text_structure.xml
83.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Szanowni państwo, szanując państwa czas, otwieram posiedzenie Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Stwierdzam kworum. Osoby, które dojadą – dojadą, które dojdą – dojdą. Mam nadzieję, że wszyscy później będziemy obecni. Bardzo serdecznie witam zaproszonych gości. Przede wszystkim witam panów ministrów – pana Andrzeja Guta-Mostowego oraz pana Arkadiusza Czartoryskiego. Serdecznie witam. Witam wszystkich pracowników Ministerstwa Sportu i Turystyki, przedstawicieli Ministerstwa Zdrowia oraz pozostałych zaproszonych gości z organizacji sportowych, PKOl i innych obecnych. Bardzo serdecznie witam panie i panów posłów.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Szanowni państwo, spotkaliśmy się, aby rozpatrzyć i zaopiniować dla Komisji Finansów Publicznych rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2023 z druku nr 2653 w zakresie właściwości naszej Komisji. Nie będę ich wszystkich wymieniał, bo dobrze wiemy, które części budżetowe są nam podległe i musimy je zaopiniować. Proponuję po kolei rozpatrywać nasze punkty. W części budżetowej 25 proponuję zaopiniowanie jej w całości. Pan minister Arkadiusz Czartoryski zabierze głos w pierwszej kolejności, a później koreferat przedstawi pan poseł Tadeusz Tomaszewski. Tak też proponuję, abyśmy rozpatrywali kolejne punkty – jeśli można je połączyć, aby były łączone. Podobnie proszę o koreferaty panów posłów do poszczególnych punktów. Szanowni państwo, czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę. Mamy przyjęty porządek.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Rozpoczynamy rozpatrywanie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy budżetowej. Bardzo proszę o omówienie części 25 – Kultura fizyczna. Proszę o zabranie głosu pana ministra. Jest nas sporo na sali i bardzo proszę, abyśmy udostępnili mówcom możliwość swobodnej wypowiedzi. Bardzo proszę o nierozmawianie.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, mam zaszczyt przedstawić projekt ustawy budżetowej na rok 2023, zabezpieczony na realizację zadań w obszarze kultury fizycznej. Szanowni państwo, łączne nakłady to 3 383 711 tys. zł. Nakłady te są wyższe o 1 703 527 tys. zł, co stanowi 201,4% ustawy budżetowej na 2022 rok. Mogą państwo zobaczyć ogromny wzrost nakładów, z czego bardzo się cieszę. Gdy zerkniemy na stronę nr 4 dokumentu, który państwu przedstawiliśmy, który mogli państwo odebrać, leżący na stole na zewnątrz, jest tam układ tabelaryczny. Proszę zwrócić uwagę, że w tej najważniejszej części 25 – Kultura fizyczna w części budżetowej mamy kwotę 1 801 651 tys. zł, która jest zdecydowanie wyższa niż w roku 2022. Wyższa jest również w tej czwartej części tabelki – Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej. Proszę zwrócić uwagę, że to 1 420 000 tys. zł. Mamy więc wzrost również w pieniądzach pozyskiwanych z różnych funduszy, z totolotka.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiArkadiuszCzartoryski">Przed posiedzeniem dyskutowaliśmy o tym, że bardzo sprawdziła się ta ustawa, która nałożyła podatek na cukier zawarty w napojach gazowanych. Pamiętają państwo rok 2020 i 2021, gdy ta dyskusja się przetoczyła przez parlament. Tu też jest duży wzrost, bo mamy 1 420 000 tys. zł. W części budżetowej, jeśli porównamy część 25 między 2015 a 2023 rokiem, proszę zwrócić uwagę, że wtedy było to zaledwie 290 144 tys. zł, a teraz mamy 1 801 651 tys. zł, z czego się bardzo cieszę, bo to naprawdę ogromny wzrost nakładów. Jeżeli weźmiemy pod uwagę potrzeby państwa polskiego, wszyscy wiemy, że był COVID, młodzież siedziała w domu przed komputerami. To jest ogromna szansa, są pieniądze, ale pytanie jest takie, jak skutecznie będą wykorzystane przez kluby sportowe, samorządy, czy w postaci inwestycji, tam, gdzie będą one wydatkowane.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiArkadiuszCzartoryski">Proszę państwa, te środki w głównej mierze przeznaczone są na dotacje w obszarze kultury fizycznej i zostały zaplanowane na kwotę 3 284 000 tys. zł. W odniesieniu do ustawy budżetowej to jest 205% wzrostu i 378% więcej niż w 2015 więcej – o 2 415 000 tys. zł więcej. Na rok 2023 aż 1 517 000 tys. zł zabezpieczone zostało na inwestycje w infrastrukturę sportową, co stanowi prawie 263% planu z roku 2022. Jest to 940 000 tys. zł więcej. Jednocześnie ta kwota jest niemal czterokrotnie wyższa niż w roku 2015. Czterokrotnie wyższa na inwestycje w infrastrukturę sportową. W ramach wydatków inwestycyjnych zaplanowaliśmy 800 000 tys. zł dla jednostek samorządu terytorialnego na budowę hal sportowych o lekkiej konstrukcji, 140 000 tys. zł na inne inwestycje. Dodatkowe środki na inwestycje sportowe w kwocie 137 000 tys. zł zostały zabezpieczone w rezerwie celowej dedykowanej wsparciu III Igrzysk Europejskich w roku 2023. Te inwestycje obejmą dużą część południowej Polski – Wrocław, Zakopane, Kraków, Rzeszów. Dla samorządów udzielone zostało wsparcie finansowe i zabezpieczono środki w wysokości 181 000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiArkadiuszCzartoryski">Na dotacje w obszarze sportu wyczynowego zaplanowaliśmy 619 685 tys. zł. To również wzrost o 114 000 tys. zł w stosunku do roku 2022 i aż od 298 000 tys. zł w stosunku do roku 2015. Na inwestycje w obszarze sportu powszechnego przeznaczono 471 500 tys. zł. To również duży wzrost w stosunku do roku 2022 i wielokrotny, bo aż o 370 000 tys. zł, czyli 3/4 większy niż w roku 2015. Jeżeli chodzi o sport osób z niepełnosprawnościami, zabezpieczone zostały dotacje na kwotę 84 000 tys. zł, co stanowi 151% wzrostu w stosunku do roku 2022 oraz 245% w odniesieniu do roku 2015.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiArkadiuszCzartoryski">Proszę państwa, dotacja celowa dla Centralnego Ośrodka Sportu na tworzenie warunków dla szkolenia sportowego prowadzonego przez polskie związki sportowe i inne podmioty działające w zakresie kultury fizycznej związana z bieżącym utrzymaniem, zarządzaniem obiektami wynosi 54 558 tys. zł i to również jest wzrost o prawie 153% w stosunku do roku 2022. Bardzo się z tego cieszę. Mamy nie tylko wzrost jakości bazy sportowej, czyli remonty i rozwój bazy sportowej COS, ale również podwyżkę płac o prawie 22%. Dotacja podmiotowa dla Polskiej Agencji Antydopingowej to 8889 tys. zł, co stanowi 111% wzrostu w stosunku do 2022 roku. Ten budżet jest tak zaplanowany, że uwzględnia z nadkładem inflację, inwestycje, nowe wchodzące programy, ale również inwestycje związane z III Igrzyskami Europejskimi w przyszłym roku. Pragnę wspomnieć, że nasza infrastruktura sportowa jest użytkowana w szczególnym czasie. Za naszymi granicami jest wojna, o czym warto pamiętać i jest ona wykorzystywana na różne sposoby, przykładowo przez różne drużyny przyjeżdżające do nas z Ukrainy. Korzystają one z infrastruktury towarzyszącej wprost, z boisk, hal sportowych znajdujących się w Polsce.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiArkadiuszCzartoryski">Mówiłem już o rezerwie. W projekcie ustawy na rok 2023 w ramach rezerw celowych budżetu państwa utworzona została pozycja 57 – środki na wsparcie przygotowania III Igrzysk Europejskich. Zaplanowano wydatki majątkowe w wysokości 137 000 tys. zł, z przeznaczeniem na realizację inwestycji sportowych niezbędnych do przeprowadzenia III Igrzysk Europejskich, w związku z ustawą o wsparciu przygotowań III Igrzysk Europejskich w 2023 roku oraz rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie wykazu przedsięwzięć z 2023 roku. Z mojej strony to tyle.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiArkadiuszCzartoryski">Została jeszcze część 40 – Turystyka.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">To za chwilkę. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Czy to tego punktu pan minister chce jeszcze przedstawić jakieś uwagi? Nie? Wolę zawsze zapytać. Bardzo proszę o koreferat pana posła Tadeusza Tomaszewskiego – do tych dwóch punktów części budżetowej – Kultura fizyczna i rezerw celowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panowie ministrowie, przedstawiciele agencji rządowych, debata nad projektem budżetu państwa, w tym części 25, części 40 oraz funduszy jest najważniejszą debatą na Komisji w ciągu roku. Jest mi bardzo przykro, że nie zaszczycił dziś Komisji swoją obecnością pan minister. Pan minister był u nas 28 października rok temu, gdy został powołany. Z szacunkiem dla panów ministrów, chciałem zauważyć, że gdy wicepremier Gliński miał kilka działów budżetowych, znajdował czas i był osobiście na posiedzeniach Komisji i podkomisji. Budżet jest wizytówką ministra sportu. Szkoda. Proszę przekazać panu ministrowi, panu posłowi Bortniczukowi, że jako posłowie chcielibyśmy widzieć ministra na posiedzeniach Komisji. To jedno z jego zadań. Naszym zadaniem jest przekazywanie mu opinii jako członkowi Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Przechodząc do budżetu, wszystkie te dane, które pan minister przekazał, odzwierciedlają stan faktyczny. Przekazane materiały opisują zdarzenia. Chcę, abyśmy mieli świadomość, w jakich uwarunkowaniach sport, kultura fizyczna i turystyka będą funkcjonowały w 2023 roku. Doskonale wiemy, że nakłady ze strony rządowej stanowią około 1/3 wydatków, które przeznacza się na kulturę fizyczną i sport w państwie. Pozostałe to wydatki samorządów.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Przepraszam, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Szanowni państwo, prosiłem na początku o ciszę. Sala jest zbyt mała, abyśmy prowadzili tu dyskusję. Jeśli ktoś chce prowadzić dyskusję, proszę wyjść. Teraz przemawia pan poseł.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Jeśli chodzi o wydatki samorządów, sygnalizowane są znaczące cięcia z powodu drożyzny i wysokich cen usług, które dotykają prowadzenia podmiotów, nie tylko w sporcie, ale wszystkich. Gdy dostają informacje o wzroście cen energii, mimo przyjęcia ustawy, która mówi o cenie gwarantowanej – to będą wzrosty od 100% od 150% – mówią, z czego będą rezygnować. To będzie kultura i sport. Będą obcinali wydatki. To wydatki, które będą obniżane w pierwszej kolejności. Pan minister wspomniał, że z naddatkiem te propozycje finansowe chronią przed skutkami inflacji.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Przechodząc do samej ustawy budżetowej, mamy w 2023 roku określone wyzwania. Pierwszym z nich jest organizacja III Igrzysk Europejskich w Krakowie. Środki na ten cel przewidziane są w rezerwie celowej – to 137 000 tys. zł. Pan minister o tym wspomniał, ale warto by było, aby Wysokiej Komisji powiedzieć, że poza zapisem jest to zgodnie z wykazem. Ta kwota nie jest mała, ale na co te środki zostaną przeznaczone, na które zadania z tego załącznika, a może nowe rodzaje. Może to tylko związane jest ze wzrostem cen i kosztów, bo wydatki planowaliśmy 1,5 roku temu? Trzeba w związku z powyższym mieć dodatkowe środki. W związku z tym mam uprzejmą prośbę o wskazanie na co zostanie przeznaczone te 137 000 tys. zł z rezerwy celowej. Jeśli nie dziś, to proszę uprzejmie na piśmie. Kwota 181 000 tys. zł to środki w budżecie przewidziane jako dotacja na organizację igrzysk. One też się zwiększyły. To, co zaplanowaliśmy w ustawie na organizację igrzysk, okazało się niewystarczające. Jestem spokojny, bo tymi przygotowaniami kierują fachowcy, na czele z prezesem spółki, człowiekiem, który ma duże doświadczenie w sporcie i zarządzaniu. W związku z powyższym na tym etapie to państwo decydują się, zgłaszając ten projekt, na zwiększenie środków. Czy będą one wystarczające, to życie pokaże. Zwiększamy środki na Kraków o 318 000 tys. zł i łącznie, jeśli mnie pamięć nie myli, było tam 900 000 tys. zł, czyli razem 1 200 000 tys. zł mamy zakodowane na Kraków 2023.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Przechodzę teraz do kolejnych ważnych spraw. Po pierwsze, chciałbym podziękować panu ministrowi i panom za uruchomienie po raz pierwszy w budżecie od dawien dawna wydatków majątkowych na infrastrukturę. Te 800 000 tys. zł, które jest planowane dla gmin, powiatów oraz województw – dla tych to niewielka kwota – na budowę hal o lekkiej konstrukcji lub zadaszenie istniejących boisk. Jest mowa o tym, że może to dofinansowanie wynosić do 70% kosztów kwalifikowanych. W materiale resortowym nie ma jednak mowy o tym, co to oznacza. Czy oznacza to 100 000 tys. zł, 3000 tys. zł, czy ile? Proszę o odpowiedź, bo nie wiemy, co osiągniemy. Zazwyczaj w takich programach jest mowa, że jest to 70% kosztów kwalifikowanych, ale nie więcej niż jakaś kwota. W związku z powyższym jak ten projekt to przewiduje?</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Kolejna istotna kwestia w tym budżecie – pan minister mówił o znaczącym wzroście na sport kwalifikowany. Jeśli popatrzymy na te 181 000 tys. zł na Kraków w sporcie kwalifikowanym, 50 000 tys. zł na dofinansowanie ważnych imprez w Polsce, mistrzostw świata, Europy i pucharów świata, to już mamy 230 000 tys. zł ze sportu kwalifikowanego z nieco ponad 390 000 tys. zł. Musimy przyjrzeć się poszczególnym planowanym działaniom i wydatkom, czy rzeczywiście z naddatkiem chronią możliwość ich realizacji, uwzględniając inflację. Jeśli chodzi o wydatki, po raz pierwszy – to dla nas uwaga merytoryczna – z budżetu państwa zostaje zasilany Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej kwotą 140 000 tys. zł oraz środkami, o których mówił pan minister – 117 000 tys. zł z tzw. podatku cukrowego. To 257 000 tys. zł, które trafia do FRKF ze środków budżetowych. Trzeci element to środki z dopłat do gier liczbowych – 905 000 tys. zł, czyli około 105% ewentualnego planowego wykonania, bo wiadomo, że to zakłady. Jeśli ludziom będzie gorzej to trudno powiedzieć, aby więcej grali. Nie podważam tych założeń, bo do tej pory zazwyczaj się sprawdzały. W związku z powyższym nie widzę tu problemu. To nowy sygnał, że zasilamy ten budżet. To dobrze. To właściwa droga – nie tylko funkcjonowanie ze środków z dopłat do gier liczbowych. Trzeci jest Fundusz Zajęć Sportowych dla Uczniów i stosunkowo niewiele, bo 25 000 tys. zł, ale są w nim trzy ważne programy.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Chciałbym prosić o odpowiedź na następujące pytanie, bo nie jestem księgowym i mam wątpliwości. Gdy mówimy o części 25 i później o wydatkach mowa jest o 140 000 tys. zł najpierw w części 25, gdy dajemy do funduszu, a później w funduszu pokazujemy plan przychodów i już jest te 140 000 tys. zł, a nie 114 000 tys. zł. Czy nie jest tak, że w tej części 25 to 140 000 tys. zł nie występuje dwa razy: raz jako dotacja w części 25 do funduszu, a z drugiej strony jako zwiększony plan funduszu? Nie wiem, nie jestem księgowym, więc proszę o wyjaśnienie tejże kwestii.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Jeśli chodzi o dochody, tradycyjnie są mikroskopijne w budżecie resortu sportu i pochodzą właściwie ze zwrotów związanych z umowami i podatkowych. Administracja publiczna to 116%. Można powiedzieć, że gdyby w pozostałych przypadkach było 116%, byłoby dobrze, ale zaraz dojdę do tego, gdzie tyle nie ma. W materiale resortowym – bardzo prosiłbym, aby osoby towarzyszące zapisały to pytanie i odpowiedziały – ile wynosi planowane średnie wynagrodzenie w 2023 roku w MSiT, ile wynosi średnie planowane wynagrodzenie w Centralnym Ośrodku Sportu i Polskiej Agencji Antydopingowej? To trzy podległe ministrowi instytucje. W materiale w części 25 jest mowa o zwiększonej dotacji dla COS, zwłaszcza na infrastrukturę, ale także na koszty i na drgnięcie wynagrodzeń dla pracowników. To 22%. Jest tam mowa o tym, że to dla pracowników zajmujących się infrastrukturą sportową. Czy to tylko taki ładny zapis do ministra finansów, czy chodzi o wszystkich pracowników, te 22% i co to oznacza w ujęciu fizycznym?</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Przejdę teraz do działu 926 – Obiekty sportowe. Proszę tylko powiedzieć, jak te obiekty lekkiej konstrukcji będą dofinansowane, jaka będzie maksymalna kwota. Poza COS przewidujemy stosowną dotację dla POLADA. Nie mam tu uwag, poza pytaniem o to, ile będzie wynosiła średnia płaca. Jeśli chodzi o zadania w zakresie kultury fizycznej, panie ministrze w ubiegłym roku było 60 000 tys. zł na zadania w zakresie sportu powszechnego. W tym roku jest 60 500 tys. zł. Czy to jest z naddatkiem inflacyjnym? Nie. To nie jest komunikat, który polega na tym, że państwo mówią co chcą zrobić i za jakie pieniądze. Pan doskonale wie, bo ma pan duże doświadczenie i pracował w komisji, która kontrolowała pewne rzeczy, że my mamy również funkcję kontrolną. W związku z powyższym te 60 500 tys. zł powinno być rozpisane, na które programy ile planujecie wydać. W materiale tego nie ma. „Sportowe wakacje” mają zwiększone środki, zgadzam się. To pierwsze zadanie, czyli sport powszechny niestety jest na poziomie roku ubiegłego, czyli realnie będzie to 20% mniej, niż jest to możliwe do wykonania. Wsparcie igrzysk olimpijskich i paraolimpijskich w kontekście Paryża 2024 tak samo. Znów mamy tu brak możliwości kontrolowania tych wydatków, bo brak jest podziału środków, ile na igrzyska olimpijskie, paraolimpijskie i światowe igrzyska głuchych, w ramach sportu i sportu osób z niepełnosprawnościami. Mamy sport wyczynowy, wspomniałem o tym wcześniej. Skąd ten wzrost? W poprzednim budżecie 44 000 tys. zł było w rezerwie celowej na stypendia. To te nowe stypendia ministra Glińskiego, które zostały wprowadzone dla młodych, trenerów itd. Teraz przeszły do budżetu i pozostały na tym samym poziomie – jak było 44 000 tys. zł, tak pozostało. Może wynika to z tego wskaźnika, bo nie jest podnoszony, ale proszę o wyjaśnienie.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Jeśli chodzi o sport nieolimpijski, nie mam informacji, co znaczy te 28 000 tys. zł. Jak to ma się do ubiegłego roku? Zauważyłem pewną prawidłowość w państwa materiale. Tam, gdzie jest wzrost, jest zaznaczony. Tam, gdzie nie ma informacji, trzeba tego szukać. Co to znaczy 28 000 tys. zł w porównaniu do ubiegłego roku, czy to więcej, mniej czy tyle samo na sport olimpijski? Nie jest to wspomniane. Nowe programy, pozostałe programy w zakresie sportu wyczynowego, dotyczące projektu „Super trener”, upowszechniania kariery dwutorowej czy promocję Polski poprzez organizację wielkich imprez sportowych, dofinansowanie Instytutu Sportu – Polskiego Instytutu Badawczego, doskonalenie kadr kultury fizycznej, wspomniane nowe stypendia – nie budzą wątpliwości.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Chciałbym zapytać o jedną sprawę systemową, panie ministrze. Zdecydowaliśmy – uważam, że pan premier Gliński zrobił właściwy ruch – że powierzamy zadanie wypłaty stypendiów sportowych, nagród, czyli te 44 000 tys. zł Instytutowi Sportu. To własna jednostka i daje to pewność. Są też kwestie związane z ubezpieczeniami itd. Jak pozostałe środki, związane umownie z przygotowaniami olimpijskimi i paraolimpijskimi, są obecnie realizowane? Mieliśmy sygnały, że w niektórych polskich związkach sportowych był kłopot z terminowością wypłaty tychże świadczeń i były elementem płynności działalności związkowej. Gdy pan minister był pierwszy raz gotowy chłonnie słuchać nowych rozwiązań i powiedział, że przemyśli to, jeśli chodzi o wypłatę stypendiów dla sportu olimpijskiego…</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Pozostała działalność – dotacje. Już o tym wspomniałem. Dotacja celowa dla Polskiej Organizacji Turystycznej to 60 000 tys. zł na promocję Polski. Miało to być w tym roku, a czy było, to bardziej pytanie do pana ministra Guta-Mostowego. Co w tej sprawie się będzie działo? To nie jest mała kwota. Świadczenia olimpijskie posiada 603 zawodników i zawodniczek, z różnych tytułów. Jest tu wzrost. Mowa tu też o podstawie prawnej. Proszę powiedzieć, ile będzie wynosiło świadczenie olimpijskie od 1 stycznia 2023 roku. Przypomnę, że z inicjatywy naszej Komisji to świadczenie jest zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.</u>
<u xml:id="u-6.10" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Stadion Narodowy – podatek, ubezpieczenie, podatek od nieruchomości. Jestem świadomy tego problemu. Rzeczywiście musimy pójść w jedną stronę albo potraktować Stadion Narodowy jako przedsiębiorstwo, które powinno być zarządzane przez Ministerstwo Aktywów Państwowych, ze wszystkimi konsekwencjami, również podatkowymi i własnościowymi, albo przeciwnie, jako obiekt o charakterze sportowym i przywrócić go na łono MSiT. Po roku od wypowiedzi pana ministra sportu nie stało się nic i jest po staremu. My płacimy, kto inny nim zarządza, a kto inny kreuje władzę. Warto byłoby to wreszcie przeciąć i powiedzieć, gdzie ten Stadion Narodowy ma być, a jeśli już, to niech ten, który nim zarządza i wpływa na władzę, niech płaci podatek, niekoniecznie obciążając MSiT.</u>
<u xml:id="u-6.11" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Rezerwy celowe to 137 000 tys. zł. Już o tym wspomniałem, ale chciałem zapytać, na co zostaną przeznaczone.</u>
<u xml:id="u-6.12" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, wnoszę do Komisji o pozytywne zaopiniowanie zarówno części budżetowej 25, jak i rezerwy celowej. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Dziękuję uprzejmie, panie pośle. Wykorzystał pan od razu, mam nadzieję, czas na zadawanie pytań. Dziękuję uprzejmie za to, co pan przedstawił.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Szanowni państwo, w części budżetowej 25 i części budżetowej 83 otwieram dyskusję. Czy ktoś chciałby zabrać głos? Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełIreneuszRaś">Chciałem powiedzieć, że budżet jest imponujący i mam nadzieję, że kwota, która powoduje to wrażenie, czyli ten nowy program, który pojawił się po programie orlikowym, dotyczący budowy hal o lekkiej konstrukcji, to coś, o czym powinniśmy porozmawiać nieco więcej. To jest postulat do pana przewodniczącego, aby zrobić to na odrębnym posiedzeniu. To poważny program, który będzie realizowany w trudnym roku, z uwagi na kwestie przetargowe, planowanie kwot i weryfikację ich w przyszłym roku, przez przetargi. Może być wiele problemów i dobrze by było, aby o tym dodatkowo porozmawiać.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełIreneuszRaś">Mam pytanie do pana ministra: Czy te kwoty są już dogadane z ministrem finansów, że weszły do budżetu sportu i nie będzie tak, że duża kwota z tego programu, jeśli miałby być jednoroczny, nie będzie odjęta w budżecie na 2024 rok?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Dziękuję uprzejmie.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Czy ktoś jeszcze chce zabrać głos? Dziękuję bardzo. Zamykam listę osób zadających pytania.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Panie ministrze, bardzo proszę o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#SekretarzstanuwMSiTArkadiuszCzartoryski">Proszę państwa, bardzo dziękuję za pytania. Poproszę też panią minister Jakóbczyk… Przepraszam, jestem pod takim wrażeniem pracy pani dyrektor Departamentu Finansów, że już nazywam ją panią minister, ale kto wie, z całego serca tego życzę. Poproszę panią dyrektor i pana dyrektora Buzę o uzupełnienie. Pan dyrektor specjalizuje się w sporcie powszechnym.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#SekretarzstanuwMSiTArkadiuszCzartoryski">Szanowni państwo, może jest okazja, aby powiedzieć o tych inwestycjach na południu Polski. Zapytał o nie pan przewodniczący. Wszyscy się z tego cieszymy…</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Panie ministrze, jeśli mogę przerwać, o inwestycjach będziemy rozmawiali już za 2 tygodnie, więc nie wiem, czy jest sens to powielać.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#SekretarzstanuwMSiTArkadiuszCzartoryski">Była prośba, aby je wymienić.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Nie ma chyba potrzeby. Porozmawiamy o tym za 2 tygodnie. Teraz tylko omówmy sprawy finansowe i pytania dotyczące finansów. Widzimy, co się dzieje na południu Polski, we wszystkich COS. Panie i panowie posłowie mieli okazję uczestniczyć w wyjazdowym posiedzeniu. Zachęcałem, aby zobaczyli, co się buduje i co się dzieje w infrastrukturze sportowej. Poprosiłbym o odpowiedź na pozostałe pytania, bez tego.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#SekretarzstanuwMSiTArkadiuszCzartoryski">Dobrze. Tych inwestycji, o które pytał pan przewodniczący, jest około 15.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#SekretarzstanuwMSiTArkadiuszCzartoryski">Jeśli chodzi o hale sportowe, były dwa pytania. Na 2023 rok jest 800 000 tys. zł. Od razu odpowiadając na drugie pytanie, w roku 2024 też są zaplanowane wydatki na to zadanie 1 200 000 tys. zł. Jeśli inwestycje z roku 2023 w wyniku różnych wydarzeń nie zostaną doprowadzone skutku, bo przesuną się na 2024 – wiadomo, partnerem są samorządy – to tam też jest plan. Oczywiście to inwestycje dwojakiego rodzaju: budowa hali z boiskiem i budowa zadaszenia boiska już istniejącego. Plan jest taki, aby to było 70% kosztów jednego zadania, ale nie więcej niż 2000 tys. zł na budowę hali z boiskiem i 1000 tys. zł na budowę zadaszenia istniejącego boiska.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#SekretarzstanuwMSiTArkadiuszCzartoryski">Czy pani dyrektor zechciałaby uzupełnić, bo były jeszcze inne pytania?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMSiTMonikaJakóbczyk">Panie przewodniczący, szanowni państwo, pan przewodniczący pytał o wynagrodzenia planowane na 2023 rok. Średnie miesięczne wynagrodzenie według planistycznych etatów na rok 2023 w MSiT w części 25 planowane jest na poziomie 8753 zł, w części 40 – 7202 zł. Wyjaśniam, skąd różnica. Jest to spowodowane strukturą zatrudnienia. Zdecydowanie więcej osób zatrudnionych jest w części 25, co wiąże się również z większą liczbą dyrektorów, zastępców, naczelników i członków kierownictwa. W COS, zakładając wzrost etatów o planowane 72, średnie miesięczne wynagrodzenie przy zabezpieczonych środkach przy wzroście etatów wyniesie 5673 zł. W POLADA planowany wzrost etatów to dwa, a średnie miesięczne wynagrodzenie planowane jest na poziomie 7988 zł.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMSiTMonikaJakóbczyk">Pan przewodniczący poruszył również kwestię 140 000 tys. zł, które z budżetu z części 25 stanowi dotację dla FRKF. Trudno to pokazać inaczej, bo pokazujemy to zgodnie z załącznikami do ustawy budżetowej. W załączniku nr 2 pokazywane są wydatki części 25 – w tej części jest 140 000 tys. zł. W odrębnym załączniku do ustawy budżetowej, który stanowi plan finansowy FRKF, też jest 140 000 tys. zł w kosztach. Nie sposób tego pokazać inaczej. Takie są załączniki do ustawy budżetowej. To 140 000 tys. zł, które jest pokazywane w części 25, a potem zasila dotacją FRKF.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMSiTMonikaJakóbczyk">Kolejne pytanie dotyczyło wysokości świadczeń olimpijskich, paraolimpijskich i medalistów Przyjaźni 84’. Wzrost wskaźnika z 1,4 do 1,8 był spowodowany zmianą ustawy o sporcie. Pomnożony jest przez kwotę bazową planowaną na rok 2023 w wysokości 2190,45 zł. Świadczenie będzie wynosiło 3942,81 zł. Było jeszcze pytanie o POT, ale to pewnie za chwilę. Teraz mamy już schyłek roku budżetowego, więc w zakresie promocji Polski przez polskich sportowców i kluby sportowe planujemy 17 000 tys. zł na dotacje dla POT na to zadanie, a w przyszłym roku 60 000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMSiTMonikaJakóbczyk">Jeśli chodzi o wzrost, materiał staramy się przygotowywać bazując na wnioskach wyciąganych przez państwa z przekazywanych informacji. Staramy się sprostać państwa oczekiwaniom i dlatego jest tak wiele tabelek z procentami i różnicami kwotowymi, aby jak najbardziej pokazywać to wszystko, również w podziale na źródła finansowania. Dla przykładu sport powszechny w 2023 roku ma zabezpieczone środki na 471 500 tys. zł. Pokazujemy to w rozbiciu na poszczególne źródła finansowania: część 25, jeden i drugi fundusz. Jest to różnica ponad 71 000 tys. zł rok do roku. To 117,9%. Sam budżet to 121 500 tys. zł, co też jest wzrostem o 10 000 tys. zł. W dalszej części rozpisujemy to, że na „Sport dla wszystkich” jest 60 500 tys. zł, a na „Sportowe wakacje” dołożyliśmy 10 000 tys. zł i jest 60 000 tys. zł. Zdecydowanie więcej jest w FRKF – tam jest dodatkowe 62 600 tys. zł. To też zajęcia dla dzieci i młodzieży. Dodatkowo sport osób z niepełnosprawnościami – to pokazujemy w rozbiciu w części 25. To prawie dwukrotny wzrost wydatków, bo 190%. Współzawodnictwo sportowe z FRKF to 140%, planowane jest 30 000 tys. zł, a w obszarze upowszechniania sportu niepełnosprawnych 30 000 tys. zł, co stanowi wzrost do 145,3%. Staramy się to wszystko pokazywać jak w najdrobniejszych szczegółach. Pokazujemy też III Igrzyska Europejskie, które przywoływał pan przewodniczący. Oprócz 137 000 tys. zł zabezpieczonych w rezerwie celowej w poz. 57, 181 000 tys. zł jest bezpośrednio w części 25 na koszty związane z organizacją. To chyba tyle. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Czy głos zabrać jeszcze chce pan dyrektor Buza?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#DyrektorDepartamentuSportudlaWszystkichMSiTDariuszBuza">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, odnosząc się do pytania pana posła Tomaszewskiego i wysokości środków budżetowych na program „Sportu dla wszystkich”, który jest utrzymany, pragnę zwrócić uwagę, że rok bieżący jest szczególnym, bo budżet z 24 000 tys. zł, które były od zawsze, wzrósł do 60 000 tys. zł. Na rok 2023 ten budżet został utrzymany i minimalnie powiększono budżet na „Sportowe wakacje”. Bardzo mocno analizujemy potrzeby społeczne w tym zakresie, jeśli chodzi o programy ze środków budżetu państwa. Nie możemy jeszcze do końca powiedzieć, w których zakładkach – bo rozumiem, że do tego zmierzało pytanie – ujęty będzie sport wiejski, różne grupy społeczne i środowiskowe, Polonia za granicą itd. Wciąż analizujemy, aby dobrze to zaprojektować, adekwatnie do zapotrzebowania społecznego. Na tym etapie jeszcze informacji nie mamy, ale bardzo mocno nad tym pracujemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#DyrektordepartamentuMSiTMonikaJakóbczyk">Jeśli mogę, jeszcze słowo uzupełnienia. Pan przewodniczący wspominał, jak zmienia się sytuacja, potrzeby itd. Minister sportu i turystyki bardzo na to reaguje. Dla przykładu, jeśli spojrzymy na 2022 rok, startowaliśmy z ustawą budżetową w części 25 w kwocie 502 224 tys. zł. Środki pozyskane z rezerw spowodowały, że na ten moment w budżecie części 25 mamy już ponad 1 075 000 tys. zł. Nie jest tak, że te potrzeby, które generuje nam sytuacja, nie zostają zaspokojone.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">To reakcja na bieżące potrzeby i jest zwiększenie budżetu, dwukrotnie. Dziękuję uprzejmie państwu dyrektorom.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Szanowni państwo, zamykam dyskusję. Informuję, że Komisja rozpatrzyła projekt ustawy budżetowej w zakresie części 25 – Kultura fizyczna, części budżetowej 83 – Rezerwy celowe i w zakresie administracji rządowej, części 85 – Budżety wojewodów.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Przechodzimy do następnego punktu. Jest to plan finansów państwowych funduszy celowych – Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej i Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów. Referował będzie pan minister, a koreferował pan poseł Kazimierz Moskal. To już było? Bardzo proszę, pan poseł Kazimierz Moskal.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełKazimierzMoskal">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, panie ministrze, szanowni państwo, pan minister szczegółowo omówił fundusze celowe. Materiał, który otrzymaliśmy, w sposób jasny i wyraźny przedstawia, jak wzrósł, zwłaszcza FRKF. W nawiązaniu do tabelek i informacji, które otrzymaliśmy, pragnę podkreślić, że jeśli chodzi o rozwijanie sportu wśród dzieci i młodzieży, nastąpił wzrost o 134%, z 455 000 tys. zł do 610 000 tys. zł. Każdy program, który był realizowany w ramach rozwijania sportu wśród dzieci i młodzieży, odnotował wzrost, poza programem „Skaut”. Chciałem zapytać pana ministra, dlaczego ten program jest w tej samej wysokości co poprzednio projektowany na 2023 rok.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PosełKazimierzMoskal">Jeżeli chodzi o rozwijanie sportu wśród osób niepełnosprawnych, wzrost nastąpił o 142,4%. To, co było zaplanowane na rok obecny, również jest planowane na rok 2023. Chodzi o zadania z zakresu programu zdrowia publicznego – program SKS. To 20 000 tys. zł, czyli 100%. Dlaczego nie ma wzrostu w tym zakresie?</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#PosełKazimierzMoskal">Jeśli chodzi o rozwój turystyki społecznej sprzyjającej aktywności fizycznej społeczeństwa, mamy tu spadek z 10 000 tys. zł do 8000 tys. zł, czyli propozycja przeznaczenia tych środków na ten cel to 80%. Jak wcześniej były tylko dotacje majątkowe w kwocie 10 000 tys. zł, tak na rok przyszły jest zmiana i 5000 tys. zł będzie stanowiło dotacje majątkowe, a 3000 tys. zł – bieżące. Dlaczego jest mniej środków i dlaczego jest taka zmiana, jeśli chodzi o przeznaczenie dotacji majątkowych i bieżących?</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#PosełKazimierzMoskal">Jeśli chodzi o FZSdU, można powiedzieć, że w 100% to, co było wydawane, jest planowane na 2023. Projekt przewiduje 96% poprzedniego planu. Było 25 950 tys. zł, a projekt na 2023 rok to 25 000 tys. zł. Pytanie do pana ministra: Dlaczego zajęcia sportowe dla uczniów ze szczególnym uwzględnieniem gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej mają zmniejszone finansowanie? Czy nie ma zapotrzebowania na to? Plan na 2023 rok to 68,3% w stosunku do planu na rok bieżący – było 3000 tys. zł, a propozycja na rok kolejny to 2050 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#PosełKazimierzMoskal">Ogólnie, jeśli chodzi o plan finansowy państwowych funduszy celowych – Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej i Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów, trzeba ocenić pozytywnie. Rekomenduję przyjęcie projektu budżetu w tym zakresie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Dziękuję uprzejmie, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Otwieram dyskusję. Czy ktoś chciałby zabrać głos? Pan poseł Tomaszewski, bardzo proszę, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Szanowni państwo, chciałbym zapytać o wnętrze poszczególnych programów. Dwa programy, które cieszą się dużą popularnością to program Klub i program SKS. Odnotowują one zwiększenie do 116% i 125%, jeśli chodzi o środki przewidywane na realizację tych projektów. Chodzi mi o wysokość dofinansowania. Przykładowo program „Klub” nie ma wzrostu od 5 lat, jeśli chodzi o kluby jedno- i dwusekcyjne, ale też, jeśli chodzi o kwoty wewnątrz, które przeznacza się na trenerów itd. Gdy popatrzymy na inne programy, mieliśmy np. informacje WF z AWF, gdzie stawki są dwukrotnie wyższe dla tych samych działań. Obecnie stawki dla trenerów w ramach tych projektów powinny być większe. Jak państwo planują to rozwiązać?</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Drugie pytanie dotyczy turystyki społecznej. Panie ministrze, co się dzieje, bo zaplanowano w tym roku 10 000 tys. zł. Czy coś zostało wydane? Jeśli przeszkadzało wam to, że byliście w odrębnych budynkach, w osobnych ministerstwach, to można niedługo już pisać pracę licencjacką na ten temat. Teraz jest zaplanowane mniej, jak powiedział pan poseł koreferent. Czy są przygotowane programy? Gdy czytam całość, to dostrzegam, że jest zwiększenie w sferze budżetowej na różne programy. Czy będzie uzupełnienie? Muszę sięgnąć do ściągawki. Ludzie pytają mnie, kiedy zostaną ogłoszone przez ministerstwo te programy, aby były dobrze wykorzystane. Przecież państwo, mając fundusz, możecie ogłosić te programy już w tym roku. Nie ma problemu, aby to zrealizować. Kiedy doczekamy się ogłoszenia programu promocji i animacji turystyki aktywnej osób niepełnosprawnych, zgodnie z zapisem w działaniu 26 programu „Dostępność +”? Czy to zwiększenie w części 40 oznacza, że ministerstwo ma jakieś priorytety? Kiedy zostanie ogłoszony ten konkurs, aby nie okazało się, że tak jak w tym roku mamy 10 000 tys. zł, a nie słyszałem jeszcze o żadnych wydatkach w tym zakresie? Dziękuję uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Dziękuję uprzejmie.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Czy ktoś z państwa posłów chciałby jeszcze zabrać głos? Nie słyszę zgłoszeń. Zamykam listę. Bardzo proszę o odpowiedź ministerstwo. Panie ministrze, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#SekretarzstanuwMSiTAndrzejGutMostowy">Panie przewodniczący, bardzo proszę, aby na pytania dotyczące sportu odpowiedział pan dyrektor Buza, a na pytania dotyczące turystyki społecznej i turystyki – pan dyrektor Karolczyk.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Proszę uprzejmie, państwo dyrektorzy, najpierw pan dyrektor Buza.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#DyrektordepartamentuMSiTDariuszBuza">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, państwo ministrowie, odnosząc się do zapytania pana posła Tomaszewskiego, który słusznie zwrócił uwagę na wrażliwość kadr trenerskich pracujących w sporcie, przewidzieliśmy tę sytuację. Budżet programu „Klub” jest, jaki jest, a zainteresowanie nim jest bardzo duże, co w pewnym stopniu nas blokuje. W tym roku doszliśmy do historycznego poziomu ponad 5700 klubów, które otrzymały takie wsparcie. W jaki sposób wspieramy trenerów wewnątrz programu? W ramach programu „Sportowe wakacje” mamy komponent obozowy. Zaprojektowaliśmy w nim możliwość wsparcia dziesięciodniowych obozów sportowych w wysokości 100 zł dziennie. Praktycznie wszyscy nasi klubowi beneficjenci przeszli z obozami do „Sportowych wakacji”. Przyniosło to zamierzony przez nas poniekąd efekt, że trener może być wspierany, zasilany całą kwotą z programu Klub, czyli 10–15 tys. zł. Przypomnę, że wcześniej było to rozłożone na trzy komponenty: sprzętowy, obozowy i trenerski. Obserwujemy trend, który w pewien sposób zabezpiecza szkoleniowców.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#DyrektordepartamentuMSiTDariuszBuza">Druga kwestia to projekty polskich związków sportowych. Bardzo mocno nad tym pracujemy. Ponad 30 polskich związków sportowych, na czele z lekkoatletyką, koszykówką, piłką nożną, korzysta z takiego wsparcia. Stawki są tam też odpowiednie. Wydaje nam się, że trenerzy nie są na szarym końcu, ale są zaopiekowani, pod naszym czujnym okiem. Planujemy tu też pewne wzrosty na rok przyszły, co mogą państwo zobaczyć, co na pewno będzie rzutowało na tę sytuację.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#DyrektordepartamentuMSiTDariuszBuza">Jeśli chodzi o program „Skaut”, pan poseł Moskal zwrócił uwagę na tę kwestię – to troszkę pokłosie stanu pandemicznego – pilotowaliśmy ten program w kilku województwach. Pandemia zabrała nam trochę możliwości i pilotaże dostarczyły cennych informacji. Program „Skaut” musimy przeprojektować. Pierwotne założenia są nierealne. Będziemy starali się wesprzeć tym programem cały system identyfikacji talentów w formie ludzkiej, czyli w ramach programu „Sportowe talenty”, który będzie funkcjonował w przyszłym roku. Obecnie trwa jego pilotaż w województwie lubelskim i opolskim. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Bardzo proszę pana dyrektora Karolczyka o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuTurystykiMSiTBartłomiejKarolczyk">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, w zakresie turystyki społecznej i tego, co tu wcześniej wybrzmiało, chcę powiedzieć, że pomimo tego, że nadal mamy ten problem, że nie siedzimy w jednym budynku, to jednak znaleźliśmy się w jednym ministerstwie. W roku 2023 umożliwiło to w części 40 Departamentowi Turystyki wziąć aktywny udział w planowaniu środków FRKF. Jak powiedziano wcześniej, podział środków na wydatki majątkowe i bieżące wiąże się z tym, że w 2023 roku planujemy realizację programu, który do tej pory realizowany był w ramach dostępnych nam środków budżetowych z budżetu państwa. Tę kwestię możemy szeroko określić jako szlaki turystyczne, czyli wytyczanie nowych, likwidacja starych i renowacja istniejących. To zadanie, które wpisuje się w szerokie założenia, które są zbiorczo określone jako turystyka społeczna. Chcemy to zadanie realizować ze środków FRKF, zgodnie z ich przeznaczeniem. Niezależnie od tego, w zależności od tego jak będą kształtowały się możliwości, myślimy o poszerzeniu gamy ewentualnych programów, które moglibyśmy realizować w kolejnych latach. W tym zakresie konsultujemy się z organizacjami społecznymi, które mogłyby wskazać podstawowe potrzeby w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuTurystykiMSiTBartłomiejKarolczyk">Jeśli chodzi o komponent wsparcia osób ze specjalnymi potrzebami i niepełnosprawnych, chcę tylko wskazać, że w ramach dostępnych nam środków przez poprzednie lata priorytety w ramach konkursu dotacyjnego ministra sportu i turystyki – zawsze były dwa, czyli szlakowy i związany z innowacyjnymi działaniami wspierającymi turystykę – były powiązane z wyszczególnieniem aspektu osób niepełnosprawnych. Ten aspekt zawsze wybrzmiewał i takie projekty miały priorytet. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Dziękuję uprzejmie.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Zamykam dyskusję. Informuję, że Komisja rozpatrzyła projekt ustawy budżetowej w zakresie funduszy celowych – Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej i Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów. Pan przewodniczący zawsze może zabrać głos, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PosełMieczysławBaszko">Zabiorę głos w formie uzupełnienia, jeśli chodzi o program „Klub”. W trakcie roku dodatkowe 2600 tys. zł zostało przeznaczone na program „Klub”, aby każdy klub w Polsce, który pozytywnie przeszedł weryfikację otrzymał środki finansowe. Panu ministrowi, ministerstwu i dyrekcji bardzo za to dziękuję. Informuję Wysoką Komisję, że program „Klub” bardzo dobrze jest realizowany.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Dziękuję uprzejmie. Warto było oddać panu głos.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Szanowni państwo, rozpatrujemy plan finansowy instytucji gospodarki budżetowej z załącznika nr 12 – Centralnego Ośrodka Sportu. Pan minister i pani dyrektor przedstawili go już szczegółowo.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Bardzo proszę o koreferat do tego punktu pana posła Mariusza Kałużnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PosełMariuszKałużny">Panie przewodniczący, bardzo serdecznie dziękuję. Pan minister powiedział wszystko, co jest najważniejsze. Dodam tylko informacje ogólne, finansowe. Na finanse COS składa się przede wszystkim FRKF, o którym mówiliśmy, przychody z działalności własnej i dotacja państwowa. To trzy główne składniki. Jeśli chodzi o przychody, w przyszłym roku mamy ogromny wzrost – prawie o 55%. Mamy kwotę ponad 280 000 tys. zł. Wiąże się to z tym, że obecnie realizowane są i będą realizowane w COS bardzo duże inwestycje. Pan przewodniczący mówił o Zakopanem, gdzie byliście. Pan przewodniczący pewnie zobaczył budowę toru. To ogromne środki i z tego należy się cieszyć. Tak wiele dobrego i tak dużych pieniędzy ta instytucja jeszcze nie widziała i nie pamięta. To na pewno będzie dobry rok. Widać, że COS nie przestaje bardzo ciężko pracować, bo zakłada, że wzrost przychodów z działalności własnej będzie na poziomu 15% i sięgnie prawie 90 000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#PosełMariuszKałużny">Jeśli chodzi o wynagrodzenia i koszty, wzrosną one prawie o 55%. Wiąże się z tym, że jest budowana nowa infrastruktura, odnawiana, dodawana baza noclegowa. Koszty utrzymania ciągle rosną. Inwestycje z FRKF są księgowane zarówno po stronie przychodów, jak i kosztów, stąd tak duży wzrost. Wzrosną też wynagrodzenia – o 24%. Warto powiedzieć, w kontekście tego, o czym mówił pan przewodniczący Tomaszewski, że dotacja jest głównie przeznaczona na pracowników, którzy obsługują obiekty sportowe, ale nigdy nie dzieje się tak, że tylko te osoby są objęte wzrostem wynagrodzeń, ale są to wszystkie grupy zawodowe w COS. Pozostałych finansuje się z przychodów z działalności własnej, ale wzrost wynagrodzeń zawsze jest racjonalny i równomierny, więc żadnych obaw tu nie ma. Ważne, że te zwiększone środki dla pracowników są. Widzimy, jakie są zarobki na rynku, tym bardziej że większość ośrodków jest położonych w miejscowościach turystycznych, gdzie komercja turystyczna i sportowa jest bardzo wysoko rozwinięta. Trzeba dbać o tych pracowników wykwalifikowanych, aby z COS nie odchodzili. Jest to bardzo dobry prognostyk.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#PosełMariuszKałużny">Myślę, że jest to dobry budżet. Należy się z niego cieszyć, życzyć dyrekcji i całej załodze, aby go rzetelnie, sprawnie i zasadnie realizowała. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Dziękuję uprzejmie.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Otwieram dyskusję. Czy ktoś chciałby zabrać głos? Pan przewodniczący Tomaszewski, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, mam jedno pytanie do organu założycielskiego – do pana ministra. Cytuję opinię Biura Analiz Sejmowych: „W rezultacie planowane jest osiągnięcie przez COS ujemnego wyniku finansowego brutto wynoszącego -32 746 tys. zł, przy czym wynik ten pogorszy się w stosunku do planowanego w ustawie budżetowej na rok 2022 o 12 457 tys. zł”. Uprzejmie proszę o dwa zdania komentarza. Sygnalizujemy, że to nie jest dobre wizerunkowo działanie, jeśli instytucja gospodarki budżetowej ma rosnący ujemny wynik. Rozumiem, że jak się coś zdarzy, są różne sytuacje, jest inwestycja, odpisy, wysoka amortyzacja, to tak może być. Proszę uprzejmie zwrócić na to uwagę i przygotować jakiś pomysł.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Nie będę już zabierał głosu, więc poruszę jeszcze jedną kwestię. Panie ministrze, bardzo ważna w relacjach z pzs jest stabilność i możliwość realizacji przez nie zadań takich, jak przygotowania do igrzysk olimpijskich. Sygnalizowałem panu ministrowi Bortniczukowi, aby podjął prace nad przygotowaniem umów wieloletnich. Cisza. W związku z powyższym zawsze staram się być konstruktywnym. Poprosiłem BAS o przygotowanie informacji, które panu przekażę, z których wynika, że „Narodowy program przygotowań olimpijskich” może być realizowany w ramach umów wieloletnich. Podobnie zadania realizowane ze środków funduszy mogą być realizowane w systemie wieloletnim. Pan minister wspomniał o programie budowy i zadaszania boisk sportowych, że będzie. Nie ma żadnej pewności. W budżecie państwa jest chyba koło 100 rządowych programów wieloletnich. Czemu nie może być takiego, o jakim mówiłem, z wieloletnią perspektywą finansową wpisaną w budżet? To powoduje większą pewność, a jeśli chodzi o związki sportowe, to byłaby sprawa o kapitalnym znaczeniu, związana z tym, że nie w marcu, kwietniu czy w maju, tylko normalnie byłaby podpisana umowa. Panie ministrze, proszę uprzejmie, to jest dorobek Biura Analiz Sejmowych. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Dziękuję uprzejmie.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Bardzo proszę o odpowiedź na pytanie, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#SekretarzstanuwMSiTArkadiuszCzartoryski">To dwie rzeczy. Jeśli chodzi o finansowy wynik netto COS na 2023 rok, o co pytał pan przewodniczący, jest on związany z obciążającą go amortyzacją od środków trwałych przekazanych po zlikwidowanym zakładzie budżetowym. Ta amortyzacja ciągle jest.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#SekretarzstanuwMSiTArkadiuszCzartoryski">Jeśli chodzi o tę drugą część, czyli wzrost kosztów utrzymania, chciałbym powiedzieć, że kilka dni temu przyjęliśmy ustawę o obniżce cen energii, również dotycząca COS, który jest w niej ujęty. Tamte wzrosty były planowane na ogromne kwoty i to ratuje obiekty sportowe, nie tylko COS, ale też samorządowe i inne, również zarządzane przez kluby. Nie mówiliśmy dziś o tym, ale gdy mówimy o tych wzrostach, inflacji i o tym, że te wzrosty są zapisane w budżecie, proszę zwrócić uwagę, że łącznie musimy rozpatrywać też ustawę, którą Sejm przyjął kilka dni temu. Dotyczy ona kompleksowo – z czego jako minister jestem bardzo zadowolony – wszystkich obiektów sportowych, również COS. Jeśli przeczyta pan opinię BAS, która jest sprzed wielu tygodni, że łączy się to ze wzrostem kosztów utrzymania bazy sportowej, to wzięto wówczas pod uwagę wzrost kosztów cen energii.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Ale one i tak wzrosną o 100%, tylko nie o 700%.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Dziękuję uprzejmie.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Bardzo proszę, głos ma pan przewodniczący Rutnicki.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PosełJakubRutnicki">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Panie ministrze, w nawiązaniu do dyskusji o kosztach energii i o tym, że obiekty sportowe mają z tym duży problem… Pan minister powiedział, że na zeszłotygodniowym posiedzeniu Sejmu, jeśli chodzi o energię elektryczną, ta kwestia została ujęta kompleksowo. Oczywiście ta podwyżka będzie, ale wiele obiektów sportowych, niezależnie przez kogo zarządzanych, pokaże, na jakim poziomie te koszty energii mogą być. Jak wspomniał pan przewodniczący, za 2 tygodnie będziemy mówili o infrastrukturze sportowej, także z uwzględnieniem tematu wysokich kosztów energii.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#PosełJakubRutnicki">Jest jeden problem, o czym chcę powiedzieć jako poseł z powiatu szamotulskiego. Mamy bardzo dramatyczną sytuację, jeśli chodzi o basen. Nie jest on zasilany energią elektryczną, ale ciepło jest z gazu. Mamy kocioł gazowy, który podgrzewa wodę. Od 1 stycznia podwyżka za gaz to 1400%. To nie jest żart. Byłem po rozmowach i mam do państwa prośbę. Takie prace legislacyjne miały być zrealizowane. Ten basen jest zarządzany przez Zakład Gospodarki Komunalnej w Szamotułach. Nie ma zbyt wielu aż tak dramatycznych sytuacji, ale są takie, związane z tym, że baseny, które mają ciepło z gazu, mogą mieć podobny problem. U nas sytuacja praktycznie jest zerojedynkowa. Jeśli nie powstanie pewne ograniczenie wysokości ceny gazu dla tego typu obiektu sportowego od 1 stycznia, obiekt, który funkcjonuje w Szamotułach od 20 lat, może być zamknięty. Dopłata ze strony samorządu obecnie wynosi 1000–1200 tys. zł, a będzie musiała być na poziomie 5000 tys. zł. Rozmawiałem na ten temat z panią minister. Zdaję sobie sprawę, że to jest trochę obok tematu, ale czasu jest bardzo mało. Wiem, że będziemy się tym zajmowali.</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#PosełJakubRutnicki">Jest pytanie: Czy ministerstwo widzi ten problem i czy ewentualnie będzie możliwość zajęcia się tą sprawą? Zwróciłem się do państwa z interpelacją, bo sytuacja jest dramatyczna i bez rozwiązań ustawowych tego typu obiekty naprawdę będą miały wielki problem, aby dalej funkcjonować. Mam wielką prośbę, abyśmy mogli zająć się kwestiami kosztów gazu. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Dziękuję, panie przewodniczący. Oczywiście porozmawiamy na ten temat również za 2 tygodnie. Ministerstwo słucha. Nie wiem, czy państwo zwrócili na to uwagę, ale pani dyrektor fajnie stwierdziła, że uwagi, które są przedstawiane na posiedzeniu Komisji, są analizowane przez ministerstwo i sam fakt wzrostu wynagrodzeń pracowników COS to pokazuje. Dziękujemy za to bardzo serdecznie i oby ta współpraca nadal szła w tym kierunku.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Zamykam dyskusję. Informuję, że Komisja rozpatrzyła projekt ustawy budżetowej w zakresie planu finansowego instytucji gospodarki budżetowej – Centralnego Ośrodka Sportu.</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Przechodzimy do planu finansów państwowych osób prawnych z zał. nr 14 – Polskiej Agencji Antydopingowej i Polskiego Laboratorium Antydopingowego. Przedstawiciel ministerstwa już o tym wspominał. Bardzo proszę o zabranie głosu przedstawiciela Ministerstwa Zdrowia, łącznie, w sprawie obu instytucji.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#NaczelnikwydziałuwDepartamencieZdrowiaPublicznegoMinisterstwaZdrowiaAleksandraSaniewskaKilim">Bardzo dziękuję za udzielenie mi głosu. Ministerstwo Zdrowia przekazało szczegółową informację, dlatego przytoczę tylko najbardziej podstawowe fakty. Polskie Laboratorium Antydopingowe jest państwową osobą prawną, która działa na podstawie ustawy o zwalczaniu dopingu w sporcie. Od 1 stycznia 2022 roku nadzór nad laboratorium sprawuje minister właściwy do spraw zdrowia. Laboratorium prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na podstawie rocznego planu finansowego, który jest ustalany na okres roku obrotowego. Do podstawowych zadań laboratorium należy prowadzenie działań niezbędnych do utrzymania akredytacji Światowej Agencji Antydopingowej i utrzymanie zgodności z normą ISO, prowadzenie analiz antydopingowych próbek fizjologicznych zawodników i zwierząt, realizacja projektów badawczych w zakresie zwalczania dopingu w sporcie.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#NaczelnikwydziałuwDepartamencieZdrowiaPublicznegoMinisterstwaZdrowiaAleksandraSaniewskaKilim">Jeśli chodzi o szczegółowe przychody i wydatki, PLAD w 2023 roku planuje osiągnąć przychody ogółem w kwocie 15 343 tys. zł, co stanowi 116% planowanych na rok 2022. Główne przychody w wysokości 8753 tys. zł laboratorium uzyska z prowadzonej działalności, w tym z analizy próbek od POLADA, na poziomie 4700 tys. zł i analizy próbek od innych klientów, np. innych agencji antydopingowych, na poziomie 4028 tys. zł. Ponadto są przychody z komercyjnych badań toksykologicznych i ekspertyz prowadzonych dla pracowni badań chemicznych, żandarmerii wojskowej i prokuratury na poziomie 25 tys. zł. W przychodach są planowane dotacje z budżetu państwa w wysokości 4000 tys. zł, co stanowi 117% planu na rok 2022. Na to składa się dotacja podmiotowa w wysokości 3200 tys. zł, która jest przeznaczona na dofinansowanie bieżącej działalności laboratorium, takiej jak działania niezbędne do utrzymania akredytacji oraz dotacja celowa na realizację projektów badawczych w wysokości 800 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-41.2" who="#NaczelnikwydziałuwDepartamencieZdrowiaPublicznegoMinisterstwaZdrowiaAleksandraSaniewskaKilim">Jeśli chodzi o koszty, kształtują się one na poziomie 14 543 tys. zł, w tym głównie na wynagrodzenia na poziomie 3342 tys. zł, na składki na ubezpieczenia społeczne, Fundusz Pracy, PPK na poziomie 696 tys. zł oraz na materiały i energię w wysokości 4000 tys. zł, amortyzację i usługi obce oraz podatki i opłaty, a także pozostałe koszty funkcjonowania. Kwota 800 tys. zł zostanie przeznaczona na badania naukowe, tak jak w latach ubiegłych, w ramach dotacji celowej. W ramach kolejnej dotacji celowej planowany jest zakup sprzętu niezbędnego do prawidłowego wykonywania analiz laboratoryjnych, zarówno w celu spełnienia wymagań akredytacji WADA oraz obsługi III Igrzysk Europejskich w Krakowie w 2023 roku. Wynik finansowy na 2023 rok będzie równy zeru – przychody i koszty planowane są w równych wysokościach. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Dziękuję. Referowała pani naczelnik wydziału w Departamencie Zdrowia Publicznego w Ministerstwie Zdrowia Aleksandra Saniewska-Kilim.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Otwieram dyskusję. Czy ktoś w tym punkcie chciałby zabrać głos? Przepraszam, jeszcze pan poseł Andrzej Szewiński. Chciałem to przyspieszyć, a pan Andrzej nic się nie odzywa. Koreferuje oczywiście pan poseł Andrzej Szewiński. Bardzo proszę, panie pośle, i przepraszam najmocniej.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PosełAndrzejSzewiński">Z pokorą słuchałem. Panie przewodniczący, państwo ministrowie, Wysoka Komisjo, czy mógłbym łącznie powiedzieć o Polskim Laboratorium Antydopingowym i Polskiej Agencji Antydopingowej, aby przyspieszyć, szanując państwa czas?</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Jak najbardziej.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PosełAndrzejSzewiński">Dobrze. Dostaliśmy materiały. Szeroka wiedza została przekazana. Dlatego w telegraficznym skrócie w kilku zdaniach przedstawię koreferat. Polskie Laboratorium Antydopingowe w 2023 roku planuje osiągnąć przychody ogółem w kwocie 15 343 tys. zł, co stanowi 116,1% planowanych przychodów na rok 2022. Główne koszty, jakie planuje ponieść PLAD, dotyczą funkcjonowania laboratorium, to około 14 543 tys. zł. Wynagrodzenia osobowe to 3234 tys. zł i są wyższe o 234 tys. zł, z uwagi m.in. na obsługę imprezy rangi światowej – igrzyska w Krakowie.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#PosełAndrzejSzewiński">Kolejną osobą prawną, nad którą nadzór sprawuje minister właściwy, jest Polska Agencja Antydopingowa. Przychody w planach na rok 2023 mamy zwiększone w zakresie dotacji i subwencji z budżetu państwa do kwoty 8889 tys. zł, co stanowi 111,1% planu na 2022 rok. Zwiększenie wynika ze wzrostu funduszu wynagrodzeń, usługi materiałów. Koszty zaplanowane na 2023 rok w kwocie 9900 tys. zł to 110,9% planu na 2022 rok.</u>
<u xml:id="u-45.2" who="#PosełAndrzejSzewiński">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, nie mam uwag do projektu budżetu na rok 2023 w części, w której ujęte są plany finansowe PLAD i POLADA. Wnoszę o pozytywne ich zaopiniowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Dziękuję uprzejmie, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Otwieram dyskusję. Bardzo proszę, czy ktoś chciałby zabrać głos? Nie słyszę zgłoszeń. Zamykam dyskusję. Informuję, że Komisja rozpatrzyła projekt ustawy budżetowej w zakresie planów finansowych państwowych osób prawnych – Polskiej Agencji Antydopingowej i Polskiego Laboratorium Antydopingowego.</u>
<u xml:id="u-46.2" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Proszę przedstawiciela resortu turystyki o referat w zakresie części 40 – Turystyka, części 85 – Budżety województw w dziale turystyka 630 i planu finansowego państwowej osoby prawnej z zał. nr 14 – Polskiej Organizacji Turystycznej. Panie ministrze, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#SekretarzstanuwMSiTAndrzejGutMostowy">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, pozwolę sobie te wszystkie tematy przedstawić łącznie, w sposób skondensowany, jako że wszystkie materiały zostały wcześniej państwu doręczone. W części 40 – Turystyka na 2023 rok zabezpieczona została kwota 110 061 tys. zł, która stanowi 146,7% wydatków zaplanowanych na rok 2022 oraz 222% wydatków zaplanowanych na rok 2015. Na dotacje dla Polskiej Organizacji Turystycznej zabezpieczono kwotę 84 324 tys. zł, z przeznaczeniem w szczególności na promocję Polski jako kraju atrakcyjnego turystycznie na rynku krajowym oraz za granicą, zapewnienie funkcjonowania i rozwijania polskiego systemu informacji turystycznej w kraju i na świecie.</u>
<u xml:id="u-47.1" who="#SekretarzstanuwMSiTAndrzejGutMostowy">Na zadania w zakresie upowszechniania turystyki zabezpieczono na rok 2023 dotację na kwotę 12 600 tys. zł, która stanowi 484% w odniesieniu do wydatków zaplanowanych na ten cel w roku 2022 oraz 504% w stosunku do roku 2015. Łączna kwota dotacji dla POT na rok 2023 wynosi 144 324 tys. zł, co stanowi 227% planu na rok 2022.</u>
<u xml:id="u-47.2" who="#SekretarzstanuwMSiTAndrzejGutMostowy">Oprócz dotacji z części 40 – Turystyka w wysokości ponad 84 000 tys. zł, w projekcie planu finansowego POT ujęto dotację z części 25 – Kultura fizyczna, przeznaczoną na realizację zadań w zakresie Promocji poprzez polskich sportowców lub kluby sportowe w wysokości 60 000 tys. zł, o czym wspominano wcześniej. W budżetach wojewodów zaplanowano w dziale 630 – Turystyka kwotę 3666 tys. zł, z przeznaczeniem dla samorządów województw na realizację zadań zleconych.</u>
<u xml:id="u-47.3" who="#SekretarzstanuwMSiTAndrzejGutMostowy">Szanowni państwo, powiem kilka słów refleksji w odniesieniu do budżetu w części 40 – Turystyka i części 25 – Kultura fizyczna. Mamy tak istotne zwiększenie nakładów na sport i turystykę, że możemy powiedzieć, że to nowa era w polskim sporcie i turystyce. Mam przyjemność zasiadać w Komisji od 2005 roku, z przerwami. Takich środków i zwiększeń do tej pory polski sport ani turystyka nie doświadczyły. Można powiedzieć, że nastąpiła nowa era w polskim sporcie i turystyce. Zapewne słowa posła Ireneusza Rasia, wieloletniego przewodniczącego Komisji, posła opozycji, który powiedział, że budżet jest imponujący, jest najlepszym podsumowaniem budżetu, który mamy zaszczyt wspólnie z posłem Czartoryskim prezentować.</u>
<u xml:id="u-47.4" who="#SekretarzstanuwMSiTAndrzejGutMostowy">Chciałem tylko odnieść się do słusznej uwagi pana posła Tomaszewskiego – rzeczywiście pan minister Kamil Bortniczuk powinien prezentować tak wspaniały budżet. Pan minister mógłby trochę tego splendoru z tego budżetu uzyskać, ale cały czas jest w pracy i ona jest najważniejsza, a nie splendor z budżetu. Panie przewodniczący, proszę przyjąć to do wiadomości, wraz z usprawiedliwieniem, że pan przewodniczący jest pochłonięty innymi obowiązkami.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Dziękuję uprzejmie. Nic dodać, nic ująć, panie ministrze. Obecność panów ministrów odbierana jest przez wszystkich członków Komisji chyba bardzo pozytywnie. Dziękujemy za tak szczegółowe przedstawienie budżetu.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Teraz poproszę o koreferat pana posła Uruskiego – o dwie części łącznie, czyli część budżetową 40 – Turystyka i część 85 – Budżety wojewodów ogółem w dziale 630 – Turystyka. Bardzo proszę, panie pośle. Pan Piotr Uruski.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PosełPiotrUruski">Szanowny panie przewodniczący, panie ministrze, Wysoka Komisjo, projekt ustawy budżetowej na 2023 rok w zakresie części 40 – Turystyka i Polskiej Organizacji Turystycznej zakłada, że wydatki zaplanowane w 2023 roku wzrosną o 110 000 tys. zł, co oznacza zwiększenie nominalnych wydatków o ponad 35 000 tys. zł, czyli około 47% w ujęciu rok do roku. Najważniejszą pozycją jest dotacja dla POT, która wyniesie 84 300 tys. zł, czyli o 35% więcej niż w roku poprzednim. Ponadto POT uzyska dodatkową dotację celową w wysokości 60 000 tys. zł, nieujętą w części 40 – Turystyka. Zaplanowano również wysoki wzrost dotacji subwencji udzielanej przez MSiT na działania w zakresie upowszechniania turystyki zlecane fundacjom i stowarzyszeniom do poziomu 12 600 tys. zł, czyli niemal pięciokrotnie więcej niż w roku poprzednim.</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#PosełPiotrUruski">Konkludując, należy podkreślić, że w projekcie budżetu na 2023 rok w części 40 – Turystyka zwraca uwagę wysoki wzrost wydatków. W stosunku do roku 2022 zwiększają się one o 47%, a w stosunku do roku 2020 wzrosną niemal dwukrotnie. Projekt budżetu na rok 2023 w części 40 – Turystyka zasługuje na przyjęcie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Dziękuję również. Mam nadzieję, że też w dziale 85.</u>
<u xml:id="u-50.1" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Bardzo proszę o przedstawienie koreferatu przez pana posła Mieczysława Baszkę w punkcie planu finansowego państwowej osoby prawnej z zał. nr 14 – Polskiej Organizacji Turystycznej. Bardzo proszę, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PosełMieczysławBaszko">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, panowie ministrowie, pracownicy ministerstwa i jednostek, instytucji związanych z kulturą fizyczną, na początku podam jedną informację, jeśli chodzi o turystykę przygraniczną, którą mocno zajmowała się zarówno Komisja, jak i podkomisja. Z ciekawości powiem, że organizuję 8 i 11 grudnia podsumowanie sportu wiejskiego w Białowieży. Nie ma noclegów. W agroturystyce, w gigantach nie ma miejsc. Proszę zobaczyć, że turystyka przygraniczna jest już na dobrej drodze. Gdy jest coś dobrego, to nikt się tym nie chwali. Mam namacalne dowody. Żubrówka, Dwór Białowieski, można kojarzyć. To dobrze i przedsiębiorcy są już zadowoleni. Podobnie my jako Komisja i ministerstwo.</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#PosełMieczysławBaszko">Jeśli chodzi o POT, należałoby wspomnieć, jak powiedział minister, że środki finansowe w projekcie budżetu na 2023 rok to prawie 224% więcej, ale wynagrodzenia 13%, w ramach bieżącego funkcjonowania. Ktoś może postawić zarzut o taki wzrost w budżecie. Ministerstwo realizuje nowe zadanie. Pamiętam, że Komisja bardzo pozytywnie przyjęła jego realizację. Co jak co, ale każdy z nas wie, że turystyka jest bardzo ważną gałęzią gospodarki państwa. Aby ta branża dobrze funkcjonowała, trzeba inwestować w to środki finansowe. One nie są na takiej zasadzie, że POT ściąga środki z budżetu i wygospodaruje, ile chce. Jest bardzo wielki miernik, trzeba to brać globalnie, przez oddziaływanie na różne aspekty turystyczne w naszym kraju, w okresie letnim, zimowym czy przez cały rok. Dobrze się stało, że poprzez działalność sportową te środki finansowe też będą przeznaczone na arenie międzynarodowej na właściwe cele, trafione w punkt – w promocję poprzez sport. Przykładowo Wojtek Nowicki – Podlasie Białystok – mistrz olimpijski będzie z tego korzystał. To coś pozytywnego.</u>
<u xml:id="u-51.2" who="#PosełMieczysławBaszko">Kontynuując tę część, widzimy, że ministerstwo – co jeszcze raz podkreślam, co zauważyli również państwo posłowie – takiego budżetu do tej pory nie miało. Siódmy rok jestem posłem i wiem, jakie budżety były 8 lat wcześniej i jakie były w urzędach wojewódzkich, jeśli chodzi o infrastrukturę sportową. Gdy było sześć inwestycji na województwo, to było to ciężko podzielić. Teraz praktycznie gminy i samorządy bardzo dobrze pozyskują środki finansowe, inwestują. Cieszę się, że oprócz inwestycji w infrastrukturę, turystyka jest gałęzią, która ma możliwość, poprzez bazę, naprawdę dobrze promować nasz kraj.</u>
<u xml:id="u-51.3" who="#PosełMieczysławBaszko">Ze swojej strony, po dokładnej analizie, chcę podkreślić, że nie wnoszę żadnych uwag, a jedynie pochwały dla ministra Kamila Bortniczuka i całego jego zespołu. Wszystkim wiceministrom i dyrektorom gratuluję. Warto pracować w takiej instytucji i warto, aby POT służyła wszystkim z nas, bo warto być dumnym ze swego kraju. Zgłaszam wniosek o pozytywne przyjęcie projektu budżetu przez Komisję Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Dziękuję uprzejmie, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-52.1" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Otwieram dyskusję. Czy ktoś chciałby zabrać głos? Bardzo proszę, pan przewodniczący Rutnicki. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PosełJakubRutnicki">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Jeśli chodzi o POT i projekt promocji polski przez naszych sportowców, rzeczywiście ten projekt był mocno zapowiadany, ale nadal nie jest realizowany ani wdrożony. Pół żartem, pół serio – Lech Poznań będzie bardzo ciężko walczył jutro w Wiedniu, aby przejść do kolejnych etapów rozgrywek, aby móc się na ten program załapać. Szanowni państwo, mówiło się o tym, że ten projekt będzie już wdrażany w tym roku dla zespołów, które będą uczestniczyły w rozgrywkach międzynarodowych. Myślę, że to ważne, aby POT po realizacji tej koncepcji się tym zajął. Na zeszłym posiedzeniu mieliśmy spotkanie z panem prezesem POT. Dobrze by było, aby ten projekt mógł wejść w etap realizacji. Wiele zespołów, które na to zasługuje i mocno oddziałuje na rynkach międzynarodowych, warto wykorzystać.</u>
<u xml:id="u-53.1" who="#PosełJakubRutnicki">Rozmawialiśmy o kierunkach promocji POT w Izraelu i innych częściach Europy. Przepraszam, że będę opierał się na przykładzie mojej drużyny, ale rzeczywiście tak jest. To kluczowa dyscyplina, która jest mocno rozpoznawalna dzięki transmisjom i funkcjonowaniu na tych rynkach, które z punktu widzenia Polski są bardzo istotne. Pytanie: Kiedy jest szansa na to, aby ten projekt mógł być zrealizowany i aby kluby sportowe mogły z tego skorzystać?</u>
<u xml:id="u-53.2" who="#PosełJakubRutnicki">Jak mówił pan przewodniczący Baszko, jeśli chodzi o kwestię ściany wschodniej, bardzo dziękuję panu przewodniczącemu podkomisji za zaangażowanie w problemy branży turystycznej w tym regionie. To rzeczywiście duży problem. Wielokrotnie rozmawialiśmy na temat programu wsparcia pogranicza. Były informacje, że ten program będzie zaakceptowany przez Komisję Europejską. Czy ta sprawa szczęśliwie się zakończyła dla tych restauratorów? Każda informacja powiela to, że sezon zimowy, który jest przed nami, będzie kluczowym, biorąc pod uwagę te lokalizacje. Jeśli to wraca do jakiejś normy, to tylko z tego powodu trzeba się cieszyć. Te straty są rzeczywiście bardzo poważne. Czy ta kwestia została już definitywnie załatwiona? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Dziękuję uprzejmie.</u>
<u xml:id="u-54.1" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Czy ktoś jeszcze z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie słyszę. Zamykam listę. Panie ministrze, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#SekretarzstanuwMSiTAndrzejGutMostowy">Jeśli chodzi o wsparcie tych przedsiębiorców z okolic Białowieży, przedstawimy informację na piśmie. Doprowadziliśmy do spotkania pana posła Tyszkiewicza z panią dyrektor, która nadzorowała stosowne dokumenty z Unią Europejską. Wydaje się, że jest to tam na dobrej drodze. Nie jestem teraz przygotowany do szczegółowej odpowiedzi, zwłaszcza iż jest to kompetencja Ministerstwa Rozwoju i Technologii.</u>
<u xml:id="u-55.1" who="#SekretarzstanuwMSiTAndrzejGutMostowy">Wracając do programu wsparcia mistrzów, uwaga pana przewodniczącego, że to bardzo dobry projekt, jest słuszna. Trzeba go jak najszybciej realizować. Polska Organizacja Turystyczna jest przygotowana od 2 miesięcy do podjęcia działań w tym zakresie. Jedyną przeszkodą, która to blokuje, jest niemożność realizowania tego programu, bo prawo zamówień publicznych nie pozwala na szybkie procedowanie z pominięciem procedur, które trwają około 3 miesięcy. Przypominam, że był złożony projekt w Senacie, aby wyjątkowo w tym roku w stosunku do tego programu na te 3 miesiące zrezygnować z prawa zamówień publicznych. To byłyby umowy między MSiT, POT i związkami sportowymi lub ligami. To wszystko instytucje z przejrzystymi finansami. Od kilku tygodni, po złożeniu zapytania do stosownych urzędów – w jaki sposób możemy to procedować, aby jeszcze w tym roku można było te środki wydać na sport i promocję turystyczną – niestety z punktu widzenia formalnego jest to wielki problem. Chciałbym podkreślić jeszcze raz, że jedyną przeszkodą jest to, że została odrzucona poprawka, która pozwalała w tym roku zrezygnować z prawa zamówień publicznych. Nikt nie może wydać środków publicznych niezgodnie z prawem i taka jest podstawowa odpowiedź. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Dziękuję uprzejmie. Może dodatkowe pytanie: Czy w przyszłym roku jest szansa na rozszerzenie tych sześciu dyscyplin, które już są uznane? Czy związki sportowe będą mogły również wnioskować do MSiT w tej sprawie, o rozszerzenie o kolejne związki?</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#SekretarzstanuwMSiTAndrzejGutMostowy">Co do zmian w strukturze samego programu nie mogę się teraz wypowiadać, bo nie jestem do tego upoważniony. To będą nasze wspólne decyzje, a przede wszystkim pana ministra Kamila Bortniczuka. Jestem przekonany, że ten program będziemy modyfikowali zgodnie z wolą odbiorców, aby sport dostał dodatkowe środki i promował polską turystykę. To wszystko zapewne będzie wspólna decyzja pana ministra i szanownej Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Dziękuję uprzejmie, panie ministrze. Proszę mi uwierzyć, na pewno będę tego pilnował.</u>
<u xml:id="u-58.1" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Szanowni państwo, czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Nie słyszę. Zamykam dyskusję.</u>
<u xml:id="u-58.2" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Informuję, że Komisja rozpatrzyła projekt ustawy budżetowej w zakresie części budżetowej 40 – Turystyka, części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem w zakresie działu 630 – Turystyka i planu finansowego państwowej osoby prawnej z zał. nr 14 – Polskiej Organizacji Turystycznej.</u>
<u xml:id="u-58.3" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Szanowni państwo, mamy przygotowaną opinię nr 12 Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki dla Komisji Finansów Publicznych. Pozwolę sobie ją przedstawić, choć wszyscy na prośbę ją otrzymali. Proszę się z nią zapoznać i może łatwiej byłoby zapytać, czy ktoś ma do niej jakieś uwagi. Po zakończeniu rozpatrywania poszczególnych części muszę zamknąć całą dyskusję.</u>
<u xml:id="u-58.4" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Zgłaszam wniosek o przyjęcie przez Komisję Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki opinii w sprawie projektu ustawy budżetowej na rok 2023 o następującej treści – tę treść państwo posłowie otrzymali. Czy są uwagi do treści opinii? Nie słyszę. Szanowni państwo, rozumiem, że nie muszę jej czytać.</u>
<u xml:id="u-58.5" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Jeśli nie ma uwag, przegłosujemy. Czy ktoś jest przeciwny opinii nr 12 Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki dla Komisji Finansów Publicznych? Nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam, że Komisja przyjęła opinię pozytywną dla Komisji Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-58.6" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Komisja musi jeszcze wybrać posła sprawozdawcę, który przedstawi stanowisko Komisji zawarte w opinii na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych. Proponuję, aby naszym przedstawicielem był pan poseł Marek Matuszewski, który jest również członkiem tamtej komisji. Czy pan poseł się zgadza?</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PosełMarekMatuszewski">Panie przewodniczący, nie ma problemu, ale jestem wyznaczony z ramienia Komisji Finansów Publicznych, aby to ocenić. Dobrze by było, aby pan to zreferował, a ja bym później poparł.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-60.1" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Głos ma pan poseł Tomasz Zimoch. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#PosełTomaszZimoch">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Zgłosiłbym pana przewodniczącego Tomaszewskiego, bo był bardzo aktywny w trakcie dzisiejszej dyskusji. Nie to, że nie ma innych zgłoszeń, ale uważam, że jest to zasłużone i absolutnie jest jedynym kandydatem, aby taką rolę pełnić.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Jest oficjalne zgłoszenie, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Dziękuję uprzejmie za zgłoszenie, rezygnuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Dziękuję uprzejmie. Jeśli mogę, chciałbym zgłosić pana posła Mieczysława Baszkę. Panie pośle, czy pan wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#PosełMieczysławBaszko">Wyrażam zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Czy Komisja przyjmuje propozycję? Nie słyszę głosów sprzeciwu. Dziękuję uprzejmie. Naszym przedstawicielem został wybrany pan przewodniczący Mieczysław Baszko.</u>
<u xml:id="u-66.1" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Dziękuję uprzejmie. Zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję panom ministrom, pracownikom ministerstwa, wszystkim zaproszonym gościom, paniom i panom posłom i sekretariatowi Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>