text_structure.xml 30.7 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Otwieram posiedzenie Komisji Zdrowia. Witam serdecznie członków Komisji. Witam panów ministrów oraz zaproszonych gości. Stwierdzam kworum. Wobec niewniesienia uwag do protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji, protokół uważam za przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie wniosku i poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej, druki nr 46 i 110.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Czy są uwagi do porządku dziennego posiedzenia? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty. Przystępujemy do realizacji porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">W dniu 22 stycznia br. na posiedzeniu plenarnym Sejmu odbyło się drugie czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej. W czasie drugiego czytania zgłoszono 15 poprawek oraz wniosek o odrzucenie projektu. Sejm skierował ustawę wraz z poprawkami do Komisji w celu przygotowania dodatkowego sprawozdania i w takim razie przystępujemy do procedowania. Najpierw będziemy procedować nad wnioskiem o odrzucenie projektu ustawy złożonym przez Klub Parlamentarny Koalicja Obywatelska.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem wniosku o odrzucenie projektu ustawy? Kto jest przeciw wnioskowi o odrzucenie? Kto się wstrzymał? Jeszcze sekundkę, jeszcze ktoś musi się zalogować. Proszę o podanie wyników głosowania.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Głosowało 21 osób. Za odrzuceniem ustawy było 8 osób, przeciw 13, nikt się nie wstrzymał. Stwierdzam, że wniosek o odrzucenie nie został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">W takim razie przystępujemy do procedowania nad poszczególnymi poprawkami zgłoszonymi przez różne kluby… To, w takim razie, minuta przerwy. Proszę o wyrobienie karty dla pana posła. Dobrze. Proszę o zalogowanie się.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">W takim razie przystępujemy do procedowania nad poprawkami. Pierwsza poprawka, zgłoszona przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość. Zresztą, jest cały blok poprawek, które mają państwo w otrzymanym zestawieniu. Poprawki 1, 2, 9, 11, 13, 14 i 15, zgodnie z sugestią ze strony Biura Legislacyjnego, należy poddać pod głosowanie łącznie. W tym momencie oddam głos przedstawicielom Biura Legislacyjnego. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#LegislatorKatarzynaAbramowicz">Szanowni państwo, poprawka jest bardzo obszerna. Chciałybyśmy zwrócić uwagę na to, że w tak krótkim czasie Biuro Legislacyjne nie było w stanie przeanalizować wszystkich konsekwencji zgłoszonej poprawki, natomiast musimy zwrócić uwagę na fakt, że poprawka wykracza poza zakres przedłożenia, ponieważ zupełnie odwrócona została koncepcja. Projekt pierwotny przewidywał pewne zmiany w Inspekcji Sanitarnej MSWiA, natomiast poprawka dąży do likwidacji tej inspekcji, a co za tym idzie, naszym zdaniem, jest to zmiana ustroju władz publicznych i projekt powinien podlegać pierwszemu czytaniu na posiedzeniu Sejmu...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Myślę, że jest jasne stanowisko…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#LegislatorKatarzynaAbramowicz">Jeżeli mogę jeszcze odnieść się do kolejnych zmian, mamy drobną uwagę dotyczącą pkt 2 lit. b). Tam jest nieścisłość legislacyjna, którą biuro może wyprostuje. Chodzi o…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Pani mecenas, ja od razu upoważniam Biuro Legislacyjne do dokonania – tak jak zwyczajowo to jest przyjęte – niezbędnych korekt językowych czy drobnych korekt legislacyjnych, które nie wymagają głosowania. Mają państwo upoważnienie.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">W tej sprawie zgłasza się pan minister Wąsik. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieAdministracjiiSprawWewnętrznychMaciejWąsik">Panie przewodniczący, szanowna Komisjo, w naszej ocenie ta poprawka wpisuje się w ducha ustawy, który wzmacnia GIS jako instytucję, organ państwa. Chciałbym państwu powiedzieć, że pewne funkcje związane z inspekcją sanitarną były do tej pory rozproszone na trzy instytucje. Pewnie nie wszyscy posłowie wiedzieli, że jest to pewna pozostałość polski resortowej i że MSW do swoich instytucji miało własną inspekcję sanitarną i teoretycznie można było przewidzieć, że w przypadku różnych sytuacji wytyczne szefa GIS-u będą różne od wytycznych szefa PIS-u MSW. My wzmacniamy w ten sposób PIS przenosząc wszystkie zadania i zgadzając się na to, aby instytucje podległe MSW podlegały nadzorowi GIS-u i – potocznie mówiąc – sanepidu. To tylko w pewien sposób ujednolici praktykę działania, ramy kontroli standardy kontroli, wzmocni tę instytucję.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieAdministracjiiSprawWewnętrznychMaciejWąsik">My nie widzimy też potrzeby, żeby każdy resort miał swoją inspekcję sanitarną. Nie ma takiej potrzeby. I w naszej ocenie, ta poprawka nie jest poprawką ustrojową, ale wzmacniającą ducha ustawy, który wzmacnia pozycję Generalnego Inspektora Sanitarnego tak, że będzie miał on dostęp i obowiązek inspekcji obiektów podległych dotychczas MSWiA. Dodam, że ta poprawka będzie się łączyła z pewnymi oszczędnościami. My popieramy tę poprawkę, dziękując posłom za złożenie jej w drugim czytaniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Oddaję głos panu przewodniczącemu Hocowi, który składał tę poprawkę w imieniu Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość. Bardzo proszę, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełCzesławHoc">Dziękuję, panie przewodniczący. Wpisując się w głos pana ministra o tym, że to jest zniesienie dualizmu organizacyjnego, powiedziałbym dualizmu organizacyjnego. I nie określałbym tego jako likwidacji. To jest modyfikacja, ujednolicenie, uporządkowanie, spójność. To jest spójny system. Nie możemy dalej propagować i utrzymywać czegoś takiego, że jest praktycznie rozdwojenie jaźni. Jest to więc absolutnie poprawka uporządkowująca, konkretna, a nawet powiedziałbym, ekonomiczna. Rzeczywiście ekonomizuje prace, a po drugie, uspójnia i uporządkowuje wszystko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dziękuję. Pan poseł Szopiński, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełJanSzopiński">Ja byłbym gotów nawet uwierzyć w to, co pan poseł powiedział i zaprezentował, gdyby nie fakt, że zostawiacie inspekcję sanitarną w wojskowych jednostkach. W związku z tym, dlaczego likwidujecie w MSWiA, a pozostawiacie Wojskową Inspekcję Sanitarną. Czy z oszczędności nie należałoby też i jej podciągnąć pod to?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Ja widzę, że pan minister Cieszyński się zgłasza, więc pewnie to wyjaśni. To są kwestie pewnych zobowiązań NATO-wskich. To, niestety, nie jest takie proste. Gdyby tak było można, to z pewnością to też byłoby zrealizowane. Pan poseł Hardie-Douglas, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełJerzyHardieDouglas">Proszę państwa, mówienie, że tworzymy prawo na kolanie już naprawdę przestaje być eufemizmem. Tutaj przed chwileczką usłyszeliśmy wypowiedź ze strony Biura Legislacyjnego. Pani mecenas mówiła, że poprawki mają charakter ustrojowy i że nie jest w stanie przewidzieć ich konsekwencji w tej chwili. Co więc dzieje się takiego, że musimy się tak spieszyć i tak poważne zmiany rozpatrywać bez przedyskutowania ich choćby w naszych klubach? Ja pierwszy raz te poprawki widzę. Naprawdę, w ten sposób prawa się nie tworzy, proszę państwa. Mnie jest po prostu wstyd za nas. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Panie pośle, powiem panu, że wielokrotnie i za różnych rządów mieliśmy do czynienia z poprawkami, które Biuro Legislacyjne oceniało jako wykraczające poza materię przedłożenia. Jeszcze musi się pan przygotować, że być może tak będzie wielokrotnie w przyszłości, niezależnie od tego, kto będzie rządził i kto będzie miał inicjatywę ustawodawczą. Biuro Legislacyjne po prostu zgłasza swoją… Jest zmuszone i zobligowane do tego, żeby powiedzieć, że pierwotny druk określa pewne ramy i czasami pojawiają się kolejne modyfikacje w ramach danej ustawy, które nie były przewidziane na początku procesu legislacyjnego. Bardzo proszę, pan poseł Wolski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełZdzisławWolski">Pan minister tłumaczy, że ma to służyć wzmacnianiu roli nomen omen PIS-u, w tym wypadku Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Na pewno to, co tutaj jest, to temu służy. Być może jest w tym jakaś logika, tylko w ramach ogólnego, strategicznego myślenia aktualnego rządu i głębokiego przekonania – w moim rozumieniu, niesłusznego – że wszystko, co im wyżej, tym lepiej, żeby skupiać wszystko na poziomie państwa, ministra. Również zabrać to innym, samorządy zupełnie wyciąć ze współdecydowania, jeśli chodzi o prace sanepidu, pewnie i MSW, bo to, co nasze, wysoko, w Warszawie… Z Warszawy czy ewentualnie z poziomu wojewody lepiej wiadomo, co się dzieje w jakiejś gminie, miasteczku czy w jednostce policji, bo o tym mówimy. Nie ukrywają państwo, że z wojskiem pewnie to samo by było, gdyby nie zobowiązania NATO-wskie. Ja bym był ostrożny, bo mogą nadejść nowe czasy i kiedyś nadejdą. Również takie, że będzie fundamentalnie zupełnie inne podejście, że z niższego poziomu, na przykład samorządowego, lepiej drobne decyzje się podejmuje. Państwo cały czas uważacie, że im wyżej, tym lepsze decyzje…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Pan przewodniczący Piecha, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełBolesławPiecha">Ja krótko, bo będę miał tylko jedno pytanie do panów ministrów, sądzę bowiem, że to jest sprawa do uzgodnienia na poziomie resortów. Pierwszy, to resort zdrowia, a drugi to resort spraw wewnętrznych i administracji.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PosełBolesławPiecha">Ja rozumiem pana posła, bo pierwsze słyszę, żeby starosta czy powiatowy inspektor sanitarny przeprowadzał inspekcję w więzieniu, ale być może te czasy kiedyś się zmienią… Być może się zmienią, gdy dojdzie do zmiany władzy i może trzeba będzie więzienia inaczej wykorzystywać, natomiast nie widzę tutaj żadnego… Jeżeli jest to uzgodnione w rządzie i te poprawki są kompatybilne, czyli przewidują wszystkie konsekwencje, to jestem skłonny je poprzeć. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Bardzo proszę, pan minister Cieszyński odpowie na te wątpliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaJanuszCieszyński">Tak. Ja mam bardzo dobrą informację dla pana posła, ponieważ właśnie wbrew temu trendowi, o którym pan poseł mówił, kierowania czegoś w stronę tych urzędów centralnych, ta zmiana, która prowadzi do likwidacji inspekcji sanitarnej podległej bezpośrednio ministrowi spraw wewnętrznych, który urzęduje w Warszawie, te czynności zostaną scedowane na inspekcję sanitarną, która funkcjonuje także na tym dużo bardziej lokalnym poziomie. Czyli, cieszę się, że wobec powyższego pan poseł zagłosuje za tą poprawką, skoro ona de facto konsumuje pana oczekiwania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PosełZdzisławWolski">A rola starosty, panie ministrze, jest ustalona?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">No, ale panie pośle… Szanowni państwo, myślę, że wszystko jest jasne. Przechodzimy zatem do głosowania… Ale pan poseł już się zgłaszał. Panie pośle, nie dziesięć razy…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PosełJanSzopiński">Zgłaszałem się wcześniej, panie pośle…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">I miał pan głos…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PosełJanSzopiński">Otóż poprawki zostały nam przedstawione w sposób niestaranny. Popatrzcie państwo, na stronie drugiej mamy napis „Wojskowa Inspekcja Sanitarna”, a potem „skreślić art. 22a-art. 221”. Przecież tu nie ma art. 221… Okulary aż założyłem…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#Głoszsali">To jest „l”. Litera „l”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PosełJanSzopiński">To jest sprawa pierwsza. Sprawa druga. W związku z opinią prawną wyrażoną przez Biuro Legislacyjne, mam pytanie. W jaki sposób zostaną opisane dotychczasowe zadnia wykonywane przez inspekcję sanitarną MSWiA, które będzie wykonywała inspekcja cywilna?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dobrze. Dziękuję. Pan minister Cieszyński odpowie, bardzo proszę… Albo Wójcik. Panowie, jeden z was… Wąsik, przepraszam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAMaciejWąsik">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, to są te same zadania, tylko inspekcja cywilna robiła to we wszystkich instytucjach, a inspekcja MSW robiła to w instytucjach podległych MSW. To są dokładnie te same zadania. Czystość w stołówkach musi być zarówno w stołówkach w szkole wyższej, jak i, jeżeli tam jest stołówka, w Komendzie Głównej czy powiatowej Policji. To są te same zadania. Mało tego, one będą teraz pod jednym kierownictwem, z tymi samymi wytycznymi, bo można sobie wyobrazić, że te wytyczne różnych GIS-ów były różne, i oczywiście ta jedna instytucja będzie działała w sposób bardziej ekonomiczny. Dlatego namawiam państwa do tego, żeby poprzeć tę poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dobrze. W takim razie, przechodzimy do głosowania. Ja przypomnę państwu, że konsekwencją przyjęcia tej poprawki… To znaczy, głosujemy nad przyjęciem lub odrzuceniem łącznie poprawek 1, 2, 9, 11, 13, 14 i 15, bo one wzajemnie się uzupełniają. Są kompatybilne i trzeba poddać je pod głosowanie łącznie, zgodnie z zaleceniem Biura Legislacyjnego.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem tych poprawek? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Głosowały 24 osoby – za 15, przeciw 6, 3 wstrzymały się od głosu. Stwierdzam, że poprawki zostały przyjęte.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Przechodzimy do poprawki nr 3, zgłoszonej przez Klub Parlamentarny Lewica. Czy ktoś z panów? Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#LegislatorKatarzynaAbramowicz">Szanowni państwo, zwracamy tylko uwagę na to, że w pkt 4 lit. b w tej poprawce, odsyła do jednostki, która już w tej chwili nie istnieje, ponieważ została wykreślona na etapie rozpatrywania projektu. Zwracamy również uwagę na to, że ta poprawka nie zawiera konsekwencji, która powinna obejmować przepisy końcowe, w których nakładamy obowiązek złożenia oświadczeń lustracyjnych w określonym terminie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z wnioskodawców przedstawi tę poprawkę krótko, w kilku zdaniach, czy głosujemy od razu? Głosujemy. W takim razie, poproszę jeszcze o stanowisko rządu do tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PodsekretarzstanuwMZJanuszCieszyński">Ja w imieniu rządu wnoszę o odrzucenie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Przechodzimy zatem do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem tej poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">25 osób głosowało, za – 4 posłów, 16 – przeciw, 5 wstrzymało się od głosu. Stwierdzam, że poprawka nie została przyjęta. Nie otrzymała pozytywnej rekomendacji.</u>
          <u xml:id="u-32.3" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Poprawka nr 4, zgłoszona przez Klub Parlamentarny Koalicja Polska – PSL-Kukiz15. Biuro Legislacyjne, bardzo proszę. Nie ma uwag. Ale proszę do mikrofonu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#LegislatorKatarzynaAbramowicz">Nie mamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dobrze. Rząd – stanowisko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PodsekretarzstanuwMZJanuszCieszyński">De facto ta poprawka odwraca główny sens i cel tej ustawy, wobec czego jesteśmy przeciw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dziękuję bardzo. W takim razie, przechodzimy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem tej poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Głosowało 25 osób, za 8 posłów, przeciw 16, 1 wstrzymał się od głosu. Stwierdzam, że poprawka nie otrzymała pozytywnej rekomendacji.</u>
          <u xml:id="u-36.3" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Poprawka nr 5, zgłoszona przez Koalicyjny Klub Parlamentarny Lewica. Biuro Legislacyjne, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#LegislatorAleksandraWolnaBek">Szanowni państwo, odnośnie do poprawki nr 5 chcemy skierować pytanie do pana posła wnioskodawcy, ponieważ poprawka ta została tak sformułowana, iż na jej początku jest wskazane brzmienie art. 12a ust. 1, 3a i 3b i po analizie okazało się, że te ustępy różnią się drobnymi zmianami w stosunku do obowiązujących ustępów, natomiast pod poprawką jest napisane, iż oznacza to, że w art. 1 należy skreślić pkt 7a. Ponieważ my jako biuro nie wiedzieliśmy, jaka jest intencja pana posła odnośnie do przytoczenia tych zmienionych w propozycji nowych przepisów, czy tylko chodziło o to, aby wpisać wprost, że w art. 1 należy skreślić pkt 7, co było omawiane wcześniej na posiedzeniu Komisji, prosimy pana posła o zabranie głosu i doprecyzowanie, jaka była intencja tej poprawki. Wskazujemy, iż przytoczone zostało brzmienie w pełnym wskazaniu z poprawki, natomiast są jakby dwie możliwości rozpisania tej zmiany. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dziękuję. Pan poseł Rutka w takim razie, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PosełMarekRutka">Tak, istotnie. Potwierdzam to stanowisko Biura Legislacyjnego. Tutaj wkradła się pewnego rodzaju nieścisłość. Tak więc podtrzymuję, że ostateczne brzmienie tej poprawki jest następujące. Oznacza to, że prosimy o skreślenie pkt 7 w art. 1. Takie jest brzmienie tej poprawki i taka korekta została dokonana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Nie wiem, czy na tym etapie można zrobić taką korektę. Bardzo proszę Biuro Legislacyjne o wyjaśnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#LegislatorAleksandraWolnaBek">Szanowni państwo, tak jak powiedziałam, w złożonym oryginale poprawki to zdanie, że w art. 1 należy skreślić pkt 7, jest zawarte. Natomiast – tak ja mówiłam wcześniej – ponadto zostały przedstawione brzmienia art. 12a ust. 1, 3a i 3b. Zasadą tej poprawki – na posiedzeniu Komisji to też było omawiane – było wskazanie, iż… W sprawozdaniu było proponowane, aby skreślić ust. 3a i 3b, natomiast pan poseł – jak rozumiemy – chciał przywrócić brzmienie, tylko to przywrócenie brzmienia było o tyle niefortunne, że w zaproponowanej poprawce były jednak różnice pomiędzy tym tekstem a obowiązującą ustawą. Okazało się, że intencją pana posła nie była zmiana tego brzmienia, więc…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Pani mecenas, rozumiem, że po tych wyjaśnieniach możemy to poddać pod głosowanie w takim kształcie, jak to zostało przedstawione. Czy tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#LegislatorAleksandraWolnaBek">Tak. W dodatkowym sprawozdaniu będzie zawarta ta intencja pana posła, że w art. 1 skreśla się pkt 7.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dobrze. To jeszcze stanowisko rządu, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PodsekretarzstanuwMZJanuszCieszyński">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, myślę, że może jeszcze poczynilibyśmy pewne rozważania, natomiast to wymaga pewnych uzgodnień. Tak więc, na ten moment stanowisko jest przeciwne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Przechodzimy zatem do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Kto jest za rekomendacją tej poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-46.2" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Głosowały 24 osoby – za 9, przeciw 15, nikt się nie wstrzymał od głosu. Poprawka nie otrzymała pozytywnej rekomendacji.</u>
          <u xml:id="u-46.3" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Poprawka nr 6, zgłoszona przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość. Biuro Legislacyjne, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#LegislatorAleksandraWolnaBek">Nie mamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Czy przedstawiciel wnioskodawców, pan poseł, chce zabrać głos, czy nie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PosełCzesławHoc">Króciutko. To jest doprecyzowanie kwalifikacji Głównego Inspektora Sanitarnego Wojska Polskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dziękuję. Rząd, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PodsekretarzstanuwMZJanuszCieszyński">Popieramy poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">W takim razie, przechodzimy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem tej poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Głosowało 26 osób – za 17, przeciw 8, 1 osoba wstrzymała się od głosu. Poprawka otrzymała pozytywną rekomendację.</u>
          <u xml:id="u-52.2" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Poprawka nr 7. Biuro Legislacyjne, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#LegislatorAleksandraWolnaBek">Nie mamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">To też jest poprawka Prawa i Sprawiedliwości. Rząd, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PodsekretarzstanuwMZJanuszCieszyński">Popieram.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dziękuję bardzo. W takim razie, przechodzimy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za tą poprawką? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-56.1" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Głosowało 26 osób – za 17, przeciw 7, 2 osoby wstrzymały się od głosu. Stwierdzam, że poprawka otrzymała pozytywną rekomendację.</u>
          <u xml:id="u-56.2" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Poprawka nr 8, również zgłoszona przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość. Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#LegislatorKatarzynaAbramowicz">Nie mamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PodsekretarzstanuwMZJanuszCieszyński">Popieram.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Przechodzimy zatem do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem tej poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-60.1" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Głosowało 26 osób – za 17, przeciw 6, 3 osoby wstrzymały się od głosu. Poprawka otrzymała pozytywną rekomendację.</u>
          <u xml:id="u-60.2" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Nad poprawką 9 już głosowaliśmy. Poprawka 10, również zgłoszona przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość. Biuro Legislacyjne, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#LegislatorAleksandraWolnaBek">Szanowni państwo, jest to poprawka merytoryczna. Ta kwestia była omawiana wcześniej na posiedzeniu Komisji. Jedynie chcemy poinformować – ale już państwo nas upoważnili – że w przypadku przyjęcia tych wszystkich poprawek cała numeracja ustawy będzie zmieniona, gdyż dochodzą nowe ustawy. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PodsekretarzstanuwMZJanuszCieszyński">Popieram.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Przechodzimy zatem do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za pozytywną rekomendacją poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-64.1" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Głosowało 26 osób – za 17, przeciw 7, 2 osoby wstrzymały się od głosu. Poprawka otrzymała pozytywną rekomendację.</u>
          <u xml:id="u-64.2" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Poprawkę 11 już rozpatrzyliśmy. Poprawka nr 12, zgłoszona przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość. Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#LegislatorAleksandraWolnaBek">Szanowni państwo, tak jak wcześniej, to również jest poprawka merytoryczna. Te kwestie też były podnoszone na posiedzeniu Komisji. Nie mamy uwag. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PodsekretarzstanuwMZJanuszCieszyński">Popieram.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Przechodzimy zatem do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za pozytywną rekomendacją poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-68.1" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">26 osób głosowało – za 17, przeciw 8, 1 osoba wstrzymała się od głosu. Poprawka otrzymała pozytywną rekomendację.</u>
          <u xml:id="u-68.2" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Poprawki nr 13, 14 i 15 już rozpatrzyliśmy. W takim razie pozostaje nam jeszcze wybór posła sprawozdawcy. Pan przewodniczący Hoc.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PosełCzesławHoc">Ja proponuję pana przewodniczącego Tomasza Latosa, który już pierwotnie prowadził tę ustawę. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Wyrażam zgodę. Czy są inne głosy? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam zatem, że moja kandydatura została przyjęta. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-70.1" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>