty doręczonym temu podmiotowi lub tej instytucji” i później: „produkowanych i używanych przez ten podmiot lub tę instytucję”. Ponieważ na początku tego ustępu mamy: „jeżeli koszty badań lub weryfikacji, o których mowa w ust. 2 nie zostały pokryte przez podmiot lub instytucję”. Tak też później powinniśmy powtarzać. To też za upoważnieniem.</u>
</div>
<div xml:id="div-169">
<u xml:id="u-169.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMaciejMiłkowski">Też się zgadzamy.</u>
</div>
<div xml:id="div-170">
<u xml:id="u-170.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Dziękuję. To też państwo wprowadzają na podstawie upoważnienia. Jeszcze jakieś poprawki? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-171">
<u xml:id="u-171.0" who="#LegislatorKatarzynaAbramowicz">Tylko to już jest poważniejsza zmiana i to już nie w ramach upoważnienia, bo nie wiem, jaką państwo podjęli decyzję. Chodziło o podatki. Czy faktycznie jest teraz potrzeba zostawiania art. 145c, skoro cała ustawa wejdzie w życie 26 maja. Rozumiem, że ten przepis po to został stworzony, żeby działać w czasie przed 26 maja.</u>
</div>
<div xml:id="div-172">
<u xml:id="u-172.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Strona rządowa, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-173">
<u xml:id="u-173.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMaciejMiłkowski">Zgadzamy się. Według nas to jest zmiana legislacyjna.</u>
</div>
<div xml:id="div-174">
<u xml:id="u-174.0" who="#LegislatorKatarzynaAbramowicz">OK. To też…</u>
</div>
<div xml:id="div-175">
<u xml:id="u-175.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMaciejMiłkowski">Czyli to wszystko?</u>
</div>
<div xml:id="div-176">
<u xml:id="u-176.0" who="#LegislatorKatarzynaAbramowicz">Nie. Mamy jeszcze drugi pakiet. Tutaj zaczniemy od art. 19 ust. 6. W art. 19 ust. 6 mamy w tej chwili „adres producenta”. Natomiast wcześniej, w ust. 2… Wniosek z ust. 2 zawiera…</u>
<u xml:id="u-176.1" who="#LegislatorKatarzynaAbramowicz">Tak, w całej ustawie posługujemy się w różnych miejscach albo „adresem siedziby”, albo „adresem wykonywania działalności” – różnie. Od państwa dostaliśmy propozycję, aby tutaj był „adres siedziby i wykonywania działalności producenta”. Chciałam jeszcze zapytać, co z art. 23 ust. 6, 22 ust. 4 pkt 2 i 7 oraz 21 ust. 4 pkt 2. Tam też mamy „adres producenta” albo „adres podmiotu”. Czy tam będzie jasne w każdym miejscu, który to ma być adres?</u>
</div>
<div xml:id="div-177">
<u xml:id="u-177.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Strona rządowa? Chyba że pozostawimy państwu trochę czasu i państwo przedyskutują. Ponieważ widzę, że jednak te poprawki są nieuzgodnione, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-178">
<u xml:id="u-178.0" who="#LegislatorKatarzynaAbramowicz">Te są w 99% uzgodnione. Mamy takie drobne uwagi do tych 13 punktów.</u>
</div>
<div xml:id="div-179">
<u xml:id="u-179.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">A ta, o której pani mówiła w tej chwili?</u>
</div>
<div xml:id="div-180">
<u xml:id="u-180.0" who="#LegislatorKatarzynaAbramowicz">Tak, ta pierwsza jest nieuzgodniona. Chyba że zostawimy po prostu ten problem w ogóle jeszcze na następny etap.</u>
</div>
<div xml:id="div-181">
<u xml:id="u-181.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Tylko że my musimy już przedstawić sprawozdanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-182">
<u xml:id="u-182.0" who="#LegislatorKatarzynaAbramowicz">To znaczy nie, po prostu w sprawozdaniu będzie „adres producenta”, a jeżeli zajdzie potrzeba zmiany, to później przygotujemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-183">
<u xml:id="u-183.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Panie ministrze, to jeżeli państwo uważają, że potrzebują jeszcze czasu, to – w związku z tym, że mam informację od sekretariatu, że pan przewodniczący wystąpi o przedłużenie terminu o miesiąc – możemy jeszcze poświęcić trochę czasu, żeby to uzgodnić. Będziemy musieli się jeszcze spotkać w takim układzie, tak? Potrzebują jeszcze państwo czasu, czy mogą państwo rozstrzygnąć teraz?</u>
</div>
<div xml:id="div-184">
<u xml:id="u-184.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMaciejMiłkowski">Nie, tutaj byśmy zrezygnowali z tej poprawki. Wtedy byłby zamknięty już art. 19, tak? Bo już był.</u>
</div>
<div xml:id="div-185">
<u xml:id="u-185.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Artykuł 118, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-186">
<u xml:id="u-186.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMaciejMiłkowski">Teraz jest art. 19 ust. 6. To by zostało tak, jak było wcześniej i zostało już zatwierdzone.</u>
</div>
<div xml:id="div-187">
<u xml:id="u-187.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Czyli w art. 19 ta poprawka byłaby wycofana, tak? Rozumiem.</u>
<u xml:id="u-187.1" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-188">
<u xml:id="u-188.0" who="#LegislatorKatarzynaAbramowicz">Kolejna uwaga była do art. 77 ust. 1 pkt 6. To jest kwestia związana ze stosownymi przypadkami. Natomiast tam, z tego, co widziałam, jeszcze państwo chcieliby wyrzucić wyrazy…</u>
</div>
<div xml:id="div-189">
<u xml:id="u-189.0" who="#LegislatorAleksandraWolnaBek">Nie, dołożyć wyrazy. Ponieważ na poprzednim posiedzeniu podkomisji mówiliśmy, że w kilku miejscach jest takie wyrażenie „w stosownych przypadkach”. I propozycje zawarte w pkt 3, 4, 5 i 6 dotyczą właśnie tego pojęcia „w stosownych przypadkach”. Państwo zaproponowali inne redakcje, żeby tego niejasnego pojęcia nie stosować. Jeżeli byłaby zgoda podkomisji, to ewentualnie można by to zrobić razem przez upoważnienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-190">
<u xml:id="u-190.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Strona rządowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-191">
<u xml:id="u-191.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMaciejMiłkowski">Czy można by…</u>
</div>
<div xml:id="div-192">
<u xml:id="u-192.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Szanowni państwo, proponowałabym, żeby państwo jednak usiedli wspólnie nad tymi poprawkami. Tutaj nazywamy je legislacyjnymi, ale tak naprawdę niektóre mają też charakter merytoryczny, więc trzeba naprawdę się zastanowić, jakie ostateczne brzmienie powinny mieć te poprawki. Państwo posłowie też tutaj zgłaszają, że mają kolejne aktywności, w których muszą uczestniczyć. Proponuję więc, żeby jednak państwo to uzgodnili. Z tego, co mówi sekretariat, to możemy jeszcze poświęcić czas na – mówiąc tak wprost – doszlifowanie tej ustawy. Możemy się ostatecznie spotkać na następnym posiedzeniu Sejmu. Tylko bardzo bym państwa prosiła, żeby państwo jednak uzgodnili te poprawki i żebyśmy mogli tylko je przegłosować, jeśli będzie trzeba albo ewentualnie przyjąć je na upoważnienie. Tak, żebyśmy mogli już na następnym posiedzeniu Sejmu przygotować sprawozdanie dla Komisji Zdrowia, bo jednak czas leci, mimo wydłużenia terminu. Panie ministrze, jak pan widzi tę kwestię?</u>
</div>
<div xml:id="div-193">
<u xml:id="u-193.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMaciejMiłkowski">Dobrze, bo to oczywiście są poprawki na upoważnienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-194">
<u xml:id="u-194.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Przepraszam, jeszcze raz, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-195">
<u xml:id="u-195.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMaciejMiłkowski">To są uwagi legislacyjne, które były uzgodnione z biurem. W związku z tym wydawało nam się, że jeżeli państwo mają upoważnienie, to przyjmą to samodzielnie i nie trzeba nad tym głosować. W związku z tym na pewno nie ma poprawki...</u>
</div>
<div xml:id="div-196">
<u xml:id="u-196.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Mam pytanie do Biura Legislacyjnego. Czy wśród tych poprawek, które panie chciałyby omówić, są poprawki, które będą wymagały głosowania?</u>
</div>
<div xml:id="div-197">
<u xml:id="u-197.0" who="#LegislatorKatarzynaAbramowicz">Wydaje się, że na pewno 7. poprawka, czyli skreślenie wyrazów „i wyposażenia takich produktów”, bo to nie jest kwestia, która wynika z legislacji. 127 to jest nadanie nowego brzmienia pkt 4…</u>
</div>
<div xml:id="div-198">
<u xml:id="u-198.0" who="#LegislatorAleksandraWolnaBek">Tak, bo tam było nieusunięte odesłanie do starej ustawy. To jeśli to jest tylko zastąpienie nazwy starej ustawy nową, to można uznać, że to jest legislacyjna.</u>
</div>
<div xml:id="div-199">
<u xml:id="u-199.0" who="#LegislatorKatarzynaAbramowicz">Ale 12. i 13. poprawka nie mieści się już w ramach naszego upoważnienia, bo to jest…</u>
</div>
<div xml:id="div-200">
<u xml:id="u-200.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Dobrze. Proponuję w takim razie, żeby państwo jednak mimo wszystko się spotkali i uzgodnili te poprawki i przedstawili nam… Proszę? …Tak, tutaj słuszna uwaga pana posła, że nawet nie mamy treści tych poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-201">
<u xml:id="u-201.0" who="#LegislatorKatarzynaAbramowicz">Możemy tak zrobić, że przygotujemy jedno zestawienie, które będzie po prostu w jednym głosowaniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-202">
<u xml:id="u-202.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Bardzo proszę. W takim razie jednak mimo wszystko spotkamy się na kolejnym posiedzeniu Sejmu. Bardzo bym państwa prosiła, żeby państwo uzgodnili już ostatecznie te stanowiska, bo chcielibyśmy przygotować ostateczne sprawozdanie dla Komisji Zdrowia na następnym posiedzeniu Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-203">
<u xml:id="u-203.0" who="#LegislatorAleksandraWolnaBek">Szanowni państwo, jeśli jeszcze można. Oczywiście te poprawki, które są legislacyjne, zestawimy – jak to koleżanka powiedziała – na takim jednym dokumencie, żeby było to dla państwa widoczne. Natomiast rozumiem, że te poprawki, które uważamy za merytoryczne, państwo jako posłowie przyjmą na następnym posiedzeniu i będą nad nimi głosować.</u>
</div>
<div xml:id="div-204">
<u xml:id="u-204.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Jeżeli będą uzgodnione, to jak najbardziej.</u>
<u xml:id="u-204.1" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Dobrze, szanowni państwo, w takim razie zostawiamy to na kolejne posiedzenie. Mimo wszystko musi się odbyć kolejne posiedzenie podkomisji. W takim razie w tym momencie chciałabym oddać głos osobom, które zgłaszały zdalnie chęć zabrania głosu. Były tutaj uwagi do art. 55. Tylko bardzo państwa proszę o zwięzłe wypowiedzi, dlatego że państwo posłowie o 13 muszą wyjść, bo mają kolejną, bardzo ważną aktywność, a chcielibyśmy wysłuchać. Bardzo proszę, pan Grądkowski z Izby POLMED.</u>
</div>
<div xml:id="div-205">
<u xml:id="u-205.0" who="#PrezesOIGWMPOLMEDArkadiuszGrądkowski">Dzień dobry. Arek Grądkowski, prezes Izby POLMED.</u>
<u xml:id="u-205.1" who="#PrezesOIGWMPOLMEDArkadiuszGrądkowski">Na początku bardzo chciałem państwu podziękować za tak sprawną pracę – paniom posłankom, panom posłom, Ministerstwu Zdrowia, Urzędowi Rejestracji Leków. Naprawdę jest to budujące, że jest dialog, że możemy rozmawiać o problemach pacjentów, o wpływie wyrobów medycznych na rynek. To jest bardzo, bardzo ważne i naprawdę dziękuję wszystkim państwu.</u>
<u xml:id="u-205.2" who="#PrezesOIGWMPOLMEDArkadiuszGrądkowski">Z naszej strony pozostaje jeszcze art. 55, który mówi o reklamie wyrobów medycznych. Ten artykuł wprowadza bardzo słuszne obostrzenia w reklamie, na przykład to, że teraz wyrobów medycznych nie będą mogli reklamować profesjonaliści, np. lekarze bądź też pielęgniarki. Natomiast ten sam artykuł ust. 2 pkt 3 mówi o tym, że nie będzie można powszechnie reklamować wyrobów medycznych, które są kierowane do profesjonalistów. Czyli nie będzie można robić ogólnodostępnej reklamy wyrobów, które mają być używane przez profesjonalistów. Mówiąc bardzo szybko, wyroby medyczne bardzo mocno różnią się od wszystkich innych produktów – od leków i suplementów. Wyroby medyczne, już z założenia ogólnoświatowego, nie mają żadnych pozwoleń na dopuszczenie do obrotu i mogą być sprzedawane i kupowane przez wszystkich. Nie ma ograniczeń w sprzedaży i w zakupie. Boimy się, że tym zakazem reklamy – jakkolwiek idea jest słuszna – wylejemy dziecko z kąpielą. To znaczy, że zablokujemy reklamę produktów dla pacjentów i wiedzę pacjentów o produktach. Podaję konkretne przykłady: protezy i ortezy, implanty. Widzimy reklamę implantu i mamy prawo wiedzieć, że jest implant i można go tanio kupić. Testy diagnostyczne – mamy prawo wiedzieć, że są nowoczesne testy diagnostyczne. Teraz cała polska innowacja na tym stoi. Polscy naukowcy wykryli geny odpowiedzialne za nowotwory, za endometriozę i za wiele innych chorób. Tym przepisem zablokujemy klientom dostęp do informacji o nowoczesnych produktach, o nowoczesnych wyrobach.</u>
<u xml:id="u-205.3" who="#PrezesOIGWMPOLMEDArkadiuszGrądkowski">Stąd nasza propozycja poprawki. Bardzo prosta. Proponujemy wpisać, że reklama wyrobu kierowana do publicznej świadomości nie może sugerować, że wyroby medyczne przeznaczone do używania przez profesjonalistów albo zawody medyczne, mogą być używane przez laików, tak, żeby to brzmienie przepisu było zgodne z systemem funkcjonowania wyrobów medycznych, z prawem światowym, z rozporządzeniem europejskim i aby zapewniało pacjentom dostęp do wiedzy o wyrobach. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-206">
<u xml:id="u-206.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Dziękuję bardzo. W tej sprawie chciał się też wypowiedzieć również przedstawiciel firmy POLMED, pan Luty. Nie wiem, czy ta poprzednia wypowiedź wyczerpała pana uwagi do art. 55, czy też ma pan jakieś nowe?</u>
</div>
<div xml:id="div-207">
<u xml:id="u-207.0" who="#EkspertprawnywOIGWMPOLMEDOskarLuty">Dodałbym dosłownie dwa słowa, oczywiście szanując państwa czas.</u>
</div>
<div xml:id="div-208">
<u xml:id="u-208.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-209">
<u xml:id="u-209.0" who="#EkspertprawnywOIGWMPOLMEDOskarLuty">Szanowni państwo, tak jak powiedział pan prezes Grądkowski, tutaj możemy troszeczkę zaszkodzić pacjentom, którzy mają prawo wiedzieć, jakie wyroby są dla nich korzystne. Przykład testów był bardzo dobry. Proszę zwrócić uwagę, że to są takie rzeczowe rzeczy. Chcemy pójść do dentysty, potrzebujemy implantu zębowego – nie będziemy się mogli w ogóle dowiedzieć, jaki mamy wybór, jakie są ceny, bo będzie zakaz reklamy. Proszę też zwrócić uwagę na to, że to nie są leki. Szanowni państwo, wyrobów medycznych nie da się przedawkować. Nie da się nałożyć sobie zbyt dużej liczby implantów zębowych albo wszczepialnych pacemakerów, które ratują nas przed incydentami sercowymi. Przy lekach jest analogiczna regulacja, która zakazuje reklamowania leków dostępnych na receptę, aby nie było ryzyka przedawkowania, nadużycia. Przy wyrobach medycznych to jest raczej nie do pomyślenia, żeby nadużyć testu genetycznego albo wspomnianych implantów, ortez czy protez. Nie założymy sobie trzech ortez kolanowych na raz. Bardzo mocno proszę więc panie posłanki i panów posłów o to, żeby rozważyć to, żeby – przy zachowaniu w nim zasadnej myśl, bo oczywiście wszyscy tu mają bardzo dobre intencje – wprowadzić ten przepis tak, jak powiedział pan prezes Grądkowski. Zakazać manipulowania treścią i sugerowania pacjentom, że mogą samodzielnie używać implantów zębowych, bo to jest złe i to trzeba zwalczać. Natomiast nie odcinać ludzi od informacji o dostępności i cenach tych wyrobów. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-210">
<u xml:id="u-210.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Dziękuję bardzo. Pan minister Miłkowski chciał skomentować państwa wypowiedzi. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-211">
<u xml:id="u-211.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMaciejMiłkowski">Po pierwsze, ten artykuł został już zatwierdzony i uzgodniony z państwem w pełnym zakresie, został przez państwa potwierdzony. W związku z tym dziwię się pojawieniu kolejnej rzeczy. Nie widzę, żebyśmy koniecznie musieli reklamować w telewizji ortezy albo implanty do kręgosłupa czy kolana i przekonywać, że to jest dobre, że dany produkt jest lepszy. Nigdy nie robiliśmy tak, żeby była publiczna reklama wyrobów medycznych dotycząca tego, który stymulator serca – tak jak pan powiedział – jest lepszy od którego. Chyba powinno to być jakoś związane z lekarzem, ze specjalistą. To nie jest reklama publiczna, nie tak się prowadzi reklamę. Nie rozumiem tego.</u>
<u xml:id="u-211.1" who="#PodsekretarzstanuwMZMaciejMiłkowski">Może się zastanowimy, ale to nie było przez państwa zgłaszane, to nie było uzgadniane, więc nie rozumiem tego. Wszystkie rzeczy były uzgodnione. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-212">
<u xml:id="u-212.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Dziękuję. Czy przedstawiciel izby MedTech Polska, pan Józef Jakubiec, chciałby jeszcze zabrać głos, ponieważ jest zgłoszenie do art. 55?</u>
<u xml:id="u-212.1" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Nie widzę.</u>
</div>
<div xml:id="div-213">
<u xml:id="u-213.0" who="#DyrektorgeneralnystowarzyszeniaMedTechPolskaJózefJakubiec">Już jestem.</u>
</div>
<div xml:id="div-214">
<u xml:id="u-214.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Tylko bardzo proszę… Momencik, czy pana uwaga dotyczy tego samego tematu?</u>
</div>
<div xml:id="div-215">
<u xml:id="u-215.0" who="#DyrektorgeneralnystowarzyszeniaMedTechPolskaJózefJakubiec">Ten sam temat, tylko z tej dyskusji wynika, że złożona przez nas propozycja, aby wprowadzić definicję reklamy, rozwiązałaby ten problem, ponieważ rozmawiamy o bardzo szczegółowych produktach. W przypadku wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro, nie można mówić w ogóle o produktach. Tu mówimy o informacji. Wyroby medyczne do diagnostyki in vitro dostarczają informacji. Sam wyrób jako leżący na półce czy wzięty do ręki nie ma w ogóle żadnej wartości. Informacja pozyskana w czasie badań laboratoryjnych jest ważna dla pacjenta i ważna dla lekarza. Stąd – jeśli można zaproponować – może ministerstwo w ramach autopoprawki spróbowałoby wprowadzić na drugim etapie definicję reklamy. W ten sposób pozbylibyśmy się… Ponieważ czy przy każdym wyrobie medycznym będziemy dyskutować, jakie on ma znaczenie dla zdrowia, dla życia, dla pacjenta? Wydaje mi się, że byłoby to dobre rozwiązanie. Wiem, że już…</u>
</div>
<div xml:id="div-216">
<u xml:id="u-216.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Rozumiem, ale szanowni państwo, pan minister już wypowiedział się na temat tego, że jeszcze to przemyśli. Wprawdzie artykuł został zakończony, ale proces legislacyjny nie jest zakończony. Pan minister deklaruje wolę przemyślenia jeszcze z zespołem tego tematu. Jeśli ewentualnie takie będzie stanowisko rządu, to możemy tę ewentualną poprawkę rozpatrzyć, jak będziemy jeszcze spotykać się za 2 tygodnie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-217">
<u xml:id="u-217.0" who="#DyrektorgeneralnystowarzyszeniaMedTechPolskaJózefJakubiec">Bardzo serdecznie dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-218">
<u xml:id="u-218.0" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Dziękuję bardzo. Pozostawiamy jeszcze do rozpatrzenia kilka artykułów czy propozycji poprawek, więc spotykamy się na następnym posiedzeniu Sejmu za 2 tygodnie. Mam nadzieje, że wszystkie propozycje będą już pouzgadniane. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-218.1" who="#PrzewodniczącaposełJózefaSzczurekŻelazko">Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>