text_structure.xml 45.4 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dzień dobry, witam serdecznie. Otwieram posiedzenie Komisji Zdrowia. Zaczniemy od sprawdzenia kworum, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełJanuszKorwinMikke">W kwestii formalnej chciałem, jeśli można. Dobrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">To za chwilę. Zaczniemy od sprawdzenia kworum. A w czym jest problem?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełJanuszKorwinMikke">Zaraz powiem, tylko będę prosił o zaprotokołowanie mojego wystąpienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Wszystko jest protokołowane. Nie trzeba o nic prosić, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Szanowni państwo, sprawdzamy kworum. Proszę wcisnąć dowolny przycisk. Informuję, że głosowały 23 osoby. Stwierdzam, że jest wymagane kworum. Raz jeszcze formalnie otwieram posiedzenie Komisji. Witam panie i panów posłów oraz zaproszonych gości, także tych, którzy biorą udział w posiedzeniu przez internet. Witam pana ministra.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Porządek dzisiejszego posiedzenia obejmuje pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zawodzie farmaceuty, druk nr 238. Czy są uwagi do proponowanego porządku dziennego? Nie widzę uwag. Stwierdzam zatem, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Chciałem państwa poinformować, że na mocy decyzji prezydium Komisji zostanie powołana podkomisja, a więc dzisiaj będziemy mieli tylko krótkie uzasadnienie projektu ustawy i dyskusję ogólną, a następnie wybierzemy podkomisję. Dalsze procedowanie nad projektem, zgłaszanie poprawek itd. będzie się odbywało w podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Pan poseł Korwin-Mikke, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełJanuszKorwinMikke">Panie przewodniczący, chciałem tylko przypomnieć, że – ku hańbie tejże Komisji – kiedy poddałem pod głosowanie wniosek, żeby w dziedzinie sprowadzania maseczek i innej aparatury, wszystkiego, panował wolny rynek, to tylko trzy osoby za tym zagłosowały. Cała reszta była natomiast za tym, żeby PiS mogło robić afery, sprowadzać sobie maseczki, robić na tym lewe interesy. Również Lewica za tym głosowała, żeby PiS się napchało, bo wiedziała, że jak ona dojdzie do władzy, to potem ona będzie mogła kraść. Tylko trzy osoby zagłosowały za tym, żeby nie było szwindli, tylko żeby był… żeby nie było wolnego rynku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Panie pośle, bardzo mi przykro, ale pana poprawki, zresztą dość kontrowersyjne, mówiące o opodatkowaniu kobiet karmiących czy o zwolnieniu od opodatkowania w innych przypadkach… Tak jakby opodatkowywano kobiety…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełJanuszKorwinMikke">Nie o tym była mowa, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">No ale również o kwestiach maseczek nie mówił pan w taki sposób, jak to teraz przedstawił, ale dobrze, zostawmy to. Powiedział pan, co miał ochotę powiedzieć, i proszę tylko o jedno: proszę nie insynuować ani koalicji, ani opozycji rzeczy, które nie mają miejsca, a które pan sobie po prostu wymyślił.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Bardzo proszę, pan przewodniczący Hoc.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełJanuszKorwinMikke">Dalej będę uczestniczył w obradach zdalnie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełCzesławHoc">Panie pośle, troszeczkę rozwagi i powagi. Takie słowa jak „napchanie”, „złodzieje” i „kraść” nie przystoją w Wysokiej Izbie ani w tej Komisji. Proszę więc, panie pośle, o rozwagę, powagę i o traktowanie wszystkich z szacunkiem. Oskarżenia w aspekcie kradzieży, napchania się… to jest tak niegodne, w ogóle niegodne pana posła i naszej Izby. Proszę o rozwagę i powagę. Szczerze mówiąc, powinien pan przeprosić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełJanuszKorwinMikke">Czym w takim razie jest pomaganie złodziejom? Pomaganie przestępcom jest czynem karalnym. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełCzesławHoc">Zgadzam się z panem, że przestępcom trzeba…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#Głoszsali">I dlatego panu nie pomagamy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Proszę państwa, przechodzimy do procedowania nad ustawą. Bardzo proszę pana ministra o wprowadzenie do dyskusji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMaciejMiłkowski">Szanowni państwo, miło mi dzisiaj przedstawić długo oczekiwany projekt ustawy o zawodzie farmaceuty. Jest to projekt dotyczący kolejnej grupy zawodowej. W ustawie są zebrane wszelkie kwestie dotyczące grupy zawodowej farmaceutów, co stanowi kolejny krok do przodu po ustawie o zawodzie lekarza i lekarza dentysty, po ustawie o pielęgniarkach i położnych oraz ostatnio o rehabilitantach. Teraz kolejna grupa zawodowa będzie miała własną ustawę, własny ustrój, który będzie dla niej podstawą funkcjonowania.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMaciejMiłkowski">Celem tej ustawy jest realizacja programu polityki lekowej państwa przyjętego przez rząd w poprzedniej kadencji. Polityka lekowa obejmuje lata 2018–2022. W programie dotyczącym tej polityki jest napisane, że w Polsce potrzebujemy znacząco lepszych, ważniejszych zadań dla farmaceutów, niż są obecnie. Chcemy, aby ta ustawa dawała farmaceutom możliwość współuczestniczenia w systemie ochrony zdrowia, współuczestniczenia w nadzorowaniu, monitorowaniu, leczeniu pacjenta, żeby potencjał kadrowy, potencjał intelektualny farmaceutów mógł być właściwie wykorzystywany.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMaciejMiłkowski">Do tej pory, aktualnie, farmaceuta po jednych z najtrudniejszych studiów medycznych, zawsze co najmniej pięcioletnich, wykorzystuje swoją wiedzę głównie w aptekach ogólnodostępnych, jak również w aptekach szpitalnych. Jego wiedza mogłaby jednak być wykorzystana bardziej w zakresie współpracy nad leczeniem, profilaktyką i promocją zdrowia dla pacjentów oraz we współpracy z innymi uczestnikami tego procesu, czyli z lekarzami, pielęgniarkami i fizjoterapeutami. Oczekujemy od farmaceutów, że te zadania wypełnią poprzez dedykowane im zadania, które są opisane w ustawie, zadania związane ze sprawowaniem opieki farmaceutycznej nad pacjentami oraz udzielaniem usług farmaceutycznych. Te zadania są określone w tej ustawie.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMaciejMiłkowski">Zgodnie z projektowaną ustawą opieka farmaceutyczna to świadczenie udzielane przez farmaceutę i stanowiące dokumentowany proces, w którym farmaceuta, współpracując z pacjentem i lekarzem prowadzącym leczenie, czuwa nad prawidłowym przebiegiem indywidualnej farmakoterapii. Oczekujemy, że zwiększy się istotnie lepsze wykorzystanie farmakoterapii przez pacjenta. Mamy z tym bardzo często duży problem, że pacjenci nie przestrzegają zaleceń lekarskich i potrzebują dodatkowego wsparcia. Widzimy tutaj bardzo wyraźnie, że pacjent jest, w szczególności z wielochorobowością, pod opieką wielu lekarzy i jest utrudniony dostęp do jednolitej polityki lekowej tego pacjenta. Każdy lekarz widzi bardzo często swoją chorobę i nie ma takiego lekarza całościowego. Oczywiście jest nim lekarz podstawowej opieki zdrowotnej, ale też lekarz nie ma takich kwalifikacji jak farmaceuta. W związku z tym widzimy, że jest ważne, aby farmaceuci mogli wykonywać chociażby przeglądy lekowe dla pacjentów czy opracowanie indywidualnego planu opieki farmaceutycznej, w szczególności dla osób, które są z wielochorobowością, dla osób starszych, i to jest wsparcie systemu ochrony zdrowia. Oczekujemy lepszego wykorzystania potencjału zawodowego farmaceutów, tak jak mówiłem, ale również lepszego wykorzystania innych zasobów, również finansowych, czyli przepisanych leków, żeby te leki były właściwie wykorzystywane i nie miały interakcji, ponieważ później też to kosztuje system ochrony zdrowia. Planujemy, że dzięki wykorzystaniu personelu farmaceutów system istotnie będzie bardziej efektywny jako całość.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMaciejMiłkowski">W ogóle to jest cała polityka Ministerstwa Zdrowia, żeby udostępniać poszczególnym zawodom kolejne uprawnienia, ponieważ system ochrony zdrowia jest systemem współpracującym. Każdy z uczestników jest potrzebny. Tak jak powiedziałem, ustawa przedstawia, co jest wykonywaniem zawodu farmaceuty. Jest to sprawowanie opieki farmaceutycznej, udzielanie usług farmaceutycznych, czyli nie tylko to, co jest obecnie bardzo mocno z farmaceutą związane, tj. wydawanie leków i sprawdzanie jakości całego procesu, łańcucha, czy jest prawidłowo ten lek wydawany, ale również przeprowadzanie wywiadu farmaceutycznego, udzielanie porady farmaceutycznej. Dosyć mocno jest dookreślone również oczekiwanie, że farmaceuci będą także współodpowiedzialni za proces farmakoterapii pacjenta na oddziałach szpitalnych. W związku z tym oczekujemy, że również coraz więcej farmaceutów będzie się kształciło w ramach specjalizacji i te specjalizacje będą potrzebne, chociażby do bycia kierownikiem apteki ogólnodostępnej, gdzie wcześniej można zostać kierownikiem, czy apteki szpitalnej, gdzie takie uprawnienia są bardzo istotne. Oczywiście także te zadania są dookreślone w ustawie jako zadania farmaceutów.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMaciejMiłkowski">Bardzo dużo jest… Ustawa w ogóle w wielu zakresach jest… była dookreślana do tej pory. Przepisy były w ustawie o izbach aptekarskich oraz ustawie – Prawo farmaceutyczne i częściowo w ustawie refundacyjnej. Przeszło to wszystko do jednej ustawy i mamy też całe zapisy o uznawaniu kwalifikacji medycznych dla personelu fachowego farmaceutów, uznawanie kwalifikacji zarówno na poziomie Unii Europejskiej, jak również uznawanie kwalifikacji dla państw trzecich – kto może w Polsce być farmaceutą, jak dbamy o jakość tych farmaceutów, jak ich dopuszczać do zawodu. Oczywiście jest też ważne uregulowanie w przypadkach tymczasowego wykonywania prawa farmaceuty i cały zakres związany z zasadami wykonywania zawodu farmaceuty.</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMaciejMiłkowski">Bardzo mocno postawiliśmy na niezależność farmaceuty. Tak jak w przypadku lekarzy i pielęgniarek, farmaceuta jest wolnym zawodem. Wykonuje zgodnie z poszanowaniem, zgodnie z wiedzą medyczną swoje zadania samodzielnie i nie podlega poleceniom w zakresie sprawowania chociażby opieki farmaceutycznej czy zadań zawodowych farmaceuty, czyli jest samodzielny zgodnie z tą ustawą.</u>
          <u xml:id="u-16.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMaciejMiłkowski">Przy okazji, ponieważ kompleksowe uregulowanie jest, zmieniamy ustawę o izbach aptekarskich. Zmieniamy również ustawę – Prawo farmaceutyczne i ustawę o świadczeniach opieki zdrowotnej. Oczywiście, zgodnie z techniką legislacyjną, wszystkie rzeczy dotyczą bezwzględnie prawa wykonywania zawodu farmaceuty na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dziękuję bardzo, panie ministrze. Otwieram dyskusję. Bardzo proszę, kto z pań i panów posłów chciałby zabrać głos? Proszę, pani poseł Zawisza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełMarcelinaZawisza">Czy mnie słychać?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Słychać, pani poseł. Proszę o krótkie wypowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełMarcelinaZawisza">Oczywiście, jak najbardziej. Chciałam powiedzieć, że zdaniem Lewicy to jest krok w dobrym kierunku, żeby ta ustawa się pojawiła, szczególnie że odchodzimy od roli farmaceutów jako sprzedawców i faktycznie doceniamy ich umiejętności zdobyte na trudnych studiach, tę wiedzę, którą posiadają, i włączamy ich w proces leczenia pacjentów. To jest bardzo dobry kierunek.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PosełMarcelinaZawisza">Mam kilka pytań, ponieważ mam wrażenie, że uzasadnienie rozjeżdża się troszeczkę z ustawą. Między innymi brakuje mi w tej ustawie regulacji suplementów i tego, co farmaceuta może, jeżeli chodzi o suplementy. Oczywiście przygotowaliśmy stosowne poprawki, ale w uzasadnieniu te suplementy pojawiają się już w zasadzie w pierwszym akapicie. Jest dosyć jasno stwierdzone, że wielkim problemem w Polsce, dużym problemem jest to, że ludzie nadmiernie stosują różne medykamenty, że jakby sami się leczą bez kontroli lekarza, bez kontroli farmaceuty. Chciałam w związku z tym się zapytać, co się stało, że te suplementy diety z tej ustawy wypadły? Dlaczego tak się stało i dlaczego nie ma takiej możliwości w ustawie, żeby farmaceuci mogli odmówić sprzedaży suplementów diety? Dlaczego nie określono, gdzie można zgłaszać niepożądane działania suplementów diety? To wydaje się dosyć ważne, a jednak tego w ustawie nie ma.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#PosełMarcelinaZawisza">To, czego jeszcze moim zdaniem brakuje w tej ustawie, to jakby pójście krok dalej, czyli umożliwienie na przykład prowadzenia szczepień w aptekach. Dlaczego państwo tego nie uwzględnili w ustawie, mimo że ten kierunek jest obierany przez Wielką Brytanię, Niemcy, Francję? Oczywiście pod pewnymi rygorami, ale jednak jest to kierunek, który można zaobserwować w pewnych krajach Europy Zachodniej. Jest to bardzo dobry kierunek, pozwalający na upowszechnienie szczepień, na przykład szczepień na grypę.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#PosełMarcelinaZawisza">To, co wydaje mi się jeszcze ważne, i jest to akurat rzecz, która jest bardzo dobra i która – mam nadzieję – zostanie w tej ustawie w ostatecznym kształcie, to niezależność farmaceutów. Dochodzą bowiem do nas bardzo niepokojące sygnały o tym, że farmaceuci dostają listy sprzedażowe, czyli informuje się ich, co mają sprzedać i ile muszą tego sprzedać. To jest bardzo duży problem, jak również to, że dostają polecenie służbowe, żeby nie dawać tańszych zamienników, co także jest bardzo problematyczne. Artykuł 35 wydaje się więc bardzo ważny i dobrze, że znalazł się w tej ustawie.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#PosełMarcelinaZawisza">To są moje pytania, takie na wstępie. Oczywiście, jeżeli dostanę odpowiedź, to chciałabym mieć później możliwość zabrania głosu raz jeszcze. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Pani poseł, chciałbym jeszcze raz przypomnieć, że będziemy pracować w podkomisji…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PosełMarcelinaZawisza">Ja o tym wiem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Podkomisje są również transmitowane i protokołowane. Teraz mamy tzw. dyskusję wstępną, więc naprawdę, żeby nie powtarzać później kilka razy tego samego, niech pani zostawi sobie pewne rzeczy na właściwą pracę nad ustawą.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Proszę bardzo, pan poseł Rychlik.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PosełPawełRychlik">Szanowni państwo, panie ministrze, na wstępie krótko chciałem podziękować rządowi za przygotowanie i przedłożenie do prac w Komisji tej ustawy. Od 1989 r., po upadku komunizmu, to właśnie farmaceuci jako jedyna albo jedna z nielicznych grup zawodowych zaufania publicznego pozostawali bez ustawy, bez właściwego prawodawstwa. Dzisiaj to jest właśnie regulowane. Tak jak powiedział pan przewodniczący, w podkomisji będziemy dopracowywać, wprowadzać może też poprawki, natomiast dzisiaj należy zaznaczyć, że w erze koronawirusa, w dobie pandemii widzimy, jak bardzo ważna jest rola aptekarza, tego, który stoi za tzw. pierwszym stołem, jak się mówi w aptece, i który dzisiaj niejednokrotnie wyręcza lekarza POZ czy lekarza specjalistę. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczącyposełCzesławHoc">Dziękuję bardzo. Czy ktoś jeszcze? Bardzo proszę, pan poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PosełJanSzopiński">W ramach prac nad tą ustawą bardzo dużo z jednej strony izb, z drugiej strony związków zawodowych zwróciło się do posłów członków Komisji Zdrowia ze swoimi oczekiwaniami w sprawie tej ustawy. Ja odnotowałem następujące podmioty, które przekazały posłom swoje uwagi: Unia Uzdrowisk Polskich, Związek Zawodowy Pracowników Farmacji, Naczelna Izba Aptekarska, Związek Przedsiębiorców i Pracodawców, Związek Zawodowy Techników Farmaceutycznych oraz program dotyczący zakażeń grypą. Nie wiem, może miałbym nazbyt duże oczekiwania, ale wydaje mi się, że jeszcze przed rozpoczęciem prac podkomisji powinno się rozpatrzyć wszystko to, co możliwe. Czy moglibyśmy, jako posłowie, otrzymać stanowisko co do tych uwag, które zostały do nas skierowane? Przekazalibyśmy je panu ministrowi i zespołowi, bo jesteśmy obecnie adresatami tak wielkiej liczby uwag, które spływały jeszcze w dniu dzisiejszym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczącyposełCzesławHoc">Dziękuję bardzo. Myślę, że jeszcze kilka krótkich wypowiedzi, a potem może pan minister ustosunkuje się do ogólnych wypowiedzi. Jeszcze raz podkreślam, że będzie podkomisja do tej ustawy, tak że, panie pośle Szopiński, bardzo dziękuję. Pan poseł Marek Hok.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PosełMarekHok">Panie przewodniczący, szanowni państwo, pan poseł już dziękował rządowi za ustawę, która dopiero jest na początku procedowania, ale wtrącanie, panie pośle, jakichś wątków komunistycznych do zawodów medycznych jest zupełnie bez sensu. Jest to jednak moja osobista uwaga.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PosełMarekHok">Chciałem tylko powiedzieć, że jeżeli chodzi o farmaceutów, to jest grupa prawie 35 tysięcy wykształconych ludzi zawodu medycznego, którzy od dawna oczekują na umożliwienie im współdziałania w systemie ochrony zdrowia. To są ludzie, którzy już dawno powinni być wykorzystani, ich możliwości, do uzupełnienia tak bardzo kulejącej ochrony zdrowia – z różnych powodów: starzejącego się społeczeństwa, starzejących się lekarzy, przedstawicieli wszystkich medycznych zawodów. To jest 35 tysięcy osób, które mogą uzupełnić braki. Kontakt między lekarzem rodzinnym a pacjentem poprzez udział farmaceutów powinien być wykorzystany.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#PosełMarekHok">W ustawie jest bardzo wiele zapisów, które wymagają przedyskutowania, wielu zmian, ponieważ wprowadzają one nowe obowiązki dla farmaceutów, m.in. opiekę farmaceutyczną czy też usługę farmaceutyczną, a nie idą za tym żadne środki finansowe. Trudno jest umiejscowić farmaceutę w tym systemie, ponieważ będzie dowolny wybór tego farmaceuty, tak jak w przypadku lekarza rodzinnego, ale ten farmaceuta z kolei pracuje u kogoś w aptece, więc jakby tym podmiotem, który powinien kierować tymi usługami, powinien być właściciel apteki czy kierownik tej apteki, a nie bezpośrednio farmaceuta. To również sprawozdawczość, która będzie musiała być wykonywana między farmaceutą a lekarzem prowadzącym pacjenta, i uzupełnianie ich wiedzy. To czasami przepływ dokumentów, które nie powinny być na co dzień uwidaczniane.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#PosełMarekHok">Wiele jest takich rzeczy, o których będziemy mówili w trakcie podkomisji. Bardzo liczę na to, że po zakończeniu tych prac, oczywiście po dopuszczeniu strony społecznej, po dopuszczeniu wszystkich uwag pracodawców i pracowników, zrobimy taką ustawę, że rzeczywiście, panie pośle, będziemy mogli podziękować rządowi za przygotowanie tej ustawy. Bardzo czekam na rozpoczęcie pracy podkomisji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczącyposełCzesławHoc">Dziękuję. Pan poseł Klimczak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PosełDariuszKlimczak">Panie ministrze, w trakcie omawiania założeń do tej ustawy w dyskusji pojawia się wiele wątków. Jak wspomnieli moi przedmówcy, wiele stanowisk wpłynęło do posłów, toczy się szeroka dyskusja w szeroko pojętej branży farmaceutycznej. Chciałbym, żeby pan ogólnie ocenił prace nad tą ustawą. Jaki był wkład i pomoc ze strony Naczelnej Izby Aptekarskiej, a także jak wyglądały współpraca i konsultacje z przedsiębiorcami oraz z takimi grupami zawodowymi jak technicy farmacji? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczącyposełCzesławHoc">Dziękuję. Pan poseł Rychlik jeszcze raz, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PosełPawełRychlik">Tak, dziękuję, panie przewodniczący. Jestem parlamentarzystą z krótkim stażem, ale stosuję się do tej zasady, która obowiązuje w pracach Komisji, że nie robimy wycieczek personalnych, jaka przed momentem miała miejsce. Tylko w kwestii sprostowania: nie powiedziałem nic o żadnych farmaceutach komunistycznych, tylko stwierdziłem, że to pierwszy raz od upadku komunizmu. To tyle w kwestii wyjaśnienia. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczącyposełCzesławHoc">Też tak to zrozumieliśmy. Jeszcze pan poseł, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PosełJakubKulesza">Panie przewodniczący, jak już usłyszeliśmy, ta ustawa budzi zainteresowanie wielu różnych środowisk społecznych, zawodowych, organizacji pozarządowych, związków pracodawców, techników aptecznych itd. Ta ustawa będzie dotyczyła nie tylko farmaceutów, lecz także techników farmacji oraz przedsiębiorców, właścicieli aptek. Pośrednio.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#PosełJakubKulesza">W związku z tym, z uwagi na restrykcje wprowadzone przez panią marszałek Sejmu, dotyczące posiedzeń komisji i tego, że na posiedzeniach komisji praktycznie mogą być tylko posłowie, nie może w nich uczestniczyć strona społeczna, chciałbym zaproponować, aby przy tak ważnej ustawie albo umożliwić stronie społecznej wzięcie udziału w tym procesie legislacyjnym w celu uzasadnienia i przedstawienia swojej opinii, na przykład poprze zorganizowanie posiedzenia Komisji poza gmachem Sejmu, tam gdzie strona społeczna mogłaby uczestniczyć, albo odłożenie posiedzenia Komisji lub podkomisji do czasu, aż pani marszałek pozwoli stronie społecznej uczestniczyć w procesie legislacyjnym. Dzisiaj lub w ciągu tego tygodnia – zobaczymy, jakie będzie tempo procedowania – będziemy decydować o działalności zawodowej, praktycznie o dorobku całego życia wielu tysięcy osób. Dobrze by było jednak dopuścić stronę społeczną do tego procesu legislacyjnego albo, tu przychylam się do tego wniosku, żeby wnioskodawca odniósł się do tych wszystkich opinii, które – mam tu część opinii, część poprawek – które przyszły, żebyśmy wiedzieli, jakie jest stanowisko wnioskodawcy. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczącyposełCzesławHoc">Dziękuję bardzo. Nie widzę już głosów. Panie ministrze, oczywiście przychylam się do głosu pana posła, że ustawa o farmaceutach, o zawodzie farmaceuty, jest ustawą bardzo poważną, wrażliwą społecznie, a jednocześnie każdy z nas to sobie uzmysławia, jaki jest nieraz pierwszy kontakt pacjenta czy ludzi z apteką. Naprawdę jest to bardzo ważna sprawa, natomiast myślę, że kwestia restrykcji to nie tyle ich nałożenie przez panią marszałek, ile przez epidemię koronawirusa. Dlatego bądźmy tutaj wyrozumiali i mówmy o rzeczywistych rozwiązaniach.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PrzewodniczącyposełCzesławHoc">Panie ministrze, bardzo proszę, jeśli… Proszę się ustosunkować do tych uwag, oczywiście ogólnie, a nie szczegółowo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMaciejMiłkowski">Bardzo serdecznie dziękuję wszystkim posłankom i posłom za uwagi. Jeśli chodzi o regulacje dotyczące suplementów diety, to faktycznie one nie są dobrze dookreślone w ustawie o bezpieczeństwie żywności i żywienia. Jest to istotny element, który w Polsce jest nadużywany w procesie leczenia. Te interakcje na pewno są. Lekarze podczas wywiadu zbierają informacje od pacjenta – co jeszcze zażywają oprócz leków, jakie suplementy diety. Temat nie został usunięty, tylko po prostu go nigdy nie było w tym zakresie. Zgłaszanie niepożądanych działań suplementów diety nie jest dookreślone w żadnej ustawie.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PodsekretarzstanuwMZMaciejMiłkowski">Jeśli chodzi o szczepienia, to na dziś w ustawie szczepień nie ma. Niektóre państwa faktycznie poszły w zakres szczepień. My na razie się temu przyglądamy. Wiemy, że farmaceuci nie mają takiego zakresu szkolenia, przygotowania zawodowego do tego, żeby przeprowadzić wywiad lekarski ani żeby przeprowadzić szczepienie, czyli tego, co mają na przykład pielęgniarki. Obecnie system kształcenia jest tak realizowany, że każdy ma swoją rolę w systemie, czyli kwalifikacji dokonuje lekarz, a szczepienie robi pielęgniarka. Są oczywiście pewne elementy, które należałoby poprawić, ale to zupełnie w innych ustawach, żeby była większa dostępność do szczepień zalecanych. Nie do obowiązkowych, bo do obowiązkowych mamy oczywiście pełną dostępność – i organizacyjną, i finansową – dla wszystkich, którzy muszą się zaszczepić.</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#PodsekretarzstanuwMZMaciejMiłkowski">Cieszę się z tego, że dobrze jest odbierana niezależność farmaceutów. Jeżeli natomiast chodzi o uwagi poszczególnych grup zawodowych i poszczególnych towarzystw oraz związków, to większość tych uwag była przedstawiana również na etapie konsultacji publicznych, o ile nie wszystkie. Tam się odnieśliśmy wtedy szczegółowo. Możemy wskazać, który punkt odpowiedzi dotyczy tych pytań, ponieważ z tego, co widzieliśmy, większość rzeczy jest już uwzględniona. Być może zresztą po to jest podkomisja, by ewentualnie część tych uwag, które były odrzucone, może państwa… Państwo poprą te propozycje uwag. W związku z tym ewentualnie przepisy może będą bardziej doprecyzowane. Po to jest podkomisja w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-36.3" who="#PodsekretarzstanuwMZMaciejMiłkowski">Ustawa nie dotyczy, tak jak pan poseł powiedział, grupy techników farmaceutycznych, ponieważ to nie jest ustawa o technikach farmaceutycznych, tylko ustawa o zawodzie farmaceuty. Oczywiście ona dotyczy techników, ale tylko w tym zakresie, że jeśli technik farmaceutyczny ma obowiązek odbyć staż w aptece, to naturalnie ma się to odbyć w aptece pod kierunkiem farmaceuty, a nie w punkcie aptecznym, gdzie farmaceuty nie ma, ponieważ okres stażu, przygotowania do samodzielnego wykonywania zawodu, jest możliwy wyłącznie w aptece. Później, zgodnie z kompetencjami określonymi w prawie farmaceutycznym, technicy mają możliwość wykonywania wielu zadań, ale części nie mogą wykonywać samodzielnie, tylko pod nadzorem. Jest jasno dookreślone, kto i za co odpowiada. Są to dwa niezależne, samodzielne zawody medyczne. Nie wyobrażam sobie, żeby w aptece pracowali albo tylko technicy, albo tylko farmaceuci, ponieważ to jest nieuzasadnione organizacyjnie i ekonomicznie. Te zawody muszą ściśle współpracować ze sobą, jak i z całym systemem ochrony zdrowia. Nie każdy farmaceuta zajmuje się natomiast księgowaniem, bo nie ma odpowiednich kompetencji, i dlatego są wykorzystywane usługi finansowo-księgowe itd. Trzeba więc korzystać ze wszystkich zawodów medycznych i niemedycznych.</u>
          <u xml:id="u-36.4" who="#PodsekretarzstanuwMZMaciejMiłkowski">Szanowni państwo, jesteśmy do dyspozycji. Część uwag do nas przyszła, została powieszona na stronie. Oczywiście raport z konsultacji społecznych też został opublikowany na stronie. Można się z nim zapoznać, każdy ma wgląd. Jest to ponad 1000 stron dokumentu. Można go sobie spokojnie przeczytać. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczącyposełCzesławHoc">Dziękuję bardzo. Zdajemy sobie sprawę, wobec powyższego, że czeka nas długa, wytężona, merytoryczna i mam nadzieję spokojna praca. Ponieważ jest propozycja prezydium, aby powołać podkomisję do projektu ustawy o zawodzie farmaceuty, bardzo proszę…</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#PrzewodniczącyposełCzesławHoc">Czy są jeszcze jakieś uwagi? Jeśli nie, to kończymy pierwsze czytanie i przechodzimy do powołania podkomisji do rozpatrzenia projektu ustawy o zawodzie farmaceuty. Pani poseł Zawisza jeszcze się zgłasza? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PosełMarcelinaZawisza">Jak już wcześniej wspomniałam, mamy 30 poprawek do tego aktu prawnego. Część z nich uwzględnia m.in. te głosy społeczne, które się pojawiały, a których pomysły bądź bolączki nie znalazły odzwierciedlenia w ustawie. Liczę na to, że uda się wypracować lepsze rozwiązania, ponieważ o ile jest to ustawa, która idzie w dobrym kierunku, o tyle oczywiście jest w niej sporo zapisów, które należałoby poprawić. Są też zapisy, których po prostu brakuje, jak m.in. to, że jest problem braku finansowania, ale też braku pewnego dookreślenia, tzn. czy miało być tak w założeniach ministerstwa, że opieka farmaceutyczna nie jest usługą farmaceutyczną. Nie ma tego uwzględnionego w koszyku świadczeń gwarantowanych, w związku z czym są tam pewne luki i braki, ale też pewne rzeczy do wyjaśnienia, tak żeby strona społeczna i jej głos został wysłuchany, a wątpliwości rozwiane. Albo żeby te wątpliwości znalazły swoje pozytywne rozwiązania w tej ustawie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczącyposełCzesławHoc">Dziękuję bardzo. Czy pani poseł Skowrońska jeszcze chce zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczącyposełCzesławHoc">Taki miałem sygnał. Dziękuję bardzo. Ze strony społecznej pani prezes Naczelnej Rady Aptekarskiej Elżbieta Piotrowska-Rutkowska, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PrezesNaczelnejRadyAptekarskiejElżbietaPiotrowskaRutkowska">Bardzo dziękuję za udzielenie głosu. Szanowny panie przewodniczący, szanowne panie i panowie posłowie, szanowny panie ministrze, rozpoczęcie prac nad ustawą o zawodzie farmaceuty to dla nas moment historyczny i wyjątkowy. Farmaceuci są praktycznie jedyną grupą wśród zawodów medycznych, która nie ma swojej ustawy. Jesteśmy grupą zawodową ponad 30 tysięcy farmaceutów i czekamy na naszą ustawę prawie 30 lat.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#PrezesNaczelnejRadyAptekarskiejElżbietaPiotrowskaRutkowska">Dlatego też bardzo dziękuję zarówno panu przewodniczącemu, jak i całej Komisji Zdrowia za procedowanie nad tym projektem. Nikt z nas nie ma wątpliwości, że wszyscy jesteśmy dziś w szczególnym momencie. Komisja Zdrowia rozpoczyna pracę w niezwykle trudnych warunkach z uwagi na występującą w naszym kraju od kilku miesięcy epidemię koronawirusa. Rozpoczęcie prac nad tym projektem w takich okolicznościach jest dla nas sygnałem wskazującym na dostrzeżenie rangi i znaczenia farmaceuty w systemie ochrony zdrowia oraz na chęć wykorzystania naszego potencjału – ponad 30 tysięcy farmaceutów, których mam zaszczyt reprezentować. Chcę z tego miejsca podkreślić, że bardzo doceniamy ten gest.</u>
          <u xml:id="u-42.2" who="#PrezesNaczelnejRadyAptekarskiejElżbietaPiotrowskaRutkowska">Epidemia koronawirusa była dla nas testem, tak jak i dla wielu innych zawodów medycznych. Uważam, że my farmaceuci zdaliśmy ten test celująco. Od momentu wybuchu pandemii apteki pozostawały otwarte, a farmaceuci, bez względu na ryzyko, świadczyli usługi na rzecz wielu milionów pacjentów. Zrobiliśmy wszystko, aby każdy pacjent miał dostęp do leków i aby możliwie każdy pacjent w Polsce miał dostęp do placówki służby zdrowia, jaką niewątpliwie jest apteka.</u>
          <u xml:id="u-42.3" who="#PrezesNaczelnejRadyAptekarskiejElżbietaPiotrowskaRutkowska">Jestem przekonana, że nikt z państwa nie ma uwag co do sensu i celowości wprowadzania do systemu ochrony zdrowia mechanizmu prawnego w postaci ustawy o zawodzie farmaceuty. Dzisiejsze posiedzenie Komisji Zdrowia jest tego najlepszym przykładem.</u>
          <u xml:id="u-42.4" who="#PrezesNaczelnejRadyAptekarskiejElżbietaPiotrowskaRutkowska">Na zakończenie chciałabym jeszcze bardzo podziękować farmaceutom, wszystkim farmaceutom w kraju, za ich trud i wysiłek oraz podziękować panu przewodniczącemu i wszystkim parlamentarzystom obecnym na sali, jak i biorącym udział w spotkaniu online. Mam nadzieję, że procedowanie nad naszym projektem ustawy o zawodzie farmaceuty odbędzie się w spokojnej atmosferze, ponad podziałami politycznymi, co z kolei umożliwi szybką ścieżkę legislacyjną zakończoną uchwaleniem dobrej regulacji. Jeszcze raz bardzo dziękuję panu przewodniczącemu i szanownej Komisji za procedowanie nad tą ustawą. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczącyposełCzesławHoc">Dziękuję pani prezes za te miłe i bardzo ważne słowa. Jednocześnie oczywiście potwierdzamy i chylimy czoła przed całą bracią farmaceutów. Dziękujemy bardzo za ich służbę w tym trudnym okresie. Rzeczywiście, mogę to potwierdzić z doświadczenia, jak i na podstawie różnych informacji, że naprawdę byliście na pierwszej linii, tak jak cała służba zdrowia. Służyliście człowiekowi, służyliście pacjentowi i bardzo wam za to dziękujemy.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#PrzewodniczącyposełCzesławHoc">Pan poseł chciał coś jeszcze dodać? Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PosełJakubKulesza">Jedna uwaga, panie przewodniczący. Chciałbym się tylko zapytać, a właściwie upewnić, czy pani prezes występowała, miała możliwość zdalnego wystąpienia jako przedstawiciel wnioskodawców czy jako strona społeczna. Jeśli jako strona społeczna, to czy taką możliwość mieliby także inni przedstawiciele strony społecznej, przedstawiciele związków techników farmaceutycznych czy pracodawców aptecznych, czy także organizacji, które zrzeszają samych farmaceutów? Wydaje mi się, że skoro Naczelna Izba Aptekarska miała taką możliwość, to na podkomisji dobrze by było także wsłuchać się w innych przedstawicieli strony społecznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczącyposełCzesławHoc">Dziękuję bardzo za ten głos. Oczywiście rozważymy to w prezydium. Myślę, że nic nie stoi na przeszkodzie, ale to już będzie strategia i koncepcja procedowania, która należy do przewodniczącego podkomisji. Myślę, że im więcej głosów, tym bardziej będzie doprecyzowana ustawa, tym bardziej że – jak podkreślano – jest to pierwsza ustawa dla farmaceutów. To jest bardzo ważna ustawa i nie chcielibyśmy czegoś przeoczyć czy czegoś nie doprecyzować.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#PrzewodniczącyposełCzesławHoc">Bardzo proszę, pan przewodniczący Bolesław Piecha.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PosełBolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Tekst jest bardzo obszerny. Co najmniej kilkaset stron zajmują uzgodnienia pomiędzy stroną społeczną a Ministerstwem Zdrowia, bo jest to projekt rządowy i musimy o tym pamiętać. Wszyscy interesariusze w jakiś sposób artykułowali swoje postulaty czy wnioski. Jasne jest, że rząd musiał stworzyć określony projekt rządowy, i nie jest tak, że da się pogodzić wszystkich interesariuszy w tak trudnej sprawie, jaką oczywiście jest sprawa samej apteki. W pewnym sensie jest to jednostka ochrony zdrowia, ale z drugiej strony jest to też biznes, i to biznes niemały. Sądzę, że te prace będą pewnie trwały.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#PosełBolesławPiecha">Troszeczkę mnie zaniepokoiło, ale już teraz doczytałem resztę. W rozdziale VII jest poruszana zmiana ustawy o izbie lekarskiej. Mam jedno pytanie do pana ministra. Nie pamiętam dokładnie, w którym miejscu, ale na pewno w rozdziale VII są podane normy farmaceutów w aptekach szpitalnych. Czy my jesteśmy w ogóle gotowi, żeby przede wszystkim spełnić tego typu normy liczby farmaceutów? Pamiętam postulaty i znam postulaty pielęgniarek, które też walczą o normy przy łóżkach, a tutaj do łóżek również dopisaliśmy ileś aptekarzy. Czy te normy są wydyskutowane i czy one są możliwe do zrealizowania? Może to bowiem utrudnić działalność szpitalom, jeżeli w 800-łóżkowym szpitalu będzie musiało być ośmiu aptekarzy z pełnymi uprawnieniami. To nie jest takie łatwe na dzisiejszym rynku, a mówię to z doświadczenia, bo kiedyś byłem dyrektorem szpitala i zawsze o te normy była krótka sprawa.</u>
          <u xml:id="u-46.2" who="#PosełBolesławPiecha">Druga rzecz to jest przynależność aptekarza do izby aptekarskiej. Czy ona będzie obowiązkowa i czy będzie oskładkowana, bo to nie zawsze w ustawach o zawodach medycznych było pewne. Lekarze mają obowiązek bycia zarejestrowanymi w okręgowej radzie lekarskiej, rozumiem, że aptekarze także w okręgowej radzie aptekarskiej. Czy będą musieli płacić składkę i czy będą musieli płacić składki tak jak radcy prawni, bo jeszcze żyją, czyli do końca swojego życia? Bo tak jest, i to jest takie drugie pytanie.</u>
          <u xml:id="u-46.3" who="#PosełBolesławPiecha">Sądzę, że więcej kontrowersji wzbudzi jednak ta druga sprawa, dotycząca ustawy o izbach aptekarskich. Więcej niż ustawa o samym zawodzie. Sam zawód jest skopiowany z ustaw regulujących inne zawody medyczne, takie jak pielęgniarki i lekarze, natomiast obawiam się, że te szczegóły będą jednak w ustawie o izbach aptekarskich, czyli normy zatrudnienia, czyli określone świadczenia usług itd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczącyposełCzesławHoc">Dziękuję bardzo. Panie ministrze, proponuję bardzo krótką, ogólną odpowiedź, dlatego że zaczynamy wchodzić już w szczegóły, a jak zaczniemy dopytywać o szczegóły, to wtedy nasze posiedzenie bardzo się przedłuży. Będzie podkomisja i tam będziemy pracować nad szczegółami.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#PrzewodniczącyposełCzesławHoc">Proszę, panie ministrze. Krótka, ogólna odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMaciejMiłkowski">Ponieważ jest to ustawa dosyć długa, na pewno będą pytania do poszczególnych artykułów na posiedzeniu podkomisji. Jeśli chodzi o normę dla podmiotów leczniczych w zakresie określonej liczby łóżek, to dokonywaliśmy sprawdzenia, że właściwie te normy są w większości spełniane, są zatrudnieni farmaceuci. Chcieliśmy jednak, żeby było bardzo mocne wzmocnienie, że farmaceuta jest nie tylko osobą, która wydaje lek, czyli nie jeden farmaceuta na szpital, tylko farmaceuta jest współpracownikiem lekarzy i bierze czynny udział w procesie farmakoterapii pacjentów i doradza lekarzom w zakresie tej farmakoterapii. To jest cel. Tak brzmiał zresztą wniosek pokontrolny Najwyższej Izby Kontroli, która stwierdziła, że zakres współpracy lekarzy z farmaceutami w podmiotach leczniczych jest zdecydowanie za mały i trzeba wprowadzić normę farmaceutów również w podmiotach leczniczych.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#PodsekretarzstanuwMZMaciejMiłkowski">Jeśli chodzi o drugie pytanie, to przynależność do okręgowej izby jest obowiązkowa. Jest tak, jak w innych zawodach medycznych, czyli regionalna, tzn. do okręgowej izby aptekarskiej należy się tam, gdzie zamierza się wykonywać zawód medyczny farmaceuty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczącyposełCzesławHoc">Dziękuję bardzo. Na tym zakończyliśmy dyskusję wstępną. Stwierdzam, że zakończyliśmy pierwsze czytanie. Przechodzimy do powołania podkomisji do spraw rozpatrzenia projektu ustawy o zawodzie farmaceuty. Czy ktoś zgłasza sprzeciw wobec powołania tej podkomisji? Nie widzę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#PrzewodniczącyposełCzesławHoc">Podaję propozycje… Podkomisja będzie 11-osobowa. Zgłaszam kandydatury z Prawa i Sprawiedliwości: pan poseł Paweł Rychlik, pani poseł Barbara Dziuk, pan poseł Patryk Wicher, pan poseł Tadeusz Chrzan, pani poseł Katarzyna Sójka i pani poseł Violetta Porowska. To jest 6 posłów z klubu PiS. Niektórych zgody mamy na piśmie, ale zapytam jeszcze – czy spośród wymienionych wszyscy się zgadzają na kandydowanie? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-49.2" who="#PrzewodniczącyposełCzesławHoc">Skład podkomisji uzupełnią 3 osoby z Koalicji Obywatelskiej, 1 osoba z Lewicy i 1 osoba z PSL-Kukiz15. Poproszę o 3 kandydatury z Koalicji Obywatelskiej. Pan przewodniczący Miller.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PosełRajmundMiller">Panie przewodniczący, proponujemy do podkomisji pana posła Marka Hoka, panią Paulinę Hennig-Kloskę i panią poseł Katarzynę Lubnauer.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczącyposełCzesławHoc">Czy pan poseł Marek Hok, pani poseł Paulina Hennig-Kloska i pani poseł Katarzyna Lubnauer wyrażają zgodę? Jest zgoda, dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#PrzewodniczącyposełCzesławHoc">Proszę o kandydaturę z Lewicy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PosełMarekRutka">W imieniu parlamentarnego klubu Lewica chciałem zgłosić posłankę Marcelinę Zawiszę. Pani poseł wyraziła zgodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczącyposełCzesławHoc">Tak, wszystko się zgadza. Jeszcze potrzebna jest osoba z PSL-Kukiz15.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PosełDariuszKlimczak">Panie przewodniczący, klub Koalicji Polskiej PSL-Kukiz15 wyznaczył do tej podkomisji mnie, Dariusza Klimczaka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PrzewodniczącyposełCzesławHoc">Dziękuję. Jeszcze raz powtórzę wszystkie nazwiska. Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość: pan poseł Paweł Rychlik, Barbara Dziuk, Patryk Wicher, Tadeusz Chrzan, Katarzyna Sójka i Violetta Porowska. Koalicja Obywatelska: Marek Hok, Paulina Hennig-Kloska i pani poseł Katarzyna Lubnauer. Lewica – Marcelina Zawisza i klub PSL-Kukiz15 – Dariusz Klimczak.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#PrzewodniczącyposełCzesławHoc">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, przyjmujemy taki skład podkomisji do spraw rozpatrzenia projektu ustawy o zawodzie farmaceuty. Nie widzę sprzeciwu. Dziękuję bardzo. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>