text_structure.xml
44.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dzień dobry. Witam państwa bardzo serdecznie na posiedzeniu Komisji Zdrowia. Bardzo proszę o zalogowane się do systemu. Witam serdecznie panie i panów posłów, witam pana ministra i pana prezesa ze współpracownikami oraz zaproszonych gości. Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dzisiejsze posiedzenie przewiduje rozpatrzenie uchwały Senatu RP w sprawie ustawy o zmianie ustawy o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych oraz niektórych innych ustaw (druk nr 2343). A w drugim punkcie – rozpatrzenie projektu dezyderatu do ministra zdrowia w sprawie udzielenia odpowiedzi na zalecenia pokontrolne Najwyższej Izby Kontroli dotyczące organizacji i finansowania przeszczepiania narządów. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Szanowni państwo, jak zostałem poinformowany, nie ma przedstawiciela Senatu, który mógłby prezentować te poprawki, a Senat zgłosił w swojej uchwale 22 poprawki. Proponuję zatem, abyśmy zwyczajowo przyjęli następujące rozwiązanie. Przedstawienie stanowiska Biura Legislacyjnego...</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Panie przewodniczący, ale...</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Ale proszę sobie nie włączać mikrofonu, pani poseł...</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">To proszę mi udzielić głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Ja mówię w tej chwili. Proszę mi dać dokończyć. Proponuję zatem rozwiązanie, które jest przyjęte standardowo w takich sytuacjach, czyli opinia Biura Legislacyjnego, opinia rządu, ewentualnie jeden głos za poprawką, jeden głos przeciw i głosowanie. Czy ktoś jest przeciwny wobec tej propozycji?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Uwaga.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Pani poseł Skowrońska, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Tak, panie przewodniczący. Złożyliśmy wykaz posłów, którzy chcą zabrać głos za poprawką, ale nie dopuścił mnie pan do głosu. A pani senator Alicja Chybicka poprosiła, żebym zaprezentowała te poprawki. Nie miałam szansy panu tego przekazać w trybie posiedzenia Komisji. A zatem poprosimy o uwzględnienie osób, które poprosiły o głos i przekazały panu listę do poszczególnych poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Pani poseł, nie ma takiej możliwości. Jest taka procedura, jak powiedziałem. I żeby było jasne, również przedstawiciele różnych innych środowisk do mnie się zwrócili. Ja udzieliłem informacji, że bez przesądzania, czy przedstawiciel strony społecznej, czy parlamentu – jest głos za i głos przeciw poprawce. Tak było do wielu lat i tu nie ma nic innego, nic nowego. Kiedy państwo rządzili, panowały identyczne zasady. Tak samo jak nie ma możliwości, aby poseł zastąpił senatora. Od tego jest izba wyższa i jest izba niższa.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Nic nie stało na przeszkodzie – senatorów jest stu – jeżeli jeden nie mógł, to mógł przyjść inny. Senat mógł upoważnić kogoś innego. Nawet marszałka Senatu mógł upoważnić do tego, aby wyrazić swoje stanowisko, natomiast nie posła. Zatem ta sprawa jest jednoznaczna. Jeżeli pani uważa inaczej i stawia pani wniosek formalny, pierwszy raz zresztą, a pani jest 20 lat w Sejmie, możemy go przegłosować. Taka jest moja propozycja, zgodna ze scenariuszem, który jest ogólnie obowiązujący. Jak rozumiem, ta zasada została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">W takim razie przechodzimy do procedowania poprawek. Pierwsze pytanie jest do Biura Legislacyjnego. Czy jakieś poprawki będą łączone, czy będziemy je razem poddawać pod głosowanie? Bardzo proszę o opinię Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#LegislatorzBiuraLegislacyjnegoUrszulaSęk">Proszę państwa, połączenia są dwa. Poprawka nr 1 z poprawką nr 14 oraz poprawka nr 4 z poprawką nr 7. To jest takie oczywiste połączenie, które musi być, ponieważ przy poprawkach nr 1 i nr 14 jest kwestia terminologii. Jeżeli więc zgodzimy się na zaproponowaną przez Senat, to nie możemy w jednym miejscu użyć pewnego zwrotu, tylko musimy go używać już w całej ustawie. Przy czym poprawki nr 1 i 14, a później jeszcze poprawka nr 6 mają charakter redakcyjny – można się spierać, czy one poprawiają tekst, czy nie. Pozostałe poprawki mają charakter merytoryczny.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#LegislatorzBiuraLegislacyjnegoUrszulaSęk">I jest jedna sytuacja problematyczna, powiedzmy. Senat zgłosił sekwencję poprawek do załącznika. Te poprawki podnoszą wskaźnik. Ten wskaźnik jest dla wszystkich grup podniesiony o 0,25. Senat nie poddał tego pod głosowanie łącznie. Można dwojako spojrzeć na ten problem: tak, że możemy poddać to pod głosowanie łącznie z tego punktu widzenia, że na przykład chcemy wszystkim o 0,25 podnieść, a można też poddać to pod głosowanie rozłącznie, żeby podnieść niektórym grupom. Z tym że jest taki niuans – te grupy są tak uszeregowane, że pomiędzy poszczególnymi grupami nie ma często tej różnicy 0,25. Jeśli państwo zdecydują, że poddają to pod głosowanie oddzielnie, może być tak, że państwo przyjmą dla jakiejś grupy wyższy wskaźnik i ta grupa przeskoczy wskaźnikiem grupę wyżej. Jest to więc do państwa decyzji, czy po prostu ze względów...</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Pani mecenas, ja bym chciał, żebyśmy możliwie ściśle stosowali się do 22 poprawek Senatu. Rozumiem, że to, co pani teraz powiedziała, dotyczy bodajże poprawek nr 10–22. Czy tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#LegislatorUrszulaSęk">Z wyjątkiem...</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Z wyjątkiem poprawki nr 14.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#LegislatorUrszulaSęk">...poprawek nr 11, 14 i 17. Poprawka nr 11 i 17 mają charakter merytoryczny. One dokonują zmian w ramach samej grupy zawodowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Pani mecenas, w związku z tym ja bym chciał, żeby... Rozumiem, że to nie jest nasza, dowolna interpretacja. Jeżeli pani uważa – nie wiem dokładnie, jak to było, bo nie mamy niestety przedstawiciela Senatu – że to powinno być poddane pod głosowanie łącznie, to jest to oczywiście logiczne i spójne. Jeżeli jednak pani uważa – bo tak zostały nam przedstawione poprawki – że to powinno być poddane pod głosowanie łącznie, to oczywiście poddamy to pod głosowanie oddzielnie. Tu proszę o interpretację.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#LegislatorUrszulaSęk">Na posiedzeniu komisji senackiej te poprawki były poddane pod głosowanie osobno, ale może ja dam ten przykład. Jeśli nie przyjęliby państwo poprawki nr 10, czyli nie zmieniliby państwo tego współczynnika dla lekarza albo lekarza dentysty ze specjalizacją, to on miałby współczynnik 1,45. A gdyby państwo przyjęli poprawkę nr 12 Senatu, to farmaceuta i fizjoterapeuta mieliby 1,54, czyli wyżej niż lekarz czy lekarz dentysta ze specjalizacją. To jest tego typu...</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dobrze, pani mecenas. To ja powiem inaczej. Tak, widzę, pani poseł. Bo my mamy tutaj tylko wyrażenie opinii. To nie jest wiążące dla całego Sejmu. W związku z tym moim zdaniem powinniśmy zagłosować w taki sam sposób, w jaki będzie głosował cały Sejm. Jeżeli Sejm będzie głosować nad tymi poprawkami, nad tym podniesieniem wskaźnika, łącznie dla wszystkich, to wtedy my też powinniśmy wydać opinie łączną. A jeżeli my na sali plenarnej będziemy poddawali to pod głosowanie osobno, to i tu powinniśmy poddawać pod głosowanie osobno. To powinno być takie samo jak na sali plenarnej, gdzie my to rozstrzygniemy, a tutaj tylko opiniujemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#LegislatorUrszulaSęk">To jest tego typu sytuacja, że zarówno Sejm nie jest związany sposobem głosowania Senatu, jeżeli nie zachodzą nierozerwalne więzi, tak jak między poprawkami nr 1 i nr 14 oraz poprawkami nr 4 i nr 7, ale też Komisja daje rekomendacje Sejmowi, przedstawiając, co poddawać pod głosowanie łącznie. Jednak marszałek na posiedzeniu plenarnym może inaczej podać te poprawki pod głosowanie...</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dobrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#LegislatorUrszulaSęk">To jest państwa decyzja, czy ten blok poprawek nr 10, 12, 13, 15, 16 oraz poprawek nr 18–22 państwo poddadzą pod głosowanie łącznie, czy oddzielnie. Można tak i tak. Po prostu zwróciłam uwagę na to, jakie to będzie miało praktyczne przełożenie, że lekarz może zostać ze współczynnikiem 1,45, a farmaceuta może mieć 1,54, jeśli państwo jedną przyjmą, a drugiej nie przyjmą.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Jasne. Jest to logiczne. Dobrze.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Pani poseł Skowrońska. Jakiś wniosek formalny z tym związany, rozumiem. Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Poza tą debatą proponuję, żeby rekomendację każdej poprawki oddzielnie poddawać pod głosowanie i żebyśmy zakończyli dyskusję. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dziękuję. Ja myślę, że jednak powinniśmy to przegłosować, ponieważ... Przegłosować sposób opiniowania tej sprawy. Tak rozumiem interpretację Biura Legislacyjnego, która daje taką możliwość...</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Czy mogę?</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Sekundkę. Ja teraz mówię, pani poseł. Z tym zastrzeżeniem, że możemy pozmieniać kolejność w tabeli, jeżeli coś przegłosujemy na tak, a coś inaczej. Tak zrozumiałem interpretację pani mecenas. Czy tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Czy ja mogę?</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Pani mecenas najpierw odpowie, później pani poseł. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#LegislatorUrszulaSęk">Proszę państwa, to jest do państwa uznania, czy poddać to pod głosowanie łącznie, czy nie. Wskazałam, jakie ewentualnie wynikają z tego praktyczne problemy, czy po prostu, jaki będzie stan prawny, jeśli państwo zdecydują, czy łącznie, czy osobno. Jeśli państwo nie chcą zmieniać pewnej gradacji, że te współczynniki są, to należałoby poddać te poprawki pod głosowanie łącznie, bo może dojść do sytuacji, że wbrew państwa woli jedno głosowanie pójdzie inaczej. I po prostu będzie...</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dobrze. Rozumiem, pani mecenas. Chyba musimy odnieść się w głosowaniu do tego, czy łącznie, czy osobno. Pani poseł Skowrońska jeszcze słowo, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Ja prosiłam, żeby rozłącznie poddać to pod głosowanie, ale jeżeli państwo tak uznacie, to ja za to umierać nie będę.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dobrze. Rozumiem, pani poseł. Poddam pod głosowanie w takim razie, w jaki sposób będziemy głosować, tylko jeszcze proszę Biuro Legislacyjne o pomoc. Poprawki nr 10–22 z wyłączeniem poprawki nr 14. Czy tak? Dobrze. Pani mecenas, proszę powiedzieć.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#LegislatorUrszulaSęk">Poprawki nr 10, 12, 13, 15, 16 oraz poprawki nr 18–22.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dobrze. Czyli wyłączamy poprawki nr 11, nr 14 i nr 17, okej. W takim razie poddam pod głosowanie propozycję łącznego poddania pod głosowanie – przeczytam raz jeszcze – poprawek nr 10, 12, 13, 15, 16, 18, 19, 20, 21 i 22.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Kto jest za łącznym poddaniem pod głosowanie tych poprawek? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Głosowało 30 posłów. Za było 17 posłów, przeciw było 12, a wstrzymała się 1 osoba. Poprawki poddamy więc pod głosowanie łącznie. A teraz przechodzimy do procedowania.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Poprawka nr 1, która łączy się z poprawką nr 12. Biuro Legislacyjne, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#LegislatorUrszulaSęk">Poprawka ma charakter redakcyjny. Do państwa uznania, czy ona rzeczywiście poprawia tekst.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dziękuję. Stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaPiotrBromber">Stanowisko negatywne.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dziękuję. Czy jest ktoś, kto chce zabrać głos za lub przeciw poprawce? Nie widzę chętnych. W takim razie przechodzimy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Kto jest za przyjęciem poprawek? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Głosowało 30 posłów. Za było 13 posłów, przeciw 17, nikt się nie wstrzymał. Poprawki nie uzyskały pozytywnej rekomendacji Komisji.</u>
<u xml:id="u-37.3" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Poprawka nr 2. Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#LegislatorUrszulaSęk">Ma charakter merytoryczny. Nie zgłaszamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PodsekretarzstanuwMZPiotrBromber">Negatywne.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Czy jest głos za lub przeciw? Pan poseł Riad Haidar. Czy pan poseł za, czy przeciw?</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PosełBolesławPiecha">Nie ma pytań. Jest za czy przeciw.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Panie pośle, głos za, czy przeciw poprawce?</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PosełRiadHaidar">Jestem za.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dobrze. To proszę zabrać głos. Proszę uzasadnić.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PosełRiadHaidar">A dlaczego za, panie przewodniczący? Dlatego, że ten przepis wyeliminuje zjawisko uznaniowości w momencie, kiedy pracownik podwyższa swoje kwalifikacje. To będzie pewnik dla tych wszystkich, którzy podwyższą swoje kwalifikacje. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Okej. Dziękuję uprzejmie za wyjaśnienie. Czy pan minister chce odnieść się do tego głosu? Nie czy tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PodsekretarzstanuwMZPiotrBromber">Nie, dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dziękuję. W takim razie przechodzimy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-50.1" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Kto jest za przyjęciem poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-50.2" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Głosowało 32 posłów. Za było 15 posłów, przeciw 16, wstrzymała się 1 osoba. Poprawka nie uzyskała pozytywnej rekomendacji Komisji.</u>
<u xml:id="u-50.3" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Poprawka nr 3. Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#LegislatorUrszulaSęk">Merytoryczna.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Stanowisko rządu. A może, czy jest głos za lub przeciw poprawce? Poprawka nr 3. Nie widzę zgłoszeń. Stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PodsekretarzstanuwMZPiotrBromber">Negatywne.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Negatywne. Przechodzimy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-54.1" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Kto jest za przyjęciem poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-54.2" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Głosowało 32 posłów. Za było 15 posłów, przeciw 17, nikt się nie wstrzymał. Poprawka nie uzyskała pozytywnej rekomendacji Komisji.</u>
<u xml:id="u-54.3" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Teraz poprawka nr 4, która łączy się z poprawką nr 7. Stanowisko Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#LegislatorUrszulaSęk">Kwestia merytoryczna.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PodsekretarzstanuwMZPiotrBromber">Negatywne. W naszej ocenie, jak i w ocenie skutków regulacji te zapisy – przypomnę, str. 8 i 9 – w dostateczny sposób gwarantują źródło i sposób dystrybucji tych środków. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dziękuję. Czy jest głos za lub przeciw? Widzę. Pan poseł Hok, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PosełMarekHok">Poprawki nr 4 i 7 stanowią...</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Pan poseł jest za, czy przeciw? Żebyśmy wiedzieli.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#PosełMarekHok">Jestem za poprawką. W związku z tym chciałbym uzasadnić to stanowisko, ponieważ jest to poprawka, która uchyla przepis zobowiązujący podmiot leczniczy do wskazania w umowie o pracę, do której grupy zawodowej, określonej w załączniku do ustawy, jest zaliczone zajmowane przez pracownika stanowisko pracy.</u>
<u xml:id="u-61.1" who="#PosełMarekHok">Chodzi o to, że umowa o pracę pracownika medycznego określa najczęściej ogólne wskazane miejsce pracy, ogólne stanowisko pracy. W związku z tym dojść może do takiej sytuacji, że dany pracownik zostanie przesunięty na inne stanowisko pracy. Ma wykształcenie wyższe, ma specjalizację, a jeśli w zadaniach wynikających na przykład z umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia takie stanowisko w takiej ilości nie będzie potrzebne, to pracodawca teoretycznie będzie mógł zaliczyć tego pracownika do innej grupy zawodowej, jakby pomniejszając możliwość jego wynagrodzenia wynikającą z załącznika o grupach zawodowych. To daje po prostu możliwość podpisania umowy o pracę, gdzie wskazane miejsce pracy wiąże się z wykształceniem, a nie konkretnie ze stanowiskiem zajmowanym w miejscu pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Na szczęście, jak pan poseł powiedział, teoretycznie, bo raczej nie zakładam, żeby coś takiego miało miejsce...</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#PosełMarekHok">Musimy założyć wszystko, niestety. Tak więc boję się, żeby ta teoria się nie zrealizowała.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dobrze. Dziękuję, panie pośle, za szczegółowe wyjaśnienie. Stanowisko rządu było negatywne. Czy tak, panie ministrze?</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#PodsekretarzstanuwMZPiotrBromber">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">W dalszym ciągu. To przechodzimy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-66.1" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Kto jest za przyjęciem poprawek? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Głosowało 33 posłów. Za było 15 posłów, przeciw 18, nikt się nie wstrzymał. Poprawki nie uzyskały pozytywnej rekomendacji Komisji.</u>
<u xml:id="u-66.2" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Poprawka nr 5. Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#LegislatorUrszulaSęk">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#PodsekretarzstanuwMZPiotrBromber">Negatywne.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Czy ktoś z pań i panów posłów lub gości chciałby zabrać głos za lub przeciw poprawce? Nie widzę zgłoszeń. Przechodzimy zatem do głosowania.</u>
<u xml:id="u-70.1" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Kto jest za przyjęciem poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Głosowało 33 posłów. Za było 16 posłów, przeciw 17, nikt się nie wstrzymał. Poprawka nie uzyskała pozytywnej rekomendacji Komisji.</u>
<u xml:id="u-70.2" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Poprawka nr 6. Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#LegislatorUrszulaSęk">To jest kwestia redakcyjna, ale nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#PodsekretarzstanuwMZPiotrBromber">Negatywne.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Czy ktoś chce zabrać głos za lub przeciw poprawce? Nie widzę zgłoszeń. Przechodzimy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-74.1" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Kto jest za przyjęciem poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Głosowało 33 posłów. Za było 16 posłów, przeciw 17, nikt się nie wstrzymał. Poprawka nie uzyskała pozytywnej rekomendacji Komisji.</u>
<u xml:id="u-74.2" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Poprawka nr 7 została już rozpatrzona. Poprawka nr 8. Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#LegislatorUrszulaSęk">Nie zgłaszamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Jest głos za lub przeciw poprawce. Bardzo proszę, pani poseł Gelert.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#PosełElżbietaGelert">Oczywiście, że jesteśmy za tą poprawką, ponieważ ma ona tak naprawdę doprecyzować, w jaki sposób, jak również dać pewność, że szpitale w związku z tą poprawką i podwyżką dostaną pieniądze.</u>
<u xml:id="u-77.1" who="#PosełElżbietaGelert">Zobaczcie państwo, jest już niedługo 1 lipca. Właściwie jest już tuż-tuż, a pracodawcy nadal nie wiedzą, w jaki sposób będą sfinansowane te podwyżki. Nie ma tej informacji. Jest zerowa informacja na ten temat. Państwo cały czas mówicie, że może tak, może tak. No, proszę państwa, to są tak duże pieniądze i tak ważne rzeczy, że nie można na dwa tygodnie przed wejściem ustawy nie wiedzieć, w jaki sposób ona będzie dalej finansowana. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Stanowisko rządu, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#PodsekretarzstanuwMZPiotrBromber">Negatywne. Odsyłam panią poseł do str. 9, tj. oceny skutków regulacji w tym zakresie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Gdyby pan minister mógł dopowiedzieć dla wszystkich, co jest w tym miejscu.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#PodsekretarzstanuwMZPiotrBromber">Tam właśnie jest wskazany sposób dystrybucji, propozycja dystrybucji, możliwości w zakresie dystrybucji tych środków. Tak jak i na str. 8 są wskazane źródło i forma zabezpieczenia tych środków, skąd te środki będą pochodziły. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Przechodzimy zatem do głosowania. Kto jest za przyjęciem poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Panie ministrze, a gdzie jest to źródło?</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">No, gdzie jest to źródło i jaka metoda jest pokazana? Minister nie może tak odpowiedzieć, że nie, bo nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Głosowało 33 posłów. Za było 15 posłów, przeciw 17, wstrzymała się 1 osoba. Poprawka nie uzyskała pozytywnej rekomendacji Komisji.</u>
<u xml:id="u-86.1" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Teraz poprawka nr 9. Bardzo proszę, stanowisko Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#LegislatorUrszulaSęk">Merytoryczna kwestia.</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Czy ktoś z państwa chce...? Pan poseł Hardie-Douglas. Stanowisko za czy przeciw poprawce?</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#PosełJerzyHardieDouglas">Stanowisko za.</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#PosełJerzyHardieDouglas">Ta poprawka, zresztą zgodnie z tym, co piszą senatorowie w uzasadnieniu, zmierza do tego, żeby w kolumnie drugiej, w załączniku do ustawy, wyraz „wymaganych” zastąpić wyrazem „posiadanych”. To jest dosyć istotne, dlatego że przy opisie stanowiska będzie można dokonywać różnych nadużyć po to, żeby osoby z wyższymi kwalifikacjami, takie, które są w trakcie zdobywania wyższych kwalifikacji, otrzymały po prostu niższe pobory. Myślę, że w przypadku mizerii finansowej, jaka jest w opiece zdrowotnej, wielu dyrektorów, niestety, będzie chciało skorzystać z takiej możliwości. Dlatego, żeby zachęcić pracowników do podnoszenia kwalifikacji, powinniśmy jasno powiedzieć, że jeżeli ktoś jest na danym stanowisku pracy, to powinien otrzymywać wynagrodzenie zgodnie z kwalifikacjami posiadanymi, a nie wymaganymi w opisie stanowiska. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Głos przeciw – pan poseł Korwin-Mikke, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#PosełJanuszKorwinMikke">Ja jestem przeciw, bo obawiam się, że to oznacza, że ludzie będą mieli pieniądze za posiadane kwalifikacje, ale nie za wymagane przez szpital. To mogą być nie te kwalifikacje, które są potrzebne. To zmusi do błędnej polityki finansowej, moim zdaniem, absolutnie. Ja jestem przeciw.</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Stanowisko rządu, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#PodsekretarzstanuwMZPiotrBromber">Stanowisko rządu jest negatywne. Przypomnę tylko, że w dyskusji ze środowiskiem zaproponowaliśmy zmiany w rozporządzeniu w zakresie tzw. taryfikatora. Tam uregulujemy kwestie związane z wymaganym i posiadanym. Środowisko o tym wie. Rozmowy i prace zostały już rozpoczęte. Odnośnie do zachęcenia do kształcenia, to właśnie ta tabela projektu ustawy i te zarobki mają między innymi zachęcić ludzi do kształcenia, do wchodzenia w zawód i wykonywania zawodu medycznego. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Przechodzimy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-96.1" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Kto jest za przyjęciem poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Głosowało 34 posłów. Za było 16 posłów, przeciw 18, nikt się nie wstrzymał. Poprawka nie uzyskała pozytywnej rekomendacji Komisji.</u>
<u xml:id="u-96.2" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Teraz mamy blok poprawek, które już wcześniej były przytaczane, ale przypomnę raz jeszcze. Poprawki nr 10, 12, 13, 15, 16, 18, 19, 20, 21 i 22. Stanowisko Biura Legislacyjnego już poznaliśmy. Czy ktoś z pań i panów posłów chce zabrać głos? Pani poseł Skowrońska, głos za poprawką. Czy tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Wpisałam się do pana przewodniczącego. Szkoda, że pan z tej listy nie czyta.</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Pani poseł, jest więcej posłów, którzy mogą się zgłosić, więc...</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Dobrze. Głos za. Dziękuję panu ministrowi, bo ten materiał to jest pokazanie również tego, jak państwo zrobili kiedyś i jak zrobili dzisiaj.</u>
<u xml:id="u-99.1" who="#PosełKrystynaSkowrońska">W tych poprawkach chodzi o podwyższenie wskaźnika o 0,25% dla poszczególnych grup zawodowych – generalnie nie chcę przytaczać. Myślę, że pan przewodniczący Piecha przeczytał, których grup to dotyczy. Jeżeli pan będzie przeciw, to będzie pan mówił.</u>
<u xml:id="u-99.2" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Chcę powiedzieć tak: koszt szacunkowy… Państwo wprowadzili w błąd Komisję przy poprzedniej ustawie. Wskazywaliście, że koszt wdrożenia podwyżek to będzie około 6 mld zł. Ten koszt był niewiele wyższy niż 3 mld zł. Dopiero po „białym miasteczku” z tych pieniędzy, z tej puli 6 mld zł, uruchomiliście pieniądze dla ratowników medycznych i dla pozostałych grup.</u>
<u xml:id="u-99.3" who="#PosełKrystynaSkowrońska">W tym przypadku też uważamy, że mogło dojść do podobnej sytuacji jak poprzednim razem, bo tamto mamy stwierdzone jako fakt. W sytuacji kiedy państwo to przygotowywali i rozpędziła się inflacja… Poza gwarancją tego, o czym mówiła pani poseł Gelert, tj. przekazania pieniędzy i pokazania procedury NFZ-etu, przy tej rozpędzającej się inflacji… Przy tym wszystkim, że państwo przyznali niektóre rozwiązania, my proponujemy, aby ta stawka w tej grupie była wyższa o 0,25%. Jasne, proste 0,25% dla wszystkich pracowników ochrony zdrowia. Dziwi nas, że jesteście przeciw.</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Czy jest głos przeciw? Czy ktoś chce zabrać głos? Nie widzę. Stanowisko rządu, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#PodsekretarzstanuwMZPiotrBromber">Negatywne.</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Z tym że jeszcze, panie przewodniczący...</u>
</div>
<div xml:id="div-103">
<u xml:id="u-103.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Przechodzimy do głosowania, pani poseł. Pani poseł się wypowiedziała. Bardzo proszę o uruchomienie głosowania.</u>
<u xml:id="u-103.1" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Kto jest za przyjęciem poprawek? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Głosowało 34 posłów. Za było 16 posłów, przeciw 17, wstrzymała się 1 osoba. Poprawki nie uzyskały pozytywnej rekomendacji Komisji.</u>
<u xml:id="u-103.2" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Na tym zakończyliśmy głosowanie. Pozostaje nam jeszcze wybór posła sprawozdawcy. Nie?</u>
</div>
<div xml:id="div-104">
<u xml:id="u-104.0" who="#LegislatorUrszulaSęk">Jeszcze poprawki nr 11 i 17, bo to merytoryczne.</u>
</div>
<div xml:id="div-105">
<u xml:id="u-105.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dobrze. Dziękuję za czujność. Przepraszam jednocześnie.</u>
<u xml:id="u-105.1" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Rzeczywiście, poprawka nr 11. Bardzo proszę w takim razie, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-106">
<u xml:id="u-106.0" who="#LegislatorUrszulaSęk">Kwestia merytoryczna.</u>
</div>
<div xml:id="div-107">
<u xml:id="u-107.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Czy jest głos? Pani poseł Gelert, proszę. Głos za, jak rozumiem.</u>
</div>
<div xml:id="div-108">
<u xml:id="u-108.0" who="#PosełElżbietaGelert">Tak, głos za. Chciałabym tylko zwrócić uwagę – poprzednio zresztą było to dyskutowane – że dla terapeutów uzależnień jedyną ścieżkę, jaką w tej chwili mają, jest możliwość uzyskania certyfikatu specjalisty psychiatrii uzależnień, a to nie jest uznawane na równi ze specjalizacją. W związku z tym tak jakby są poza. Dlatego prośba była taka, żeby oni byli tutaj uwzględnieni z nazewnictwa.</u>
<u xml:id="u-108.1" who="#PosełElżbietaGelert">I jeszcze tylko odpowiem panu ministrowi, że owszem, jako źródło finansowania zawsze można wskazać Narodowy Fundusz Zdrowia, ale to jest ważne i istotne, w jaki sposób to źródło będzie przekazywało. Chodzi o to, czy my będziemy mieli na PESEL, czy będziemy mieli na procedurę. Jest to naprawdę ważne na dwa tygodnie przed rozpoczęciem obowiązywania ustawy. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-109">
<u xml:id="u-109.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Czy jest głos przeciw? Nie widzę zgłoszeń. Stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-110">
<u xml:id="u-110.0" who="#PodsekretarzstanuwMZPiotrBromber">Negatywne.</u>
</div>
<div xml:id="div-111">
<u xml:id="u-111.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Przechodzimy do głosowania. Kto jest za przyjęciem poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-111.1" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Głosowało 34 posłów. Za było 17 posłów, przeciw 17, nikt się nie wstrzymał. Poprawka nie uzyskała większości, a tym samym nie uzyskała pozytywnej rekomendacji Komisji.</u>
<u xml:id="u-111.2" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">I poprawka nr 17. Biuro Legislacyjne, bardzo proszę... Poprawka nr 14 była przegłosowana.</u>
</div>
<div xml:id="div-112">
<u xml:id="u-112.0" who="#LegislatorUrszulaSęk">Poprawka nr 14 była z poprawką nr 1, a poprawka nr 17 też ma charakter merytoryczny.</u>
</div>
<div xml:id="div-113">
<u xml:id="u-113.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Teraz poprawka nr 17. Dobrze, ale pani mecenas z Biura Legislacyjnego mówiła, że merytoryczna. Nie słyszałem, bo był szum. Pani poseł Gelert – rozumiem, że głos za, tak? Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-114">
<u xml:id="u-114.0" who="#PosełElżbietaGelert">Tak, głos za. I zwracam się do państwa z naprawdę wielką prośbą – i do pana ministra, i przede wszystkim do przedstawicieli klubu PiS. Naprawdę został jedyny zawód, można powiedzieć, stary zawód – technik farmaceutyczny, za którym państwo nie chcecie się wstawić i nie chcecie powiedzieć... Jeżeli technik elektroradiologii może być w tej grupie, a technik farmaceutyczny nie może być... To jest naprawdę stary zawód, który idzie taką samą drogą szkolenia jak i pozostałe zawody, które są właśnie w grupie wyżej. Jest ich zaledwie 20 tys. – jest dwadzieścia parę tysięcy techników, którzy pracują. Nie są naprawdę aż tak mocno obciążający finansowo budżet Narodowego Funduszu Zdrowia, żeby nie znaleźć pieniędzy na tych techników.</u>
<u xml:id="u-114.1" who="#PosełElżbietaGelert">Słuchajcie państwo, oni naprawdę są bardzo potrzebni w szpitalach, nie tylko w szpitalach. Dziwię się, że izba farmaceutyczna nie staje za swoimi ludźmi. Co prawda oczywiście oni nie są magistrami, ale nie wszyscy mogą być magistrami. My cały czas mówimy, że muszą też być formy pośrednie. Muszą być technicy, którzy mają pomagać w każdej dziedzinie, a jednocześnie w taki sposób traktujemy, tu akurat farmaceutów, którzy po skończeniu 2,5-letniej szkoły muszą co najmniej 2 lata przepracować, ażeby być tym technikiem farmaceutycznym.</u>
<u xml:id="u-114.2" who="#PosełElżbietaGelert">Zatem wielka prośba, żeby państwo... Panie ministrze, przede wszystkim do pana, żeby może jednak zastanowić się nad tym faktem, że naprawdę nie jest to warte, ażeby ich zostawiać tak na uboczu. Może to jest mała grupa, ale równie ważna. Nie można ich postawić z zawodami, które dopiero powstają, typu technik centralnej sterylizacji czy opiekun medyczny. One naprawdę dopiero się rozwijają, są w powijakach, a to jest zawód z długoletnią tradycją. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-115">
<u xml:id="u-115.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Czy jest głos przeciw? Nie widzę zgłoszeń. Stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-116">
<u xml:id="u-116.0" who="#PodsekretarzstanuwMZPiotrBromber">Panie przewodniczący, szanowni państwo, pani poseł, z pani wypowiedzi można było wywnioskować, że ta grupa została pominięta. To jest nieadekwatna narracja, bo przypomnę, że wzrost wynagrodzenia dla tej grupy pracowniczej to prawie 1100 zł. Zwracam też uwagę na istotną różnicę formalnoprawną pomiędzy sytuacją prawną technika farmaceutycznego a technika elektroradiologii. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-117">
<u xml:id="u-117.0" who="#PosełElżbietaGelert">Wprowadza pan w błąd, panie ministrze, bo...</u>
</div>
<div xml:id="div-118">
<u xml:id="u-118.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Pani poseł, mówiła to pani. Pan minister ma jeszcze czas do głosowania na sali plenarnej na przeanalizowanie tej sprawy, a pani już powiedziała, co miała do powiedzenia, więc nie musimy tu już nic więcej dodawać. Głosujemy, szanowni państwo.</u>
<u xml:id="u-118.1" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Kto jest za przyjęciem poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-118.2" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Głosowało 33 posłów. Za było 16 posłów, przeciw 17, nikt się nie wstrzymał. Poprawka nie uzyskała pozytywnej rekomendacji Komisji. Na tym zakończyliśmy głosowania nad poprawkami. Pozostaje nam jeszcze wybór posła sprawozdawcy. Pan przewodniczący Piecha, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-119">
<u xml:id="u-119.0" who="#PosełBolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Wysoka Komisjo, proponuję dotychczasowego sprawozdawcę, pana przewodniczącego Tomasza Latosa. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-120">
<u xml:id="u-120.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Czy są inne kandydatury? Nie widzę zgłoszeń. Ja się zgadzam.</u>
<u xml:id="u-120.1" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Czy jest ktoś przeciwny wobec wyboru mnie na sprawozdawcę? Nie słyszę sprzeciwu. Dziękuję. Zostałem wybrany na sprawozdawcę Komisji.</u>
<u xml:id="u-120.2" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Szanowni państwo, to tyle w pierwszym punkcie. Trzy minuty przerwy technicznej. Mamy jeszcze jedno głosowanie, nad dezyderatem w punkcie drugim. Nie ma czegoś takiego jak wolne głosy, szanowne panie.</u>
</div>
<div xml:id="div-121">
<u xml:id="u-121.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">No, ale po co ta przerwa, panie przewodniczący? Do przegłosowania dezyderatu potrzebna była przerwa?</u>
</div>
<div xml:id="div-122">
<u xml:id="u-122.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dobrze. W takim razie siadajcie państwo. Chciałem dać możliwość wyjścia naszym gościom, którzy być może nie są zainteresowani dezyderatem, który ich nie dotyczy. No, ale okej.</u>
<u xml:id="u-122.1" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Wszyscy państwo otrzymali dezyderat, a więc wszyscy państwo mogli się z nim zapoznać. Pan przewodniczący Piecha poprowadził dyskusję na poprzednim posiedzeniu Komisji. Przechodzimy zatem do głosowania nad dezyderatem. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-122.2" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dziękuję. W takim razie przechodzimy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-122.3" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Kto jest za przyjęciem dezyderatu? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Głosowało 29 posłów. Za było 11 posłów, przeciw 17, nikt się nie wstrzymał. Dezyderat nie został przyjęty. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-122.4" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>